ميكند ارزان را قرمز گوشت توليد يارانهها هدايت
نيست اقتصادي برقي لوازم بخش در سرمايهگذاري
اقتصادي يادداشت
كنيم واگذار شوراها به بودجهريزيشهريرا اختيارات
ميكند ارزان را قرمز گوشت توليد يارانهها هدايت
.كند هدايت توليد سمت به را يارانهها از بخشي بايد شود ارزان قرمز گوشت ميخواهد اگر دولت
به قرمز گوشت قيمت بودن گران درمورد مطلب اين بيان با ايران دامداران مركزي اتحاديه مديرعامل
دامدار و است بالا توليد هزينههاي.نيست مقصر دامدار است گران گوشت اگر:گفت ما خبرنگار
بتواند اقتصادي نامناسب شرايط اين در كه آن براي دامدار.نيست توليد هزينه بودن بالا مسوول
براي كه اين بهدليل اما.برسد حداقل به هزينهها تا ميكند تلاش دهد ادامه خود كاري حيات به
.ميرود بالا توليد هزينه تلاشها تمام بهرغم نميكند دريافت يارانهاي توليد
كيلويي 85 از جو قيمت مثلا.است رفته بالا امسال علوفه قيمت:افزود جهاندار فخرالله مهندس
به مربوط توليد هزينه درصد تا 70 دامداري 65 فعاليتهاي در و است رسيده تومان به 105 تومان
آن ضمنرفت خواهد بالا نيز توليد هزينه ميشود گران علوفه وقتي است طبيعي و است علوفه تهيه
امسال گوشت خردهفروشي قيمت كه آن بهرغم.نيست سودمند چندان دامدار براي گوشت شدن گران كه
.ميكنند عرضه گرانتر را گوشت قبل سال به نسبت درصد تنها 10 دامدارها اما است رفته بالا خيلي
بهدليل يابد ادامه روند اين اگر و ميدهد تحويل ضرر با را گوشت ما دامدار كه است اين واقعيت
چه باشد اقتصادي دامداري اگر واقعا.ميشود خارج صحنه از توليدكننده دامداري ، نبودن اقتصادي
.شوند تعطيل دامداريها كه دارد دليلي
از آمريكا نظير پيشرفتهاي كشورهاي ميبينيم اگر:گفت دولت از دامداران انتظارات درمورد وي
بخش به دلار ميلياردها سالانه كه است دليل اين به هستند برخوردار قدرتمندي و اقتصادي كشاورزي
.ميكنند تزريق يارانه خود كشاورزي
توليدكننده از شده تمام قيمت به حداقل را محصول بايد و بدهد يارانه توليدكننده به بايد دولت
.بدهد يارانه ميتواند مصرفكننده به باشد ارزان گوشت قيمت خواست اگر و كند خريداري
اما است گران قرمز گوشت قيمت كه آن وجود با:گفت قرمز گوشت توليد ميزان درمورد جهاندار
چيزي آن از بيشتر توليدكنندگان توانايي كه آن ضمن.ندارد وجود بابت اين از كمبودي خوشبختانه
كشور داخل در قرمز گوشت تن هزار حدود 750 سالانه حاضر درحال.ميكنند توليد الان كه است
كند تضمين را خريد دولت و باشد نداشته نگراني خود محصول فروش بابت دامدار اگر و ميشود توليد
حتي.داد افزايش سال در تن هزار به 850 را ميزانتوليد ميتوان نشوند نوسان دچار قيمتها تا
و توليد هزينههاي بودن بالا بهدليل و فعلي شرايط با اما.كرد صادر را قرمز گوشت ميتوان
.ندارد وجود خارجي توليدكننده با رقابت توان توليد ، يارانه نبود
نيست
اقتصادي برقي لوازم بخش در سرمايهگذاري
: برقيتهران لوازم اتحاديه سرپرست
.نيست صلاح به كنوني شرايط در برقي لوازم بخش در سرمايهگذاري
راستا اين در:افزود ما ، خبرنگار با گفتوگو در -تهران برقي لوازم اتحاديه سرپرست -جمالي علي
يا و غيرقانوني شكل به كه كالاهايي ورود جلو كه معنا اين به.شود تخصصي كالاها ورود است لازم
