فرآيندي ارزشيابي ، ولي شد تمام امتحانات
است مستمر
دانشگاههاي افغاندر جوانان ويژه كنكور
ميشود برگزار ايران
نخستين تبادلنظر و بحث روز چهار از پس
خود كار به ايرانشناسي ملي همايش
داد
پايان
تابستان آسمانشبهاي تهراني دانشآموزان
ميكنند رصد را
ميشود اجباري كشور در كودكان تحصيل
است جدي پرورش و آموزش در اصلاحات
خواستار دانشگاهي جهاد پژوهشي مديركل
شد تحقيقات بخش بودجه افزايش
فرآيندي ارزشيابي ، ولي شد تمام امتحانات
است مستمر
مستمر ارزشيابي درباره جستارهايي
.است زيستي هم و دادن ، زيستن انجام دانستن ، براي يادگيري
.است منطقي بينش و تفكر است ، مهم يادگيري در آنچه
.است خلاقيت و تفكر رشد يادگيري ، ياددهي فرآيند هدف
خاتمه از پس را يادگيري جريان ميتواند آن بوسيله انسان كه است راهي تنها تفكر ، "
(قورچيان 1379). "گيرد بهكار روزمره ، زندگي در كلاس
خلاق رفتار
بايد چگونه و ميپذيرد شكل چگونه خلاق رفتار كه است اين سوال مقدمه ، به توجه با
مشاركت ،(1)شدن درگير بودن ، فعال خلاق ، رفتار بروز لازمه گيرد؟ قرار ارزشيابي مورد
در...و كردن سوال كردن ، بحث كردن ، آزمايش كردن ، پژوهش دادن ، انجام داشتن ،
.بود خواهد كلاس خارج و داخل فعاليتهاي
از مستقيم تدريس روش جاي به معلم كه آن مگر شد ، نخواهد محقق كلاس در فضايي چنين
روش از صرفا معلم چنانچه ديگر عبارت به (2).نمايد استفاده غيرمستقيم تدريس روش
(3).شد خواهد خلاقيت بروز مانع كند ، استفاده مستقيم تدريس
نتيجه تدريسهاي روش جاي به معلم كه آن مگر شد ، نخواهد محقق كلاس در فضايي چنين
محور ، فرآيند رويكرد در (محبي 1379).نمايند استفاده محور فرآيند تدريس ازروش محور ،
.كند شكوفا را خود انديشه و تفكر مييابد فرصت دانشآموز
مستمر ارزشيابي مفهوم
دانستههاي بر علاوه تا شد خواهد فراهم فرصت عملا مستمر ، ارزشيابي فرآيند در
محو پاياني ارزشيابي جريان در كه كردن عمل و توانستن دانستن ، چگونه دانشآموزان ،
.گيرد قرار بررسي و مشاهده مورد ميشد ،
در دانشآموزان ، مشاركت ميزان به توجه با تدريس فرآيند در مستمر ارزشيابي
بررسي تدريجي ، انجامپرسشهاي درسي ، تكاليف بررسي طريق از يادگيري فعاليتهاي
آئيننامه).ميگيرد صورت آن نظاير و كلاس از خارج درس با مرتبط فعاليتهاي
(امتحانات ، 1380
تدريس روش بر مبتني مستمر ارزشيابي كه داشت اذعان ميتوان تعريف ، اين به توجه با
كه چرا ميدهد ، گسترش را دانشآموزان يادگيري ارزشيابي ، نوع اين و است محور فرآيند
(خمسه 1380 دكتر).دربردارد را آموزش گسترش و بسط
تفكر و استنباط تصميمگيري ، تبادلنظر ، استدلال ، مشاهده ، " مهارتهاي حالت اين در
نوعدوستي ، همكاري ، پشتكار ، كنجكاوي ، مسئوليتپذيري ، " نگرشهاي ،"...و نقاد و خلاق
قرار ارزشيابي مورد دانشآموزان دانستنيهاي و "...و انعطافپذيري خودرهبري ،
.ميگيرد
مستمر ارزشيابي اهداف
دانشآموزان كردن عمل و توانستن دانستن ، چگونه از آگاهي -1
قبل مرحله به نسبت دانشآموز هر پيشرفت شدن مشخص -2
