فردا كرماني حجتي علي استاد تشييع مراسم
شود مي برگزار
نوجوانان رواني بهداشت
"خدا" درباره كودكان پرسشهاي به چگونه
گوئيم؟ پاسخ
گرفت قرار جراحي عمل مورد باقي
فردا كرماني حجتي علي استاد تشييع مراسم
شود مي برگزار
و حوزه استاد توانا ، نويسنده مطهر پيكر تشييع مراسم
علي مرحوم والمسلمين سعيدحجهالاسلام فقيد دانشگاه
از ، 25/2/79(فردا)يكشنبه روز صبح ساعت 9 حجتيكرماني
راه چهار) اسلام مجاهدين خيابان در واقع فاطميون حسينيه
.ميشود انجام(آبسردار
نوجوانان رواني بهداشت
فرزندان رواني درسلامت والدين نقش به نگاهي
پرمخاطره افراد از بسياري براي زندگي دوران كه است طبيعي
را خود آن مختلف مراحل در سختيهايي و مشكلات و باشد
.دهند نشان
كاهش در كه را روشهايي از يكي داريم قصد ما بحث اين در
است مطرح مشكلات برابر در رواني آسيبهاي از پيشگيري و
.دهيم قرار بررسي مورد را
و است مشهود بسيار انساني جوامع در رفتاري اختلالات
ناراحتيهاي به ابتلا امكان زندگي در افراد از بسياري
بيماريهاي برابر در كسي كمتر عبارتي به.دارند را رواني
انسانهاهمان ما اين بنابر.دارد مصونيت رواني
به است لازم ميدهيم ، اهميت خود جسم سلامت به كه طور
بيشك كه نماييم توجه نيز خود روان و فكر بهداشت و سلامت
گرو در يكي شادابي و وابستهاند يكديگر به روان و تن
با تا ميكوشد رواني بهداشت لذااست ديگري سلامت
ناراحتيها ، وقوع از پيشگيري يعني خود هدف اصليترين
.كند تضمين را افراد سلامت
:رواني سلامت در والدين نقش
احساس و كودكان اجتماعي رفتار و رواني رشد پايههاي
كودكي نخستين سالهاي در آنان عاطفي ارضاي و ايمني
محيط در موجود محبت و گرمي زيرا.ميگردد پايهريزي
مثبت قواي پرورش و نفس به اعتماد حس تقويت در خانواده ،
يك در.است اهميت حائز بسيار نوجوانان و كودكان وسازنده
نسبت متقابل احترام و همبستگي ضمن والدين عادي ، خانواده
هماهنگ و يكسان روشي فرزندان ، با برخورد در يكديگر ، به
كه ميكنند احساس فرزندان نتيجه در و ميگيرند پيش در
.است ناگسستني و صميمي آنان با و يكديگر با والدين رابطه
ايمني شادي ، منبع را خود والدين بايد نوجوان و كودك زيرا
و ملجا را آنان دانسته ، رواني و خاطرجسمي ارضاي و
.بدانند خويش پناهگاه
كودكان عاطفي و رواني محيط سالمسازي به والدين توجه عدم
را آنان موارد بيشتر در مناسب روابط فقدان و نوجوانان و
روبهرو گوناگون رواني مشكلات و عاطفي كمبودهاي با
به آينده در كودكان اين كه اين احتمال و ميسازد
.بود خواهد زياد بسيار شوند دچار رواني و رفتاري اختلالات
عنوان به مادر و پدر بايد كه اصولي كلي ، طور به حال
عبارتند باشند داشته نظر در هميشه نوجوان و كودك والدين
نوجوانان ، و كودكان تربيت و انضباط در هماهنگي:از
تفاوتهاي به توجه با آنان از توقع و انتظار در يگانگي
كه مسائلي وقوع از جلوگيري و موجود محدوديتهاي و فردي
.ميگردد نوجوان و كودك در ناخوشايند هيجان بروز موجب
چگونگي و خانوادگي ناسالم روابط از نمونههايي به "ذيلا
:ميشود اشاره والدين رفتار
:والدين بيتوجهي -1
قادر چون كه كند احساس نبايد وجه هيچ به نوجوان يا كودك
