چشمانداز
قرار سيل محاصره در كامل بطور اسفراين
گرفت
دختر 6;شهر پارك در دردناك حادثه
شدند غرق دانشآموز
دلخراش مرگ درباره كشور وزارت ويژه جلسه
شهر پارك در دانشآموزان
است داده رخ معجزه نباشيد ، منتظر
كودكان براي ايران برنامههاي
شدند تعطيل بنيان و ايران روزنامههاي
قانونمطبوعاتبايداصلاحشود:چندنمايندهمجلس
ميكنيم رد را اصلاحيه:نگهبان شوراي
چشمانداز
فاجعه پايدار زمينههاي
ديروز حادثه اما است دردناك بس شرايطي هر در البته دانشآموز ، شماري دستهجمعي مرگ
.است غمناكتر دارد ، ما زندگي پنهان تهديدات بر كه دهشتباري تاكيد بهخاطر
حادثهاي اخير سالهاي در درغلتد ، مرگ و نيستي دامان به دانشآموزي اردوي يك اينكه
پلدختر ، دزفول ، سردشت تهران ، ولنجك وقايع اندوه هنوز.است نبوده كمشمار چندان
.نبردهايم خاطر از را..و مشهد خرمآباد ، شيراز ،
و نميماند برجا نشانهاي تاسف و سوگواري جز حادثه هر پس از اما ، است اين نكته
.ديگر حادثهاي تا ميمانند گشوده همچنان فاجعه ، مغاكهاي
نخست ، دلايل.برشمرد را دلايل دسته دو ميتوان ديروز حادثه وقوع زمينههاي باب در
توامان هم اگر كه ما شهري زندگي همه در ايمني معيارهاي بودن نازل به دارد اشارت
شهري زندگي همزاد لزوما كه است اين قطع بهطور باشد ، ما مديريتي و اقتصادي مشكلات
افزون شدت با زلزلهاي وقوع كه ميدانيم:راهگشاست اينباره در ساده مثالي.نيست
فقط نداند كه كيست اما.نيست احتمال از دور آينده سال ده طي تهران ، در ريشتر شش بر
كه كيست دارند؟ را زلزلهيي چنين تحمل تاب تهران ساختمانهاي درصد ده از كمتر
آنچنان را شهر گازرساني سامانه ميتواند هم اين از كمتر شدت با زلزلهاي حتي نداند
بعد گسترده آتشسوزيهاي اما آوار ، فروريختن نه اگر ژاپن "كوبه" چون كه درهمبپيچد
است گذشته كرج سد مفيد عمر از سالها نداند كه كيست.بكشد كام به را شهر زلزله از
در كه است طرفه اين اما.شدت آن با زلزلهيي برابر در سد اين است ناايمن چقدر و
كاهش براي محدود طرحي ميزنند ، پرسه آن فراز بر سيل و آتش آوار ، اهريمنان كه شهري
.ميشود روبهرو وااسفاها آنچنان با (تراكم فروش محدوديت) شهر فيزيكي توسعه روند
ماجرا همه و.ميخواهند هم امنيت مسكن ، و نان جز شهروندان اين كه هرگزنهانگار
كيفيت و امنيت اقتضائات مسكن و نان براي كماثر و سخت تكاپوي در كه باشد اين شايد
اردوهاي برگزاري كيفيات بر دارند دلالت دلايل ، ديگر گروه اما و.فروگذاشتهايم را
توريسم اصلي زيرشاخههاي از يكي بهعنوان دانشآموزي توريسم.ايران در دانشآموزي
بهشمار آموزشي نظام مهم و تاثيرگذار مولفههاي جمله از دنيا جاي همه در شهري ،
اردوهاي است ، شده منتشر (WTO) توريسم جهاني سازمان توسط كه آماري براساس.ميآيد
دانشآموز كه را وقتي كل از درصد بيست تا بعضا پيشرفته كشورهاي برخي در دانشآموزي
.سفر يك دستكم هفته هر متوسط بهطور يعني.ميشود شامل ميگذراند آموزشي حوزه در
فجايع" وقوع قطعا اما.دانشآموز هر براي سفر دستكم 30 تحصيلي سال يك طول در يعني
سال يك طول در دانشآموز كه ماست كشور از كمتر بسيار كشورها ، اين در "دانشآموزي
.ميشود برده دانشآموزي اردوي به بار سه از كمتر تحصيلي
پشتوانه يا جامع مطالعه هيچ از ايران در دانشآموزي توريسم اصولا كه اينجاست مشكل
و استانداردها حداقل با جهت ، هر به باري فعلي اردوهاي و نيست برخوردار علمي
.ميشود انجام عريضه نبودن خالي جهت از عمدتا و رفاهي و ايمني امكانات
يكروزه تور يك دامنگير كه واقعهاي بهعنوان را ديروز حادثه ميتوان مثال براي
دسته سه با تور هر كيفيت و امنيت اصولا:داد قرار فني تحليل مورد شده ، دانشآموزي
تيپ تور يك در فيالمثل.ميشود سنجيده آن بر مترتب انساني و فيزيكي عمومي ، عوامل
.تفريحي و رفاهي امكانات و اقامتگاه نقليه ، وسيله از است عبارت فيزيكي عوامل معمولي
وسيله راننده آن از پس و تورليدر اول وهله در:از عبارتند نيز موثر انساني عوامل
محيط ، بهداشت نيز را عمومي عواملتفريحي و رفاهي سامانههاي كاركنان و نقليه
.ميدهند تشكيل...و امنيت
گشتهاي معمول استاندارد فاقد و ناايمن فوقالذكر عوامل همه ديروز اردوي در
مورد قايق نيز و نبوده استاندارد استخر عمق آنكه نخست.بودهاند توريستي
بهعنوان كه فردي اينكه ديگراست نبوده استفادهيي چنين مناسب بهرهبرداري ،
(است باخته جان فداكارانه نيز خود كه دانشآموزان مربي) بوده اردو همراه تورليدر
همراهي مجوز اصولا و نبوده برخوردار تور راهنمايي براي لازم آموزشهاي از متاسفانه
ولو) تور هر همراه قانون ، طبق كه است توجه قابل.است نداشته را تور يك برگزاري و
و ايرانگردي سازمان سوي از صادره مجوز و كارت كه تورليدر يك بايد (نيمروزه
دانشآموزي اردوهاي از هيچكدام اما يابد ، حضور باشد ، كرده دريافت قبلا را جهانگردي
