فراغت اوقات براي برنامهريزي
كار محيط و منازل در كشور حوادث درصد 70
ميافتد اتفاق
جامع قانون تصويب براي يونيسف تاكيد
كودكان از حمايت
جامعه سلامت باعث "سبز حركت" شدن همگاني
شد خواهد
از حمايت طرح به نگهبان شوراي ايرادات
نوجوان و كودك
به كرمانشاه محلي نشريه دو مسئول مديران
شدند احضار دادگاه
نشريات مسئول مديران همايش سومين
دانشجويي
فراغت اوقات براي برنامهريزي
محتواي و سبك همان به برنامهها نيز فراغت اوقات تابستانو ايام طي باشددر قرار اگر
داشت نخواهد رهآوردي وكسالت خستگي جز مطمئنا آيد در اجرا تحصيليبه سال برنامه
اشتغالاتو مقابل اصولادر و است "آسايش" و"آسودگي" معناي به لغت در فراغت
اوقات از.ميشود برده كار به ميگردند ، خستگي باعث معمولا كه روزمره درگيريهاي
فراغت":ميكند تعريف چنين را فراغت اوقات جيبينيش دكتراست شده زيادي تعاريف فراغت
".نيست خواب در يا است ، كردنآزاد كار از كه ميشود انسان زندگي از اوقاتي به مربوط
كه ميداند فعاليتها از مجموعهاي را فراغت اوقات فرانسوي معروف جامعهشناس"دومازيه"
ميپردازد آن به اشتياق و ميل با اجتماعي ، و خانوادگي شغلي تعهدات فراغتاز از پس شخص
"آندرسون".است فرد شخصيت رساندن كمال به و دانش توسعه تفريح ، استراحت ، آن از غرض و
كار او اعتقاد به.دارد فرد به تعلق كه ميكند ذكر نشدهاي فروخته فرصت و زمان را فراغت
رو ، اين از.است شخصي منافع تابع بيشتر و بوده فرد پاسخگوياحتياجات كمتر غربي جوامع در
توجه با.ميسازد مطرح گزينشرا آزادي با توام و خودانگيخته فعاليت نوعي فراغت در وي
;دانست زير موارد ميتوان فراغترا اوقات ويژگيهاي فوق ، تعاريف به
گزينش خود اراده و ميل با شخص كه است انتخاب مهم عامل فراغت ، ويژگياوقات بارزترين -
.ندارد خاصي كار به التزام وهيچگونه است آزاد فرد ميكند ،
گيرد قرار تقيد يا محظوريت در ديگران سوي نبايداز فرد فراغت ، اوقات از استفاده براي -
.دهد انجام علاقهاشميباشد ، مورد كه كاري با فعاليت بلكه
اين در.گردد وي شخصيت شكوفايي باعث طريقي به شودو فرد روحي و رواني آسايش به منجر -
;ميكند بيان طور اين را فراغت اوقات كاركرد سه "دومازيه" راستا
كه است "تفريح" كاركرد دومين.است خستگي رفع آن كهنقش است "استراحت" كاركرد اولين -
است موظف كار براي انرژي يافتن و كار يكنواختي از ناشي كسالت از انسان رهانيدن نتيجهاش
.است "شخصيت رشد" كرد كار سومين و
فراغت اهميتاوقات
اوژهوآندرسوناعتقاد دومازيه ، همچون صاحبنظراني كه بس همين فراغت اوقات اهميت از
بهعلاوه.است حركت و تحول حال در"فراغت تمدن" سوي انسانيبه جوامع كه دارند
بدي كار خالي دستهاي براي هميشه شيطان" و "است بيماري مادر بيكاري" چون ضربالمثلهايي
.ميسازند خاطرنشان را فراغت اوقات به توجه اهميت "مييابد
جامعه فرهنگ آئينه مانند به فراغت اوقات فعاليتهاي انديشمندان ، از برخي باور به همچنين
تا جامعه فراغتيك گذراندناوقات چگونگي كه است آن برداشتي چنين دلالتضمني.ميباشد
واجد چند دلايل به فراغت اوقاتميرود شمار به فرهنگ آن بارز خصايص نشانگر زيادي ميزان
;ميكنيم اشاره آنها از برخي به جا اين در كه است بسيار ارزش
