گشايش مراسم در اسلامي شوراي مجلس رئيس
زمان درك با قلم اهل :كتاب نمايشگاه
خويشند كار ناظر بهترينمميزو
معلم نقشهاي و وظايف
افزايش درصد معلمان 15 جذب فوقالعاده
مييابد
بهرهبرداري مورد صفوي عهد تاريخي پلهاي
ميگيرند قرار
مدارس شهريه درصدي افزايش 30
غيرانتفاعي
اسلاميدرمراسمگشايش شوراي مجلس رئيس
زمان درك با قلم اهل :كتاب نمايشگاه
خويشند كار ناظر بهترينمميزو
مراسمي طي ديروز عصر تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه پانزدهمين:فرهنگي علمي گروه
شخصيتهاي از جمعي و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير اسلامي ، شوراي مجلس رئيس حضور با
.يافت گشايش تهران بينالمللي نمايشگاههاي دائمي محل در سياسي و فرهنگي
:گفت و خواند ضروري را ناشران و قلم صاحبان به اهتمام مراسم اين در كروبي مهدي
.ميآيد دست به خواندن و نوشتن پرتوانديشيدن ، در كشور توسعه
براي و است ضروري قلم اهل و ناشران وضعيت به توجه:افزود اسلامي شوراي مجلس رئيس
دستاندركاران به امتياز و تسهيلات عرضه با بايد كشور در فرهنگ و نشر عرصه گسترش
.كرد ياري را آنها فرهنگي امور
به نويسندگان و كنند درك را زمان مقتضيات بايد نيز قلم اهل:گفت حال عين در وي
اظهار اسلامي شوراي مجلس رئيسباشند داشته نظارت خود كار بر مميزي بهترين عنوان
.شود برخورد معتدل طور به و هياهو از دور به بايد نويسندگان با:داشت
موثري گامهاي چه اگر:گفت كشور در انتشارات و كتاب موجود وضعيت به اشاره با كروبي
عقب كتاب خواننده نظر از هم و نشر نظر از هم امروز جهان در ولي است شده برداشته
.هستيم
ملت:گفت سخناني طي مراسم اين در نيز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد
عنوان با نمايشگاه اين و دارد حسيني آيينهاي بزرگداشت و حفظ در بزرگي نقش ايران
.ميشود برگزار (ع) حسين امام ويژه
هنوز و ميشود روبرو مشكل با دولت حمايت بدون مطبوعات و كتاب نشر:افزود مسجدجامعي
.است نشده وارد عمومي فرهنگ حوزه به مطالعه فرهنگ
پيش در را پرشتاب تحولي راه جهان اينكه به اشاره با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
و است توليدكردن و انديشيدن ، نوشتن جهان اين در ماندن لازمه:كرد تصريح است گرفته
وظيفه اين نيست قادر تنهايي به دولت:افزود وي.فناست به محكوم جامعهاي هر آن بدون
تاثيرگذاري از نگراني ابراز با ادامه در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير.دهد انجام را
ارز ، تكنرخيشدن سياست به توجه با كتاب دورنماي:گفت نشر عرصه بر اقتصادي مشكلات
.است نگرانكننده نشر عرصه در آن از ناشي بحرانهاي و اقتصادي فشارهاي
معلم نقشهاي و وظايف
چه معلمان از جامعه هستند؟ قائل خود براي را نقشهايي معلمانچه از يك هر *
دارند؟ انتظاراتي چه معلمان از دارد؟اوليا انتظاراتي
تهران دانشگاه استاديار - بهپژوه احمد دكتر
حضرت كه طوري به.است برخوردار والايي موقعيت و پايگاه از اسلام مقدس مكتب در معلم
يك معلمان به توجه دليل همين به"معلما بعثت انما":است فرموده (ص)رسولاكرم
