ميپذيرد دانشجويخارجي همدان پزشكي دانشگاهعلوم
سراسري آزمون نتايج اعلام با همزمان
;عالي آموزش موسسات و دانشگاهها
شويم آشنا دانشگاهي تحصيلي رشتههاي با
"ودانشگاه قرآن برنامهريزي شوراي" سياستهاي
شود اجرا بايد
شد ملي اثر بلاش سنگ
كنيم نزديك بيشتر دنيا روز علم به را خود بايد
مشروطيت جنبش :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است شده تاريخي بدخواهي نوعي دچار

ميپذيرد دانشجويخارجي همدان پزشكي دانشگاهعلوم
دانشجوي پذيرش به اقدام جديد تحصيلي سال در همدان پزشكي علوم دانشگاه:فرهنگي علمي گروه
.ميكند خارجي
با:افزود خبرنگاران جمع در دوشنبه روز همدان پزشكي علوم دانشگاه رئيس "زمانيان عباس"
وزارت هماهنگي با و خارجي دانشجوي پذيرش براي لازم تجهيزات و امكانات شدن فراهم به توجه
بهداشت ، مختلف رشتههاي در آينده تحصيلي سال در دانشگاه اين پزشكي ، آموزش و درمان بهداشت
.ميپذيرد خارجي دانشجوي پزشكي و پرستاري
و درمان بهداشت ، وزارت سوي از بزودي آنها مبدا كشور و دانشجويان اين تعداد وي ، گفته به
تحصيلي سال در همچنين:افزود وي.ميشود اعلام دانشگاه اين به و شده مشخص پزشكي آموزش
دانشگاه اين در حشرهشناسي و حرفهاي بهداشت ارشد كارشناسي مقطع در جديد رشته دو آينده
.ميشود راهاندازي
سراسري آزمون نتايج اعلام با همزمان
;عالي آموزش موسسات و دانشگاهها
شويم آشنا دانشگاهي تحصيلي رشتههاي با
آموزش موسسات و دانشگاهها سراسري آزمون نتايج اعلام با است مصادف روزها ، اين ;اشاره
.اول مرحله شدگان قبول توسط دانشگاهي تحصيلي رشتههاي انتخاب نيز و عالي
آتي موفقيتهاي در داوطلبان ، توسط تحصيلي رشتههاي آگاهانه انتخاب معتقدند كارشناسان
شدگان قبول است لازم رو اين از.بود خواهد موثر زندگي و اشتغال عرصههاي در نيز و آنان
اختيار در مختلف تحصيلي رشتههاي مورد در نسبي اطلاعات رشته انتخاب از قبل اول ، مرحله
با و صنعت و علم دانشگاه عمومي روابط همكاري با همشهري فرهنگي علمي گروه.باشند داشته
رشتههاي از برخي معرفي به شماره چند در دارد نظر در دانشگاه ، اين استادان از بهرهگيري
همه معرفي دانشگاهي ، رشتههاي گستردگي به توجه با است بديهي.نمايد اقدام دانشگاهي
داوطلبان ، است لازم لذا و بود نخواهد امكانپذير همشهري محدود صفحات در رشتهها
هدايت و مشاوره مراكز همچون اطلاعاتي منابع ديگر از را رشتهها مورد در خود اطلاعات
.آورند دست به...و دانشگاهها اينترنتي سايتهاي رشتهها ، معرفي راهنماي كتب تحصيلي ،
.كردهايم معرفي را دانشگاهي رشته چند امروز
كامپيوتر مهندسي
مبرم نياز دليل به روز به روز آن اهميت كه است رشتههايي جمله از كامپيوتر ، مهندسي رشته
و علم كمتر امروزه ، ميشود بيشتر اطلاعات فناوري و اداري و صنعتي اتوماسيون به بشر
جمله از رشته ، اين.نباشد كامپيوتر به وابسته نحوي به كه برد نام ميتوان را صنعتي
.است ميسر كشور خارج و داخل در دكترا مقطع تا آن تحصيل ادامه امكان كه است رشتههايي
ميكند كسب بالاتر و كارشناسي سطح در كامپيوتر مهندس يك كه تجربياتي و دانشها مجموعه
و اداري و صنعتي اتوماسيون مختلف كاربردهاي پيادهسازي و طراحي براي را وي تنها نه
ميسازد ، مهيا كامپيوتر مختلف گرايشهاي پژوهشي و آموزشي فعاليتهاي و اطلاعات فناوري
صنايع و علوم از وسيعي دامنه در را خود تخصص و دانش تا ساخت خواهد قادر را او بلكه
با تنها نه مهندسي رشته فارغالتحصيل رو اين از ;گيرد كار به كامپيوتر كاربرد با مرتبط
