اجتماعياست نابرابري مبارزهبا كليد آموزش
است درراه دلار آزاد سقوط
جهان 2002
نفت نگاه
اقتصاددان نگاه
:سوم راه نظريه واضع گيدنز ، آنتوني
اجتماعياست نابرابري مبارزهبا كليد آموزش
فشردهاي رقابت با زبان انگليسي كشورهاي كار بازار در درخشان استعدادهاي جذب براي
ميزان همان به بيشترباشد علمي عرصه در دانشگاه يك ادعاي كه قدر هر هستيم روبهرو
بود خواهد بيشتر رقابت
بورسهاي اعطاي براي دلار ميليارد پانزده حدود سرمايهاي آمريكا هاروارد دانشگاه
لندن اقتصادي علوم عالي مدرسه كه حالي دارددر اختيار در تحصيلي
به زمينه اين در توانستهايم ما حال اين داردبا اختيار در يورو سيميليون تنها
يابيم دست بالايي استاندارد
طولاني قاسم:ترجمه
ترتيب بدين و ميپردازند آموزش و تحصيل به جهان سراسر در جوان ميليونها
عامل جوان تحصيلكردگان شمار روزافزون رشد.ميدهند افزايش را خود علمي مهارتهاي
منفي پيامدهاي روند اين اما ميشود ، محسوب انساني جوامع توسعه و رشد در مهمي بسيار
برجسته جامعهشناس گيدنز آنتوني.است تازهاي شكافهاي ايجاد هم آن و دارد نيز
تاثير بيان به ديسايت هفتهنامه با گفتوگو در "سوم راه" نظريه واضع و انگليسي
آنتوني با را ديسايت گفتوگوي برگردان.است پرداخته اجتماعي روابط بر پديده اين
.ميخوانيد ذيل در را گيدنز
فراهم انسانها ميان در برابري ايجاد براي را لازم زمينه تحصيلات و آموزش آيا *
ميآورد؟
كه است چنين رابطه اين معمولا.دارد برابري با پيچيدهاي بسيار رابطهاي تحصيلات
.ميكند تعميق را آن حتي يا و ميبخشد تداوم را نابرابري روند تحصيلات
و نميكند تامين را آن طرفداران اصلي هدف تحصيلات كه گفت ميتوان آيا بنابراين*
ميآورد؟ همراه به معكوس نتيجهاي
داشته را امكان اين تحصيلكرده كمتر طبقات فرزندان يا حاشيهنشين گروههاي اگر
به ميتواند تحصيلات صورت آن در يابند ، دست تحصيلات از بالايي سطح به كه باشند
به وضعيت كنوني شرايط در اما.شود بدل نابرابري ميزان از كاستن براي موثر عاملي
.ميشود منجر جامعه در موجود نابرابري بيشتر چه هر گسترش به تحصيلات كه است گونهاي
سلاحهاي از بايد اجتماعي نابرابريهاي با مبارزه براي كه ميگويم من اينرو از
.كرد اشاره جهت اين در سياسي تصميمهاي به ميتوان جمله آن از كه كرد استفاده ديگري
ايجاد در موثري عامل تحصيلات ميكنند ، تصور بسياري كه آنچه برخلاف بنابراين*
نيست؟ اجتماعي برابري
ميگردد ، افزوده ميشوند ، برخوردار تحصيلات موهبت از كه كساني برشمار رفته رفته
ميشود ، گفته معمولا.ميشود موجب را تازهاي شكافهاي روند اين حال عين در ولي
مناسبي شغل ميتواند زحمت به نباشد ، برخوردار تحصيلات از معقولي سطح از كه كسي
كساني ميان بيشتر شكاف ايجاد موجب دانشگاهي تحصيلات كه است آن واقعيت اما.بيابد
دانشگاهي تحصيلات از كه كساني و برخوردارند دانشگاهي تحصيلات از كه ميشود
.است گذشته از بيشتر اينك هم شكاف اين و نيستند ، برخوردار
ميشود؟ بيشتر روزبهروز (جامعه مختلف اقشار ميان) تفاوتها چرا*
تخصص IT زمينه در كه كسانيبگيريد نظر در را رايانه كارشناسان مثال عنوان به
روبهرو كار بازار در فراواني استقبال با اينرو از و هستند نادر بسيار دارند ،
درآمد كه طوري به.ميشود بيشتر روزبهروز آنها دستمزد و حقوق اينرو ازميشوند
ميبينيم ، كه اينجاست در.است بيشتر مراتب به مشاغل صاحبان ساير با مقايسه در آنها
