گوناگون شكلهاي در حس يك تكرار
اصفهان قيصريه بازار سردر نقاشي تابلوي
مبلغ 6/28 به "پيكاسو" تابلوي يك فروش
دلار ميليون
جايزه برنده شيرازي نوجوان خواهر دو
شدند هند شانكار بينالمللي نقاشي مسابقه
گوناگون شكلهاي در حس يك تكرار
نقاش فروهر ، پرستو با گفتگو
:اشاره
در را نقاشي رشته.است تهران در متولد 1341 فروهر پرستو
روئين استاد نظر زير تهران دانشگاه زيبا ، هنرهاي دانشكده
رشتهاش به علاقه سبب به آن از پس.رساند اتمام به پاكباز
ليسانس فوق و كرد عزيمت آلمان به تكميلي تحصيلات ادامه و
گروهي و انفرادي نمايشگاههاي او.گرفت آلمان در را خود
خاص ايدههاي با همراه كشور از خارج و داخل در متعددي
.ميدهد ادامه را خود كار همچنان و داشته خود
گالري در وي نقاشيهاي نمايشگاه برگزاري بهانه به
كه است داده انجام او با گفتگويي سامعي طوبي گلستان ،
.راميخوانيد آن فشرده
شده ارائه آثار و نمايشگاه به اينكه از قبل فروهر خانم *
بگوييد؟ نقاشي هنر در خود كار سبك از ، كمي بپردازيم
توجه ايجاد من براي پاكباز روئين شاگردي مزاياي از يكي
"صرفا توجه اين ولي.بود ايران قديم نقاشي به خاص
اساسي ساختار بلكه نيست ، آن ظرافتكاريهاي به پرداختن
آيا اينكه "اساسا و است توجه مورد ايران قديم نقاشي
اين برد؟ كار به نو شكلي به را شيوهها اين ميتوان
آنهااستفاده از نيز خودم كار در بعدها كه شد باعث تجربه
است بالا به پائين از ايران نقاشي در فضاسازي.كنم
بعد به رنسانس از غربي نقاشيهاي در كه شكلي به پرسپكتيو
همزماني قديم ايران نقاشيهاي در.ندارد وجود شد متداول
بسيار رنگي پالت.دارد وجود مختلف اتفاقات دادن نشان در
.دارد را خود خاص خصوصيات حال عين در و است غني و متنوع
كليشههايي راه از آن انتقال كه دارد وجود شاعرانه حس
تحصيل دوره در را اينها همه.ميشوند تكرار كه است
عناصر اين ايران از شدن دور بابردم آلمان به و آموختم
در تحصيل آخر دوره درشد جذاب بيشتر برايم تصويري
كردم كار بيجان طبيعت و پرتره موضوعات روي بيشتر ايران ،
اطراف محيط با را شخصيام برخورد ميكردم سعي نوعي به و
نه فاصلهاي با رفتم آلمان به اينكه از بعدكنم پيدا
نقاشي در كه تصويري سنت و فرهنگ از عناصري به دور ، چندان
كه تصويري باعناصر دوره يك در و بازگشتم است ايراني
مثل شدم ، مشغول كاردارد سرو ما عزاداري سنت با بيشتر
حضرت دست مذهبي مخصوص حاشيههاي با عزا پارچههاي
كلي فضاي به خاصي توجه آن از بعد...و ابوالفضل
و قاب يك در نقاشي تنها من برايكردم پيدا نمايشگاهها
نقاشي كه كلي فضاي در بايد بلكه ندارد ، اهميت تابلو يك
با ابتدا در.باشد تاثيرگذار ميگيرد قرار آن در
را تاثير اين نقاشيهايم اطراف در عناصري اضافهكردن
برايم كارها از بسياري در نقاشي كمكم سپس و آوردم بوجود
صورت به نقاشي همچنان البته.شد خارج تابلو چارچوب از
شده ارائه آثار نمونهاش كه ميگذارم نمايش به هم تابلو
.است گلستان گالري نمايشگاه در
كشور از خارج و داخل در نمايشگاه چند تاكنون *
است؟ بوده چگونه نمايشگاهها اين در كارها نوع و داشتهايد
بوده آلمان به سفر از قبل و ايران در نمايشگاهم اولين
"امروز هنرمند و شاهنامه" موضوع با گروهي نمايشگاهاست
آن در و گرفت شكل پاكباز روئين استادم تشويق با كار اين
بعد.بود مطرح آن اساطيري ديد و شاهنامه با جديدي برخورد