(نگرش مهارت ، دانستن ، ) مختلف ابعاد در يادگيري ميزان از دانشآموزان ساختن آگاه -3
دانشآموز پيشرفت نحوه از اوليا ساختن آگاه -4
تدريس فرآيند اشكالات از معلم شدن آگاه -5
دانشآموزان از يك هر عملكرد خصوص در قضاوت -6
دانشآموزان گروهي فعاليتهاي عملكرد خصوص در قضاوت -7
در آنها پيشرفت اصل به توجه با كمي به دانشآموزان عملكرد كيفي بررسيهاي تبديل -8
يادگيري فعاليتهاي
ديگران و(رتبهبندي و مقايسه عدم) خودش تواناييهاي با فرد هر مقايسه -9
دانشآموزان گام به گام هدايت و نظارت -10
گروهي و فردي ارزيابي خود جهت فرصت ايجاد -11
مستمر ارزشيابي چگونگي
و (كلاسي فعاليتهاي) تدريس فرآيند در يادشده هدفهاي به توجه با مستمر ارزشيابي
.ميگيرد صورت (پژوهش انجام و درسي تكاليف) كلاس از خارج فعاليتهاي
تدريس فرآيند
منظور اين براي.ميگيرد قرار مشاهده مورد تدريس ، فرآيند در دانشآموزان عملكرد
پيشبيني فرمي در نگرش مهارت ، دانستن ، ابعاد در انتظار مورد عملكرد از فهرستي
(است شده مشخص قبل از كه ) دانشآموزان از تعدادي براي و (ليست چك) ميشود
.ميگردد علامتگذاري
توضيحي ، مقايسهاي ، پرسشهاي) ميكند استفاده نيز مختلف پرسشهاي از مشاهده ، حين در
مختلف سوالات طرح با دانشآموزان تا مينمايد ايجاد فرصت همچنين (..و واگرا
.كنند منعكس را خود خلاق رفتار
و بحث آزمايش ، انجام جهت زمينه مختلف ، درسهاي تناسب به توجه با حال عين در
دريافت كتبي يا شفاهي گزارش گروهها ، از و ميشود فراهم..و مسئله حل گفتوگو ،
.ميگردد
و استعدادها بروز امكان محور ، فرآيند تدريس در دانشآموزان كاملتر ، عبارت به
اطلاعات جمعآوري به درسي ، اهداف به توجه ضمن معلم و مييابند را خود تواناييهاي
نيست ، نمره ثبت به لزومي مرحله ، اين در.ميپردازد دانشآموزان يادگيري خصوص در
.ميشود علامتگذاري متوسط و خوب خوب ، خيلي نمادهاي با بلكه
فرآيند از (ارزيابي خود فرصت و گروهي بحثهاي) غيرمستقيم صورت به دانشآموزان
ظريف خيلي صورت به ميتواند نيز معلم حال عين در ميگردند ، مطلع خود يادگيري
.نمايد ارايه را لازم بازخوردهاي
.ميشود مقايسه خودش با فرد هر بازخوردها ارايه و تشويق هنگام در
به (كلاس داخل) تدريس فرآيند در مستمر ارزشيابي محورهاي توضيحات ، اين به توجه با
:ميگردد خلاصه زير ، صورت
انتظار مورد عملكرد از فهرستي تهيه -1
شده پيشبيني فرم در علامتگذاري و (شده مشخص تعداد) دانشآموزان عملكرد مشاهده -2
(ليست چك)
دانشآموزان از پرسش -3
گفتوگو و بحث كردن ، آزمايش چون مواردي در دانشآموزان گرفتن قرار موقعيت در -4
...و ارزيابي خود فرصت گزارش ، ارايه مسئله ، حل و فرضيه ارايه سوال ، طرح كردن ،
معلم ازسوي بازخورد ارايه -5
جلسه همان پايان در يادگيري تثبيت جهت درس يك اتمام از پس كتبي يا شفاهي پرسش -6
.بعد جلسات يا
درسي تكاليف
حسي ، نوشتاري ، كلامي ، مهارتهاي به دانشآموزان دستيابي آن ارايه و تكليف از هدف)
مسئله ، حل كتابخواني ، مسئوليتپذيري ، چون صفاتي كسب و ارتباطي فكري ، حركتي ،