.است شده تبديل مشاغل صاحبان ميان شكاف ايجاد براي عاملي به تخصص و تحصيلات
برد؟ نام مشكل يك عنوان به تحصيلات از ميتوان آيا*
است ، نابرابري با مبارزه پي در كه سياستمداري هيچ كه است آن واقعيت ;نهخير
كمك با تنها كه بگويم ميتوانم فقط من.كند صرفنظر پرورش و آموزش از نميتواند
.يافت دست هدف اين به نميتوان پرورش و آموزش
از درصد ده حدود هماكنون.نميكند صدق جامعه پايين طبقات براي يقينا گفته اين*
كرد؟ ميتوان كار چه عده اين براي.بروند مدرسه به نميتوانند لازمالتعليم كودكان
خود از پرورش و آموزش دستاندركاران و سياستمداران بايد كه اينجاست در دقيقا
كودكان از بيشماري عده ميشود ، موجب كه عواملي جمله از كه چرا.دهند نشان واكنش
تبهكاري ميزان بودن بالا ضروري ، زيرساختهاي نبود به ميتوان بمانند ، دور مدرسه از
.كرد اشاره شهري مناطق برخي بر حاكم خاص شرايط و
خود دانشگاه در شما برآيند ، مشكل اين پس از نميتوانند ، تنهايي به دولتها گويا*
چه پروژهها اين.كنيد ايفا نقش زمينه اين در پروژه چندين اجراي با ميكنيد ، تلاش
است؟ برداشته در نتايجي
ايجاد عامل پروژهها اين كه داريم ، اجرا دست در مختلف پروژه پانزده حدود ما
مدارس ما.ميآيند شمار به (LSE) لندن اقتصادي علوم مدرسه و عادي مردم ميان ارتباط
هفته آخر تعطيلات در نيز سمينارهايي طور همين و كردهايم داير تابستاني و زمستاني
مدارس به تدريس براي را دانشجويان و ميكنيم خود جذب را معلمان ما.ميكنيم برگزار
آنها كه بقبولانيم جوانان به ميخواهيم ما ميكنيم ، اعزام فقيرنشين مناطق در واقع
حتما كه نيست لازم و يابند دست خود اهداف به و يافته راه دانشگاه به ميتوانند
.شوند لندن اقتصادي علوم مدرسه وارد
چنين به كه ميكنيد ايجاد خود دانشجويان ميان در را لازم انگيزه چگونه شما*
بپردازند؟ فعاليتهايي
است دانشجوياني شهريه ميزان كاهش دانشجويان ميان در انگيزه ايجاد روشهاي از يكي
آن وظيفه كه كردهايم تاسيس موسسه يك ما.دارند مشاركت فعاليتهايي چنين در كه
پويا براي ما سخن ديگر به.آنهاست از حمايت و فقيرنشين مناطق در استعدادها يافتن
حال هر به.هستيم نيازمند فعالانهاي تمهيدات به جامعه پاييني بخشهاي ساختن
.نميكند تامين را هدف اين تنهايي به تحصيلات
به ما اصولا چرا.هستيد جهان دولتي دانشگاههاي معتبرترين از يكي مدير شما*
نيازمنديم؟ معتبر دانشگاههاي
بتوانند كه آورند فراهم را فرصت اين جامعه اقشار تمام براي دانشگاهها اين اگر
اين كه گفت نميتوان صورت آن در برسانند ، ظهور منصه به را خود استعدادهاي
تربيت برجسته دانشگاههاي وظايف از ديگر يكي.هستند نخبگان براي صرفا دانشگاهها
اين كاركردهاي ديگر از جامعه رهبران تربيت نقش من نظر به.است جامعه رهبران
.است معتبر دانشگاههاي
وجود از ميتوان آيا.ميگوييد سخن "دانش جهاني اقتصاد" عنوان تحت چيزي از شما*
گفت؟ سخن جهاني رقابت با "دانش بازار" يك
البته.ميشود محسوب مثبت و مهم فاكتور يك بازار اين در رقابت من نظر به بله ،
بازار با را آن نميتوان كه است گونهاي به آلمان مانند كشورها برخي در حاكم سيستم
.دانست سازگار دانش جهاني
ميكنيد؟ رقابت كساني چه با بريتانيا دانشگاههاي در شما مثال عنوان به*
كشورهاي ساير دانشگاههاي طور همين و آمريكايي دانشگاههاي اين همه از بيشتر
در دانشگاه يك ادعاي كه قدر هر.ميشوند محسوب ما جدي رقيب كه هستند زبان انگليسي