مشاغلي وسيع دامنه دانشگاهي رشته اين مهم مزاياي از يكي بلكه نيست ، مواجه اشتغال مشكل
بودجه خود ، برنامههاي در ما كشور.كند خدمت آنها در ميتواند آن التحصيل فارغ كه است
روشن آيندهاي دهنده نشان خود ، اين كه گرفته نظر در اطلاعات فناوري گسترش براي را زيادي
.است كامپيوتر مهندسي رشته فارغالتحصيلان براي
و سختافزار گرايشهاي به كارشناسي سطح در سنتي صورت به كشور ، در كامپيوتر مهندسي
ماشين هوش و نرمافزار معماري ، اصلي گرايش سه به ارشد كارشناسي سطح در و نرمافزار
.است شده تقسيم
سيستمهاي انواع ساخت و طراحي به مرتبط دانشهاي مجموعه كامپيوتر سختافزار گرايش
كامپيوترهاي اولين ساخت زمان از.ميدهد آموزش كامپيوتر مهندس به را كامپيوتري
قيمتهاي با كامپيوتر نوع هزاران تاكنون ، زمان آن از و ميگذرد سال حدود 50 الكترونيكي ،
اين.شدهاند ساخته گوناگون كاربردهاي جهت مختلف مصرفي توان و محاسباتي قدرت متفاوت ،
موبايل ، گوشيهاي مدرن ، خانگي وسايل قبيل از مختلفي وسايل در ميتوان را كامپيوترها گونه
.كرد مشاهده اسباببازيها از بسياري حتي و جديد صنعتي دستگاههاي
و موازي پردازشهاي به ميتوان كامپيوتر سختافزار زمينه در آموزشي ديگر موضوعات از
و طراحي مطلوب قيمت با قوي كامپيوترهاي دانشها ، اين از استفاده با.كرد اشاره توزيعي
براي كه را امروزي بشر مهم كامپيوتري نيازهاي از بسياري ميتوان كه ميشوند ساخته
شبكههاي و اطلاعات انتقال.ساخت عملي دارند ، بالا محاسباتي حجم به نياز پردازش
موضوع دو اين.است كامپيوتر سختافزار آموزش اصلي مباحث جمله از نيز كامپيوتري
اساسي نقش و نموده فراهم را اينترنت مانند اطلاعات مختلف شبكههاي به مربوط زيرساختهاي
.دارند اطلاعات فناوري در
برنامههاي تا عامل سيستم از مختلف سطوح در نرمافزارها پيادهسازي و طراحي روشهاي
عامل سيستم.ميدهند تشكيل را كامپيوتر مهندسي نرمافزار گرايش دروس اصلي محور كاربردي
كه كاربردي براي را كامپيوتر و ميدهد جان و روح است كامپيوتر جسم كه سختافزار به
توسط كه دارد خود خاص عامل سيستم به نياز كامپيوتر ، هر.ميكند آماده شده ساخته و طراحي
اداري ، صنعتي ، از اعم كاربردي هر برايگردد پيادهسازي و طراحي بايد نرمافزار مهندس
قبل.گردد پيادهسازي نرمافزار مهندس توسط خاصي نرمافزار بايد پژوهشي و علمي خانگي ،
تجزيه كاملا علمي روشهاي با را طراحي مورد سيستم بايد نرمافزار مهندس پيادهسازي ، از
قبيلساخت از نرمافزار مهندسي موجود روشهاي از استفاده با سپس و كرده تحليل و
با آشنايي.كند پيادهسازي مناسب برنامهنويسي زبان از استفاده با شيءگرايي و يافته
برنامهنويسي زبانهاي اصول برنامهها ، طراحي روشهاي سيستمها ، تحليل و تجزيه روشهاي
مهندسي در آموزشي موارد از اطلاعاتي بانكهاي و مختلف زبانهاي با برنامهنويسي آموزش و
.است نرمافزار گرايش كامپيوتر
چند كاربردي برنامههاي امروزه كامپيوتر ، سختافزارهاي سرعت زياد رشد به توجه با
بسيار ميدهند ، ارائه را ويدئو و تصوير گرافيك ، انيميشن ، گفتار ، قابليت كه رسانهاي
وارد بشر زندگي به را مجازي دنياي امكان كه چندرسانهاي نرمافزارهاي.شدهاند رايج
مجازي ، موزههاي مانند كاربردها از بسياري در مكان و زمان رفتن بين از باعث كردهاند
رسانهاي ، چند برنامهنويسي آموزش بر علاوه.شدهاند غيره و مجازي رانندگي مجازي ، كلاس
شدهاند ، اهميت با بسيار اينترنت سريع رشد با كه وب مهندسي و اينترنت تحت برنامهنويسي
.ميشود داده آموزش نرمافزار مهندسي در
نرمافزار ، و سختافزار گرايش دو زياد درسي مشتركات دليل به كه است اين توجه قابل نكته
