يافت افزايش امسال بهار در كتاب انتشار
را سيار آموزش الكترونيك ، يادگيري
ميكند امكانپذير
منابع از مدارس:پرورش و آموزش وزير
ميشوند بهرهمند غني اطلاعاتي
ظرفيت افزايش عدم از سنجش سازمان معاون
داد خبر دانشگاهها پذيرش
در ميتوانند خارجي معتبر دانشگاههاي
كنند فعاليت ايران
است استيجاري غيرانتفاعي ، مدارس درصد 60
يافت افزايش امسال بهار در كتاب انتشار
شد منتشر كتاب عنوان و 812 هزار امسال 5 نخست ماهه سه طي:فرهنگي علمي گروه
.ميدهد نشان رشد درصد گذشته ، 5 سال مشابه مدت با مقايسه كهدر
شمارگان در كتابها اين ،"كتاب خانه" عمومي روابط گزارش به
عنوان هر متوسط شمارگان و شدهاند منتشر جلد و 304 هزار و 839 6 2ميليون
.است بوده جلد و 618 هزار كتاب 4
و 502 يكهزار با امسال اول ماهه سه در موضوعي ، نظر از كتابها بيشترين
آن از پس و رسيد چاپ به ادبيات موضوع در (كتابها مجموع درصد 26) عنوان
با با 4/13 ، دين علوماجتماعي درصد ، با 9/13 عملي علوم موضوعهاي ترتيب ، به
جغرافيا و تاريخ با 7/5 ، هنر با 1/7 ، زبان با 3/7 ، رياضيات و طبيعي علوم 2/13 ،
.گرفتهاند قرار ها كتاب مجموع درصد با 4 فلسفه و با 1/4 كليات با 3/5 ،
.هستند مجدد چاپ آنها درصد و 35 اول چاپ شده ، منتشر كتابهاي مجموع درصد 65
تشكيل شده ترجمه آثار را آنها درصد و 27 تاليفي آثار را ، كتابها اين درصد 73
.ميدهد
و كودك حوزه به جاري ، سال نخست ماهه سه در شده منتشر كتابهاي درصد 17
.دارد اختصاص نوجوان
را سيار آموزش الكترونيك ، يادگيري
ميكند امكانپذير
الكترونيك يادگيري كارشناسان "راجرز پل" و "كرتيس فيليپ" با گفتوگو
;اشاره
.دارد ساله هزاران قدمتي كه است بشري جوامع جنبههاي قديميترين جمله از آموزش
درسي كتاب و درس كلاس دانشآموز ، معلم ، شامل آموزش مولفههاي آشناترين و رايجترين
نظريات كه هرچند ماندهاند ، باقي نخورده دست كمابيش عناصر اين سالها ، خلال در.است
علم عرصه در بزرگي بشردستاوردهاي و شده عرضه يادگيري فرآيند چگونگي مورد در جديدي
.است داشته فناوري و
مكاني در و مشخص زماني در دانشآموز و معلم رودرروي حضور سنتي آموزش اصلي ويژگي
تغييراتي كم دست كه است كرده فراهم را آن امكان اكنون ارتباطات ، گسترش.است مشخص
ضرورت مكاتبهاي آموزش.شود ايجاد آموزش ويژگيهاي و عناصر در يادگيرنده نفع به
از استفاده عرصه اين در تحول جديدترينكرد منتفي كلاس در را يادگيرنده منظم حضور
آموزش امر در رسانهاي ابزاريچند صورت به آن مختلف قابليتهاي و كامپيوتر فناوري
Electronic Learning مختصر كه ميشود خوانده E -Learning آموزش از حيطه اين.است
در را تازهاي افق الكترونيك ، يادگيري توسعهاست الكترونيك يادگيري معناي به
يعني ميشود ، مجازي دانشگاه از صحبت اكنون.است گشوده انساني ديد برابر
و علمي آموزشهاي انواع.ندارند خارجي اينترنت ، وجود شبكه در جز كه دانشگاههايي
.است مناسب ازيادگيرندگان بسياري براي كه دارد وجود رويسيدي حرفهاي
كه شد برگزار تهران درE - Learningمورد در روزهاي يك سمينار تيرماه اوايل در
