چگونه؟ زبانان ، فارسي غير به فارسي آموزش
شد تشكيل فرهنگيان از قضايي حمايت دفتر
رسمي مجوز با فرهنگي برنامههاي به تهاجم
ميشود اسلامي جمهوري وهن باعث
هياتهاي مشترك اجلاس هفتمين كار دستور
شد اعلام دانشگاهها امناي
چگونه؟ زبانان ، فارسي غير به فارسي آموزش
علامهطباطبايي دانشگاه استاد ميرعمادي ، علي سيد دكتر با گفتوگو از چكيدهاي
;اشاره
گروه" مدير ،"ميرعمادي سيدعلي" دكتر با است گفتوگويي حاصل ميآيد پي در كه مطلبي
خارجي زبانهاي و ادبيات دانشكده در " زبانان فارسي غير به فارسي زبان آموزش و زبانشناسي
.طباطبايي علامه دانشگاه
زبانان فارسي غير به فارسي زبان آموزش رشته به دادن اهميت لزوم بر ايشان مصاحبه اين در
حذف با و شده تلخيص صورت به گفتوگو اين كه است يادآوري به لازم.گفتهاند سخن
.ميرسد چاپ پرسشهابه
افلاطون چون بزرگي فلاسفه.است بوده مطرح ديرباز از آن كاربرد و اهميت زبان ، درباره بحث
طولاني و مفصل بحثهاي زبان ، درباره غرب و اسلام جهان دانشمندان از بسياري و ارسطو و
نظريهپردازي و بررسي تحليل ، و تجزبه قابل كه جهت آن از زبانشناسي امروز اما كردهاند
.است مطرح علم يك عنوان به است ،
زبانشناسي.ميشود تقسيم كاربردي زبانشناسي و نظري زبانشناسي عمده شاخه دو به زبانشناسي
پاسخ اول زبان فراگيري فرايند و آن كاربرد چگونگي زبان ، ماهيت درباره پرسشهايي به نظري
به و زبانهاست همه بر حاكم كه است اصولي دنبال به كلي طور به زبانشناسي البته.ميدهد
.ندارد توجه خاصي زبان
در.ميشود مطرح كاربردي بعد در زبانشناسي زبان ، انتزاعي و نظري جنبههاي بررسي از پس
به ديگر جاهاي در كه هستند علومي و زبانشناسي بين رابطي كه داريم شاخههايي زبانشناسي
...و زبان روانشناسي زبان ، جامعهشناسي مثل ميشود ، برخورد آنها با محض صورت
سياست ، تبليغات ، قانون ، گفتاردرماني ، ترجمه ، چون ، گستردهاي حوزههاي در زبانشناسي
انسان نمونه عنوان به.است مطرح فيلم دوبلاژ حتي و زبان آموزش روزنامهنگاري ، ادبيات ،
و كلامي رفتارهاي.ميشود مطرح دادگاه و زبانشناسي ميگيرد ، قرار دادگاه مقابل در وقتي
در دنيا ، پيشرفته كشورهاي از بسياري درنيست يكسان دادگاه برابر در افراد غيركلامي
سوال به آگاهيتمام با و مييابد حضور دادگاه در زبانشناس يك چندزبانه جوامع
به زبانشناس نظر و ميدهد ميشود ، گوش مطرح ودادستان وكيل قاضي ، متهم ، بين كه وجوابهايي
.است معتبر متهم درباره پزشك و روانشناس حكم اندازه
...و سوم و دوم زبانهاي يادگيري و اول زبان فراگيري بين شدن قايل تمايز زبان ، آموزش در
كه اين مثلا.ميشود مطرح گوناگوني مسايل دوم ، زبان يادگيري در.دارد بسزايي اهميت
به فارسي زبان آموزش بيناست مهم بسيار ;ميشود داده آموزش جامعهاي چه در دوم زبان
در زبانان فارسي غير به فارسي زبان آموزش با است ، رسمي زبان فارسي كه ايران در خارجيان
اول زبان شناسايي و زبانآموز سن زبان درآموزش.دارد وجود تفاوت خودشان كشورهاي
.دارد اهميت فارسي زبان با آن مقابله و زبانآموز
كودك.دارد وجود تفاوت زبان درباره يادگرفتن و زبان آموزش بين كه داشت توجه بايد البته
كه آنچه است ، مسلط فارسي زبان بر ميرود ، مدرسه به سالگي سن 7 در كه زباني فارسي
.است نوشتن و خواندن نميداند
كودك يك دارند گويش اما ندارند ، نوشتاري شكل آن تبع به و الفبا دنيا زبانهاي از بسياري
نوشتاري شكل تنها مدرسه در و ميداند را زبان مدرسه ، به رفتن از قبل نيز زبان فارسي
.ميآموزد را خواندن مهارت و زبان
.هستند زبان ثانويه عوامل از خواندن و نوشتن