در ما حال هر در.بود خواهد شديدتر رقابت ميزان همان به باشد ، بيشتر علمي عرصههاي
طرفداران زبان انگليسي كشورهاي تمام در كه درخشاني استعدادهاي جذب براي كار بازار
نيز نخبه دانشجويان جذب برايهستيم روبهرو فشردهاي رقابت با دارند ، بيشماري
زيرا است ، ديگر گونهاي به آلمان در وضعيت اين.است درگرفته شانهاي به شانه رقابت
مراتب به واحد زبان انگليسي جهان ولي.است حاكم ديگري فرهنگ و زبان كشور اين در
.ميشود محسوب بزرگتري
از شما منظور.ميگوييد سخن نيز "تحصيلات سازي جهاني" نام به پديدهاي از شما*
چيست؟ اصطلاح اين
زمينه اين در خوبي مثال لندن اقتصادي علوم عالي مدرسه.نيست شعار يك فقط اين
مختلف كشور از 150 آنها.نيستند بريتانيايي ما دانشجويان دوسوم.ميشود محسوب
عالي مدرسه فارغالتحصيلان انجمنهاي جهان كشور يكصد در اكنون هم ما.آمدهاند
به نيز روز هر و هستند خارجي ما استادان از نيمي حدود.داريم را لندن اقتصادي علوم
.ميشود افزوده آنها تعداد
حدود اكنون هم.ميكنيد تسريع را كشورها ديگر استعدادهاي جذب روند شما بنابراين*
.ميكنند تحصيل لندن اقتصادي علوم عالي مدرسه در آلماني دانشجوي پانصد
براي مناسبي محيط ما دانشگاه ميدانند كه هستند افرادي از دانشجوياني چنين
براي حاضرند و هستند حركت حال در انسانهايي آنها.است استعدادهايشان شكوفايي
از پس دانشجوها اين اغلب اگر.بروند جهان كنار و گوشه به بهترينها به دستيابي
از عمدهاي بخش.نميشوم نگران من بازگردند ، كشورشان به خود تحصيلات پايان
خود تحصيلات پايان از پس ميكنند ، تحصيل آمريكا در كه بريتانيايي دانشجويان
در موجود تجهيزات و امكانات انگليسي دانشگاههاي از بسياري حال هر به بازميگردند ،
.ندارند اختيار در را آمريكايي دانشگاههاي
!است ميان در پول مسئله نيز اينجا در بنابراين*
كمك با تنها نميتوان را دانشگاهي فارغالتحصيلان.است مختلف ظرفيتهاي ما منظور
مطالعاتي ، فرصتهاي است ، مهمتر فارغالتحصيلان براي آنچه ;كرد جذب بالا حقوق
اين در انگليسي دانشگاههاي كه است بديهياست كافي وقت و آزمايشگاهي امكانات
سرمايهاي آمريكا هاروارد دانشگاه.هستند عقبتر آمريكايي دانشگاههاي از زمينه
كه حالي در دارد ، اختيار در تحصيلي بورسهاي اعطاي براي دلار ميليارد پانزده حدود
ما حال اين با.دارد اختيار در يورو سيميليون تنها لندن اقتصادي علوم عالي مدرسه
.يابيم دست بالايي استاندارد به زمينه اين در توانستهايم
به شود؟ تامين بايد چگونه دانشگاهها در آموزشي پروژههاي اجراي براي لازم پول*
.نيستند برخوردار بخش اين در مناسب سرمايهگذاري براي لازم قدرت از دولتها حال هر
دانشگاه در تحصيل به انگلستان در ديپلمهها درصد هفت به نزديك پيش سال سي حدود
گذشته در.ميشويم نزديك درصد چهل رقم به تدريج به ما امروزه اما.ميآوردند روي
از شهروندان از كوچكي بخش تنها داشت ، تكيه دولت كمكهاي به عمدتا آموزشي نظام كه
درصد حدود 40 انگلستان در امروزه اما.ميشدند برخوردار دانشگاهي تحصيلات موهبت
حمايت براي تازهاي مالي منابع بايد اينرو از و ميشوند دانشگاه وارد دانشآموزان
تحصيلات در كنندهاي تعيين نقش بايد همواره دولت من نظر به.يافت آموزشي نظام از
در عمدتا پژوهشي و تحقيقاتي بودجههاي بايد سخن ديگر بهباشد داشته دانشگاهي
پروژههاي گرفتن عهده بر طريق از نيز دانشگاهها و گيرد قرار دانشگاهها اختيار
بر تكيه با تنها بخواهند دانشگاهها اگر.نمايند ايفا را خود نقش دولتي تحقيقاتي