نخواهند دوست اورا كند ، رفتار مادر و پدر ميل مطابق نيست
با والدينش كه باشد داشته خاطر اطمينان بايد بلكه.داشت
طور همان را او و رادارند او به كمك قصد دلسوزي و صميميت
در برخورد و رفتار طرز اين زيرا.ميگردند پذيرا هست كه
.است اهميت حائز بسيار نفس به اعتماد حس تقويت
احترام مبناي بر بايد فرزندان با والدين روابط:نكته
صميميت ، و محبت و گرمي با همراه پذيرش و درك و متقابل
به متكي و خلاق سالم ، افرادي فرزندان تا گردد پايهگذاري
.يابند پرورش نفس ،
به جهت را كاربردي نكات فوق ، موضوعات به عنايت با
به آنها آموزش و زندگي در رواني بهداشت كارگيري
:ميكنيم پيشنهاد فرزندانتان
اتفاقات كردن بزرگ از منطقي و سالم فرد يك (1
آن كه اين ضمن و كرده خودداري رنجآور ، و ناراحتكننده
از تا ميكند اقدام نيز شرايط بهبود جهت در ميپذيرد ، را
.نمايد جلوگيري خود وجود در تشويش و اضطراب ايجاد
تفكر با اگر فرد.كنيم فرض A را حادثه يك اگر يعني -الف
.ميگيرد منطقي نتيجه شود ، روبهرو آن با صحيح و مثبت
قرار تفسير مورد منفي عقايد با را A حادثه فردي اگر -ب
:گرفت خواهد عقلاني غير و غيرمنطقي نتيجه دهد
غيرمنطقي
"بايد" زندگي حوادث تمام كه باشد معتقد فردي اگر -2
طرز اين و است غيرمنطقي فردي او باشد ، او دلخواه مطابق
ولي است طبيعي احساس يك شدن ناكام زيرا.است غلط تفكر
:زيرا است غيرمنطقي موضوع يك طولاني و شديد اندوه و حزن
آن با متفاوت بايد حوادث كه ندارد وجود دليلي ،"اولا
.هستند "طبيعتا كه باشند چيزي
اغلب فقط.نيست حل راه كه شديد اندوه و حزن:"ثانيا
.ميكند بدتر را وضعيت اوقات ،
نتيجه در است ، غيرممكن حلي راه نوع هر يافتن اگر:"ثالثا
.بپذيريم آنرا بايد
و تعبير زجرآور و نامطبوع را موقعيت فرد خود اگر:"رابعا
.نميشود ايجاد عاطفي اختلالات نكند ، تفسير
و خود "دايما گذشتهاش اشتباه كار دليل به كه انساني -3
و غلط روش داراي ميكند تنبيه و تحقير و سرزنش را ديگران
نه تنبيه و سرزنش زيرا.ميباشد عقلاني بعد در نادرست ،
و حماقت كاهش در بلكه نميانجامد رفتار بهبود به تنها
.ندارد تاثيري نيز تعادل و هوشمندي افزايش
دوست را او افراد همه بايد ""حتما" است معتقد كه فردي -4
طرز داراي كنند ، تاييدش و بگذارند احترام او به و بدارند
قابل غير هدفي چنين زيرا.ميباشد غيرمنطقي و غلط فكر
هدفي چنين آوردن دست به در سعي فردي اگر و است دسترسي
خود توان و شده دچار ناامني و اضطراب به باشد ، داشته
مورد انسان كه است طبيعي البتهميدهد دست از را رهبري
چنين قرباني را خود نبايد ولي.بگيرد قرار محبت
.كند خواستهاي
و ناراحتيها و بدبختيها كه باشد معتقد فردي اگر -5
و است بيروني عوامل و اطرافيان خاطر به فقط او شكستهاي
خود تفكر اصلاح به نسبت بايد بداند ، كار تقصير را ديگران
اعظم بخش كه ميداند باهوش و عاقل فرد زيراكند اقدام
اتفاقات يعني.ميشود ناشي او درون از وي ناراحتيهاي
فرد كه آن مگر برسانند ، آسيب فرد روان به نيستند قادر
كه بپذيرد فردي اگر.گيرد قرار تاثير تحت بخواهد خودش
به فرد تلقين از ناشي عاطفي ، ناراحتيهاي و اختلالات
دست به را آنها تغيير و كنترل ميتواند بهتر است خودش
