عمل تا شعار از پرورش ، و آموزش
شرايط :كشور آموزش سنجش سازمان رئيس
است نكرده تغيير سال 79 سراسري آزمون
و خانواده تمدن ، كنگره برگزاري نتايج
شد اعلام تربيت و تعليم
الاسلامي شيخ دكتر مرحوم بزرگداشت مراسم
شد برگزار
كارشناسان كاربردي - علمي جامع دانشگاه
ميدهد آموزش را سوم برنامه
ايران شيمي بينالمللي كنگره چهارمين
كرد كار به آغاز
مدارس ورودي آزمون برگزاري زمان
شد اعلام دولتي نمونه راهنمايي
عمل تا شعار از پرورش ، و آموزش
سوم بخش -پرورش و آموزش وزير با گو و گفت
حال در پرورش و آموزش وزارت آموزشي تكنولوژي دفتر*
از بعد از ولي ميكند ، كار عالي بسيار فني بعد از حاضر
حتي خاطر همين به.است صفر حد در آموزشي تكنولوژي
نگذاريم آن بر را آموزشي تكنولوژي دفتر نام ميتوانيم
تفاوت ما براي فرهنگيان صنفي تشكلهاي از هيچكدام *
كنيم صحبت آنها همه با حاضريم و ندارند
عظيم ظرفيت از است نتوانسته مربيان و اوليا انجمن *
بعدي يك صورت به تنها و كند استفاده دانشآموزان اولياي
است كرده عمل مادي لحاظ از هم آن
و تصميمسازي و تربيت و تعليم فرايند در معلمان مشاركت *
در ما برنامههاي از يكي پرورش و آموزش در تصميمگيري
است گرفته صورت اقداماتي زمينه اين در و است سال 79
پرورش و آموزش وزير با گو و گفت دوم و اول بخش :اشاره
آقاي قبل شمارههاي در.رسانديم چاپ به صفحه همين در را
مدرسههاي در پرورش و آموزش سياستهاي درباره مظفر
سياست پرورش ، و آموزش پرورشي سياستهاي ابتدايي ،
دوره وضعيت دانشآموزان ، ميان در بزهكاري مدرسهمحوري ،
نظام تغيير طرح متوسطه ، آموزش جديد نظام پيشدانشگاهي ،
امروز.دادند توضيح..و متوسطه دوره تاريخ كتاب آموزشي ،
نظرتان از پرورش و آموزش وزير با مصاحبه بخش سومين
.ميگذرد
شاهي امير افشين سيد :از گفتوگو
آموزش" گفتيد كه جنابعالي صحبتهاي از بخش آن درباره*
جهتگيري و است كشور سياسي نظام فرهنگي مسئول وپرورش
"باشد نظام اهداف سمت به ميبايست درسي كتابهاي تدوين
تا افراد شخصيت كه است شده ثابت پرورشي روانشناسي در
درژاپن مثال عنوان به.ميگيرد شكل سيزدهسالگي و دوازده
اين به توجه با ابتدايي مقطع در درسي كتابهاي تدوين
ژاپن دولت نقش اين ولي.است ژاپن حكومت عهده به موضوع ،
بيشتر متوسطه دوره در و ميشود كمرنگ راهنمايي دوره در
اين هم علت.ميشود طراحي كشور اين صنايع سوي از كتابها
سالهاي همان در كودك شخصيت دارند عقيده ژاپنيها كه است
نظارت نحوه خاطر همين به است گرفته شكل ابتدايي مقطع
.است پايينتر مقاطع از كمتر بسيار دبيرستان دوره در آنها
كودك شخصيت به دادن شكل براي خودشان اهداف به واقع در
در نتيجه در.رسيدهاند مدرسه اوليه سالهاي همان در
كتابهاي محتواي كه هستند صنايع صاحبان دبيرستان سالهاي
ابتدايي از ايران در كه صورتي در.ميكنند طراحي را درسي
انحصاري درسي كتابهاي طراحي دانشگاه ، حتي و دبيرستان تا
كتب تدوين سازمان كارشناسان شوراي در موضوعي هم اگر.است
انحصاري كتابها تدوين هم باز "ظاهرا ولي شود ، مطرح درسي
مختلف ، رشتههاي دانشمندان به كه نيست طور اين و است
داده موضوعي پرورش و آموزش فعاليتهاي چارچوب از خارج
دبيرستان براي درسي كتاب يك تدوين به آنها تا شود
.بپردازند
آموزشي نظامهاي از بعضي گفتيد كه اولي نكته درباره*
مختلف كشورهاي در مساله اين هستند ، آزادتر متوسطه بخش در
دولتها يافته ، توسعه كشورهاي از بسياري در.است متفاوت
ازكشورها بعضي در.دارند دراختيار را پرورش و آموزش كل
ولي.ميشود اداره خصوصي صورت به متوسطه آموزش نيز
است دولتي صددرصد كشورها همه در پرورش و آموزش جهتگيري
