|
ماندگار نقشه روي بر كشور تاريخي پل 320
ميشوند
تحولات و ريشهها زبان رايجترين
مغزي خونريزي برابر در قوي دارويي شادي ،
با پزشكي آموزش ادغام:معين مصطفي دكتر
پزشكي پژوهش و آموزش كيفيت علوم ، وزارت
ميدهد ارتقا را
در كارآفريني توسعه طرح آييننامه
شد ابلاغ كشور دانشگاههاي
دانشگاههاي:علوم وزير دانشجويي معاون
هستند دولتي بودجه مصرفكننده هنوز ايران

ماندگار نقشه روي بر كشور تاريخي پل 320
ميشوند
در پلسازي و پل با مرتبط منابع بررسي و مطالعات اتمام دنبال به:علميفرهنگي گروه
از قبل دوران به متعلق پلها اين.شد شناسايي كشور سطح در تاريخي پل ايران ، 320
در هنوز آنها از بسياري كه هستند پهلوي اوايل و قاجاريه دوره پايان تا هخامنشي
.ماندهاند ناشناخته كشور استانهاي
تعلق اسلام از بعد دوران به بقيه و اسلام از قبل دوران به پل تعداد ، 51 اين از
پل و 68 صفوي دوره در پل تعداد 70 به تاريخي پلهاي بيشترين ميان اين از كه دارند
.شدهاند احداث قاجاريه دوره در نيز
مورد به 17 آنها تعداد كه اسلام از قبل پلهاي بيشترين شد مشخص پژوهش اين براساس
.دارد وجود خوزستان استان در ميرسد
اطلاعات آمار ، اين استناد به كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
تاريخي پلهاي مقدماتي نقشه روي بر رودخانه نام و محل ذكر با پلها اين از هريك
.ميشود ثبت كشور
تحولات و ريشهها زبان رايجترين
انگليسي زبان از تاريخچهايمختصر
گويشوران شمار
تنها و ميكنند صحبت انگليسي زبان به زمين كره مردم از نفر ميليارد يك از بيش
.است چيني زبان دارد ، زبان اين به نسبت بيشتري گويشوران كه زباني
اعظم بخش كه است انگليسي زبان نفر ، ميليارد يك آن از نفر حدود 450ميليون بومي زبان
زندگي متحده ايالات و نيوزلند ايرلند ، كبير ، بريتانياي كانادا ، استراليا ، در آن
.ميكنند
زبان ميكنند ، زندگي پاكستان و هندوستان در آنها عمده بخش كه ميلياردنفر يك حدود
ديگر نفر ميليون از 300 بيش و ميكنند تكلم خود اصلي زبان مانند را انگليسي
.كنند استفاده زبان اين از حدودي تا ميتوانند
در تقريبا ميگفتند ، سخن انگليسي زبان به كه كساني تمام پيش ، سال حدود 450 در
نفر ، هفتاد هر از زمان آن درميكردند زندگي كبير بريتانياي در واقع كوچكي ناحيه
آن از كمتر حتي و هفتم يك به رقم اين امروزه اما.ميكرد تكلم زبان اين به نفر يك
.است رسيده
انگليسي لغات
آلمانيهايي مثال ، برايهستند ديگر زبانهاي لغات به شبيه انگليسي لغات از بسياري
:مانند كلماتي آموختن در كمي مشكل ميكنند ، مطالعه انگليسي زبان كه
fish, glass, salt
:ميشوند هجي اينگونه آلماني زبان در كلمات اين زيرا دارند ،
fish, glas, salz
از ميتوانند آساني به ميدانند نيز اسپانيايي يا پرتغالي فرانسه ، زبان كه كساني
مثل شده ياد زبان چهار هر در كلمات اين كنند ، استفاده restaurant يا hotel كلمات
.هستند هم
صرفي عناصر
بخش در معمولا كه ميكند صرفي تغييرات ايجاد واژه يك در كه است عنصري صرفي ، عنصر
.است كلمات دستوري نقش نشاندهنده و ميشود ديده واژه انتهايي
.هستند غيره يا و زمان جنسيت ، شماره ، حالت ، نشاندهنده صرفي متغيرهاي
بسيار نظامهاي زبانها ، ساير و رومي لاتين ، مانند زبانهايي صرفي عناصر بخش در
معني به)leo كلمه لاتيني اسم مختلف حالتهاي مثال ، براي.ميشود ديده پيچيدهاي
:از عبارتند كه دارد ، متفاوت شكل پنج مفرد بخش در كلمه اينميشود داده نشان (شير
leone, leo, leonis, leoni, leonem.
