گرسنگي با مبارزه مقدم خط در مدارس ،
آموزش ارائه براي جهاني بانك طرح
مدرسه از دور كودكان به ابتدايي
درسي كتابهاي حجم كاهش براي عملي راهكارهاي
با ديدار در مجلس فرهنگي كميسيون رئيس
هنري فرهنگي موسسات انجمن اعضاي
خصوصي بخش با رقابت احساس بايد دولت
بگذارد كنار را
:كويت درديداراز آموزشوپرورش وزير
تربيت به متعهد ايران آموزشي نظام
است گفتگو به علاقهمند
نسلي
هنر و جهانگردي تخصصي نمايشگاه نخستين
ميشود برگزار كويت در ايران
گرسنگي با مبارزه مقدم خط در مدارس ،
در بچهها تغذيه برنامه 40ساله.كرد اعلام ملل سازمان به وابسته غذا جهاني برنامه
ميليون حدود 300 برگرفتن در براي بايد و است بارنشسته به سوم جهان در آموزش حين
جهاني برنامه توسط كه "مدرسه در جهاني تغذيه طرح"يابد گسترش گرسنه دانشآموزان
.غذاست توزيع و مدرسه در دانشآموزان به مناسب غذاي ارائه شامل ميشود ، اجرا غذا
بهبودي باعث شده ياد طرح كرد خاطرنشان غذا جهاني برنامه فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
ارتقاء و مدرسه به دختران خصوص به بچهها جذب كشور ، در 57 كودك ميليون تندرستي 15
پوشش زير را دانشآموز ميليون فقط 12 طرح اين گذشته سال سه.است شده آموزش سطح
مدرسه در ميتوانند دانشآموزان و شده وسيعتر طرح گستره اخير سالهاي در.داشت
.بگيرند غذا نيز خانوادهشان براي
، 32 تا 2001 سالهاي 1998 خلال در دانشآموزان ثبتنام نظرسنجي ، يك نتايج براساس
دو درميآموزند بهتر بچهها گفتند آموزگاران از زيادي شمار و يافت افزايش درصد
در منطقهاي در و درصد و 240 مدرسه 190 در دختران حضور ميزان پاكستان ، استان
براي غذا اعطاي طرح اجراي از پس بهخصوص افزايش اين و يافت افزايش درصد كامرون 313
.بود مشخص دانشآموزان خانواده
و ميخواند درس بهتر كرده تغذيه خوب و كرده تحصيل دختر يك ميدهد نشان مطالعات
دختر هر براي اضافي تحصيل سال هر علاوه به.ميكند بزرگ بهتري محيط در را بچههايش
جهاني بانك مطالعات.است آيندهاش فرزندان مرگ ميزان درصدي تا 10 كاهش 5 با برابر
.ميكند تاكيد فقر با مبارزه براي موثر راهي عنوان به آموزش نقش بر نيز يونسكو و
وجود به بهداشتي كارشناسان كه ميكند فراهم را امكان اين شده ياد طرح علاوه به
را آن مدت ميان در و ببرند پي يد يا آهن آ ، ويتامين كمبود مانند غذايي كمبودهاي
.كنند درمان
روده انگلهاي محو به بهداشتي كارشناسان مدرسه ، در دانشآموزان تغذيه طرح چارچوب در
.ميدهد هدر را بچه مصرفي غذاي سوم يك تا گاه كه ميكنند مبادرت نيز دانشآموزان در
مزاياي ديگر از مدارس در سرمايهگذاري افزايش و معلمان حضور و محلي اقتصاد توسعه
غذا جهاني برنامه ميشود ، اجرا فقير كشورهاي در طرح اين كه وجودي با.است طرح اين
در بچهها زندگي بهبود راههاي از يكي همواره مدرسه در تغذيه كه ميكند خاطرنشان
.فنلاند و ژاپن آمريكا ، مانند كشورهايي است ، بوده توسعه حال در كشورهاي
مدارس در گرسنگي با مبارزه