بعضا كه مربياني هرگز نه و ميكند همراهي موصوف شرايط با تورليدري نه را ايران در
را لازم آموزشهاي اينباره در دارند ، بهعهده را اردوها تورگرداني وظيفه
.فراگرفتهاند
ظاهرا كه است اشاره قابل نكته اين ديروز حادثه بر موثر عمومي شرايط درباره
و).شدهاند حاضر محل در حادثه وقوع از بعد دقيقه پنج و چهل امدادرسان گروههاي
را نكته اين همچنين.(دوردست بيابان يا جنگل يك در نه شهر ، قلب در بوده اردويي اين
.است نبوده بلد شنا قايقران فرد ظاهرا كه داشت نظر در بايد نيز
شد ، صادر مختلف مقامات سوي از ديروز كه غلاظي و شداد تصميمات كه نميرسد هم نظر به
و درآميخته ما زندگي با ناايمنيباشد داشته بعدي فجايع وقوع كاهش در تاثيري چندان
كمتري حادثه تا كنند برگزار كمتري اردوهاي كه شد خواهد آن لابد است شده آن از بخشي
آن ولابد.باشند راهحل بهدنبال مسئله صورت كردن پاك بهجاي اميدواريم كه.دهد رخ
بياوريم بهخاطر مرگ ، چنگال در معصوماني تماشاي با دوباره ديگر ، وقتي كه شد خواهد
البته و افتاده تعويق به فعلا اما شده ، اعلام پيش از محتمل ، حادثه پود و تار اين
.است كرده احاطه را ما كه اجتنابناپذير
كرمي ناصر
قرار سيل محاصره در كامل بطور اسفراين
گرفت
قرار سيل محاصره در كامل بطور ديشب خراسان استان شمال در اسفراين شهر
.گرفت
ترس از شهر اهالي حاكيست ، منطقه در اسلامي جمهوري خبرگزاري خبرنگاران گزارش
.هستند خود نجات براي پناهگاه يافتن بهدنبال سراسيمه سيل ،
و كرده طغيان اكنون هم ميگذرد اسفراين شهر داخل از كه بلقيس رودخانه
.است شده شهر وارد بخش چندين از سيلاب
گفته شهر اين جنوب اهالي به اين از پيش:گفت اسفراين فرمانداري معاون
.بروند امن مناطق به و تخليه را خود خانههاي كه شده
افزوده بلقيس رودخانه آب حجم بر لحظه هر:افزود ايرنا با گفتوگو در نمازي
.مييابد گسترش شهر جنوبي بخشهاي همه در سيل و ميشود
تاكنون كه شده درخواست كمك محاصرهشدگان نجات براي بجنورد از:گفت وي
.است نرسيده شهر به كمكها اين
محاصره آستانه در نيز شهرستان اين محمودي و پركانلو روستاهاي وي ، بهگفته
دريافت انساني احتمالي تلفات از گزارشي هنوز:افزود وي.گرفتهاند قرار سيل
.هستند محاصرهشدگان به كمك حال در امداد نيروهاي و نشده
شده واقع مشهد غرب شمال كيلومتري در 300 جمعيت نفر هزار با 50 اسفراين شهر
شده شيروان و بجنورد شهرهاي معابر آبگرفتگي سبب همچنين شديد بارندگي.است
.است
و مسكوني واحدهاي برخي و معابر آب تخليه حال در امدادي نيروهاي هماكنون
.هستند شهرها اين تجاري
دختر 6;شهر پارك در دردناك حادثه
شدند غرق دانشآموز
ديروز ولنجك ، حادثه در دانشآموز دختر غمانگيز 14 مرگ از پس سال ده:اجتماعي گروه
به تهران شرق جنوب در كاروان شهرك طه2 راهنمايي مدرسه دانشآموزان تفريحي اردوي
تهران پاركشهر درياچه دختردر دانشآموز شش و شد تبديل غمبار حادثهاي
.جانباختند
قايق يك بر دقيقه و 15 ساعت 11 مقارن دانشآموز دختر ما 14 خبرنگار گزارش به
قايق كه بودند نشسته - پايتخت پارك قديميترين - تهران شهر پارك درياچه در تفريحي
درياچه عمق 2/5متري به قايق راننده دانشآموزانو از تن شش و شد واژگون بهيكباره
.جانباختند و فرورفته
به و داده نجات مرگ خطر از را دانشآموزان از تن پنج شدند موفق حادثه عيني شاهدان
حامل قايق شدن واژگون حادثه شاهد عليزاده وحيد.كنند اعزام سينا بيمارستان
باران درحاليكه مينگريستم درياچه به ملت بانك پنجره از ساعت 11:گفت دانشآموزان
حال در قايق دارد ، سرنشين همه اين قايق چرا كه گفتم خود به لحظه همان در ميباريد
به را خود و نكردم تامل رفت ، آب زير به ديدم خود چشمان به كه بود شديد خوردن تكان
چند اتفاق به تااينكه كردم تلاش ميتوانستم كه جايي تا و رساندم درياچه به سرعت
.دهيم نجات را دانشآموزان از تعدادي توانستيم شهروندان از ديگر تن
دانشآموز دختر مرگشش حادثه بازتاب
وزير از تسليت عرض ضمن جمهوري رياست دانشآموز دختر شش مرگ ناگوار حادثه پي در
آقاي نامه متن.كند تهران پاركشهر حادثه علل بررسي مامور را كميتهاي خواست كشور
گلهاي رفتن دست از غمانگيز حادثه الرحيم ، الرحمن بسمالله:است شرح بدين خاتمي
.بود تابسوز و تكاندهنده عزيز ، دانشآموزان زندگيمان نوشكفته
عزيزان ، اين همكلاسيهاي و معلمان همه به و داغدار بازماندگان به تسليت عرض ضمن
پرورش ، و آموزش وزير عضويت با و كشور محترم وزير رياست به كميتهاي سريعا است لازم
بررسي حادثه علل و تشكيل تهران استاندار و انتظامي نيروي فرمانده تهران ، شهردار
شود برخورد آن با قاطعيت با باشد دستاندركاران متوجه تقصيري يا و قصور اگر و شود
.دهند اطلاع اينجانب به فرصت اولين در را نتيجه و
بدون و سريع رسيدگي خواستار ديروز عصر نيز اسلامي شوراي مجلس رئيس كروبي مهدي
از يكي در مصنوعي درياچه يك در دانشآموز دختر چند شدن كشته حادثه به سهلانگاري