وارد كيفيت لحاظ به كالا نوع بهترين تا ميشود سبب امر اين.شود گرفته ميشود ، وارد قاچاق
.يابد افزايش توليداتداخلي آنكيفيت تبع به و شود
اين بايد دولت:داشت اظهار زمينه اين در و ميشود محسوب بخش اين متولي دولت كه است معتقد وي
به بايد دخالت جاي به و دهد قرار خصوصي بخش اختيار در را لازم امكانات كه باشد داشته را توان
و توليد افزايش براي كه اين ضمنبرود الگوسازي و ترويج و صادرات براي برنامهريزي دنبال
.دهد كاهش را بانكي تسهيلات سود توليدكنندگان از حمايت
در مهم چالشهاي از يكي بهعنوان لوازم اين خدماتدهندگان از بسياري مجوزنداشتن از جمالي
در بيكاري است شده سبب اخير سالهاي در چالش اين متاسفانه:كرد خاطرنشان و برد نام زمينه اين
دارند اشتغال كار اين به سال تا 40 كه 30 خدماتدهندگاني كه جهت بدين.شود برابر دو بخش اين
.بمانند بيكار دارند نيز جواز حتي و
باشد داشته توجه آن به بايد بخش اين هماكنون كه آنچه:كرد تصريح برقي لوازم اتحاديه سرپرست
قيمت آن نتيجه در كه دهد افزايش را توليد سطح و آورده پايين را كارخانهها تعداد كه است اين
بازاريابي و تبليغات به داخل توليدات براي ديگر سوي از و كرد خواهد پيدا كاهش شده تمام
افزايشيابد صادرات آن دنبال به و مصرف بازارهاي در تقاضا بپردازدتا
اقتصادي يادداشت
سياسي كمكهاي و اقتصادي فساد
خيرخواهان جعفر
بدون نيز قوانين و باشيم داشته رشد مشوق و خوب قوانين بايد شود محقق اقتصادي رشد كه اين براي
.داشت نخواهند ارزشي درنيايند ، بهاجرا اگر دنيا قوانين بهترين.درآيند بهاجرا فساد و مسامحه
و گروهها برخي باشد رايج فساد اگر.است حتمي انحصارات شكلگيري باشد داشته وجود فساد اگر
در فساد اگر باشند ، نداشته را آن استحقاق اگر حتي ميگيرند دولت از يارانههايي فعاليتها ،
.ميكند اتلاف را فراواني منابع رانتجويي ، فعاليتهاي باشد داشته وجود جامعه
و سياسي كمك اما.است فساد نوع يك رشوه.است غيرقانوني عمل يك انجام تعريف ، طبق فساد
رشوه ، و سياسي كمك بين تفاوت درك براي.نميآيد حساب به فساد و نبوده غيرقانوني انتخاباتي
.ميشود ارائه مثال چند
شخص دولتي مقام يك" بگويد تا نمايد روزنامه در تبليغاتي آگهي صرف تومان ميليون يك شخصي اگر
هر.است مردمسالاري نظامهاي ملزومات از بيان آزادي.است بيان آزادي مصاديق از اين
"است خوبي
شخص آن كه كنيد فرض اينك.نمايد اظهارنظر سياستمدار يك درباره ميتواند توليدي بنگاه يا شخص
صرف را پول آن نيز آنها و بدهد دولتي مقام كانديداي يك انتخاباتي ستاد به تومان ميليون يك
بيان آزادي از نوع يك نيز اين."است خوبي شخص فرد اين" كه نمايند روزنامهها در تبليغات آگهي
صرف و كنند جمعآوري پول ميتوانند سياسي مختلف گروههاي مردمسالاري ، نظامهاي در.است
.كنند خود سياسي تبليغات
صرف را پول آنها و بدهد شخص همين انتخاباتي ستاد به را تومان ميليون يك شخص آن اگر اما
آزادي با ارتباطي هيچ خارجي تفريحي سفر.است فساد موارد از كار اين كنند خارجي تفريحي سفرهاي
نه و شخصي هزينههاي صرف و بگيرند را پول سياستمداران اگر.ندارد مردمسالاري فرآيند يا بيان