موثر آموزشي شيوههاي از شود سعي فارسيزبانان ، بايد غير به فارسي زبان آموزش در
است ، بوده موفق انگليسي زبان در آموزشي شيوه يك كه است داده نشان تجربه اگر.شود استفاده
شيوههاي از بسياريباشد موثر ميتواند نيز فارسيزبانان غير به فارسي زبان آموزش در
.است بوده مطرح دنيا در كه است بسياري نظريههاي و تحقيقات حاصل موفق ، آموزشي
جوامع در علم پيشرفت تنها آن علت يافت ، گسترش دنيا در كوتاهي فاصله در انگليسي زبان اگر
در آنها.است اخير سال در 6050 زباني برنامههاي حاصل بلكه نيست ، زبان انگليسي
.گذاشتند آن براي متد و كردند استفاده زبانشناسي تئوريهاي از مرتبا برنامههايشان
دادند ، آموزش وسيع سطح در را خود زبان و كردند استفاده ديگران تجربيات از و كردند تجربه
.است انديشه و فكر حاصل اينها
كه ميدهد نشان ايران در گذشته سال در 50 حداقل انگليسي زبان معلمان عملكرد بررسي
زبان آموزش به بودند ، آشنا متدها و تئوريها و زبانشناسي مقولههاي با كه معلماني
موفق خود كار در ايران ، در انگليسي زبان آموزش موسسات برخي.پرداختهاند انگليسي
چرا؟.است نبوده موفق زبانان فارسي غير به فارسي آموزش مقابل ، در اما بودهاند ،
فارسي ادبيات به بايد و هستيم فارسي ادبيات طلايهدار و سردمدار ما كه است تاسف جاي
كشور بنام بزرگان و اديبان وجود از فارسي ادبيات دكتراي دورههاي در دهيم ، رونق كشورمان
استادان ندارند ، حضور فارسي ادبيات گروه برجسته استاد چهار همزمان چونبيبهرهايم
كشورهاي به دارد را ارزش بزرگترين ايراني جامعه براي وجودشان ثانيه هر كه گرانقدري
ادبيات گروه بنابراين ، و دهند آموزش را فارسي زبان خارجيان به تا ميشوند گسيل مختلف
.ميخورد ضربه فارسي
غير فارسيبه زبان آموزش ارشد كارشناسي رشته فارغالتحصيل يك كنيم ، مقايسه بخواهيم اگر
استادان از موفقتر زبان آموزش شيوههاي و متدها با آشنايي دليل به زبانان ، فارسي
آموزش راه از را فارسي زبان ميخواهيم ميكنيم؟ چه ما اما.بود خواهد فارسي ادبيات
نتيجه.دهيم آموزش ارزشمندند ، هم بسيار ما براي كه فارسي كلاسيك ادبيات قديمي كتابهاي
بخواهد و نداند فرانسه فردي اگر مثلا.نميگيرد ياد را فارسي زبانآموز ، ;ميشود چه
در را فرانسه زبان بايد اول.نميخورد او درد به ويكتورهوگو كتاب بياموزد را زبان اين
كه همه اما.برود ادبيات سمت به بود ، ادبيات به علاقهمند اگر بعد يادبگيرد ، معقول حد
...و مذاكره تجارت ، براي خود نياز برحسب مردم از بسياري.بگيرند ياد ادبيات نميخواهند
غير به فارسي زبان آموزش ادبيات ، و شعر طريق از بنابراين.ميآورند روي زبان آموزش به
علت به مملكت اين در هنگفتي سرمايههاي چه متاسفانه.است اشتباه فارسيزبانان
هنوز غيرفارسيزبانان ، به فارسي زبان درآموزش.ميرود هدر به غلط تصميمگيريهاي
.است فارسي ادبيات استادان با تصميمگيري
يك حتي !داد؟ درس را فارسي زبان...و عطار شمس ، مولانا ، طريق از ميشود مگر
...و آيات نزول شان و حديث علم از اطلاع بدون فارسي وادبيات زبان كارشناسي فارغالتحصيل
درستي به را فارسي الفباي كه زبانآموزي چطور وقت آن.بفهمد را مثنوي نميتواند
مثنوي و شيخاشراق ميتواند است ، نگرفته ياد را روزمره مكالمات سادهترين و نميداند
بخواند؟
فردوسي اصفهان ، دانشگاههاي جمله از كشور دانشگاههاي زبانشناسان همه همت به قبل سال هشت
،"زبانان فارسي غير به فارسي زبان آموزش" رشته طباطبايي علامه شيرازو تهران ، مشهد ،
رشته اين وقت ، براي ساعتها صرف از پس و ساله دو دوره يك طول در تقريبا.شد تاسيس
شاخه زير رشته اين.شد دفاع آن از فرهنگي انقلاب عالي شوراي در و شد برنامهريزي