همراه آن در كه دادم ترتيب نمايشگاهي آلمان ، در مدتي از
فارسي به خطوطي هم زمين كف روي تابلوها ، دادن نشان با
مورد مفهوم نظر از خط خطاطي شيوه اين در.بودم نوشته
جذاب بود آورده بوجود كه شكلي و ريتم فقط بلكه نبود نظرم
را خودش زمين سطح تمام در فرشي صورت به خط ريتم.مينمود
.بود كرده پهن
را مفهوم و بود چگونه خط اين با خارجي بيننده برخورد *
كرد؟ درك چگونه
.است خط نوعي اين كه است مشخص هم خارجي بيننده براي
ولي است بسته بيننده با آن گيري ارتباط راه كه زباني
عنوان به خط و مفهوم عنوان به خط بين كه آنجاست جذابيت
نوشته چيزي خط با.ميآيد بوجود فاصلهاي نگار و نقش
ارتباطي عنصر يك خط كه ميدانيم حال عين در ولي نميشود
.است بوده من نظر مورد فاصله اين آوردن پديد و است
دورهاي هم با نفره گروه 12 يك بعدي ، نمايشگاههاي در
براي مخصوص سالن و داديم تشكيل آلمان در دانشگاهي
كه ميكرديم دعوت هنرمندان بقيه از.داشتيم نمايشگاهمان
و بگذارند نمايش به را كارهايشان و كنند كار آنجا در
.ميشديم مشغول ديگر پروژههاي در ديگر شهرهاي در خودمان
در را متفاوت مناسبتهاي به صحنهآراييهايي:"مثلا
مورد ، يك در.ميداديم انجام...و برلين و هامبورگ شهرهاي
شهرداري ازطرف خانه اين.ميشد خراب بايد كه بود خانهاي
از كدام هر و گرفت ، قرار ما گروه اختيار در يكسال مدت به
كارهايمان نمايش براي اتاق يا 2 يك آن در گروه افراد
.داشتيم
قاجاريه دوران در ايران نقاشي از برگرفته آنجا در من كار
مخصوص پوشش و چهره با حرمسرا زنهاي دادن نشان موضوع.بود
آوردن بوجود براي كليشهاي سمبلهاي از استفاده و خود
در غريبه شهري در قديمي ، بافتي با همراه ايران سنتي فضاي
بينندگان براي و داشت جذابيت من براي كه بود اروپا قلب
ميآمد پيش سوءال اين "اصلا ميكردند ديدن فضا اين از كه
اين در اول از ديوارها و كف روي نقاشيها اين آيا كه
در ديگرم نمايشگاه است؟ شده كشيده من توسط يا بوده خانه
هم آن در كه بوده سيحون گالري در پيش سال حدود 4 ايران
بودم كرده كار فرشته و ديو موضوع با و كامپيوتري سبك به
سه هم سال 2000 همين در.گرفت قرار استقبال مورد و
يك هنري سالن در نفره دو نمايشگاهي.داشتهام نمايشگاه
يكي و دارند ادامه همچنان كه ديگر نمايشگاه دو -بانك
در "جهان فرهنگهاي خانه" دعوت به است گروهي نمايشگاه
زندگي آلمان در كه هنرمنداني از برخي از كه برلين
به هنر" موضوع در تا شد دعوت نيستند آلماني ولي ميكنند
تهي بيشتر چه هر آن در وطن مفهوم كه جهاني در "وطن عنوان
در گالري يك در ديگر نمايشگاه.كنند كار ميشود
چوب روي را فرش كار آن در كه انفرادي صورت به فرانكفورت
.دادهام انجام
نقاشيها دارد ، خاص سبكي گلستان گالري در اخيرتان كار *
توضيح كار نوع اين به راجع "لطفا است ، كامپيوتري
.بفرماييد
در ولي ميدهم انجام كه سالهاست را كامپيوتر با كار من
با يعني.ميكنم كار تاكنون پيش سال از 5 شيوه اين
در كارها اين.ايران قديم نقاشي سبك در هم كامپيوتر
است ماوس با مستقيم طراحي و ميشود انجام هند فري برنامه
دقت من براي جذابيت كار نوع اين در.ميكنيم چاپ سپس و
نگارها و نقش.است محسوس نوعي به آنها در كه است سردي
ظريف وشكل ميشوند تكرار هم كنار تفاوت ذرهاي بدون
مينياتور ظريف حس اينكه بدون ميگيرند ، را مينياتور
اولين براي سيحون گالري در را كار شيوه اين.شود تكرار