.ميشوند خارج خود اصلي مسير از كنند ، فعاليت دانشجويان از دريافتي شهريه
ميكنيد؟ تامين چگونه را خود دانشگاه هزينههاي شما*
را ديگري بخش و دانشجويان از شهريه دريافت محل از را هزينهها از عمدهاي بخش ما
.ميكنيم تامين تحقيقاتي پروژههاي انجام طريق از
نظر به آيا.شود ممنوع دانشجويان از شهريهاي گونه هر دريافت آلمان در است ، قرار*
كرد؟ اداره را دانشگاهها ميتوان شهريه دريافت بدون شما
توجه مورد را بهتري راههاي است ، بهتر من نظر بهاست دشوار بسيار كار اين
از را خود هزينههاي تمام آمريكا در خصوصي دانشگاههاي مثال عنوان به.قرارداد
كه دارد وجود امكان اين آمريكا در البته.ميكنند تامين شهريه دريافت طريق
همچنين و برويم پيش سمت اين به بايد ماكنند استفاده مختلف بورسهاي از دانشجويان
قايل را امكان اين نيستند برخوردار مالي بضاعت از كه دانشجوياني براي ميتوانيم
.دهند ادامه خود تحصيلات به شهريه دريافت بدون كه شويم
است درراه دلار آزاد سقوط
طاولي فخر كوروش
در تاريخ طول در خود سطح پايينترين به دلار برابري ارزش بود ، سال 1995 بهار
در غيرمستقيم طور به وخيمي بحران ترتيب اين به و بود رسيده آلمان مارك و ين برابر
بانك رئيس و صدراعظم ماير ، تيت هانس و كهل هلموت.شده ايجاد اروپا مالي بازارهاي
را آمريكاييها علنا بودند ، آمده خشم به پولي بينظمي اين از كه آلمان وقت مركزي
موازنه كسري و بدهند نظمي اقتصادشان به خواستند آنها از و دادند قرار خطاب
از آلمان وقت دارايي وزير تئووايگل ، زمان آن در.بخشند بهبود را خارجيشان
.بود آورده ميان به سخن واشنگتن "مجرمانه بيتوجهي"
ارزش اينكه جز به است ، نداده روي تغييري هيچ عملا و ميگذرد زمان آن از سال هفت
جاري موازنه كسري.است يافته افزايش درصد حدود 50 ديگر ارزهاي به نسبت دلار برابري
/معادل 1 كه سال 2001 در دلار ميليارد است417 رعبآور و عظيم همچنان متحده ايالات
جاري سال در كسري اين ميرود انتظار.است كشور اين داخلي ناخالص توليد درصد 4
.شود بالغ داخلي ناخالص توليد درصد به 5 و بشود هم بيشتر
چنين كه دارند عقيده و ميدهند قرار انتقاد مورد را بينظمي اين اروپاييها
نشست آخرين در.ميدهد قرار تهديد مورد را جهاني مالي و پولي نظام تعادل شرايطي ،
فرصتي اروپاييها شد ، انجام واشنگتن در امسال آوريل اواخر كه صنعتي كشور هفت گروه
رئيس دويزنبرگ ، ويم نشست ، اين در.كردند پيدا انتقاداتشان و ناخشنودي ابراز براي
ايجاد درازمدت در آمريكاييها خارجي موازنه كسري كه كرد اعلام اروپا مركزي بانك
پولي و مالي نظام به خساراتي آوردن وارد بدون نميتواند روند اين ميكندو مشكل
.كند پيدا ادامه جهاني
زمان نپرسيد من از اما شود ، حل زماني يك بايد مشكل اين":گفت واشنگتن در دويزنبرگ
وي دنبال به و خواند "اساسي" را مشكل اين اروپا مركزي بانك رئيس ".است وقت چه آن
ابد تا نميتواند شرايط اين":گفت نيز اروپا اتحاديه پولي امور كميسر سولبس ، پدرو
".شود مرتفع مشكل اين روزي يك بايد.كند پيدا ادامه
اروپا اقتصادي مقامات نگرانيهاي و انتقادات به نسبت ديگر بار يك آمريكاييها
از ناشي خارجيشان تجارت تراز در توازن عدم كه دارند عقيده آنها.ماندند بيتفاوت
ميگويند آمريكاييها ديگر عبارت بهاست جهان ديگر مناطق در اقتصادي پويايي فقدان
آنها كنند ، مصرف بيشتر ژاپن ، و آلمان بالاخص و دنيا ، بزرگ صنعتي كشورهاي ديگر اگر