.بگيرد
زندگي گذشته شرايط و اتفاقات كه باشد پذيرفته كسي اگر -6
نسبت بايد ميباشد فعلياش رفتارهاي قطعي تعيينكننده او
تصور اين دارد امكان زيرا.كند اقدام خود عقيده تغيير به
به فقط دارد تاثير جديد رفتار پيدايش در گذشته رفتار كه
.شود فرد پيشرفت مانع و رود كار به بهانه عنوان
نيست غيرممكن اما است دشوار گذشته آموختههاي بر غلبه
انجام و كارها در كه باشد داشته اعتقاد فردي وقتي -7
داراي باشد ، قويتر افراد و ديگران به متكي بايد وظايفش
تا ما كه حال عين در زيرا.ميباشد غيرمنطقي فكر طرز
وابستگي كه ندارد وجود دليلي هستيم متكي ديگران به حدودي
.دهيم افزايش را خود
روبهرو زندگي مشكلات با بتوانيد بهتر كه آن براي -8
و بنگريد خويشتنپنداري يك به سريعتر است بهتر شويد
نوبه به فردي هر بدانيد و كنيد كشف را خود تواناييهاي
.دارد نيز مثبت نقاط و است فرد به منحصر خود
.بينديشيد "حال" "اصطلاحا و فعلي زمان در -9
ميتوانيد حالا كارهاييكه پيرامون بيشتر كنيد سعي
را استفاده كمال فرصتها از و كنيد فكر دهيد انجام
سعي و شويد عميق بيشتر فعلي فرصتهاي زمينه در.بنماييد
بيش سالم فرد زيرا بكنيد آنها از را استفاده كمال كنيد
موقعيت و حال زمان به دارد ، توجه گذشته به كه آنچه از
.دارد توجه موجود
مسئوليت احساس خود تصميمهاي و افكار برابر در -10
:ميكنيم
نظر از و ميباشد ما ادراكات نتيجه همان واقعيتها
فرد خصوصي جهان ادراكات همان "اصولا واقعيت روانشناسي
بر ساختهايم درذهن خودمان راكه چيزي آن يعني است
.دارد تاثير رفتارمان
كه هستيد كسي نخستين اول درجه در شما:كنيد توجه پس
كه آن بر مشروط البته.كنيد كمك خودتان به ميتوانيد
".كنيد باور را خود"
راهنمايي مشاوره س كارشنا عراقيه عليرضا
"خدا" درباره كودكان پرسشهاي به چگونه
گوئيم؟ پاسخ
و زيبا بسيار سادگي عين در خدا ، درباره كودكان پرسشهاي
سوءالات اين با چگونه والدين عنوان به ما.است لطيف
ميگذريم؟ آنها ازكنار بهسادگي آيا ميشويم؟ روبهرو
واميگذاريم؟ دور آيندهاي به را آنها پرسش به پاسخ آيا
خور در كه ميدهيم پاسخهايي مسئوليت احساس سر از آيا
خدا درباره پرسش.. نباشد؟ كودكانمان ذهني و سني شرايط
و است كهنسالي تا كودكي از بشر دغدغههاي از يكي همواره
رشد در موءثري نقش بلكه است ضرورت يك تنها نه آن به پاسخ
.دارد انسان فردي و اجتماعي رفتار و شخصيت
است ، آموزش دكتراي داراي كه (ياب ايرليق) كتاب نويسنده
با را كودكان پرسشهاي به پاسخگويي و برخورد روشهاي
پيشنهادهايي و داده ارائه كاربردي و كارشناسانه ديدي
مطرح فعلي تاب و تب پر دنياي در كودكان معنوي رشد براي
اين در شده ارائه پيشنهادهاي كه اينجاست جالب.است كرده
و نشده مطرح خاصي مذهب يا دين ديدگاه از تنها كتاب
باورداشتهاي و اعتقادات به توجه با ميتوانند مخاطبان
رسيدن براي پرشي سكوي عنوان به كتاب اين مطالب از خود ،
.كنند استفاده نوين دريافتهايي به
:دارد اصلي بخش سه "خدا درباره كودكان به آموختن كليدهاي"
دارد ، اختصاص خدا درباره كودكان سوءالات به كه اول بخش در
آنها براي پاسخي شايد كه ميشويد روبهرو سوءالهايي با
