دربورس خارجي
سرمايهگذاري آييننامه تدوين
يادداشت
دربورس خارجي سرمايهگذاري آييننامه تدوين
دستور در و شده تدوين تهران بورس خارجيدر سرمايهگذاري بر ناظر آييننامه پيشنويس"
."است گرفته قرار بورس شوراي كار
با گفتوگويي در مطلب ، اين اعلام ضمن بهادار اوراق بورس كل دبير ميرمطهري سيداحمد
سرمايه بازار به خارجي سرمايهگذاران جذب راه سر بر موجود موانع و مابهجزئيات خبرنگار
:ميآيد ادامه در وگو گفت اين كهمتن كرده اشاره ايران
است؟ نكاتي چه حاوي تهران بورس در خارجي سرمايهگذاري آييننامه !ميرمطهري آقاي
نظر در را متعددي ظرايف و دقتها بايد تهران بورس به خارجي سرمايههاي ورود مساله در
مناسب نهادي و مقرراتي چارچوب كه شرايطي در خارجي سرمايه ناگهاني و يكباره ورود.گيريم
دوره نيز و مالكيت و سهامداري گستره فعاليت ، دامنه حال عين در و نشده ايجاد آن براي
براي زيانباري پيامدهاي ميتواند باشد نشده مشخص خارجي سرمايهگذاران براي سهام نگهداري
ما مطالعات زمينه ، اين در.باشد داشته سرمايهگذاران خود براي همچنين و سرمايه بازار
هم و است شده تدوين بورس در خارجي سرمايهگذاري بر ناظر آييننامه پيشنويس و شده انجام
سرمايهگذاري درزمينه اخيرا كه هم مطالبي.دارد قرار بورس شوراي كار دستور در اكنون
در كه است اظهارنظرهايي برخي تنها.است كافي دقت فاقد شده ارائه تهران بورس در خارجي
كه درتلاشيم حال ، هر در ولي است نشده نهايي هنوز اما شده مطرح خارجي سرمايهگذاري مباحث
و تكميل را بورس در خارجي سرمايهگذاري مقررات و شرايط موضوع جهاني تجارب به باتوجه
.برسانيم بورس شوراي تصويب به را آن شرايط
نكاتي چه شامل تجربه اين گفتيد سخن بورس در خارجي سرمايهگذاري درزمينه جهاني تجربه از
است؟
دهه 1980 از بيش و كم بهادار اوراق بورسهاي در خارجي سرمايههاي حضور آزادسازي درزمينه
بورس در خارجي سرمايههاي حضور درجهت قوانين حذف و گسترده مقرراتزداييهاي شاهد بعد به
در خارجيان سرمايهگذاري حجم تدريج به اخير دهههاي طي كه شاهديم ترتيب ، بدينهستيم
روند اين.است يافته افزايش خارجي مستقيم سرمايهگذاري حجم با مقايسه در سهام و پرتفوي
مانند حادثه چند وقوع دهه 1990 اوايل از اما است داشته ادامه همچنان بيش و كم فزاينده
دهه ، همين اواخر و اواسط در آسيا شرق كشورهاي بحران دهه 90 ، اوايل در مكزيك مالي بحران
.آوردهاست پديد آن بر ناظر مقررات و بورس در خارجي سرمايههاي جذب شيوه در را بازنگريهايي
در آن مثبت نقش از نظر صرف خارجي ، سرمايههاي حضور كه است داده نشان مالي بحرانهاي اين
بازار در شديدي نوسانات سرمايهها خروج و ورود امواج ايجاد با ميتواند مالي ، تامين
وجود ميزبان بورس در خارجي سرمايه حضور زمان و حجم در محدوديتي هيچ وقتي.آورد پديد
.سازد فروپاشي و بحران دستخوش را بازار كل ميتواند نوساناتي چنين باشد ، نداشته
آسيا؟ شرق جنوب بحران مثل
افزايش شدت به را سهام قيمت قبل سالهاي در خارجي سرمايههاي ورود آسيا ، شرق كشورهاي در
روزي حبابها اين اما.بوديم سهام قيمتي حبابهاي شكلگيري شاهد تعبيري به و بود داده
كاملا سطوحي به كشورها اين در سهام درآمد به قيمت نسبتهاي وقتي.ميپاشيد هم از بايد
قيمت با متناسب سودي پرداخت به قادر شركتها كه شد نمايان و كرد پيدا افزايش غيرمنطقي
.كشيدند بيرون بازارها اين از را خود خارجي سرمايههاي يكباره نيستند ، خود سهام
شاهد رو اين از و شدند خارج بازار از موجود سرمايههاي از وسيعي حجم يكباره بنابراين
بايد كه است آن آموختيم يادشده بحران از كه اصلي درس بنابراين ، .شديم بازار سقوط