جان.ميشود كمتر خارجيشان تراز كسري ترتيب اين به و ميكنند وارد بيشتر نيز
اين در قدر اين چرا نميدانم من":ميگويد متحده ايالات دارايي وزير معاون تيلور ،
نشان كسري اين.شود كم خارجي تراز كسري كه ميكنند اصرار و ميشود صحبت مورد
سوي به سرمايهها علت همين به و است سرمايهگذاري براي خوبي مكان آمريكا كه ميدهد
من نظر به.دارند مساعدي بازدهي سرمايهگذاران براي حتما و ميشوند روانه ما كشور
".است اشتباه روند اين كردن متوقف براي تلاش
خارجي تراز كسري از نبايد ما" كه ميدارد نيز ، اظهار آمريكا دارايي وزير اونيل ، پل
عواقب وضع ، اين اصلاح براي تلاش هرگونه كه دارد عقيده نيز او اما ;"شويم غافل
نميتواند" آمريكا به واردات كاهش راهحل انتخاب و داشت خواهد پي در شومي اقتصادي
كردي فرانسوي بانك اقتصاددان بلانكه ، پاسكال ميان اين در"باشد درخشاني ايده
:دارد وجود خارجي تراز كسري اصلاح براي راه سه":دارد عقيده خودش نوبه به اگويكول
متكي اقتصادي سياست اتخاذ و ارز برابري نرخ تعديل داخلي ، تقاضاي در انقباض ايجاد
شيوه دو متحده ، ايالات در اكنون هم ميرسد نظر به ".داخلي اقتصاد از حمايت بر
.اجراست حال در اخير
نيست جذاب ديگر كه بورسي
جهان كشورهاي باقي.است مشكلساز كسري اين مالي تامين تجاري ، تراز كسري از بيش
مصرف مالي تامين براي كه ميدادند قرار انتقاد مورد را متحده ايالات مديدي مدت
سادهتر ، عبارت به.است خشكانيده را جهاني سپردههاي آمريكايي ، خانوارهاي بيحدوحصر
به بود ، شده سرمايهگذاري آمريكايي سهام در پولش كه ژاپني بازنشسته پسانداز
خريداري را خانگي وسايل مدل آخرين ميداد اجازه آمريكايي كرده ازدواج تازه جوانان
نزدك ، بورس سقوط اول دليل.است تغيير حال در دليل دو به احتمالا روند اين.كنند
جذابيت كه است انرون انرژي شركت رسواييآميز ورشكستگي همچنين نوين ، اقتصادي نماد
در كه دارند عقيده اقتصاددانها.است برده تحليل را متحده ايالات مالي بازارهاي
جاري كسري از نيمي فقط خصوصي سرمايههاي موج سال 2002 ، اوايل و سال 2001 دوم نيمه
از آمريكايي سهام خريد محسوس كاهش واسطه به ويژه به اتفاق اين ;داد خواهد پوشش را
جايگاه امر ، اين موازات به.داد خواهد روي متحده ايالات در غيرساكن سهامداران سوي
حضور.است فروپاشي حال در ذخيرهاي ارز عنوان به دلار فرد به منحصر تقريبا
چين مركزي بانك جمله از - جهان مركزي بانكهاي برخي شده باعث صحنه در يورو قدرتمند
تصميم - شد بالغ دلار ميليارد به 8/233 ارزياش ذخيره آوريل ماه پايان در كه
اكنون 15 هم كه) را يورو سهم و داده كاهش ارزيشان ذخيره در را دلار سهم بگيرند
دلار فعلي نسبي افول دهد ، روي اتفاق اين اگر.دهند افزايش (است ارزي ذخاير كل درصد
.گردد تبديل آزاد سقوط يك به ميتواند
جهان 2002
رضايينصير غلامرضا
2 ميخيزد پا به ژاپن
با زماني كه نيز ساز و ساخت بخش.است نشده واقع حمله مورد توليد بخش تنها البته
كاهش دليل به ميكرد ، برابري سياسي قدرت و نفوذ لحاظ به آمريكا نظامي صنايع بخش
نتيجه در.است شده ضعيف عمومي ، فعاليتهاي از شدن كاسته و خصوصي بخش سوي از تقاضا
كشور داخلي ناخالص توليد در را سهم كمترين ژاپن عمراني بزرگ شركت سفارشات 50 دفتر
.است داشته تاكنون پيش سال از 30
همراه به خود با عميقي فرهنگي تلويحات خدماتي اقتصاد ظهور غربي ، كشورهاي مثل