بر فائو.است كشانده درس كلاسهاي به را گرسنگي با مبارزه ملل سازمان حال ، اين در
سال تا جهان گرسنگان شمار كردن نصف هدف تحقق در اصلي ابزاري عنوان به آموزش اهميت
كه است درآورده اجرا به مدارس در را جهاني ابتكاري سازمان ، اين.است برده نام 2015
.است گرسنگي از عاري جهاني ايجاد در نوجوانان و بچهها فعال مشاركت آن از هدف
راهاندازي http://www.feedingminds.org نشاني به سايتي آنها منظور همين به
براي آن محو راههاي و علل گرسنگي ، مورد در سادهاي درسهاي سايت اين دركردهاند
به كه مدارسي براي.است شده عرضه متوسطه و راهنمايي ابتدايي ، تحصيلي مقطع سه
در.است شده تهيه مطالب اين حاوي دي سي و چاپي مطالب ندارند ، دسترسي اينترنت
حال در برزيل آموزش وزارت است ، شده توزيع دبيرستانها تمام در مطالب اين كانادا
بچهها اندونزي جزيره در 000/13 و ايتاليا در و است مطالب اين از نسخه چاپ000/30
چه و چرا كيستند ، گرسنگان چيست ، گرسنگي بيانديشند تا ميشوند آشنا مطالب اين با
.داد انجام مورد اين در ميتوان كاري
اجراي نحوه تا كند ، برگزار مديترانه حاشيه كشور براي 16 كارگاهي ايتاليا است قرار
فائو مقامات.هستند كارگاهي چنين برگزاري صدد در نيز هند و مالي.دهد آموزش را طرح
فكر كه چرا نميگيرد ، انجام سرعت به آموزشي مقامات عقيده تغيير ميكنند اذعان
را آنان ميتوان سختي به علت همين به.است انقلابي فكر نوعي گرسنگي راجعبه آموزش
.كنند استفاده نكردهاند ، تدوين خودشان كه مطالبي از كه كرد قانع
آموزش ارائه براي جهاني بانك طرح
مدرسه از دور كودكان به ابتدايي
ميليارد تا 4 ساليانه 3 آتي دهه خلال در خواست جهان ثروتمند كشورهاي از جهاني بانك
كه كنند جهان سراسر در بچه ميليون براي 125 ابتدايي آموزش آوردن فراهم صرف دلار
واشنگتن در آن مقر كه مالي موسسه اين علاوه به.هستند درس كلاسهاي از دور هماكنون
آموزش از پشتيباني منظور به ضربتي آموزش طرح اجراي جهت را كشور اسامي 23 است ،
.كرد اعلام سال 2015 تا كودكان همه براي آموزش هدف به دستيابي و ابتدايي
آن زمان":گفت مطبوعاتي مصاحبه در جهاني بانك رئيس ولفنسون جيمز رويتر ، گزارش به
برنامه اين از عملي حمايت و روند فراتر حرف مرز از هشت و هفت گروه كشورهاي كه است
بلاعوض صورت به احتمالا مالي كمكهاي ارائه ضربتي طرح اين از هدف "كنند اعلام را
آخر تا پايدار آموزشي سياستهاي و فقر كاهش درست راهبرد يك كه است كشورهايي به
خود ابتدايي آموزش بودجه است كرده وعده جهاني بانك.كنند عرضه و تدوين ماه مرداد
موفقيت حال ، اين با.كند برابر دو است ، سال در دلار ميليون حاضر 700 حال در كه را
برگيرنده در هفت گروه.است هشت و هفت گروه عمده اقتصادهاي حمايت به منوط شكست يا
اعضاي شامل هشت گروه و كانادا و ژاپن ايتاليا ، آلمان ، فرانسه ، انگليس ، آمريكا ،
.است روسيه علاوه به هفت گروه
مذاكرات برخي رغم به و بود مطالعه دست در سال 1990 از جهاني بانك پيشنهادي طرح