.بگيريم نظر در بورس در خارجي سرمايههاي خروج و ورود حجم و زمان در محدوديتهايي
است؟ شده تدوين ملاحظات اين درنظرگرفتن با بورس در خارجي سرمايهگذاري آييننامه آيا
كه پذيرد صورت نحوي به خارجي سرمايه جذب بايد.است كار در هم ديگري ملاحظات اما !بله
و فناوري انتقال مانند عواملي.بخشد تحقق را كشور كلان اقتصاد و ملي اقتصاد اهداف
.ميآيند شمار به عوامل اين ازجمله ملي حاكميت حفظ اشتغالزايي ، مديريتي ، مهارتهاي
حضور عدم شاهد متاسفانه اما دنياست بورس دومين بازدهي لحاظ از تهران بورس كه آن وجود با
موضوع اين راه سر بر موانعي چه حاضر حال در هستيم ، بازار اين در خارجي سرمايهگذاري
دارد؟ قرار
عمومي موانع چيز هر از قبل بايد تهران بورس در خارجي سرمايهگذاري موانع شناخت براي
.دهيم قرار ملاحظه مورد را خاص بهطور خارجي سرمايهگذاري و عام بهطور سرمايهگذاري
ميدهد قرار توجه مورد سرمايهگذار يك كه است عناصري مهمترين از سرمايهگذاري بازدهي
.ميگيرد قرار سرمايهگذاران توجه مورد نيز سرمايهگذاري ريسك آن كنار در اما
با همراه بازدهي ، و ريسك از مطلوبي تركيب كه ميكند سرمايهگذاري جايي در سرمايهگذار
.باشد داشته وجود نهادها و مقررات از مناسبي چارچوب
ريسك موجد عوامل بايد تهران بورس در سرمايهگذاري بالا بازده موازات به بنابراين
بايد چيز هر از قبل همچنين.كرد حركت آن تاثيرات كاهش درجهت و شناخت را سرمايهگذاري
مقررات درزمينه.آورد پديد خارجي سرمايهگذاري براي مناسبي مقرراتي و نهادي محيط
مجمع در اخيرا فرودهايي و فراز از پس كه فعلي قانون كه ميدانيم خارجي سرمايهگذاري
ميگرفته قرار عمل مورد دهه 1330 قانون همان اواخر همين تا و شد تصويب نظام مصلحت تشخيص
چارچوب بايد ابتدا يعني.است صادق هم بورس در خارجي سرمايهگذاري درمورد امر هميناست
ريسك نسبي بودن بالا سبب به و شرايطي چنين نبود صورت در.آيد پديد لازم مقرراتي و نهادي
سوداگرانه و اسپكولاتيو سرمايهگذاري بورس در خارجي سرمايهگذاري كشوري ، سرمايهگذاري
ايجاد ايران سرمايه بازار در نوساناتي و داشت خواهد بازار بر مخرب تاثيرات كه بود خواهد
.ميكند
سرمايهگذاري صندوقهاي از نميتوان سوداگرانه فعاليتهاي اين از جلوگيري براي آيا
كرد؟ استفاده
از استفاده خارجي سرمايههاي جلب براي روشها مناسبترين از يكي كنوني مقطع در
بايد گفتم كه چنان اماميكنند ايجاد كشوري سرمايهگذاري صندوقهاي كه است سازوكارهايي
ماهوي تفاوت به باتوجه.باشد داشته وجود صندوقها اين فعاليت براي مناسب مقرراتي شالوده
سرمايهگذاري و است آن بر ناظر عمدتا كنوني قانون كه خارجي مستقيم سرمايهگذاري
مقررات است لازم بينالمللي ، يا كشوري سرمايهگذاري صندوقهاي طريق از خارجي غيرمستقيم
جريان تسهيل ضمن كه نحوي به.شود تدوين سرمايهگذاري نوع دو اين براي متفاوتي
سهام بازار در سرمايهگذاري به تشويق نيز را نهادي سرمايهگذاران خارجي ، سرمايهگذاري
.بنمايد
سرمايهگذاري صندوقهاي درمورد قانوني مواد توسعه درحال و يافته توسعه كشورهاي تمام در
صندوق كره ، ايجاد در.دارد وجود آنها عمليات و مديريت تاسيس ، نحوه مانند بهادار اوراق
مصوب بهادار اوراق قانون و مصوب 1969 سرمايهگذاري صندوقهاي قانون موجب به در 1981 كره
ويژهاي سرفصل شركتها قانون و مصوب 1992 سرمايه بازار قانون در نيز مصر در.بود 1962
.شد تاسيس اساس اين بر نيز مصر صندوق و دارد وجود خصوص دراين
چطور؟ ايران در
مديريت تاسيس ، نحوه نيز و سرمايهگذاري صندوقهاي فعاليت درزمينه مصوبي قانون ايران در
درمورد خاصي قانوني مواد است لازم چيز هر از قبل بنابراين ، ندارد وجود آنها عمليات و
