كارشناسان اريسمان ، در جديد كشفيات
است كرده متحير را آلماني و ايراني
كل دبير عزيززاده ، هادي مهندس با گفتوگو
همه كه اهدافي ;پرورش و آموزش عالي شوراي
!ميبرد سوال زير را پرورش و آموزش امور
كار از پرورش و آموزش متخلف مديران
ميشوند بركنار
با اردبيل معترض فرهنگيان ديدار
شهر اين جمعه امام
كارشناسان اريسمان ، در جديد كشفيات
است كرده متحير را آلماني و ايراني
اولين جريان در جديد يافتههاي كشف :فرهنگي علمي گروه
شهرستان اريسمان منطقه در "فلزشناسي باستان" حفاري فصل
ميگيرد ، صورت "ايران" در بار نخستين براي كه نطنز
.كرد شگفتزده را آلماني و ايراني كارشناسان
مشترك 3 پروژه راستاي در كه منطقه اين در حفاري عمليات
اسلامي جمهوري دولت بين "كهن فلزكاري و معدنكاري" ساله
پنج است ، انجام دست در گذشته سال از آلمان كشور و ايران
.ميشود شامل را مختلف مطالعاتي محور
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
فلزشناسي باستان حفاريهاي ضمن آلماني و ايراني هياتهاي
فلز ذوب و فلزكاري بقاياي و آثار به دستيابي هدف با كه
.شدند سالم كوره يك كشف به موفق ميگيرد ، صورت
سوم هزاره به متعلق كارشناسان تخمين براساس كه كوره اين
فلزي سربارههاي از مملو منطقهاي در است ، ميلاد از پيش
.است شده كشف (فلزات ذوبشده تفالههاي)
باستانشناسي ، گروه سرپرست چگيني نوروززاده ناصر گفته به
به را اريسمان محوطه ميتوان آمده بدست شواهد به باتوجه
شناخت در كليدي و مهم بسيار محوطههاي از يكي عنوان
ميلاد از پيش سوم و چهارم هزاره مركزي فلات فرهنگهاي
.كرد معرفي
روند منطقه ، در باستانشناسي مطالعات ادامه صورت در
مركزي فلات غرب محدوده صنعتي و اقتصادي فرهنگي ، تحولات
بويژه تاريخ از پيش جوامع فرهنگي ارتباطات نيز و ايران
.شد خواهد روشن نزديك خاور در شهرنشيني آغاز
پروژه ايراني مجري وطندوست عبدالرسول دكتر گفته به
معدني سنگهاي فراوان مقادير كشف به توجه با اريسمان ،
به دستيابي هدف با آلماني و ايراني معدنشناس متخصصان
"وشنوه" معدن در بررسي و مطالعه به سنگها ، اين اصلي منبع
.پرداختند اريسمان تغذيه منبع عنوان به قم
اريسمان ، - فلزكاري - معدنكاري بينالمللي پروژه در
دانشگاه فني دپارتمان" ،"آلمان باستانشناسي موسسه"
و حفاظت پژوهشكده" ،"نجوم معدنشناسي موزه" ،"فرايبرگ
و "كشور زمينشناسي سازمان" ،"فرهنگي-تاريخي آثار مرمت
.دارند فعال مشاركت "كشور فرهنگي ميراث سازمان"
كل دبير عزيززاده ، هادي مهندس با گفتوگو
همه كه اهدافي ;پرورش و آموزش عالي شوراي
!ميبرد سوال زير را پرورش و آموزش امور
هزار و 160 ميليون يك به نزديك گذشته ، تحصيلي سال در *
شدند مردود تحصيلي راهنمايي و ابتدايي دوره دانشآموزدر
كه اي تازه اهداف با بايد پرورش و آموزش هاي بخش همه *
است ، شده تدوين تحصيلي مختلف مقاطع براي
كنند پيدا تطبيق
;اشاره
موجود شوراهاي قديميترين پرورش ، از و آموزش عالي شوراي
صد از بيش به آن قدمت و است كشورمان اداري سازوكار در
تصميمگيرنده نهاد مهمترين اگرچه شورا ، اين.ميرسد سال
عمر از مقاطعي در ولي است ، پرورش و آموزش سازمان در
بهدور اساسي تصميمگيريهاي از عملا خود ، يكصدساله
به شخصا وي معاونان يا پرورش و آموزش وزراي و مانده
.پرداختهاند بخشنامه صدور و تصميمگيري
