اسلام اقتصادي ويژگي چند
معارف كتابخانه
اسلام اقتصادي ويژگي چند
(پاياني بخش) وري وبهره اسلام
و طبيعت خست به مربوط اقتصادي معضل كه است معتقد اسلام *
خود به واقعي معضل چيز هر از قبل بلكه نيست منابع كمبود
ميشود مربوط (طبيعت به نه و) انسان
ميبدي امامي علي دكتر
منطقي چنان آن ميكند معرفي آيات اين كه را اصولي
اجتماعي و اقتصادي سازمان هرگونه با كه است وگرهگشا
آنها كه نداريم اختيار در قرينهاي هيچ و است تطبيق قابل
مسئله اينبدانيم خاص سازماني به محدود و منحصر را
ابتلائات و موضوعات داخل در كه است قرآن عظمت بيانگر
و عام كه ميدهد ارائه را كلي اصولي و دستورات موردي ،
تكليف و قانون يك بيان مقام در آيات اين.است تعميم قابل
جمعيت اينكه يعني خارجي ، واقعيت يك از خبردادن ونه است
ده به يك نسبت به كفار جمعيت به نسبت بايد مومنين
.باشند داشته بهرهوري
خاصي اهميت از امور در نظم اسلام مقدس تعاليم در همچنين
كه است اين بر سفارش اسلام در كه طوري به است ، برخوردار
برنامهريزي روي از و شده حساب صورت به و نظم با كارها
و تقوا به را شما":ميفرمايد (ع)علي حضرت.گيرد انجام
:كه ميفرمايند حضرت همچنين "مينمايم توصيه امور در نظم
به پروردگارش با آن در كه ساعتي است ، ساعت سه را مومن"
را خود زندگاني آن در كه ساعتي و مينشيند نياز و راز
نفس ، لذت با نيكو و حلال آن در كه ساعتي و است كارساز
مختلف امور به زمان بهينه تخصيص بنابراين(8)."است دمساز
مورد است بهرهوري ارتقاء بارز نشانههاي از كه زندگاني
.ميباشد نيز اسلام تاكيد
:ميفرمايند قرآن در خداوند بهرهوري ، مقوله در همچنين
و ميافزايم شما نعمت بر آريد جاي به را نعمتها شكر اگر"
(9)".ميكنم گرفتارتان شديد عذاب به كنيد نعمت كفران اگر
خدادادي ، منابع و نعمتها شكر طبيعي نتيجه آيه اين در
عذاب نعمت ، كفران حاصل و آنها نهادن فزوني روبه و ازدياد
.است شده برشمرده الهي طاقتفرساي رنج و
خود محل و جا در الهي نعمتهاي از استفاده ميتوان را شكر
مفهوم فراگير و كلي بيان.نمود تعبير مطلوب طريق به و
تمام از معقول و صحيح استفاده به را ما اسلام در شكر
مكلف را مسلماني انسان هر و مينمايد ترغيب طبيعت ، مواهب
.آورد دست به منابع از را بهرهوري بالاترين تا ميسازد
نعمتها فراواني و ازدياد بهرهوري ، يعني شكر طبيعي نتيجه
دنيوي زندگي صورت اين غير در آورد ، خواهد ارمغان به را
مواجه فراواني كمبودهاي و تنگنا و مضيقه با را خويش
ايجاد مانع نيز كشور اقتصادي توسعه و رشد در و ساخته
طبيعت ، ومواهب منابع تمام اين بر علاوه.مينمائيم
با ميباشند ، بشريت تمام به متعلق كه هستند امانتهايي
ازسهم احسن نحو به ميتوان بهرهوري بهبود به عنايت
.نمود محافظت را آن و كرده امانتداري حاضران و آيندگان
نمود يادآوري ميتوان بهرهوري اندازهگيري اهميت درباره