زمينه اين در دستاوردها جديدترين مورد در بحث حوزهبه اين كارشناس دو آن در
اصلي حيطه كه است شده ياد كارشناس دو با گفتوگويي ميخوانيد آنچه.پرداختند
نيروي بازده بهبود جهت الكترونيك يادگيري آموزشي دورههاي از استفاده آنها فعاليت
اين بر ناظر نحوي به پاسخها اغلب رو ، اين ازشركتهاست در مشكلات حل و انساني
زمينههاي تمام در شده مطرح كليات كه چند هر است ، الكترونيك يادگيري كاركرد
.است صادق كاربردي
نعيمي وحيدرضا:گفتوگو
.كنيد معرفي را خودتان لطفا *
كار نيروي بازده راهحلهاي بخش در تجارت مديرتوسعه من.است كرتيس فيليپ من اسم -
نفر حدود 550 به آن كارمندان شمار و است انگليس در ما شركت مقر.هستم وگا گروه در
خدمت در مشاوره و كامپيوتري سيستمهاي كاربرد يادگيري ، ما كار تخصصي حيطه.ميرسد
و توليد بخش در پيشتر.ماست اهداف از نيز كار نيروي بازده بهبود.است يادگيري
.بود توليد سيستمهاي كردن كارآمد وظيفهام و ميكردم فعاليت مشاوره
حيطه.هستم انساني بازده بخش در توسعه ارشد مدير مناست راجرز پل من اسم -
يادگيري طرحهاي.است مخابرات تحصيليام رشته و الكترونيك يادگيري تخصصيام
.كردهام اجرا و طراحي بزرگ شركتهاي براي جهان سراسر در را زيادي الكترونيك
چيست؟ الكترونيك يادگيري *
متوجه ميكنيم ، فكر سالها اين خلال در كامپيوتر كاربرد چگونگي درباره وقتي:راجرز
پيشرفتهاي به توجه با امروزهاست اطلاعات ارائه در كامپيوتر كارايي بيشتر ميشويم
از استفاده با ميتوانيم شركتها ، كار زمينه در آمده دست به پيشرفتهاي و فناوري
اين فناوري پيشرفتدهيم آموزش مختلف زمينههاي در را افراد كامپيوتري سيستمهاي
كرده ، استفاده كامپيوتر ديداري و شنيداري قابليتهاي از كه است داده ما به را امكان
.باشيم داشته كنفرانس جهان سراسر در همكارانمان با مثلا
چيست؟ الكترونيك يادگيري مزيتهاي *
پشتيباني ايناست كارشان در افراد از پشتيباني ما كار زمينههاي از يكي:كرتيس
اطلاعات ، اين براساس تصميمگيري براي آنان توانايي تقويت اطلاعات ، عرضه شامل
به را كارشان بتوانند تا باشند ، داشته ميتوانند كه است تجاربي و مهارتها آموزش ،
يادگيري.ميخوانيم سازمان در نقش از پشتيباني را اين.دهند انجام كارآمدي نحو
.ميگيرند پيش در منظور اين به شركتها كه است اقداماتي مجموعه از بخشي الكترونيك
پراكنده جمعيتي ميان در آن توزيع امكان الكترونيك ، يادگيري مزيتهاي از يكي:راجرز
موضوع كارشناسان بهترين ميتوان.است مطالب هميشگي يكساني مزيت ، دومين.است زياد و
استفاده مطالبي از دانشآموز ترتيب ، اين به.آورد هم گرد درسي مطالب طراحي جهت را
ندارد وجود سنتي آموزش مورد در ضمانتي چنين.نوشتهاند كارشناسان بهترين كه ميكند
.ميدهد وي به ياددهنده كه ميكند دريافت را مطالبي فقط يادگيرنده آن در كه
آن در كه مكانهايي و كند ارائه ميتواند كه دورههايي تعداد نظر از نيز ياددهنده
نظر دردارد را مطالب تكرار مزيت الكترونيك يادگيري.دارد محدوديت هميشه باشد ،
اين در.ندارد وجود درسها برخي براي ياددهندههايي ايران جنوب در مثلا كه بگيريد
مربوطه درسي حوزه در را الكترونيك يادگيري دوره ميتوانند يادگيرندهها مناطق