ديگري و lion يكي:دارد مفرد شكل دو فقط است اسم كه lion كلمه انگليسي زبان در اما
.sشlion
كلمات هجي
از برخي در.است انگليسي كلمات هجي انگليسي دانشآموزان از بسياري عمده مشكل
دارند ، آنها تلفظ با نزديكي وابستگي كلمات هجي ايتاليايي ، و اسپانيايي مانند زبانها
متفاوتي هجي دارند ، داراي مشابهي تلفظ كه كلمات از بسياري انگليسي زبان در ولي
.ميباشند
زبان از واردشده خصوص به كلمات هجي در زبان ، فارسي دانشآموزان مشكل مانند درست
.ضميمه كلمه در (ض) يا و ظالم ، كلمه در عربي (ظ) آواز ، در (ز) مانند عربي ،
"شاو برنارد" ميشود ، گفته كه است رفته پيش بدانجا تا كلمات هجي در دشواري اين
.ghoti:بنويسم گونه اين را انگليسي fish كلمه ميتوانم من:است نوشته
ميشود ، تلفظ گونه اين laugh كلمه در زيرا است ، كرده استفاده f جاي به gh از او
هم را ti و ميشود تلفظ women كلمه در چنانچه كرده ، استفاده I جاي به o از همچنين
.است گرفته عاريه به dictation كلمه از
اصطلاحات
زبان به زباني از لغت ، به لغت را آن نتوان كه ميشود گفته تعبيري به"اصطلاح"
.كرد ترجمه ديگر ،
يك ;ميگويند نمونه براي.شد خواهد صريح غير يا نامفهوم بسيار صورت اين در زيرا
نمود ترجمه واژه به واژه را "there was a man who" اصطلاح فرانسوي يا آلماني نفر
!!!!كه بود آنجا در آدمي:كرد پيدا چنين اين مفهومي كه
و "put up with him":مانند دارد دشواري اصطلاحات زبانها همه مانند انگليسي زبان
معناي اما بشناسد ، را اصطلاح يك كلمات تمامي شخص است ممكن."through and through"
نه آنهاست رايج مفاهيم يادگيري اصطلاحات ، يادگيري در مهم موضوع.نداند را آن كلي
.آن كلمات تكتك مفاهيم يادگيري
انگليسي زبان گسترش
:ميكنند تقسيم مشخص دوره سه رابه زبان اين دانشمندان
.آنگلوساكسون دوره يا قديم انگليسي دوره:اول دوره
.ميانه انگليسي دوره:دوم دوره
.جديد انگليسي دوره:سوم دوره
به دوره اين به مربوط اسناد اما.نيست مشخص آن آغاز دقيق تاريخ اول ، دوره مورد در
آن از قبل سالها به گفتاري زبان از استفاده البته.برميگردد ميلاد از پس سال 690
.(يازدهم قرن پايان)داشت ادامه ميلادي سال 1100 حدود تا دوره اين كه بازميگردد
انگليسي.يافت ادامه ميلادي سال 1450 تا و شد شروع سال همين از ميانه دوره انگليسي
گفتاري زبان اما است ، يافته ادامه كنوني زمان تا و شد آغاز سال 1450 از جديد دوره
تلفظ و لغات صرفي ، متغيرهاي لحاظ به ميشد ، استفاده دوره سه اين تمام خلال در كه
.است بوده متفاوت آنها
انگليسي زبان منشا
انگلستان ميشود ، ناميده انگلستان امروزه كه كشوري نام ميلادي ، سال 450 حدود تا
آنجا اهالي و بريتانيا را كشور اين آن ، از قبل.نبود انگليسي نيز آن زبان و نبوده
لهجه ميكردند ، زندگي مكان اين در كه مردماني بيشتر.ميناميدند بريتانيايي را
.داشتند (celtic) سلتيك
كردند فتح را بريتانيا ميكردند ، صحبت لاتيني زبان به كه روميها ميلادي سال 43 در
خود موطن به سال اين در كه اين تا ماندند ، باقي مكان آن در ميلادي سال 400 تا و
.كنند دفاع بود ، شده واقع يورش مورد كه روم از تا بازگشته
