|
![]() |
|
ايران در نظرسنجي طرحهاي شناسي آسيب
فلسفي ديدگاههاي زايش با مقارن بتوان شايد را نظرسنجي مبحث پيدايش:اشاره و سياسي بسترهاي در بايد را بدان كاربردي وتوجه دانست پديدارشناسي و نسبيگرايي .كرد جستجو فرهنگي و اجتماعي وهلهدوم در و اقتصادي شدن سپري نشاندهنده اسلامي انقلاب بعداز در نظرسنجي مبحث به قياسي -تحليلي نگاهي يا و فراموشي تاسرحد وقتها گاهي نظرسنجي مبحث ادوار اين در كه ميباشد دوره چند .است رفته پيش قاطع حكم قالب در نمود همانند و تجربه بر متكي ابطالپذير ، تراكمي ، ماهيتي از برخوردار علم كه آنجا از براساس كه داشت توجه بايداست صادق امري چنين نيز علمي نظرسنجي مورد در است آن خواهد متفاوت نظرسنجي مبحث به توجه مختلف ، ادوار در انسانها فكري پارادايمهاي نوع شناخت ديدگاه دو ابتدا در بحث روشنسازي جهت حاضر گفتار اساس ، براينبود نظرسنجي طرحهاي آسيبشناسي به سپس و ميدهد قرار بررسي مورد را منطقي و ايدئولوژيك .ميپردازد انديشه فرهنگو گروه ايدئولوژيك شناخت تطبيقي ، ،(انتقالي) تبادلي ،(انتقادي) تقابلي مواجهه و بررسي نوعي ايدئولوژيك شناخت با نوگرا فرا و نوگرا از بعد نوگرا ، سنت ، چهارگانه دورههاي راهبردي و تلفيقي .است يكديگر نوگرا ، :عبارتنداز ترتيب به كه ميباشد مطرح طولي شبه موج سه سنت ، از گذر جريان در است شده اطلاق موجها اين به جهت اين از طولي شبه واژه.نوگرا فرا و نوگرا بعداز با ولي ميگردند متولد هم سر پشت اشاره مورد دورههاي يا موجها ظاهر به هرچند كه از متفاوت نسبتهاي دربردارنده موج يا دوره هر كه ميشويم متوجه عميقتر نگاهي .نميباشد درستي عبارت صرف ، طولي كلمه اطلاق لذا است ، سايردورهها هم آن و جلو به پيشرفت تنها آن ، در كه صرف خواهندگي دوره يا نوگرا موج:نوگرا دوره دانستهها اين بر تاكيد و كمي موجود دانستههاي آخرين با فرد خود فكري دريچه از .است مطرح و است موجود آنچه واكاوي يعني دارد ، نوگرايي بر تكميلي نگاهي:نوگرا بعداز دوره .ميرود بهكار نوگرا ديدگاه متعادلسازي نوعي بهعنوان و نميباشد موجود آنچه حاصل تعادل و دارد نوگرايي بعداز و نوگرايي بر چتري بينش و ديدگاه نوعي:نوگرا فرا كرده خارج حالت اين از ميگردد مواجه رخوت با عموما كه را نوگرايي از بعد دوره از از بعد از خود خاص معناي به نوگرايي دوره.ميكند پويا حركتي و تعادل به تبديل و بعدي ، خصوصا يك پيشرفت اين از حاصل پيامدهاي.گرديد شروع اروپا در صنعتي انقلاب به را صاحبنظران توجه انساني بعد از بعدي مرحله در و زيستمحيطي بعد از ابتدا در اول نيمه از نوگرايي بعداز دوره زايش جهت چيني مقدمه و نوگرايي فلسفه در تجديدنظر دوره به را صاحبنظران توجه رخوت ، از خروج و حيات تجديد لزوم و كرد جلب بيستم ، قرن آن زايش شاهد يكم و بيست قرن اول نيمه در شايد كه است كرده جلب نوگرايي بعداز .باشيم دورهها بين آن نظاير يا مشخص زماني مرزبندي دارد ، عدم مجدد تاكيد جاي كه نكتهاي بودن تعريفپذير بر اوليه فرض همچنين و آنهاست در طولي زماني تطور تصور عدم و اين پذيرش با.است خواننده نزد در نوگرايي از بعد و نوگرايي سنت ، دورههاي خواهد نظر مورد دورانهاي بهتر درك در مناسبي كار كمك (1)شماره جدول پيشفرضها ، .بود مقابله جهت نيز ديگري عديده شاخصهاي ميگردد ، استنباط (1)شماره جدول از كه همانطور بلكه نبوده اطلاعات از تودهاي ارائه هدف ، ولي دارد ارائه قابليت چهارگانه دوران حاكم تاكيدات و دورهها تفاوت درك و كامل استنباط جهت خواننده ذهن سازي تنهافعال .آنهاست بر تلقي اجتماعي توده نظير درك و آشنايي ابزار عنوان به تنها نظرسنجي نوگرايي دوره در اكثريت ايدههاي و افكار از دست بالا توده آشنايي جهت از تنها آن اهميت و شده گروه امكانات و نيرو زمان ، كمبود جبران نظرسنجي به نياز ذات.است دست پائين از بعد دوره در.است اطلاعاتي منابع به آن سريع دسترسي و وتصميمساز تصميمگير نظرسنجي و شده برخوردار طرفه دو حالتي از نظرسنجي به نگاه زاويه و ديدگاه نوگرايي به بلكه نيست دست پائين اكثريت وضع از دست بالا اقليت اطلاع ابزار عنوان به تنها ديدگاه ، اين در.