فردي مهم مسئوليتهاي و وظايف از حسابرسي و محاسبه:كه
مسئوليت وظيفه اين رعايت به مرتب اسلام كه است واجتماعي
مهم امر اين در غفلت و سستي هرگونه واز مينمايد ترغيب
.مينمايد نهي
در كه كسي نيست ما از" كه است نقل (ع)كاظم موسي امام از
(10)."نرسد خويش نفس حساب به بار يك روز
بازدهي ميزان اندازهگيري شامل كه حسابرسيها اين در
و ميگردد مشخص وضعف قوت نقاط است ، بهرهوري و كارها
مثبت ، نقاط تداوم و كاستيها و نواقص رفع جهت تلاشهادر
همراه به را بهرهوري رشد اصولا كه ميگردد سازماندهي
.داشت خواهد
و كمبود و ضعف و نقص بهرهوري اين در كه جا هر است بديهي
آن با اسلام سفارشات به توجه با طبعا شود مشاهده كاستي
امام از روايتي نقل به نمونه براي.ميگردد اساسي مقابله
:مينمائيم اكتفا (ع) صادق
كه كسي آن و است زيانكار باشد مساوي روزش دو كه كسي"
و است دور به الهي رحمت از نباشد ديروز از بهتر امروزش
احساس زندگيش در پيشرفتي و رشد گونه هيچ كه كس آن
از بهتر او براي مرگ پس ميرود پيش نقصان سوي به نميكند
(11)."است زندگي و حيات
توليدي فعاليتهاي و فردي سطح در نه بهرهوري رشد ضرورت
است نتوانسته كه كشوري هر است ، مطرح نيز كلان درسطح بلكه
براي را لازم بهرهوري و كارائي تاريخ ، فرآيند در
به آورد دست به معنوي و مادي رفاه راستاي در سبقتجوئي
.ميباشد فنا به محكوم و شده شناخته فقير كشوري عنوان
و طبيعت خست به مربوط اقتصادي معضل كه است معتقد اسلام
خود به واقعي معضل چيز هر از قبل بلكه نيست منابع كمبود
.ميشود مربوط (طبيعت به نه و) انسان
آسمان از را وباران آفريد را زمين و آسمانها آنكه خداست"
گوناگون ميوههاي زمين از باران سبب به پس فرستاد ، فرو
شما براي را ماه و خورشيد باشد ، شما روزي تا آورد بيرون
چه هر از و كرد مسخر برايتان را روز و شب و نمود تسخير
كنيد ، شماره را خدا نعمتهاي اگر نمود ، عطا شما به خواستيد
ستمكار بسيار انسان همانا.كرد نتوانيد را آن حساب هرگز
(12)."است ناسپاس و
موكدا خدادادي ، ثروت منابع ارائه از پس قرآن آيات در
است ، كافي بشر نيازهاي رفع براي جهاني نعمتهاي كه شده ذكر
غيربهينه استفاده و انسان رفتار معلول مشكلات بنابراين
ستمگري انسان":است آمده كه طور آن و است طبيعي منابع از
بهرهبرداري در بشر ستمگريهاي از يكي و "است ناسپاس
و نعمت كفران صورت به منابع اين از غيركارا و نادرست
است شده ذكر بحرانها و مشكلات بروز اساسي علت آن هدردادن
خداوند كه را نعمتهائي خويش ، كفر با كه است انسان اين و
.ميدهد دست از داشته ارزاني وي به
موجبات كه متعددي و هماهنگ مقررات اسلام در خلاصه طور به
:است شده گرفته نظر در ميسازد فراهم را بهرهوري رشد
كارهائي نيز و سبكسرانه و زائد هزينههاي از اسلام در -
گرديده ، نهي نمايد ، زائل را انسان واقعي تحرك و شخصيت كه
كار و توليد ميدان از را او آنچه از آدمي ديگر عبارت به