مطلوبترينموقعيت و شرايط مناسبترين آدمي ، عمر سرمايه پرارزشترين فراغت اوقات -1
نشان مطالعات.است اجتماعي و مطلوبفردي رفتارهاي تبلور و خلاق تفكر و انديشه براي
خود فراغت اوقات از انعطافپذيري و صراحت سرشار ، هوش بر علاوه خلاق ، افراد ميدهد
.گرفتهاند را بهره حداكثر
مهم درگيرند ، آن با بخصوصجوانان كه موضوع اين به پرداختن و است جوان ما كشور جمعيت -2
شهري افراد خاص و سال بين تعطيلات ايام و تابستان خاص فراغت اوقات اين ، گذشتهاز است ،
براي را ساعت مدرسه ، 4 در را ساعت شبانهروز 6 در متوسط طور به دانشآموز هر اگر.نيست
ساعتوقت هم 6 بازكند صرف تغذيه و خواب براي را ساعت و 8 درسي تكاليف انجام و مطالعه
رقم كنيم ، ضرب نفر ميليون و 20 تحصيلي ماه در 9 را ساعت اين 6 اگر كه ميماند فراغت
.ميشود بزرگي بسيار
و هستيم فرهنگي بيشترينتهاجم آماج كه داريم قرار زمان از مقطعي در تاريخي لحاظ به -3
از عمدتا فرهنگي تهاجم با مقابله.ميباشند جوانان و تهاجمنوجوانان اين اصلي مخاطب
كردن پر جهت در غني فرهنگي مستلزمبرنامهريزي امر اين كه است امكانپذير فرهنگي طريق
.باشد سني گروه اين ويژگيهاي با متناسب كه است فراغت اوقات
انجام فراغت اوقات كهدر تربيتيفعاليتهايي ارزش كه صاحبنظرانمعتقدند از بسياري -4
آنها از بيش مواردحتي بعضي در بلكه نيست ، كمتر رسمي فعاليتهاي از تنها نه ميشوند
.است سازنده و مطلوب و موثر
فراغت اوقات برنامهريزي
.است همهجانبه و برنامهريزيدقيق مستلزم آن غنيسازي و فراغت اوقات از بهينه استفاده
طرز اين بايد.گيرد قرار مدنظر محدوديتها و روشها امكانات ، اهداف ، بايد برنامهريزي در
در.است هدفمند خود براي بلكه نيست ، تعطيلي مفهوم به فراغت اوقات كه كرد دگرگون را فكر
:داد قرار مدنظر را زير موارد بايد فراغت اوقات برنامهريزي
طي باشددر قرار اگر دارد ، تفاوت سال طول برنامههاي با فراغت اوقات برنامههاي-1
به تحصيلي سال برنامه محتواي و سبك همان به برنامهها نيز فراغت اوقات و تابستان ايام
.داشت نخواهد رهآوردي وكسالت خستگي جز مطمئنا آيد ، در اجرا
كارها مثلاتمام كه نباشد اينطور گيرد ، قرار توجه مورد بايد محتوا و روشها در تنوع -2
.باشد -مدارس بر حاكم روش -سخنراني روش از استفاده متمركزبر
كه باشد روشهايي بر محوريت بايد فراغت اوقات برنامههاي در ;دانشآموز فعال نقش -3
دانشآموزان از برنامهها گونه اين در است بهتر.كند ايفا را نقش بيشترين دانشآموز
پرورش باعث امر اين كه سپرد آنها به را امور مسئوليتاداره و كرد را استفاده حداكثر
.شد خواهد آنها در تعهد و مسئوليت احساس
گرم زنده ، محيطي ايجاد و تفنن نشاط ، و شور از برنامهها برخورداري ;برنامه بودن شاد -4
كه شود دقت بايد نيز مربيان انتخاب در حتي منظور بدينضرورياتاست از سرورانگيز و
حسنه رابطه و ارتباط برقراري توانايي ويژگيهاييچون از كه شوند انتخاب كساني از آنها
.باشند برخوردار...و رازداري جوان ، گشادهرويي ، و نوجوان با
روانشناسان توصيه به توجه با;جوانان و نوجوانان كودكان ، روحيات با برنامه تناسب -5
كرد ، ابلاغ دورهها كليه به اجرا جهت را مشخص برنامه يك تربيتنميتوان و تعليم علماي و