ارتباط مختلف راههاي بررسي به دوم بخش.باشيد نداشته
درخواهيد بخش اين مطالعه با.دارد اختصاص خدا با كودكان
تقويت اخلاقي موعظههاي طريق از تنها ايمان كه يافت
شيوههاي از وسيعتري حوزه با سوم بخش درنميشود
كه كرد خواهيد باور و ميشويم آشنا خدا درباره آموختن
با شاگردي ;است يادگيري درحال شاگردي فرزندتان
پاسخ و پرسش چند نيز كتاب انتهاي در.متعدد آموزگاراني
.نيست لطف از خالي آنها مطالعه كه است شده ارائه
كودكان سوءالات مشكلترين حتي:ميخوانيد كتاب اين در
ذهن كه دارند فهمي قابل پاسخهاي نيز خدا درباره
.ميكند ياري خداوند ، شناخت معماي حل به را جوان پرسشگران
به پس ندارد ، مشخص و ساده پاسخي "كيست؟ خدا" سوءال
كنوني انگيزه جوابگوي كه دهيد پاسخ سوءال اين به گونهاي
سني ، هر در كسي هر كه باشيد داشته توجه.باشد شما كودك
است ممكن پس.ميشناسد خود تصور براساس را خداوند
كودكتان ، مختلف سنين در دشوار ، پرسش اين به شما پاسخهاي
"آمدهام؟ كجا از من":پرسيد فرزندتان اگر.باشد متفاوت
را داستان كودكان.دهيد پاسخ او به داستان يك گفتن با
تنها نه آفرينش داستانهاي و ميسپارند خاطر به بيشتر
انسان ارتباط بلكه ميگويند سخن جهان پيدايش نحوه درباره
كودك به را خدا با انسان و انسان با انسان جهان ، با
.ميآموزند
براي خوب و عيني الگويي بايد خود كودك ، به آموختن براي
لايزال قدرت برابر در شكرگزاري و حيرت لحظات و باشيد او
دعا چگونه" فرزندتان به.كنيد تجربه او كنار در را خدا
بيش هميشه خداوند كه بگوييد او به و بياموزيد را "كردن
با برخورد در.ميكند عطا و ميبخشد ما به ما نيازهاي از
كنيد عمل دادهايد كه شعارهايي به نكنيد ، بيتابي مصائب
خانواده اعضاي جهان ، كودكان تمام كه بگوييد كودكتان به و
.هستند خداوند
راستي ، خوبي ، همچون مفاهيمي زمينه در كودك تجربيات
طريق دو از شما.ميدهد شكل را او خداشناسي نحوه زيبايي ،
(دوستان و خانواده خانه ، محيط در آموزش) بيبرنامه آموزش
از استفاده با مدرسه در آموزش) شده برنامهريزي آموزش و
كودكتان به ميتوانيد (خاص هدفي با و منابع تمامي
كردار و گفتار بين ملموس انسجام صورت دو هر در.بياموزيد
گوناگون ، منابع مناسباز و صحيح استفاده و آموزشدهنده
.است كودك يادگيري در كننده تعيين امري
زمان ، به خدا ، درباره كودك آموزش براي برنامهريزي در
تا كنيد كمك فرزندتان به و كنيد توجه تدريس شيوه و موضوع
رابطه به مختلف ، نظراتي نقطه با و گوناگون راههاي از
وارد را (قرآن) مقدس كتاب.بنگرد پديدههاي و خداوند
.دهيد قرار مدنظر را آن موضوعات تنوع و كنيد او زندگي
دهيد توضيح داريد ، كه معلوماتي از استفاده با را مجهولات
اما نميدانم ، را تو سوءال اين پاسخ من" گفتن از هرگز و
داشته ياد به.نترسيد "كني پيدا را جوابت كه ميكنم كمك
تنها مذهبي سنت يك بنيادين و اساسي اعتقادات كه باشيد
روزمره زندگي با كه داراست معني شما كودك براي زماني
يا طبيعت "ديدن" به خود كودك باباشد داشته ارتباط او
بخواهيد او از و برويد خدا آفرينش بزرگ كتاب واقع در
فاقد كلمات وقتي.كند تفكر طبيعي پديدههاي درباره
نيز هنر و موسيقي از حتي هستند ، خداوند معرفي توانايي
