دهد مي كاهش را امتحان اضطراب كه اصولي
موانع با پرورش و آموزش در اصلاحات
است روبرو متعددي
امسال خارج به دانشجو اعزام آزمون
نميشود برگزار
دانشگاه استاد منتخب محمدصادق دكتر
درگذشت اميركبير صنعتي
دانشآموز حضور 200 با "پرچمها جشن"
شد برگزار دختر دبستاني
و سفر صنعت" بينالمللي نمايشگاههاي
يافت گشايش "هتلداري" و "گردشگري
دهد مي كاهش را امتحان اضطراب كه اصولي
(پاياني بخش)دانشجويان براي امتحانات فصل در درسي برنامهريزي راههاي
عنوان با دانشجويان براي امتحانات فصل در برنامهريزي مطلب نخست بخش ديروز:اشاره
شيوههاي درخصوص را مطلب ادامه پاياني بخش در امروز.رسيد چاپ به ندارد ترس امتحان
.پيميگيريم ميدهد كاهش ممكن حد تا را امتحان اضطراب كه راههايي و موثر مطالعه
***
فراگيري و مطالعه بر حاكم اصول
شود رعايت ميبايستاصولي يادگيري افزايش و بهبود براي امتحان زمان در عمدتا
شامل گرفت نظر در مطالعهبايد از بيش كه اصولي.شود حاصل كارآمد و بهينه نتايج تا
مورد مقدار تعيين لازم ، زمان مدت تعيين مطالعه ، انگيزه و هدف تعيين چون مواردي
معده ، بودن پر جمله از موارد برخي اجتناباز و زيست محيط انتخاب مطالعه ،
.است تخيلات و نابجا اضطرابهاي
مطالعه چون مواردي شامل نيز شود ، رعايت مطالعهبايد حين در يا هنگام در كه اصولي
تلويزيونو صداي خانوادگي ، جلسات) اخلالگر عوامل از آرامش ، دوري جدي ، حفظ و فعال
مطالب با سوالي برخورد مهم ، نكات يادداشتبرداري ،(.. و صدا پرسرو محيط و راديو
مطالعه هنگام خود به استراحت حواس ، دادن تمركز طريق از منفي افكار آموختني ، ترك
نكات علامتگذاري و (است لازم دقيقهاي استراحت 5 يك حداقل ساعت يك تا دقيقه هر45)
.است كليدي مفاهيم و مهم
تكرار چون مواردي شامل نيز گيرد قرار نظر مد مطالعه پايان از بعد بايد كه اصولي
بر بيشتر تاكيد كتبي ، و شفاهي طريق از آنها مرور و آموختهها مهم نكات مفاهيمو
.است مباحثه امكان صورت شدهدر علامتگذاري نكات
انگيزه و هدف تعيين
:ميفرمايد (ع)صادق امام كه است زياديشده هاي توصيه هدف تعيين و انگيزه خصوص در
همچنين امر اين "نميشود دور خود جاي از ولي ميچرخد خود دور بيهدف انسان"
هدف بدون اگر:مينويسد ميگر جمله از است شده توصيه نيز وتربيت تعليم متخصصين توسط
خواهيم همراه به را نرسيدن خطر شايد و ديگر جاي به رسيدن خطر كنيم حركت انگيزه و
.آورد
هدفمند درسي مطالب با وقتييادگيرياند روند مهم عوامل از انگيزه و هدف داشتن
.ميرسيم يادگيري قدرت مرزهاي و رواني آرامش به ميكنيم برخورد
:كه چرا ميدهد كاهش را كمبودها از ترسيدن هدف ، داشتن
هماكنون كه ببريم پي موضوع اين به كهنتوانيم ميشود موجب كمبودهايمان از ترسيدن
.داريم فوقالعادهاي توانايي و ارزشمنديم كافي اندازه به هم
مطالعه زمان مدت تعيين
صبح تا شب -شب تا ظهر -ظهر تا صبح قسمت به3 را شبانهروز ساعت معمولا24