.شد تهران پاركهاي
مادران و پدران به را بزرگ مصيبت اين:گفت خود اطلاعيه در اسلامي شوراي مجلس رئيس
تحمل با كه دلسوزي معلمان همچنين و هستند وصف از خارج بيتابي گرفتار كه داغداري
معلم مقام گراميداشت روزهاي در اكنون و سپرده گلها اين پرورش به دل فراوان مشكلات
.ميگويم تسليت نشستهاند ، آنان داغ به
خبر حادثه اين سهلانگار عوامل با برخورد از نيز پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي
مسائل گرفتن نظر در بدون دانشآموزان چگونه و چرا كه شود بررسي بايد:گفت و داد
نيست معلوم:افزود وي.است كرده بروز حادثه اين و شده قايق سوار تجهيزات و ايمني
چگونگي درواقع و خير؟ يا بوده استاندارد دانشآموزان استفاده مورد قايق آيا كه
.نيست مشخص ما براي حادثه
كشور ، فرهنگيان جامعه تمامي به تسليت اعلام و تاسف ابراز ضمن پرورش و آموزش وزير
قرار پيگرد مورد را مقصران و دادهايم قرار حادثه اين رسيدگي مسئول را افرادي:گفت
.داد خواهيم
.داد نشان واكنش دانشآموزان حامل قايق شدن واژگون درخصوص نيز تهران شهر شوراي
از تعدادي غرقشدن دلخراش فاجعه:است آورده چنين اي اطلاعيه شهردر شوراي
درياچه در پرورش و آموزش منطقه 15 از طه2 دخترانه راهنمايي مدرسه دانشآموزان
.كرد ايجاد شهر در را اندوه و غم از موجي شهر ، پارك مصنوعي
داغدار خانوادههاي و عزيز شهروندان به را حادثه اين تهران شهر اسلامي شوراي
مصيبت اين تحمل و صبر ايشان براي منان خداوند از و ميگويد تسليت قربانيان
.مينمايد مسئلت را غمانگيز
و مصيبتديدگان آلام التيام منظور به ميداند خود وظيفه تهران شهر اسلامي شوراي
عوامل و علل شناسايي براي را خود تلاش تمام آينده در حوادثي چنين بروز از پيشگيري
شهرداري و شهر اسلامي شوراي.گيرد كار به نهايي نتيجه حصول تا دلخراش حادثه اين
اين ابعاد بررسي به فوقالعاده و اضطراري جلسه برگزاري با فرصت نخستين در تهران
و تهراني شهروندان اطلاع به اغماض هرگونه بدون را نتيجه و پرداخت خواهد حادثه
.رساند خواهند هموطنان
اين مورد در مقدماتي تحقيقات كرد اعلام اطلاعيهاي در نيز تهران استان دادگستري
.است كرده آغاز را حادثه
در جنايي قاضي حادثه ، وقوع محض به تهران ، استان كل دادگستري عمومي روابط گزارش به
.است كرده آغاز را حادثه علت مورد در قضائي تحقيقات و شده حاضر حادثه محل
داده اطمينان كشتهشدگان خانواده به اطلاعيه ، اين در همچنين تهران ، استان دادگستري
.كند اعلام را نتيجه و پيگيري سرعت و دقت با را حادثه وقوع چگونگي است
و تشكيل را ويژهاي ستاد تهران شهردار دانشآموز ، دختر شش مرگ دردناك حادثه پيرو
.كرد حادثه ابعاد پيگيري مامور
و معلمان داغدار ، خانوادههاي به تسليت عرض ضمن تهران شهردار ملكمدني محمدحسن
شريف مردم خدمتگزار عنوان به من:است گفته اطلاعيهاي در دانشآموزان همكلاسيهاي
توان تمام ميدهم اطمينان تهراني شهروندان همچنين و داغدار خانوادههاي به تهران
حادثه اين جوانب پيگيري و بررسي براي قانوني مجاري چارچوب در را شهرداري سازمان
عموم اطلاع به را شده انجام اقدامات نتايج و گرفته بكار تهران شهرداري با مرتبط
.برسانم
حادثه قربانيان اسامي
شهر پارك استخر در قايق يك شدن واژگون اثر ديروزبر كه دانشآموزاني اسامي
.شد خانوادههاخوانده براي طه مدرسه محل در انتظامي نيروي توسط شدند ، غرق
آرزو و دربندي سعيده بهارهرضايي ، اميني ، شيرين كمرهاي ، زينب رحيمي ، زهره
.دادند دست از را خود جان دلخراش حادثه اين در جوادي
مينا گودرزي ، فائزه نيز و مدرسه مربي اميري حميده حادثه اين در همچنين
مداوا بيمارستان به انتقال از پس كه بودند شده مجروح نيكپي فاطمه و قندچي
.شدند مرخص و
شهرستان كاروان شهرك ي"طه" راهنمايي مدرسه دختر آموزان دانش از تن 57
شهر پارك به تمبر موزه از بازديد براي خود مربيان از تن دو اتفاق به ري
.داد رخ غمبار حادثه اين كه رفتند
دلخراش مرگ درباره كشور وزارت ويژه جلسه
شهر پارك در دانشآموزان
مورد در جمهوري رئيس دستور پي در:گفت كشور وزارت سخنگوي خانجاني جهانبخش
وزير حضور با ويژهاي جلسه دانشآموزان ، از تن چند جانباختن حادثه پيگيري
كل مدير و پرورش و آموزش وزير معاون كشور ، وزارت عمراني و امنيتي معاونان و
.شد تشكيل تهران شهرستان پرورش و آموزش
به تسليت عرض با اسلامي جمهوري خبرگزاري با گفتوگو در ديروز وي
نتيجه حصول براي شد مقرر جلسه اين در:گفت دانشآموزان اين خانوادههاي
برابر انتظامي نيروي همكاري با قضائي دستگاه حادثه ، دقيقتر بررسي و قطعي
در و آورده بهعمل را لازم بررسي حادثه وقوع عوامل و علل به نسبت مقررات
.شود برخورد بهشدت خاطيان يا خاطي با وقت اسرع
از مشكلات از پارهاي بهدليل حادثه اين است مسلم آنچه:گفت خانجاني
از بعضي نبودن و جوي ناپايداري شرايط در دانشآموزان اعزام چگونگي جمله