(4)(است...و خويشتن به اعتماد و نفس به اتكا و استقلال كاوشگري ،
تكاليف دادن انجام در را ضعيف دانشآموزان و كسل را برجسته دانشآموزان كه تكاليفي
(5).نيست مناسب كند ، بيعلاقه و بياعتنا
تكليف ويژگيهاي
(...و كشيدن نمودار كردن ، تجربه كردن ، خلاصه) مهارت ايجاد -1
يادگيري شدن عميق -2
يادگيري استمرار و تقويت -3
تصميمگيري و رهبري خود به كمك -4
فردي انضباط به كمك -5
دانشآموزان نياز و علاقه با متناسب -6
معلم انتظار بودن روشن -7
كاوشگري روحيه به كمك -8
فردي تفاوتهاي گرفتن نظر در -9
معلم سوي از تكاليف كيفي بررسي -10
تفريح و بازي با بودن همراه -11
.دانش توليد و خلاقيت رشد در دانشآموز به كمك -12
(6)درسي تكليف انواع
تمريني تكاليف
كسب دانشهاي و مهارتها تقويت براي و است تكاليف نوع قديميترين تكاليف نوع اين
.هستند كننده كسل و تكراري غيرخلاق ، غيرتحصيلي ، تمريني ، تكاليف اكثراست مناسب شده
مجلات عكسهاي:مثال.كرد موثر را آنها تكاليف نوع اين به بخشيدن تنوع با ميتوان
را اعشاري تقسيم چند نمايند ، مشخص را ابرها نوع و كرده مطالعه ابرها خصوص در را
.كنند حل را آنها و طرح خود
آمادگي و آمادهسازي تكاليف
كار به بعد روز درسهاي براي شاگردان كردن آماده و آمادهسازي جهت تكاليف نوع اين
صورت كنفرانس ارايه و مطالب جمعآوري درسي ، كتب مطالعه صورت به معمولا.ميرود
.است معلم انتظارات كردن روشن تكاليف ، اين لازمه و ميگيرد
امتدادي و بسطي تكاليف
موجبات داده ، سوق كلاس فعاليتهاي و كارها فراسوي را شاگرد تكاليف ، نوع اين
كتابي كردن خلاصه.ميآورد فراهم جديد موقعيتهاي در را مهارتها و ايدهها يادگيري
گزينش -منابع به مراجعه نحوه -مشاهدات گزارش كلاس ، در آن ارايه و پرستوها خصوص در
نه دانش توليد بر تكاليف نوع اين.نتيجهگيري و پيشبيني آنها ، طبقهبندي اطلاعات ،
.است استوار دانش ، تكثير و تكرار
خلاقيتي تكاليف
يك در و كنند تركيب هم با را درس كلاس در شده كسب مهارتهاي و مفاهيم دانشآموزان
.است خلاقيتي تكليف تكاليف ، نوع اين.بندند كار به متفاوت و جديد راههاي يا راه
...و ابزار ساخت بستني ، مستعمل چوبهاي با مزرعه يك ساختن
پژوهشي فعاليتهاي
دارند ، كنجكاوي روحيه ذاتي بطور دانشآموزان.است علمي روش همان تحقيق يا پژوهش
.كرد فراهم آنها براي را علمي فعاليتهاي جهت لازم زمينههاي بايد اين بنابر
تا مينمايند آمادگي اعلام علاقه به توجه با دانشآموزان از بعضي تدريس فرآيند در
روشن انتظارات كردن مشخص از پس معلم.دهند انجام را پژوهشي تدريس ، موضوع زمينه در
را پژوهشي فعاليت انجام چگونگي دانشآموز قابليتهاي و امكانات گرفتن نظر در و
.مينمايد ترسيم
طوري بايد بلكه.نيست ضروري دانشآموزان همه براي درس هر در لزوما پژوهشي فعاليت
درسي كتب از يك هر در پژوهش دو يا يك حداكثر دانشآموزان همه كه شود برنامهريزي
.باشند داشته را
از و متناسب پژوهش مراحل تحصيلي مقطع هر در است لازم پژوهش انجام براي