يا بهادار اوراق قانون يا سرمايه ، بازار قانون درقالب سرمايهگذاري صندوقهاي اين
نحوه تا شود تدوين خارجي سرمايهگذاري قانون يا بهادار اوراق بورس قانون تكميل بهصورت
ورود ميزان و آنها فعاليت بر حاكم نظارتهاي محدوديتها ، صندوق ، مديريت فعاليت ، تشكيل ،
خروج و ورود هنگام ارز تسعير نرخ و سرمايهگذاري مدت و آنها سوي از سرمايه خروج و
سرمايهگذاران قوانيني چنين وجود با.باشد گرفته قرار توجه مورد درقانون...و سرمايه
در بهادار اوراق در سرمايهگذاري به اقدام اطمينان با و فوق قوانين بر تكيه با خارجي
فعاليت كه داشت توجه بايد حال عين در.نمود خواهند ايران درصندوق سرمايهگذاري و ايران
ناظر كه است ديگري عمومي نهاد هر يا دارايي وزارت از مجوز كسب مستلزم صندوقهايي چنين
.باشد خارجي سرمايهگذاري فعاليت بر
يادداشت
معدن و صنعت بانك
بانك "معادن و صنايع وزارت تشكيل و ومعدن صنعت امور تمركز" قانون تصويب با سال 1379 ، در
.شد وابسته معادن و صنايع وزارت به خود اداري و مالي و حقوقي شخصيت حفظ با معدن و صنعت
بانك و معدني و صنعتي توسعه بانك صنعتي ، اعتبارات بانك سه انقلاب از قبل سالهاي در
و صنعتي سرمايهگذاريهاي و صنعت بخش تخصصي پولي فعاليتهاي سرمايهگذاري ، و توسعه
اصلي وظيفه كه آمد بهوجود معدن و صنعت بانك آنها ادغام از و ميدادند انجام را معدني
.بود معدني و صنعتي فعاليتهاي براي تسهيلات اعطاي و تامين آن
وزارت به وابسته بانك اين كه سال 1379 از يعني جديد دوره در معدن و صنعت بانك وظايف
توسعه بانكداري امر به پرداختن":گرديد تعيين شرح اين به قانون مطابق شد معادن و صنايع
و تكميل توسعه ، ايجاد ، براي تسهيلات اعطاي كارخانهها ، و شركتها اداره از اجتناب و
و نرمافزاري و سختافزاري از اعم كوچك صنايع اولويت با معدني و صنعتي واحدهاي بهسازي
."معدنكشور و صنعت بخش نياز مورد منابع تخصيص و تجهيز براي مالي ابزارهاي كليه از استفاده
ميزان به بانك اين توسط پرداختي تسهيلات نسبت كه ميدهد نشان ارقام و آمار متاسفانه
درحالي است داشته را كاهشي به رو روند معدن و صنعت بخش در شده انجام سرمايهگذاريهاي
سرمايهگذاريهاي در چشمگيري نقش بايد توسعهاي ، و تخصصي بانك يك بهعنوان بانك اين كه
ارزي تسهيلات اعطاي در معدن و صنعت بانك نقشباشد داشته معدن و صنعت بخش در شده انجام
از معدن و صنعت بانك كه است اين از ناشي فوق موارد و است نبوده چشمگير نيز صنعتگران به
از اما دارد برعهده توسعهاي و تخصصي وظيفه و است معادن و صنايع وزارت به وابسته يكسو
بر حاكم درچارچوبقوانين منابع تخصيص و تجهيز در است مجبور قانون مطابق ديگر طرف
وضعيت ، همين و كند عمل اعتبار و پول شوراي مصوبات و مركزي بانك ضوابط بانكي ، عمليات
مانند كشور دولتي تجاري بانكهاي ساير كنار در بانك يك مانند به را معدن و صنعت بانك
.قراردادهاست صادرات و تجارت سپه ، ملي ، بانك
نيز خود تحتپوشش شركتهاي واگذاري در معدن و صنعت بانك عملكرد ، وضعيت اين بر علاوه
اين معدن و صنعت امور تمركز قانون و سوم برنامه قانون طبق كه درحالي است نبوده مطلوب
.است شده نهي كارخانهها و شركتها اداره از جدي بهطور بانك
برآوردي با بايد معدن و صنعت بانك بهخصوص و معادن و صنايع وزارت مسوولان ميرسد نظر به
ساختار درمورد ميبينند جدي را فوق مشكلات چنانچه اخير سال دو در بانك اين عملكرد از
از پيروي ضرورت و معادن و صنايع وزارت با آن شفاف و دقيق رابطه و نسبت و بانك اين
غيره و اعتبار و پول شوراي مصوبات از بانك تبعيت حال عين در و وزارتخانه اين سياستهاي
.كنند ارائه عملي راهحلهاي
|