ژوزتها و ساكسونها انگلزها ، از بودند عبارت كه ژرمنيك ، قبايل آن ، از پس سال 100
كه بود يكي تقريبا قبايل ، اين زبان.گزيدند سكني آنجا در و كردند فتح را بريتانيا
انگليسي زبان نام و انگلستان كشور نام زمان آن در.داد تشكيل را انگليسي زبان اساس
.بود درآورده خود تصرف به را كشور عمده بخش كه شد ، گرفته انگلز قبيله نام از
سلتيك زبان از كمي بسيار واژههاي انگليسي زبان لندن ، مانند مكان اسم چند جز به
حتي.داشت اوليه انگليسي زبان بر قويتري بسيار نفوذ لاتيني زبان اما.نمود اخذ
زبان از را بسياري واژههاي شود ، فتح ژرمني قبايل دست به بريتانيا كه آن از بيش
بودند دسته اين از وبازرگاني نظامي اصطلاحات از بسياري.بود گرفته وام لاتيني
.جنگ و اردو معناي به (Camp) كمپ:مانند
رومي ، مسيونرهاي و سلت ناحيه زبان لاتيني اهالي پنجم ، قرن پاياني دهه خلال در
اين در لاتيني زبان از بيشتري واژههاي شد موجب كه پراكندند انگلستان در را مسيحيت
:مانند هستند ، مذهبي اصطلاحات واژهها اين از بسياري.شود انگليسي زبان وارد دوره
.(رباني عشاء) Mass وBishop
يورش انگلستان به شدند موفق اسكانديناويها ميلادي ، هشتم قرن پاياني دهه خلال در
باعث تجاوزات اين.كنند فتح را كشور اين توانستند سال 1066 در نرمانديها و برند
.شد انگليسي زبان گستره در تغيير ايجاد
انگلستان مختلف بخشهاي در بودند ، نروژ و دانمارك اهالي از اغلب كه اسكانديناويها
ازدواج به را خود دختران از بسياري و كردند ازدواج انگليسيها با و گزيدند سكني
.كردند وارد انگليسي زبان به خود زبان از فراواني لغات و درآوردند آنها
آن ، از مهمتر و skill و sky و skirt:مانند ميشوند ، شروعsk با واژهها اين اغلب
.كردند انگليسي ضماير جايگزين را خود زبان ضماير از برخي
آن بخشهاي ديگر به نسبت زبان هر اعداد و ضمائر شود ، ذكر اختصار به كه است لازم)
(.ميپذيرد تغيير كمتر
انگليسي به اسكانديناوي زبان از منشا لحاظ به Their, Them, They:مانند ضمائري
به گفته پيش ضمائر نميشد واقع آنها تاز و تاخت مورد انگلستان اگر و آمدهاند
.Her, Hem, Hie:ميشدند نوشته چنين ترتيب
را آنجا ميلادي سال 1066 در و بردند يورش انگلستان به فرانسه ناحيه از نرمانديها
آن حاكم طبقه زبان فرانسه ، زبان نرماندي لهجه يعني آنها ، زبان و درآوردند تصرف به
مردم عامه زبان عنوان به انگليسي ، زبان اما.شد آنجا ادبي اصلي زبان و سرزمين
.ماند انگلستانباقي
طبقه زبان و انگلستان ادبي رسمي زبان مجددا ، انگليسي زبان بعد ، سال سيصد حدود
زبان از واژه صدها شد ، متحمل را عمدهاي بسيار تغييرات زمان ، گذشت با اماشد حاكم
زبان از را ديگري بسيار واژههاي راستا ، همين در و شد وارد انگليسي به فرانسه
شدن وارد باعث هم نرمانديها (1)مشهور فتح.شد پذيرا ميلادي و 14 قرون 13 فرانسه
:مانند كلماتي از ميتوان ميان اين در كه شد انگليسي به فرانسه زبان از لغت هزاران
...و air, art, army, blue, chair, dinner, government, judge mayor, paper,poet
.برد نام
امروزي انگليسي زبان
همان آن لغات مهمترين و مانده برجاي ژرماندي ساخت از بنيان در امروزي انگليسي زبان
