پژوهش و آموزش از صنعت حمايت
(آخر بخش)وصنعت دانشگاه در عمل و علم تعامل
رسولي رضا دكتر
:پژوهشي و آموزشي موضوعات از صنعت حمايتي برنامههاي -3
بسيار شيوههاي آموزشي ، -علمي مراكز و صنعت پيوند براي
از مختلف ابعاد در را آنها ميتوان كه دارد ، وجود مختلف
...و خدمات و كالاها طريق از همكاري مالي ، همكاريهاي جمله
.نمود طبقهبندي
آموزشي مراكز به شركتها مالي كمكهاي امريكا كشور در (1
و 330 دلار ميليون ترتيب 43 به سالهاي 1950 ، 1966 در
رسيده دلار ميلياردها به سال 1990 در و بوده دلار ميليون
كل درصد./و 171 ناخالص سود./16./ارقام 42 اين.است
سال 1965 در ديگر طرف از.ميدهد نشان را شركتها كمكهاي
ميليارد جمعا5/1 عمومي آموزش به حقيقي افراد كمكهاي
.است بوده درصد رقم 8/24 اين در شركتها سهم و بوده دلار
به عالي ، آموزش به كمك بر علاوه اخير سالهاي در شركتها
كمكها نسبت و مقدار.نمودهاند كمك نيز آموزش ديگر سطوح
در.است نموده پيدا توجهي قابل افزايش رفته رفته نيز
:ميپذيرد انجام زير صورت به اغلب مالي كمك امريكا ، كشور
طوريكه به.. و تحقيقات از حمايت صندوق بورسها ، هدايا ،
خود ، درآمدهاي از مشخصي نسبت تعيين با شركتها از بعضي
خود برنامههاي و سياستها جزو را مراكز قبيل اين به كمك
.دادهاند قرار
اعطاء:ميشود ارائه جنس يا كالا صورت به كه كمكهايي -2
وسايل صندلي ، و ميز ساختمانها ، و بناها قبيل از هدايايي
بر علاوه...و كتاب اهداء تاسيسات ، ايجاد و زمين آموزشي ،
عنوان به ميتواند آموزشي ، موءسسات به كمكرساني نوعي
مطرح نيز شركتها خدمات و كالاها شناساندن براي عاملي
درصد بررسي ، 64 مورد شركت بين 248 از سال 1985 در.گردد
تاريخي ، علمي ، مختلف موضوعات در كه را كتابهايي آنها
كمك وسايل عنوان به بودند ، نموده تهيه..و اقتصاد
از بعضي.نمودند اعطاء دانشگاهها و مدارس به آموزشي
خود كالاهاي و مواد راهنماي كتابهاي و مجلات نيز شركتها
.ميدهند قرار آموزشي مراكز اختيار در رايگان صورت به را
تخصصي اطلاعات رايگان ارائه با نيز شركتها از بسياري -3
.ميدهند انجام را مهمي خدمات آموزشي موءسسات استفاده براي
و رسالهها تهيه علمي ، بازديدهاي اجراي در همكاري
خدمت نوع اين از بارزي نمونههاي تحقيقاتي طرحهاي
ميتوان زمينه اين در ارزش با خدمات ديگر از.ميباشند
كارفرمايان بين سمينارها و كنفرانسها جلسات ، برگزاري به
.نمود اشاره اساتيد و دانشجويان با مديران و تجربه با
صنعت سوي از شده طرح مهم ايرادهاي از يكي كه ميدانيم -4
كه است آن عالي آموزش "خصوصا آموزشي موءسسات به
آنها نيازهاي به كه نيستند كيفيتي در شاغل دانشآموختگان
انتظار عالي آموزش آموختگان دانش از صنعت.بدهند پاسخ
كه شرايطي در صنعت رفتار اين و دارد كارآمدتري فعاليت
اين و ميباشد بحق باشد حاكم مدت كوتاه سودآوري نگراني
سوددهي براي قابليتها و استعدادها پرورش كه است حالي در
آموزشي موءسسات وظايف شرح در مدت ، كوتاه اثربخشي و
.نميباشد
صورتي در تنها آموزشي ، موءسسات از شده كسب قابليتهاي
تجربه با كه نمايد پيدا سودده و اثربخش ماهيت ميتواند