براي را ساعت ما8 وقت سه اين بيبن شبانهروز در اگر حال.ميكنند تقسيمبندي
به است ساعت كه16 سوم دو كنيم ، لحاظ را زمان سوم يك يعني بگيريم نظر در مطالعه
طول در را شده احياء ساعت و8 مييابد تخصيص تغذيه و جنبي كارهاي و استراحت
با مفيد وقت ساعت شاهد 56 هفته طول در كنيم تقسيم مشغله كارو تناسب به روزانه
ميشود آزاد وقت ساعت هفته112 طول در جمعا كه آزاد وقت ساعت روزانه 16 رعايت
.هستيم
است آدميبهتر يادگيري ، فنون صاحبنظران اغلب زعم به بنگريم كه ديگر زاويه از
بهطور ساعت قراراست3 اگر يعني كند ، تقسيم مفصلي بهصورت را خود يادگيري مهارت
و مطالب تراكم دچار تا باشد داشته استراحتي ساعت هر بين حتما كند مطالعه مستمر
.نشود يادگيري فلات
.بود خواهد ارزشي ذخيره موجب امر اين رعايت
است اهميت حائز مطالعه مورد مباحث و زمان بين ارتباط در كه كاربردي نكتهاي اما
بهتر استراحت از بعد روز اوايل در را استدلالي و عميق مطالب انسان عمدتا كه اين
ياد بهتر بعدازظهر را نظري مطالب.(حسابداري آمار ، رياضي ، مثل) ميگيرد ياد
و دستوري قواعد زبان ، مثل ، ذوقي مطالب و (منطق زيستشناسي ، فلسفه ، مثل) ميگيرد
تاريخ ، انگليسي ، زبان فارسي ، ادبيات مانند ميگيرد ياد بهتر شب را صرف نظري
...و جغرافيا
مناسب محيط و جسمي بعد
از امتحان زمان در همچنين سروصدا و مخل عوامل از دوري و سرما و گرما نور ، جهات از
:است عنايت قابل جسمي بعد در ذيل نكات تغذيه جهت
.ميدهد كاهش را مطالعه انگيزش و يادگيري ميزان معده بودن پر *
افراد كه ميشود گفته اصطلاحا لذا مييابد كاهش بدن كربوهيدرات ميزان *
بر عجيبي اثر كه كشمش جمله از طبيعيو تنقلات از است بهتر.ميشوند شيرينيخور
.شود استفاده دارد حافظه
.نشود مصرف نشاستهاي مواد ممكن حد تا *
.شود كاسته است لازم كه ميگردد خوابآلودگي موجب دوغ و ماست خصوصا لبنيات مصرف *
.ميكند مختل را يادگيري نيز گرسنگي *
جدي و فعال مطالعه
از.است علمي قواعد و اصول و يادگيري الفباي پذيرش آماده آدمي فعال مطالعه در
:كرد اشاره زير موارد به ميتوان نيز آن ابزار
.شتاب بدون و آرام اصطلاحا و دقت با مطالعه آغاز*
.كند پيدا را لازم آمادگي ذهن تا شوند خوانده بار نخست2 صفحات امكان صورت در *
(ذهني نرمش اصطلاحا)
زمان بهطوريكه مطالعه جهت يافته تخصيص زمان به نسبت جديت و تعارفات از دوري*
.كند رعايت را زمان مديريت يعني.كند رعايت دقيقا را شده تعيين
.شد داده توضيح قبلا كه تمركز تمرين چند انجام*
حساستر تمركز يا مطالعه هنگام فرد چون زد ، دست آرامش حفظ به بايد امكان حد تا
شرايط اين براي را خود كه است بهتر بنابراين ميآيد ، او سراغ به زودرنجي ميشود ،
برنامههاي خصوصا بپرهيزد ، محيطي اخلالگر عوامل از ضمن در و سازد آماده
خشن صحنههاي از مملو امروزه كه تلويزيون يعني زمان قاتل بزرگترين پايانناپذير ،
روان و روح روي كلمه برابر 1000 آن تصوير هر كه است نشانداده اخير تحقيقات و است