.بگيريد بهره
بينش آنگاه ميآموزد ، را ساده باورهاي ابتدا شما ، كودك
حد از فراتر اطلاعاتي از هرگز پسميكند پيدا وسيعتري
تا بدهيد اجازه كودك بهنكنيد استفاده او درك و فهم
به را تنهايي در تفكر آنگاهباشد تنها خود با را ساعاتي
تاثير نيز دستجمعي عبادت.كنيد تبديل خانوادگي فعاليتي
عضويت ديگر ، سوي از.دارد كودكان معنوي رشد در پايداري
حفظ باعث اجتماعي فعاليتهاي و عامالمنفعه گروههاي در
.شد خواهد زندگي و رشد مراحل تمامي در كودك ايمان تقويت و
استحكام و تقويت موجب عقايد ، و اديان ساير با آشنايي
كه بدهيد توضيح كودك براي اما ميشود ، اعتقادي باورهاي
ميان گوناگوني تفاوتهاي است ممكن خاص ، ديني به اعتقاد
را عبادت و نيايش اوقات كنيد سعي.كند ايجاد ديگران و او
ملامت ، اجبار ، كه چرا كنيد ، جذاب و لذتبخش خود كودك براي
از كودك گريز باعث تحريكي ، وسايل ساير و منفي مقايسه
.ميشود خويش سوءالهاي به پاسخ پيگيري
والدين به مربيان ، بر علاوه كتاب اين مطالعه است اميد
تربيت در كه را مسئوليتي بتوانند تا كند كمك علاقهمند
انجام شايسته نحوي به دارند ، برعهده فرزندشان ايماني
.دهد ارتقاء را آنان كودك معنوي رشد و داده
انتشارات -خدا درباره كودكان به آموختن كليدهاي:منبع
صابرين
گرفت قرار جراحي عمل مورد باقي
مرتضوي آقاي چنانچه:گفت باقي عمادالدين :اجتماعي گروه
آماده من بدهد ، شنبه روز را دادگاه جلسه تشكيل دستور
.شوم حاضر دادگاه در جسماني وضعيت اين با تا هستم
خبرنگار با كه فتح شده توقيف روزنامه سردبيري شوراي عضو
عدم صورت در كه كرد آمادگي اعلام ميگفت ، سخن ايسنا
روز معالج ، پزشكان ميل عليرغم و مرتضوي ، قاضي موافقت
.شود حاضر دادگاه جلسه در شنبه
جراحي عمل تحت سينا بيمارستان در پنجشنبه روز كه وي
روز جلسه در دادگاه قاضي:داشت اظهار گرفته ، قرار پزشكان
نكرد موافقت دادگاه بعدي جلسه افتادن تعويق به با يكشنبه
حاضر دادگاه در بايد باشي برانكارد روي اگر حتي كه گفت و
.شوي
و كرد انتقاد خود دادگاه تشكيل روند از باقي عمادالدين
ساعت تا 3 بار 2 يك روز چند هر حجاريان ترور عاملان:گفت
آنان كه است حالي در اين و ميشدند حاضر دادگاه جلسه در
جلسه هفته 5 يك طول در من ، جسماني وضعيت درنظرگرفتن بدون
بحراني مرا جسماني وضعيت امر اين كه شد تشكيل دادگاه
.است كرده
مجبور حتي بود من دادگاه كه دوشنبه روز:شد يادآور وي
سالن دقيقهاي چند درد ، از ناشي فشارهاي علت به شدم
.كنم ترك را دادگاه
اينكه با:گفت فتح شده توقيف روزنامه سردبيري شوراي عضو
دكتر آن در و كردم ارائه دادگاه به را پزشكي گواهي
براي و است خطرناك من وضعيت كه بود كرده اعلام ظفرقندي
تحت سريعا بايد incarcerated شدن سره اينكار از جلوگيري
امر اين به نسبت دادگاه اما.بگيرد قرار جراحي عمل
.ماند بيتوجه
انساني ملاحظات ناديدهگرفتن از كه مطلب اين ذكر با وي
شد ، بازداشت گنجي آقاي كه زماني:افزود متاسفم دادگاه در
نشستن و ايستادن كه بهگونهاي بود نامناسب بسيار وي حال
.شد منتقل انفرادي به حال اين با اما بود دشوار او براي
.نميدانم عار را زندان حال هر در:گفت پايان در وي
|