را امروزي انگليسي عمده بخش لغات همين كه است آن بومي گويشوران استفاده مورد لغات
آن از house, home, mother, father, eat, drink:مانند كلماتي.ميدهد تشكيل
زبانهاي ويژه به ديگر زبانهاي و فرانسه زبان از لغاتي هنوز زبان اين اما.جملهاند
زبان از را pizza, piano كلمات مثال ، براياست گرفته قرض اسپانيايي و ايتاليايي
.است گرفته وام اسپانيايي از را siesta(جشن)fiesta و ايتاليايي
بخشهاي كه دارد واژه هزار هفتصد از بيش امروزي انگليسي قرضي ، لغات همين واسطه به
علوم دانشمندان وسيله به كه ميدهند تشكيل علمي اصطلاحات را ، تعداد اين از عمدهاي
.ميشود واقع استفاده مورد ديگر متخصصان و دعاوي وكلاي پزشكان ، :مانند مختلف
قرشي شجاعالدين سيد
.دارد فاتح ويليام (William The Conqueror) به اشاره -1
استفاده مورد منابع
-WorldBookEnyclopedia
-The Biography of the English languoge
مغزي خونريزي برابر در قوي دارويي شادي ،
اميد از لبريز نيز و داشتن شادي و خوشي احساس كه كردند تاييد محققان:واشنگتن
.است مغزي خونريزي خطر كاهش براي قوي بودن ، دارويي
مختلف تحقيقات با مغزي ، عروق حادثه ابتلابه زياد خطر افسردگيو بين رابطه
.است شده ثابت بهخوبي مغزي خونريزي بروز در روانشناسي عوامل تاثير درباره
به ابتلا خطر در را مثبت هيجانات تاثير تگزاس ، دانشگاه پزشكي شاخه دانشمندان
جمله از يافته توسعه كشورهاي از اعظمي بخش در مرگ علت سومين كه مغزي خونريزي
.كردند مطالعه آمريكاسترا
سن 65 با نفر است ، 2478 شده چاپ مديسن ماتيك سايكو مجله در كه مطالعهاي نتايج در
.دادند قرار كنترل سالتحت طول 6 در را بيشتر و سال
خونريزي بروز داشتند ، كمتر بيشتري هيجاني آسايش درجه كه افرادي محققان ، گفته به
.بود صفر آنها هيجاني آسايش درجه كه افرادي تا كردند تجربه را مغزي
ديگر مغز مغز ، در خون كاهشگردش بهدليل كه هنگامياست مغزي ، عروق حادثه بروز
.نميدهد انجام خودرا وظايف
گوناگوني فاكتورهايي به هيجاناتمثبت:گفت مطالعاتي مركز اين رئيس"گلناستير"
مزمن بيماريهاي برابر در يا افزايشميدهد را سلامتي كه است واضح و ميشود مربوط
مثبت هيجانات كه افرادي مطالعاتدريافتيم ، اين در:كرد اضافه وي.ميكند محافظت
محدود به نيز و سالم زندگي روش حفظ ورزش ، انجام به ميدادند نشان بالايي سطح در را
.داشتند تمايل بيشتر پزشكي درمان كردن
مردان در آسايشهيجاني ، با ارتباط در مغزي خونريزي كاهش كه داد نشان مطالعات
.بود ملاحظه قابل سياه نژاد از بيش سفيدپوستان در و زنان از بيشتر
پرويزي پرديس:ترجمه
ان.ان.سي:منبع
با پزشكي آموزش ادغام:معين مصطفي دكتر
پزشكي پژوهش و آموزش كيفيت علوم ، وزارت
ميدهد ارتقا
را
كند فراهم را فرصتي ميتواند علوم وزارت با پزشكي آموزش ادغام:فرهنگي علمي گروه
.يابد ارتقاء پزشكي ، علوم جمله از و علوم مختلف درشاخههاي پژوهش و آموزش كيفيت كه
:داشت اظهار ايسنا ، با گو و گفت در وفناوري تحقيقات علوم ، وزير معين ، مصطفي دكتر
غيردقيق سياستهاي خاطر به حتي و شده برطرف پزشك به كشور جدي نياز كه زمان اين در
و "جوان پزشكان" بحران با پزشك ، بيرويه تربيت در غيردولتي دانشگاههاي در بهخصوص