زمينه دراين.است بيشتر مردم مشاركت نيز متوسطه دوره ودر
.ندارد وجود هم خاصي ومشكل داريم را شيوه همين ما نيز
دارم اعتقاد همچنان باشد ، كتب تدوين خصوص در بحث اگر اما
يك فرهنگ با هماهنگي بايد درسي كتب محتواي درچارچوب كه
اعتقادي تاريخي ، ملي ، هويت و باشد داشته وجود كشور
صورت به درسي كتاب اگر.شود گرفته نظر در مييايست
تربيت و تعليم دستگاه و پرورش و آموزش اختيار در انحصاري
انديشمندان و صاحبنظران گرفتن ناديده معناي به باشد ،
پرورش و آموزش در وانديشه فكر هم تاكنون البتهنيست
.است بوده تدوين و اجرا وهم است بوده
در "اولا.داريم اجرا دست در را ديگري كار حاضر حال در
.هستيم ديگر كشورهاي مانند نيز ما فني و مهارتي بخش
صنايع و حرفهها صاحبان را ما فني كتابهاي محتواي
آنها را ما آزمونهاي حتي.ميكنيم تاييد ما و مينويسند
حتي.ميشود انجام ما مشاركت با البته كه ميكنند برگزار
.ميدهند انجام صنايع حرفههاو خودصاحبان را سنجي مهارت
را قالببندي صافكاري ، جوشكاري ، "مثلا مهارتي امتحانات
انجام مهارتي و دانش كار و فني بخشهاي در آنها خود
يعني گفتيد كه بوده همينطور نظري بخش در ولي.ميدهند
است بوده پرورش و آموزش از انديشه فكر ، محتوا ، هم تاكنون
.اجرا و تدوين هم و
و جامعه مشاركت كه كردهايم باز را تازهاي باب امسال
كاهش براي زمينه ايجاد و درسي كتب تاليف در صاحبنظران
البته.است نظارت اعمال با واگذاري و زمينه اين در تصدي
و فرهنگي نظام در چون.نيست كردن رها معناي به هم كار اين
و رسميترين.است پروش و آموزش سند مهمترين كتاب آموزشي
تعليم نظام در كشور رسمي سند مطمئنترين و پايدارترين
محتوا ، ميبايست "حتما بنابراين.است درسي كتاب وتربيت ،
و تعليم نظام از درسي ، كتاب يك انديشه و فكر و فرهنگ
اجرا در موارد اين با متناسب ولي.بگيرد شكل كشور تربيت
نيز امسال.بگيرد بهره نيز جامعه مشاركت از ميتواند
.است ما اوليه تمرين ما حرفهاي و فني كتابهاي تدوين
فيزيك ، مانند علمي نظري ، كلاسيك كتابهاي سراغ به سپس
كتابهاي همه سراغ به نيز نهايت درميآييم شيمي رياضي ،
و ضوابط و چارچوب ما.آمد خواهيم ديني و انساني علوم
كه كسي هر ميكنيم اعلام جامعه به و ميدهيم معيار
و ضوابط و چارچوبها اين با متناسب و بيايد ميتواند ،
گروه يك بايد نيز موقع آن "طبعا.كند تاليف كتاب روشها
نيز مردم مشاركت و شود تعيين تاييدكننده و كننده تصويب
.ميكنيم دنبال كه شود جذب زمينه اين در
سرنوشت در بايد معلم كه دارند عقيده معلمان از برخي*
قيم معلمان اينرو از و باشد داشته دخالت خودش
رابطه نبايد نيز پرورش و آموزش با او رابطه نميخواهند
همين به.باشد رعيت و حاكم رابطه يا و كارفرما و كارگر
.ميدانند ضروري را معلمان صنفي انجمنهاي تقويت خاطر
پرورش و آموزش مسئولان كه ميكنند گله سويي از ولي
سوي از نوعي به و بگيرند پا انجمنها اين كه نميگذارند
كه ميگيرد صورت كارهايي پرورش و آموزش مسئولان از برخي
نظر.ميكند منحرف خودش اصلي مسير از را انجمنها اين
چيست؟ شما
فرايند در و تربيت و تعليم فرايند در معلمان مشاركت*
پرورش و آموزش سياستهاي از يكي تصميمگيري و تصميمسازي
در را پرورش و آموزش در مردم مشاركت ما "اتفاقااست
آن و رسانيدهايم ثبت به و كردهايم نهادينه مدرسهسازي
.كرديم مشاهده هم را كار اين مزاياي.كردهايم صنفي را
وارد دانشآموزي شوراي قالب در هم را دانشآموزان مشاركت
دانشآموزي سازمان و دانشآموزي تشكلهاي تقويت و كرديم
حل را آن انشاءالله و هستيم كردن نهادينه حال در هم را
.كنيم تعميق را تشكلها اين ميبايست تنها امسال.ميكنيم