باختن جان باعث كه است داده رخ استفاده مورد قايق در ايمني استانداردهاي
.است دانشآموزشده شش
و استاندار سرپرستي به هياتي شد مقرر جلسه اين در:افزود كشور وزارت سخنگوي
خانواده از دلجويي بهمنظور كشور وزير و جمهوري رئيس طرف از كشور وزير معاون
بهمنظور حال عين در:افزود وي.يابند حضور آنان بين در حادثهديدگان
شهرداري و پرورش و آموزش وزارت از مسئولاني شد مقرر نيز شفاف اطلاعرساني
را عمومي اذهان حادثه ، كيف و كم از و يافته حضور خبري رسانههاي در تهران
.سازند مطلع
بهمنظور ذيربط اجرايي دستگاههاي شد مقرر همچنين نشست اين در وي ، گفته به
خدمات مجموعه از بهرهبرداري در ايمني استانداردهاي كيفي ارتقاي
.گيرد صورت لازم شهرياقدامهاي
است داده رخ معجزه نباشيد ، منتظر
.هستند معجزه خلق به قادر كساني چه و هستند معجزه دنبال به كساني چه چيست؟ معجزه
بهكار كلام و لفظ در اعم طور معمولابه مردم كه است معجزهاي آن ما منظور البته
كه چيزهايي.ميكنند معجزه به تعبير كه ميآيد پيش وقايعي زندگي در گاهيميبرند
ميگوييم ما و ميافتد اتفاق تصورمينمايد ، از خارج دسترسو از دور ما براي
معجزه انتظار در را ما شرايطي چه يا و وقايعي و حوادث نوع چه اما.است شده معجزه
.ميدهد قرار
نتيجه معالجهبه و درمان سالها از پس كه هستيد فرزندي بي شوهر و زن شما اگر
كوريدر گره اگر.ميبريد شدنبهسر بچهدار معجزه آرزوي حتمادر نرسيدهايد
سال و است مانده آشناييبيحاصل يا خواستگاري نوع هر و آمده پيش شما ازدواج مسير
گاه.هستيد ازدواج منتظرمعجزه نيز شما ميرود ، بالا ازدواج براي شما سن سال به
يا هستيد بيكار ميدهد ، قرار معجزه وقوعيك حسرت در را نيزانسان مادي مشكلات
تلاشهايتان تمام و برنميآيد دستتان از كاري هيچ طرفي از.داريد بيكاري فرزند
هم اينجا.نيازمنديد آن درآمد و كار به بهشدت ديگر طرف از و است مانده بيثمر
.برسد شما داد به ميتواند معجزه يك چقدر
بغرنجي شرايط آنچنان در گاه مردم است ، فراوان جامعه قبيلدر ازاين مواردي
.بزنند كاري هر به حاضرنددست اصطلاحمعجزه به يك پيشامد براي كه ميآيند گرفتار
خاشاكيدست و خس هر به خود نجات براي ميآوردكه ياد به غريقيرا مثل اين
آن در اما بكند ، نميتواند كاري هيچ او براي چوب تكه اين ميداند چند هر مييازد ،
اما.ميزند پا و دست خود نجات براي و ميدهد دست از را خود منطق مغز ديگر شرايط
ميشود فرد تفكرمنطقي مانع تنها نه و ميدهد معكوس نتيجه گاه زدن پا و دست اين
.ميسازد مشكل در غرق بيشتر و ساخته گمراه را او بلكه
از دعانويسها و كفبينها فالگيرها ، رمالها ، چون افرادي متاسفانه كه اينجاست
واقع در.ميكنند باز اصطلاحدكان به خود براي و كرده استفاده سوء موقعيت
كه آن براي هم گاهي ميباشد ، آنها شغل براي خوبي خوراك مردم بيچارگي و درماندگي
اميد سخنان وبا بدهد فالگيري به را پولي ميشود حاضر كند پيدا اميدواري فرداندكي
ديد از هم شايد.زدناست گول را خود واقع در اين.باشد خوش صباحي چند بخشاو
مورد درببرند بهسر اميدواري در ماه لااقلچند تا دارد را ارزشش پول اين آنها
تعاليم يا قرآني آيات از افراد اين از برخي كه باشد ، چرا بدتر وضع شايد دعانويسها
اين و ميدهند جلوه الهي خدايي ، صورت رابدين خود كار و ميكنند سوءاستفاده ائمه
است آن حقيقت اما.ميآورد بوجود باور ودرآنها كرده بيشترجلب را مشتريها كار
دعانويس اجرايدستورات و كردن خرج پول و مراجعه بار چند از بعد نيز افراد اين كه
افراد اين ميرسندكه نتيجه اين به خود تازه و نتيجهنميگيرند برنامهها بقيه و
چرا اما "نمودي دوا خود سر بودي حكيم گر" حقيقت در.بكنند نميتوانند هيچكاري
حكم در رمالها يا دعانويسها اين كه است آن امر ميروند ، واقعيت دعانويس پيش مردم
.دستمييازد درماندگيبدانها نهايت در فرد كه خاشاكيهستند و خس يا تكهچوب همان
نيز ونذرش دعا مانده ، تلاششبيحاصل كند ، حل را مشكلش نميتواند دارد ، مشكلي فرد
ميماند ، خالي ميروددست كجا هر به برنميآيد ، كاري ديگران از نميرسد ، بهجايي
شروع جا همين از درست نيز اشتباهش و زدنميكند پا و دست به شروع فرد كه اينجاست
حفظ را منطقش بايد كند ، غرق بيشتر زدن پا و دست با را خود كه بهجايآن.ميشود
فكر درستتر تا ميكند كمك فرد به و ميشود مايهآرامش صبر گاه باشد ، صبور كند ،
نگرفته ، نتيجه و كرده امتحان حال به تا راكه راههايي برتلاششبيفزايد ، .كند
و افراددلسوز از.كند امتحان جديدتريرا راههاي و داده مسير تغيير نرود ، دوباره
بهره خود استعدادهاي از بيفزايد ، ارتباطاتاجتماعياش بر بگيرد ، كارآمدكمك
... و بگيرد
تمام واقعا گاه.است آمده پيش ناكامي بشر افراد همه براي تقريبا البته
در بخت تلاشي بيهيچ معروف بهقول گاه و نميرسيم هدف به و ميكنيم سعيمانرا
