اسباببازي و بازي
ميشود ايجاد دراستانها بحران اتاق
شد توقيف "تبريز شمس" هفتهنامه
كودكان و زنان از حمايت انجمن بيانيه
پناهنده روز مناسبت به مشهد آواره
قيمت كنترل خواستار تهراني شهروندان
شدند وترهبار ميوه ميادين در وكيفيت
پيوست كشور مطبوعات به جهان نصف
شد منتشر نيكي
اسباببازي و بازي
زندگي نخست سالهاي در بازي اسباب و بازي نقش
.خوداست محيط با كودك واقعي ارتباط آغاز سالگي دو سن*
افراد و محيط از الگوسازي و تقليد با تا ميكنند كمك او به تخيلي -تقليدي بازيهاي
پرارزشي وسيله و ميدهند شكل را كودك شخصيت بازيها اين.نمايد تقويت را ارتباط اين
ميشوند محسوب او تربيت در
كنيم تلقي كودك كار را بازي اگرندارد مفهومي اسباببازي بدون كودك براي بازي*
اسباببازي
است وي كار ابزار
:مقدمه
شروع را آموزش بايد سالگي سن 7 در فقط اطفال كه بپذيريم اگر كارشناسان ، عقيده به
در او آموزشي رشد توقف موجب ندهيم ، آموزش سالگي تا 6 سنين 3 در را آنان و كنند
.شدهايم آينده
پيريزي براي سالها مهمترين زندگي اول سال كه 6 ميدهند نشان روانشناسي يافتههاي
و سالگي تا 4 كودك هوش ظرفيت مجموع درصد است500 كودكان استعداد شكوفايي و هوش رشد
به زندگي اول سال در 4 كودك هوش رشد ديگر بيان به.ميكند رشد سالگي تا 8 درصد 80
تقسيم دوره سه به مغزي رشد نظر از سالگي تا 6 تولد سنين.است بعد سال اندازه 13
:ميشود
پنجگانه حواس تحريك طريق از مغزي برنامهريزي و رشد آغاز ماهگي ، تا 18 تولد از -1
.است
.است يادگيري جهت كودك مغز تحريكپذيري اوج سالگي ، تا 3 ماهگي 18-2
به ميتواند كودك رشد حال در مغز هميشه ، از بيش كه است مرحلهاي سالگي ، تا 6 3-3
.است اسباببازي به كودك نياز اوج سالها اين.كند جذب را مطالب شادماني و آساني
در فكري رشد زيربناي عنوان به آن تاثير و زندگي اول سال در 6 كودك مغز سريع رشد
مورد اين در را خانواده دانشگاهي ، مسئوليت و متوسطه ابتدايي ، تحصيلات دوران
است يادگيري شرايطمناسب است ، تعيينكننده و مهم يقين به آنچه.ميكند سنگينتر
بهطور كه است اين والدين اصلي وظيفه.شود آماده خانواده در كودك براي بايد كه
.دارد نياز مناسبي محرك چه و است يادگيري از مرحله چه در آنها كودك بدانند دقيق
بازي
.ميباشد آن با سازگاري و محيط شناخت براي او تلاش و كودك زندگي از مهمي بخش بازي
تا كندتري آهنگ با سپس بوده ، سريع بسيار زندگي اول سال شش در طفل ذهني تكامل و رشد
.ميشود كامل سالگي هجده تا كمتري سرعت با بعد و ميكند پيدا ادامه سالگي دوازده
از يك هر در كودك (سالگي هجده تا %20-سالگي دوازده تا %30-سالگي چهار تا %50)
و ميدهد نشان متفاوتي واكنشهاي خارجي مختلف عوامل مقابل در خود ، سني رشد مراحل
و بازي.نمود استفاده او رواني و فكري رشد جهت در واكنشها اين از ميتوان
.است شده شناخته خردسالان ذهني رشد در موثر عوامل مهمترين از يكي اسباببازي
به اول درجه در فيزيكي و احساسي فكري ، آموزش زمينه در كودك موفقيت ميزان اصولا