كودك براي مناسب برنامه يك.دارد قرار مدنظر را تفاوتها زمينه اين در است ضروري بلكه
.نباشد مناسب است ممكن نوجوان براي
و سازمانها والدينبايستي بر علاوه آن موفقيت و فراغت اوقات برنامهريزي براي -6
-هنري 3 كانونهاي -اردوها 2 تشكيلات -همچون1 امكاناتي ايجاد با جامعه مختلف نهادهاي
در را آنان و شتافته والدين ياري به آن نظاير و سياحتي كاروانهاي -و 4 ورزشي سازمانهاي
.دهند ياري موثر نحو به جوانان و نوجوانان فراغت برنامهريزيايام
تربيت و تعليم و فراغت اوقات
كه است معتقد فراغت ، براي تربيت و تعليم اهميت سرسخت طرفداران از يكي بيل برايت چارلز
به فراغت كه گونهاي به تنيدهاند ، هم به پيچيدهاي طور به تربيت ، و تعليم و فراغت
تربيت و تعليمميشود ختم فراغت به مجددا وتربيت تعليم و ميشود منتهي تربيت و تعليم
.ميشوند شامل را يادگيري نيز فراغتها بيشتر و ميكند فراهم فراغت براي را لازم آمادگي
به واقعي تربيت و تعليم در و بگيريم ياد فراغت ، بيشتر در كه بود نخواهد تعجبآور پس
بزرگسالي دوران در فراغت اوقات از سيمايي هر طرفي از.شويم نزديكتر فراغت دروني معناي
به مربوط دشواريهاي و مسائل كه گفت ميتوان بحق.دارد آموزشگاهي زندگي در خاستگاهي
اوقات فعاليتهاي درباره سخنراني با.شود حل مدرسه در بايستي فراغت اوقات كردن مصرف
از صحيح استفاده لذت مدرسه در بايد نوجوانان و كودكان بلكه نميرود ، پيش از كاري فراغت
.باشند پيگير دلخواه طور به را امر آن مدرسه از بيرون زمانهاي در تا بچشند ، را فراغت وقت
:باشد زير موارد شامل بايد فراغت اوقات مطلوب گذران نحوه جامعهشناسان از يكي تعبير به
استراحت و بيكاري -
(...و سينمايي فيلم تماشاي موتورسيكلتسواري ، مثل) هيجان و خوشي جستوجوي در -
..و منزل باغچه به موسيقي ، رسيدگي شنيدن خواندن ، كتاب مانند) خاص اشتغالات و سرگرميها -
مثل مكاتبهاي و آموزشي موسسات و كلاسها در شركت مانند) خويش حال بهبود و پيشرفت -
(...و زبان كامپيوتر ، كلاسهاي
(...و سالخوردگان معلولان ، به كمك) ديگران به مفيد اجتماعي خدمات انجام -
توجه فوق نكات به خود برنامه طرح در چگونهبايد خوب آموزشگاه يك كه است اين سوال حال
آنها دنبال به خود آزاد وقت در و يابند تسلط فوق گانه پنج امور در دانشآموزان تا كند
.روند
مدرسه هر كه است مناسب بسيارميشود ريخته مدرسه در آن بذر استراحت ، و بيكاري مورد در
آن در كلاس از پس و پيش بتوانند دانشآموزان تا باشد داشته راحتي وسايل با مخصوص اتاق
كه ميزند سر پسراني و دختران از بزهكاريها از بسياري.كنند صحبت يكديگر با و بياسايند
شادي كمي ايشان از بسياري براياست بوده جانكاه و ملالانگيز و تيره برايشان آموزشگاه
دوستداشتني جاي بايد مدرسه.است علوم يا رياضي دانش عاليترين از مهمتر بسيار خوشي و
.نمايند آرامش احساس آن در دانشآموزان و باشد
ميتواند تاريخ درس.باشد الهامبخش و شوقانگيز بايد آنها ، آموزش طرق و دروس محتواي
...و اقوام زندگي طرز و قديم معابد و باستانشناسي به زندگي تمام در را دانشآموزان توجه
از كودك هر.بمانيم غافل نبايد مدارس در حرفهاي و كاردستي تعليم ارزش از.كند جلب