.باشد برخوردار لازم انعطافپذيري
با طريق اين از بلكه نيست حقيقت كشف ابتدايي دوره در پژوهشي فعاليتهاي هدف
يادگيري به طريق اين از مهمتر همه از و ميگردند آشنا پژوهش اوليه مهارتهاي
.ميپردازند
آن تنظيم نحوه و پژوهش مراحل
پژوهش موضوع انتخاب -1
پژوهش موضوع تعريف -2
فرضيه يا سوال -3
اطلاعات جمعآوري -4
ارزيابي -5
نتيجهگيري -6
گزارش بود ، خواهد انعطاف قابل تحصيلي پايه و مقطع هر در كه فوق مراحل انجام از پس
شفاهي صورت به دبستان دوم و اول كلاس در مراحل اين).كرد خواهد تنظيم را خود پژوهش
(.ميشود مطرح اينگونه موارد و نقاشي ارايه يا
پژوهشگر ، نام پژوهش ، عنوان مدرسه ، نام /منطقه پرورش و آموزش اداره نام:جلد روي
.ميشود قيد تحصيلي سال و راهنما معلم
.ميشود قيد الرحيم الرحمن بسمالله
.ميشود قيد كردهاند ، راهنمايي را دانشآموز كه كساني از قدرداني و تشكر
.ميشود نوشته مطالب فهرست
.ميگردد روشن و تعريف پژوهش موضوع مقدمه ، ذكر از پس
.ميشود ارايه فرضيه يا سوال
.ميشود داده توضيح اطلاعات جمعآوري چگونگي
.ميگيرد صورت نتيجهگيري و ارزيابي
مستمر ارزشيابي روشهاي
معلم سوي از ارزشيابي -1
دانشآموزان خود سوي از ارزشيابي -2
ازفرد گروه ارزشيابي -3
گروه از فرد ارزشيابي -4
گروه از گروه ارزشيابي -5
كار پوشه در دانشآموز هر فعاليتهاي ثبت -6
.كار پوشه در گروه هر فعاليتهاي ثبت -7
نتيجهگيري
فعاليتهاي و تكاليف تدريس ، فرآيند در دانشآموزان فعاليتهاي بررسي بر علاوه معلم
نسبت نهايت در و ميدهد قرار بررسي مورد گروهي و فردي صورت به را شده انجام پژوهشي
.مينمايد قضاوت و ارزشيابي گروه ، يا فرد عملكرد به
محبي عظيم:كننده تهيه
:منابع
ياد كني درگيرم اگر ميسپارم ، خاطر به ياددهي اگر ميكنم ، فراموش بگويي اگر -1
(فرانكلين 1378 از نقل به رووف) ميگيرم
تقسيم غيرمستقيم و مستقيم نيمه مستقيم ، تدريس هاي روش به را تدريس ميرلوحي دكتر -2
(تدريس ، 1380 علم كتاب در)است كرده
اين در آموزش از منظور (1378) پياژه از نقل به كريمي.است خلاقيت مانع آموزش -3
.است دانشآموزان ذهن در اطلاعات انبار و مستقيم آموزشهاي همان جمله
.، 1377 شماره 6 ابتدايي آموزش رشد مجله -عبدالرضا كردي ، -4
.ابتدايي 1376 آموزش رشد -زهرا بازرگان ، -5
انتشارات يادگيري ياددهي فرآيند در شب تكاليف تحصيلي ، راهنمايي آموزش دفتر -6
.مدرسه 1374
دانشگاههاي افغاندر جوانان ويژه كنكور
ميشود برگزار ايران
پنجشنبه روز پناهنده جهاني روز بزرگداشت روزه يك همايش:فرهنگي علمي گروه
نمايندگان از تعدادي و افغانستان علمي -فرهنگي شخصيتهاي از جمعي حضور با
.شد برگزار تهران فرهنگي ميراث همايش تالار در اسلامي شوراي مجلس
به پيامي در متحد ملل سازمان دبيركل عنان كوفي ايرنا ، خبرنگار گزارش به
با شد ، خوانده همايش اين ابتداي در آن متن كه پناهنده جهاني روز مناسبت
استكه روزي امروز:كرد تصريح جهان مختلف نقاط در پناهندگان وضعيت يادآوري
بخصوص جهان پناهجويان و پناهندگان به حياتي كمك و نقش به خاص توجه بايد