معمولا و نميگنجد فرمولي هيچ در كه هست زندگي در چيزهايي.ميزند را خانهمان
دعا سختيها زمان در ما همه ميآيد ، پيش معجزه وقوع انتظار استكه مراحلي چنين در
نذرها تمام و شود مستجاب دعاها تمامي بود قرار اگر اماميكنيم نذر و ميخوانيم
مورد در ما علم كه آنجايي از اما.نميماند باقي زمين روي مشكلي ديگر گردد قبول
يا حكمت به تعبير مواقعيما چنين در است ناقص بسيار خداوند كائناتو و هستي
كه است بوده كار اين در مصلحتي شايد كه ميانديشيم چنين.ميكنيم خداوند مصلحت
واقعاشايد كه ماجراست شق اينيك حال هر به.است نشده پذيرفته نذرم يا دعايم
تعبيرش به قادر ما كه است آن ديگر شكل.است افتاده اتفاق كه است مصلحتهمان
هم بسيار ميشد خواستهمانبرآورده يا ميشد مستجاب دعايمان اگر هم شايد.نيستيم
بيمهري مورد كنيم تصور ما كه نيست آن بر دليل اين.نشد چنين اما مينمود ، خوشايند
بوده همين صلاح كه كنيم زمزمه دلخوشيخود مرتبابراي يا گرفتهايم قرار خداوند
.است
مساله ميكنيم ، وتفسير تعبير ذهنيخودمان قدرت ميزان و علم حد در وقايعرا ما
تمامي توضيح و تفسير به قادر ما نميدانيم ، چيزي ديگر.بس و است همين كه اينجاست
كمال رود ، پيش كند ، زندگي ديگر سال صدها بايد انسان شايد.نيستيم پيرامونمان مسائل
آن تعبير از اينك ما كه را آنچه بتواند گاه آن و برسد بلوغ به كند ، رشد يابد ،
خوشابهحال بگوييم ميتوانيم صورت اين واقعادر آيا اما.دريابد درستي به عاجزيم ،
معجزه پس داشت؟ نخواهند مشكلي ديگر انسانها زمان آن آيا.ديگر سال صدها انسانهاي
كه آنگاه آيا داشت ، نخواهند نيازي معجزه به بعد سال صدها انسانهاي آيا كجاست؟
نخواهد معجزهجايي ديگر ببندد ناكاميها بر را راه و بيفزايد خويش دانايي به انسان
با درگير هميشه بشر.ميشود كامل خود علم در انسان كه است زماني چه آن ، اما داشت؟
مشكلات مسلما اما شود حل ما كنوني مشكلات آينده در شايد.است بوده ومصائب سختيها
مشكلخويش حل معجزه بهدنبال زمانانسان آن باز و گرفت خواهند را آن جاي جديد
معجزه مثل آوردنش دست به مينمايد ، دسترس از دور بسيار برايمان هدفي كه زمانياست
ميآيد ، حقير و كوچك نظرمان به چقدر ديگر ميرسيم ، هدف به كه آنگاه و ميماند
كشيديم ، به هدفسختي اين آوردن بهدست براي چقدر كه بيفتد يادمان به اگر آنگاه
"!همين؟" است اين ميبرند بهكار مردم معمولابيشتر كه كلمهاي ميخنديمو خودمان
تعبير ساده اتفاق يك يا معجزه يك را آن موضوع به ما نگرش حقيقتنوع در آري
شانس.افتادهاست اتفاق گذشته در كه است اعمالي نتيجه چيزها بعضي.ميكند
ميكنند ، مراقبت را او خانوادهاش ميكشد ، زحمت كه دانشآموزي قبوليبراي واحتمال
اين دانشآموزيكه از است بيشتر مسلما..و ميكند استفاده كلاسهايتقويتي از
بلوغ سن والدينشاز كه پسري يا دختر ازدواجبراي موقعيت و شانس.ندارد را شرايط
و معاشرتها او خاطر به ميكنند ، راهنمايي را او هستند ، او ازدواج و آينده فكر در
تا است بيشتر.. و ميكنند موقعيتآفريني ميكنند ، برقرار خوبي اجتماعي ارتباطات
.نباشد برخوردار موهبتها اين از كه جواني
معيار و ملاك نبايد هرگز استثنائات.بگيريد نظر در را طبيعي بايدحالات هميشه شما
رشته در دركنكور ضريبهوشمتوسط با امكاناتو بدون دانشآموزي اينكه گيرند ، قرار
... و داشته موفقي بسيار خاصيازدواج امتياز دختريبيهيچ يا شده ، قبول خوبي
ميكنيم ياد آن از معجزه عنوان به بحث اين در ما كه را آنچه كه نماند ناگفته البته
.است است ، متفاوت بوده محفوظ پيامبران براي كه آنچنان خود ريشهاي و اصلي معناي با
ناممكنات و ميبرند بهكار روزمره زندگي در مردم كه است مفهومي ماآن منظور
.ميكنند بدان تعبير را خود شدني
دچارناكامي را وشما نميافتد اتفاق معجزه اين و هستيد معجزهاي منتظر اگر
.بگيريد را تصميم بهترين ناكامي اين در تا كنيد تلاش ميكند ،
گوگاني نويده
كودكان براي ايران برنامههاي
(ارديبهشت تا 20 18) ملل سازمان كودكان ويژه اجلاس در كودكان چالشهايفراروي بررسي
پاياني بخش -
ايران در يونيسف
در همكاري اين.كرد آغاز سال 1363 در را ايران اسلامي جمهوري با خود همكاري يونيسف
در يونيسف و 1367 سالهاي 1363 بين.است داشته چشمگيري افزايش گذشته سالهاي طول
مادر ، شير با تغذيه ترويج مانند بهداشتي برنامههاي از پشتيباني به مجموع
تا سالهاي 1367 بين درپرداخت كودكان اسهالي بيماريهاي با مبارزه و واكسيناسيون
درماني -بهداشتي شبكه گسترش و تقويت مانند ديگري زمينههاي در همكاريها اين 1371
نظير) مغذيها ريز كمبود با مبارزه تغذيه ، مادران ، سلامت برنامههاي همچنين و كشور
با مرتبط جديدي برنامههاي مدت ، اين طييافت گسترش تنفسي حاد عفونتهاي و (يد
خصوصا اضطراري ، مواقع در امدادرساني.شد آغاز نيز كودك حقوق ترويج و دختران آموزش
.گشت تامين نيز هولناك 1369 زلزله از پس