است خاصي آمادگي خود اين و ميكند خرسندي احساس ميآفريند را كاري خود دست با اينكه
به خويش فراغت اوقات در كه سرگرمياي براي يا و ميگيرد پيش در بعدها كه حرفهاي براي
فراغت اوقات در او كنيم ، ايجاد را امور اين به علايق مدرسه در ما وقتيميشود مشغول آن
اين گرچه.هستيم نقاشي و خط به معطوف بيشتر هنر درس در ما.ميگيرد آن ادامه در سعي خود
او تا داد افزايش را دانشآموزان هنري ذوق بايد هنر دردرسنيست كافي ولي است خوب امر
در...و سفال نقاشي ، هنري ، نمايشگاههاي از ميبينيم ، اينكه.نهد ارج هنري كار و هنر به
مدرسه در او در ذوق و علاقه اين كه است علت اين به نميگيرد صورت استقبال فراغت ايام
شده چاپ نمونههاي هنري ، ذوق ايجاد براي ميتوانند مدارس مثال بهعنوان.است نشده ايجاد
ديگر مدارس با حتي و كنند عوض معين فواصل در و بزنند ديوار به را بزرگ نقاشان آثار
.باشند داشته هنري گالريهاي از دستهجمعي ديدارهاي يا و كنند مبادله و معاوضه
فراغت اوقات و اسلام
او اخروي و ابدي رستگاري در را انسان تعالي و تكامل هدف اينكه با اسلام ، مبين دين
در.نميكند غفلت انسان ، جهاني اين زندگاني برنامههاي از هيچوجه به ميداند ، ليكن
واقع توجه مورد دقيقا بشر طبيعي خواهشهاي ساير مانند تفريح به تمايل اسلام مقدس آيين
و معاد به مربوط امور رديف در مشروع لذايذ به يافتن دست روايات از بعضي در.است شده
.است گرفته قرار معاش
است ، ساعت سه را مومن" ميفرمايند (شماره390 قصار كلمات) نهجالبلاغه در (ع)علي حضرت
كارساز را خود زندگي آن در كه ساعتي و است نياز و راز به پروردگارش با آن در كه ساعتي
سه پي جز كه نسزد را خردمند و است دمساز نفس لذت با نيكو و حلال شكل به كه ساعتي و است
چيزهاي از كام گرفتن يا و نهادن گام معاد كار در يا دادن ، سامان سرو را زندگي ;رود چيز
باشد ، ساعت چهار شما روز اوقات كنيد كوشش":فرمودهاند (ع)رضا امام امور همين در.غيرحرام
با مصاحبت و آميزش براي ساعتي معاش ، تامين براي ساعتي خدا ، با عبادت براي ساعتي
به نيز را ساعتي و ميسازند واقف عيوبتان به را شما كه كساني و اعتماد مورد برادران
ساعات وظايف انجام نيروي تفريح ساعت نشاط و مسرت از و دهيد اختصاص خود لذايذ و تفريحات
خاص توجه فراغت اوقات امر به فوق ، موارد به توجه با اسلام در لذا.كنيد تامين را ديگر
و سلامت حفظ براي كه است طبيعي خواهشهاي از يكي تفريح به ميل اسلامي ديدگاه دراست شده
.است لازم نشاط بازيابي
فرمهيني محسن دكتر
فراهاني
كار محيط و منازل در كشور حوادث درصد 70
ميافتد اتفاق
70:كرد اعلام پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت سلامت معاون:اجتماعي گروه
جامع ريزي برنامه با ميتوان كه ميافتد اتفاق كار محيط و منازل در حوادث درصد
".رساند صفر حدود به را ميزان اين
دكتر پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت عمومي روابط "چهارشنبه" ديروز گزارش به
خدمات و پزشكي علوم دانشگاههاي روساي اجلاس در كه "اكبري اسماعيل محمد"
حدود) كشور در نفر هزار سالانه 37":افزود ميگفت ، سخن كشور سراسر درماني - بهداشتي
ميانگين با نفر تعداد 52 اين از كه ميميرند حوادث و سوانح اثر در (روز در نفر 102