را گرايش دو هر تخصص تقريبا و بگذراند را گرايش دو هر دروس تقريبا ميتواند دانشجو
سه از يك هر در ميتواند كامپيوتر مهندسي كارشناسي فارغالتحصيلان آن بر علاوهكند كسب
.دهد تحصيل ادامه ايران در موجود ، گرايش
فتحي محمود دكتر
كامپيوتر مهندسي دانشكده دانشيار
معماري
".است نهفته احساس در معماري ، با ساختمانسازي تفاوت":ميگويد لوييكان
مطرح بارزي نحو به معماري نقش ميآيد ، ميان صحبتبه جهان در هفتگانه هنرهاي از وقتي
كه هنرهاست همه "مادر" معماري دارند اعتقاد منتقدين از عدهاي كه طوري به ميشود ،
.است شده آن از نيز مختلفي تعاريف
متعدد باارزش آثار داراي كه ميكند جهانگرد جذب كشورها ساير از بيش كشوري امروزه ،
"توريسم صنعت" حاضر حال در كه رهگذر اين از نيز هنگفتي درآمد بسا چه و بوده معماري
به و يونان فرانسه ، اسپانيا ، ايتاليا ، همچون كشورهايي.ميشود نصيبش ميشود ، ناميده
از بيش با نيز ايران كشور.شدهاند دارا را عمدهاي سهم زمينه ، اين در تركيه تازگي
تقسيم اسلام بعداز و اسلام از قبل ميلاد ، از قبل دورههاي به كه معماري تاريخ سال 5000
خواجو ، پل پل ، سه و مدائن ، سي ايوان جمشيد ، تخت چغازنبيل ، معبد جمله از آثاري با ميشود ،
مسجد شيخلطفالله ، مسجد عاليقاپو ، عمارت همچون آن اطراف بناهاي و جهان نقش ميدان
به ازآن آمريكايي معروف معمار جانسون فليپ كه اصفهان جامع مسجد و ستون چهل امام ، كاخ
جذب در را بسزايي نقش ميتواند ميكند ، ياد جهان معماري شاهكار ده از يكي عنوان
.كند ايفا (جهانگرد)
به و است سرزمين آن مردم اقتصادي سياسي ، اجتماعي ، زندگي نحوه گوياي عصر هر در معماري
زمان آن معماري مطالعه به است ، گذشته مكان آن در آنچه از آگاهي براي دليل همين
مثال ، عنوان به و است زمان آن در زندگي آئينه زمان ، هر معماري حال هر در.ميپردازند
ناميده "فاشيستي معماري" بود ، آنان حكومت كه همانگونه موسوليني و هيتلر زمان معماري
.است شده
كه آثاري ميبرند ، بهره جديد ارزش با آثار ديدن از نيز جهانگردان گذشتگان ، آثار كنار در
اثر دهها و ژرژپمپيدو مركز.است بالايي احساس و انديشه حاصل قديمي آثار اكثر همانند
و فرانسه ملي كتابخانه صنعت ، و علم موزه موزيك ، شهر باستين ، اپراي گراندآرك ، مانند ديگر
بعضا كرد ، اشاره آن به بايد كه را نكتهاي.هستند آثار اين جمله از لوور موزه گسترش
گرديد ، اشاره آن به كه ژرژپمپيدو مركز.است معماري ماندني اثر يك ساخت شدن بينالمللي
انگليس از "راجرز ريچارد" و ايتاليا از "رنزوپيانو" نامهاي به معمار دو وسيله به
از نيز شد ، برده نام كه آثاري از زيادي تعداد.شدند برنده بينالمللي مسابقه در و طراحي
.شدهاند ساخته و انتخاب جهاني مسابقههاي طريق
زيربناي با ساختمانهايي بسا چه.است مهم كار كيفيت معماري ، بهويژه هنري كار هر در
نظر از كوچكي كار و رفتهاند ياد از و نداشته را هنري كار يك مشخصه ولي شده ، ساخته زياد
و بوده برخوردار بالايي كيفيت از "آندو تادائو" ژاپني معمار "آب روي كليساي" همچون كميت
.ميشود ياد آن از معماري شاهكار يك عنوان به
مقطع دو در ما كشور در كه معماري رشته در ميتوانيد را هنرمنديها و زيباييها اين همه
دارد ، تحصيل ادامه امكان دكترا دوره تا و ميپذيرد دانشجو ارشد كارشناسي و كارداني
.دارد جامعه در نيز خوبي اشتغال امكان كه است رشتهاي معماري گذشته ، اين از.كنيد تجربه
مقدم سپهري منصور دكتر
شهرسازي و معماري دانشكده استاديار
سراميك -مواد مهندسي