وفاداري نهايت دائم ، شغلي امنيت قبال در كه سامورايي حقوقبگيران دوراناست داشته
مواجهه در را خود ميانسال مردان.است شده سپري ميكردند ، ابراز كارفرما به نسبت را
فرصتهاي كردن پيدا براي موارد اغلب در و ميبينند كار يافتن براي دشواري وضعيت با
شركتهاي در خدمات بخش در شغلي فرصتهاي.ندارند را لازم مهارتهاي جديد شغلي
كارگران نسبت.است تخصصي مهارتهاي و انعطافپذيري مستلزم و است شده متمركز كوچكتر
سال 2002 در درصد به 24 سال 1988 در درصد از 12 و يافته افزايش شدت به پارهوقت
بيكاري نرخ آنكه حال يافته ، افزايش ساله تا 54 مردان 45 بين در بيكاري.است رسيده
.است كاهش به رو ساله تا 34 بين 25 زنان براي
وجود اقتصادي ناتواني و بيماري احساس هنوز چرا مثبت تغييرات همه اين به توجه با
تاثيرات كارايي و انعطافپذيري سودآوري ، بر خصوصي بخش تاكيد كه است اين پاسخ دارد؟
داخلي ناخالص توليد درصد از 22 پايه سرمايهگذاري كاهش خصوص به.است داشته ضدتورمي
.است كرده بدتر را ژاپن در سرمايه كمبود سال 2001 در درصد به 14 سال 1990 در
هنگفتي سودهاي خارج در بزرگ توليدكنندگان و بود رونق حال در جهان اقتصاد كه زماني
براي اساسي اقدامات كه ميكردند تصور چنين ژاپني سياستگذاران ميزدند ، جيب به
كه بردند پي خود اشتباه به سياستگذاران اين زماني تنها.است غيرضروري مقابله
.يافت كاهش شديدا صادرات و شد مواجه نزولي سير با جهان اقتصاد
بين در فراوان محبوبيت و "درمان از قبل درد" كار دستور با كويزومي دولت
به دولت اين سال 2002 در.آمد كار سر بر بود ، شده زدوده توهماتشان كه رايدهندگاني
تحرك به را اقتصاد دولت درد ، گرفتن شدت با و داد خواهد ادامه خود سياستهاي
سال كه شد خواهيم متقاعد بگذاريم يكديگر كنار را عوامل اين همه وقتي.داشت واخواهد
پويا و فعال ژاپن يك انتظار در ديگر بار.بود خواهد سازندهاي سال ژاپن براي 2002
.باشيد
نفت نگاه
عباسي محمد
اوپك تصميمات انتظار در نفت بازار
معناي به اين كه شد معامله دلار اوپك 14/23 سبد خام نفت بشكه هر چهارشنبه روز
شاخص اين خام نفت بشكه و افتاد نيز برنت شاخص براي كاهش اين.بود آن سنتي كاهش 43
كاهش 44 با (WTI) غربي تگزاس متوسط شاخص اما.رسيد دلار به 18/24 كاهش سنت با 27
.رسيد جولاي ماه در تحويل براي خام نفت بشكه هر براي دلار به 89/24 سنتي
براي) اوپك نفت سبد خام نفت بشكه هر بهاي پنجشنبه روز در كه است حالي در اين
تگزاس متوسط ولي داشت ، افزايش سنت برنت 4 شاخص خام نفت و سنت 11(جولاي ماه تحويل
در كاهش اين.داشت كاهش سنت برنت 2 شاخص جمعه روز در اماداشت افزايش سنت غربي 10
.شد مشاهده خفيف صورت به شاخصها ساير مورد
تحت را بازار (نروژ و روسيه مشخص بهطور) غيراوپك و اوپك بين رقابت گذشته هفته طي
از خود سهم حفظ براي كشورها اين با مقابله بر مبني اوپك اعلام و داد قرار تاثير
اگرچه شد تلقي قيمتها جنگ بازي به ورود براي سازمان اين آمادگي معناي به بازار ،
تاثيرات از نتوانست تكذيب اين اما كردند تكذيب شدت به را موضوع اين اوپك مقامات
.كند جلوگيري نظر اختلاف اين منفي
يابد كاهش خام نفت بشكه هر قيمت اشاره مورد روزهاي طي شد باعث كه عواملي ديگر از
ماه طي 5 كشور اين توليد درصدي افزايش 7/8 بر مبني روسيه توليد رسمي آمار اعلام
شدن برابر سه آن كنار در.بود توليد افزايش براي كشور اين تلاش و جاري سال نخست
.نبود بيتاثير چندان نيز عراق نفت توليد