.نيفتند عقب كشور مناطق ساير مردم از نظر اين از و بگذرانند
را درسي موضوع هر آيا است؟ مناسب آموزشي نوع هر براي الكترونيك يادگيري آيا *
كرد؟ تدريس آن با ميتوان
همه آموزش و آموزش نوع همه مورد در الكترونيك يادگيري از استفاده بررسي:راجرز
از است ، گنجانده زمينه اين در را بسياري موضوعهاي ما شركت.است خوبي فكر دروس
افراد بين ارتباط چگونگي مانند انسان ، به مربوط هاي تاموضوع گرفته فني موضوعهاي
ماهي استخوان كردن جدا چگونگي و ماهيگيري مورد در حتي ما.ماهواره و فضانوردي تا
الكترونيك ، يادگيري از استفاده بنابراين.كردهايم طراحي الكترونيك يادگيري دوره هم
اين در را خود توصيههاي هستم مايل امااست امكانپذير موضوعي آموزشهر براي
كه ميكند توصيه خود مشتريان به همواره ما شركت.كنم ارائه احتياط با قدري مورد ،
.كنند استفاده كامل آموزشي برنامه يك در مولفهاي عنوان به الكترونيك يادگيري از
اوقات برخي.كرد آن معطوف را توجه همه و كرد بررسي را نظر مورد مشكل بايد ابتدا
شايد.است كارآموزي نه و الكترونيك يادگيري نه حل راه شود معلوم است ممكن مثلا
استفاده شكل اين به تا كرد الصاق دستگاه به را نوشت ، آن دستورالعملي صرفا بتوان
امكان كه است مهمي مولفه الكترونيك ، يادگيري اما.باشد راحتتر ماشين اين از كننده
ايران گسترده رشد به توجه با.ميكند فراهم را ارزانتر و بهتر بيشتر ، آموزش ارائه
داراي آموزشي روشهاي ديگر كنار در الكترونيك يادگيري امكان بررسي عرصهها ، همه در
.شود تلفيق هم با بايد آموزشي روشهاي معتقديم ما.است اهميت
.كنيد تشريح كردهايد ، تدوين كه را الكترونيك يادگيري طرحهاي از يكي *
از صنعت اين در ميتوان جنبه چند از.بگيريد نظر در را گاز و نفت صنعت:كرتيس
شبيهسازي فنون از ميتوان جنبهها برخي در.كرد استفاده الكترونيك يادگيري
استفاده با را افراد و كرد تبديل كنترل اتاق به را كامپيوتري ميتوانكرد استفاده
و موثر بسيار روش اين فني نظر از.داد آموزش آنها اداره مورد در شبيهسازي ، از
خلبان آموزش شبيهسازيامكان.ميرود كار به هوانوردي آموزش در كه است روشي مانند
.ميكند فراهم را مكانيكها و
شركت هر مانند صنعت اين در فعال شركتهاي گاز ، و صنعت در فعاليت فني جنبه از جدا
الكترونيك يادگيري هم نظر اين از.هستند خود مختص تجاري فرآيندهاي داراي ديگري
.كند كمك كار بهبود به ميتواند
اين محيط كه است اين گفت ، گاز و نفت صنعت مورد در ميتوان كه ديگري چيز:راجرز
از بايد بگيريم ، پيش در را سنتي آموزشي روشهاي اگر.مختلف خطرات از است پر صنعت
افراد به را خطرات اين از جلوگيري چگونگي تا كنيم استفاده گرانقيمتي دستگاههاي
كه كرد شبيهسازي را محيطهايي ميتوان الكترونيك ، يادگيري در اما.دهيم آموزش
واقعي ، خطرات با شدن روبهرو بدون و شكل اين به واداشت را يادگيرندگان و است خطرناك
جسمي صدمه شد ، دچار اشتباهي دچار روند اين در شخصي اگر.بشناسند را آنها خوبي به
روي مثلا وقتي و كنند كسب مهارت خوبي به ميتوانند آنان.نميشود ديگري جدي خطر و
اين در آنان دانش به نسبت ميتوانند آنان همكاران شدند ، كار به مشغول نفتي سكوي
