دادن امتحان فنون
به كه است ارزشي در سعدي ماندگاري راز
ميدهد انسانيت
آموزش وزير با مجلس فرهنگيان مجمع نشست
شد
برگزار پرورش و
ايران در باستانسنجي همايش نخستين
ميشود برگزار
جمهوري سال كتاب آئيننامه سال از 20 پس
ميشود اصلاح اسلامي
دادن امتحان فنون
و امتحان از قبل بايد ودانشجويان دانشآموزان كه مواردي
:دهند قرار مدنظر امتحان جريان در
انگيزهاي بهعنوان ازامتحان بايد دانشآموزان:اشاره
آن از و كنند استفاده درسي مطالب مرور و مطالعه براي
و درسي مطالب دريافت ميزان سنجش براي معياري بهعنوان
هم امتحانات در.جويند بهره درسي ، ضعف نقاط همچنين
.ميآزمايند را خويش پيشرفت معلم هم و شاگرد
و است تحصيلي ارزشيابي كار اساس امتحانات كه آنجا از و
-دانشآموزان تحصيلي ضعف و قدرت موارد تعيين براي آن از
كار به-امتحاني نمرههاي نظام ناخواه ، هنوز و خواه
نمرات نيز دانشجويان معلومات درباره قضاوت ملاك و ميرود
امتحان صحيح فنون فراگيري با كه بهتر چه پس است ، امتحاني
.گذاريم جاي به خود از درخشاني و خوب تحصيلي سوابق دادن ،
جريان در و امتحان از قبل بايد كه مواردي منظور همين به
.است آمده حاضر مقاله در گيرد ، قرار مدنظر امتحانات
:داشت مدنظر امتحان از قبل بايد موارديكه - الف
دارند شما از انتظاري بپرسيدچه خود (استاد) معلم از -1
امتحان آيا كنيد؟ كار بيشتر مواردي چه روي بايد شما و
تشريحي؟ يا است تستي
.كنيد برنامهريزي مطالب مرور براي زودتر چه هر -2
براي كافي وقت كه ترتيبدهيد طوري را برنامهتان
به كوتاه جلسه چند اختصاص.باشيد داشته معمول مطالعات
.بود خواهد موثرتر طولاني جلسه يك از مطالب ، مرور
سلامتي حفظ عمومي قواعد است ، پيش در امتحان كه بار هر -3
صرفهجويي خيال به كنيد ، مراعات شديدا تنرا بهداشت و
نكنيد ، صرفنظر غذا خوردن از كردن ، مطالعه براي وقت در
كرد استفاده پركالري غذاهاي از بايد امتحان از قبل روز
زيادي مقدار وعده يك در بايد.باشد داشته هم كمي حجم كه
.داد افزايش را غذا صرف دفعات بايد بلكه نشود ، مصرف غذا
بايد دفعه هر در ولي خوردهشود ، غذا وعده پنج مثلادر
زياد غذا حجم نوبت ، هر در چون كرد ، خودداري پرخوري از
.كند شكم درد و خوابآلودگي ايجاد كه نيست
مفيد ميتواند امتحان از قبل زود صبح مطالعه و مرور -4
كردن حفظ يا و دوبارهخواني معناي به مطالب مرور.باشد
قبلابه اگر بلكه نيست ، دقايق آخرين در فرمولها و مطالب
به كه است كافي مرور براي باشيد خوانده درس خوبي
در آنها كردن مرتب به و انداخته نگاهي يادداشتها
به كه مطالبي مرور سر بر را وقتتان.بپردازيد ذهنتان
با را آنها ارتباط فقط ندهيد ، هدر گرفتهايد ياد خوبي
.دريابيد مطالب ديگر
درس كلاس در امتحان از پيش درس آخر جلسات حتمادر -5
در را امتحان مطالب استادان و معلمان اغلب.كنيد شركت
.ميدهند توضيح امتحانات درباره و ميكنند مرور آخر جلسات
امتحاني سوالات جزء داريد انتظار كه مطالبي مطالعه -6
دقيقسوالات پيشبيني چه بود ، اگر خواهد بخش نتيجه باشد
كه سوالاتيرا محدوده ميتوانيد ولي نيست ، امكانپذير
آنها به بيشتر و زده حدس شد ، خواهد مطرح امتحان در
قبل سالهاي امتحاني سوالهاي منظور اين براي.بپردازيد
سالهاي امتحاني سوالات فايده ميكند ، كمك شما به نيز
بويژه و درسي موضوعهاي ماهيت با كه است اين گذشته