برنت شاخص خام نفت بشكه هر قيمت كه بود گونهاي به نروژ و روسيه نفت توليد افزايش
از بيش توليد دليل به معتقدند كارشناسان اكثر كه شد كمتر دوبي شاخص از ژاپن در
.اروپاست در خام نفت اين تقاضاي
ماههاي در خام نفت عرضه كمبود بر مبني انرژي بينالمللي آژانس اعلام ديگر سوي از
توليد افزايش عدم بر مبني (تهران به سفر در) اوپك كل دبير تاكيد و يكسو از آتي
كاهش از بخشي حتي و بدهد دست از را خود كاهشي روند جهاني بازارهاي در قيمت شد باعث
.كند جبران نيز را قبل روزهاي
سازمان تصميمات از بازار انتظار به زيادي حدود تا جاري هفته در قيمت سرنوشت
آژانس نگراني ابراز با حساسيت اين و دارد (اوپك) نفت توليدكننده كشورهاي
.است شده بيشتر توليد افزايش تصويب عدم احتمال از انرژي بينالمللي
توليد افزايش مقابل در سازمان اين اعضاي جمعي يا انفرادي عكسالعمل آن كنار در
اين.دهد كاهش را قيمت ميتواند كه است بازار در تاثيرگذار عوامل از نيز غيراوپك
جنوبي آفريقاي قيمت ماندن بالا و ژاپن بازارهاي در قيمت توازن عدم كه است حالي در
.كند پيدا بازار خود ارزان نفت براي ميكند سعي و دوخته چشم خاورميانه بازارهاي به
اقتصاددان نگاه
بهرهوري آرماني جامعه
*ادياردني
همگي ما.ميباشد كارها نمودن تخصصي بهرهوري افزايش در گذار تاثير عوامل از يكي
بازدهي ميكنيم ، كار داريم ، استعداد يا و تخصص آنها در كه زمينههايي در وقتي
نيازهاي با متناسب و صحيح صورت به مشاغل جامعه يك در اگر.ميشود بيشتر كارمان
كار به مشغول آموخته كه حرفهاي با متناسب كس هر و باشد شده تقسيم افراد بين واقعي
چنين در.رفت خواهد بالا خود به خود جامعه افراد تكتك درآمد صورت آن در باشد ،
و مينمايد دنبال را واحد مسير يك خويش شغلي فعاليتهاي دوران طول در فرد هر حالتي
و ذهن اگر كه است طبيعي.ميافزايد واحد رشته يك در خويش تجربههاي بر دائما لذا
بيشتر درآمدمان نگردد ، فعاليتهايمان اصلي مسير از غير ديگري كارهاي متوجه وقتمان
حتي كه رسيده جايي به كار زمينه اين در.مييابد گسترش نيز رفاه ميزان و ميشود
آن در كه است جامعهاي آرماني جامعه معتقدند بهرهوري كارشناسان از برخي
تا شود سپرده محدود و خاص قشر يك به غذاپختن نظير افراد عادي و روزمره فعاليتهاي
را خويش تخصصي مسير "فرعي فعاليتهاي" گونه اين از فارغ بتوانند جامعه اعضاي بقيه
جامعه چنين در كارشناسان از گروه اين اعتقاد به.نمايند طي بيشتري سرعت با
به پيشرفت سرعت ميشود ، ياد نيز "بهرهوري آرماني جامعه" به آن از كه آرمانياي
.ميپيمايد صعودي سيري نيز رفاه آن تبع به و ميرسد ممكن حداكثر
ثروت نام با كتابش در را آن و دريافت را مطلب اين كه بود كسي اولين اسميت ، آدام
كارها نمودن تخصصي چرا راستي به اما.كرد منعكس شد ، نوشته سال 1776 در كه ملل
باشد؟ تاثيرگذار رفاه سطح بردن بالا در حد اين تا ميتواند
.ميكنند كسب بيشتري بسيار درآمد خويش تخصصي حوزه در خلاق متخصصين كه است آن پاسخ
كلي استاندارد نتيجه در و ميدهد افزايش را خريد قدرت افراد اين درآمد سطح افزايش
تورم فشار از شكل بدين بهرهوري افزايش اين بر علاوه.ميكند پيدا افزايش زندگي
و موثر نقش كه اينترنت نظير ابزارهايي از استفاده زمينه اين درميكاهد نيز
مفيد بسيار ميتواند ميكند ، ايفا آن نمودن تخصصي و كار تقسيم روند در شگفتانگيزي
خود فعاليت كه ميدهند را امكان اين شركتها به الكترونيكي تجارت بازارهايباشد