كه فرشته ، و ديو موضوع با گذاشتم نمايش به ايران در بار
با فقط و داشتند يكسان شكلي فرشته و ديو سري دو آن در
اين و ميشدند داده تميز هم از سفيد و سياه رنگ تفاوت
داده نمايش ايران در كه است من كامپيوتري كار سري دومين
.ميشود
چطور و گرفتيد ايده چگونه اينكه و كار موضوع مورد در *
توضيح "لطفا بگذاريد نمايش به را حس اين خواستيد
.بفرماييد
مختلف نگارهاي و نقش اول نگاه در جذابيت كار نوع اين در
با دارد وجود آن در كه مفهومي اتفاق ولي هستند پرتنوع و
در.دارد اساسي اختلاف ميبينيم تابلو زمينه در آنچه
.است بوده همينطور نوعي به هم ايراني قديم نقاشيهاي
حسي هواي و حال يك در دو هر بزم صحنه با جنگ صحنه يعني
داده نشان انسانها لحظهاي احساسات.ميشدند داده نمايش
به... و درد خشم ، ايراني نقاشي كجاي درهيچ.نميشود
به آن از نشانهاي فقط.نميشود ديده فردي و مجزا صورت
.نميشود منتقل واقعي حس و ميآيد در نمايش
من جديد كارهاي سري موضوع.بود جالب اين هم من براي
كه بود اهميت داراي تقابل اين من براي.است زنان خودكشي
آن كنار از و ميبيند را خودكشي مثل تلخ حقيقتي بيننده
اين ولينميكنم زندگي ايران در من كه سالهاست.ميگذرد
.است داده من به را مجموعه كل از يكي انتخاب آزادي دوري ،
نگار و نقش بافت و مينياتور ايران ، تصويري فرهنگ از من
با ولي ميكنم كار آن در و كردم انتخاب و كشيدم بيرون را
.ميكنم انتخاب خودم كه موضوعاتي
وجود دوري اين در هم عيني واقعيت نام به ديگري چيز ولي
طريق از ايران هفتگي اخبار رفتم كه ابتدا همان ازدارد
در.ميشد فرستاده برايم فاكس بهوسيله و پدرم و مادر
بخصوص خودكشي خبر هفته هر شايد شده تايپ گزارشات اين
خبر.ميگرفتم را اخبار اين من.ميرسيد دستم به "زني"
خبر و نداشتم عيني تصوير هيچ چون و ميخواندم را خودكشي
نوعي به شايد بودم ، كرده دريافت غيرمستقيم طور به را
چيزهاي تمام كردم سعي يعني.دادهام انجام خبري تصويرگري
بودم كرده دريافت كه خبري با را ذهنم درون زيباي بصري
طرف يك از كه شد پيدا برايم آنجا از ايده اين.كنم تلفيق
ميكنم ، حس خودم فرهنگ در نگارها و نقش از كه زيبايي تمام
گاهي كه خودكشي خبر ديگر طرف از و باشم داشته ميخواهم
حس كه بود واقعيتي و ميرسيد دستم به فاصله با هفته هر
وايدهام شد منطبق هم بر دو هر ايندهم نشان را ميشد
.گرفت شكل
يكسان زمينه و مشترك موضوع تابلوها تمام در فروهر خانم *
بود ، شده تكرار حس يك -خانه يك -زن يك همگي در يعني.بود
اين آيا و ميكرديد دنبال را هدفي چه كاري سري اين از
نميكند؟ خسته را بيننده تكرار
من براي كاري سري اين و بود كاري سري من هدف "اصلا خوب
شود ، انجام كه وسيلهاي هر با كار من نظر ازاست جالب
و ميگردد تعيين ابزار آن توسط كار محدوده هم حدودي تا
.است جذاب و جالب بسيار من براي وسيله دست به خود سپردن
توام كاري سري اين با نوعي به من براي كامپيوتر با كار
وجود هم ايران قديمي نقاشيهاي در تكرار اين ضمن در.است
اما است شده تكرار مختلف شكلهاي در كه حس يك يعني.دارد
به بيننده براي تكرار اينبرندارد در را اساسي تفاوت
در من براي اهميت.ميآورد بوجود بيتفاوتي هم نوعي
اين شده تكرار صحنههاي ديدن با بيننده كه:اينجاست
بالاخره ولي ميشود رد آن كنار از بيتفاوت موضوع ،
موضوع من براي اين.ميكند تامل موضوع روي و برميگردد