بيشتر آمد ، خواهد امتحانات احتمالادر كه موضوعهايي
به فقط امر اين كه بود مواظب بايد اما.ميشويد آشنا
و است امتحاني مواد گرفتن فرا در شما راهنمايي منظور
محدود سوالها همان حدود به نبايد شما مطالعاتي فعاليت
.شود
خود مطالعه در تشريحي ، امتحانات براي شدن آماده براي -7
و دادن سازمان صرف را خود وقت بيشتر و كنيد سوالطرح
خود زبان به را مطالبكنيد انديشهها كردن بيان نو از
نميتوانيد امتحان از پيش را كار اين اگر.كنيد بيان
به قادر نيز ، امتحان هنگام احتمالابه دهيد ، انجام
.بود نخواهيد آن انجام
و خواندني مطالب تستي ، امتحانات براي شدن آماده براي -8
استادان و معلمان سخنرانيهاي از كه را يادداشتهايي
يا گذاشتهايد علامت كه خصوصاآنهايي-برداشتهايد
تعريف.كنيد مرور -كشيدهايد خط آنها زير كه را مطالبي
يا درشت حروف با دركتاب كه مطالبيرا اصطلاحاتو تمام
تستي ، امتحانات براي حتيكنيد حفظ شدهاند ، نوشته كج
بر تاكيدبيشتري ولي بگيريد ياد را مطلب كلي ساختمان
.نماييد جزييات روي
(... و ترم ميان اول ، نوبت) خود گذشته امتحاني اوراق -9
آنها در كه اشتباهاتي تا كنيد ، مرور و خوانده دقت به را
.نكنيد تكرار دوباره داشتهايد
باشيد داشته آرام خواب ساعت تا 7 حداقل 6 امتحان شب -10
.نشود مختل بدنتان (متابوليسم) ساز و سوخت تا
نتايج امتحان شب مثلا بكاهيد ، متفرقه اضطرابهاي از -11
رضايت قبلي امتحان اگر نكنيد ، دنبال را فوتبال مسابقه
را قبلي امتحان تحليل و نينديشيد آن به است ، نبوده بخش
.كنيد موكول خودش مناسب فرصت به
نيازمند تا بپوشيد راحت لباس حتما مطالعه موقع -12
.نباشيد درپي پي جابهجاييهاي
نتيجه به خوشبينانهنسبت ديد و مثبت تفكر داشتن -13
حداكثر از استفاده براي رواني تامين بهترين امتحان ،
خوبي به ميتوانم من" بگوييد خود به بايد.تواناييهاست
خويش افكار ساخته آدمي كه چرا ".برآيم امتحان عهده از
اگر.ميكنيد فكر امروز كه شد خواهد همان فردا است ،
دست با واقع باشد ، در منفي زندگي و درس به نسبت تفكرتان
مثبت تفكر هميشه بايد.كندهايد خود راه سر بر چاهي خود
آغوش در هستيد آن شايسته كه موفقيتيرا تا باشيد داشته
به را تحولات روند ميتوانيد مثبت تفكر با شما.بگيريد
.دهيد تغيير خود سود
اضطراب و هيجان كنيد ، راحفظ خود آرامش تا بكوشيد -14
قبل حد ، از بيش نگراني يا اضطراب است ، تمركزحواس مانع
دانشي مقدار آن بردن كار به درست مانع امتحان هنگام به و
ميتواند اضطراب دلايلايجاد.گرفتهايد فرا كه است
شديد درسي رقابت وجود امتحان ، براي كافي آمادگي نداشتن
مورد در حدخانواده از بيش سختگيري دانشآموزان ، بين
امتحان ، از دانشآموزان ترساندن نمرههايامتحاني ،
شكست از ترس ،.. و وسواس مثل رواني برخيمشكلات وجود
.باشد تحصيل ادامه و امتحان در
:امتحانات جريان در توصيههايي -ب
كه شويد مطمئنبرويد امتحان جلسه به سروقت و موقع به -1
.ميشود برگزار محلي چه و روز ، ساعت چه در امتحان هر
بر را شما زحمات تمام امتحان محل رسيدنبه دير مسلما
.ميدهد باد
بعضي بيهوده صحبتهاي از امتحان محل به رسيدن با
محل به نسبت مثبتي ديد خود در.كنيد دوري همكلاسيها
ايجاد دادهاند ، اختصاص شما براي كه صندلي و امتحان
در اگر يا بود ، بهتر آنجابود اگر نگوييد ، خود با.كنيد
همه و هميشه بود ، بهتر ميشد ، برگزار امتحان ساعت فلان