اگر اينجانب نظر به.خوبيها سرچشمه به توجه و بشريت مقام به توجه يعني جامعه ،
كدامين در راستي به.ميشود تامين و حفظ جامعه نفس عزت شود ، حفظ معلمان عزتنفس
مطرح كه عمدهاي سوال اما است؟ برخوردار رفيعي پايگاه چنين از معلم جامعه و فرهنگ
و نقشها به حد چه تا دارند؟ عهده به وظايفي و نقشها چه معلمان كه است اين است ،
سو ، ديگر از ميكنند؟ عمل آنها به ميزان چه تا و دارند؟ آگاهي و وقوف خود وظايف
و ميدارد پاس را معلم مقام و دارد؟ توجه وظايف و نقشها اين به حد چه تا جامعه
نيازهاي به است توانسته جامعه كجاست؟آيا ما جامعه نقطهآسيبپذيري مينهد؟ ارج
زيبا سخنان چقدر دهد؟تاكنون مناسب پاسخ و كند توجه استادان و معلمان همهجانبه
كلاس به نشاط وبا عاشقانه كه معلماني بسيارند است؟ شده عمل ميزان چه و شده زده
...ميدهند ، اما انسانيت و محبت عشق ، درس شاگردان به و ميروند
به كه است ناگزير آن تداوم و خود اهداف تحقق براي ايران اسلامي جمهوري نظام بيشك
به بايد خود اهداف تحقق براي پرورش و آموزش نظام و كند توجه پرورش و آموزش نظام
راه اين در.بينديشد وآتي حاضر عصر براي شايسته و لايق انساني نيروي تربيت و تامين
زيرا ،"مربي -معلم" ميگوييم.است "مربي -معلم" همانا انساني ، نيروي مهمترين
و است معلم همانقدر شخص يكديگرند ، يك ملزوم و لازم تربيت و تعليم كه همانطور
دست به پرورش و آموزش نظام اهداف تحقق.ميكند تربيت و است مربي كه ميدهد تعليم
عالي و متوسطه راهنمايي ، دبستان ، دبستان ، پيشاز سطوح تمام در مربيها -معلم يكايك
سويي از كه است حدي به بشري جوامع در مربي -معلم نقش وعظمت اهميت رو ، اين از.است
غالبا كه ميشود ملاحظه ديگر سوي واز ميكنند معرفي معلم را خود الهي پيامبران
.ميشود زده رقم بزرگ معلمان دست به تاريخ
روش -يادگيرنده 3-ياددهنده 2 -دارد1 وجود عمده ركن پنج تربيتي روانشناسي در
در.ياددهي -يادگيري فضاي -ياددهي 5 -يادگيري موضوع -ياددهي4 -يادگيري
است ، شده پرداخته او روانشناسي و يادگيرنده به عاملي هر از بيش تربيتي روانشناسي
هم معلم.است برخوردار خاصي اهميت از نيز معلم يا ياددهنده شناسي روان كه درحالي
است معلمي صالح و موفق ، شايسته معلم يكدارد را خود خاص نيازهاي و است انسان يك
شايان.كند عمل آنها به و بشناسد را خود وظايف و نقشها خودآگاهي و خودشناسي با كه
و دارد ضرورت بيشتري و عميقتر شناخت باشد ، مهمتر و بزرگتر هدف قدر هر كه است ذكر
.ميگذارد اثر معلم نقشهاي بر متعددي عوامل
نقش تعريف درباره (ساروخاني ، 1366 ترجمه بيرو ، 1966 ، ) اجتماعي علوم فرهنگ در
يك كه است وظيفهاي و كردار رفتار ، شامل اجتماعي نقش كه است آمده چنين اجتماعي
شخص كه وظيفهاي يا كار عنوان به هم را نقش.ميگيرد عهده به گروه يك داخل در شخص
حال درهر.ميكنند تعريف دهد ، انجام را كار آن ميرود انتظار و ميشود گمارده بدان
كه است (آشكار و پنهان نقشهاي) متعددي نقشهاي نيست ، بلكه واحد نقش يك معلمي ،
هنرپيشگان كه نقشي.كند ارائه را خاصي رفتاري الگوهاي معلمي هر دارد انتظار جامعه