اين به بيننده در دوگانه حس اين آوردن بوجود.است اصلي
را خود شخصي حس و برداشت نهايت در كس هر كه ميشود منتهي
و رنگ همه اين محاصره در كه خودكشي مثل موضوعي برابر در
بنابراين و داشت خواهد ذهن در ميافتد اتفاق نگار و نقش
.بود نخواهم جواب كننده تعيين من
نقاشي همچون ميتواند كامپيوتري نقاشي ميكنيد فكر آيا *
كند؟ القا بيننده به را اثر آن و باشد تاثيرگذار كلاسيك
.بدهد را بخصوص حس بايد "حتما نقاشي نميكنم فكر "لزوما *
گسترش كه باشد داشته را آزادي آن بايد نوع هر به نقاشي
صورت اين در فقطشود عميق زمينهاي هر در و كند پيدا
.ميشود فردي بيان كه است
اصفهان قيصريه بازار سردر نقاشي تابلوي
قيصريه تاريخي بازار سردر نقاشي تابلو تاريخي اثر
.شد مرمت فرهنگي ميراث سويكارشناسان از اصفهان
بزرگ تابلو:گفت اصفهان استان فرهنگي ميراث مديركل
دوران از اصفهان قيصريه بازار سردر ومركزي اصلي نقاشي
شمار در و است مانده بهيادگار خطه اين در صفويه استيلاي
.ميآيد بهحساب در سر دراين موجود مهم نقاشي سه از يكي
نقاشي در:اضافهكرد منتظر همشهري ، حسين خبرنگار گزارش به
كشيده تصوير به ازبكان با اول عباس شاه جنگ يادشده
قرار اصلي نقاشي طرف دو در كه ديگر نقاشي دو و شدهاست
از پذيرايي و شكارگاه از شاملموضوعاتي است ، گرفته
.است دربارصفويان به بيگانه كشورهاي فرستادگان
ضلع در هجري يازده قرن اوايل قيصريه بازار سردر:گفت وي
تاريخي بازار اصلي ورودي بهعنوان ميداننقشجهان شمالي
.است شده ساخته اصفهان
را يادشده نقاشي مرمت اصفهان استان فرهنگي ميراث مديركل
آلايندهها ، نوع تعيين و تشخيص درمحل ، آسيبشناسي شامل
رنگي ، لايههاي تثبيت مرمت ، مناسب روش تعيين ها ، آسيب
مجموعه.كرد عنوان بازسازي و رسوبات و خاك و گرد زدودن
ساير و مساجد بازار ، ميدان ، شامل اصفهان جهان نقش ميدان
نيز جهاني آثار فهرست در ميدان اين در آثارموجود و بناها
.است شده ثبت
مبلغ 6/28 به "پيكاسو" تابلوي يك فروش
دلار ميليون
گلداني رنگ ، آبي لباس با زني درآن كه پيكاسو تابلوي يك
به لندن حراجي در دارد ، دست در قرمز و زرد لالههاي از
.شد فروخته دلار ميليون مبلغ6/28
نام با تابلو اين بهاي آسوشيتدپرس ، خبرگزاري گزارش به
بالايي رقم دهمين رتبه لحاظ از لالهها با بيجان طبيعت
اين.است شده پرداخت هنري اثر يك براي حال به تا كه است
سال از و بود اروپا در خصوصي مجموعه يك اختيار در تابلو
.است نبوده بازار در 1975
جايزه برنده شيرازي نوجوان خواهر دو
شدند هند شانكار بينالمللي نقاشي مسابقه
آثار كه كامرانزاده ساناز و سحر:همشهري خبرنگار -شيراز
بينالمللي علمي همكاريهاي دفتر توسط را خود نقاشي
فرستاده هند شانكار نقاشي بينالمللي مسابقه به ايران
.شدند مزبور مسابقه تقدير لوح و مدال برنده بودند ،
اوايل هستند ، ساله ده و سيزده كه دانشآموز خواهر دو اين
در ايران سفارت طريق از كه را خود جوايز جاري ميلادي سال
.كردند دريافت بود شده ارسال آنان براي هند
سيدعلي نام به تهراني دانشآموز يك و خواهر دو اين آثار
اين در برنده نوجوانان و كودكان ديگر و (ساله هشت) خاني
رسيده چاپ به نفيس مجموعه يك در جهان سراسر از مسابقه
.است
دو اين نقاشيهاي جمله از مذكور مجموعه در آثار از برخي
سفيد و سياه صورت به بقيه و رنگي صورت به شيرازي خواهر
.است شده چاپ
|