.است افتاده اتفاق فساد بنمايند ، انتخاباتي فعاليتهاي
پس.است غيرقانوني قوانين فروش كه ميدهند تشخيص دارند كه نسبي هوش ميزان با سياستمداران
يك به اگر اما.بفروشند را قوانين كه ميكنند موافقت كتبي يا شفاهي بهصورت چه ندرت به آنها
تصويب را قانوني شما نفع به او كه ميرود بيشتري احتمال بدهيد ، تومان ميليون يك سياستمدار
فروخته قوانين آيا كه مساله اين تعيين نميداديد ، وي به پولي هيچ كه حالتي با مقايسه در كند
به را تومان ميليون يك اگر كه كرد مشخص نميتوان وجه هيچ به.است مشكلي كار خير يا است شده
.خير يا ميكرد تصويب را قانون هم باز او آيا نميداديم سياستمدار
سياسي كمكهاي درواقع.است شده پذيرفته و رايج امري مردمسالاري نظامهاي در سياسي كمكهاي
.است فشار و ذينفع گروههاي توسط سياسي نفوذ كسب براي روشي
پس است قانوني عملي نباشد ، قوانين فروش براي توافقي هيچ كه مادامي سياسي كمكهاي كه آنجا از
اما است ، ناچيز بسيار فساد غرب ، قدرتمند و آزاد مطبوعات وجود واسطه به.نميآيد حساب به فساد
.دارند وجود فاسد مقامات معدودي هميشه
بررسي به اقتصاددانان بنابراين.ميشوند فاسد پول خاطر به مردم.است اقتصادي جنايت يك فساد
.ميسازند متوقف را فساد دولتها چگونه كه اين و پرداخته فساد پديده
اما.است جريمه قبض نوشتن درحال مامور و است تومان غيرمجاز 1000 كار يك جريمه كه ميكنيم فرض
شخص 500 آن باشد فاسدي شخص مامور اگر.ميكند مامور به را تومان پرداخت 500 پيشنهاد متخلف
مامور ، به دادن رشوه در تلاش خاطر به متخلف باشد درستكار مامور اگر اما.ميپردازد را تومان
.شد خواهد جريمه هم ديگر تومان جريمه ، 5000 قبض تومان بر 1000 علاوه
به رشوه پرداخت پيشنهاد او باشند ، فاسد ماموران درصد كه 99 كند زندگي كشوري در متخلف اين اگر
او آيا باشند ، فاسد ماموران درصد كه 50 كند زندگي كشوري در او اگر.كرد خواهد را مامور اين
پرداختن احتمال نصف از تومان ، پرداختن 6000 احتمال نصف چون.خير كرد؟ خواهد پيشنهادي چنين
جريمه همان راه به سر و خوب شهروند يك مثل كه است بهتر حالت اين در.است بيشتر تومان 500
كه 90 باشد كشوري در متخلف اين اگر حتي.نكند رشوه دادن پيشنهاد و بپردازد را توماني 1000
توماني جريمه 6000 پرداختن شانس هستند ، 10درصد فاسد ماموران درصد
.ميسازد صرفه به را توماني جريمه 1000 پرداخت رشوه ، علاوه 500تومان به (تومان 600)
فقط مامور.است صادق نيز كردن رشوه درخواست درباره ماموران ذهنيت و تفكر درباره استدلال همين
در ماموران.پرداخت خواهند را رشوهها مردم همه تقريبا كه ميكنند رشوه درخواست هنگامي
.كرد نخواهند رشوه درخواست داد ، خواهند گزارش مردم دهند احتمال كه حالتي
اگر كند رفتار درستي و پاكي با و باشند فاسد نيز سايرين اگر شود فاسد ميتواند معين شخص يك
فاسد ماموران درصد كه 99 ببريم كشوري به را اينمتخلف ما اگر.باشند درستكار نيز سايرين
به را متخلف اين اگر.ميدهد رشوه او فراوان احتمال به باشند ،
ماموران به كند سعي اگر باشد احمق بايد او باشند درستكار ماموران درصد كه 99 ببريم كشوري
.دهد رشوه
.كرد تقسيم ميتوان گروه دو به كلي بهطور را كشورها كه است اين ميشود گرفته كه مهمي نتيجه
