كودكان نقاشي رواني و اجتماعي كاركردهاي
هزار به 25 سوريه در سيلاب آوارگان شمار
رسيد تن
مازندرانرا درياي در كنندگان شنا خطر ،
كند مي تهديد
درگذشت بافق مرد كهنسالترين
قرباني يك اوين ، در زنداني دو خورد و زد
گذاشت جاي بر
پيوست كشور مطبوعات به نوآوران
شد منتشر درمان و دارو
كودكان نقاشي رواني و اجتماعي كاركردهاي
نگاه عالم اين به روزي همگي كه اوست چشمان با و ماست همه وجود عمق در كودكي
نگاه كودكان ، نقاشي فهم براي كه افتادهايم دور آن از اينوجود ، چنان با.كردهايم
.دهيم قرار دقيق بررسي و مطالعه مورد را آنها بايد و نيست كافي برايمان آن كردن
و ميشود آنها خلاقيت پرورش باعث و است كودكان شخصيت و احساسات بيانكننده نقاشي
براي نقاشيها اين تحليل و تجزيه ديگر طرف از.ميدهد آنها به روحي و فكري تعادل
نقاشي.ميكند فراهم را او احتمالي كمبودهاي و كودك شناخت امكان مربيان و والدين
نيست ، اشيا و موجودات تشريح و توضيح يا تحليل و تجزيه براي وسيله يك فقط كودك براي
.اوست عاطفي زندگي بيان براي وسيلهاي حال عين در بلكه
و روحي حالت ميكند ، درواقع نقاشي خود دلخواه به و آزادي با كودك كه هنگامي
.ميكند بيان را خود ژرفتر احساسات و حاضر زمان احساسات
چيست؟ نقاشي تفسير
جملات صورت به دربردارد ، نقاشي يك را آنچه بتوان كه است اين معناي به نقاشي تفسير
رمز ، كليد يك توسط مخفي معناي يك جستجوي كه است بديهي.كرد بيان فهم قابل و معمولي
به كه هستند نقاشيها تفسير ابزار رمز ، كليدهاي.شود تفسير نقاشي يك تا ميكند كمك
نقاشي تفسير هنگام در.ميشود ممكن كودك روانكاوي يعني نقاشي تحليل آنها كمك
كودك نقاشي رمزهاي يا كنايهها.گرفت درنظر دقيقا را كودك سني مقطع كودكان ، بايد
:نمود تقسيم ميتوان زير دسته سه به اول وهله در را
شرايط از و است كرده ترسيم عملا را آنها كودك كه ارادي يا آگاهانه كنايههاي -1
.ميشوند نتيجه زندگي محيط
به خورشيد تجسم مثل.ميشوند ناشي كودك خاص تخيلي دنياي از كه مبهم هاي كنايه -2
.زن صورت
.ميگيرند مايه دروني عقدههاي يا شده سركوب تمايلات از كه ناخودآگاه كنايههاي -3
رنگ رواني تاثيرات و شناسي زيبايي
براي وسيلهاي و معرف هميشه رنگ.دارد خاصي معني رواني ، نظر از رنگي هر غالبا
صحبت رنگها زبان با ميتوان بهطوريكه هست ، و بوده عقايد و احساسات ارتباط و بيان
ديگر نظام در كه باشد مفهومي داراي است ممكن مشخص ، اجتماعي نظام يك در رنگ يك.كرد
و خوشي رنگ سياه ، رنگ موزامبيك قبايل بعضي در:مثال طور به.بدهد را آن متضاد معني
كه خون با زيرا ميكند القا را قدرت معناي جا همه در تقريبا قرمز رنگ.است شادي
.است همرنگ است ، زندگي نماد
تمايز مردم همه.آنهاست رواني محتواي است توجه مورد بيشتر كه موضوعي رنگها درباره
.ميشناسند را (بنفش سبز ، آبي ، ) سرد رنگهاي و (زرد ، نارنجي قرمز ، ) گرم رنگهاي بين
.هستند شادي و حركت مولد و جوش و جنب و فعاليت سبب و تحريككننده گرم رنگهاي
تلقينكننده و بيحركتي سكون ، انفعالي ، حالتهاي موجب برعكس سرد ، رنگهاي درحاليكه
.هستند اندوه و غم
و اجتماع در انعطافپذير ميدهند ، بسيار نشان واكنش گرم رنگهاي به نسبت كه افرادي
را سرد رنگهاي كه افرادي و ميكنند دنبال را خود هدف جديت با و هستند زودجوش