تعهد هيچ سال 2000 ، در -سنگال پايتخت - داكار در آموزش جهاني مجمع مذاكرات مانند
به جهاني بانك كه كشوري از 88 كشور است230 نگرفته صورت زمينه اين در استواري
تاييد شده ياد طرح آغاز براي است ، داده تشخيص آموزشي كمك به شديد نيازمند عنوان
از دور كودك ميليون از 125 نيمي حدود كشور اين 23 در.كردهاند كسب را بانك اوليه
اروپاي آسيا ، آفريقا ، در كه آنها ميان از كشور ميكنند180 زندگي جهان در مدرسه
موريتاني ، نيكاراگوا ، بوليوي ، جمله از دارند ، قرار لاتين آمريكاي و خاورميانه شرقي ،
سال سه خلال در كه هستند كمك دريافت شرايط واجد حاضر حال در ويتنام و يمن آلباني ،
ميليون دربرگيرنده 50 كه ديگر كشور پنج.شد خواهد بالغ دلار ميليارد به 2/1 آينده
نيجريه و كنگو دموكراتيك جمهوري بنگلادش ، هند ، پاكستان ، يعني است ، تحصيل بدون كودك
كمك دريافت براي تا كرد خواهند دريافت فني كمك كمككنندگان ساير و جهاني بانك از
.شوند آماده مالي
گيرنده كمك كشورهاي فعاليت و كمككننده كشورهاي مشاركت ضرورت بر تاكيد ضمن ولفنسون
از دسته دو هر مضاعف تلاش بدون اين اما است ، تحقق قابل هدفي همه براي آموزش":گفت
صورت در كه كرد ياد تاريخي اقدامي عنوان به طرح اين از وي ".شد نخواهد محقق كشورها
نخواهد تحقق صورت شده تعيين هدفهاي و رفت خواهد دست از بينالمللي كمك وجود عدم
.پذيرفت
رشد بنيان نهادن بنا و فقر كاهش ابزار قويترين آموزش است كرده اعلام جهاني بانك
.است ايدز با مبارزه و دموكراتيك جوامع ساخت در اساسي ابزاري نيز و پايدار اقتصادي
درسي كتابهاي حجم كاهش براي عملي راهكارهاي
پاياني بخش - است؟ ضروري درسي كتابهاي حجم كاهش آيا
حجم مسئله در موثر بيروني و دروني عامل هشت مقاله ، اين نخست بخش در ديروز:اشاره
و عامل نهمين نوشته ، اين پاياني بخش در امروز.گرفت قرار بررسي مورد درسي كتابهاي
استحضار جهت همچنين.شد خواهد مطرح درسي كتابهاي حجم كاهش براي عملي راهكارهاي نيز
به مربوط شده ، ذكر مقاله پايان در كه منابعي است يادآوري به لازم محترم ، خوانندگان
.بود پذيرفته صورت نخست بخش در كه است هفتگانهاي ارجاعات
و جامعه در شغلي فرصتهاي كاهش:واقعي انتظارات جاي به ساختگي انتظارات -9
و خانوادهها توجه كارآفرين ، شهرونداني تربيت در تربيت و تعليم نظام ناكارآمدي
جلبكرده دانشگاهها سوي به شغلي فرصتهاي يافتن اميد به را مدارس فارغالتحصيلان
به است ، شده تربيت و تعليم نظام اهداف از متفاوت نگرشي پيدايش موجب اميد ، اين.است
تلقي دانشگاه به ورود خانوادهها ، ميان در آموزشگاهي تحصيلات نهايي هدف كه طوري
زيرا ;ميشود ارزيابي بينتيجه مدرسه ، تلاشهاي تمام صورت اين غير در ميگردد ،
.ميماند خانواده دست روي شغلي ، مهارتهاي بدون ديپلمولي مدرك با فارغالتحصيل
در موفقيت به كارآمد ، شهرونداني تربيت جاي به تربيت و تعليم نظام هدف ترتيب بدين
.ميشود تبديل كنكور در شدن قبول
به جمله و نقطه به نقطه را درسي كتابهاي جامعه ، انتظارات اين به پاسخ در مدارس