جمهوري رياست دوره آغاز از پرورش و آموزش عالي شوراي
حال در آهسته -آهسته و يافته دوباره اهميتي خاتمي ، آقاي
كشورمان تربيت و تعليم پيكره در خود واقعي جايگاه يافتن
كل دبير عزيززاده ، هادي مهندس با مناسبت همين به.است
دايرهالمعارف مولفان از و پرورش و آموزش عالي شوراي
انجام وگويي گفت يونسكو به وابسته تربيت و تعليم جهاني
.ميآيد پي در كه دادهايم
نيز و پرورش و آموزش عالي شوراي وظائف لطفادرباره *
بدهيد؟ توضيح شورا اين تاريخچه از مختصري
بوده مطرح بحث اين ايران در پيش سال صد حدود از شايد *
نياز دارد ، وتربيت تعليم امر كه حساسيتي به توجه با كه
مسائل زمينه در كه مقرراتي و برنامهها مجموعه كه است
صاحبنظران از تعدادي تاييد به دارد وجود تربيت و تعليم
سال 1301 از معارف انجمن خاطر بههمينبرسد كارشناسان و
كار معارف عالي شوراي عنوان با و گرفت شكل قانوني شكل به
عالي شوراي نام با تاكنون فعاليت واين داد ادامه را خود
.است كرده پيدا ادامه پرورش و آموزش
اسلامي مجلسشوراي مصوب پرورش و آموزش عالي شوراي قانون
و آموزش عالي شوراي اعضاي تعداد مصوبه اين براساساست
نيز و هستند وزير آنها نفر چهار كه است نفر هفده پرورش
شورايعالي و مختلف قسمتهاي از صاحبنظران از جمعي
تشكيل را پرورش و آموزش عالي شوراي اعضاي... و صنايع
سال چهار مدت براي و جمهوري رئيس حكم با همه كه ميدهند
و آموزش وزير يا جمهوري رئيس تغيير با.ميشوند منصوب
دوره كه اين مگر نميكنند ، تغيير اعضا اين پرورش ،
را نفر يك نيز شورا اعضاي.برسد پايان به آنها چهارساله
در كه ميكنند انتخاب شورا رئيس بهعنوان خودشان ميان از
پرورش و آموزش وزير كه اين بر علاوه مظفر آقاي حاضر حال
مخفي راي با شورا رئيس.هستند نيز شورا رئيس هستند ،
رئيس به اعضا سوم دو كم دست ميبايست و ميشود تعيين
نشود ، احراز آراء دوسوم اول دوره در اگر.بدهند راي شورا
هم دوم دور در اگر.ميشود برگزار دوم دوره در انتخابات
انتخاب نسبي اكثريت راي با را ، او نشد انتخاب شورا رئيس
.ميكنند
خط تعيين شامل پرورش ، و آموزش عالي شوراي وظايف مهمترين
اهداف و پرورش و آموزش اهداف تعيين پرورش ، و آموزش مشي
با مواقع بعضي در) آموزشي نظام تعيين تحصيلي ، دورههاي
مجلس به كه ولوايحي طرحها بررسي ،(مجلس به ارائه قيد
تصويب مدارس ، درسي برنامههاي تصويب ميشود ، ارجاع
و اجرايي آييننامههاي و مدارس نياز مورد مقررات
و آموزش با ارتباط در توسعه طرحهاي بررسي امتحاني ،
مردمي ، مشاركتهاي از استفاده طرحهاي بررسي پرورش ،
در مدرسهاي و منطقهاي و محلي شوراهاي آييننامه تصويب
شوراهاي وظايف و اعضا و تركيب تصويب پرورش ، و آموزش حوزه
پرورش و آموزش شوراهاي انحلال منطقهاي ، پرورش و آموزش
.است... و استانها
وظايفي چنين دادن انجام براي پرورش و آموزش عالي شوراي
اداري سازمان" قانون ، در البته كه است دبيرخانه يك داراي
سازمان اينميشود ناميده "پرورش و آموزش عالي شوراي
را پرورش و آموزش عالي شوراي دبيرخانه نام كه اداري
مستقل بودجه و رديف با كه است سازماني يك است ، گرفته
مجلس تصويب به سال هر دبيرخانه بودجه.ميكند فعاليت
آموزش سازمانهاي از يكي صورت به و ميرسد اسلامي شوراي
..و اضافهكار و حقوق نظر از يعني.ميكند فعاليت پرورش و
عمل مستقل صورت به و نيست پرورش و آموزش به وابسته.