داراي و ميپذيرند سخت بسيار را تغييرات و بياهميت خارج دنياي به نسبت ميطلبند
.هستند سرد روحي
و بياستعداد يا و باهوش يا دارند دوست بيشتر را رنگ اين كه افرادي:زرد رنگ *
.هستند عقبمانده
افراد اين.هستند محافظهكار دارند دوست بيشتر را رنگ اين كه افرادي:آبي رنگ *
و دوستداشتني افرادي و كرده برقرار درستي ارتباط و بوده موفقي انسانهاي معمولا
.هستند صبر و محبت و عشق از سرشار
شهروندان و دارند ساده رفتاري دارند دوست بيشتر را رنگ اين كه افرادي:سبز رنگ *
.هستند خوبي
دارند دوست بيشتر را رنگ اين كه افرادي.است پرنيرو و زنده و گرم رنگي:قرمز رنگ *
.ميدانند شيرين را زندگي و هستند خوشحال
آرامش دنبال به و گذاشتهاند سر پشت را مشكلي معمولا كه افرادي:صورتي رنگ *
.دارند دوست را رنگ اين هستند
زودجوش دارند دوست را رنگ اين كه افرادياست شاد و اجتماعي رنگ:نارنجي رنگ *
.ندارند دوست را تنهايي و هستند
.رواني مشكل نشانه و است بيتحرك و بياحساس ضعيف ، رنگي:سفيد رنگ *
.هستند زيرك و اعتماد قابل محكم ، دارند ، دوست را رنگ اين كه افرادي:قهوهاي رنگ *
كودك شخصيت و نقاشي موضوع
مربيان و والدين كند ، براي بيان ميخواهد او كه چيزي و كودك نقاشيهاي فهم و درك
.ميشود كودكان و بزرگسالان بين روابط شدن بهتر باعث آن شناخت زيرا.است لازم بسيار
برايشان بخواهند او از كودك با دوستانه روابط كردن برقرار با ميتوانند بزرگسالان
يا هست علاقهاش مورد كه را هرچه يا و خودش خانواده ، شخص ، يك خانه ، حيوان ، درخت ،
.كنند تحميل او به را چيزي بيآنكه البته.كند ترسيم را رويا يك يا ميترسد آن از
اطلاعات و نقاشيها از زيادي تعداد از بايد كودك يك نقاشيهاي تعبير براي البته
.گيريد كمك كودك زندگي دقيق
زيادي احتمال باشد ، هماهنگ مجموع در آدمك شكل اگر كودكان نقاشي در:آدم شكل -1
در يا كوچك اندازه در آدمك برعكس اگر.باشد سازگار كاملا كودك كه دارد وجود
از و كمارزش را خود كودك كه است اين معناي به باشد ، شده كشيده كاغذ از گوشهاي
عدم احساس بيانگر نكشيده ، را بازو و دست نقاشي در اگر.ميداند پايينتر ديگران
بقيه از بالاتر را خود ميكنند رسم بزرگ اندازه با آدمهايي كه كودكاني.است امنيت
حد به را صورت جزئيات پرخاشگر ، كودكان.هستند حساس و زودرنج و ميدانند
نظر از را جزئيات خجالتي ، كودكان كه درحالي ميكنند ، رسم بزرگ اغراقآميزي
.كنند مي ترسيم را صورت دايره وفقط مياندازند
نشسته حالت به را او يا و نميگذارند پا آدمك براي اغلب درونگرا و ضعيف كودكان
از كودك كه است اين مشخصكننده باشد باريك و لاغر اگر بالاتنه.ميكنند نقاشي
.ميترسد شدن بزرگ و چاق از يا و است ناراضي خود اندام
در را خود كه ميشود خواسته كودك از نقاشي نوع اين در:سال و همسن كودكان نقاشي -2
دايره كنار يا گروه ميان در را خود نقاشي اين در كودك اگر.بكشد همسن كودكان ميان
يا و گروه خارجي محدوده در اغلب ناسازگارهاميكند پيدا مختلفي معاني باشد كشيده
.ميشوند كشيده تنها
را كودكان تمايلات يا ترسها است ممكن رويا و خواب نقاشي:رويا و خواب نقاشي -3
.كند ظاهر
نماد خانه.ميشود كشيده ديگري چيز هر از بيش خانه كودكان ، نقاشي در:خانه -4
در.باشد كودك تنفر يا علاقه مورد است ممكن كه است خانواده اصلي هسته و پناهگاه
و مانده جدا خانه بقيه از آن ورودي در كه خانههايي كشيدن سالگي تا 8 سنين 5