حقوق بيشتر هرچه تحقق در ملاحظهاي قابل پيشرفت ايران اسلامي جمهوري گذشته ، دهه در
ايمنسازي ، وسيع پوشش به دستيابي جمله آن از.است داشته نوجوانان و كودكان اوليه
مدارس در ثبتنام توجه قابل افزايش و كودكان مير و مرگ كاهش اطفال ، فلج ريشهكني
چالشهاي و آمده دست به پيشرفتهاي به توجه با اكنون.برد نام ميتوان را ابتدايي
براي يونيسف و ايران اسلامي جمهوري دولت بين كشوري ، پنجساله برنامه باقيمانده ،
.است شده تهيه كودك حقوق پيماننامه كامل كردن پياده هدف با تا 1383 سالهاي 1379
گام نخستين كودكان ، براي سرمايهگذاري
دست به را كودكان درباره جهاني اجلاس در تعيينشده اهداف بيشتر است نتوانسته جهان
دسترسي غيرقابل عملي نظر از يا و بلندپروازانه اهداف اين كه خاطر اين به نه آورد ،
.است نرسيده اهداف اين به ناكافي سرمايهگذاري بهخاطر بيشتر جهان.هستند
من":ميگويد (يونيسف)متحد ملل سازمان كودكان صندوق اجرايي مدير بلامي ، كارول
بانسل متمدنانه رفتار بر آن شالوده كه كنم راتصور بهتري واقعا جهان نميتوانم
بهداشتي مراقبت كودكان ، همه براي كيفي پايه آموزش.نباشد آتي نسلهاي و حاضر جوان
اينها استثمار مقابل در حمايت و اجتماع در مثبت مشاركت براي فرصتهايي شايسته ،
".است دوردست روياي يك كودكان از بسياري براي و جاها بيشتر در كه هستند شالودههايي
كودكان براي واقعي سرمايهگذاري به رامتعهد خود كشورها وقتي":ميافزايد بلامي
حقوق گسترش راه در كه دهند انجام بهگونهاي را سرمايهگذاريها اين و بنمايند
حقوق به كه هرجا....است آمده بهدست انساني رشد در واقعي پيشرفت باشد ، كودكان
.ميدهند ادامه كشمكش به جوامع باشد ، اندك سرمايهگذاريها و شود ظاهري توجه كودكان
.داريم را چالشها اين بر پيروزي براي لازم دانش و منابع ما":است معتقد بلامي خانم
كودكان براي سرمايهگذاري به جهان رهبران كردن قانع ويژه اجلاس مادر هدف...
پايدار راهكار تنها سرمايهگذاريها اين و است ايشان يك درجه مسئوليت بهعنوان
".است كشمكش از اجتناب و ايدز از جلوگيري فقر ، كاهش براي
كودكان براي ايران برنامههاي
(سالهاي13831379 طي)
:تغذيه سوء از پيشگيري -1
كمبود و سال دو زير كودكان در پروتئين -انرژي سوءتغذيه از كاستن برنامه اين اهداف
و باردار زنان و سال پنج زير كودكان در (يد و A ويتامين آهن ، نظير) مغذيها ريز
;است شيرده
:آموزشي و بهداشتي خدمات كيفيت بهبود -2
آموزشي و بهداشتي خدمات كيفيت بهبود براي اقدامات از پشتيباني برنامه اين از هدف
;است
:محروم استان پنج در آموزشي و بهداشتي نابرابريهاي كاهش -3
بهداشتي برنامههاي پوشش در سوم يك ميزان به نابرابريها از كاستن برنامه اين هدف
و كرمان غربي ، آذربايجان هرمزگان ، بلوچستان ، و سيستان استانهاي در آموزشي ، و
;است اردبيل
:ويژه حمايتهاي نيازمند كودكان حقوق از حمايت -4
كودكان قانون ، معارض كودكان جمله از دشوار شرايط در كودكان نيازهاي به برنامه اين
قرباني كودكان و پناهنده كودكان خياباني ، كودكان بيسرپرست ، كودكان معلوليت ، داراي
;ميپردازد سوءرفتار
:آن اجراي بر نظارت و كودك حقوق پيماننامه ترويج -5
ديگر و دولت پشتيباني و پيماننامه به نسبت عمومي آگاهي افزايش برنامه اين هدف
.است پيماننامه مفاد اجراي بر نظارت در غيردولتي موسسات
و سازمانها طريق از و شده هماهنگي خارجه امور وزارت توسط كشوري همكاري برنامه
قوه پرورش ، و آموزش وزارت پزشكي ، آموزش و درمان بهداشت ، وزارت نظير دولتي موسسات
.ميشود اجرا سوادآموزي نهضت و كشور بهزيستي سازمان كشور ، وزارت قضاييه ،
ملل سازمان دفاتر ديگر غيردولتي ، سازمانهاي:عبارتنداز ديگر مهم دستاندركاران
همكاري.گروهي رسانههاي ديگر و ايران اسلامي جمهوري سيماي و صدا خصوصي ، بخش متحد ،
براي.است تداركاتي همچنين و مالي فني ، پيشتيباني شامل برنامهها اجراي در يونيسف
اختصاص بودجه دلار ميليون يونيسف2/8 جاري ، پنجساله برنامه اجراي از پشتيباني
.است بينالمللي اهداكنندگان از بيشتر مالي منابع جلب دنبال به همزمان ، و است داده
از حاصل عوايدهست نيز ايران خصوصي بخش از مالي منابع جذب دنبال به همچنين يونيسف
فعاليتهايي از حمايت صرف ايران در يونيسف فرهنگي محصولات ديگر و كارتها فروش
دختران آموزش سطح ارتقاء مانند) بخشد بهبود را ايراني كودكان زندگي كه ميشود
پرورش ، و آموزش و بهداشت بخشهاي پرسنل براي آموزشي فعاليتهاي شاغل ، روستايي
جمله از خشكسالي از آسيبديده استانهاي در اضطراري آبرساني تجهيزات تامين همچنين
فروش با و و 1378 سالهاي1377 در.(بلوچستان و سيستان خراسان ، فارس ، استانهاي
حاصل درآمد ايران ، در يونيسف فرهنگي محصولات ديگر همراه به كارت از 000/400/1 بيش
.است رسيده دلار به 000/400 فروش از
غفاري مريم:تنظيم
شدند تعطيل بنيان و ايران روزنامههاي