ميدهند ، جاي فراگيران حافظه در و ميكنند سوال به تبديل و كرده كالبدشكافي جمله
نكات از غفلت به متهم تا دهند ، قرار توجه مورد را درسي برنامه اهداف آنكه بدون
عقب كنكور در دانشآموزانشان قبولي درصد افتخارآميز قافله از و نشوند كنكور طلايي
.نمانند
هدف و ميشود متورمتر مصنوعي طور به و روز به روز شده ، تجزيه كتابهاي حجم
اين در آنچه.ميشود گم كنكور تب و آموزشگاهي رقابتهاي هياهوي در درسي برنامههاي
فرهنگي ساختار علم ، سوداگران آلتدست كه است درسي كتاب شود ، واقعمي مظلوم ميان
عوامل به اگر.ندارند هم دفاعي زبان كه البته است ، ناكارآمد آموزشي سيستم و معيوب
نادرست ، رقابتهاي خانوادگي ، وهمچشميهاي چشم چون عواملديگري اشاره ، مورد
روي پيش چالشهاي بر پيش از بيش كنيم ، اضافه را غيره و طبقاتي تنشهاي
.گرديد خواهيم واقف درسي كتابهاي حجم به علمي نگاه و درسي برنامهريزان
عملي راهكارهاي
آموزشي مواد نقش اختيار ، در زمان مفاهيم ، تعداد شدن روشن منظور به تطبيقي مطالعه *
محور از درسي كتابهاي شدن خارج منظور به درسي ، برنامههاي در كمكآموزشي و
;درسي برنامههاي
حافظهاي تورم از پيشگيري جهت درسي برنامههاي نياز مورد امكانات و فضا شناسايي *
;درسي كتابهاي
;درسي برنامههاي سازماندهي و طراحي در جديد رويكردهاي مطالعه *
;كشور تربيت و تعليم نظام ارزشيابي شيوههاي در نظر تجديد *
;مواد اين بين درسي كتابهاي حجم توزيع و متنوع آموزشي مواد توليد *
درسي ، برنامههاي مجريان و برنامهريزان نگرش در تحول ايجاد جهت در تلاش *
كشور ، معلمان حرفهاي مهارتهاي ارتقاي *
تاليف و برنامهريزي دفتر در اخير سالهاي طي در كه ارزندهاي تلاشهاي وجود با
بياثر از نشان است ، ارزشيابيها گرفته انجام شده ياد مشكلات بر غلبه جهت درسي كتب
كتابهاي حجم تعديل كه كنند توجه محترم مسئولان است اميد.دارد تمهيدات اين بودن
غير در گيرد ، انجام كارشناسي مطالعات براساس و جهات جميع به عنايت با بايد درسي ،
دچار را كشور تربيت و تعليم نظام بلكه بود ، نخواهد كارساز تنها نه اينصورت
مبتلا مشكلات از بخشي ميتواند شده ذكر موارد.كرد خواهد ديگر نواحي از آسيبپذيري
نظريات مشكلات ، و مسائل گرفتن ناديده با.باشد كشور تربيت و تعليم نظام به
دانش از دانشآموزان كه دارد وجود جدي خطر و بيم جهاني ، اين تجربيات و كارشناسي
از و گرديده محروم آموزشي امكانات و شرايط نبودن فراهم دليل به پايه آموزشهاي و
.مانند عقب جهاني دانش و علم قافله
يزداني جواد
:منابع
- Tectbook1
- Curriculum2
ص40 بهتر ، 1376 ، يادگيري و تدريس براي درسي برنامهريزي الكساندر ، و سيلور -3
ص 19 ، 1376 ،(عمل راهنماي) درسي برنامهريزي حسن ، ملكي -4
كه است مهارتهايي و گرايشها شناختها ، معلمي ، مجموعه صلاحيتهاي از منظور -5
عقلي ، عاطفي ، جسمي ، پرورش به تربيت و تعليم جريان در ميتواند آنها كسب با معلم
ص معلمي ، 1376 ، حرفهاي صلاحيتهاي ملكي ، حسن).كند كمك فراگيران معنوي و اجتماعي