فعاله قدرتهاي از و نموده تلف را فرصتهايش و دور مفيد
.است شده منع بكاهد او معنوي و مادي
جاي به تا است ، نموده تحريم را تبذير و اسراف اسلام -
جريان در افتد كار به غيرضروري منابع و سرمايهها آنكه
.گيرند قرار مفيد مصرف و توليد
خصوصي بخش قدرت از بيشتر دولت كه نميدهد اجازه اسلام -
صورت به بهرهبرداري براي را عمومي طبيعي منابع فردي و
امكانات و سرمايه كار ، اين با چهنمايد واگذار اقطاع
.شد خواهد مواجه بهرهوري كاهش با توليدي
سطح كه نيست تاسف جاي آيا مستحكم احاديث و آيات اين با
سازمانهائي از بيش غربي جوامع سازمانهاي در بهرهوري
دارند؟ وجود اسلامي جوامع در كه باشد
:پانوشتها
كلمات 390 -نهجالبلاغه -8
آيه 7 ابراهيم ، سوره -9
جلد 2 كافي ، اصول -10
ص 276 ج 11 الشيعه ، وسائل -11
تا 34 آيه 32 ابراهيم ، سوره -12
معارف كتابخانه
نظمالهدي
و نثر و منظوم ترجمه با كريم قرآن هفتم تا پنجم جزء
/سجادي سيدابراهيم:سراينده و گردآورنده /توضيحي مقالات
272/وزيري قطع /اول 1379 چاپ /اسلامي فرهنگ نشر دفتر
.تومان 1200/صفحه
ظاهرا.است قرآن منظوم ترجمه از مجلد چهارمين حاضر كتاب
ازقرآن ها اينگونهترجمه به نسبت كهن گرايشات از پس
از.است آمده پديد تمايلاتي زمينه اين در دگربار كريم ،
از يكي سوي از اخيرا كه كريم قرآن كامل ترجمه جمله
منتها.شد بازار روانه ترجمهها نوع اين به علاقهمندان
درج نيز منثور ترجمه نظم ، بر علاوه حاضر ، ترجمه در
و توضيحات و قسمت هر براي عناويني با همراه گرديده ،
بهتر تفهيم به توجه و بحث مورد موضوع تكميل در مقالاتي
.مطالب
شهادت هنگام (ع) اميرالمومنين از وصيتي شرح
اول چاپ /اسلامي فرهنگ نشر دفتر /محلاتي رسولي سيدهاشم
.تومان 2800/صفحه 400/اعلا جلد با وزيري قطع /1379
گرديده نامگذاري (ع)اميرالمومنين متبرك نام به جاري سال
به اسلامي فرهنگ نشر دفتر انتشارات از مجموعهاي و است
نويسنده سوي از كه حاضر كتاب در.دارد اختصاص موضوع همين
به وصيت باب در نخست گرديده ، تاليف پركار بسيار مترجم و
مقوله همين سپس و اسلام علماي نظر طبق بر و مختلف معاني
آن ژرف وصاياي از بخشي سپس و شده پرداخته نهجالبلاغه در
طي در گرفته صورت عمر لحظات واپسين در كه همام امام
گرفته قرار وافي توضيحات و شرح ترجمه ، مورد سرفصل چهارده
ايماني ، اخلاقي ، فردي ، اساسي مسائل سرفصلها ، اين در.است
به توجه با كه گرديده لحاظ سياسي و اجتماعي اقتصادي ،
و خردمندانه اعتلاي اوج نشانگر وصايا ، بيان خاص شرايط
همه چهرههاي برجستهترين از يكي نزد در پرهيزگارانه
همانا كه كامل انسان از تصويري و شده ارائه روزگاران
گرديده نقش خوانندگان نزد در است(ع) مولاعلي ارجمند وجود
.است
سياست ستون هفت
اول چاپ /اسلامي فرهنگ نشر دفتر /كاظمي اصغر علي دكتر
.تومان 1450/صفحه 350/رقعي قطع /1379
است ناشر امروز مطالعات كتابهاي مجموعه از يكي حاضر كتاب