دبيرخانه در.است محدودي پستهاي داراي دبيرخانه.ميكند
عالي شوراي سينفر ، از بيشتر پرورش و آموزش عالي شوراي
دبير آنها راس در كه ميكنند پشتيباني را پرورش و آموزش
پرورش و آموزش عالي شوراي كل دبير است ، عالي شوراي كل
كه ميشود محسوب پرورش و آموزش وزير معاونان از يكي نيز
.ميشود انتخاب شورا اعضاي اعتماد راي و وزير پيشنهاد به
كميسيونهاي داراي پرورش ، و آموزش عالي شوراي دبيرخانه
هاي برنامه كميسيونهاي شامل كميسيونها ايناست تخصصي
تحصيلي ، مقررات درسي ، برنامههاي فرهنگي ، پرورشي
.است مردمي مشاركتهاي و انساني نيروي و توسعه برنامههاي
مديران.هستند عضو نفر تا 12 حدود 10 نيز هركميسيون در
آموزش از خارج صاحبنظر افراد معاونتها ، نمايندگان كل ،
كميسيونهاي عضو كه هستند كساني ازجمله... و پرورش و
كميسيونها اعضاي تركيب البته.ميشوند محسوب دبيرخانه
كميسيونها ، اين در.دارد تفاوت كميسيون هر تناسب به
به نهايي تصميمگيري براي و ميشود بررسي مختلف طرحهاي
.ميشود ارجاع پرورش و آموزش عالي شوراي
از تعدادي نيز تخصصي كميسيونهاي اين كنار در
شورا جاي به كه - معين كميسيون مانند اجرايي كميسيونهاي
شورا بازوي واقع در و ميكند امورتصميمگيري از بعضي در
.ميكند فعاليت... و ايثارگران كميسيون -ميشود محسوب
و آموزش عالي شوراي اعضاي فعلي دوره در و حاضر حال در *
هستند؟ كساني چه پرورش
و درمان بهداشت ، پرورش ، و آموزش وزراي شامل شورا اعضاي *
.است فناوري و تحقيقات علوم ، و سازندگي پزشكي ، جهاد آموزش
حداد دكتر علوم ، وزارت آموزشي معاون توفيقي دكتر همچنين
اكبر سيدعلي پرورش ، و آموزش اسبق وزير اكرمي دكتر عادل ،
شوراي نماينده بهعنوان مصباحي حجتالاسلام حسيني ،
معاون فاني دكتر درسي ، كتب تاليف رئيس ملكي دكتر نگهبان ،
وزارت نماينده رادنيا مهندس پرورش ، و آموزش وزارت آموزشي
عالي شوراي نماينده بهعنوان بنيانيان دكتر كشاورزي ،
دكتر مدرسه ، مديران ناظري خانم و طبيبزاده خانم صنايع ،
رئيس شريعتمداري ودكتر عالي آموزش بخش نماينده رضوي
.است علوم فرهنگستان
براي اهدافي پرورش و آموزش عالي شوراي جلسات آخرين در *
اين.است شده تدوين متوسطه و راهنمايي ابتدايي ، دورههاي
چيست؟ اهداف
جانبه همه رشد به جهتدهي راستاي در اهداف اين *
اسلام مبين دين دستورات و تعاليم پايه بر دانشآموزان
اخلاقي ، ، اعتقادي زمينههاي در اهداف اين.است شده تدوين
و سياسي زيستي ، اجتماعي ، ، هنري ، فرهنگي آموزشي ، و علمي
.است اقتصادي
دين اصول" چون اهدافي اعتقادي زمينه در ابتدايي دوره در
و دارد دوست را خداوند ،"است معتقد آن به و ميداند را
بويژه انبياء زندگي با ميداند ، كمك و ياور بهترين را او
دوست را آنان و است آشنا حدودي تا معصومين و (ص)اكرم نبي
احكام و ميدهد تشخيص را نامحرم و محرم افراد دارد ،
نهي و معروف به امر معناي ميكند ، رعايت را آن به مربوط
را مهم و مقدس مكانهاي و زمانها ميداند ، را منكر از
.است شده تدوين..و ميشناسد
شناخت به نسبت چون اهدافي آموزشي و علمي زمينه در
بيان گفتن ، شنيدن ، كردن ، فكر در است ، كنجكاو پديدهها
با دارد ، كافي مهارت كردن حساب و نوشتن و خواندن مقصود ،
روزنامه و كتاب از ميتواند و دارد آشنايي فارسي زبان