كوچك خود نشانگر سالگي از 8 بعد.است كودك بودن خجالتي نشانگر بلند نيزديوارهاي
خانوادههايي در.است حد از زياده حياي و شرم نشانگر نوجواني در و تنهايي و بيني
ورودي در دو و كرده تقسيم قسمت به 2 را خانه كودك شدهاند جدا هم از مادر و پدر كه
.ميگذارد آن براي
به اگر برعكس يا و است مطلوب پناهگاه منزله به واقع در باشد قصر شكل به خانه اگر
.است خانوادگي فشار نماد باشد ، زندان شكل
به را است ديگران با ارتباط براي محلي كه كوچه باشد ، مشكل دچار كودك اگر:كوچه -5
خيابانهاي شاد كودكان.است گريز و فرار نماد كوچه كلا.ميكشد خمدار و پيچ صورت
هستند ، ناهماهنگ و گسسته خانوادهاي داراي كه كودكاني ولي.ميكشند باز و عريض
ترسيم ميكنند ، تلاقي نقطه يك در كه متعدد كوچههاي خود نقاشيهاي در معمولا
.ميكنند
تنه ، ريشه ، ) كرد مشخص را آن قسمت سه بايد درخت نقاشي تحليل و تجزيه براي:درخت -6
تنه.است غريزي فشارهاي نماد رفته فرو زمين در كه ريشه.(برگها و شاخهها
و دائمي مشخصات بيانگر بنابراين.است كودك خود به عامل مشابهترين و پرثباتترين
.اوست شخصيت عمق
.است خارج دنياي با كودك ارتباط نشانگر برگها و شاخهها
و عاشقانه و بدوي طبيعت نشانگر باشد داده زيادي اهميت درخت ريشه ترسيم به كودك اگر
مدرسه سنين از بعد درخت تنه بودن بلنداست كودك بيحركت و محافظهكار حال عين در
از قبل دنياي به بازگشت آرزوي يا عصبي بيماري يا فكري عقبافتادگي نشانگر اغلب
برگهاي درخت اگر.است كودك ثبات عدم نشانگر شود كشيده كج درخت تنه اگر.است مدرسه
آمادگي و رفته فرو خود در كودك كه است اين نشاندهنده باشد داشته درهم و زياد
شده كشيده سويي به كدام هر آن شاخههاي كه درختي وليندارد را تحول و تغيير
محيط با ميتواند و ميفهمد سادگي به را مسائل كه است كودكي شديد حساسيت نمايانگر
.شود سازگار
خوشحالي نشاندهنده آن تصوير و دارد وجود خورشيد كودكان نقاشي بيشتر در:خورشيد -7
خوب پدر و كودك بين رابطه وقتي.است مطلوب پدر نماد پژوهشگران نظر بنابه و گرما و
خورشيد نباشد ، اينطور اگر و است درخشيدن حال در كامل طور به هميشه خورشيد باشد ،
:ميشود ديده افق در قوسي يا كوه پشت در
.درميآورد سياه يا تند قرمز رنگ به را خورشيد بترسد ، پدرش از كودك اگر
خانواده نقاشي
بكشد خود خانواده اعضاي كنار رادر خود كودك اگر:نقاشي در اشخاص بين فاصله -1
.است خانواده اعضاي بين الفت و انس نشانگر
ميكنند ترسيم خانواده از كودكان كه نقاشيهايي بيشتر در:اشخاص نمودن برجسته -2
عشق صورت به چه را خود احساسي بار بيشترين كودك كه دارد وجود اصلي شخصيت يك هميشه
غالبا اصلي شخصيت اين.كند مي مستقر او روي بر دلهره ، و ترس صورت به چه ستايش ، و
چپ سمت از اول نفر گاه و صفحه وسط در گاه شخص اين.ميشود كشيده ديگران از قبل
.است كاغذ
ميتوان ندارد وجود خانواده اعضاي از يكي نقاشي ، در وقتي:اشخاص كردن بيارزش -3
ديده گاهي.دارد را شخص آن نبود آرزوي ناخودآگاه يا آگاهانه كودك كه گرفت نتيجه
خانه در كودك احتمالا كه است اين دليلش كه نيست نقاشي در خودش كودك كه ميشود
پاك سپس و او تصوير كشيدن شخص ، يك كردن بيارزش براي ديگر طريق.ندارد راحتي احساس
.است آن كردن
درماني روان و نقاشي
كه است خلاقيتي بالقوه عامل خود بلكه نيست ، كودك ناسازگاري تشخيص وسيله تنها نقاشي