به كودك بازي.دارد بستگي وي زندگي محيط و بازي وسايل از استفاده سرگرمي ، نوع
:ميگيرد خود به مختلفي شكلهاي وي جسمي رشد موازات
حركتي -حسي بازيهاي (1
تقويت براي آنها از و ميباشد كودك جسمي فعاليتهاي با رابطه در بازيها از گروه اين
و بينايي تقويت بدن ، مختلف اعضاي بين هماهنگي حركتي ، -حسي مهارتهاي كسب عضلات ،
-حسي بازيهاي زندگي ، اول سال دو در را كودكان بازي عمده بخش.ميشود استفاده شنوايي
.ميدهد تشكيل حركتي
(سمبليك يا نمادين)تخيلي -تقليدي بازيهاي (2
تخيلي -تقليدي بازيهايميباشد خود محيط با كودك واقعي ارتباط آغاز سالگي دو سن
تقويت را ارتباط اين افراد و محيط از الگوسازي و تقليد با تا ميكنند كمك او به
محسوب او تربيت در پرارزشي وسيله و ميدهند شكل را كودك شخصيت بازيها اين.نمايد
بنابراين ندارد ، را خود دروني مشكلات و مسائل بيان قدرت سنين اين در كودك.ميشوند
دروني ، تنشهاي كودك تا ميكند ايجاد را مناسبي فرصت تخيلي -تقليدي بازيهاي
بازيهاي.كند غلبه خود اضطراب بر و تخليه را خود شده سركوب عواطف و پرخاشگري
.ميباشد سال تا 8 سني 2 گروه در كودكان سرگرمي مهمترين تخيلي -تقليدي
قاعده با بازيهاي (3
هفت سن تا مرحله اين.ميشود باقاعده بازيهاي مرحله وارد كودك سالگي ، چهار سن از
در.دارد ادامه عمر آخر تا و ميرسد تكامل به سالگي دوازده در داشته ، ادامه سالگي
براي نيز خود و شده آشنا آنها در موجود قوانين و اصول با تدريج به كودك بازيها اين
دارد وجود رقابت و قرارداد قانون ، بازيها اين درميكند وضع قانون و قاعده بازيها
.ميكند پيروي جمعي قوانين از كودك و
آموزشي بازيهاي (4
تجربهاي آنها بازيهاي تمام و ميآموزند مطلب خود بازيهاي از چيز هر از بيش كودكان
مورد نكته چند بايد بازي از كودك بيشتر و بهتر استفاده براياست يادگيري براي
:گيرد قرار توجه
.نداشت توقع او توانايي حد از بيش و شود گرفته نظر در بازي در كودك توانايي حد -
.ببيند آموزش آنكه نه بگيرد ياد طفل كه نمود فراهم را شرايطي -
موضوع يادگيري زيرا رود ، پيش پيچيده به ساده از مراتب سلسله صورت به يادگيري -
.نيست امكانپذير هرگز سادهتر و قبلي موضوع يادگيري بدون جديد
طريق از تنها غيره و شكل ساخت ، كميت ، فضا ، همچون پايه مفاهيم با كودك آشنايي -
.آموزش نه ميشود حاصل بازي
و نشده خسته هنوز كودك كه زماني و شود گرفته نظر در بازي يك براي زمان حداكثر -
.نمود متوقف را بازي نداده ، دست از را بازي به اشتياق
بلكه بود ، نخواهد هوش رشد و يادگيري افزايش عامل تنها بازي انجام كه نمود دقت بايد
.است الزامي كودك رشد براي نيز آموزشي بازيهاي اصول و قواعد از پيروي
بازي ارزش
.است اجتماعي و عقلاني جسماني ، ارزش سه از متشكل بازي ارزشهاي
رشد فردي ، مهارتهاي كسب آنها ، هماهنگي و حركتي -حسي مهارتهاي رشد:جسماني ارزش -1
حركت به كمك عضلاني ، صحيح كشش و سرعت استقامت ، نيروي پرورش كوچك ، و بزرگ عضلات