و تربيت و تعليم فرايند در معلمان مشاركت بعد در
اجرايي مرحله به هنوز تصميمسازي و تصميمگيري
و است ما بزرگ دغدغههاي از يكي همچنان اما.نرسيدهايم
زمينه اين در را كار چند.است سال 79 برنامه جزو
با.است علمي انجمنهاي توسعه يكي.دهيم انجام ميبايست
يكديگر با ميتوانند معلمان علمي ، انجمنهاي تشكيل
و كنند بحث..و تدريس روشهاي درسي ، كتابهاي درباره
قرار بررسي و نقد مورد را پرورش و آموزش مختلف مسائل
.دهند
در آنها نظريات از استفاده و آموزش گروههاي ساماندهي
است اقداماتي از ديگر يكي نيز روشها اصلاح و درسي كتب
در معلمان مشاركت ديگر نكته.دهيم انجام ميبايست كه
مدرسه اجرايي آييننامه كه است مدرسه مديريت تصميمگيري
شوراي مدرسهها ، براي و كردهايم اصلاح زمينه اين در را
تصميمگيري شوراي عضو معلم كه گرفتهايم نظر در مدرسه
نماينده اولياء ، نماينده مدير ، شامل شورا اين.است
يك.است دانشآموزان نماينده مورد برحسب حتي و معلمان
تشكلهاي ظرفيت از استفاده كه است مانده هم ديگر كار
اول روز از البته.است آنها از ما حمايت و معلمان صنفي
به اگر معلمان تشكلهاي بويژه صنفي تشكل هر كه گفتهايم
ميكنيم كمك آنها به هم و است ما خوشحالي باعث برسد ، ثبت
من به بار چند.ميكنيم استفاده نظرياتشان از هم و
اقدام معلمي تشكلهاي دادن تشكيل براي چرا كه گفتند
صنفي تشكلهاي بايد ما مگر كردم اعتراض من كه نميكنيد
است خودجوش معلمان صنفي تشكلهاي.بدهيم تشكيل را معلمان
كنند اقدام تشكلهايي چنين ايجاد براي بايد معلمان خود و
مشاركت باشد ، پايين به بالا از مشاركت كه ندارد فايده و
.باشد فعال و خودجوش بايد
فرق ما براي ديگر تشكل با تشكلي هيچ حاضر ، حال در
صحبت ما با بخواهند تشكلها اين از كدام هر.نميكند
كنند ، منعكس را نظرياتشان بخواهند كدام هر.حاضريم كنند ،
.داريم آنها پذيرش براي آمادگي
كه است مسائلي جمله از آنها ، تاثيرگذاري و مشاركت چگونگي
آن به عمليتر جنبه بتوانيم كه ميكنيم كار آن روي بر
.ندارد تفاوت ما براي ديگر تشكل با تشكلي هيچ.بدهيم
اين همه چون.بدهيم جا نميتوانيم نيز آنها همه به البته
بعضي.بدهيم آنها به جا كه ميكنند مراجعه تشكلها
و دارد وجود يكدستگاه در صنفي تشكل يك تنها وقتها
.كنيم كمك و بدهيم جا تشكل آن به بايد كه است اين انصاف
سيزده حاضر حال در و هستيم تكثرگرايي دوره در الان ولي
محلي تشكلها اين همه براي نميتوانيم.داريم معلمي تشكل
حمايت اگر و ميكنيم معنوي حمايت اما.بگيريم نظر در را
چگونگي.نميكنيم دريغ بربيايد ، ما دست از هم مادي
و تصميمگيري فرآيند در معلمان نظريات كردن نهادينه
.ماست بحثهاي جزو تصميمسازي
حدود 83 آمده عمل به تحقيقات براساس كه داريد استحضار*
طريق از درصد كردن ، 11 مشاهده طريق از يادگيري درصد
چشايي بويايي ، حس سه طريق از مانده باقي درصد شش و شنيدن
كردن مشاهده كه اين عليرغم.ميگيرد لامسهصورت و
كمتر ولي دارد عهده به يادگيري در را سهم بيشترين
آموزشي وسايل از تدريس هنگام مدارس در كه ميبينيم
مدارس در تدريس روش كه است سالها و شود استفاده
چرا؟ است ، شنيدن سهم درصد يازده همان و ماسخنراني
استفاده فرهنگ به مربوط جمله از كه دارد مختلفي دلايل*
ناآشنايي است ، كارگاهي و آزمايشگاهي فرهنگ و تكنولوژي از
امكانات نبودن است ، آموزشي وسايل از استفاده به معلمان
آموزشهاي كنار در تكنولوژي و فنآوري توسعه برنامه.است
در هم كارهايي.است پرورش و آموزش سياستهاي جزو كلاسيك
و ديداري رسانههاي "اولا.دادهايم انجام زمينه اين
در مدرسه و 500 هزار الان 10.دادهايم توسعه را شنيداري
و هستند شنيداري و ديداري رسانههاي پوشش تحت كشور