در اطلاعرساني و اطلاعات ارزش و اهميت به كند ، استفاده
.است شده تدوين..و است آگاه زندگي
اسلامي جمهوري نظام شامل نيز ابتدايي دوره سياسي اهداف
سرود و ميگذارد احترام كشور پرچم به ميشناسد ، را ايران
جمهوري بنيانگذار زندگي با ميخواند ، حفظ از را ملي
ميكند ، ياد بزرگي به او از و است آشنا ايران اسلامي
ميكند ، درك جامعه پيشرفت در را آزادي و استقلال اهميت
و كفار سران است ، علاقهمند فقيه ولايت و ديني حكومت به
نسبت آنها اعمال وبا ميشناسد را اسلام با معاند مشركين
ملي امنيت و وحدت مفهوم با است ، آشنا مسلمين و پيامبر به
...و دارد دوست را حقطلب و عدالتخواه افراد است ، آشنا
در را خود وظايف" شامل نيز ابتدايي دوره اجتماعي اهداف
اعضاي ميداند ، همسايگان و دوستان خانواده ، مقابل
كمك آنها به كارها انجام در و دارد دوست را خود خانواده
ميگذارد ، احترام مدرسه اولياي و معلمين به ميكند ،
فعاليتهاي و بازي در دارد ، دوست را ديگران با همكاري
خود مورد در را ديگران اصلاحي نظرات ميكند ، شركت گروهي
آنها به احترام رعايت با را ديگران اشتباهات ميپذيرد ،
از و است قدرشناس ديگران خدمت برابر در ميدهد ، تذكر
...و ميكند رعايت را گفتن سخن آداب ميكند ، تشكر آنها
راهنمايي مقاطع براي اهدافي نيز مختلف زمينههاي در.است
.است شده تدوين متوسطه و
روشن بحث كشور پرورش و آموزش بزرگترينمشكلات از يكي
مثلا كه نبود مشخص يعني.بود پرورش و آموزش اهداف نبودن
كجا به دانشآموز كه داريم انتظار ابتدايي دوره پايان در
باشيم ، داشته خصوص اين در نقدي ميخواهيم وقتي.برسد
دست مختلف مقاطع در پرورش و آموزش اهداف به توجه با بايد
.بزنيم بررسي و نقد به
كار دستور در پيش سال دو از پرورش و آموزش اهداف تدوين
جلسات شد ، جمعآوري قبلي مطالعات مجموعه گرفت ، قرار ما
در را اهداف اين توانستيم نهايت تادر شد برگزار متعددي
.كنيم ابلاغ و برسانيم تصويب به پرورش و آموزش عالي شوراي
پرورش بحث بيشتر كه ميبينيم شود توجه اهداف اين به اگر
.است شده گرفته نظر در شهروند
نيز كشورها ساير تجربيات از اهداف ، اين تدوين در آيا *
است؟ شده استفاده
نيز ديگر منابع از ميكنيم سعي زمينهاي هر در معمولا *
اهداف تهيه در كه نيست معني اين به البته.كنيم استفاده
بايد كم دست ولي.كنيم كپيبرداري حتما پرورش و آموزش
ضرورت كه مواردي وآن كنيم استفاده كشورها ساير ازتجربيات
تهيه در كه اين ضمن.بگنجانيم خودمان اهداف در را دارد
استفاده اينترنت نيز و مختلف منابع كتابهاو اهداف ، از اين
مورد مختلف برنامههاي اهداف ، اين اساس بر تا است شده
.گيرد قرار بازنگري
تدوين پرورش و آموزش براي كه اهدافي از بسياري اگرچه *
حتي و است رفتاري آنها از برخي و اندازهگيري قابل شده
اهداف اين از بسياري به دانشآموز دستيابي ميزان ميتوان
برخي به دانشآموز دستيابي ولياندازهگيري.فهميد را
كه هدف اين مثلا.است دشوار نيز شده تدوين اهداف از
براي منكركه از ونهي معروف به امر معناي دانشآموز ،
ميتوان چگونه داند ، مي را است شده تدوين ابتدايي دوره
بزرگسال افراد از بسياري است ممكن كه صورتي در.كرد محقق
در چرا.ندانند را منكر از نهي و معروف به امر معناي نيز
قابل آنها از برخي و ندارد وجود انسجام اهداف ميان