اينجا در تصوير هر كه بدانيد است جالب.ميآورد ذهني اشغال و ميگذارد تاثير آدمي
با يعني.ميگذرد ما ديدگان از ثانيه در فريم (تا24 16) بين كه است (فريم) منظور
قرار القايي كلمه تاثير24000 تحت ما ثانيه در مسلسل (تصوير) فريم احتساب24
و سريالها اين خاكريز عقبه در نيز خاصي اهداف و اغراض متاسفانه امروزه كه ميگيريم
.دارد وجود فيلمها
بسيار مبلغ سينمايي فيلمهاي و تلويزيوني سريالهاي سازندگان به آمريكايي شركت يك
از24 فيلم جاي جاي در و فيلم از ثانيه يك تصاوير وسط تا بود پرداخته كلاني
.بپردازند خانگياش لوازم و محصولات تبليغ به را (و16 فريمهاي15) تصوير تصوير 2
از 24 فريم كه2 مينوسيد نامه كارخانه صاحب به فيلمها سازنده استوديوي صاحب
اعلام ايشان و نميشوند ديده سريال و فيلم تماشاي هنگام و چشم با كه ثانيه يك فريم
ناخودآگاه ضمير در درصد اطمينان100 با ولي شوند ديده نميخواهيم ما كه ميدارد
.ميشوند كشيده محصول آن سمت به ناخودآگاه افراد و ميشود حك افراد
شعارهاي و عكس از فريمهايي سريالها ، و سينمايي فيلمهاي ثانيههاي وسط نيز روسيه در
روندگان سينما و ميدادند قرار گورباچف پروستريكاي قضيه و فروپاشي از قبل را خود
و كرده همديگر به رو سينما در از خروج بعداز ميكردند مشاهده را سينمايي فيلم وقتي
اما بوده تراژديك يا خانوادگي يا دراماتيك فرضا فيلم موضوع ميپرسيدند متعجبانه
ميشود متبادر ما ذهن به شعار يا محصول يا سياستمدار فلان تصاوير چرا نميدانيم
گفته بالا در كه مثالهايي.نكردهايم رويت فيلم در مستقيما و مستقلا اينكه حال
القائات و مستقيم تاثيرات حال است ، تصويري رسانههاي تاثيرات پنهان نمونه شد
صرع شد اشاره قبلا همانطوريكه آن رهآورد كه دارد را خود جايگاه آن عيان تصويري
.است تصويري
زمان در خصوصا) اضطراب موجد و آرامش زننده برهم افكار كرده ذكر "بك" همانطوريكه
.ميپيوندد وقوع به ازآنها تركيبي يا زير كلي خطاي نوع از4 يكي با (امتحان
مصيبتبار آنرا مشكل با مواجهه يا خطر احساس بهمحض شخص:كردن فاجعهآميز -1
.ميخواند
مطالعه هنگام مطالب يادآوري در نقايص يا جزيي اشتباهات:كردن اغراقآميز -2
.ميشود گرفته درنظر مهلكي معايب يا مطلق شكست بهعنوان
كل بر حاكم قانون يك به پيچيده درس يك يا دشوار تجربه يك:اندازه از بيش تعميم -3
.ميشود تبديل شخص زندگي
نقاط و شخصي تواناييهاي و موفقيتها تمام از پوشي چشم:مثبت نقاط به بيتوجهي -4
.گذشته قوت
امتحان اضطراب از پيشگيري روشهاي از برخي
.(خودارزيابي) امتحان از اغراق بدون و واقعبينانه ارزيابي *
و روشن هدف و ميدهند شكل را شما وجود شما ، هدفهاي:هدف ايجاد و توان تلقين *
آنها و تاريك دنيا ميكنند فكر كه آنهايي.است كاميابي خيمه عمود اميدوارانه
.نديدهاند را ميبخشد روشني زندگيشان به كه را نوري حتي ناتوانند ،
.درست تمركز با توجه مدار در امتحان اضطراب ندادن قرار *