در چه است ، معلم همواره معلم يك اما موقتي ، و است خاصي شرايط در ميكنند ، بازي
است ، مربي او نميدهد ، تعليم فقط معلم ، خانه در چه و جامعه در چه باشد ، مدرسه
...و است مشاور راهنماو است ، هنرمند است ، است ، الگو مدير
كه هستند انتظارهايي بر مبتني و ميگيرد صورت خاصي رفتاري الگوهاي طبق نقشها
به كه دارند انتظار دانشآموزان از معلمان مثال ، براي.معلمدارد از جامعه
خود معلمان لذا.كنند رعايت را آنها و كنند توجه جامعه در حاكم هنجارهاي و ارزشها
بديهي.بگيرند پيشي هنجارها و ارزشها بر عمل در و باشند اينگونه عمل در بايد نيز
را آنها نميتوان سهولت به هستندو متداخل گذشت خواهد شما نظر از كه نقشهايي است
ديگر برخي و برجستهتر سطوح از بعضي در نقشها از برخي.كرد جدا يكديگر از
مهمترين شود ، واقع بحث مورد است شده سعي مقاله اين در راكه آنچه.هستند كمرنگتر
نقشهاي خود تجربه و دانش حسب ميتوانيدبر نيز شما كه نيست ترديدي.هستند نقشها
.كنيد فهرست معلم يك براي را ديگري
رابراي نقشهايي چه معلمان از يك هر كه است اين كرد اشاره آن بايدبه كه ديگري نكته
انتظاراتي چه معلمان از دارد؟اوليا انتظاراتي چه معلمان از جامعه هستند؟ قائل خود
معلم ، يك گوناگون وظايف و نقشها به توجه و آگاهي است بديهيآن نظاير و دارند؟
ميشود موجب بپردازد ، خودارزيابي و خودسنجي به آگاهانه معلمي هر ميشود موجب
و ببرد پي خود خطير وظايف و مسئوليتها به و باشد خود گفتار و رفتار و اعمال مراقب
به ميزان چه تا و دارد آگاهي خود وظايف و نقشها به ميزان چه تا كه كند ملاحظه
.ميكند عمل آنها
وظايفي چه داراي و دارد؟ نقشهايي چه معلم يك كه ميشود مطرح عمده پرسش اين اكنون
در تامل اندك با كند؟ ايفا بايد را نقشهايي چه شايسته معلم يك ديگر بيان به است؟
عليهم...صلواتا معصومين ائمه سيره مطالعه و تاريخ موفق و بزرگ معلمان زندگي
:ميشوند شناسايي و مشخص زير شرح به نقشهايي اجمعين
ياددهنده نقش در معلم -1
استخدام دليل اولين.است تدريس و ياددهندگي معلمي ، نقش معلم ، يك نقش مهمترين
در لازم تخصص كسب با ميكند تلاش همواره شايسته معلم يك.است تدريس براي معلمان
وجه بهترين به را خود نقش اين موضوعي ، تخصص و تربيتي علوم و روانشناسي زمينههاي
نقش اين ايفاي براي را گوناگوني راهبردهاي معلمان اخير سالهاي در.كند ايفا
تدريس روش برخي و اكتشافي تدريس روش برخي مستقيم ، تدريس روش عدهايبرگزيدهاند
ياد چگونه بگيريم فراشناخت ، ياد روش جديد ، روش سرانجام.كردهاند انتخاب را نمايشي
.است شده اطلاعات مستقيم گذاشتن اختيار در روش جايگزين بگيريم؟
مربي نقش در معلم -2
شده گفته همچنيناست مقدم آموزش بر پرورش و تعليم بر تزكيه كه شنيدهايد بارها
او آموزشي نقش بر معلم مربيگري نقش رو اين از.است تربيت استخدام در تعليم كه است
هم تربيتي نقش نداند ، چه و بداند چه نخواهد ، چه و بخواهد چه معلم.دارد اولويت
در.ندارد جايي اداري و رسمي گزارشهاي در و دارد نامرئي اثرهاي نقش اين و دارد
:است فرموده زيبا چه مولوي باره اين