".ميروند بين از ترافيكي حوادث علت به سال سني 7/53
(روز نفردر حدود 800) نفر هزار حدود 300 كشور در سالانه كه اين اعلام با اكبري
در نفر با 300 عروق و قلب بيماريهاي كشور در مرگ عوامل مهمترين":گفت ميميرند ،
".است روز
چهار سوختگي ، دليل به نفر هشت عمدي ، حوادث علت به نفر روزانه 18":افزود وي
از كمتر آنان همه سني ميانگين كه شدگي غرق علت به نفر سه و سقوط علت به نفر
".ميدهند دست از را خود جان است ، سال 40
حوادث و سوانح ايران در سال پنج زير كودكان مرگ علل ترين شايع":گفت اكبري
".است
حوادث به مربوط ايران بيمارستانهاي در بستريشدگان تعداد بيشترين":گفت وي
".است رانندگي
جامع قانون تصويب براي يونيسف تاكيد
كودكان از حمايت
چشمگير دستاوردهاي از قدرداني ضمن (يونيسف) متحد ملل سازمان كودكان صندوق:اجتماعي گروه
و بقا ، سلامت زمينههاي در ويژه به ايران كودكان حقوق تامين در ايران اسلامي جمهوري
اين.كرد تاكيد ايران كودكان فراروي موجود مشكلات حل جهت تلاش ادامه بر آموزشي ، پوشش
جامع قانون تصويب و تهيه عمده ، چالشهاي از يكي:كرد اعلام نامهاي ارسال با سازمان
و بهرهكشي تبعيض ، آزار ، انواع برابر در كودكان از موثر طور به كه است كودكان از حمايت
.ميكند حمايت خشونت
شوراي مجلس از يونيسف قانوني ، ابزار چنين اجراي و تدوين به روزافزون نياز به توجه با
همكاري ، با كه دارد تقاضا ايران اسلامي جمهوري دولت و قضائيه قوه نگهبان ، شوراي ، اسلامي
كليه عاليه منافع حافظ فراگير و موثر طور به نمايندكه فراهم را قوانيني مجموعه
.باشد ايران كودكان
جامعه سلامت باعث "سبز حركت" شدن همگاني
شد خواهد
اين برگزاري "سبز حركت" ورزشي همايش برگزاري از حمايت اعلام با كشور وزير:اجتماعي گروه
.دانست جامعه سلامت عوامل از يكي را ورزشي فرهنگي ، برنامههاي نوع
خصوص در كشور وزير لاري موسوي عبدالواحد حجتالاسلام:كشور وزارت عمومي روابط گزارش به
ميدان در سوار دوچرخه هزار حضور 15 با آينده جمعه كه "سبز حركت" دوچرخهسواري همايش
چه هر در را لازم امكانات كشور وزارت:گفت مطلب اين اعلام با ميشود برگزار تهران آزادي
.ميبيند تدارك مردمي و ورزشي حركت اين شدن برگزار مناسبتر
راههاي از يكي دارد ، عهده موادمخدربر با مبارزه ستاد در را موثري نقش كه كشور وزير
با:كرد تصريح و دانست امر اين در سرمايهگذاري و ورزش را موادمخدر افيون با مقابله
.شد اميدوار اعتياد با مبارزه به ميتوان "سبز حركتهاي" اين شدن همگاني
وزارتخانه اين كاركنان:افزود ميباشد ، نيز دولت كارمندان ورزش شوراي عضو كه كشور وزير
.ميكنند شركت مردمي حركت دراين ديگر وزارتخانههاي و نهادها ساير كارمندان كنار در
از حمايت طرح به نگهبان شوراي ايرادات
نوجوان و كودك
كودكان از حمايت طرح به نسبت شورا اين ايرادات نگهبان ، شوراي حقوقدان عضو:اجتماعي گروه
.داد توضيح را اسلامي شوراي مجلس مصوب نوجوانان ، و
ماده 3 طبق:گفت نقائص اين تشريح در ايسنا ، حقوقي خبرنگار با گفتوگو در عزيزي ابراهيم
خلاف اعمال ارتكاب جهت كودكان بهكارگيري و بهرهكشي فروش ، و خريد هرگونه مجلس ، طرح اين