نيست؟ اندازهگيري
اگر چون.نيست رفتاري اهداف است ، شده تدوين كه اهدافي *
.شد خواهد ريزتر بسيار اهداف اين باشد ، رفتاري
.است رفتاري اهداف از بعضي ولي *
اين مجموع در ولي باشد ، رفتاري اهداف از بعضي است ممكن *
كه گفت ميتوان و است نشده تدوين رفتاري صورت به اهداف
را رفتاري اهداف ولي.هستند تفصيلي اهداف اين
.نيست ما كار و كنند تعيين ميبايست درسي برنامهريزان
سرفصل و درسي كتابهاي اهداف ميبايست درسي برنامهريزان
شد ، تصويب شورا در كه اين از پس و كنند مشخص را درسها
مسائلي.كرد تعيين را درسي كتابهاي تدوين مبناي ميتوان
دست اين از اهدافي و منكر از نهي و معروف به امر بحث چون
سال و سن تناسب به كدام هر كه داريم مختلف مقاطع در را
چيزي آن كه نيست طور اين يعنياست شده تهيه دانشآموزان
در كه باشد چيزي آن مانند ميگوييم ، ابتدايي در كه را
.ميگوييم متوسطه دوره
مختلف معاونتهاي به را پرورش و آموزش اهداف كه اين ضمن
تا ميكنند پيدا ماموريت معاونتها اين.كردهايم ابلاغ
ضمن.باشند اهداف اين تحقق دنبال به خودشان كاري حوزه در
.دارد شورا تصويب به نياز آنها فعاليتهاي از بعضي كه اين
بازنگري ميبايست دروس جدول و درسي برنامههاي مثلا
نيز بعضي.شود تصويب پرورش و آموزش عالي شوراي در و شود
را شده تعيين اهداف چگونه كه اين يعني.دارد اجرايي جنبه
به و نيستيم ما اجرايي ، جنبههاي گيرنده تصميم كنيم محقق
.است شده واگذار مدرسه شوراي حتي و ديگر بخشهاي
بسيار قطعا شده تدوين كه اهدافي يافتن تحقق حال هر به *
شده تدوين كه اهدافي كه بگيريد نظر در ولي.است بااهميت
را ديگران اشتباهات دارد ، دوست را باديگران همكاري مانند
ديگران خدمت برابر در دهد ، تذكر آنها به احترام رعايت با
با دهد ، نشان علاقه اجتماعي مقررات به باشد ، قدرشناس
كه است اهدافي جمله از..و باشد دوست خود همكلاسيهاي
با دانشآموز مشترك تعامل در و مدرسه محيط در
ولي.ميشود محقق...و مدير و معلم سايرهمكلاسيها ،
و تعليم امر دستاندركاران همه طوري ما آموزشي سيستم
حاضر درس كلاس در دانشآموز كه است داده عادت را تربيت
يعني.كند گوش درسي كتاب روي از معلم تدريس به و شود
ما آموزشي سيستم را تعاملي و فعاليتها چنين اجازه
پرورش و آموزش در مواردي چنين به معتقد شما آيانميدهد
نيستيد؟
پرورش و آموزش در مواردي چنين كه داريم عقيده نيز ما *
ما پرورش و آموزش براي كه اهدافي اين ولي دارد ، وجود ما
نوشته پرورش و آموزش موجود سيستم با منطبق شده ، تدوين
دوره ويژه جديد اهداف اين كه ميگوييم بلكه.است نشده
با ميبايست ابتدايي دوره برنامههاي كليه و است ابتدايي
به ما درسي برنامههاي اگر يعني.شود همسو اهداف اين
اهداف اين براساس ميبايست نميرسد شده تعيين اهداف
است اشكال داراي معلمان كاري روشهاي اگر.شود اصلاح
ما امتحانات شيوه اگر.شود منطبق اهداف اين با ميبايست
نحوه ميبايست نميدهد ، را اهداف اين تحقق اجازه
اين مبناي بر كه داريم انتظار ما.كند تغيير امتحانات
داريم عقيده كه اين ضمن.برود سوال زير چيزها خيلي اهداف
سوال زير پرورش و آموزش امور از بسياري اهداف ، اين با
بعد و كنيد نگاه را پرورش و آموزش اهداف اگر الان.ميرود
از بسياري كه ميبينيد كنيد ، بررسي را درسي كتابهاي