دانشآموزان به بصري و سمعي نوارهاي با را دشوار مفاهيم
را غيره و نوزاد تولد گياهان ، رشد "مثلا.ميدهند آموزش
.ميدهند آموزش طريق اين از
دانشآموزان كه اين براي را دانشآموزي اطلاعرساني شبكه
راهاندازي كنند ، پيدا دسترسي نيازشان مورد اطلاعات به
"شاد" شبكه دانشآموزي ، اطلاعرساني شبكه نام.كرد خواهيم
و است شدن تمام حال در آن نرمافزار بخش.بود خواهد
با دانشآموزان طريق اين از.درميآيد اجرا به امسال
پرورش و آموزش مركزيت با خودشان معلمان با يا و يكديگر
مراكز اتصال.بود خواهند تماس در باشد ، علمي مركز كه
.است ديگري نكته اينترنت ، شبكه به نيز ما فرهنگي
عملكرد و آموزشي تكنولوژي بحث به من سوءال اين البته*
من.برميگردد پرورش و آموزش وزارت آموزشي دفترتكنولوژي
آموزشي دفترتكنولوژي كه كردم طرح اين براي را قبلي سوءال
ولي است ، آموزشي تكنولوژي دفتر نامش كه اين عليرغم
تكنولوژي به ربطي هيچ رسد مي نظر به دفتر اين فعاليتهاي
ندارد؟ آموزشي
اطلاعرساني شبكههاي و ديداري رسانههاي چرا*
طرح امسال ما كه اين ضمن و.است مربوط دانشآموزي
آن براساس كه كرديم ابلاغ را آموزشي تكنولوژي ساماندهي
و آزمايشگاهي وسايل تشخيص به ميبايست طرح مجريان
ميبايست وسايلي چه كه اين يعني.كنند اقدام كارگاهي
نيز وسايل اين استانداردسازي همچنين.شود مدرسهها وارد
كنترل ميشود ، ساخته كه را چيزي آن كه است كار دستور در
پژوهشي و علمي استانداردهاي مبناي بر آيا ببينند تا كنند
و معلمان سطح در فرهنگ اين توسعه نيز سوم است؟ شده ساخته
و كنند استفاده وسايل اين از كه است معلمان به آموزش
.بدانند را وسايل اين كاربرد
خاستگاه كه داريد استحضار.نبود اين من منظور البته*
تكنولوژي ولياست پرورش و آموزش آموزشي ، تكنولوژي اوليه
هم پرورش و آموزش يعني خودش اوليه خاستگاه در آموزشي
و آموزش وزارت آموزشي تكنولوژي دفتر.است مانده غريب
.ميكند كار عالي بسيار فني بعد از حاضر حال در پرورش
تكنولوژي بعد از ولي.كرديد اشاره الان كه طور همين
نام ميتوانيم حتي خاطر همين به.است پائين آموزشي
كارشناسان چوننگذاريم آن بر را آموزشي دفترتكنولوژي
پرورش و آموزش مفقوده حلقه را آموزشي تكنولوژي بسياري ،
.ميدانند ما
اينها اگر ميبينيد ، چه در را آموزشي تكنولوژي شما*
نباشد؟
كل ارزشيابي و اجرا طراحي ، شامل آموزشي تكنولوژي*
تلفيق و بهرهگيري با كه است يادگيري و ياددهي فرآيند
هم آن ميگيرد ، صورت غيرانساني و انساني منابع از مطلوبي
الگوهاي واز ميشود آغاز هدف با كه سيستماتيك صورت به
ارزشيابي با همراه آنها همه كه ميكند تبعيت آموزشي خاص
يادگيري يك منظور به و هستند سيستماتيك هم آنها كه است
آن در ارزشيابي نيز سرانجام.ميشود انجام موءثر و عميق
.ميگيرد درنظر را آموزش مراحل همه درواقع و ميگيرد صورت
رسانهها ، توليد محتوا ، تحليل آموزشي ، برنامهريزي يعني
كه درحالي.ميگيرد نظر در را موارد ساير و تدريس روش
"بعضا و فيلم توليد زمينه در تنها آموزشي ، تكنولوژي دفتر
.ميكند عمل افزارها نرم
شامل كه ميبينيد عام سطح اين در شما كه تكنولوژي*
بصري و سمعي و آزمايشگاهي مواد و ارزشيابي و معلم و كتاب
.است شده توزيع پرورش و آموزش در حاضر درحال ميشود ، هم
كتابها شيوهاي به كه است مبنا اين بر ما درسي كتابهاي
ايجاد كارگاهي ، آزمايشگاهي ، درسهاي كه كنند طراحي را
اين.باشد داشته وجود آنها در پرسشگري و سوءال انگيزه ،
.است آموزشي تكنولوژي همنوعي مسائل
رهنمودهاي براساس كه حالي در.نيست سيستماتيك ولي*
سيستماتيك صورت به بايد موارد اين همه آموزشي تكنولوژي
.باشد