.ميزند را اول حرف كه شماست آمادگي اين جا
است نياز مورد امتحان در كه ابزارهايي و وسايل كليه -2
(...و پاككن قلم ، مداد ، ) ببريد جلسه خودبه همراه
البته.كنيد دور ازخود را اضطراببيمورد و نگراني -3
زياد ، احتمال كنيدبه نوشتن به شروع كه آن محض به
ليكن.داشت برخواهد سرتان از دست اضطراب اين از مقداري
امتحانات دلهره و نگراني برابر در دفاعي تضمين بهترين
.است"درسي مواد از آگاهي و معرفت" همانا
شفاهي دستورات اگر و بخوانيد دقت به را دستورالعملها -4
وعيناهمان دهيد گوش آن به كامل التفات توجهو با است ،
از برخي.دهيد انجام ميخواهند شما از كه را كاري
هاي راهنمايي و دستورالعملها اين خواندن از دانشآموزان
.ميشوند متضرر بابت اين از و ميورزند غفلت امتحان كلي
اگر و دهيد پاسخ سوال به 4 سوال كهاز 5 اين مثلا
يا دارد منفي نمره شويد مطمئن دارد ، تستيوجود سوالات
كار "زدن حدس" صورت آن در دارد ، منفي نمره اگر خير؟
.نيست عاقلانهاي
و بدهيد قلب قوت خود به امتحاني ورقه محضگرفتن به -5
.آمد برخواهيد احسن نحو به امتحان عهده از كه كنيد تلقين
.نگيريد نظر در جنگ و مبارزه صحنه را امتحان
.بنويسيد را شده خواسته مشخصات و نام كاري هر از قبل -6
.نكنيد موكول بهآخر را كار اين
از قبل است بهتر باشد ، كه نوع هر از امتحان سوالات -7
.بيندازيد سوالات تمام به سريع نگاهي پاسخ هر نوشتن
به.كردهايد درك خوبي به را سوال كه شويد مطمئن ابتدا
نوشته سوالات نمره اگر و كرده دقت سوالات زمانبنديبراي
.كنيد حتماتوجه شده ،
رسيديد پرسشي به اگر كنيد ، كار دقت با ولي سرعت ، به -8
جايش نميآيد ، شما ذهن فورابه آن مطمئن و درست پاسخ كه
كه زماني بپردازيد ، ديگر سوالهاي به و بگذاريد خالي را
مورد در تا برگرديد يافت ، مطمئنپايان پاسخهاي نوشتن
.كنيد فكر ندادهايد ، جواب آنها به كه سوالهايي
درست را شمارهها كلماتو بنويسيدو حتماخوانا -9
با كنيد سعي و رسمكنيد دقت با را شكلها بنويسيدو
مشخص را سوال هر جواب محدوده فاصله ، گذاشتن يا خطي كشيدن
دريافتمقصود معطليبراي اشكالو دچار تامصحح كنيد
حجم با شما استاد معلمو كه دقتكنيد.شمانگردد
بين اين در روبهروستو ورقههايامتحاني زيادياز
خستگي و زحمت بر باشيد ، نوشته بدي خط با را پاسخها اگر
برگه آخرين شما ورقه كنيد ، تصور حال.ميافزاييد او
اين در.نباشد برخوردار هم خوبي خط از و امتحانيباشد
يا معلم به را خود اطلاعات شكلممكن بدترين در صورت
.كردهايد منتقل استادخود
را پرسشها تمام هنگاميكه دانشآموزان برخياز -10
ديگر كه ميكنند نگاه خود بر و دور به دادند پاسخ
پرسشهاپاسخ به سريع چه آنها كه ببينند دانشآموزان
كار البته كه ميدهند ، تحويل را ورقه فورا و دادهاند
اشتباه متوجه جلسه خروجاز از بعد اغلب چون.نيست درستي
اين درست راه.ميخورند تاسف و ميشوند درپاسخهايشان
ترك وسوسه برابر در نوشتيد ، را پاسخها زود اگر كه است
باقيماندهبراي وقت از.كنيد مقاومت امتحان محل
سربرگ بايد حتي.كنيد استفاده خود جوابهاي بازبيني
مشخصات و نام نوشتن از تا كنيد بازبيني هم را امتحاني
خود املايي غلطهاي و دستوري اشتباهات.شويد مطمئن خود
مشخص سوالديگر با را سوال هر محدوه كنيد ، برطرف را
.كنيد
تمام سرعت به ابتدا تشريحي پرسشهاي به پاسخ در -11