دانشآموز به كه ندارد ضرورتي هيچ درسي كتابهاي مباحث
.شود داده ياد
كند؟ تغيير درسي كتابهاي ميبايست بنابراين *
نيز درسي كتابهاي ميبايست جديد اهداف اين براساس *
.شود بازنگري
چيست؟ تكليف نكرد تغيير اگر *
!شود اصلاح بايد *
.است نكرده تغيير كتابها ولي شده ، ابلاغ و تعيين اهداف *
نياز زمان به نيز كتابها اين تغيير و بازنگري و اصلاح
درسي كتابهاي خصوص در كارشناسي كار ميبايست و دارد
.نيست امكانپذير سريع تغيير بنابراين پذيرد ، صورت
است ، كرده تغيير پرورش و آموزش اهداف چه اگر بنابراين
ميكنند عمل سابق مانند پرورش و آموزش بخشهاي ساير ولي
آيا.ميكند عمل سابق مانند پرورش و آموزش سيستم كل و
پرورش و آموزش در كسي هر كه نيست معني اين به وضعيت اين
ميزند؟ را خود ساز
نتيجه اين به نيز ما و است نقص يك موضوع اين البته *
تدوين پرورش و آموزش براي كلي اهداف چون كه بوديم رسيده
الان ولي.بزند را خودش ساز ميتوانست كسي هر است ، نشده
ميبايست فعاليتها مجموعه كه ميگوييم داريم هدف كه
قسمتها از بسياري در.بشود وپرورش آموزش اهداف با همسو
سازمان كه برنامهاي هر مثلا.ميكنيم پيگيري نيز
با را آن بدهد ، پرورشپيشنهاد و آموزش پژوهشهاي
تصويب داشت ، مطابقت اگر.ميدهيم انطباق ايناهداف
در زيادي مواردكرد نخواهيم تصويب را آن وگرنه ميكنيم
اهداف اين براساس و است زايد كه دارد وجود درسي كتابهاي
در بايد نيز زيادي چيزهاي كه اين ضمن.شود حذف ميبايست
كاري شيوه همان و نيست كه باشد داشته وجود درسي كتابهاي
نيز ، كند گوش دانشآموز و بدهد درس معلم يعني گفتيد كه
بر آموزشي سيستم تكيه همچنين.شود اصلاح بايد
فعاليتهاي و شود رنگ كم ميبايست پاياني ارزشيابيهاي
...و كنفرانس گروهي ، كار كتابخواني ، مطالعه ، دانشآموز ،
چنين توسعه نيز ، اهداف اين روح.كند پيدا بيشتري بهاي
.است فعاليتهايي
اين ميرسد نظر به جنابعالي ، اظهارات همه عليرغم ولي *
...باشند نداشته اجرايي زمينه اهداف
از برخي.كنيم شروع جايي از ميبايست حال هر به *
اين به سيستمي طور به بايد كه ميكنند انتقاد صاحبنظران
حرف ، اين.ببينيم هم با را اجزا همه و كنيم نگاه مسايل
تغييراتي چنين در واقعا ولي است معقول چه اگر
بلكه بگيريم ، نظر در هم با را موارد همه نميتوانيم
.كنيم عمل اولويتها براساس و كنيم اولويتبندي ميبايست
مقررات برنامهها ، اهداف ، همزمان طور به نميتوانيم چون
را تغييرات اين همه آمادگي جامعه و بدهيم تغيير را..و
بايد بنابراين.ميشود شوك دچار و ندارد همزمان طور به
ميبايست رو ، اين از.شود اعمال تغييرات تدريجي طور به
نظر مورد تغييرات دنبال به پنجساله مثلا برنامه يك در
.باشيم خودمان
چيست؟ "ملي امنيت" مفهوم شما نظر به *
كه بشويد مقولات اين همه وارد جزئي طور به بخواهيد اگر *
.ميشود داستان يك
در را اهدافي پرورش و آموزش عالي شوراي حال هر به *
و فرهنگي علمي ، سياسي ، اقتصادي ، زيستي ، مختلف زمينههاي
شما سياسي اهداف زمينه در است؟ كرده تدوين...و اجتماعي
ميكنيد؟ تعريف چگونه را ملي امنيت
.نشويد مقولهها اين وارد لطفا *
با دانشآموز كه آوردهايد ابتدايي دوره اهداف در ولي *
.است آشنا ملي امنيت و وحدت مفهوم
به بايد آنها و است درسي برنامهريزان كار موارد اين *
.كنند تعريف را آن جزئي صورت
