يادداشت
ملي اقتصاد در ريلي نقل و حمل نقش
ندارد مطلوبي وضعيت جمعيت به نسبت يا مساحت به راهآهن شبكه طول شاخص نظر از ايران
آسياي در قزاقستان و تركمنستان ازبكستان ، آذربايجان ، چون كشورهايي از نظر اين از و
عدم از ناشي وضعيت اين.است عقبتر تركيه و سوريه و عراق كشورهاي همچنين و ميانه
در سرمايهگذاري است شده موجب كه است ايران در ريلي نقل و حمل مزاياي از صحيح درك
با امروزه.نگيرد قرار كشور اقتصادي برنامهريزان و مسوولان توجه مورد بخش اين
و حمل از بيشتر برابر حداقل 10 جادهاي نقل و حمل كه است شده ثابت علمي مطالعات
تعداد نيز سوانح و تصادف نظر از.ميكند ايجاد زيست محيط براي آلودگي ريلي نقل
و جدي جراحات دچار يا ميدهند دست از را خود جان جادهاي نقل و حمل در كه افرادي
جادهاي نقل و حمل از كه مسافراني با مقايسه قابل وجه هيچ به ميشوند خطرناك
به نسبت ريل احداث نيز سرمايهگذاري هزينه نظر از.نيست ميكنند ، استفاده
ايران در زمين بودن ارزان به باتوجه بهخصوص و دارد كمتري بسيار هزينه جادهسازي
.است اقتصاديتر و پايينتر كشورها از بسياري به نسبت ما كشور در ريل احداث هزينه
نقل و حمل كل از نقلريلي و حمل بخش سهم فوق مزيتهاي تمام عليرغم متاسفانه
.است داشته نزولي روند همواره گذشته سالهاي طي كشورمان
نقل و حمل طريق از شده جابهجا مسافر يا بار ميزان قدرمطلق اخير سالهاي در البته
و ديگرحمل شاخههاي در كه افزايشي نسبت به افزايش اين ولي است يافته افزايش ريلي
.است ناچيز بسيار است گرفته نقلصورت
محيط به كمتر آسيب مسافر ، انبوه جابهجايي بالا ، پايين ، ايمني استهلاك حال هر به
بيشتري توجه كشور مسوولان كه ميكند ايجاب ريلي نقل و حمل در كم انرژي مصرف و زيست
اولويتها از ديگر يكي ريلي نقل و حمل در.باشند داشته بخش اين در سرمايهگذاري به
به باتوجه كه است (فعلي ريلي خطوط تكميل) و (همجوار كشورهاي به اتصال) مساله نيز
كشورهاي با ايران ارتباطي شبكههاي تكميل كشورمان مناسب بسيار جغرافيايي موقعيت
توجهي قابل درآمد و كند تقويت كالا ترانزيت در را ايران واقعي نقش ميتواند همجوار
.سازد كشور عايد را
|