با بنيان و ايران روزنامههاي مطبوعات آزادي جهاني روز با همزمان:اجتماعي گروه
.شدند توقيف عمومي دادگاه شعبه 1410 رئيس مرتضوي سعيد حكم
قانون و 13 ماده 12 به استناد با بنيان و ايران روزنامه ما خبرنگار گزارش به
.شدند گرفتار توقيف محاق در تاميني اقدامات
شكايات تعداد ما خبرنگار با گو و گفت در ايران روزنامه دستاندركاران از يكي
زمان از شكايات اين گفت و كرد اعلام مورد را 96 روزنامه اين از مطرحشده
.است شده مطرح تاكنون وردينژاد فريدون مديرمسئولي
دادگاه به اتهام تفهيم براي روزنامه كنوني مديرمسئول "وصال" شنبه صبح افزود وي
.است شده ابلاغ وي به ايران روزنامه توقيف حكم بازجويي پايان از پس كه بود رفته
شكايت روزنامه 9 اين از:گفت ما خبرنگار به نيز بنيان روزنامه در آگاه منبع يك
دادگاه به اتهام تفهيم براي روزنامه مديرمسئول اشرفي كه شنبه روز و بود شده مطرح
روزنامه توقيف حكم جلسه پايان از پس و تفهيم وي به جديد شكايت فقره بود 10 رفته
.است شده ابلاغ وي به بنيان
بنيان روزنامه كرد اعلام اطلاعيهاي صدور با نيز تهران استان دادگستري عمومي روابط
قانون اصل 156 بند 5 استناد به و مطبوعات قانون ماده 33 مقررات از تخلف علت به
اقدامات قانون و 13 مادتين 12 و مطبوعات قانون ماده 26 و اسلامي جمهوري اساسي
.است شده توقيف تاميني
استفاده بهخاطر "بنيان روزنامه" از "بنيان هفتهنامه" مديرمسئول ماده 33 براساس
استان دادگستري كل رئيس همچنين است كرده شكايت آن لوگوي و هفتهنامه اين نام از
به دادگاه و است نموده شكايت اعلام روزنامه اين از مدعيالعموم بهعنوان تهران
روزنامه توقيف به اقدام تاميني اقدامات قانون و 13 مواد 12 و شكايت اين استناد
.است نموده
اعلام اطلاعيهاي صدور با ايران روزنامه توقيف مورد در عمومي روابط اين همچنين
حقوقي و حقيقي اشخاص ناحيه از متعدد مطروحه شكايات علت به ايران روزنامه است كرده
قانون و 27 و 26 مواد 6 استناد به و كيفري پرونده فقره طي 96 مدعيالعموم و
.است شده توقيف تاميني اقدامات قانون و 13 مواد 12 و مطبوعات
مقدمه در:گفت روزنامه اين توقيف با ارتباط در بنيان روزنامه وكيل رياحي غلامعلي
شده اشاره اصفهان بنيان هفتهنامه مديرمسئول انصاري علي آقاي شكايت به توقيف قرار
مذكور هفتهنامه لوگوي و نام از بنيان روزنامه است شده ادعا كه صورت اين به
"كيفري متعدد" و "مستمر جرائم" ارتكاب به توقيف قرار متن در ولي است كرده استفاده
.است شده اشاره
و نشده اتهامي تفهيم بنيان روزنامه مديرمسئول به تاريخ اين تا كه است درحالي اين
.بود شده مهلت درخواست يكشنبه 15/2/1381 روز تا
برجسته حقوقدانان طرف از بارها كه همانگونه تاميني اقدامات قانون و 13 مواد 12
بيان مقام در نيز اساسي قانون اصل 156 بند 5 و نميشود مطبوعات شامل شده گفته كشور
.است قضائيه قوه كلي اختيارات و وظايف
ماده درحاليكه است شده استناد نيز مطبوعات قانون ماده 26 به بنيان توقيف قرار در
شده مطرح اتهامات جزء اصولا مقدسات به توهين و است مقدسات به توهين به مربوط مزبور
.نيست بنيان روزنامه عليه
ماده با نشريه اين شكايت تطبيق و است دانشجويي نشريه ظاهرا اصفهان بنيان هفتهنامه
تنها مطبوعات قانون ماده 1 تبصره 2 مطابق زيرا است اشكال محل مطبوعات قانون 33
مطبوعات بر نظارت هيات اجازه با كه هستند قانون اين حمايت تحت و مشمول نشرياتي
.ندارد وضعيتي چنين اصفهان بنيان دانشجويي هفتهنامه و ميشوند منتشر
قانونمطبوعاتبايداصلاحشود:چندنمايندهمجلس
ميكنيم رد را اصلاحيه:نگهبان شوراي
زمينه در مطبوعات نمايشگاه از بازديد در مجلس نمايندگان از برخي:اجتماعي گروه
.شود بازنگري آن در بايد و دارد ابهام قانون اين گفتند مطبوعات فعلي قانون
قانون:گفت زمينه اين در اسلامي شوراي مجلس در تهران مردم نماينده بورقاني احمد
.شود اصلاح ضروريست و دارد متعددي ايرادهاي مطبوعات فعلي
بين را مطالب مسئوليت كه ، است اين فعلي مطبوعات قانون مشكلات از يكي:افزود وي
.است كرده تقسيم نويسندگان و مسئول مديران
نويسنده و ميشود حقيقت بيان از جلوگيري و خودسانسوري موجب امر اين:كرد اضافه وي
.بازميدارد جامع گزارش و نقد مقاله ، يك تهيه از را
مقابل در مديرمسئول فقط گذشته در:گفت مطبوعات آزادي از دفاع انجمن هياتمديره عضو
جوانب همه خودسانسوري هيچ بدون نويسنده و گزارشگر و خبرنگار و داشت مسئوليت مطالب
.ميكردند گزارش را
دو با ما است ، كرده پيدا مسئوليت نويسنده كه ، اين به توجه با الان:داد ادامه وي
مرحله و خبرنگار و نويسنده خود خودسانسوري مرحله يك ميشويم ، مواجه سانسور مرحله
.است نشريه سردبير يا مسئول مدير توسط مطلب احتمالي سانسور ديگر ،
مطبوعات قانون در شده پيشبيني منصفه هيات كاركرد از انتقاد ضمن همچنين بورقاني
.است بزرگ نقص يك اين و دارد مشورتي كاركردي منصفه كنوني هيات:گفت فعلي ،