.بدن زايد مواد دفع عمل تنظيم و خون گردش تسريع اعصاب ، سلسله پرورش مفاصل ، سريع
.ميشود انجام بازيها طريق از خارج جهان با كودك ارتباط از بخشي:عقلاني ارزش -2
مسائل و پديدهها با ميپردازد ، ابداع به محيط در تجربه و عمل راه از كودك
از استفاده با و مياندازد كار به را خود دقت مشاهده هنگام به ميشود ، جديدآشنا
بهدست را راهحل بهترين انتخاب قدرت (ابداع تجربه ، دقت ، مشاهده ، ) زمينه اين
و مستقل نفس ، به متكي بتواند آينده در تا ميكنند كمك او به فعاليتها اين.ميآورد
.باشد توانمند مشكلات حل در
حس.ميشود ديگران متوجه كودك آن ، طريق از كه است وسيلهاي بازي:اجتماعي ارزش -3
مقررات از اطاعتميكند رشد او در ديگران زندگي به احترام و تعاون همكاري ،
بازي در كودك.ميآموزد او به را مراتب سلسله و مديريت سازماندهي ، قدرت وضعشده ،
به والدين و مربيان راهنمايي با و ميدهد بروز ناآگاهانه را خود عواطف و علايق
.ميبرد پي خود توانايي و ضعف نقاط
اسباببازي
نماييم ، تلقي كودك كار را بازي اگر.ندارد مفهومي اسباببازي بدون كودك براي بازي
تا ابتدايي و ساده وسايل از اسباببازي مفهومميباشد وي كار ابزار اسباببازي
چهار به آن كاربرد براساس اسباببازي.ميشود شامل را مدرن و پيچيده مجموعههاي
:ميشود تقسيم اصلي گروه
:حركتي -حسي (1
براي جغجغه مثال عنوان به است ، متفاوت مختلف سنين در حركتي -حسي اسباببازي كاربرد
حركتي -حسي اسباببازي بزرگتر كودك براي توپ ساله ، سه كودك براي چرخه سه نوزاد ،
.ميگيرد قرار گروه اين جزء نيز ورزشي وسايل كه است ذكر به لازم.ميشود محسوب
:تخيلي -تقليدي (2
الگوسازي كرده ، تقليد خود اطراف محيط از اسباببازي نوع اين از استفاده با كودكان
جزء...و عروسك انواع نجاري ، و پزشكي وسايل منزل ، وسايل هواپيما ، ماشين ، .ميكنند
.است مناسب سال هشت تا دو گروه براي بازيها اسباب از بخش اين.هستند گروه اين
:خلاق (3
و رشد زمينه و ميكنند تبديل عينيت به را كودك ذهنيت و تخيل اسباببازيها گروه اين
رنگي ، مكعبهاي ،(لگو)خانهسازي انواع.مينمايند ايجاد او در را خلاقيت شكوفايي
قرار گروه اين در...و كاردستي و نقاشي وسايل بازي ، خمير ساختن وسايل سوزنيها ،
.دارند
:فكري (4
:ميشوند تقسيم دسته دو به فكري اسباببازيهاي
...و هوش منشور پازل ، هوش ، جدول تنگرام ، انواع مانند:نفره يك (الف
...و شطرنج منچ ، مهرهدار ، و كارت بازيهاي انواع مانند:نفره چند يا دو (ب
سال شش سني گروه براي و بوده باقاعده بازيهاي براي مناسبي وسيله فكري اسباببازي
.ميباشد مناسب بالا به
:اسباببازي كاربرد
كردن سرگرم و محيط ساختن زيبا بر علاوه كه هستند اشيا از مجموعهاي اسباببازيها
:باشند داشته نيز درماني و تشخيصي آموزشي ، كاربردهاي ميتوانند كودك ،
:آموزشي
وسيلهاي عنوان به آن از ميتوان ميكند ، جلب خود به را كودك توجه اسباببازي چون
عضلات ، هماهنگي و تقويت افزايش سبب كه كرد استفاده مختلف مفاهيم آموزش براي مناسب
