گراميداشت مراسم ميشود برگزار امروز از
جهان سراسر در فردوسي روز زاد
دانشجويان به تحصيلي ارز اعطاي شرايط
شد اعلام كشور از خارج
حال در مغزي مرگ طرح اجرايي آييننامه
است تدوين
در آموزش ارتقاي براي برزيل دولت تلاش
دبستانها
شوراهاي معاونين و روءسا بزرگ همايش
شد برگزار قم استان مدارس دانشآموزي
يادگيري براي آموزشي وسيله ساز ساختو
عربي مطلوب
x22
فرهنگي علمي صفحه خوانندگان با
تشريح فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
عدالت تحقق در زدايي محروميت نقش كرد
اجتماعي
گراميداشت مراسم ميشود برگزار امروز از
جهان سراسر در فردوسي روز زاد
ميشود گذاشته نمايش به داوري شاهنامه
نفيس نسخههاي از كه "داوري شاهنامه":فرهنگي علمي گروه
روز زاد در ميآيد شمار به قاجار دوره فرد به منحصر و
روز آستانه در و - ايران نامي سراي حماسه - فردوسي
رضا موزه در مراسمي طي فرهنگي ميراث هفته و موزه جهاني
.ميآيد در نمايش به عباسي
بر مشتمل سانتيمتر xابعاد 8/232/24 در كه شاهنامه اين
وصال محمدبن قلم به و نستعليق شيوه به است ، صفحه 1232
رشته به سال طي 5 و ق.ه سال 1269 در "داوري" به متخلص
.است درآمده تحرير
ميرزا جمله از قاجار عصر نامي نگارگران و تذهيبكاران
مزين در نيز صورتگر لطفعلي و مذهبباشي حسن ميرزا يوسف ،
.داشتهاند بسزايي سهم ماندگار اثر اين ساختن
اين در كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
تصوير طريق از شاهنامه داستان بار نخستين براي نمايشگاه
.است روءيت قابل
تنها آنكه بر علاوه شاهنامه اين كارشناسان اعتقاد به
.و تصوير تذهيب ، جهت به است ، فردوسي داستان از كامل نسخه
اعتبار از و شده محسوب خطي نسخ پركارترين زمره در.
.است برخوردار زيادي هنري
شاهنامه ، درباره آغداشلو آيدين سخنراني و نقالي اجراي
ارديبهشت روز 25 كه است مراسم اين برنامههاي ديگر از
.ميشود برگزار ماه
دانشجويان به تحصيلي ارز اعطاي شرايط
شد اعلام كشور از خارج
خارج دانشجويان امور و بورس كل اداره :فرهنگي علمي گروه
جهت نياز مورد شرايط فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت
فاقد آزاد دانشجويان سال 1379 اول ماهه شش ارز دريافت
و ليسانس فوق دورههاي در تحصيل به شاغل ارزي كارنامه
.كرد اعلام را دكترا
به اشاره با خارج دانشجويان امور و بورس كل اداره
اين در ايران اسلامي جمهوري مركزي بانك دستورالعمل
تابعيت ميبايست متقاضي دانشجويان:كرد اعلام رابطه
ويزاي بوده ، كشور از قانوني خروج داراي داشته ، ايراني
و بوده برخوردار عمومي صلاحيت از و باشند داشته معتبر
.كنند رعايت كشور از خارج در را اسلامي شئونات
رشته و معتبر دانشگاه در ميبايست همچنين دانشجويان
مقاطع در و (دانشجويي معاونت تشخيص به) نياز مورد
تحصيل به شاغل وقت تمام صورت به دكترا و فوقليسانس
.باشند
شروع براي را دانشجويان سن حداكثر همچنين كل اداره اين
كرد اعلام سال دكترا 40 مقطع براي و سال فوقليسانس 38
به اسارت مدت و جبهه در حضور وظيفه ، نظام خدمت طول كه
.ميشود اضافه آن
فوقليسانس دوره مدت طول حداكثر بورس كل اداره گفته به
چهار برابر دكترا دوره براي و سالونيم دو برابر