.تمرين و مشورت مثل سازنده رفتارهاي *
زندگي ودلگرم آرام و نفس به اعتماد داراي افراد كنار سالها ما از بسياري متاسفانه
از بسياري.بياطلاعيم آنها روشهاي از اما هستيم همكلاسي داريم ، معاشرت ميكنيم ،
آنها روشهاي از اما دوستيم آنها با كنشمند ما ميكنندو زندگي روشمند افراد ،
.نميكنيم استفاده
نكنيم ، گناه و تقصير احساس:مانند امتحان ، ايام در نامطلوب محركهاي كردن برطرف *
.نكنيم متبادر ذهن در را نادرست برچسبهاي و كنيم دور را ناامني و ترس
:طلايي نكته
اصلا و است زندگي لازمه اضطراب كمي مقدار كه كنيم فراموش نبايد اينكه آخر در و
است رنج از درجهاي اضطراب است ، وابسته اضطراب از اندكي ميزان به زندگي بركت گاهي
حالت يك امتحان جلسه در اضطراب اين چونآن مالك نه باشيم رنج شاهد بايد ما و
انجام خوب مطالعه گاهي كه اين آن و است مهم بسيار كه ميآورد همراه به را ديگري
كه ميكنيم احساس امتحان برگه با مواجهه بهمحض اما نيست شديد اضطراب ولي است ، شده
كه است ، شده بارها است موقتي حالت يك اين.نميآيد خاطرمان به جوابها درصد 70
وقتي ميشويم كه سوم سوال به پاسخ مشغول ولي نميآيد خاطرمان به دوم و اول سوال
.است آمده ما خاطر به و 2 سوال 1 پاسخ كه ميشويم متوجه ميرسانيم پايان به را پاسخ
از سريعا خاطر همين به.ندارند اشراف حافظه جستجوگري بعد به افراد بعضي متاسفانه
حالا جوابها تمام كه ميخورند تاسف تازه دقايقي از بعد و ميشوند خارج امتحان جلسه
توصيه سوالات به كردن فكر و جلسه آخر تا ماندن رو اين از.است آمده خاطرشان به
.ميشود
در آنها كاربست يقينا كه ميشود ارائه امتحان براي كاربردي نكاتي ذيلا
:بود خواهد مفيد ورودي آزمونهاي و دانشگاهي و درسي آزمونهاي بهينهسازي
فقط نه خود دانش و نگرش نوع و مهارت بردن بالا براي تحصيلي ترم طول در مطالعه*
.ميكند بعدي مطالعات پذيرش آماده را حافظه مطالب مرور امتحانبلكه براي
يا منزل به مراجعه و درس پايان از بعد روز هر انسان چنانچه است شده ثابت*
از مطالب پايداري كند مرور را شده ارائه درس بيشتر يا ساعت نيم حد در خوابگاه
.چرخيد خواهد بلندمدت و مدت ميان به كوتاهمدت حافظه
شده سازماندهي الگوهاي تكرار و مرور امتحان ، از قبل شب در آمادهسازي بهترين*
.است
رمزگذاري ، كدگذاري ، كنيد ، فعال را (چشمي) تصويري حافظه مطالعه طول در*
.شد بحث كامل بهطور تمركز قسمت در كه هستند ، خوبي روشهاي واژهسازي و علامتگذاري
و ساماندهي بيشترين امتحان موعد به مانده ساعت معمولا 24 نكنيد فراموش*
غيرضرور ، كارهاي اضطرابها ، دغدغهها ، از لذا ميگيرد صورت يادگيري و ذهني نظمبخشي
.كنيد دوري...و مجلات رسانهها ، كاذب ، مشغوليات و دخالتها
همشاگردي يك يعني.است مناسب بسيار (علمي هماورد) تمريني حريف دروس ، از بعضي در *
به را مطالعه و هستيد نزديك هم به درسي و روحي لحاظ از كه كرده پيدا همكلاسي يا