در شده كسب قابليتهاي اگر جهت بدان.باشد توام طولاني
ايفا صنعت سودآوري در نقشي زمان گذشت با آموزشي مراكز
را ايرادها طرح و اعتراضات موجبات مسلم طور به ننمايد
بين همكاري خوب ابعاد از يكي است بديهي.ميسازد فراهم
حل بوده مدنظر كمتر حال به تا كه صنعت و آموزشي مراكز
.است شده بيان موضوع
:آموزش بر آن تاثير و صنعت نقش به نگرش -7
ومديران كارفرمايان بيشتر ويژگي شد اشاره كه همانگونه
كار به را دانشگاه فارغالتحصيلان وقتي كه است اين
عملكرد كه دارند انتظار آنها از بلافاصله ميگيرند
اين غير در بدهند ، ارائه را وكارآمدي موفقيتآميز
دانشگاههاي و فارغالتحصيلان از (موارد اكثر در)صورت
نيز ما دركشور وضعيتي چنين.ميكنند شكايت اظهار آنها
اين در زير سوءالات به پاسخ ميرسد نظر به.است متداول
.باشد اجتنابناپذير ضرورتي زمينه
داشت؟ ميتوان انتظاري چه جديد دانشآموختگان از -1
چيست؟ دانشگاه اصلي وظيفه-2
است؟ منطقي كارفرمايان سوي از اعتراض يا ايراد طرح آيا -3
كسب جديد دانشآموختگان كه آگاهيهايي و دانش آيا -4
ندارند؟ پذيرش عمل در اند نموده
غير زمينههايي چه در دانشگاهها در شده ارائه مباحث -5
ميباشند؟ مثمر
در بايد و چيست دانشگاه دانشآموخته يك از انتظارات -6
باشد؟ حدي چه
و سازمانها وظايف و چيست افراد آموزش در كار محل نقش -7
چيست؟ رابطه اين در مديران
ممكن شده مطرح سوءالات از تعدادي به پاسخ شايد چند هر
مفيد مهم نكته چند بيان بحث نمودن روشن جهت ليكن نباشد
تئوري ، همچون واژههايي مفهوم است لازم نخست.بود خواهد
تكيهگاه بدون و معلق موضوع يك تئوري.شود روشن...و عمل
روي بررسي با كه است كلي اصولي نتيجه بيان بلكه نيست
.است شده حاصل (تلاش و طولاني زمان مدت صرف با)عمل
تئوري بالندگي و توسعه با فقط عمل در توسعه و پيشرفت
ماهيت بر دليلي تئوري يك بودن فرضي يا تخيلي.است ممكن
طرف از (خطير)بزرگ كارهاي" كه است نقل.است آن وجودي
اين بنابر ".است آمده بوجود دارند ، بزرگي تخيلي كه كساني
و تئوري به نبايستي كه تفكر و انديشه بااين
كارها ميتوان بود ، بيتوجه (تئوري دهنده آموزش)دانشگاه
و اجتماعي روابط در فرد موفقيت جهت دانشگاه.كرد شروع را
اساسي هدفميآموزد او به را نياز مورد دانش طبيعي ،
اجتماع و طبيعت با فرد انطباق تعليم ، و آموزشي فرآيند
كردن برآورده براي توانمندي ضمن فرد كه معني بدين.است
حداقل با طبيعت از بهره حداكثر كسب در خود ، مادي نيازهاي
.بيابد را مناسب راههاي آسيبرساني ،
اثرات از مهندسي و فنآوري عرصه در توسعه و پيشرفتها
يعني جامعه با فرد ارتباط.است تعليم و يادگيري اين
و تمايز كاهش همكاري ، و تفاهم با انسانها ، با او انطباق
اجتماعي ، -رواني مهارتهاي اين توسعه.است ميسر اختلافات
-رواني موجوديت يك عنوان به انسان مناسب شناخت با
پس.مييابد تحقق مناسب تعليم و آموزش طريق از اجتماعي
اين نمودن بالنده دانشگاه ، اصلي وظيفه كه ميرسد نظر به
موضوعات.است اجتماعي -رواني خصوصيات در قابليتها
فوق هدف به بخشيدن تحقق جهت در بايستي روشها و آموزشي
نخواهند ارزشي صورت اين غير در زيرا شوند برنامهريزي