دوران و ما روزگار سياسي انديشه موضوعهاي و ديدگاهها كه
سرفصل هفت اين است ، داده قرار بحث مورد را قديم فلاسفه
-2(هنجارگرا ديدگاه)معرفت و سياست -از1 عبارتند
-رفتارگرا 5 ديدگاه -نهادگرا 4 ديدگاه -خردگرا 3 ديدگاه
گفتماني ديدگاه -كثرتگرا 7 ديدگاه -گرا 6 محيط ديدگاه
-و 10 تمدنگرا ديدگاه -توسعهگرا 9 ديدگاه -ساختارگرا 8
اخلاقگرا ديدگاه
كربن هانري انديشههاي و احوال در
/رقعي قطع /اول 1379 چاپ /هرمس انتشارات /مقالات مجموعه
.تومان 760/صفحه 160
سمينار در شده ايراد سخنرانيهاي مجموعه كتاب ، اين
مرد اين ويژه گردهمايي كه است كربن هانري آثار پيرامون
اين.است بوده سال 1374 آبانماه و 9 روزهاي 8 در حكيم
غرب ، در فلسفي مطالعات و تعلقات بر علاوه فرانسوي ، متاله
ژرفي مطالعات به اسلامي عرفان و حكمت و فرهنگ زمينه در
با فرانسه ، در مطالعه و كار سال دهها از پس و زد دست
اسلامي فلسفه تا آمد ايران به غربي فلسفه از عميق شناختي
بشناسد ، نزديك از را آن كند ، كشف را ايراني فلسفه بويژه و
او ، تلاشهاي نتيجه دربشناساند ديگران به سپس و كند درك
و شد تاسيس ميلادي سال 1947 در فرانسه ايرانشناسي انجمن
همكاري با ايران در پژوهش و مطالعه موسسه ، اين ظل در
آن از وسيعي بخش و آغاز ايراني اسلامشناسان و محققان
گرانقدر آثار از جلد دهها كربن حيات زمان در.شد ترجمه
به مذكور انجمن توسط اسلام و ايران فلسفه و عرفان و حكمت
آنها از يكي كه شد منتشر و نقد معرفي ، تصحيح ، عالي شكلي
فيلسوف با همراه كه بود ايران الهي حكماي آثار منتخبات
شد چاپ متعدد مجلدات در آشتياني جلالالدين استاد ارجمند
رشد ابن دوران از پس ايران در فلسفه سير كه داد نشان و
.است بوده عميق و گسترده حال عين در و پيچيده حد چه تا
غرب درباره
قطع /اول 1379 چاپ /هرمس انتشارات /اردكاني داوري رضا
.تومان 760/صفحه 126/رقعي
از جداي جهان و آسيايي متفكران ذهني مساله همواره غرب ،
نظير سرفصلهايي ذيل مساله اين.است بوده امريكا و اروپا
كتاب مولف.است ميگرفته قرار بحث مورد تجدد و مدرنيته
نقد در و زمينه همين در بحثهايي اخير ، سالهاي در حاضر ،
-سروش عبدالكريم دكتر نظرات جمله از -ديگر ديدگاههاي برخي
و ميشد منتشر مطبوعات در ساليان فواصل طي كه نگاشته
ملاحظاتي مقدمه ، از پس.است شده تدوين حاضر كتاب در اينك
پرسش و غرب و شرق مساله غرب ، شناخت امكان شرايط باب در
و غرب از پرسش سال يكصد به تاريخي نگرش سپس و امر اين از
معاصر ، ايران در هويت بحران و غرب مساله تا تجدد به گرايش
نامدار مفسر نظر سپس.ميدهد تشكيل را كتاب اصلي مباحث
در فرهنگي تبادل امكان و غرب درباره طباطبايي علامه
در نهايتا.است مطرحشده غرب جهاني فرهنگ احاطه شرايط
و سعيد عنوانادوارد با مقالهاي نيز ضميمهكتاب
.رساندهاست فرجام به را اينكتاب شرقشناسي ،
|