تفسير قابل مختلف سليقههاي براساس اهدافي چنين ولي *
زمينههاي در كه اهدافي از تعدادي علاوه بهاست شدن
شود؟ محسوب عقايد تفتيش نوعي به شايد شد ، تدوين سياسي
اهداف مورد به مورد و بند به بند كه شيوه اين اصلا *
هم ما چون.دارد ايراد كنيم ، بررسي را پرورش و آموزش
كه بخواهيم آنها از و ببريم شورا به را مفاهيم اين بايد
.كند تفسير را مورد اين مثلا
اعتقاد به پرورش و آموزش هميشگي مشكلات از يكي ببينيد *
آنها از برخي كه ميكند صادر بخشنامههايي كه است اين من
.است شدن تفسير قابل پرورش و آموزش مديران تعداد به
لباس رنگ و دانشآموزان پوشش براي كه بخشنامههايي مانند
براي كه اهدافي از بعضي كه ميرسد نظر به.است صادرشده
.باشد ويژگي همين داراي نيز است ، شده تدوين پرورش و آموزش
...باشد شدن تفسير قابل مختلف گونههاي به يعني
مشكلات اين از بخش يك.است اجتنابناپذير مسائل اين *
به مربوط نيز بخشي.است مسايل همه سياستزدگي به مربوط
رنگ كه ميگوييم وقتي يعني.است مدرسه شوراي اختيارات
شوراي به اختياراتي واقع در باشد ، چگونه دانشآموز لباس
اين به برميگردد مسئله اين حال هر به.دادهايم مدرسه
مختلف فرهنگهاي با و جغرافيايي مختلف مناطق در كه
براي مدرسه شوراي توسط تصميمهايي چه ميبايست
همه نميتوانيم ما حال هر بهشود اتخاذ دانشآموزان
سر موي مثلا كه كنيم بيان ريز صورت به را مسايل
همين به.باشد چگونه آنها كفش يا باشد چقدر دانشآموزان
.كنيم بيان ريز صورت به را مصوبات اين نميتوانيم خاطر
مصوبات برروي پرورش و آموزش عالي شوراي نظارت نحوه *
است؟ چگونه شورا
در تازگي به مصوبات اجراي بر نظارت واحد نام به واحدي *
بر كه است شده راهاندازي پرورش و آموزش عالي شوراي
و عمومي روابط واحد همچنين.ميكند نظارت مصوبات اجراي
چون.دارد نظارت مصوبات اجراي بر نيز انتظارات و تبليغات
در بسياري و نميرسد مردم گوش به ما مصوبات از بسياري
تازگي به واحد دو ، اين نميگيرند قرار مصوبات اين جريان
مصوبات اجراي بر نظارت واحد طريق از.شدهاند راهاندازي
تصويب چه آن يعني.ميكنيم دنبال را مصوبات سرانجام
براساس شورا مصوبات چون.ميشود چه اجرا در ميكنيم ،
مصوبه خود اگر بنابراين است ، قانون حكم در مجلس ، مصوبات
اجرا در اگر و كرد خواهيم اصلاح را آن باشد ، داشته نقص
.كنيم پيگيري را آن اجرايي مسائل ميبايست باشد داشته نقص
طي كه عالي شوراي مصوبات بين.شد قائل تفكيك بايد ولي
كه ديگري بخشنامههاي و ميشود ابلاغ مدارس به بخشنامه
.ميشود فرستاده مدارس به
سوي از درسي كتب كه كنند مي پيشنهاد كارشناسان از برخي*
واگذاري طرح قالب در كار اين.شود تدوين مختلف افراد
اين در جنابعالي نظر.است شده پيشنهاد درسي كتب تاليف
چيست؟ خصوص
بحثي ميشود ، تاليف چگونه درسي كتب كه اين درباره ما *
را من شخصي نظر اگر.است اجرايي بحث يك چون نداريم ،
افراد كه اين جاي به يعني.است خوبي فكر نظرم به بخواهيد
كتاب نوشتن كنند تاليف را درسي كتابهاي خاصي ادارات يا
نداشته كاري كتاب نوشتن به يعني.شود اعلام آزاد درسي
بنابراين.بگيريم نظر در را كتاب تاييد بحث بلكه باشيم ،
آموزشو توسط درسي كتابهاي كه باشيم تاكيدداشته نبايد
هيچ.باشيم داشته درسي كتاب يك حتي يا و شود نوشته پرورش