باشند درستكار مردم نصف اگرهستند درستكار كاملا كه گروهي و هستند فاسد تقريبا كه گروهي
در گانه چند تعادل به وضعيتي چنين.است بالا فساد هزينه و مياندازند گير را فاسد افراد آنها
تعادل به و يافته خلاصي فساد تعادل از بتوانند كشورها كه اين براي.است معروف نظريهبازيها
ساير سپس.كنند رفتار امانتداري و درستي با ردهبالا ازمقامات تعدادي بايد برسند ، درستكاري
.نشوند گرفتار فساد خاطر به تا ميكنند پيشه درستي رفتار مردم
مامور آن مثال به.است مادي انگيزههاي در تغيير فساد ، توقف براي مهم راههاي از يكي
فرض همچنين.ميشود داده حقوق تومان هزار ماهانه 100 مامور يك به كنيد فرض.برميگرديم
.باشد داشته درآمد تومان هزار ماهانه 200 خصوصي ، بخش متعدد مشاغل در ميتواند او كه ميشود
.داد نخواهد دست از را چيزي شود اخراج و افتد دام به و بگيرد رشوه مامور اگر
دريافت با هم حالت اين در.يابد افزايش درماه تومان هزار به 200 مامور اين حقوق كنيد فرض
در دهيم ، افزايش ماه در تومان هزار به 225 را حقوق اگر.نميشود متحمل زياني اخراج ، و رشوه
بازار حدتعادلي از ماموران حقوق كه اينجاست مشكل.كرد خواهد ضرر تومان هزار اخراج 25 صورت
.است رفته بالاتر (تومان هزار 200)
دولتي ، كاركنان ساير و ماموران به كه است اين بالا بسيار حقوقهاي پرداخت از جلوگيري راه يك
مزاياي دادن دست از و اخراج نگران ماموران حالت اين دربدهيد فراواني بازنشستگي مزاياي
كاركنان و ماموران ميتواند بعد سالهاي براي شده داده وعده مزاياي اين هستند ، بازنشستگي
.نگهدارد درستكار را دولت
بر علاوه بازنشستگي هنگام در اما شود پرداخت ماه در تومان هزار ماموران 200 به مثال براي
خاطر به ماموران اگر.كنند دريافت نيز اضافي تومان هزار ماه 50 هر بازنشستگي ، معمول مزاياي
محروم نيز ارزشمند بازنشستگي مزاياي از آنها دهند ، دست از را خود شغل ناشايست رفتار و فساد
امكان كرد ، خواهد پرداخت مناسبي بازنشستگي مزاياي آينده در كه دهد وعده دولت اگر.شد خواهند
هزار مامور 175 هر كاري ، سالهاي در مثال براي.دارد وجود حال زمان در كمتري مبالغ پرداخت
ميانگين كه طوري به بگيرد نيز اضافي تومان هزار بازنشستگي 50 دوران در اما كند دريافت تومان
هزار بازاري 200 و معقول دستمزد هم اينك دولتشود تومان هزار كاري 200 سالهاي در وي حقوق
عليه ميتواند چماق يك مانند كه دارند اختيار در بازنشستگي مزاياي هم و ميپردازد تومان
.سازد محروم ارزشي با مزاياي چنين دريافت از را آنها و برده بهكار فاسد ماموران
مردمسالار ، كشورهاي در.است تحقيق و نظارت فساد ، كنترل و كاهش براي آسان بسيار شيوه يك
فساد موارد ساختن برملا و مسوولان رفتار در كندوكاو به مخالف احزاب و آزاد مطبوعات
احزاب قمع و قلع به سياسي و اقتصادي فساد با مبارزه ادعاي با همزمان كه حكومتي.ميپردازند
در قطعا ميپردازد ، تجسسي و تحقيقي روزنامهنگاري مسير در محدوديت و حصر ايجاد و مخالف
.شد خواهد روبهرو جدي ناكاميهاي با خويش مبارزه
كنيم واگذار
شوراها به بودجهريزيشهريرا اختيارات
:ريزيشهري برنامه ، كارشناس خاتم اعظم