مثل.هستند هم كنار موارد اين سيستمي سازمان يك در*
و دادهايم انجام كاري يك امسال وليپژوهش سازمان
آموزشي محتواي بايد مينويسد ، كتاب كه كسي آن گفتهايم
وسيله نوع بايد مينويسد كتاب كه كسيكند تعيين را
كتاب كه كسي.كند تعيين را كارگاهي و آزمايشگاهي
بهنظر.كند تعيين را معلم آموزش نوع بايد مينويسد ،
البته.است مسئله اين هماهنگيهاي همه اينها كه ميرسد
ميتواند كه گفتهايم ولي نداريم ، اينجا در را ارزشيابي
يك در ميتواند.هست ما برنامههاي جزو و باشد سهيم
اين درصد البته 90.شود طراحي يافته شكل و منسجم مجموعه
نيروي معاونت در آن بعد يك و است پژوهش سازمان در مسايل ،
تنظيم پژوهش سازمان در باز را آن محتواي كه است انساني
ارزشيابي كه است آموزشي معاونت در هم بعد يك و ميكنند
.پذيرد صورت بايد هماهنگيهايي.ميگيرد صورت آنجا هم
آقاي از پس ميرفت انتظار.شويم خارج مبحث اين از*
افتخار بهعنوان را المپيادها برگزيدگان هم شما نجفي ،
استثناء افراد اين چون.نكنيد مطرح ايران پرورش و آموزش
ارتقاء خودشان تلاش و طولاني اردوهاي ازطريق و هستند
ما پرورش و آموزش درون وضعيت كه درحالي.كردهاند پيدا
جهان در رياضي در كه كسي آن "مثلا.است ديگري صورت به
پرورش و آموزش رياضي تدريس سيستم بهخاطر ميشود ، اول
.نيست
بهترين ميشود اول كه كسي آن نگفتهايم كه ما*
.است آورده رتبه گفتهايم.است جهان رياضيدان
آموزشي نظام كه است اين من منظورنيست اين من منظور*
مقام المپيادها در كه كسي آن اگر كه است صورتي به ما
خودش رشته هم و همسن دانشآموزان ساير با ميآورد ،
.است تيمز طرح هم آن نمونه.دارد زيادي بسيار فاصله
المپيادها در كه محدودي تعداد آن گفت ميتوان درواقع
پرورش و آموزش نظام براي گولزننده حالتي ميآورند ، مقام
.دارند زيادي فاصله آنها با بقيه چون.دارند ما
.است همينطور و نميكنيم نفي "اصلا را موضوع اين ما*
استعداها ، سازي غربال" نام به نوشتهام جزوهاي يك
همه "اصلا."تربيت و تعليم سير در نامطلوب كژراههاي
نشان را واقعيت يك ما اينجا در ولي.است همين حرفما
رتبه المپيادها در كه كسي آن نميگوييم "اصلا.دادهايم
همان ما پرورش و آموزش كل و است بهترين است ، آورده
اين به و نيست طور اين ما تلقي "اصلا.دارد تواناييرا
نگاه ما قصد.نميكنيم توجه اصلي نگاه يك عنوان به مسائل
بايد را پرورش و آموزش بدنه.است پرورش و آموزش بدنه به
پرورش بحث حال عين در.بدهيم رشد و ببينيم هم با
نظام هر برنامههاي جزو بايد خلاق و نابغه استعدادهاي
اين.ميكنيم دنبال كه شيوهاي به نه هم آن.باشد
هم آن را بااستعداد افراد آزمون يك با تنها كه شيوهاي
يكديگر با افراد و ميكنيم جدا كامپيوتري سوءالات ازطريق
نيستند نابغه معناي به "اولا دارند فاصله دهم يك دهم يك
به و كنيم تقويت نميتوانيم را نابغه تعداد اين "ثانيا و
و ميكنيم شناسايي را آنها نهايت در.برسانيم سرانجام
.ميبرند بهره آنها از ديگران
انجام جنابعالي وزارت دوران در كه كارهايي مهمترين*
چيست؟ است ، شده
.است گرفته صورت مختلف ابعاد در كارها اين*
كنيد؟ معرفي را مهمترين ميخواهيد كه بعدي هر در*
كه است درمان نظام اصلاح و حقوق اصلاح معيشتي ، بعد در*
با درمان نظام در.است شده انجام بيسابقه و انقلابي كار
معلمان و بيمهاي نظام پرورش ، و آموزش جانبه سه مشاركت
اجتماعي سياسي تربيت بعد در.است شده انجام كار اين
و بودهايم مواجه چشمگيري بسيار رشد با دانشآموزان
البته.دارند فعال حضوري عرصهها همه در دانشآموزان
اين نيز ما ولي.است خاتمي آقاي حركت اين اصلي زمينهساز
دانشآموزي ، تشكلهاي دانشآموزي ، شوراي قالب در را كار