.باشند سهيم فارسي زبان گسترش در ميتوانند كه است مربياني تربيت آن هدف و است زبانشناسي
بايد اما باشد ، نداشته جاذبه دنيا در انگليسي زبان اندازه به فارسي زبان است ممكن البته
دنيا در فارسي زبان امروز كه است بوده وضعي همان در زماني نيز انگليسي زبان كه كرد قبول
.است ميكرده ضعف احساس همانقدر فرانسه زبان به نسبت زماني هم انگليسي زبان يعني.دارد
اين و است رشته همين از راه اين آغاز و كرد كوشش بايد فارسي ، زبان گسترش در حال هر به
.باشيم زبانشناسي گروه در رشته اين دكتراي دوره فكر به بايد و پابرجاست رشتهاي رشته ،
در فعاليت اجازه دارند ، مهارت خود كار در كه رشته اين فارغالتحصيل دانشجويان به بايد
اين مستعد دانشجويان.بدهيم را كشور وخارج داخل در بيگانگان به فارسي زبان آموزش مراكز
بهترين سرمايه ، كمترين با آموزش روشهاي و زبانشناسي تئوريهاي به آشنايي با رشته
انقلاب ، از پس سالهاي بويژه گذشته سالهاي طول در ديد بايد.داشت خواهند را دستاوردها
ثمري چه رفتهاند ، كشور از خارج به فارسي زبان آموزش براي كه فارسي ادبيات استادان
علاقهمند و ميدانند را فارسي كه هستند افرادي دنيا كنار و گوشه در البته داشتهاند ،
جايي در اما نميكند ، دخالت فارسي ادبيات كار به زبانشناسي گروههستند فارسي ادبيات به
فارسي غير به فارسي زبان آموزش دانشآموختگان وظيفه است مطرح فارسي زبان آموزش كه
بايد فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت بنابراين.كنند فعاليت زمينه اين در كه است زبانان
به باشيم داشته مجموعه دو زبانشناسي ، شاخه زير در كه كند فراهم را زمينهاي و مقدمات
زير در زبانان فارسي غير به فارسي آموزش و كاربردي زبانشناسي و نظري زبانشناسي:نامهاي
زبان آموزش كاربردي زبانشناسي بايد نيز آن مدرك در و گيرد قرار كاربردي زبانشناسي شاخه
.شود ادا مطلب حق تا شود قيد فارسيزبانان ، غير به فارسي
بحث يك در تمايل صورت در تا ميشود فارسيدعوت ادبيات گرانقدر استادان از جا همين در
زبان آموزش شده ، مطرح اهداف به توجه با آيا كه شود بررسي تعصب از دور به و عالمانه علمي
علوم و فرهنگ وزارت و دولت.فارسي ادبيات گروه يا باشد زبانشناسي گروه جزو بايد فارسي
قدر چه زبان اين بوده ، مطرح فارسي زبان گسترش كه مدتي طول در كه كنند بررسي بايد هم
.است يافته گسترش
و شده خالي بزرگ استادان وجود از فارسي ادبيات گروههاي كه است بوده اين از غير آيا
يعني.كنند تربيت فارسي ادبيات دكتراي ما براي تا است شده باز كشورها ديگر براي ميدان
بروند آنها تا است مانده محروم فارسي بزرگوار اساتيد فيض از ما فارسي ادبيات گروه
اتفاقي اين !.بيايد فارسي ادبيات استاد ديگر كشورهاي از بعد و دهند درس فارسي الفباي
به فارسي زبان آموزش ميفرستند را باستاني زبانهاي متخصص حتي.ميافتد دارد كه است
وجود ضابطه كه زماني تا و نيست ضابطهاي و است برقرار رابطه چون چرا؟.بياموزد خارجيان
كرسيهايي تمام و برنميداريم قدمي هيچ زمينه اين در باشد ، برقرار رابطه و باشد نداشته
.راند خواهيم خود از نيز را فارسي زبان مشتاقان و داد خواهيم دست از داريم كه هم را
دارند اذعان خود بودهاند ، موفق فارسي آموزش كار در كه فارسي ادبيات استادان از عده آن
.است بوده تدريس روشهاي به آشنايي موفقيتشان دليل كه
فرد عظيمي مهتاب:گفتوگو تنظيم و تلخيص
شد تشكيل فرهنگيان از قضايي حمايت دفتر
كاركنان و معلمان از حمايت منظور به پرورش ، و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
اين كاركنان قضايي حمايت دفتر آنان ، شغلي امنيت ايجاد و پرورش و آموزش
.داد تشكيل را وزارتخانه