مستمر طور به است مجبور دانشگاه منظور بدين.داشت
و داشته نظر مد را طبيعت و جامعه شرايط و واقعيتها
و منطبق آنها با را...و آموزش روشهاي درسي ، برنامههاي
.نمايد سازگار
دانشگاه كه است آن نمود توجه آن به بايستي كه ديگري نكته
در را فرد نياز مورد مهارت و آگاهيها دانش ، نميتواند
:زيرا نمايد پشتيباني شغلي و عادي زندگي طول
پيشبيني و برآورد و است تغيير حال در و پويا زندگي -1
.است مشكل دقيق صورت به ضرورتها و شرايط
دانشگاه باشد ، مقدور شرايط پيشبيني كه صورتي در حتي -2
تنها اساس همين بر.ندارد را آموزش اين براي كافي منابع
اختصاص دانشگاه به ميتواند انسان عمر از محدودي بخش
.يابد
كاربردي كه هم چقدر هر دانشگاه در شده ارائه آموزشهاي -3
آموخته دانش بالفعل حضور و تجربه كار ، موفقيت براي باشد ،
.دارد ضرورت كار محل در
:دارد ادامه گور تا گهواره از آموزش -8
بر شدند ، ذكر نيز آنها از تعدادي كه بيشماري دلايل
همين بر.مينمايند تاكيد عمل در آموزش استمرار ضرورت
گور تا گهواره از" يا "ندارد انتها آموزش" عبارات اساس
توضيحات ، اين.اند يافته توجهي قابل اهميت "دارد ادامه
واقع طور به افراد آموزش در را موءسسات وظيفه و جايگاه
دانش كارگيري به از پس است بديهي.مينمايد بيان
بايستي سازمانها و موءسسات در جديدالاستخدام آموختگان
شرايط و موءسسه با او انطباق و آشنايي براي لازم آموزشهاي
معين ، زماني مدت گذشت از بعد همچنين.شود ارائه آن كاري
با را افراد آگاهيهاي و دانش و لازم آموزشهاي با بايستي
.ساخت منطبق زماني مقتضيات
مشخصي برنامههاي قالب در موءسسات برخي اروپايي دركشورهاي
خدمت دوره اواسط كار ، شروع در ترتيب به را آموزشهايي
از 50 بعد) خدمت -دوره اواخر در و (سالگي تا 35 حدود 40)
يادگيري با آنها تا ميدهند ارائه كاركنان به (سالگي
با بتوانند ديد افق گسترش و نگرشها ارتقاء تازهها ،
.باشند سازگار محيطي و زماني شرايط
نوع مورد در بايستي آموزش جايگاه و اهميت پذيرفتن از پس
موضوع ، اين جزئيات به پرداختن.نمود تاكيد آموزش روشهاي
كه است اين بر بحث بخش ، اين در.نميگنجد بحث اين در
دانش يك از و دهد؟ ياد بايد چه و ميدهد ياد چه دانشگاه
ميرود؟ انتظاري چه دانشگاه آموخته
رشته در دانشگاهي آموخته دانش يك از كه انتظاري مهمترين
كسب را زير آگاهيهاي و قابليت كه است آن ميرود ، مديريت
:نمايد
تصميمگيري و مساله حل مهارت و آگاهي -1
سازماندهي مهارت -2
فردي روابط با رابطه در مهارت -3
ارتباطات مهارت -4
جسارت رهبري ، قدرت داشتن موفقيت ، eلازمه مدير يك براي
.ميباشد ديگران اعتماد جلب و درستي و صداقت شجاعت ، و
ذهني آگاهيهاي و مهارتها اين القاء در سعي دانشگاه اگر
نوع هر با توانست خواهد آموزش صورت آن در نمايد منطقي و
.باشد منطبق آينده احتمالي تغييرات
ايران وضعيت بررسي -9
:(شده ارائه بحث زمينه در)
جذب به روز به روز شركتها و دولتي سازمانهاي ما كشور در
درون آموزشهاي افزايش.ميشوند واقفتر كيفيت با پرسنل
آموزشي برنامههاي به كه پرسنلي تعداد نيز و سازماني