سينهها در سينهها از ميرود
كينهها و صلاح پنهان ره از
كند صالح را تو صالح صحبت
كند طالح را تو طالح صحبت
انسانسازي نقش در معلم -3
و ميدهد تعليم عاشقانه او.عاشق انسان يك معنا تمام به است معلمي شايسته ، معلم
معلم ، .است اطراف محيط گرميبخش شمع ، چون و ميآموزد علم عاشقانه او.ميكند تربيت
اين بر بزرگ معلمان. (ره خميني امام حضرت)اوست امانت انسان كه است امانتداري
است انسانسازي گداز و سوز از برخورداري موفق ، معلم يك نشانه نخستين كه باورهستند
.ميگردند شاد برسند ، مقام و مال و جاه به وقتي انسانها از برخي.(رشيدپور ، 1371)
مجيد قرآن.ميشوند خرسند ميشوند ، انسان هدايت به موفق كه زماني معلمان ، ليكن
از پيامبري همانا":ميفرمايد معلم بزرگترين عنوان به (ص)اكرم رسول حضرت درباره
بر شما سختيهاي و فقر نوعدوستي ، و محبت فرط از كه آمد خلق هدايت براي خودتان جنس
(آيه 128 توبه ، سوره)".بود حريص شما ارشاد و هدايت بر و آمد گران او
بودن الگو نقش در معلم -4
همسانسازي يا همانندسازي براي سرمشق و الگو يك همواره نخواهد چه و بخواهد چه معلم
.ميكند تربيت و ميدهد تعليم را شاگردان تقليد ، و اجتماعي يادگيري طريق از و است
"اسوه" يك معلم.ميكند نقش ايفاي جامعه ، معرف الگوي يك عنوان به معلم نقش ، اين در
(آيه 21 احزاب ، سوره)حسنه اسوه...فيرسولا لكم كان لقد.است عملي سرمشق يا
رابطه برقراري فنون و اصول با و باشد انسان يك بايد معلم نقش ، اين با ارتباط در
هنري بعدگيرد كار به عمل در را آنها و باشد آشنا كاملا (پژوه ، 1379 به) انساني
و تعليم علوم و فنون و باشد هنرمند يك نيز معلم كه ميكند ايجاب تربيت و تعليم
يك رابه واحد موضوع يك معلم دو كه نيست شگفتي جاي لذا.درآميزد هنر با را تربيت
.نميكنند تدريس يكسان طريق يك به مشخص كلاس
حرفهاي و تخصصي نقش در معلم -5
را معلمي حرفه بر حاكم اخلاقي اصول ميكند سعي همواره كه است حرفهاي فرد يك معلم
گونهاي بايد معلمانتخصصهاست عصر حاضر ، عصر و است تخصص يك معلمي ، كند رعايت
وآنها شوند وتربيت انتخاب افراد نجيبترين لايقترين ، باهوشترين ، كه شوند گزينش
رفتار ، اصلاح روشهاي روانشناسي ، اصول با آشنايي.كنند مجهز تقوا و علم سلاح با را
هرمعلمي كه هستند ضروري دانشهاي از تدريس وفنون رشد روانشناسي آموزشي ، فناوري
درحوزه علمي يافتههاي آخرين كسب دنبال به همواره موفق معلم.كند كسب را آنها بايد
.دارد حقيقتجويي روحيه و است خود تخصصي
متعلم نقش در معلم -6
كوشايي متعلم كه باشد خوبي معلم ميتواند كسي و هستند سكه يك روي دو وتعلم تعليم
.بگيرد ياد خوب را درس آن بايد بدهد ، ياد خوب را درسي ميخواهد كه كسي اصولا.باشد
است موظف معلم است ، داده رخ دانش و اطلاعات انفجار حاضر عصر در كه اين به توجه با
.است يادگيري از ناگزير و كند مجهز و مسلح روز علم با را خود همواره
رفتار اصلاحگر نقش در معلم -7
با معلم.است رفتار اصلاحگري نقش دارند ، عهده به ناخواه خواه معلمان كه ديگري نقش
را دانشآموزان مطلوب رفتارهاي ميكند سعي مثبت تقويتكنندههاي داشتن اختيار در