.گردد دارند ، لازم زندگي بالاتر مراحل در كه مهارتهايي آوردن دست به
:تشخيصي
:نمود استفاده كودك هوشي و شخصيتي اجتماعي ، رشد تشخيص براي ميتوان اسباببازي از
رشد ميزان به ميتوان گروهي بازيهاي خلال در كودك مشاهده با:اجتماعي رشد (الف
به اعتماد حس ديگران ، حقوق به احترام نوبت ، رعايت حوصله ، و صبر قبيل از او اجتماعي
.برد پي..و نفس
:نمود توجه نكته دو به بايد كودك شخصيتي رشد به بردن پي براي:شخصيتي رشد (ب
چگونگي و انتخاب نوع به توجه با آن كاربرد و استفاده نحوه و اسباببازي انتخاب
واقف او شخصيت منفي و مثبت نكات به ميتوان ديگران و خود اسباببازي از وي استفاده
.شد
قادر كودك كه زندگي ، اول سال سه در بهخصوص كودكي ، سالهاي طي در:هوشي رشد (ج
از و بازي زمان مدت بازي ، نحوه از ميتوان نمايد بيان را خود ذهني مسائل نميباشد
پي وي هوشي رشد ميزان به بداند ، سني مقطع هر در بايد كودك يك كه مفاهيمي شناخت روي
.برد
:درماني
ندارد ، بحث و گفتن سخن قدرت است ، ناتوان جهت هر از كودك:رفتاري مشكلات حل (الف
و ناتوانيها اين.است وابسته ديگران به خود نيازهاي رفع براي و نميكند مقابله
پدر ، طريق از مختلفي استرسهاي و گيرد قرار فشار معرض در كه ميشود سبب وابستگيها
به كه است وسيلهاي تنها اسباببازي و بازي ميشود ، وارد وي به...و همبازي مادر ،
.سازد رها ناراحتيها اين از را خود تا ميدهد فرصت او
و متخصصين نظر با ميتوان را كودك ناتوانيهاي از بسياري:ناتوانيها درمان (ب
.نمود درمان مناسب اسباببازي انتخاب
صبوري سيامك:تنظيم و تهيه
روانشناسي ارشد كارشناس
:منابع
احدي دكتر رشد ، روانشناسي -1
ياسايي مهشيد دكتر كودك ، رشد روانشناسي -2
ميشود ايجاد دراستانها بحران اتاق
عمليات مركز:گفت كشور وزارت غيرمترقبه حوادث ستاد رئيس:اجتماعي گروه
.ميشود ايجاد كشور استانهاي تمامي در بزودي بحران اتاق بحران مديريت
طرحهاي:افزود ايرنا با گو و گفت در مشهد در جمعه روز جزايري عباس سيد
اعتبار تامين از بعد و شده شروع استانها تمامي براي پروژه اين مطالعاتي
فارس ، اصفهان ، خراسان ، مانند كشور بزرگ استانهاي در آن اجرايي عمليات بزودي
بسيار را استانها در مكاني چنين ايجاد وي.ميشود آغاز تهران و آذربايجان
مقاومت داراي طبيعي حوادث همه برابر در ساختمان اين:گفت و دانست ضروري
پيشبيني مجموعه و ساختمان اين به دسترسي راههاي كليه و است بالايي بسيار
اطلاعاتي بانك به آنها تجهيز را مراكز اين ويژگيهاي ديگر وي.است شده
بيمارستاني ، ارتباطي ، خطوط برق ، و آب تاسيسات مناطق ، نقشههاي شامل ،
همچنين مراكز اين:داشت اظهار وي.كرد عنوان غيره و نشاني آتش شبكههاي
تمامي به و است مجهز بيسيم مخابراتي ، شبكههاي ارتباطي ، سايتهاي كليه به
مراكز اين در وي گفته به.دارد دسترسي مجموعه اين از خارج امكانات
امداد منظور به غيرمترقبه حوادث ستاد اعضاي و بحران مدير عنوان به استاندار
گفت100 همچنين وي.ميكنند فعاليت مناسبتر و بهتر تصميمگيري و رساني