مسووليت و نقش شهري برنامهريزي و سياستگزاري حوزه در كه اين به باتوجه شوراها فعلي قانون
اجرايي روزمره مسائل سمت به شوراها شدن رانده استدر نداده قرار شوراها برعهده عمدهاي
است بوده موثر بسيار
در بيشتري اختيارات يندهنگريتحولات با و گيرد قرار بازنگري مورد ميتواند شوراها قانون
نمايد فراهم شوراها براي فضايي بخشيو برنامهريزي و سياستگزاري حوزه
آن با كه چالشهايي به توجه اولشوراهاوبا پاياندوره به شدن نزديك با نيم ، و سال سه از پس
مجلس اكنون هم.است شده نمايان شوراها اختيارات درحوزه كاستيها از ابسياري بودند ، روبهرو
در شهر شوراي نقش.است كاستيها اين برايرفع شوراها قانون اصلاحيه بررسي درحال اسلامي شوراي
كه است شهري مسائل صاحبنظر خاتم ، اعظم با ما گفتوگوي محور شهري بودجهريزي و برنامهريزي
.ميگذرانيد نظر از
براي را شهرداري مالي جديد سياستهاي كه خواست تهران شهر شوراي از شهرداري پيش ماه دو حدود
.اعلامنمايد ميداند ، ضروري را قبلي سياستهاي اصلاح كه صورتي در سال 81 ، بودجه لايحه تنظيم
جديد انتخابات تا باقيمانده كوتاه زمان به باتوجه تهران شهر شوراي ميرسد نظر به اما
درباره.باشد داشته مشاركت شهر به ماليجديدمربوط و اقتصادي تصميمگيري هيچ در نميخواهد
و شوراها قانون كاستيهاي به آنها از يكي كه است مطرح زيادي بحثهاي كنارهجويي اين علل
بودجهريزي در شوراها اختيارات با متناسب شهر توسعه برنامههاي تنظيم در لازم اختيارات فقدان
است؟ موثر عكسالعمل اين در شوراها قانون كاستيهاي حد چه تا.برميگردد شهري
هزينههاي گذشته از بيش كه جديد مالي سياستهاي تنظيم در شهر شوراي باشد قرار وقتي است بديهي
دست از نگران كه است طبيعي حدي تا كند ، ايفا فعالي نقش ميدهد ، قرار شهروندان دوش بر را شهر
منابع سالمسازي بحث كه زماني در نگراني اين توجيه البته.شود مردم ميان در خود اعتبار رفتن
ضرورت و تراكم فروش قطعاست دشوار است ، مطرح شهر فضاي بيرويه فروش از جلوگيري و درآمد
خود توسط گذشته درسال كه گفتوگوهايي و بحث عليرغم آن ، جاي به درآمدي جديد منابع جايگزيني
رويه نتوانست شورا و كرد غافلگير را تهران شهر شوراي بود ، شده مطرح زمينهها اين در شورا
درباره مستمر كار فقدان امر اين ساده دلايل از يكي.كند اتخاذ آن به نسبت مناسبي و روشن
.است شهردار نصب و وعزل سياسي مانورهاي بر آن فعاليت تمركز و شورا در شهر عمران و توسعه مسائل
و نقش شهري برنامهريزي و سياستگزاري حوزه در كه اين به باتوجه شوراها فعلي قانون البته
روزمره مسائل سمت به شوراها شدن رانده در است ، نداده قرار شوراها برعهده عمدهاي مسووليت
.است بوده موثر بسيار اجرايي
اصلاحات انجام زمينه حد چه تا است ، بررسي دست در مجلس در هماكنون شوراها قانون اصلاحيه
است؟ فراهم قانون اين در ضروري
درباره استان مراكز شوراهاي و كلانشهرها مجمع و كشور وزارت در دوساله بحث عليرغم متاسفانه
-قانون اصلاح براي مشخصي برنامه و ندارد وجود باره دراين روشني جمعبندي شوراها ، قانون اصلاح
.است نشده تبديل جمعي پروژهاي به فردي حد از گفتارها.نميشود ديده -مرحلهاي بهصورت حتي