هر به دادن پاسخ براي كه را مدتي بخوانيدو را سوالات
دهيد جواب را سوالاتي ابتدا.كنيد تعيين است لازم پرسش
در.داريد بيشتري اطمينان آنها به پاسخدادن درمورد كه
را نتيجه و اصلي متن مقدمه ، منطقي قالب خود پاسخهاي
ضعيف اگر شماستكه پاسخ از بخشي مقدمه.كنيد رعايت
.ميگذارد جاي بر منفي تاثير معلم يا ذهناستاد در باشد
متن.بنويسيد صريح و واضح دقيق ، را خود مقدمه رو اين از
.است خواسته شما از سوال كه است چيزي آن واقع در اصلي
درباره نه و دهيد پاسخ شده خواسته شما آنچهاز لذا
به نسبت استاد اشراف كه باشيد مراقب.ميدانيد كه چيزهايي
با نخواهيد بنابراين شماست ، از بيش درسيبسيار مطالب
در.دهيد فريب را گفتناو سخن دري هر از زيادنويسيو
به را خود منطقي و منظم بحث كلي شماي بايد نتيجه ، قسمت
شما كه كنيد منتقل را احساس اين و بگذاريد نمايش
.داريد تسلط بحث مورد موضوع به كاملانسبت
سوالات انتهاي در كه افعالي باشيد داشته توجه-12
.باشد شما براي خوبي راهنماي ميتواند است ، تشريحيآمده
كنيد ، ريشهيابي كنيد ، فهرست كنيد ، توصيف مانند افعالي به
...و كنيد انتقاد كنيد ، مقايسه دهيد ، توضيح كنيد ، خلاصه
همان دقيقا امتحان پرسشهاي به دادن پاسخ در.كنيد توجه
از اگر است ، شده خواسته شما از كه دهيد انجام را كاري
راتحليل مطلبي خود ، پاسخ در كه است شده خواسته شما
است شده خواسته شما از ووقتي نكنيد تهيه كنيد ، فهرستي
.نكنيد تعريف كنيد ، انتقاد
و درست سوال از بخشي است ممكن "غلط -صحيح" سوالات در -13
آخر تا را بنابراينسوال.باشد ديگرنادرست بخش
كه آن از بعد كنيد ، دقت آن مختلف بخشهاي به و بخوانيد
پاسخها است بهتر داديد ، تشخيص غلط يا صحيح عبارتيرا
كار اين براي قاطعي دليل كه آن مگر ندهيد ، تغيير را
به نسبت كه كساني است كرده ثابت تجربهباشيد داشته
تشخيصشان اولين اغلب ميكنند ، شك عبارتي درستيمفهوم
.است درست
به را دستورالعمل ابتدا"گزينهاي چند" امتحانات در -14
سپس و دهيد پاسخ را سادهتر سوالهاي نخست.بخوانيد دقت
همچون قيودي و كلمات بهبپردازيد دشوارتر سوالهاي به
جمله به خاصي معناي آنهاكه مانند و هيچيك گاهي ، هميشه ،
را گزينه يك آنكه از پيش و كنيد توجه ميبخشند ،
.بخوانيد دقت به را پاسخها همه كنيد ، انتخاب
ناتمام جملههاي صورت به كه چندگزينهاي سوالات در -15
كلمه ملاحظهچهار از پيش كنيد ، كوشش ميشود ، داده
ببينيد سپس كنيد ، پر را جمله جايخالي خود نزد پيشنهادي
قبلا كه كلمهاي با پيشنهادي پاسخهاي از هيچيك آيا
همان داشت مطابقت اگر خير ، يا ميكند تطبيق انديشيدهايد
.است صحيح پاسخ
جواب را سوالات صد در بايدصد كه برداشت اين با -16
و آمادگي نظر از چه نرويد ، اگر امتحان جلسه به دهيد ،
نتوانيد ذهنيتاگر اين با زيرا.نداريد كمبودي توانايي
سوال ، اولين اين اگر بخصوص دهيد ، پاسخ سوالات از يكي به
دلهره ، دچار است ممكن صورت اين در باشد ، امتحان سوال
امتحان درجلسه شما كاركرد روي كه شويد تشويش اضطرابو
.نامطلوبيميگذارد تاثير
فراهاني فرمهيني محسن دكتر
به كه است ارزشي در سعدي ماندگاري راز
ميدهد انسانيت
است ارزشي و ارج در سعدي ماندگاري راز:فرهنگي علمي گروه
.ميدهد انسانيت و انسان به وي كه
سخناني طي اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير جامعي مسجد احمد