.باشند داشته اطمينان زمينه ،
چيست؟ الكترونيك يادگيري عرضه روشهاي *
اين ، از پسباشد داشته دسترسي كامپيوتر به بايد يادگيرنده اول ، وهله در:راجرز
درس سيدي ميتواند يادگيرنده.كرد عرضه روش چند به را الكترونيك يادگيري ميتوان
چاپي ، متون ديداري ، شنيداري ، مطالب شامل درسي مطالب كل به و بگذارد دستگاه در را
همگي ما كه است اين مهم نكته يك.باشند داشته دسترسي شبيهسازي و گرافيك انيميشن ،
فقط بگذراند ، را الكترونيك يادگيري دوره تنهايي به شخصي اگر.ميآموزيم يكديگر از
به شركتها از بسياري اكنون.ميشود عرضه كامپيوتر طريق از كه ميكند جذب را مطالبي
و كرد متصل هم به شبكهاي طريق از را كامپيوترها ميتوان كه رسيدهاند نتيجه اين
طريق اين از و كنند مبادله هم با را اطلاعات كه داد كاربران به را امكان اين
درنظر كشور مورديك در را تمهيدي چنين ميتوان گستردهتر ، ابعاد در.بياموزند
كه است چيزي درواقع دانش مبادله.است يادگيرندگان همه نفع به روش اين.گرفت
.ميشود محسوب آن محرك الكترونيك يادگيري
چيست؟ الكترونيك يادگيري دورههاي در رايج استانداردهاي *
گسترش با همزمان ميدهد نشان ما تجربه.هستند مهم بسيار استانداردها:راجرز
مختلفي عرضهكنندگان از را الكترونيك يادگيري دورههاي مشتريان الكترونيك ، يادگيري
را درسي مطالب گوناگون نرمافزارهاي طراحي با عرضهكنندگان اين.ميكنند خريداري
.دارد وجود متفاوتي عامل سيستمهاي و كامپيوتري سيستمهاي علاوه به.ميكنند ارائه
بسيار آموزش هزينه باشند ، نداشته سازگاري هم با كه كنيم استفاده دورههايي از اگر
بسيار طور به را الكترونيك يادگيري كه بود صنعتي اولين هوانوردي صنعت.ميرود بالا
از بسياري شدند متوجه هواپيمايي شركتهاي و خلبانان كار اوايل در.كرد آغاز جدي
آموزش روش دورهها اين عرضهكنندگان و ندارد سازگاري هم با درسي نرمافزارهاي
ما كه داد تشكيل AICC به موسوم كميتهاي هوانوردي ، صنعت رو ، اين از.دارند متفاوتي
تعيين كميته اين هدف.هستيم آن عضو ديگر طرفهاي از زيادي تعداد همراه به هم
و الكترونيك يادگيري دوره طراحي چگونگي كلي ، چارچوب نرمافزار ، فروش استانداردهاي
مشتري اگراست كميته اين وظايف از يادگيري مديريت سيستم با آن ارتباط چگونگي
ميتواند و است استانداردها آن با مطابق دارد ، سازگاري AICC با كه بخرد را دورهاي
.ميكند كار نيز سيستمها ساير با باشد مطمئن
عبارت كلمات اول ، حروف كه) SCORMنام به جديدي استانداردگذاري نهاد يك اخيرا
.است شده تشكيل (است Sharable Courseware Object Reference Model
دوره يك گرفتن نظر در جاي به كه است آن گستردهتر ، استانداردگذاري اين از منظور
را جديدي دوره وقتي نتيجه در.ميكنيم تقسيم كوچكتر چيزهاي به را آن درس ، يك كامل
مثلا.كنيد استفاده آن از جديد دوره در و بگيريد را چيزها آن ميتوانيد بخريد ،
و دوباره را آن بخواهيم اگر است بيمعني باشد ، درس از جزيي شركت مورد در مقدمه اگر
سازگاري موجبSCORMاستانداردهاي.كنيم توليد درسي دوره هر طراحي هنگام در دوباره