عالي كميسيارياي نمايندگي دفتر رئيس لوانشي فيليپ.شود معطوف كودكان و زنان
پيام عنان ، كوفي پيام خواندن از پس تهران در متحد سازمانملل پناهندگان
.كرد قرائت را ملل سازمان پناهندگان عالي كميسر لوبرز راد
جهاني سالروز خردادماه سيام به اشاره با خود پيام در پناهندگان عالي كميسر
به دادن پناه لحاظ به ايران بزرگ ملت و دولت زحمات و تلاش از پناهنده
.تشكركرد و تقدير كشورها ديگر و عراقي و افغان پناهجويان از عظيمي خيل
الههكولايي و سلامي ابراهيمباي غلامحيدر كشور ، وزير معاون بروجردي اشرف
همايشبه دراين نيز اسلامي شوراي مجلس در تهران و مشهد مردم نمايندگان
امر در ايران اسلامي جمهوري گذشته سالهاي عملكرد تشريح
.پرداختند پذيري پناهنده
براي ايران ملت و دولت كمكهاي مجلس ، در مشهد مردم نماينده سلامي ابراهيمباي
و شد يادآور را افغان دانشجويان به تحصيلي بورس اهداي ازجمله افغانستان بازسازي
تا ميشود برگزار كابل و تهران در ويژهاي كنكور سالجاري آبانماه در:داشت اظهار
.شوند بهرهمند ايران آموزشي تسهيلات از بتوانند بهتر افغان عزيزان
نخستين تبادلنظر و بحث روز چهار از پس
خود كار به ايرانشناسي ملي همايش
پايانداد
و بحث روز چهار از پس "ايرانشناسي ملي همايش نخستين":فرهنگي علمي گروه
.داد پايان خود كار به پنجشنبه ، عصر خارجي ، و داخلي صاحبنظران نظر تبادل
مقاطع در ايرانشناسي دورههاي طراحي ضرورت بر همايش اين پاياني بيانيه در
شفاهي اطلاعات گردآوري ايرانشناسان ، اطلاعاتي بانك ايجاد ارشد ، كارشناسي
توجه متون ، تصحيح روش يكسانسازي استانداردهاي تعيين ايرانشناسي ، حوزه
جامع اطلسهاي تهيه و كودكان ادبيات در ايرانشناسي مقوله به
.شد تاكيد گويشهايايراني
حوزه در مطالعاتي اولويتهاي تعيين بر همچنين همايش اين در شركتكنندگان
خارجي و داخلي ايرانشناسان بين ارتباط زمينه فراهمشدن ايرانشناسي ، مباحث
برگزاري ادامه و ايرانشناسي بنياد توسط دائمي دفتر يك تاسيس طريق از
.كردند تاكيد ايرانشناسي زمينه در ادواري همايشهاي
تحقيقاتي مراكز و سازمانها اطلاعاتي بانكهاي گسترش خواستار همچنين آنان
ايرانشناسي پايگاه و كتابخانه توسعه و تكميل و ايرانشناسي حوزه به مربوط
.شدند ايرانشناسي بنياد
تابستان آسمانشبهاي تهراني دانشآموزان
ميكنند رصد را
و رصد مركز تابستاني كلاسهاي در شركت با تهراني دانشآموزان:فرهنگي علمي گروه
.ميپردازند نجوم علم فراگيري به نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون نجوم
مقدماتي دبستان ، پنجم تا سوم كلاسهاي ويژه نجوم با آشنايي سطح سه در كلاسها اين
برگزار نجوم دانشآموختگان و قبلي اعضاي ويژه پيشرفته و دبيرستان و راهنمايي ويژه
.ميشود
شمسي ، منظومه با آشنايي نوجوانان ، و كودكان فكري پرورش كانون عمومي روابط گزارش به
و ماهشناسي نجومي ، عكاسي نجومي ، پروژههاي آسمان ، كره فلكي ، صورت فيزيك ، اختر
.ميرود شمار به كلاسها اين اصلي سرفصلهاي از تلسكوپ راديو