و اشترنپيشنهاد توسط نقاشي وسيله به درماني روان.ميشود هم موثري درمان وسيله
بيشتر درماني ، روان براي وسيلهاي عنوان به نقاشي:ميگويد اشترن.شد گرفته كار به
از كه نتيجهاي و است مناسبي آموزش عقبمانده ، و ناثابت سازگار ، كم كودكان براي
و قدرت كه ميدهد امكان كودك به نقاشي زيرا.است اعجابانگيز ميشود ، حاصل كار اين
.كند جلوه سهلتر برايش آموزش مشكلات حل نتيجه در و بشناسد را خود خلاقيت قابليت
بيمار شده سركوب مشكلات و تمايلات تمام روانكاو كه است صورت اين به معالجه طريقه
از بيمار وقتي ترتيب ، بدين.ميكند بيان برايش گرفته جاي ناخودآگاه در كه را
بنا استواري برپايههاي را خود شخصيت دوباره ميتواند شود ، آزاد مزاحم فرآيندهاي
.سازد
اي.ميدهند معني زندگي ، به خود ذوق با كه است خوشذهن و باهوش كودكان از پر جهان
.نشويم آنها نابودي باعث خودمان دست با آنها به كمك براي كاش
محمدي ناهيد
عمومي بهداشت كارشناس
:منابع
/ آن مفاهيم و كودكان نقاشي -2/مختاري فرحناز:، نگارش كودكان نقاشي روانشناسي -1
صرافان عبدالرضا:ترجمه/ فراري آنااوليوريو:نويسنده
هزار به 25 سوريه در سيلاب آوارگان شمار
رسيد تن
سوريه شمال در واقع زيزون سد شكستن درهم از روز چند چه اگر:اجتماعي گروه
از هالهاي در حادثه اين از ناشي خسارتهاي حجم برآورد اماهمچنان ميگذرد ،
.دارد قرار ابهام
حجم است مشكل حاضر زمان در اينكه بيان با حماه استاندار عقيل سعيد محمد
ديگر و زده سرباز آماري هرگونه اعلام از شود ، برآورد نهايي بهصورت خسارتها
.كردهاند اختيار سكوت نيز سوري مسئولان
دلار ميليون بر 40 بالغ را وارده خسارتهاي ميزان آگاه منابع حال همين در
تنها و نكردهاند تاييد يا رد را آن دولتي مقامهاي ولي زدهاند ، تخمين
.است سنگين بسيار مالي خسارتهاي و هولناك حادثه كه ميكنند خاطرنشان
ميليون رفتن 71 بين از به منجر زيزون سد فروريختن:ميگويد حماه استاندار
هزار شش رفتن آب زير به همچنين شد ، تابستان فصل آستانه در آب مترمكعب
كهدر فصلي محصولات نابودي نتيجه در و الغاب منطقه كشاورزي زمين هكتار
.بود سد اين فروريختن پيامدهاي ديگر از بودند ، برداشت آستانه
و ويران كامل بهطور منزل تا 251 شد باعث زيزون سد شدن شكسته:افزود عقيل
.شوند آواره نفر هزار پنج از بيش و ببيند زيان جزيي بهطور منزل 129
.كرد اعلام نفر هزار را 25 آوارگان شمار پنجشنبه روز الثوره سوري روزنامه
اين:افزود نشده ، نهايي خسارتها حجم هنوز اينكه به تاكيد با حماه استاندار
كشاورزي زمين هكتار و 400 هزار اصلاح 17 طرح زيرساختي تاسيسات به حادثه
.ساخت نابود را منطقه آبياري شبكه و كرد وارد سنگين زيان منطقه
مفقودان از و بوده نفر تاكنون 22 قربانيان آمار:كرد اعلام حماه استاندار
.است نامعلوم ساله دختر 7 يك سرنوشت همچنان ولي شدند يافت زنده سهنفر
آمار نبود و منطقه در باديهنشينان سكونت بهعلت كه بود گفته پيشتر وي
.ندارد وجود كشتهشدگان واقعي شمار اعلام امكان آنان ، از دقيق
و كرده اعلام بيشتر حتي و نفر تا 60 از 35 متفاوتي آمارهاي غيررسمي منابع
.شدهاند مفقودالاثر و ناپديد نفر حدود 450 كه معتقدند همچنين
بزرگ سد چهارمين فروريختن علتهاي درباره بسياري پيشداوريهاي كه هرچند