برداشت مختلف دورههاي از را مختلف قطعات ميتوان ديگر عبارت بهميشود چيزها اين
.كرد طراحي را جديدي دوره و
اين ميتوانيم آيا مثلا چيست؟ الكترونيك يادگيري دوره يك مولفههاي و عناصر *
استفاده مورد فناوري درسي ، محتواي دانشآموزان ، شامل دسته چهار به را مولفهها
تقسيمكنيم؟ معلم نام به وتسهيلكنندهاي
يادگيري در عنصر معتقديممهمترين ما.است خوبي بسيار تقسيمبندي اين:راجرز
شركتها مديران و درسي موضوع كارشناس دانشآموز ، شركتها ، كار عرصه الكترونيكدر
معتقديممساله فراوانيميكند ، فناورياستفاده از ما شركت كه وجودي با.هستند
بازده بهبود.برطرفميشود يادگيرنده شخص طريق از درس موضوع كارشناس كمك با كاري
بهبود ما كار.ميشود كشور و اقتصاد كلي بهطور و شركت بازده بهبود باعث افراد
مستلزم كه است الكترونيك يادگيري كاربرد ما كار روش.است انساني نيروي بازده
دسترس فناوريدر به توجه با دوره طراحي.نيست آن اصلي جنبه اما است ، فناوري
.ميشود بهتر و بهتر سال هر كه ميشود انجام
دارد ادامه
منابع از مدارس:پرورش و آموزش وزير
ميشوند بهرهمند غني اطلاعاتي
كاربري و توسعه ملي برنامه در كه فوقالعادهاي اهميت به توجه با:فرهنگي علمي گرو
است ، شده لحاظ انساني منابع توسعه براي (تكفا) ايران اطلاعات و اطلاعات فناوري
منابع و امكانات از پيش از بيش كه يافت خواهند را فرصت اين نزديك آينده در مدارس
.كنند بهرهگيري آموزش كيفي ارتقاي جهت در فناوري اين توسط شده ارائه اطلاعاتي
در اطلاعات و ارتباطات فناوري همايش نخستين در پرورش و آموزش وزير حاجي ، مرتضي
كيفيت ترقي براي مداس در نوين فناوريهاي فراهمسازي چالش:افزود پرورش و آموزش
همهجانبه و وسيع بسيار فعاليتهاي و كلان سرمايهگذاري نيازمند آموزش ، و يادگيري
قادر تنهايي به دولت كه است واضح موجود ظرفيتهاي و كار عظيم حجم به توجه با و است
.شوند عمل وارد جامعه و خصوصي بخش بايد و نيست آن انجام به
ارتباطات فناوري آموزش اجرايي طرحهاي كه است آن از حاكي جهاني بررسيهاي:گفت حاجي
خصوص به و جهان كشورهاي ملي توسعه سياستهاي در عمدهاي نقش مدارس در اطلاعات و
.ايفاميكند اروپايي كشورهاي
در مدارس براي اطلاعرساني شبكههاي به دسترسي توافقنامه انعقاد به اشاره با وي
دوران در ديجيتالي سواد كسب امكان تضمين شامل برنامه اين اصلي محورهاي:گفت سال 81
چند منابع و جهان فرهنگي و علمي اطلاعات به آسان دسترسي تمهيد دانشآموز ، هر تحصيل
شبكههاي در تحصيلي منابع و پشتيباني خدمات دسترسي تمهيد مدارس ، همه براي رسانهاي
كليه براي آموزش ساختن فراهم معلمان ، براي الكترونيكي يادگيري و اطلاعرساني
مواد توليد براي لازم زمينههاي ايجاد زيربنايي ، اعتبارات از استفاده با معلمان
.است ديجيتالي و چندرسانهاي محيط در آموزش و درسي
آموزشي نظام تاريخ در عطفي نقطه را فناوري اين به مدارس ورود پرورش و آموزش وزير
.دانست
تلگراف و پست وزارت برنامهريزي معاون جهانگرد ، مهندس همايش اين در گزارش بنابراين
اطلاعات فناوري از گزارشي ارائه با نيز كشور اطلاعرساني عالي شوراي دبير و تلفن و
ICT محوريت به جوامع و كشورها در اجتماعي و اقتصادي توسعه حاضر حال در:گفت (ICT)