تا ماه شش به وارده خسارت جبران بر علاوه مورد ، حسب مرتكب ، و بوده ممنوع قاچاق ، قبيل از
اين اشكال:افزود وي.شد خواهد محكوم ريال ميليون تا 20 نقدي جزاي يا و زندان سال يك
بهطور را آنها از كثيري جمع كودكان ، فروش و خريد باند يك دارد امكان كه است آن ماده
كه مجازاتي ماده اين در اما بگيرد ، كار به و دهد قرار قاچاق مورد خلاف ، اعمال در گسترده
.است نقدي جزاي تومان ميليون تا 2 يا و حبس گرفته ، قرار مدنظر
"فيالارض افساد" مصاديق از سال زير 18 كودكان گسترده قاچاق اين دارد احتمال درحاليكه
لذا است ، (اعدام) "قتل" آن چهارگانه مجازاتهاي از يكي فعلي جزاي قانون مطابق كه باشد
.است شرعي حد نافي حتي و است خفيف بسيار مطروحه مجازات
و آزار و اذيت صدمه ، هرگونه ماده ، طبق:كرد اضافه مجلس طرح ماده 4 به اشاره در عزيزي
و كودك جسمي و رواني بهداشت و سلامت عمدي گرفتن ناديده و كودكان روحي و جسمي شكنجه
به مرتكب و بوده ممنوع تحصيل از ممانعت
.ميشود محكوم جريمه تومان ميليون يك تا يا و حبس ماه شش تا روز يك و ماه 3
او از عضوي يا و برسد قتل به كودك اذيت ، و آزار اثر بر دارد احتمال كه است حالي در اين
طرح در شده ياد ماده اما شود ، ديه حتي و عضو يا نفس قصاص موجبات چنانچه برود ، بين از
كرده پيشبيني جريمه تومان ميليون يك تا و كرده نفي را حد و ديه قصاص ، صورت اين در مجلس
.است
مورد كه نابالغي يا بالغ فرد بين حاضر حال در:داد ادامه نگهبان شوراي حقوقدان عضو
جمله از گاهي و نشدهاند قايل آنها مجرم مجازات در تفاوتي ميگيرد ، قرار جنايت و تجاوز
اين در اما است ، بالغ افراد از بيشتر اطفال ، به نسبت مجرمين مجازات جنين ، سقط بحث در
.است شده اعمال ناروا تبعيضي كودك از حمايت بهجاي طرح
مجازات در تفاوتي باشد ، نداشته وجود دارد ، را كودك از حمايت عنوان كه طرح اين اگر يعني
.ندارد وجود بالغ و كودك به نسبت مجرمين (ديه يا قصاص)
سوم اصل بند 9 خلاف و قصاص و حدود نفي موجب مذكور طرح آنكه بيان با خاتمه در عزيزي
و دارد خاصي حقوقي بار لفظي ، هر:كرد تاكيد شده شناخته (ناروا تبعيض منع) اساسي قانون
.ميشد روشن...و آزار و اذيت اثر بر كودك قتل تكليف دقيقا موارد ، اينگونه در بايد
به كرمانشاه محلي نشريه دو مسئول مديران
شدند احضار دادگاه
به چهارشنبه روز جامعه نداي و كرمانشاه آواي محلي نشريه دو مسئول مديران:اجتماعي گروه
.شدند احضار كرمانشاه دادگستري
كرمانشاه عمومي دادگاه يك شعبه سوي از محمدي نوشين و زاهدي عبدالمحمد ايرنا ، گزارش به
.شدند فراخوانده دادگاه به عمومي افكار تشويش اتهام به
به موسوم گروه مسئولان از تن دو شكايت و مدعيالعموم شكايت آنان احضار دليل ميشود گفته
روز بايد افراد اين.ميباشد كرمانشاه حزبالله انصار
.شوند حاضر دادگاه در توضيحات پارهاي جهت تيرماه 31
نشريات مسئول مديران همايش سومين
دانشجويي
تا 30 روزهاي 28 طي كشور دانشجويي نشريات مسئول مديران همايش سومين:اجتماعي گروه
.ميشود برگزار باهنر شهيد فرهنگي مجتمع در تيرماه
شركت دارد جريان مجتمع اين مركزي تئاتر آمفي در صبح تا 11 ساعت 8 از كه همايش اين در
.است آزاد علاقمندان تمام
|