.باشيد داشته مباحثهاي صورت
خلوتي جاي نكنيد ، مطالعه نكنيد ، بحث كنيد سعي امتحان برگزاري از قبل ساعت نيم *
.كنيد تامل و كرده پيدا
موفق تجارب از يكي.كنيد استفاده مطالعه در دوستانتان از بعضي تجارب از حتما*
.است گوارشي تخليه و آب مصرف كمخوري ، امتحان هنگام فرهيخته افراد از بعضي
و است آرامش دعا بكنيد ، شروع آرامشبخش ذكر يك با امتحان جلسه در حتيالامكان *
.تطمئنالقلوب الابذكرالله كه چرا دلهاست آرامبخش خدا ياد كلا
پاسخگويي به شروع ميگيرند ، دست به را امتحان برگه وقتي دارند عادت بعضي *
اين در.ميدهند جواب و كرده نگاه يكييكي را سوالات محتاطانه بعضي و ميكنند
:فرماييد توجه زير نكات به زمينه
حافظه چون است بهتر بخوانيد آغاز در تامل با را سوالات تمام اگر كه شده ثابت اولا
.ميچيند را جوابها كمكم و ميافتد بكار جستجوگر
جواب داريد تسلط آنها بر كه سوالاتي يا آسان و ساده سوالات به اول كنيد سعي ثانيا
است فرصتي هم و ميبرد بالا سوالات ديگر به پاسخ براي را شما همانگيزه زيرا.دهيد
.كند جستجو را ديگر سوالات تا حافظه به
ناشي ميتواند آزمونها و امتحان دوره در تنشها و اضطرابها اغلب اساسي و اصلي علت
به نسبت سازنده و مثبت ديد نداشتن:شامل آنها از برخي به كه باشد چندي عوامل از
ذهني ، ابهام و توهمات مناسب ، تغذيه عدم مطالعات ، هنگام گسيخته برنامهريزي امتحان ،
ايجاد به اهتمام و توجه عدم و اعصاب دستگاه فرسودگي و خستگي خويشتن ، از اعتماد سلب
.است جسمي و رواني روحي ، جهت از امتحان مقدمات و
ملكي حميد دكتر
موانع با پرورش و آموزش در اصلاحات
است روبرو متعددي
پرورش و آموزش در اصلاحات مسير:گفت پرورش و وزيرآموزش:فرهنگي علمي گروه
روبرو موانعمتعددي و چالشها با وزارتخانه اين در اصلاح ايجاد و نيست هموار
.است
در اصلاحات مهندسي" ملي همايش از روز نخستين در دوشنبه روز كه " حاجي مرتضي"
موضوع:افزود ميگفت ، سخن تهران دانشگاه فردوسي تالار در "پرورش و آموزش
كه است مرتبه آخرين نه و بار نخستين براي نه پرورش و آموزش در اصلاحات
.ميشود طرح وزارتخانه اين در
رئيس پيام با يكشنبه صبح "پرورش و آموزش در اصلاحات مهندسي" ملي همايش
.كرد آغاز را خود كار شد ، قرائت پرورش و آموزش وزير توسط كه جمهوري
براي مجلس در اعتماد راي اخذ هنگام خود وعده به پرورش و آموزش وزير
اين برگزاري با امروز:افزود و كرد اشاره اصلاحات و مثبت تغييرات انجام
شده برداشته پرورش و آموزش در اصلاحات به رسيدن براي گام اولين همايش
.است
براي توانايي و امكان ايجاد را پرورش و آموزش در اصلاحات از هدف حاجي
اصلاحات انجام براي:كرد خاطرنشان و ناميد جامعه در كارآمد تربيت و تعليم
.هستيم مختلف حوزههاي در تغيير نيازمند ما پرورش و آموزش در
به كشور ريزان برنامه نگرش كه است اين اصل مهمترين:كرد تاكيد وي
.كند تغيير "سرمايهاي نگرش" به "مصرفي نگرش" از پرورش و آموزش