وقفه هيچگونه و بوده (تحصيل محل كشور براساس) سالونيم
"ضمنا.بود نخواهد قبول مورد ارز دريافت زمان از تحصيلي
وظيفه نظام خصوص در مشكلي نميبايست ذكور دانشجويان
.باشند داشته
تحصيلي هزينه پرداخت كه نكته اين ذكر با كل اداره اين
بابت "صرفا مركزي بانك دستورالعمل براساس دانشجويان به
علوم ، وزارت ارزي سهميه از خارج و سال 79 اول ماهه شش
تعهدي هيچگونه بانك مجوز صدور و بوده فناوري و تحقيقات
دانشجويان كرد تاكيد نميكند ايجاد وزارتخانه اين براي
تاريخ 30/5/79 تا حداكثر را لازم مدارك بايستي متقاضي
ارز واحد پستي 618615875 صندوق نشاني به سفارشي پست با
ترتيب تاريخ اين از بعد ارسالي مدارك به و نمايند ارسال
.شد نخواهد داده اثر
حال در مغزي مرگ طرح اجرايي آييننامه
است تدوين
در پزشكي رشته صاحبنظران و متخصصان :علميفرهنگي گروه
كردند اعلام ايران اعضاي پيوند انجمن اعضا نشست
و است تدوين حال در مغزي مرگ طرح اجرايي آييننامه
.شد ابلاغخواهد بهزودي
اعضا پيوند علمي انجمن دبير حقيقي ، علينوبخت دكتر
طرح تصويب زمينه در نمايندگانمجلس از تقدير با ايران
چهزودتر هر طرح اين كه كرد اميدواري اظهار مغزي ، مرگ
.گيرد قرار نگهبان شوراي محترم اعضاي تاييد مورد
پيوند رشته متخصصان و صاحبنظران از حقيقي نوبخت دكتر
آئين تدوين براي را خود نظرات تانقطه كرد دعوت اعضا
انجمن هياتمديره اختيار كاملدر و جامع اجرايي نامه
رئيس اجرايي مشاور.دهند قرار ايران اعضاي پيوند
پيونداعضا علم پيشرفت به بااشاره پزشكي علوم فرهنگستان
در پيشرفته كشورهاي از يكي ايران كرد تصريح ايران در
مغزي مرگ طرح باتصويب و ميآيد بشمار پيونداعضا زمينه
خواهيم كشور در پزشكي اينرشته پيش از بيش شكوفايي شاهد
.بود
در آموزش ارتقاي براي برزيل دولت تلاش
دبستانها
آموزگاران تمام سال 2007 تا كه است آن برزيل دولت هدف
باشند داشته دانشگاهي تحصيلات ابتدايي مقطع
بود آن برزيل ، آموزشي نظام مشكل مهمترين اواخر ، همين تا
مواجه كمبود با را دبستانها ظرفيت كشور فزاينده جمعيت كه
تا 14 بين 7 بچههاي درصد فقط 67 سال 1970 ، در.بود كرده
در.ميرفتند مدرسه (ابتدايي اجباري آموزش سن يعني) ساله
از و پارسال اما.رسيد درصد به 82 نسبت اين سال 1985 ،
ميزان كاهش نيز و مدارس ساخت براي دولت تلاش رهگذر
.يافت افزايش درصد به 96 رقم اين مواليد ،
داده قرار كشور اين فراروي را جديد چالش دو جديد وضع
كه دوم و راهنمايي مقطع در آموزشي فضاي گسترش اول.است
.دارد فوريت امر اين.است آموزش كيفيت بهبود است ، دشوارتر
از سال يك دستكم برزيلي دانشآموزان از نيمي "تقريبا
را سال چند يا يك هستند مجبور و بوده عقب تحصيلات نظر
علت كمتجربه ، آموزگاران ميرسد نظر بهبخوانند دوباره
تحقيقات ملي سازمان در كه مطالعاتيباشند روند اين اصلي
ميدهد نشان است ، شده انجام كشور اين استانداردهاي و
داشتهاند ، دانشگاهي تحصيلات كه آموزگاراني دانشآموزان
فقط اما.دارند دانشآموزان ساير به نسبت بيشتري پيشرفت
برزيل ، در ابتدايي مقطع آموزگار ميليون از 5/1 نيمي
.داشتهاند دانشگاهي تحصيلات
آموزگاران تمام سال 2007 تا كه است آن برزيل دولت هدف
اين تحقق.باشند داشته دانشگاهي تحصيلات ابتدايي مقطع