گيرد ، قرار توجه مورد سخت بايد كه چيزي آن است ، شده مواجه"پزشكي آموزش كيفيت افت"
.است پزشكي پژوهش و آموزش كيفيت ارتقاي
.باشد برخوردار جامعيت از بايد علوم مختلف شاخههاي در كشور علمي نظام:افزود وي
يك خرج و شوند گرفته ناديده نبايد كه است ظريفي نسبتهاي علوم ، شاخههاي بين نسبت
.جداكرد ديگر شاخههاي از را شاخه
تاريخچه به اشاره با علوم ، وزارت با پزشكي آموزش ادغام طرح باره در علوم وزير
عالي آموزش از پزشكي گروه تفكيك مسئله البته:داشت اذعان علوم ، وزارت از آن انتزاع
و بود برانگيز بحث مسئله يك ابتدا همان از سابق ، بهداري وزارت در آن ادغام و
علوم پرسنل و امكانات تفكيك نحوه مدتها تا كه نحوي به داشت جدي مخالفان و موافقان
از برخي هنوزهم و انجاميد طول به پزشكي علوم دانشگاههاي به دانشگاهها از پزشكي
.است مانده باقي تصميم ، آن عواقب و آثار
در كارآفريني توسعه طرح آييننامه
شد ابلاغ كشور دانشگاههاي
(كاراد) كشور دانشگاههاي در كارآفريني توسعه طرح نامه آيين:فرهنگي علمي گروه
وزارت به وابسته دانشگاههاي تمامي به فناوري و تحقيقات علوم ، وزير سوي از
.شد ابلاغ علوم
علوم ، وزير نامه ، آيين اين براساس علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
كشور سنجشآموزش سازمان رييس و وزير معاون ،(شورا رئيس) فناوري و تحقيقات
و مطالعات ، تحقيقات مركز رئيس وزير ، فناوري و آموزشي معاون ،(رئيس نايب)
تا سه و (شورا دبير) كاراد طرح دبيرخانه رئيس سنجش ، سازمان آموزشي ارزشيابي
را كارآفريني مركزي شوراي اعضاي كارآفريني موضوع با آشنا علمي هيات عضو پنج
.ميدهند تشكيل
كارآفريني كميته رياست عهدهدار دانشگاه هر رئيس گزارش ، اين براساس
.بود خواهد دانشگاه
برنامه زمانبندي و طراحي دانشگاه ، كارآفريني مركز نظارت و هدايت حمايت ،
دانشگاه ، سال برگزيده كارآفرينان معرفي دانشگاه ، در كارآفريني طرح سالانه
امكانات و ابزارها تامين كارآفريني ، مركزي شوراي مصوبات اجراي و نظارت
كميته اختيارات و وظايف جمله از كاراد ، طرح بهتر هرچه اجراي جهت مختلف
.است دانشگاهها كارآفريني
دانشگاههاي:علوم وزير دانشجويي معاون
هستند دولتي بودجه مصرفكننده هنوز ايران
در هستند ، دولتي بودجه مصرفكننده هنوز كشور ، دانشگاههاي:فرهنگي علمي گروه
فعاليتهاي انجام طريق از را خود بودجه پيشرفته ، كشورهاي دانشگاههاي حاليكه
.ميكنند تامين اقتصادي بخشهاي ساير و صنايع با همكاري و تحقيقاتي
جمع در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير دانشجويي معاون ظريفيان دكتر ايسنا گزارش به
اين:افزود كشور در مغزها فرار پديده به اشاره با همچنين زنجان ، دانشگاه اساتيد
;نيست پيشرفته و كاربردي ايران در دانشگاهي آموزشهاي كه است اين نشاندهنده خود
كشورهاي توسط ايراني تحصيلكردگان جذب و مغزها فرار پديده صورت اين غير در زيرا
.نميگرفت صورت توسعهيافته
از اعم بخشها ، ساير در علمي توسعه با جز:گفت پايان در علوم وزير دانشجويي معاون
اصلاحات ابتدا بايد ;كنيم پيدا توسعه نميتوانيم اقتصادي و فرهنگي اجتماعي ، سياسي ،
.شود آغاز جامعه در علمي
|

|