و بحث جلسات تشكيل.كردهايم نهادينه دانشآموزي سازمان
وزير جلسه نيز و دانشآموزان پرسشهاي به پاسخ و گفتوگو
كه استانها سطح در دانشآموزان با استانها مسئولان و
سياسي تربيت بعد در است ، دانشآموزان شخصيت به بهادادن
امر در مردم مشاركت همچنين.است گرفته صورت اجتماعي
و آموزش از كپرزدايي نوبته ، سه مدارس حذف و مدرسهسازي
آموزش تاريخ طول در بيسابقه مردمي اعتبارات جذب پرورش ،
تشكلهاي قالب در مدرسهساز خيرين ساماندهي پرورش ، و
بخش در.است گرفته صورت كه است كارهايي از صنفي
چون اقداماتي نيز آموزشي عدالت بسط و محروميتزدايي
به دانشآموزان دستيابي براي برابر فرصتهاي ايجاد
توزيع سيستم ايجاد و محروم مدرسههاي تجهيز امكانات ،
تعريف شاخص از 60 استفاده با تجهيزات و امكانات عادلانه
سرانههاي همه داريم قصد.است گرفته صورت جديد شده
.كنيم يكسان شاخصها اين با كشور سطح در را دانشآموزي
مدارس توسعه محروم ، مناطق در شبانهروزي مدارس توسعه
انجام محروميتزدايي بخش در نيز محروم مناطق در نمونه
.است شده
و آموزش كسريهاي نيز ، پرورش و آموزش اعتبارات بخش در
به و رساندهايم صفر به تومان ميليارد از 450 را پرورش
بهبود -اول فصل در بيشتر البته -اعتباري و مالي شاخصهاي
.بخشيدهايم
عظيمي تحول پرورش و آموزش نيز روشها بهبود زمينه در
شاخصها بهبود و كارآيي ارتقاي موجب كه است داده انجام
گرفته صورت زمينه اين در نيز خوبي صرفهجويي.است شده
پرورش و آموزش در روش بهبود مورد تاكنون 21.است
بهبود و اداري تحول شوراي خاطر همين به.داشتهايم
قرار جمهوري رئيس تقدير مورد نيز پرورش و آموزش روشهاي
.است گرفته
مشاركتجويي ، تمركززدايي ، چون كارهايي نيز اداري تحول در
و مقررات تسهيل سالاري ، ديوان كاهش اختيارات ، تفويض
.است گرفته صورت بخشنامهها كنترل و آييننامهها اصلاح
پايه در بويژه پرورش و آموزش در قرآن توسعه زمينه در
اگر.است گرفته صورت تازهاي كار نيز دبستان دوم و اول
دانشآموزان بگذرد ، جديد تجربه اين از سال پنج يا چهار
فهم از مقداري نيز و قرآن تندخواني و روخواني ابتدايي
از نيز كتابخواني و كتاب توسعه.ميآموزند را قرآن ترجمه
سالها اين در پرورش و آموزش در كه است كارهايي ديگر
.رساندهايم به 5/2 يك از را كتاب سرانه.است شده انجام
داير مختلف دستگاههاي مشاركت با را كلاسي كتابخانههاي
.كردهايم
همكاري با ملي طرحهاي در دانشآموزان مشاركت همچنين
و آموزش در شده انجام كارهاي ديگر از مختلف دستگاههاي
ارگان سازمان ، دستگاه ، نوزده با زمينه اين در.است پرورش
پزشكي ، آموزش و درمان بهداشت ، وزارت چون وزارتخانه و
سازمان زيست ، محيط شهرداري ، جنگلداري ، و مراتع سازمان
داد قرار...و موادمخدر با مبارزه ستاد اسلامي ، تبليغات
خواهد ادامه همكاريها اين كه كردهايم ، منعقد همكاري
.داشت
كشور سطح در ميليون يك حدود نهال ، كاشت زمينه در "مثلا
نيز ادامه روند اين و است شده كاشته دانشآموزان توسط
.داشت خواهد
هشت و فرهنگيان آموزش وضعيت بهبود انساني ، نيروي بهبود
تربيت احياي وضعيت بهبود آنها ، تحصيلي مدرك ارتقاء درصد
به رسيدگي بويژه.است پرورش و آموزش ديگر كارهاي از معلم
.است پرورش و آموزش اساسي كارهاي جزو معلم تربيت وضعيت
در و بود نامناسب وضعي در مالي نظر از معلم تربيت چون
مركز و مدارك.داشت را وضعيت زجرآورترين و بدترين واقع
"اولا حاضر حال در اما.بود اعتبار فاقد معلم تربيت
آموزش و فرهنگ وزارت گسترش شوراي در معلم تربيت مراكز
آموزشكدهاي و رسمي شان يك و است رسيده تصويب به عالي
در معلم تربيت درسهاي رشتههاي مقاماست كرده پيدا