جديد آموزگاران جذب دستمزد سطح بودن پايين.است سخت هدف
به را اساسي قانون دولت سال 1998 در.ميكند دشوار را
در دانشآموز هر آموزشي سرانه بودجه حداقل ترميم منظور
دستمزد تغيير ، اين يمن به و داد تغيير كشور سراسر
افزايش قابلملاحظهاي حد تا فقير ايالات در آموزگاران
بين 112 معادل برزيل فقير ايالات در درآمد اكنون.يافت
برخي دستمزد برابر دو اين.است متغير ماه در دلار تا 169
بسياري درنتيجه.نيست زياد چندان هنوز اما است ، آنان از
ناچارند هستند ، زن همگي "تقريبا كه دبستان آموزگاران از
.كنند اختيار نيز ديگري شغل زندگي گذران براي
بودجه تخصيص نحوه تغيير با ميتواند دولت مدت ، دراز در
.كند ايجاد آموزگاران براي بهتري پرداختي وضعيت آموزشي
و بكاهد دانشگاهها يارانه از ميتواند دولت نمونه طور به
در اما.كند تعديل را آموزشي اداري بخش كاركنان شمار
چنداني امكان بودجه كسر كاهش براي دولت تلاش مدت ، كوتاه
.نميكند فراهم آموزگاران دستمزد مجدد افزايش براي را
بهبود بر را خود تلاشهاي محور مسئول مقامات درعوض ،
.دادهاند قرار فعلي آموزشي نيروي تحصيلات و مهارتها
با خدمت حين آموزش ملي طرح اجراي آنان تلاشهاي ازجمله
.است ماهوارهاي تلويزيوني برنامههاي از استفاده
وضعيت بهبود كشورها ديگر مانند به برزيل در حال ، اين با
سازمان يافتههاي.نيست امكانپذير پول با "صرفا آموزشي
در مدارس كه است آن از حاكي استانداردها و تحقيقات ملي
و برخوردارند آموزشي امكانات ميزان يك از كه يكسان مناطق
بازده است ، معادل "تقريبا آموزگارهايشان دريافتي سطح
آموزشي ، نابرابري اين ترميم براي.دارند متفاوتي بسيار
همه براي تدريس دستورالعمل حاوي كتابچههايي آموزش وزارت
كتب بهعلاوه.است فرستاده دولتي دبستانهاي آموزگاران
.است شده فرستاده دولتي دبستانهاي تمام براي مصوبه درسي
ميان نظر اتفاق مستلزم كاري چنين برزيل ، فدرالي حكومت در
را مدارس اداره كه است ايالتي دولتهاي و شهرداريها
آموزگاران اتحاديههاي كه نيست تعجبآور.دارند برعهده
بهطور دولتي ، سطوح تمام در اماهستند مخالف نظر اين با
.ميشود حمايت طرح اين از فزايندهاي
بهبود اضافي خرج بدون ميتوان نيز را آموزگاران تربيت
در و دارد دانشگاهي جنبه "كاملا درسها از بسياريبخشيد
شده مدرسه مسائل ديگر يا كلاس در تدريس به اندكي توجه آن
.است محدود تغييرات انجام براي آموزش وزارت اختيار.است
و ايالات مشاركت با دارند قصد وزارتخانه اين مقامات اما
آموزگار تربيت دورههاي ارزشيابي جهت سازماني شهرداريها
تربيت دانشكدههاي تعطيلي كار اين از هدف.كنند برپا
بهبود براي متوسط دانشكدههاي به مالي كمك و ضعيف معلم
.است آموزشي سطح
خود وزراي تواناترين از يكي برزيل جمهوري رئيس كاردوسو
داده قرار آموزش وزارت در را رناتوسوزا پائولو بهنام را
چنين.است كرده حفظ را سمت اين كه است سال پنج وي.است
البته و نادر لاتين ، امريكاي در آموزشي عرصه در استمراري
در آنان بازده و آموزگاران تربيت بهبود.است مناسب كه
.است درازمدت هدف مدرسه ،
نعيمي رضا وحيد:مترجم
ژانويه 2000 اكونوميست 29:منبع
شوراهاي معاونين و روءسا بزرگ همايش
شد برگزار قم استان مدارس دانشآموزي