سعدي آثار:گفت مطلب اين بيان با سعدي ، نكوداشت آئين در
و است اسلامي دوره در ايراني فرهنگ تمامنماي آينه
در ريشه بسته ، نقش انساني هر لوح بر سعدي از كه تصويري
.دارد نگرش و باور همين
منطقهاي شبكه راهاندازي مراسم در سخناني همچنينطي وي
:گفت شيراز در ايرنا ديجيتالي تصاوير و اخبار انتشار
زيرا است ، مخاطبان به بيشتر اطلاعات دادن جهان كلي سياست
نقش فرهنگي مديريت در ميتوان كه است طريق اين به تنها
.داشت بيشتري
آموزش وزير با مجلس فرهنگيان مجمع نشست
برگزارشد پرورش و
"اسلامي شوراي مجلس مجمعفرهنگيان":فرهنگي علمي گروه
و آموزش وزير "حاجي مرتضي" با نشستي در ظهريكشنبه
چه هر اعطاي و مجلس مصوبات پيگيري" خواستار پرورش ،
.شد "فرهنگيان به تسهيلات سريعتر
ايرنا مجمعبه اين عضو "اردكاني خليلي محمدحسين"
به تسهيلات اعطاي درزمينه مجلس مصوبات":گفت
نشده ابلاغ استانهايكشور از بهبعضي هنوز فرهنگيان ،
".است
و آموزش كميسيون وپرورش آموزش كميته رئيس
امسال ابتداي از بود قرار":افزود مجلس ، تحقيقات
بدهيهاي جذب ، فوقالعاده درصد پرداخت 15 درزمينه
كه مسكن وام ريال ميليارد مسكن ، 500 بانك گذشته
خواربار بن نيز و است گذشته سال نيم و برابر دو
".شود اقدام
ابلاغ ازعدم تاسف ابراز با مردمكرج نماينده
سال بودجه لايحه در استانهاكه بهبعضي مجلس مصوبات
تاكيد پرورش و آموزش وزير به:گفت بود ، شده لحاظ 81
.كند ابلاغ را مصوبات اين سريعتر هرچه كه كرديم
مجمعفرهنگيان اعضاي":داشت اظهار اردكاني خليلي
فرهنگيان مطالبات به نسبت كه كردند تصريح مجلس
دستور در و بررسي را آنها احتمالي مشكلات و هستند پيگير
".داد خواهند قرار مجلس كار
ايران در باستانسنجي همايش نخستين
ميشود برگزار
با ايران در باستانسنجي همايش نخستين:فرهنگي علمي گروه
امسال ماه آبان باستانشناسي در پايه علوم نقش بررسي هدف
فرهنگي ميراث سازمان باستانشناسي پژوهشكده همكاري با
.ميشود برگزار ايران فيزيك انجمن و كشور
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
ژئوفيزيكي ، روشهاي) باستاني آثار و محوطهها شناسايي
ديرين عنصري ، تجزيه) مواد شناسايي (... دور ، راه از سنجش
روشهاي) ساليابي (... جانورشناسي ، ديرين گياهشناسي ،
محورهاي جمله از (.. گياهشناسي ، شيميايي ، فيزيكي ،
.ميباشد همايش اين در قابلبحث
جمهوري سال كتاب آئيننامه سال از 20 پس
اصلاحميشود اسلامي
و كودك نويسندگان انجمن اعتراض پي در:فرهنگي علمي گروه
و فرهنگ وزير سال ، كتاب انتخاب روند به نسبت نوجوان
مسئول و فرهنگي امور معاون به نامهاي در اسلامي ارشاد
سال كتاب آييننامه در بازنگري دستور سال ، كتاب دبيرخانه
.كرد صادر را
ارشاد وزير نامه در نويسندگان ، انجمن دبيرخانه گزارش به
شايد و است سال كتاب دوره بيستمين جاري سال:است آمده
و آيد عمل به مجددي بازبيني آييننامه كل در باشد مناسب
به باب اين در تاكنون كه نوشتههايي و نظرات از هم طبعا
.شود بهرهبرداري آمده قلم
:بود نوشته جامعي مسجد به نامهاي در انجمن اين ، از پيش
در سال كتاب انتخاب عدم به نسبت همواره سالها اين طي
سال كتاب به جدي انتقاداتي ادبيات ، جمله از رشتهها برخي
داشته متعددي عوامل ميتواند پديده اين كه است بوده مطرح
اشكالات وجود عوامل ، مهمترين از يكي بيشك اما باشد ،
.است سال كتاب انتخاب آييننامه در فراوان
|