در تغيير پرورش ، و آموزش اهميت درك درخصوص مسئولان و مردم باور در تغيير"
و آموزش وزارت بروكراتيك شدت به ساختار تغيير و پرورش و آموزش منابعاقتصاد
".است اساسي تحول نيازمند كه است مواردي جمله از پرورش
امسال خارج به دانشجو اعزام آزمون
نميشود برگزار
نشدن برگزار از كشور آموزش سنجش سازمان آمار و فني معاون:علميفرهنگي گروه
.داد خبر سالجاري در خارج به دانشجو اعزام آزمون
سراسري آزمون برتر دانشجويان تجليل مراسم در دوشنبه روز پوركاظمي حسين محمد
اين از كشور از خارج به برتر دانشجوي اعزام:افزود اصفهان دانشگاه سال 80
.ميپذيرد صورت دانشگاهها توسط آنها اكتسابي نمرات به توجه با بعد به
دانشگاه استاد منتخب محمدصادق دكتر
درگذشت اميركبير صنعتي
علوم و رياضي دانشكده علمي هيات عضو منتخب ، صادق محمد دكتر:فرهنگي علمي گروه
سالگي سن 51 در قلبي سكته دليل به گذشته شب اميركبير ، صنعتي دانشگاه كامپيوتر
.درگذشت
:داشت اظهار اميركبير دانشگاه كامپيوتر علوم و رياضي دانشكده رئيس دهقان دكتر
مقابل از ساعت 9 در خردادماه سهشنبه 21 روز ارجمند ، استاد اين پيكر تشييع مراسم
.ميشود برگزار اميركبير دانشگاه مسجد
دانشآموز حضور 200 با "پرچمها جشن"
شد برگزار دختر دبستاني
مربيان و اولياء همراه به دختر دبستاني دانشآموز از 200 بيش:فرهنگي علمي گروه
كشورهاي پرچمهاي برافراشتن با را "پرچمها جشن" عنوان با مراسمي دوشنبه روز خود
.كردند برگزار ملتها دوستي و صلح واژههاي تبيين منظور به و مختلف
گراميداشت منظور به و بار اولين براي مراسم اين:گفت سپهر دخترانه دبستان مدير
بشر حقوق به احترام و ملتها بين دوستي و صلح اهميت ملي ، مظاهر به احترام ارزشها ،
.شد برگزار كشور سطح در تمدنها گفتگوي راستاي در و
جمله از مختلف مليتهاي با دانشآموزاني مراسم اين در:افزود پناه رزاق فاطمه
.دارند سمبليك حضوري آفريقايي و انگليسي آمريكايي ، دانشآموزان
دوستي و صلح موضوع با انشاء و نقاشي مسابقه برگزيده دانشآموزان به مراسم ، اين در
.شد اهدا جوايزي
.شد برگزار سپهر دخترانه دبستان در دوشنبه روز پرچمها جشن مراسم
و سفر صنعت" بينالمللي نمايشگاههاي
يافت گشايش "هتلداري" و "گردشگري
صنعت و گردشگري و سفر صنعت بينالمللي نمايشگاههاي دومين:فرهنگي علمي گروه
سازمان رئيس معزالدين مهندس حضور با دوشنبه روز غذا تدارك و تجهيزات هتلداري ،
نمايشگاههاي دائمي محل در خارجي و داخلي ميهمانان و جهانگردي و ايرانگردي
.يافت گشايش بينالمللي
و شركت ميشود ، 60 برگزار ايران در بار دومين براي كه نمايشگاه دو اين در:گفت وي
اندونزي ، عربي ، متحده امارات كشورهاي از خارجي شركت چهار همچنين و داخلي موسسه
انواع مربع متر و 500 هزار چهار وسعت به فضايي در و دارند حضور هندوستان و روسيه
غذا تدارك و هتلها تجهيزات گردشگري ، خدمات زمينههاي در را خود خدمات و كالاها
.كردهاند ارائه
|