كه مطلب اين بيان با پرورش ، و آموزش وزارت پرورشي معاون
داده رشد را اسلام جوانانديشي و جوانگرايي و باوري جوان
به و برشمرد پرورش و آموزش وظايف از را فرهنگسازي.است
.پرداخت آن آتي چشمانداز و دانشآموزي شوراهاي تشكيل علل
و بازنگري و جوانان انديشه به باور و اعتماد عبادي رحيم
ايجاد و دانست جوانان بارز ويژگي از را خود اطراف نقد
جامعه آفتهاي مقابل در جوانان در محدوديت بجاي مصونيت
انقلاب والاي اهداف به رسيدن و داد قرار تاكيد مورد را
اشاره با وي.كرد عنوان صحنه در جوانان حضور نيازمند را
انجام دانشآموزي شوراي به نسبت سال 78 در كه تحقيقي به
دانشآموزي شوراهاي دانشآموزان از كرد 98درصد اذعان شد ،
دانشآموزي شوراي با همكاري مديران از و 86درصد مفيد را
را دانشآموزي شوراي دانشآموزان درصد نيز 64 و مثبت را
.دانستهاند دانشآموزي نهاد كارآمدترين عنوان به
يادگيري براي آموزشي وسيله ساز و ساخت
عربي مطلوب
توضيح حال در فعل كاربرد و صرف دستگاه وسازندگان طراحان
هستند خود همكلاسيهاي به وسيله كاركرد
كتاب ، موءلفان توسط راهنمايي ، سوم سال عربي جديد كتاب در
..و ضمير و فعل كاربرد و مضارع و ماضي افعال يادگيري براي
و پيشبيني آموزشي كمك وسايل از استفاده و ساخت طرح.
نواب تحصيلي راهنمايي مدرسه در مسئله ، اين كه شده توصيه
و عربي دبير توجه مورد منطقه 16 نازيآباد در واقع صفوي
عربي دبير روحي ، غلامرضا.است گرفته قرار وي دانشآموزان
با ارتباط در ما خبرنگار با گفتوگو در مذكور مدرسه
خلاف بر:ميدارد اظهار چنين عربي آموزشي كمك وسايل
براي زيادي علاقه دانشآموزان خانوادهها ، مالي كم بضاعت
از برخي كه طوري به دادند ، نشان خود از وسايل اين تهيه
تهيه وسايلي و زده توجه قابل ابتكاراتي به دست بچهها
در گزارش ، اين اساس بر.بود نظير كم خود نوع در كه كردند
محمدحسين نامهاي به دانشآموزان از نفر دو مدرسه ، اين
كمك وبا خود معلم راهنمايي با طاهريان سعيد و عصمتي دخت
بيشتر كه كردهاند برقي وسيلهاي ساخت به اقدام يكديگر ،
و فعل صرف روش اتوماتيك طور به و است تلويزيون شبيه
.ميدهد نشان دانشآموزان به را ضمير و فعل كاربرد
مشهد در ديفرانسيل معادلات سمينار برگزاري
ديناميكي سيستمهاي و ديفرانسيل معادلات سمينار چهارمين
.شد برگزار مشهد در آن كاربردهاي و
با سمينار اين دبير مشهد ، در همشهري خبرنگار گزارش به
كشور ، در رياضيات كاربردهاي ماندن ناشناخته به اشاره
معرفي كاربردي رياضيات از شاخهاي را ديفرانسيل معادلات
حال و گذشته از آگاهي ديفرانسيل ذاتي ماهيت:گفت و كرد
علوم توجه مورد دليل همين به و است علمي مختلف پديدههاي
.است گرفته قرار گوناگون
كاربردهاي را سمينار اين در بحث مورد عمده شاخصهاي وي
بهينهسازي و عددي آناليز و ديناميكي سيستمهاي معادلات ،
سمينار اين در مقاله مجموع 60 در:افزود و كرد عنوان
.شد ارائه
دانشگاههاي از استاداني روزه ، دو سمينار اين در:گفت وي
بررسي و بحث به...و شريف صنعتي اميركبير ، صنعت ، و علم
حل تصادفي ، معاملات اغتشاش ، آشوب ، چون موضوعاتي مورد در
.پرداختند...و ديفرانسيل معاملات عددي
اصفهان دانشگاه در آمار همايش برپايي
اصفهان صنعتي دانشگاه در توسعه در آمار نقش همايش