منفي تقويتكنندههاي يادگيري به با عكس به و بخشد استمرار و دهد توسعه دهد ، شكل
"توجه"مثال ، براي.كند پيشگيري آنان نامطلوب رفتارهاي شكلگيري و واستمرار توسعه از
كند ، توجه دانشآموزان مطلوب رفتارهاي به معلم گاه هر است ، مثبت تقويتكننده يك
را آنان نامطلوب رفتارهاي معلم چنانچه مقابل ، در.ميشوند تقويت مطلوب رفتارهاي
با است شايسته بخش اين در.ميشوند تقويت نامطلوب رفتارهاي دهد ، قرار توجه مورد
:بگوييم و شويم سخن هم شيراز سعدي
محبتي زمزمه بود ار معلم درس
را پاي گريز طفل آورد مكتب به جمعه
جامعه گر اصلاح نقش در معلم -8
شروع بايد كي و كجا از را اصلاحات كه سوال اين و است اصلاحات از سخن روزها ، اين
در و والدين خانه دراست مدرسه سپس و خانه از حركت ، آغازين نقطه شك بدون كرد؟
و سياسي و معنوي حيات خوب ، معلم يك.ميكنند ايفا را اول نقش معلمان ، مدرسه
آغاز معلمان جامعه از جامعه در بنيادين انقلاب و ميزند رقم را جامعه اجتماعي
.ديد نخواهد را سعادت روي كه است جامعهاي ندارد ، خوب معلمان كه جامعهايميشود
كه كس آن به و "قابل شناگر"ميگوييم ميدهد ، نجات شدن غرق از را خود كه كسي به
هدايت را جامعهاي كه كس آن به و "غريق نجات"ميگوييم ميدهد ، نجات را ديگري
.(طيب ، 1377)"معلم" ميگوييم ميدهد ، نجات شدن غرق از و ميكند
فرهنگي ناقل نقش در معلم -9
و نگرشها ارزشها ، و است فرهنگي وجهادگر ناقل يك نخواهد چه و بخواهد چه معلم
مثال ، براي)خود رفتار و كردار و گفتار ازطريق را جامعه بر حاكم فرهنگي هنجارهاي
معناي به تربيت و تعليم به و ميكند منتقل شاگردان به (پوشش نوع و پوشيدن لباس
از روشني و درست شناخت بايد رومعلم اين از.ميبخشد معنا فرهنگي ميراث انتقال
به معتقد معلم يك.باشد داشته سعادت و حيات فلسفه و تربيت و تعليم فرهنگ ، انسان ،
به معتقد معلم يك.عكس به و ميكند القا دانشآموزان به را خود مثبت نگرش حجاب ،
معلمي.ميكند ايجاد قانون اجراي به نسبت مثبت نگرش خود شاگردان در قانون ، اجراي
.ميكارد را دانستن به عشق بذر خود دانشآموزان جان در است ، علم و مطالعه عاشق كه
مشاور و راهنما نقش در معلم -10
.كرد ياد اوبايد بودن مشاور و راهنما نقش از معلم ، يك گوناگون نقشهاي كنار در
كه كسي نخستين و دارند نياز مشاوره و راهنمايي به همواره دانشجويان و دانشآموزان
دانشجويان و دانشآموزان كه بودهايم شاهد بارها.است معلم ميكنند ، مراجعه او به
خود خانوادگي مشكلات و مسائل و كرده مراجعه خود استاد يا معلم درس ، به پايان از پس
است اين آن عمده دليلميكنند كمك درخواست و گذاشته ميان در استاد يا معلم رابا
معلم لذاميداند امين و دلسوز فردي را او و ميكند اعتماد معلمش به شاگرد كه
همچنين.كند رعايت و بداند را رازداري اصل بويژه مشاوره و راهنمايي اصول كليه بايد
به را آنها و كند آشنا گوناگون مشاغل با را دانشآموزان ميتواند نقش اين در معلم
.نمايد هدايت مناسب شغل انتخاب سوي
دارد ادامه
افزايش درصد معلمان 15 جذب فوقالعاده
مييابد