پروژه.باشيم داشته پيش در روشني مسير بايد قاعدتا شوراها اول دوره تجربه از پس كه درحالي
<شورايي نظام> ايده و شد مطرح وغيرمنسجم پروازانه بلند ديد يك با انقلاب ابتداي در شوراها
جامعه مسائل صورت از كلي به هم ماه چند ظرف و گرفت قرار قوا وتفكيك پارلماني نظام مقابل در
.شد پاك
ديگر نهادهاي توسط و مجلس در بار پنج شوراها قانون كه سال 1375 تا آن از بعد و جنگ طولسالهاي
در
در شوراها ماهه چند تجربه و قانون اين درباره عمومي گسترده بحث وقت هيچ شد ، تجديدنظر و اصلاح
امروزه كه نسلي ذهنيت بيثمردر رويداد يك از خاطرهاي مثل تجربه اين و نگرفت صورت سال 1358
شد ، شكسته شوراها انتخابات با سال 1377 در ذهني وضعيت اين بالاخره.ماند باقي است ، ميانسال
.خورد گره اصلاحات پروژه نام به قدرتمندي اجتماعي -سياسي پروژه يك با شوراها طرح چون
دارد؟ پي در درسهايي چه نيمه و سال سه تجربه اين
بررسي و توجه مورد دقت به بايد انقلاب از پس ايران در شورايي گسترده فعاليت دور اولين تجربه
.هست هم اجرايي نظام و حاكميت عملكرد مجموعه نيست ، شوراها عملكرد تنها منظورم.گيرد قرار
نظر بهگيرد قرار توجه مورد بايد دموكراسي با آن روابط و تمركززدايي به نسبت نگرش بهويژه
دارد ، زيادي دلايل موضوع اين.شد گرفته كم دست شوراها پروژه مدني و اجتماعي ظرفيتهاي من
تشكيل فرداي از شهر شوراهاي كه بود پيشبيني قابلشدند مواجه آن با شوراها كه مشكلاتي ازجمله
و قانوني كاستيهاي و نادرستي شوراها ، اعضاي بيتجربگي.ميشوند مواجه زيادي معضلات با خود
.ميآورد بهوجود طبيعي بهطور را مشكلاتي بوروكراتيك ، و تكنوكراتيك مقاومتهاي
ميگرفت ، صورت دولت بيرون و داخل در گستردهاي و منظم كار مشكلات ، اين بر غلبه براي بايد
تا منطقهاي و شهري مديريتهاي در شوراها جايگاه و تمركززدايي سياستهاي درزمينه بهويژه
همين به و است نشده انجام كار اين متاسفانه.گيرد قرار استفاده مورد قانون اصلاح براي امروز
نرفتهايم فراتر زمينه اين در تفريطها و افراطها و فردي گفتارهاي حد از هنوز هم امروز دليل
اين طي قدرت مبارزه تشديد بهدليل ميرسد نظر به.نداريم زمينه اين در جمعي پروژه و گفتار و
واقع در كه دولت وظايف از تراكمزدايي و شده تضعيف زدايي تمركز براي لازم اراده حتي دوره
توجه مورد بيشتر است محلي سطوح به تصميمگيري اختيار و قدرت سپردن بدون وظايف انتقال
.دارد قرار دولتمردان
دارد؟ وجود قانون اصلاح درزمينه گفتارهايي و برداشتها چه
يك درقالب را منطقهاي و محلي حاكميتهاي و شوراها نهاد كه جرياني گفتارها اين در من نظر به
بسياري.است نگرفته شكل يا است ضعيف كند ، تئوريزه (غيرفدراتيو)مركزي حكومت و ملي دولت نظريه
" يا <شورايي نظام> از هم عدهاي.ميدانند قدرتمند مركزي حكومت با مساوي را نيرومند دولت
تاكيد با حتي.است زياد ابهامات.دارد تعارض ما موجود نظام با كه ميكنند دفاع <شوراسالاري
مسوولان از بخشي البته.ميشود گرفته ناديده آنها حكومتي نقش شوراها ، مدني عملكرد بر انتزاعي
مديريت بهويژه اجرايي نظام شدن مختل نگران بيشتر دارند ، دربر هم را اصلاحطلبان از طيفي كه
افكار ميان در من نظر به.هستند آن موجود كارآيي حداقل رفتن ميان از و شوراها توسط شهري