تصويب به عالي آموزش و فرهنگ وزارت برنامهريزي شوراي
همه در معلم تربيت كارداني مدارك.است شده تاييد و رسيد
عالي شوراي تصويب مورد يكجا پرورش و آموزش دورههاي
ادامه امكان و است گرفته قرار علوم وزارت برنامهريزي
كارشناسي به كارداني از معلم تربيت دانشجويان تحصيل
و ميكردند شركت ديپلم مقطع از "قبلا.است شده فراهم
.نميپذيرفتند را آنها فوقديپلم
دارد ادامه
شرايط :كشور آموزش سنجش سازمان رئيس
است نكرده تغيير سال 79 سراسري آزمون
سئوال ، طرح امتحاني ، منابع محتوي ، ازنظر سال 79 آزمون
و است سال 78 آزمون همانند شرايط و ضوابط و اجرا شيوه
.است نشده ايجاد آن در تغييري هيچ
شب يكشنبه كشور آموزش سنجش سازمان رئيس رحيمي حسين
شايعات رد با سيما دوم شبكه خبر ويژه گزارش دربخش باحضور
سال 79 آزمون برگزاري نحوه در ايجادتغييرات بر مبني اخير
و نيامده بوجود آزمونامسال در تغييري هيچ:كرد تاكيد
.باشند بيتوجه شايعات اين به داوطلبان
شركتكنندگان تعداد كه است سالي نخستين امسال:افزود وي
بيش و است نكرده تغييري سالگذشته به سراسرينسبت آزمون
دانشآموزان يا و فارغالتحصيلان داوطلبان درصد از 67
.هستند جديد نظام
و صحيح روشي را سراسري آزمون برگزاري كنوني روش رحيمي
كنوني روش حاضر حال در:گفت و كرد اعلام سنجش دقتدر با
و ميسنجد را داوطلبان علمي درصدتوان نود از بيش دقت با
آموزش نظام علمي برگزيدگانواقعي سراسري آزمون برگزيدگان
.دانشگاهميدرخشند به ورود از پس و هستند كشور متوسطه
يك ميان از محدود ظرفيت بهدليل:كرد خاطرنشان وي
پذيرفته نفر هزار تنها 150 داوطلب هزار چهارصد و ميليون
آزمون در شركتكنندگان درصد ازهشتاد بيش و شد خواهند
.شد نخواهند پذيرفته
و خانواده تمدن ، كنگره برگزاري نتايج
شد اعلام تربيت و تعليم
كنگره دستاوردهاي و نتايج ديروز صبح :فرهنگي- علمي گروه
اعلام خبري برنامه يك در تربيت و تعليم تمدن ، بينالمللي
.شد
طي مذكور كنگره دبير عصاره ، عليرضا دكتر نشست اين در
آموزشي كارگاههاي نتايج:گفت نتايج جمعبندي ضمن سخناني
و خانواده مشاركت تربيت ، و تعليم و تمدن خانواده ، و تمدن
آراءصاحب اتفاق به كه ميدهد نشان پرورش و آموزش
سلامت در خانواده فوقالعاده حساسيت و اهميت به نظران
بايستي اوليا آموزش كه دارند اعتقاد و كرده تاكيد جامعه
در اطلاعرساني شيوههاي در نوآوري با و وسيع شكل به
.پذيرد صورت مدارس تمامي
طي نيز يونسكو خانواده آموزش فدراسيون رئيس گيتوني ، نصف
و ماشينيشدن هجوم برابر در كنيم دقت بايد:گفت سخناني
ماشين مغلوب انسان كه نمائيم عمل گونهاي به فني دانش
.نشود
نهاد يك تشكيل در و است كودكان آن از آينده:افزود وي
گردآوريم جا يك در را ملي سازمانهاي بايستي بينالمللي
.گيرد قرار نظر مطمح خانوادهها كيفيت نهاد اين در كه
و تعليم صاحبنظران از افروز ، دكتر مراسم ، اين در همچنين
اوليا آموزش:گفت تمدن و خانواده كارگاه رئيس و تربيت
متناسب و موءثر مفيد ، متنوع ، جذاب ، جامع ، فراگير ، بايد
امكانپذير مادران و پدران دانشافزايي زمينه تا باشد
.گردد
شيخالاسلامي دكتر مرحوم بزرگداشت مراسم
شد برگزار
جواد دكتر درگذشت از پس روز 6:فرهنگي -علمي گروه
و حقوق دانشكده استاد و مورخ و نويسنده شيخالاسلامي
گذشته روز وي بزرگداشت مراسم تهران ، دانشگاه سياسي علوم
حجتابنالحسن مسجد در فرهنگ و قلم اهل از جمعي حضور با
.شد برگزار تهران
مرحوم فرهنگي ويژگيهاي و فضايل از شماري به مراسم اين در
.شد اشاره شيخالاسلامي
و متولد شمسي سال 1300 در شيخالاسلامي جواد دكتر
در را متوسطه تحصيلات و زنجان در را مقدماتي تحصيلات