را تدوين پاياني مراحل پرورش و آموزش انساني نيروي لايحه:علميفرهنگي گروه
فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت حمايت با معلمان لايحه اين براساس و ميگذراند
را خود تخصصي و علمي سطح تحقيقاتي ، و آموزشي مختلف دورههاي طي با ميتوانند
.بخشند ارتقاء
:گفت مطلب اين اعلام ضمن ايرنا با مفصل گفتوگويي در پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي
آشنايي هدف با بتوانند يكبار سال هر 5 معلمان تا است شده پيشبيني لايحه اين در
.كنند شركت آموزشي ويژه دوره يك در آموزشي و علمي جديد دستاوردهاي با
رتبه چهار در ارتقاء امكان معلمان لايحه اين در:داشت اظهار لايحه اين تشريح در وي
كار در آنان كه اثرگذاري و علمي تواناييهاي براساس رتبهها اين كه مييابند را
.ميگيرد تعلق ميدهند بروز خود
مبلغ به غيرنقدي كمكهاي پرداخت معلمان ، جذب فوقالعاده درصدي افزايش 15 از حاجي
از خاص بيماريهاي براي معلمان مكمل بيمه تعهد سقف افزايش سال ، در ريال هزار 600
ميليون از 30 فرهنگيان مسكن وام افزايش و ريال ميليون مبلغ 50 به ريال ميليون 10
حل جهت در دولت كمك با كه كرد ذكر گامهايي بهعنوان ريال ميليون به 50 ريال
وام اختصاص به سخنانش از ديگري بخش در وي.است شده برداشته معلمان معيشتي مشكلات
مسكن درخصوص و كرد اشاره ريال ميليارد سقف 500 تا سالجاري در معلمان براي
است پذيرفته صورت شهرسازي و مسكن وزارت با كه توافقهايي با:گفت فرهنگيان
.ميشود واگذار فرهنگيان به سهساله اقساط با زمينهايي
مسكن و زمين ملي سازمان اختيار در دولتي زمينهاي درصد قانون 40 طبق:افزود وي
طرح تهيه پرورش و آموزش وزير گفته به.يابد اختصاص معلمان به بايد ميگيرد قرار
كه است برنامههايي ديگر از فرهنگيان بانك تاسيس طرح و معلمان اجتماعي رفاه جامع
.است شده گرفته نظر در جامعه فرهنگيان حال رفاه براي
يك عمل اين:گفت معلمان توسط مدارس مديران انتخاب درخصوص سخنانش ادامه در حاجي
و رسيده نيز پرورش و آموزش عالي شوراي تصويب به كه است واقعي و جدي مشاركت
.شد خواهد اعلام مناطق به آينده روزهاي در انتخابات نحوه و دستورالعمل
صورت خيابانها در معلمان اعتراضات از سلسله يك كه پرسش اين به پاسخ در حاجي
بهنوعي بلكه نداشت صنفي جنبه تنها اعتراضات اين دارند عقيده برخي كه است پذيرفته
:داشت اظهار بود دولت و وزير شخص دادن قرار فشار تحت براي شده هدايت سياسي اعتراضات
معلمان.ميكنيم تلقي صنفي آنرا باشد هم وزير به اگر معلمان اعتراضات
با دولت و نيست تامين قابل يكجا كه داشتهاند قبل سالهاي از درخواستهايي
.گرفت سنگيني تصميم آنها تامين براي خود توان همه بهكارگيري
:كرد تصريح نيست ممكن خواستهها همه تامين اينكه به اشاره با پرورش و آموزش وزير
ميكنم گماننباشد برخوردار قوي و منطقي پشتوانه از است ممكن خواستهها از بعضي
رابطه ميخواهند كه ميكنند مطرح افرادي نيستند منطقي خيلي كه را خواستهها اين
تا كه داد اطمينان سخنانش از ديگري بخش در ويبزنند برهم را دولت و معلمان ميان