شهرداريها ادامه در بيشتر شوراها اصلاحات ، پروژه با شوراها اوليه پيوستگي از صرفنظر عمومي
روال در تغييري نماد يا آنها از مستقل نهادي نه ميشوند ، قلمداد موجود اجرايي دستگاههاي و
فشاري يا حكومت مجموعه در وفاقي و اراده وضعيت اين اصلاح براي.جامعه در مديريت و تصميمگيري
.ندارد وجود امروزه هيچكدام ميرسد نظر به كه است لازم پايين در
نيستيد؟ قائل شوراها براي مثبتي عملكرد هيچ آيا
تمركز عدم و محلي حاكميتهاي تقويت يا تشكيل درزمينه دهه دو اين طي كه كشورهايي با مقايسه در
كردن پاسخگو درايران ، شوراها دستاورد مهمترين.است محدود ما موفقيتهاي كردهاند ، اقدام
نيمه دستگاه يك سابقه با شهرداريها عملكرد شيوه و سابقه به باتوجه كه است بوده شهرداريها
كماهميت دستاورد اين آن ، مديران بيبرنامه اقدامات و شخصي اقتدار اعمال سنتهاي و دولتي
پرسشگري قدرت.ميگيرد شكل هم ضعفي نقطه هست ، قدرتي نقطه هرجا ميگويد ضربالمثلي اما نيست
اين براي شوراها اما باشد ، پرهزينه شهري مديران براي نادرست تصميمگيري كه شده موجب شوراها
عملكرد بر نظارت صرف را خود توان و انرژي تمام باشند ، داشته را پرسشگري قدرت اين كه
را برنامهريزي و سياستگزاري براي تلاش و فكر روند اين.كردهاند اجرايي امور در شهرداريها
جديد درآمد منابع جايگزيني ضرورت و تراكم فروش و قطع هنگام در را آن نتيجه كه كرده تضعيف
.ديديم
محلي حاكميتهاي تشكيل درزمينه را خود تجربههاي اولين دهه دو اين طي كه كشورها از بسياري در
براي گستردهاي ترويجي فعاليت و آموزش تدارك با پروژه اين دادهاند ، سامان شوراها و
وظايف ساده جابهجايي يك تمركززدايي.است بوده همراه مسوولان و مردم و شوراها نمايندگان
سازمان يا و سابق استخدامي و اداري امور سازمان كه نيست كشور اجرايي دستگاههاي بين اداري
جزئي بهعنوان تمركززدايي به بايد.كند ابلاغ و بنويسد را آن نامه آيين برنامهريزي و مديريت
.كنيم برخورد محلي حاكميت و دموكراسي آموزش از
است؟ اجتنابناپذير شوراها قانون اصلاح آيا
مجدد اصلاح از بينياز هم آينده در نميكنم فكر و است اجتنابناپذير قانون اصلاح من نظر به
آن بدون سالهاي 751361 فاصله در شوراها قانون چندباره اصلاحات البته.باشيم شوراها قانون
بود حاكميتي و اقتدار هاله جمعكردن هدف با بيشتر بگيرد ، شكل تجربهاي و شود تشكيل شورايي كه
موجود اجرايي نظام پيكره در هضم قابل نهادي به آن تبديل و شوراها پيرامون اساسي قانون در كه
موضوع به قبلا ندادهاند ، تغيير را اجرايي نظام شوراها كه نيست آن معناي به اين.گرفت شكل
كرديم اشاره عمومي افكار در شهري مباحث طرح و شهرداريها در تصميمگيريها فرآيند شفافشدن
اصلاح پيششرط كه است ضروري كشور اجرايي نظام در تمركززدايي درزمينه بنياديتري اصلاحات اما
شهري جامع مديريت درمورد سوم برنامه تدوين خلال در آن زمينههاي.ميشود محسوب شوراها قانون
قرار بازنگري مورد ميتواند راستا اين در شوراها قانون و شد فراهم استاني مديريتهاي تقويت و
و بخشي برنامهريزي و سياستگزاري حوزه در بيشتري اختيارات تحولات ، اين آيندهنگري با و گيرد
نمايد فراهم شوراها براي فضايي
|