نتايج منتظر بايد:ميگويد آنها همه رد با حماه استاندار اما شده ، سوريه
وزير نخست بهدستور كه ماند حماه دادستان رياست به تحقيق كميته كارشناسي
دانشگاههاي مهندسي دانشكده استادان آراي بويژه احتمالات همه بررسي حال در
.است سوريه
وزير المدني عبدالرحمان:گفتند ايرنا خبرنگار به آگاه منابع خصوص همين در
شركت ريما شركت سابق مديرعامل ناصر بسام مهندس سوريه ، آبياري اسبق
.شدند فراخوانده بازجويي براي سد اجراكننده
مصيبتزده مردم به كمك براي را خود آمادگي متحد ملل سازمان آنكه از پس
پتو ، دارو ، حامل اماراتي هواپيماي فروند دو شب پنجشنبه كرد ، اعلام سوريه
به كمكها نخستين بهعنوان دمشق بينالمللي فرودگاه در غذايي مواد و چادر
.نشستند زمين
براي كمك حامل عراقي هواپيماي فروند پنج:كرد اعلام سوريه رسمي خبرگزاري
.نشستند زمين به دمشق در نيز زيزون سد شكستن درهم حادثه آسيبديدگان
نيز مراكشي هواپيماي فروند دو تاكنون خبرگزاري اين ديگر گزارش برپايه
حماه استان شمال در الغاب منطقه سيلزده ساكنان براي كشور اين كمكهاي
.كردهاند حمل سوريه به را
به پزشكي و نجات امداد ، گروههاي بحرين همچنين و عراق و امارات كشورهاي
.كردهاند اعزام سوريه
اطلاع به را زيزون سد بازسازي براي كشور اين آمادگي نيز لبنان نخستوزير
.است رسانده سوري مقامهاي
آسيبديدگان به كشور اين كمك نخستين بهعنوان نيز دمشق در ژاپن سفارت
.داد اختصاص دلار هزار مبلغ 40 سوري
ارسال براي سوريها موافقت گرفتن درصدد نيز آمريكاييها كه شده گفته
.هستند كشور اين به خود كمكهاي
شمال الغاب منطقه در شكست درهم گذشته سهشنبه عصر كه زيزون بزرگ سد
.است واقع دمشق شمال كيلومتري فاصله 300 در حماه استان
از عبور با سپس و ميگيرد سرچشمه لبنان از كه العاصي رودخانه روي بر سد اين
سال در سوريه دولتي شركت يك ريما توسط ميريزد ، مديترانه درياي به سوريه
.است شده احداث 1995
با 43 زيزون سد سوريه ، آمار مركز آماري مجموعه در منتشره اطلاعات براساس
كه است سوريه بزرگ سد چهارمين طول متر و 560 هزار پنج و ارتفاع ، متر
.دارد را آب مكعب متر ميليون ذخيرهسازي 71 ظرفيت
مازندرانرا درياي در كنندگان شنا خطر ،
كند مي تهديد
نشده ، آغاز مازندران درياي سالمسازي طرحهاي فعاليت كه حالي در:اجتماعي گروه
را خزر درياي سواحل در شنا ميكند ، تهديد را آنها كه خطراتي به توجه بدون مسافران
.كردهاند آغاز
ناجيان نظر زير آنها در شنا كه ميشود اطلاق مناطقي به دريا سالمسازي طرحهاي
توجه بدون گذشته روز دو تعطيلات در مسافران از توجهي قابل شمار.ميشود انجام غريق
درياي وارد ساحلي ، مختلف مناطق در آن ، بودن مواج و دريا نامناسب نسبتا شرايط به
سردي دليل به صيادان ، و ساحلنشينان گفته به كه است حالي در اين.شدند مازندران
گرم ايام از خطرناكتر ندارند ، عادت كه كساني براي روزها اين در شنا دريا ، آب نسبي
ميگيرد صورت نجات غريق نظارت با آنها در شنا كه دريا سالمسازي طرحهاياست سال
.ميشود آغاز تابستان اوايل معمولا
طرحهاي اجراي براي امسال مازندران استان استانداري عمراني امور معاون گفته به
اعلام پيشتر.است يافته اختصاص ريال ميليارد يك خزر درياي سواحل در دريا سالمسازي
دريا سالمسازي طرحهاي خزر درياي ساحل از نقطه از 40 بيش در امسال كه بود شده
دليل به ذيربط مسئولان گفته به حال اين در.است گذشته سال از بيشتر كه ميشود اجرا