.شد برگزار
بين بيشتر ارتباط ايجاد هدف با كه روزه يك همايش اين در
علم اساسي نقش معرفي و صنايع كارشناسان و دانشگاهيان
شد برگزار آن كيفي و كمي توسعه و صنايع پيشرفت در آمار
مديران و اصفهان دانشگاههاي علمي هيات اعضاي و رئيسان
و آماري روشهاي جديدترين با اصفهان استان صنايع
.شدند آشنا صنعتي و علمي يافتههاي
سال ملي ستاد همت به كه توسعه در آمار نقش همايش در
دانشگاه آمار پژوهشي مركز و ايران انجمن رياضيات جهاني
سخنرانيهايي و مقالات كارشناسان شد ، برگزار اصفهان صنعتي
توسعه و برنامهريزي ، تحقيق مديريت آمار ، زمينه در
كاربرد و كشور خودرو صنعت توسعه در آمار نقش و جايگاه
آماري نرمافزارهاي نقش و كيفيت بهبود در آماري تكنيكهاي
.كردند ارائه
فرهنگي علمي صفحه خوانندگان با
كه هستند دوستاني ميآيد ، پي در آنها نام كه خوانندگاني
و نامه ترجمه ، مقاله ، همشهري ، فرهنگي علمي گروه براي
نيز اين از پيش كه دلايلي به بنا و فرستادهاند يادداشت
.معذوريم آنها چاپ از كردهايم ، اشاره آنها به بارها
:از است عبارت ارسالي مطالب چاپ عدم براي دليل عمدهترين
بودن تكراري استفاده ، مورد منابع بودن كهنه بودن ، طولاني
در آنها شدن چاپ نيز و (ترجمهها مورد در بويژه)
مناسبتر و بهتر مطالب منتظر.ديگر نشريات و روزنامهها
.هستيم عزيزمان دوستان
محمدتقي طاهرين ، عباس (شرقي آذربايجان)پرست حق بهرام
رشته ودانشآموختگان دانشجويان از جمعي ،(تهران)شهپرست
مرجان ،(تهران) اميركبير صنعتي دانشگاه پليمر مهندسي
رئيس) نادري رئوف ،(كردستان سقز)حسني ناصح ،(تهران)باقري
، قدرتالله(كردستان آباد سرو منطقه پرورش و آموزش اداره
كريمي ، جلال ،(اردبيل)نژاد اسداللهي اسد ،(آمل)ايزديفر
، اميد(تهران)فصيحيتور مهران ،(اصفهان) سياه شاه.ع
معصومه ،(كرد شهر) دهكردي كرمي اكرم ،(گرگان)زاهدي
ندا ،(اراك)پيرحسينلو معصومه ،(كرد شهر) دلارام
.(ملاير)اميري وعبدالله (تهران)جندقي ،(اراك)حبيبي
تشريح فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
عدالت تحقق در زدايي محروميت نقش كرد
اجتماعي
:گفت فناوري و تحقيقات علوم ، وزير :فرهنگي علمي گروه
محروميتزدايي و است انديشهسازي و فكر مركز دانشگاه
ايفا اجتماعي عدالت در را نقش مهمترين فرهنگي ، و آموزشي
مصطفي دكتر كاشان در همشهري خبرنگار گزارش به.ميكند
گشايش مراسم در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين
دو:افزود بيدگل و آران مركز كاربردي علمي جامع دانشگاه
تربيت و تعليم يكي الهي ، پيامبران نهضت بزرگ هدف
و تعليم و است بوده اجتماعي عدالت تحقق ديگري و انسانها
اگر.است اجتماعي عدالت تحقق مقدمه جامعه ، در تربيت
غني و فقير از اعم جامعه فرزندان كه آيد بوجود شرايطي
عالي آموزش به و باشند برخوردار برابر فرصتهاي از همه
غني و فقير به جامعه شدن قطبي دو از كنند پيدا راه
جامع دانشگاه جايگاه به اشاره با وي.شد خواهد پيشگيري
علمي جامع دانشگاه:داد ادامه كشور در كاربردي علمي
سخت كشور توسعه سوم برنامه در كه است دانشگاهي كاربردي ،
"مستقيما دانشگاه اين زيرا است ، گرفته قرار تاكيد مورد
.است جامعه نياز مورد كه ميپردازد آموزشهايي به
|