با:گفت پرورش و آموزش كاركنان قضايي حمايت و حقوقي دفتر كل مدير موسوي عبدالرزاق
پرورش ، و آموزش كاركنان و معلمان از حمايت لزوم و قانون اهميت داشتن درنظر
.شدهاست محول قضايي و حقوقي دفتر به وظيفه ، اين
اردوگاه در پرورش و آموزش مناطق روساي همايش بيستمين در سهشنبه روز كه موسوي
ايجاد و موقعيت تزلزل از جلوگيري منظور به دولت:افزود ميگفت سخن باهنر شهيد
كاركنان از قضايي حمايت لايحه آنان ، حقوق از مشروع دفاع و كاركنان شغلي امنيت
.شد تصويب سال 76 در مجلس نمايندگان استقبال با كه كرد تقديم مجلس به را
فرهنگيانو از حمايت راستاي قانون ، در اين تصويب از بعد موسوي ، گفته به
از قضايي حمايت دفتر آنان حقوقي مشكلات به رسيدگي و پرورش و آموزش كاركنان
.شد تشكيل وزارتخانه اين در كاركنان
مربوط چالشهاي و پرورش و آموزش جايگاه روزه ، پنج نشست اين در شركتكنندگان
وزارت كاري اولويتهاي و امكانات محدوديتها ، استراتژيك ، فرصتهاي تبيين آن ، به
.ميكنند بررسي را پرورش و آموزش
رسمي مجوز با فرهنگي برنامههاي به تهاجم
ميشود اسلامي جمهوري وهن باعث
مجوز داراي هنري و فرهنگي برنامههاي و مراسم به تهاجم و زدن هم بر:فرهنگي علمي گروه
.ميشود اسلامي جمهوري وهن باعث خودسر افراد توسط رسمي
ارشاد و فرهنگ وزارت استانهاي هماهنگي و مجلس امور معاون "حقشناس جواد محمد" دكتر
و برنامهها امنيت قانون طبق:افزود بوشهر در ايرنا به مطلب اين اعلام با دوشنبه اسلامي
با آنها برگزاري براي لازم هماهنگي قبل از و است قانوني و رسمي مجوز داراي كه آيينهايي
مراسم برگزاري محل امنيتي مسئولان و انتظامي نيروي عهده به است گرفته صورت قانوني مراجع
بدون و قانون به بيتوجه ضوابط ، از خارج خودسر ، افرادي اينكه اما:شد يادآور وي.است
را مراسم اين و ميشوند پيدا اخلاقي شئونات و موازين رعايت و قضايي مقامهاي هماهنگي
سئوال زير را مقتدر نظام يك بخواهند افراد اين اينكه بجز چيزي ميدهند قرار تهاجم مورد
.نميشود متبادر ذهن به ببرند
با زمينه اين در كه است اين مختلف حوزههاي مسئولان از انتظار و لازمه:كرد تصريح وي
مراسم و برنامهها در شركتكنندگان و مردم امنيت لازم ، حساسيتهاي و هماهنگي وفاق ،
.دهند قرار جدي توجه و حمايت مورد هنريرا فرهنگي
هياتهاي مشترك اجلاس هفتمين كار دستور
شد اعلام دانشگاهها امناي
گسترش اجرايي ، دستگاههاي با پژوهشي و آموزشي قراردادهاي توسعه:فرهنگي علمي گروه
حقيقي شخصيتهاي از مالي كمكهاي و منابع امكانات ، جذب غيردولتي ، عالي آموزش موسسههاي
موسسات و دانشگاهها امناي هياتهاي مشترك اجلاس هفتمين كار دستور از بخشي حقوقي ، و
.است پژوهشي و عالي آموزش
شنبه 29 روز در شده ياد اجلاس فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
ديگر و دولت هيات اعضاي از تعدادي استانداران ، دانشگاهها ، روساي حضور با جاري تيرماه
.شد خواهد برگزار تهران دانشگاه در امنا هياتهاي اعضاي
در حضوري نيمه عالي آموزش گسترش - عالي آموزش آزاد و حرفهاي مدت ، كوتاه دورههاي توسعه
دورههاي در (دوم نوبت) شبانه دورههاي گسترش حضوري ، دانشگاههاي و نور پيام دانشگاه
پذيرش ،(مجازي دانشگاه) دور راه از و مجازي آموزشهاي برگزاري تكميلي ، تحصيلات و عمومي
تحصيلي ، هزينههاي اخذ با خارجي و داخلي داوطلبان از رسمي ظرفيت بر اضافه دانشجو
و دورهها در مشاركت و همكاري بينالمللي ، منابع و تسهيلات براي بيشتر بهرهگيري
بخشهاي فني دانش فروش محل از درآمد كسب بينالمللي ، تحقيقاتي و آموزشي مشترك طرحهاي
.ميدهد تشكيل را اجلاس اين كار دستور ديگر
|