مختلف دستگاههاي اختيار در و است غيرعمومي خزر درياي ساحل از از 95درصد بيش كه آن
براساس گذشته سال.است محدود دريا طرحهاي گسترش امكان دارد قرار نهادها و خصوصي
.شدند غرق خزر درياي در نفر مازندران 247 استان انتظامي نيروي فرماندهي اعلام
درگذشت بافق مرد كهنسالترين
.درگذشت گذشته سن ، چهارشنبه سال با 130 بافق مرد كهنسالترين:اجتماعي گروه
شاه ، مظفرالدين سلطنت دوران داشت ، نام ميرمحمدي محمد سيد كه وي
.داشت ياد به را خان رضا و شاه ناصرالدين
كشاورزي و دامداري به بافق آباد شمال روستاي در را خود عمر مفيد دوران وي
از خود حيات دوران تمام در مقدس ، مشهد به سفر سه جز به و بود مشغول
.نشد خارج زندگياش محل روستاي
لبنيات ، از استفاده را پدرش عمر طول رمز دارد ، سن سال كه 90 وي ارشد فرزند
پدرش:افزود وي.كرد ذكر دنيا مال به بيتوجهي و روستا پاك هواي سبزيجات ،
زمان آن در آنكه بهعلت ولي داشت سال از 130 بيشتر فوت ، زمان در
عدد130 و نشدهاند وي واقعي سن ثبت به موفق نبوده امروزي شناسنامههاي
آن نخستين كه كرد ازدواج بار دو وي.ميكند مشخص را وي سن ميزان حداقل
نتيجه و نوه و 83 فرزند هشت ازدواج ، دو اين حاصل و بوده سالگي سن 35 در
.است
مراجعه پزشك به هرگز خود عمر طول در وي و كردند فوت قبل سالها او همسران
.نكرد
بافق شهر كيلومتري در80 آباد شمال روستاي
.واقعشدهاست يزد كيلومتري و 200
قرباني يك اوين ، در زنداني دو خورد و زد
گذاشت جاي بر
.شد زندانيان از يكي قتل باعث اوين ، زندان يك بند زنداني دو درگيري:اجتماعي گروه
"خ-شهاب" نامهاي به زنداني دو گذشته هفته چهارشنبه روز عصر ايسنا خبرنگار گزارش به
حبس از سالي چند كه دو اين.شدند درگير هم با اوين زندان يك بند در "س-حسن" و
وارد با " س -حسن" و شده درگير يكديگر با قبل ، از اختلافاتي اثر بر ميگذرد ، آنها
مسئولان دخالت با.كرد مجروح شدت به را "خ-شهاب" شيشه وسيله به ضربه چندين آوردن
قرار بازجويي مورد نيز ، "س -حسن" و منتقل بيمارستان به حادثه اين مجروح زندان ،
.گرفت
/ساعت 5 آن از ناشي خونريزي و وارده جراحات شدت دليل به "خ -شهاب" حاكيست گزارش اين
.باخت جان بيمارستان در پنجشنبه روز بامداد 2
پيوست كشور مطبوعات به نوآوران
منتشر كشور روزنامهنگاران از گروهي مشاركت با نوآوران دوهفتهنامه شماره نخستين
گزارش يك است ، شده منتشر مجله قطع در و صفحه در 48 كه نوآوران نخست شماره در.شد
از تعدادي حضور با اقتصادي ميزگرد يك و مصرفكنندگان بيپناهي عنوان با اصلي
.ميدهد تشكيل را شماره اين صفحات اصلي بخش روزنامهنگار اقتصادي كارشناسان
جنانصفت محمدصادق سردبيري و آقالو نقي مسئولي مدير و صاحبامتيازي با نوآوران
.است شده مخاطبان تقديم
دستاندركاران براي و ميگويد تبريك مطبوعات خانواده به را نوآوران ورود همشهري
.ميكند توفيق آرزوي آن
شد منتشر درمان و دارو
.شد منتشر درمان و دارو پژوهشي علمي ماهنامه شماره چهاردهمين
براي چارچوبي ملي ، سلامتي عرصه در ادعاها ضد و ادعاها چون مطالبي شماره اين در
سازمان قانون بر نقدي ديدگاه ، دو از بيمار حقوق سلامتي ، نظامهاي عملكرد ارزيابي
...و پراكتيس در بحران تئوري در اغتشاش سلامتي نظام ديگر ، زاويهاي از پزشكي نظام
.رسيدهاست چاپ به
|