فوق مطلب بر تاييدي ميشوند فرستاده سازمان از خارج
.ميباشد
از بسياري ميشود مشاهده فوق تلاش راستاي در همچنين
و علمي مراكز با تنگاتنگي همكاري وشركتها موءسسهها
جلسات ، كنفرانسها ، خود نيازهاي به توجه با و داشته آموزشي
.مينمايد برگزار را آموزشي برنامههاي ساير و سمينارها
نمودن بالنده و انساني منابع آموزشي نيازهاي ما كشور در
فراتر آموزشي و علمي مراكز امكانات سطح از صنعت كاركنان
بر دانشجويان آموزش توانايي عدم حاضر حال در.است رفته
و مناسب مدرسين و مربيان به دسترسي عدم واقعي ، نياز اساس
عالي آموزش مراكز مهم مشكلات جمله از مالي منابع محدوديت
همين به.است پرواضح آن از ناشي تنگناهاي كه ميباشد
خود اهداف راستاي در موفقيت براي آموزشي مراكز دليل
كيفي و كمي لحاظ از دهنده آموزش كادر تقويت در ميبايستي
دانشگاههاي از برخي البته.آورند عمل به جدي تلاش
.برداشتهاند موءثري گامهاي زمينه اين در كشورمان
همه از بيشتر صنعت كه است اين ضروريات از يكي ما كشور در
تلاشهاي رغم به.بدهد نشان تمايل موضوع به ارگانها ،
نمود ادعا نميتوان اخير ، سالهاي در صنعت اميدواركننده
چنانچه زيرا است ، بوده كافي يافته انجام تلاشهاي كه
از بعضي حتي و پيشرفته كشورهاي با ما كشور موجود وضعيت
ما صنعت ميشود ملاحظه شود ، مقايسه توسعه حال در كشورهاي
طرف يك از.دارد مطلوب حد به رسيدن تا زيادي فاصله
طرف از و است ناكافي آموزش براي صنعت پرداختي هزينههاي
بسيار شركتها و سازمانها در موجود كيفيت با پرسنل ديگر
كه دارد ضرورت فوق ، مشكلات به توجه با.هستند اندك
آموزش به خود ، اصلي اهداف تحقق براي تلاش كنار در شركتها
به توجه با.باشند داشته جداگانهاي توجه نيز پرسنل
شركتها و سازمانها تبديل لزوم eفرضيه حاضر ، عصر شرايط
مهمترين.ميباشد توجيه قابل آموزشي مركز يك به
:از عبارتند فرضيه اين تكيهگاههاي
در منابع شدن واتلاف ضايعات توليد اصلي منشا اگر -1
از يكي كه ميشود ملاحظه گردد ، بررسي سازمانها و شركتها
.است بوده انساني نيروي كيفيت و قابليت عدم آنها مهمترين
و قابليتها پرسنل فنآوري ، توسعه با توام زيرا
.ننمودهاند كسب را لازم كيفيتهاي
با و شدن صنعتي دوران به كشورمان ورود به توجه با -2
است لازم مردم ، فرهنگي و اجتماعي ويژگيهاي به توجه
مشاركتي و گروهي فعاليتهاي اجراي براي لازم آموزشهاي
.شود ارائه
داخلي و اداري نظام ساختار پيچيدگيهاي اين بر علاوه -3
و سياسي اجتماعي ، اقتصادي ، نظام سريع تغييرات موءسسات ،
ظاهر مهمي مشكلات و مسايل عنوان به كه مختلف شرايط
با و استعداد با مديران به كشور شديد نياز بر شدهاند ،
.دارد تاكيد قابليت
پرسنل آموزش زمينه در شده ذكر عوامل كليه به عنايت با
قبيل اين رفع با رابطه در همچنين و موءسسات و شركتها
به آموزشي -علمي مراكز با صنعت همكاري ضرورت مشكلات ،
.ميباشد درك قابل سادگي
آموزش ، به اهميتدهي و توجه صورت در امروزه ترديد بدون
است كافي و بوده رفع قابل صنعت نارضايتي از عمدهاي بخش
بر را آن و داشته مدت بلند برنامهريزي تفكر مديران كه
.دهند ترجيح مدت ، كوتاه در منافع حصول
|