سياسي علوم و حقوق دانشكده وارد سپس و گذراند تهران
.شد تهران دانشگاه
سپس و شد انگليس عازم تحصيل ادامه براي سال 1324 در وي
رساله ارائه و دكتري درجه با و رفت آلمان به سال 1342 در
وي.شد فارغالتحصيل "مشروطيت نهضت و ملي انقلاب تئوري"
و گشت مشغول كار به علوم وزارت در ايران به بازگشت از پس
سياسي علوم و حقوق دانشكده در استاد عنوان به بعد مدتي
.پرداخت فعاليت ادامه به تهران دانشگاه
مقالات انتشار بر علاوه شيخالاسلامي دكتر مرحوم از
سياسي اطلاعات و آينده يغما ، سخن ، مجلات در تحقيق تاريخي
انديشه خداوندان" نخست جلد ترجمه چون آثاري...اقتصادي و
از فصل چند ترجمه" ،"آزادي باره در رسالهاي" ،"سياسي
،"اسلامي كشورهاي در احزاب باره در اسلامي دايرتالمعارف
"اتابك قتل ماجراي" و جلد دو در "قاجار احمدشاه سيماي"
.است شده منتشر
كارشناسان كاربردي - علمي جامع دانشگاه
ميدهد راآموزش سوم برنامه
كاربردي ، -علمي جامع دانشگاه رئيس :فرهنگي -علمي گروه
به زيادي توجه توسعه ، سوم برنامه در كه اين بيان با
اين اصلي بار:گفت است ، شده كاربردي -علمي آموزشهاي
كاربردي -علمي جامع دانشگاه دوش بر آموزشي برنامههاي
.است
با كه دانشگاه مركزي شوراي نشست آخرين در:افزود وي
معاونين و فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين دكتر حضور
سال 1379 گرديد ، برگزار كشاورزي و صنعتي وزارتخانههاي
.شد نامگذاري كيفيت سال كاربردي ، علمي جامع دانشگاه در
تا كنيم اجرا و طراحي را سازوكارهايي كه گونهاي به
در و بماند باقي است نظر مورد كه حدي در برنامهها كيفيت
همين به.باشيم داشته كيفيت افزايش دارد ، امكان كه جاهايي
و مديران شوراي در را آموزشي مختلف نظامهاي منظور
كيفيت تا داديم قرار تحليل و تجزيه مورد معاونين
.باشد جامعه قبول مورد و متناسب نيز آموزشي برنامههاي
ايران شيمي بينالمللي كنگره چهارمين
كرد كار به آغاز
مهندسي بينالمللي كنگره چهارمين :فرهنگي- علمي گروه
دانشمندان ، پژوهشگران ، از حضور 1500تن با ايران شيمي
سراسر عالي موسساتآموزش و دانشگاهها دانشجويان و اساتيد
.كرد بكار آغاز شيراز در كشور
مقاله گفت509 كنگره اين دبير همشهري ، خبرنگار گزارش به
برخي و صنايع تحقيقاتي ، مراكز كشور ، سراسر دانشگاههاي از
كه شد ، كنگرهارسال دبيرخانه به بينالمللي دانشگاههاي
طول در پوستر بصورت مقاله و 140 سخنراني بصورت مقاله 260
.ميشود ارائه كنگره
كشورهاي از برجستهاي اساتيد:افزود مشفقيان محمود
اردن و كويت پاكستان ، انگليس ، آمريكا ، هلند ، استراليا ،
.دارند حضور كنگره اين در نيز
دانشگاه:گفت مراسم اين در شيراز دانشگاه رئيس همچنين
درسال كشور در تحقيقات قطبهاي از عنوانيكي به شيراز
و داخلي علمي درنشريات علمي مقاله چاپ 250 با گذشته
بينالملليمقام علمي مجامع در مقاله ارائه 320 و خارجي
.است كرده كسب را كشور تحقيقاتي برجسته
مدارس ورودي آزمون برگزاري زمان
شد اعلام دولتي نمونه راهنمايي
شهرستانهاي پرورش و آموزش ادارهكل :فرهنگي -علمي گروه
نمونه راهنمايي مدارس آزمون برگزاري زمان تهران ، استان
.كرد اعلام را استان اين دولتي
پرورش و آموزش كل اداره عمومي روابط گزارش به
برگزار خرداد 79 آزمون 20 اين تهران ، شهرستانهاياستان
مدارس ورودي آزمون در شركت براي ثبتنام.ميشود
شد اعلام ارديبهشت 79 هفدهم سومتا دولتي نمونه راهنمايي
تكميل ميتوانندبراي ابتدايي پنجم پايه دانشآموزان و
آموزش وزارت.كنند مراجعه خود تحصيل محل آموزشگاه به فرم
ظرفيت درصد كه 60 كرد اعلام فروردين 79 پرورش ، 16 و
.دارد اختصاص روستائيان به دولتي نمونه پذيرشمدارس
|