(11
ص605 پرورشي ، 1373 ، روانشناسي اكبر ، علي سيف -6
ص 57 مدارس ، 1372 ، در درسي برنامهريزي لوي ، الف -7
با ديدار در مجلس فرهنگي كميسيون رئيس
هنري فرهنگي موسسات انجمن اعضاي
خصوصي بخش با رقابت احساس بايد دولت
بگذارد كنار را
رادر خصوصي بخش با رقابت ناكارآمد كهنهو انديشه بايد دولت:فرهنگي علمي گروه
و بگذارد كنار به هنر و فرهنگ حوزه در ويژه به اجتماعي ، فعاليت عرصههاي تمامي
خصوصي بخش و مدني نهادهاي فعال مشاركت تسهيل براي حمايتگري و ميزباني نقش به صرفا
براي را لازم اجرايي و قانوني زمينههاي بايد كشور برنامهريزي نظام و كند اكتفا
فراهم كشور در غيردولتي هنري و فرهنگي مراكز و موسسات پتانسيل از مطلوب استفاده
و تصميمگيري مراكز در رويكردي چنين از حاضر حال در متاسفانه اما.سازد
.نيست خبري كشور ريزي برنامه
موسسات انجمن مديره هيات با نشستي در مجلس فرهنگي كميسيون رئيس پورنجاتي احمد دكتر
و فعالان مهم نقش به اشاره با مطلب اين بيان ضمن كشور آموزشي و هنري فرهنگي ،
نشان گذشته عملكرد متاسفانه:داشت اظهار كشور هنر و فرهنگ عرصه در سرمايهگذاران
فعاليت هنوز است ، مزمن بحران نوعي دچار ما كشور در فرهنگ بخش اقتصاد كه ميدهد
ارزش هيچ فرهنگي توليد براي اصولا و نميشود تلقي مولد فعاليت مثابه به فرهنگي
سياستگذاران و تصميمگيران از بسياري نگرش رو اين از.نيستيم قائل اقتصادي افزوده
مصرفي ، صرفا بخش يك به نگاه هنر ، و فرهنگ حوزه به كشور
.است تشريفاتي كلام ، يك در و منابع تلفكننده چندم ، دست
ضمن پورنجاتي دكتر كشور ، هنري و فرهنگي موسسات انجمن اطلاعرساني كميته گزارش به
به مزاحم و پاگير و دست اجرايي شيوههاي و مقررات برخي در بازنگري ضرورت بر تاكيد
هنري و فرهنگي موسسات انجمن تشكيل نظارتي ، ناهماهنگ بعضا و متعدد مراكز حذف ويژه
تضمين و مراكز اين حرفهاي و صنفي مصالح پيگيري و ساماندهي براي مهم گامي را كشور
حوزه در فعال مدني نهادهاي ديگر و انجمن اين:گفت و دانست آنها فعاليت قانوني
مراكز با چندجانبه مشاركت و خود همياري و تلاش با كه بايد و ميتوانند فرهنگ
نظام سازمان" يك ايجاد براي را لازم بسترهاي مجلس ، و دولت از اعم تصميمگيري ،
فراهم مهندسي ، يا پزشكي نظام همچون حرفهاي سازمانهاي ديگر كشور ، مشابه در "فرهنگي
غيردولتي ، بخشهاي در هنر و فرهنگ عرصه نشود ، فعالان برطرف خلا اين تا و سازند
.باشند كشور برنامهريزي نظام محور دولتي و ترحمآميز نگاه انتظار در بايد همچنان
و هنري فرهنگي ، موسسات بالفعل و بالقوه توان به اشاره با نشست اين در شركتكنندگان
ساختار وجود عدم كشور ، جوان جامعه در كارآفريني و فرهنگسازي آموزش ، در آموزشي
آنها ، براي تصميمگيري مراجع در تكثر موسسات ، اين فعاليت براي قانونمند و درست
مالياتي معافيت جمله از اسلامي ، شوراي مجلس قوانين و مصوبات اجراي در موجود مشكلات
فرهنگي موسسات و مراكز توسعه و فعاليت موانع و مشكلات مهمترين از را مزبور موسسات