است اوضاع شناخت راه از اجتماعي تفاهم نوعي اخذ ابزار عنوان دنبالههاي داراي بلكه نيست ديگران نظر با آشنايي معناي به صرفا پديدارشناسي .ميباشد مشترك راهحلهاي به رسيدن براي ياب معلول -علت بينش نوعي حصول جهت پيگير ، دارد ، برعهده را اجتماعي تكفل بار هدايت و سنجش وظيفه نظرسنجي نوگرايي فرا دوره در نظير وظايفي و بازخوردها پيامدها ، زمينهها ، معلول ، و علت كردن پيدا بر علاوه يعني پيش پذيرش با بلكه نكرده متمركز مشخص ساختار و كاركرد با نظام يك در را خود آن ، ميبيند ، اجزا ساير كنار در مجموعهاي زير صورت به را حاكم نظام نظام ، كليت فرض را آن با مرتبط حواشي تخصصي ، هدف يك تحقق جهت ويژه ساختار و كاركرد بر علاوه لذا .ميپندارد مهم اندازه همان به منطقي شناخت اصلي بحث قسمت اين در.است صحيح انديشيدن يا كردن فكر درست طريقه منطق ، از منظور از هدف واقع در.است متمركز ،(network) شبكه و نانظام ،(System) نظام محور سه به تفكر متفاوت شيوه سه ادراك توان كسب وجودي ، امنيت مدل در منطقي شناخت جزء ارائه :است داراي ولي است ، مبناطلب و غايتگرا فرجامخواه ، ديدگاهي:نظامدار ديدگاه - :ميباشد ذيل محدوديتهاي مهياسازي امكان كه حالي در آن ، دائمي فرجامخواهي و سيستم بر حاكم جامعيت و كليت * .ندارد وجود حالات همه در آن جمعي و فردي عملكرد و ساختار كامل شناخت عدم صورت در سيستمي ، ديدگاه كاربرد عدم * .تشكيلدهنده اجزاي .دائمي نظمدهي فرآيند در انساني فرسايش و مكرر نظمدهي به اجبار * .ممكن حالات ساير به توجه عدم و غالب نظمي به عادت * ...* بلكه نيست نظام وجود عدم معناي به واژه اين در "نا" پيشوند:نانظاممند ديدگاه - به پاسخگويي به قادر فعلي شرايط در بشر ذهني و فكر نيروي كه است مسائلي بيان هدف دليل به كه است Being بودن بحث اصلي ، مساله گاهي همچنين نيست ، نظام قالب در آنها توجيه ،(Rationality) معقوليت ،(Evidentionality) دليلگرايي به ذاتي ، ضرورت و سيستم اصول از استفاده ولي ندارند نيازي آن نظاير و نظاممند ،(Justification) بر حاكم اصول كليت قبول وجود با نانظاممند ديدگاه واقع در.نميكند رد را منطق ديدگاه مطلقانديش ، و يكسويه نگاه زاويه در تغيير نوعي خواهان نظاممند ، ديدگاه اين.دارد را سيستمي ديدگاه عادتي چارچوبهاي از خروج و گشايش قصد و است سيستمي ضريب از بسط ، و گشايش شدت و شده ارائه راههاي در تنوع وجود دليل به ديدگاه به سيستمي ديدگاه معايب باز نهايت در و است برخوردار پاييني تمركز و تجميعپذيري .ميگردد مترتب آن بر ديدگاه اين به بازگشت دليل مثبت نقاط كليه (Network theory) شبكه تئوري يا شبكه ديدگاه در:شبكه ديدگاه - حال عين در و است شده گرفته نظر در تلفيقي شكل به ناسيستمها و سيستمها ديدگاههاي پيوندي يا و اتصالي حلقههاي شكل به پيرامون محيط و عملياتي سطوح بر خاصي تاكيد بر را خود تاكيد سيستمها ، منطقي كليت پذيرش وجود با شبكه ديدگاه.دارد (Linkage) جدول.ميشود متمركز خرد سطوح در كلان ، سطوح هدايت وجود با و داده قرار خرد سطوح :ميباشد فوقالذكر ديدگاه سه درك در مناسبي كار كمك ذيل(2)شماره مواردي ناسيستمي ديدگاه در است ، اصلي چارچوب ساخت بر تاكيد نظاممند ، ديدگاه در جديد سطوح شناخت بر تاكيد و ميگيرد قرار مدنظر شده ، فراموش نظاممند ديدگاه در كه پيشين ديدگاه تكاملدو بر تاكيد شبكهاي ديدگاه در.ميباشد نوين ارتباطات و در توجه جالب نكته.است فعاليتي روند در ساختار كليت تدريجي همچنينتكاملپذيري بهعنوانجزء خود شدن تكميل از بعد شبكه ديدگاه يعنياست فرآيند اين بودن چرخشي را خود بالارونده و تصاعدي تكامل فرآيند چرخه اين و ميگردد مطرح نظام يك از خاصي .داد خواهد ادامه برخوردار مشخص ديد زاويه از كه است كليت يك بهعنوان نظرسنجي نظاممند ، ديدگاه در گوناگون ديد زواياي از نظرسنجي ، (غيرنظاممند نه) نانظاممند ديدگاه در.ميباشد ديدن وجود نظرسنجيبا بحث به نگاه شبكه ، ديدگاه در نهايت و ميشود نگاه مساله به .ميگيرد قرار مدنظر شده ، كاملاتعريف و محدود بعد يك در امر جوانب كليه جوادمحمدقلينيا دارد ادامه
(دورههاست ساير با خاص دوره آن مقايسه عدم نشانه دوره ![]() |
![]()
|