.بسپارند ديگران به را وظايف باقي و كنند متمركز كارشان بخش پرسودترين روي بر را
ميانگين طور به الكترونيك تجارت كه است آن از حاكي انگلستان مخابرات شركت ارزيابي
قابل سهم و است آورده پايين قابلتوجهي كاملا مقدار تا را معاملات هزينههاي
.است نموده ايفا خويش مشتريان به خاص تخصصي حوزه هر دسترسي ميزان گسترش در توجهي
متناسب تخصصي حوزههاي اغلب كه هستيم شاهد جهان بازارهاي از بسياري در متاسفانه
شدهاند موجب كاذب نيازهاي ديگر عبارت به.ننمودهاند رشد موجود واقعي نيازهاي با
رشد است ، متعادل اقتصاد يك به مربوط كه آنچه از بيشتر يا كمتر مذكور حوزههاي تا
عدم.برود ميان از كشور يك بازار در تعادل تا ميشود باعث موضوعي چنين.كنند پيدا
نيروي مازاد يا كمبود شاهد مختلف زماني دورههاي طي ما تا ميشود موجب تعادل وجود
در موجود نيروهاي كه بود خواهد آن وضعيتي چنين پيامدباشيم خاص شاخه يك در متخصص
رشته يك در كه فردي ديگر عبارت به.كنند مكان نقل ديگر شاخه به شاخه يك از بازار
جديدي رشته وارد و گذاشته كنار را خود سوابق است ، داشته تجربياتي يا و تحصيلات
موجب بازار در تعادل عدم نوع اين.است سودمندتر برايش وي زعم به كه ميگردد
در.باشد داشته منفي بعضا يا و كند آهنگي فعاليتها كردن تخصصي روند تا ميگردد
نظير روزمره و كوچك فعاليتهاي حتي آن در كه آرماني جامعه آن از ما وضعيتي چنين
.ميكنيم پيدا روزافزون فاصلهاي ميشود ، سپرده خاص شغلي قشر يك به هم غذاپختن
از بيش نيز تورم و نموده دنبال را نزولي سيري اجتماعي رفاه آن متعاقب كه است طبيعي
يا و توسعه حال در كشورهاي در جمعيت فزاينده رشد با متاسفانه.مينماياند رخ گذشته
يافته نمود پيش از بيش مختلف كشورهاي كار بازار در گسيختگي هم از اين توسعهنيافته
.است
هر از بيش روندي چنين با مقابله براي امروز معتقدند اسميت آدام نظريات پيروان
نمودن تخصصي و كار تقسيم راه در شفاف ابزارهاي از گسترده استفاده لزوم ديگري زمان
خاكي كره اين سطح در آن نمودن يكپارچه و كار بازار كردن جهاني.ميشود احساس آن
نزديكترين شايدميرسد نظر به راه اين در كه است شيوههايي معقولترين از يكي
فرهنگ و جهانيسازي موضوع گردد ، متبادر ذهن به فوق مقوله به پرداختن با كه اصطلاحي
آدام نظريات حاميان ميان زمينه اين در گفت بايد اما.باشد "جهاني دهكده" به مربوط
بازار كردن جهاني معتقدند گروهي.دارد وجود اختلافنظر اقتصاددانان كلا و اسميت
محسوب آن شرط پيش جهاني دهكده ايجاد و جهانيسازي بيترديد كه است موضوعي كار
چارچوبها از خارج بايد را كار بازار كردن جهاني موضوع معتقدند نيز گروهي.ميشوند
بايد معتقدند آنها ديگر عبارت به.نگريست جهانيسازي مقوله در مطرح معيارهاي و
كفه تا شود آن از مانع جهان كار بازار وحدت روند از حمايت ضمن كه شود ايجاد سيستمي
مردم زندگي شئون تمام بر شركتها اين و شده سنگين مليتي چند شركتهاي نفع به ترازو
.گردند حاكم توسعه حال در كشورهاي در
يا درستي از صرفنظر.ميرسد نظر به صحيح جهات بعضي از فوق گروه دو از كدام هر نظر
كه گيرد قرار توجه مورد بايد ترديد بدون نكته اين فوق ، ادعاهاي از كدام هر نادرستي
كه است اقتصادي پويا اقتصاد يك ديگر عبارت به.است رفاه مولد فعاليتها كردن تخصصي
.ميدارند بر گام فعاليتها شدن تخصصي سوي به آن اجزاي
استريت وال كارشناس و بانك دويچه ارشد اقتصاددان *
|