ميشود اجباري كشور در كودكان تحصيل
تحصيل شدن اجباري مساله پرورش و آموزش جديد درلايحه:فرهنگي علمي گروه
.است گرفته قرار تاكيد مورد كشور كودكان تمامي براي
سال پايان جشن درآئين پنجشنبه روز ابتدايي پرورش و آموزش دفتر معاون ايزديان
رايگان اساسي درقانون:افزود تحصيل از بازمانده شده جذب دختران تحصيلي
درلايحه تا هستيم آن درپي ما و گرفته قرار توجه مورد پرورش و آموزش بودن
.شود اجباري كشور شهروندان تمامي براي رايگان پرورش و آموزش جديد ،
حق خانوادهاي هيچ مجلس و دولت در لايحه اين تصويب درصورت وي گفته به
درنظام:داشت اظهار وي.داشت نخواهد را تحصيل از خود فرزندان كردن محروم
بيبهره اسلامي تربيت و تعليم ازپوشش كس هيچ نبايد ايران اسلامي جمهوري
.باشد
كم اجتماعي مسئوليتهاي به نسبت حساسيت ميزان اخير درسالهاي:گفت وي
.است آن ازپيامدهاي يكي تحصيل نعمت از كشور نوباوگان دورماندن كه شده
طرحجذب اردبيل جمله از كشور استان درشش گذشته تحصيلي ازسال:گفت ايزديان
.شدهاست اجرا ازتحصيل بازمانده دختران
است جدي پرورش و آموزش در اصلاحات
در اصلاحات ايجاد و پرورش با آموزش تلفيق طرح اجراي امسال:فرهنگي علمي گروه
.ميگيرد قرار جدي توجه مورد پرورش و آموزش وزارت مختلف بخشهاي
همايش در پنجشنبه روز پرورش و آموزش وزارت عمومي آموزش معاون "موسوي مختار"
كارشناسان و مردم نظرات:افزود اردبيل استان نواحي و مناطق عمومي آموزش مسئولان
و توليدات كارآمدي ، مختلف بخشهاي در كشور پرورش و آموزش كه دارد اين از حكايت
.است داده دست از را خود اثربخشي
اصليشان وظيفه كه نكنند باور پرورش و آموزش در ويژه به ما مديران تا:گفت وي
.بكنيم خدمت كشور به نميتوانيم ما است جامعه در تحول ايجاد
ما باشند ، تربيت و تعليم اصلاح براي روشي دنبال به بايد مديران:افزود وي
.كنند كار درست ميخواهيم بلكه كنند كار زياد آنها نميخواهيم
براي آنها ندارند تعلق گذشته به و نميشوند تربيت گذشته براي جديد نسل:گفت وي
.است گذشته از متفاوتتر خيلي هم آينده و ميشوند تربيت آينده
خواستار دانشگاهي جهاد پژوهشي مديركل
شد تحقيقات بخش بودجه افزايش
در پنجشنبه روز دانشگاهي جهاد مركزي دفتر پژوهشي مديركل:فرهنگي علمي گروه
موجود مشكلات به اشاره با بندرانزلي در دانشگاهي جهاد معاونان گردهمايي حاشيه
.شد تحقيقاتي بودجههاي افزايش خواستار بخش اين در
هزينههاي درصد اكنون 80:گفت ايرنا با مصاحبه در "آقاصفري عارف" مهندس
زيادي وقت اعتبار اين تامين و ميشود تامين كارفرمايي طرحهاي محل از پژوهشي
.ميگيرد را
براي سفارشها محل از اعتبار تامين عدم صورت در جهاد:شد متذكر وي
در مسئله اين و شد خواهد مشكل دچار نيز خود تحقيقاتي نيروهاي پرداختحقوق
.ميگذارد تاثير كار كيفيت نتيجه در و پژوهشگران روحيه
:داشت اظهار تحقيقات براي نياز مورد تجهيزات خصوص در جهاد پژوهشي مسئول اين
نداشتيمو تجهيزات و وسايل خريد براي ارزي مجزاي بودجه سرفصل درگذشته
.ميآورد وجود به ما براي را عديدهاي مشكلات اين
|