صندوق ايجاد به اقدام توسعه حال در كشورهاي به كمك براي ملل سازمان و شده آغاز
.است كرده ICT توسعه به كمك اماني
ظرفيت افزايش عدم از سنجش سازمان معاون
داد خبر دانشگاهها پذيرش
تغيير گذشته سال به نسبت سراسري 1381 آزمون در دانشگاهها ظرفيت:فرهنگي علمي گروه
آموزش سنجش سازمان پژوهشي فني معاون پوركاظمي ، محمدحسين دكتر.يافت نخواهد چنداني
به امسال آزمون در دانشگاهها پذيرش ظرفيت:گفت ايسنا به مطلب اين بيان با كشور ،
در دانشگاهها پذيرش ظرفيت:افزود وي.يافت نخواهد افزايش بودجه ، پايينبودن علت
.شد خواهد اعلام داوطلبان به شماره 2 دفترچه طريق از مختلف رشتههاي
و هزار سراسري ، 175 آزمون شركتكنندگان كل بين از گذشته سال در:گفت پوركاظمي دكتر
و 334 هزار تعداد 54 اين از كه شدند معرفي نهايي پذيرفتهشدگان عنوان به نفر 702
گروه از نفر و 740 هزار تجربي ، 54 گروه نفر و 633 هزار رياضي ، 52 گروه از نفر
پذيرش ظرفيت ميرود انتظار نيز امسال و شدند پذيرفته هنر گروه از نفر انساني ، 1551
.نكردهاند اعلام را خود ظرفيتهاي هنوز دانشگاهها البته باشد ، گذشته سال همانند
در ميتوانند خارجي معتبر دانشگاههاي
كنند فعاليت ايران
در داخلي دانشگاههاي واسطه با ميتوانند خارجي معتبر دانشگاههاي:فرهنگي علمي گروه
.كنند علمي فعاليت ايران
جمهوري خبرگزاري با گفتگويي در فناوري و تحقيقات ، علوم وزير معين مصطفي دكتر
منطقه در كانادا دانشگاههاي از يكي حاضر حال در:گفت مطلب ، اين اعلام ضمن اسلامي
سال مهرماه از هم انگلستان از دانشگاه يك و است كرده راآغاز خود فعاليت قشم آزاد
.پرداخت خواهد فعاليت به چابهار آزاد منطقه در جاري
عدالت با كه داشتيم انتظار حادثه اين در:گفت تهران دانشگاه كوي حادثه خصوص در وي
آزادي انتظار آنكه ضمن.ميشد اقدام كافي حساسيت با ولي بيطرفانه برخورد و
از دور نيز مانده جا به خاطرات و زخمها التيام ضرورت اساسا و دانشجويان
.نيست واقعبيني
قرار گروهي يا و سياسي اهداف به رسيدن وسيله را دانشجو و دانشگاه نبايد:گفت وي
دانشگاه در نظر و نقد با توام آرامش با ميخواهند نحوي به كه آنهايي همه.داد
و اجتماعي اصلاحات با مقابله آن و برميدارند گام جهت يك در عملا كنند ، مقابله
.است آشفتگي سوي به جامعه كشاندن
است استيجاري غيرانتفاعي ، مدارس درصد 60
ازاين باب هزار شش دارد ، وجود كشور در غيرانتفاعي مدرسه دههزار:فرهنگي علمي گروه
.است استيجاري تعداد
مطلب اين اعلام با پرورش و آموزش وزارت غيرانتفاعي مدارس مديركل يزدانپناه قاسم
كه اين:داشت اظهار كشور غرب غيرانتفاعي مدارس موسسان هماهنگي شوراي گردهمايي در
براي مدارس اين موسسان كه ميشود باعث است استيجاري كشور غيرانتفاعي مدارس درصد 60
تا كنند كم ميشود آموزش كيفيت ارتقاي صرف كه هزينههايي از بيشتر سودآوري
براي تحصيلي سرانه هماكنون:افزود وي.شود جبران اجاره سنگين هزينههاي
ارتقاي براي بايد سرانه اين كه است ريال هزار غيرانتفاعي 120 مدارس دانشآموزان
.يابد افزايش ريال هزار به 700 دستكم مدارس اين در كيفيت
|