بخشهاي اطلاعرساني ، مقوله كه اين به توجه با:گفت اسلامي شوراي مجلس نماينده
در مجلس فرهنگي كميسيون در "رسانهاي جامعه نظام" بحث الان ميشود ، شامل را مختلفي
.ميشود نيز مطبوعات قانون شامل كه است بررسي دست
همهجانبه ، و جامع پخته ، قانون ارائه با مجلس كه كرد اميدواري ابراز بورقاني
.بخشد بهبود را آنها وضعيت و داده كاهش را مطبوعات اهالي مشكلات از مقداري بتواند
حكومت ميان رابط حلقه نقش مطبوعات ، كه گفت نيز تهران مردم نماينده حقيقتجو فاطمه
رشد مانع نتوانسته اخير ، فشارهاي برخي راستا همين در و دارند برعهده را مردم و
.شود مطبوعات
اگر اما شده خودسانسوري باعث فشارها اين كه هرچند:كرد تصريح تهران مردم نمايندم
.ماند نخواهند باز حركت از مطبوعات هم باز يابد ادامه فشارها اين
اين كه بپردازند جامعه در قدرت نقد به آزادانه بتوانند بايد مطبوعات:گفت حقيقتجو
ارتقاء جهت در مسئولانه ميتوانند مطبوعات زماني و است قانوني حمايت مستلزم امر
.كند حمايت آنها فعاليتهاي از قانون كه دهند ادامه خود فعاليت به علمي
.ميآيد حساب به مطبوعات از حمايت نوعي به خود مطبوعات قانون اصلاح:افزود وي
حق را آزادي ارتباط ، همين در مجلس در ممسني و نورآباد مردم نماينده ديگر سوي از
در را خود نقش دغدغه بدون و آزادي با بايد نشريات كه:گفت و دانست مطبوعات طبيعي
.كنند ايفا جامعه تعامل و توسعه
به و حاكميت طرف از مطبوعات بر شديد كنترل عدم را كار اين لازمه ،"اميني ابراهيم"
.كرد عنوان مطبوعات آزادي شناختن رسميت
نميتوان جامعهاي هيچ در و است انكارناپذير جامعه در مطبوعات حضور:داشت اظهار وي
.واداشت سكوت به را آنها نشريات ، به نسبت شديد و تند برخوردهاي با
جوامع در دمكراسي چهارم ركن عنوان به مطبوعات:افزود ممسني و نورآباد مردم نماينده
و مردم ميان ارتباطي حلقه عنوان به بايد و دارند برعهده را قدرت بر نظارت وظيفه
.كنند عمل جامعه ادارهكنندگان
وجود آنها با قانونمند برخورد و مطبوعات شناخت رسميت به جز چارهاي:گفت اميني
.ندارد
ميتوانند آزاد مطبوعات كه گفت نيز مجلس در تبريز مردم نماينده شعردوست علياصغر
.باشند كشور ملي وحدت حافظ و ملي امنيت تقويت عامل
و پيشبيني مطبوعات آزادي مقابل در را جرمهايي قانون:گفت تبريز مردم نماينده
.نشود وارد خدشه ملي امنيت به تا كرده تعريف
همه عليرغم":است معتقد زمينه اين در نيز مجلس در تهران مردم نماينده سعيدي ميثم
توسعه مولفه و اصلاحات جنبش حياتبخش عنصر همچنان توانستهاند مطبوعات محدوديتها ،
".باشند كشور در
و كرد توصيف "زخمي" نشريات ، از زيادي تعداد شدن بسته علت به را "جامعه روان" وي
شده زخمي روان آن كند ، پيدا حضور جامعه داخل در هم ديگر نشريه صد اگر حتي:افزود
.شد نخواهد ترميم جامعه ،
و است مشكلات از يكي مطبوعات ، با مواجهه در صحيح سياستهاي وجود عدم:گفت "سعيدي"
.بدهند ادامه را خودشان حركت بتوانند مطبوعات ملاحظات ، همه عليرغم اميدوارم
جنبش به توجه بر علاوه مطبوعات است معتقد اسلامي شوراي مجلس در تهران نماينده
.باشند داشته نگاهي نيز خود مسائل به بايد مختلف مسائل و اصلاحات
ميشود باعث توجه اين:افزود و خواند "ضرورت يك" را خود به مطبوعات توجه وي
.باشيم برخوردار مناسب استانداردهاي با مطبوعاتي از بتوانيم
مقام جلبنظر بدون و فعلي شرايط در اگر:گفت نگهبان شوراي سخنگوي الهام غلامحسن
آن نگهبان شوراي كند ، اصلاح را مطبوعات قانون بخواهد اسلامي شوراي مجلس رهبري معظم
.كرد خواهد رد را
مطبوعات نمايشگاه خبري ستاد خبرنگار با گو و گفت در جمعه روز نگهبان شوراي سخنگوي
صورت سياسي حركتي بعدي اصلاحات در ولي شد اصلاح پنجم مجلس در مطبوعات قانون:افزود
.گرفت را آن تصويب جلوي رهبري معظم مقام لذا گرفت ،
.است قاعده اين رعايت به موظف نگهبان شوراي:كرد تصريح الهام
سياستهاي يكسري مجري بلكه ندارد ، نقشي قضيه اين در نگهبان شوراي:كرد اضافه وي
.است شده اعلام رهبري معظم مقام طرف از كه ميباشد كلي
صلاح به را مطبوعات قانون اصلاح كه است كرده اعلام رهبري معظم مقام:گفت الهام
.است كار ملاك نگهبان شوراي براي اين و نميدانيم
يعني شود حل رهبري معظم مقام سوي از بايد مسئله اين:افزود نگهبان شوراي سخنگوي
نظام مصالح با مغاير مطبوعات قانون تغيير كه كند قانع را ايشان اسلامي شوراي مجلس
.نيست
ايشان ممنوعيت چارچوبهاي و نشود صحبت رهبري معظم مقام با اگر":كرد تاكيد الهام
".كرد خواهد رد را خصوص دراين مجلس مصوبه نگهبان شوراي باشد ، باقي
و نميشود محتوا وارد زمينه اين در نگهبان شوراي":كرد تصريح نگهبان شوراي سخنگوي
شوراي چون است ، نبوده كار اين به مجاز اساسي قانون طبق مجلس ، كه ميكند اعلام تنها
.ميكند نظارت نظام كلي سياستهاي اعمال بر نگهبان
|