و وزارتخانهها استراتژي ساختمانهاي مقاومسازي منظور به اعتبار ريال ميليارد
.است شده گرفته نظر در جاري سال در سازمانها
سازي مقاوم براي نيز اعتبارات اين از ريال ميليارد كرد10 تصريح جزايري
آتش و امدادي ساختمانهاي و فرمانداريها استانداريها ، كشور ، وزارت ساختمانهاي
.است گرفته قرار كشور وزارت اختيار در نشاني
مجلس و برنامهريزي و مديريت سازمان همكاري با طرح اين:افزود جزايري
طبيعي حوادث برابر در موجود ساختمانهاي و ميشود اجرا كشور در بار اولين براي
.ميشوند مقاوم
و شناسايي را طرح اجراي از هدف كشور وزارت غيرمترقبه حوادث ستاد رئيس
مقابله در آنها مقاومسازي تقويت و دولتي ساختمانهاي مقاومت اندازهگيري
.كرد عنوان طبيعي باحوادث
شد توقيف "تبريز شمس" هفتهنامه
شمس" نشريه:كرد اعلام آذربايجانشرقي دادگستري عمومي روابط:اجتماعي گروه
دادگاه ازسوي نشريه اين مسئول مدير عليه شكايات تداوم دليل به "تبريز
.شد موقت توقيف استان مطبوعات
شمس نشريه انتشار ادامه حكم ، اين طبق:افزود پنجشنبه روز عمومي روابط اين
.بود خواهد ممنوع اتهامي پرونده به نهايي رسيدگي زمان تا تبريز
تبريز عمومي دادگاه شعبه 38 سوي از صادره حكم براساس جاري سال اوايل
در حاضر حال در آن پرونده و بود شده لغو "تبريز شمس" هفتهنامه انتشار پروانه
به توهين دليل به نشريه اين مسئول مدير مذكور حكم طبق.است تجديدنظر مرحله
اكاذيب ، نشر.شدهاست محكوم شلاق ضربه تحمل 74 و حبس ماه هفت به مقدسات
و توهين قومي ، مسايل طرح طريق از جامعه مختلف اقشار بين اختلاف ايجاد
الهي پيامبران و اسلام مبين دين مقدسات به واهانت نظام مسئولان به افترا
.است تبريز شمس مسئول مدير اتهامات جمله از
كودكان و زنان از حمايت انجمن بيانيه
پناهنده روز مناسبت به مشهد آواره
و جدي توجه خواستار مشهد در آواره كودكان و زنان از حمايت انجمن:ايرنا
.شد آن اصلي ريشههاي و پناهندگي واقعيت به بينالمللي جامعه ريشهاي بررسي
(ماه خرداد 30) "پناهنده" جهاني روز مناسبت به كه بيانيهاي در انجمن اين
نيست آنان نيازهاي پاسخگوي تنها نه سويه يك توجه:نمود اعلام كرده منتشر
.كرد خواهد ايجاد آنان براي نيز تري جدي مشكلات نوعي به كه
از يكي را "پناهنده زن" سال نام به سال 2002 نامگذاري انجمن اين
و قشر اين به جدي توجه خواهان و دانسته ملل سازمان برجسته ابتكارات
.است شده روند اين ادامه از بشري جامعه عميق ابرازنگراني
سوي از جديد فرصتهاي ايجاد خواستار انجمن اعضاي بيانيه اين ادامه در
سوي از موثر راهبردهاي ايجاد و بازگشت براي آوارگان منبعصدور دولتهاي
جهت مقصد كشورهاي اجتماعي امكانات از بهرهگيري جهت بينالمللي جامعه
.شدند بازگشت
قيمت كنترل خواستار تهراني شهروندان
شدند وترهبار ميوه ميادين در وكيفيت
شده عرضه محصولات كيفيت و قيمتها بر نظارت و كنترل تهراني شهروندان:ايرنا
.ميدانند ضرورت يك را تهران شهرداري پوشش تحت وترهبار ميوه ميادين در