.دانستند هنري و
مادي تسهيلات اعطاي خواستار هنري ، و فرهنگي موسسات انجمن مديره هيات اعضاي همچنين
عالي شوراي اخير مصوبات اصلاح و شفافسازي ضرورت بر و شدند دولت سوي از معنوي و
.كردند تاكيد (آموزشي و هنري فرهنگي ، موسسات مورد در) فرهنگي انقلاب
:ازكويت درديدار آموزشوپرورش وزير
تربيت به متعهد ايران آموزشي نظام
است گفتگو به نسليعلاقهمند
كه كرد ، تاكيد ايران اسلامي جمهوري وپرورش وزيرآموزش:فرهنگي علمي گروه
ديني اعتقادات به پايبند و متعهد نسلي تربيت براي همواره ايران نظامآموزشي
.كردهاست تلاش پرخاشگري جاي به گفتوگو منطق به مند علاقه و
در خبرنگاران با گفتوگو در شب دوشنبه كويت ، از ديدار درادامه "حاجي مرتضي"
محو و اسلامي دركشورهاي درسي كتب محتواي تغيير براي آمريكا فشارهاي مورد
آمريكااز دولت و جمهوري رئيس كه آنچه:گفت آن از مبارزه و جهاد مفهوم
خود روحيه با ميكنند ، برداشت اسلامي كشورهاي ديني آموزشهاي و محتوايكتابها
مثل ما:كرد تاكيد وي.دارد مطابقت جوست ، ستيزه و ناسازگار روحيهاي آنانكه
كه است متجلي چيزي آن ايران آموزشي برنامههاي در و ميكنيم رفتار گذشته
براي ائتلاف و گفتوگو دعوتبه آن اساس و دارد وجود خاتمي آقاي پيام در
.است صلح
مقطع در تمدنها وگوي گفت براي جديدي درس ايجاد به اشاره با وي
و پرخاشگري روحيه جاي به كه است اين ما تلاش:افزود ايران در دبيرستان
جاي به گفتوگو ابزار از استفاده و منطق پايبند را دانشآموزان تخاصم ،
اين و كنيم تربيت ملتها و كشورها ساير با تعاون ايجاد براي ، جويي ستيزه
.داد خواهيم ادامه را راه
كه آنچه:گفت ايران در پرورش و آموزش تقويت برنامههاي تشريح ضمن حاجي
شامل ميكند دنبال اصلاحاتي برنامههاي عنوان به ايران پرورش و آموزش
براساس كه است شيوههايي به مدارس تجهيز و برنامهها اصلاح روشها ، پيشبيني
توسعه جهانيشدن ، برابر در خود زندگي پيشبرد و حفظ توانايي دانشآموزان ، آن
.آورند بدست را پديدهها ساير و ارتباطات
هنر و جهانگردي تخصصي نمايشگاه نخستين
ميشود برگزار كويت در ايران
ايران 29 اسلامي جمهوري هنر و جهانگردي تخصصي نمايشگاه نخستين:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار كويت در خرداد
تاريخي فرهنگي ، جاذبههاي نيز و گردشگري توانمنديهاي معرفي منظور به نمايشگاه اين
.بود خواهد برپا تير سوم تا و ميشود برگزار ايران طبيعي و
سهشنبه 28 روز نيز جهانگردي جهاني سازمان اجرايي شوراي نشست ششمين و شصت همچنين
.يافت گشايش اردن در "پترا" تاريخي شهر در خرداد
جهانگردي سازمان از هيات يك جمله از جهان كشور جهانگردي 36 نمايندگان نشست اين در
.كردهاند شركت ايران
نيز و مختلف كشورهاي ديدني جاذبههاي و سياحتي زمينههاي در روزه دو نشست اين در
بخشهاي و كشورمان جهانگردي و ايرانگردي سازمان مسائل و مالي اداري برنامههاي
.ميشود نظر تبادل و بحث كننده شركت كشورهاي ساير جهانگردي
|