براي تاريخ كتاب ده مختلف ناشر ده مثلا كه ندارد اشكالي
معلم.باشد نيز مسئولان قبول مورد كه كنند منتشر مقطع يك
كه را كتابها اين از يك هر كه باشد داشته اختيار نيز
بحث آيد ، وجود به سيستمي چنين اگر.كند تدريس خواست
از هم و محتوا لحاظ از هم كتابها ، كردن بهتر در رقابت
حالت درسي كتب اگر ولي.آمد خواهد وجود به شكلي لحاظ
پيدا هم آموزشي افت كه است طبيعي كند پيدا انحصاري
.ميكند
دارد ادامه
كار از پرورش و آموزش متخلف مديران
ميشوند بركنار
گرفتند افتخار ديپلم ايراني دانشآموز چهار
ارزشيابي ، دفتر كل مدير و وزير مشاور :فرهنگي علمي گروه
تاكيد پرورش و وزارتآموزش بهشكايات رسيدگي و بازرسي
ثبتناممدارس دستورالعمل از كه مدارسي مديران با:كرد
صورت در شده ، ارشادي برخورد اول درجه در كنند ، تخطي
.شد خواهد لغو آنان مديريت حكم شيوه ، نبودناين نتيجهبخش
سال:گفت جمعي رسانههاي خبرنگاران به ديروز عسگري محمد
كشور ، كل در مدرسه هزار از 114 مدرسه و 438 گذشته ، 41هزار
برخورد خاطيان با كه گرفت بازرسانقرار بازديد مورد
.گرفت صورت لازم
توسط 592 نقد وجه اخذ شامل شده مشاهده تخلفات:افزود وي
والدين ، رضايت بدون مدرسه حساب به واريزي مدرسه ، 73مورد
مدرسه ، 157 به پول پرداخت مبنيبر تعهد گرفتن مورد 47
منوط و 40مورد محدودهبندي رعايت برخلاف نام ثبت مورد
مدارس شهريه عسگري ، ميشود بالا معدل به نام ثبت كردن
و150 ميليون يك را تهران شهر ابتدايي دوره غيرانتفاعي
ريال هزار و 450 ميليون يك را راهنمايي دوره و ريال هزار
متوسطه دورههاي نظري درس واحد هر شهريه:گفت ويكرد ذكر
.است ريال هزار و 75 ترتيب 65 پيشدانشگاهيبه و
كرج و شهرري استانها مراكز در غيرانتفاعي مدارس شهريه
راهنمايي 900 دوره و ريال هزار دورهابتدايي 750 براي
و متوسطه نظريدورههاي درس واحد هر و ريال هزار
.شد برآورد ريال هزار و 57 ترتيب 47 به پيشدانشگاهي
وزارت شكايات به رسيدگي و بازرسي دفترارزشيابي ، مديركل
شكايات به كه كرد آمادگي ، اعلام پرورش آموزشو
باشمارههاي تلفني يا و حضوري صورت به خانوادهها
رسيدگي و 8172438 8898051 ، 8894068 ، 8172302 ، 8172393
.كند
با اردبيل معترض فرهنگيان ديدار
شهر اين جمعه امام
در اردبيل شهر فرهنگيان از جمعي :فرهنگي علمي گروه
و آموزش مديركل سوي از كه نصبهايي و عزل به اعتراض
است ، گرفته صورت اداره اين مديريت بخش در استان پرورش
شهر اين جمعه امام دفتر به و كرده ترك را خويش كار محل
.رفتند
از معترض ، فرهنگيان با نشستي در اردبيل ، شهر جمعه امام
از خويش ، فرهنگي شعور حفظ و متانت و صبر با خواست آنان
افكار و نظم حفظ با مغاير كه هياهو و اعتراض هرگونه
.كنند پرهيز است ، جامعه عمومي
در تا خواست فرهنگيان از همچنين اردبيل شهر جمعه امام
.شوند حاضر خويش كار محل
اينكه اظهار با نيز استان پرورش و آموزش مديركل
اين دليل خويش شغلي تغيير از افراد از برخي نارضايتي
منافع بدنبال مطمئنا معترضين:شد يادآور است ، اعتراضات
فكر در كه كارمند يك براي كه چرا هستند ، خويش شخصي
قسمتي چه در كه نميكند فرق باشد ، جامعه به خدمتگزاري
.شود بهكار مشغول
اخير نصبهاي و عزل به اعتراض در اردبيل شهر فرهنگيان
.داشتهاند ارسال نيز پروش و آموزش وزير به نامهاي
|