.باشد نداشته وجود كشور در كپري مدرسه يك حتي تحصيلي 83 سال پايان
و پژوهش سازمان كار دستور در بررسي براي موضوع چند اينكه به اشاره با همچنين وي
كتابها تاليف درسي ، كتابهاي در انحصار شكستن:گفت دارد قرار آموزشي برنامهريزي
از اختياري دروس افزايش و كتابها غيرضروري بخشهاي حجم از كاستن بيشتر ، تنوع با
.است موضوعها اين جمله
معلم مقام تكريم
و آموزش وزارت مورد در كشور بودجه نگرش:گفت معلم مقام بزرگداشت ستاد دبير
براي طرف همه از عمومي نهضت يك بايد و است دگرگوني نيازمند معلمان و پرورش
.گيرد صورت معلمان وضعيت بهبود
خبرنگاران با گفتگو در ديروز معلم مقام بزرگداشت ستاد رئيس "عظيمي يوسف"
عنوان معلم تكريم در قدم موثرترين و اولين را معلمان معيشتي وضعيت بهبود
.كرد
و معلمان با پرورش و آموزش وزارت مالي و اداري روابط بهبود:افزود وي
موقع به پرداخت و معلمان موقعاحكام به صدور جمله از اموري انجام
.ميشود معلم تكريم موجب مطالبات
بهرهبرداري مورد صفوي عهد تاريخي پلهاي
ميگيرند قرار
مورد و افتتاح بزودي همدان استان در صفوي دوره تاريخي پل دو:فرهنگي علمي گروه
.ميگيرند قرار بهرهبرداري
متر از 30/43 برخورداري با شكسته پل كشور ، فرهنگي ميراث اطلاعرساني واحد گزارش به
طاقهاي با دهانه داراي 4 و شده احداث قرهچاي رودخانه روي بر عرض متر طولو 4/40
با قسمتها ساير در و سنگ مصالح با برگردانها سيل و پايهها در كه است جناغي
.است شده ساخته ساروج ملاط و مربعشكل آجر مكعبي ، تراشهاي سنگهاي
جاده چپ سمت در رسيده ثبت به كشور ملي آثار فهرست در شماره 1875 با پل اين
محور نيز هماكنون و شده واقع خسروآباد روستاي در كرمانشاه به همدان آسفالته
.روستاست چندين ارتباطي
يادگار اين كبودرآهنگ شهرستان در كوريجان قديمي پل مرمتي عمليات اتمام با همچنين
.ميگيرد قرار بهرهبرداري مورد مجددا نيز صفوي دوره از مانده جاي به
مدارس شهريه درصدي افزايش 30
غيرانتفاعي
انتفاعي غير مدارس در دانشآموزان ثبتنام چگونگي و شهريه ميزان:فرهنگي علمي گروه
.شد اعلام 81 تحصيلي 82 سال براي
:گفت پرورش و آموزش وزارت مردمي مشاركتهاي معاونت عمومي روابط مسئول تاجيك ، كمال
ظرفيت از بيش داوطلب وجود صورت در دانشآموز پذيرش جهت انتفاعي غير مدارس مديران
فقط آزمون برگزاري ليكن نمايند ، اقدام ورودي آزمون اخذ به نسبت ميتوانند مدارس ،
از درصد بايد 50 صورت اين در و است مجاز متوسطه اول پايه و راهنمايي اول پايه براي
غير مدارس شهريه افزايش ميزان وي ، .يابد اختصاص محل دانشآموزان به پذيرش ظرفيت كل
مدارس شهريه:گفت و كرد ذكر درصد حدود 30 رقمي گذشته سال با مقايسه در را انتفاعي
راهنمايي دوره و ريال هزار و 650 ميليون يك را تهران شهر ابتدايي دوره انتفاعي غير
دوره نظري درس واحد هر شهريه:گفت وي.است شده تعيين ريال هزار و 100 ميليون دو
دوره كارگاهي - عملي واحد هر ريال ، هزار و 100 ترتيب 85 به پيشدانشگاهي و متوسطه
نيز 125 هنر و دانش كار حرفهاي ، و فني هنرستانهاي و ريال هزار پيشدانشگاهي 140
.است شده برآورد ريال هزار
|