باز فروشيها خرده و وترهبار ميوه ميادين در ميوه قيمت تفاوت رغم به
.نيستند راضي محصولات نرخ و كيفيت از همشهروندان
نسبت وترهبار ميوه ميادين در ميوه قيمت:گفت اينباره در شهروندان از يكي
ديگر طرف از و نيست مطلوب ميوه كيفيت ولي باشد ، مي پايينتر ديگر مكانهاي به
بالاتر كيفيت با و ترهبار و ميوه ميادين ويژه غرفههاي در كه ميوههايي قيمت
.ندارد مغازهها با زيادي تفاوت ميشود ، عرضه
ترهبار و ميوه ميادين در خريداران:گفت نيز شهروندان از ديگر يكي
انجام را كار اين نيز غرفهداران و كنند جدا را خراب ميوههاي نميتوانند
.نميدهند
مشتريان به فيش ارائه از غرفهداران:داشت اظهار كميجاني شهناز
.ميكنند عنوان كاغذ شدن تمام را آن علت آنها اكثر و خودداريكرده
ديجيتالي ترازوهاي از ميادين در اينكه با:گفت تهراني شهروندان از ديگر يكي
كه آنچه از بيش را وترهبار ميوه ميزان فروشندگان هم باز ميشود ، استفاده
.ميدهند ارائه خواستهايم ،
ميوه براي كه نرخهايي معمولا:گفت ميوه قيمت درمورد مغازهداران از يكي
.است ميادين در ميوه نرخ براساس ميكنيم ، تعيين
خريداران به سود درصد با 10 فقط را ميوهها مغازهداران:اظهارداشت وي
.ميكنند عرضه
و ندارد مغازهداران نرخگذاري روي بر نظارتي هيچ دولتي بخش:گفت زاده تقي
.ميكنيم تعيين را نرخ خودمان ما
نرخ:گفت ايرنا خبرنگار به زمينه اين در ترهبار و ميوه ميادين سازمان مديرعامل
كل اداره بازرسي ، و نظارت سازمان كشاورزي ، وزارت نمايندگان توسط درميادين ميوه
نرخگذاري شوراي قانوني مصوبه براساس و ذيربط اتحاديههاي تهران ، استان بازرگاني
.ميشود تعيين
در كه است تقاضا و عرضه نوسانات ميوه نرخ تعيينكننده معيار:گفت وي
.دارد زيادي تاثير قيمت افزايش يا و كاهش
مركزي ، بانك و بازرگاني وزارت توسط شده ارائه آمار براساس:افزود وي
شده اعلام درصد متوسط 25 طور به فروشيها خرده و ميادين در ميوه نرخ تفاوت
براي هزينه كاهش تومان ميليارد حدود 30 قيمتي سال 80 در رقم اين كه
.داشت دربر خانوادهها
و فروش مراكز در حضور به توليدكنندگان بيرغبتي علت به:كرد خاطرنشان خليلي
امر همين و شده داخل توزيعتوليدات امر در واسطهها آنها ، بودن محصولي تك
.است كالا نرخ رفتن بالا عامل مهمترين
را واسطهها دست كردن كوتاه و مشكل رفعاين راهكارهاي از يكي وي ،
.دانست سازمان با همكاري براي توليدي تعاونيهاي از دعوتكردن
پيوست كشور مطبوعات به جهان نصف
جمع به "جهان نصف" نام با اصفهان استان تحليلي خبري هفتهنامه:اجتماعي گروه
جامعه ، چون بخشهايي با سفيد و سياه صفحه در 8 هفتهنامه اين.پيوست كشور مطبوعات
.است شده منتشر ورزشي و هنري فرهنگي ،
شد منتشر نيكي
زنان ، عليه خشونت:جمله از مطالبي شماره اين در.شد منتشر نيكي نشريه شماره هفتمين
با گفتوگو ،!حقيقت يا توهم اصلاحات ، كنيم ، تقسيم چگونه را قدرت وحشت ، جمهوري
چشم به..و جهاني جام فوتبال كودكان ، ، شريفينيا محمدرضا و كيهانيزاده دكتر
.ميخورد
|