در مواد مهندس يك اصلي وظيفهاست مواد مهندسي رشته زيرمجموعههاي از يكي سراميك رشته
نهايت در و خواص و ساختار اين بين ارتباط شناخت و آن خواص موادو ساختمان شناخت ابتدا
كه كاربردي نياز به توجه با ديگر ، مواردي در و است مواد آن براي مناسب كاربرد يافتن
.ميكند طراحي را جديد تركيبات و جديد مواد دارد ، وجود
است؟ رشتهاي چگونه مواد ، رشته زيرشاخه يك بهعنوان سراميك ، رشته اما
فكر بسياري و ميافتد سفالين ظروف ياد به انساني هر سراميك ، نام شنيدن با ابتدا در
كه دارند را تصور اين ديگر گروهي و است هنري رشته يك سراميك ، مهندسي رشته كه ميكنند
قابل نكته اما.است چيني يا كاشي سفالين ، ظروف چون محصولاتي ساخت به محدود رشته اين
يك صنعت ، دنياي به آن معرفي و شناخت با كه است اين مواد ، علم از شاخه اين درباره توجه
تا شده سبب است ، جوان هم بسيار كه شاخه اين.است آمده پديد بزرگ تحول يك و جديد مرحله
.آيد پديد ديگر علوم از بسياري و پزشكي اپتيك ، الكترونيك ، فضا ، صنايع در بزرگي تحول
مواد كه بگوييم بايد بدهيم ، ابتدايي و ساده شكل به سراميك از تعريفي اگر كلي طور به
هر كنيد ، نگاه خود اطراف به كه است كافيهستند غيرفلزي معدني كانيهاي جمله از سراميك
پس.است سراميك نباشد ، (كاغذ چوب ، ) سلولوزي پلاستيكي ، فلزي ، آلي ، مواد جزو كه آنچه
هاي شيشه جمله از شيشهها كردهاند ، محاصره را ما سراميكها كنوني دنياي در كه ميبينيم
كاشي ، سيمان ، جمله از ساختماني مصالح اپتيكي ، دقيق بسيار فيلترهاي اپتيك ، ساختماني ،
اصلي قطعات و فضاپيما موشكهاي بيروني پوشش كلاهكهاو و نسوزها سنگها ، بهداشتي ، چيني
مقاومتها ، خازنها ، ها ، ICجمله از الكترونيك قطعات دروني اجزاي كامپيوترها ،
فروالكتريكها ، ميشود ، انسان بدن اعضاي جايگزين كه قطعاتي از بسياري و ايمپلانتها
و شناخت مديون همه و همه كه ديگر مواد و كاربردها بسياري و فوقهاديها و فرومغناطيسها
.است سراميك رشته آمدن بهوجود
صنعت عمده شكل به ايران در.ميشوند تقسيم مدرن و سنتي دودسته به سراميكها كلي طور به
سيمان ، كاشي ، چيني ، شيشه ، صنايع شامل كه است سنتي سراميكهاي توليد بر متمركز سراميك
وجود كشور داخل در دكترا مقطع تا رشته اين در تحصيل ادامه امكان.است بوده...و نسوز
اين و مطلوب بسيار رشته اين در نيز كشور از خارج دانشگاههاي در تحصيل ادامه وضعيت دارد ،
.است جهان دانشگاهي و صنعتي جوامع توجه مورد بسيار رشته
و داشته ايران در صنعت اين كه توجهي قابل رشد به توجه با كار ، بازار وضعيت ديدگاه از
ملاحظهاي قابل ظرفيت با چند هر.شد متصور آن براي ميتوان را مناسبي كار بازار دارد ،
.ميشود كاسته سخن اين قطعيت از اندكي ميشوند ، دانشگاهها جذب رشته اين در سالانه كه
و رشتههاست تمامي از بيش شيمي ، و فيزيك رشتههاي با مهندسي علم از شاخه اين نزديكي
نكته.ميشود نزديك كاربردي شيمي و فيزيك رشته دو از يك هر به خاص شاخههاي به بسته
.هستند كار به مشغول شيمي مهندسين كارخانجات و سراميك صنايع از بسياري در كه اين ديگر
آن براي ميتوان كه برق و الكترونيك مكانيك ، چون رشتههايي با مقايسه در حال هر در
آن اما نيست فراگير چنين اين سراميك رشته شد ، متصور كشور صنايع كليه در را كاري بازار
سراميك مهندسي اندازه و حد در كاري بازار فارغالتحصيلانش نسبتتعداد به هم رشتهها
براي دستنخوردهاي و بكر بسيار صنعت ايران ، سراميك صنعت كه آنجايي از ضمنا.دارند
هر همت ، و نفس به اعتماد جديت ، اندكي است ، با سراميكي نوين و جديد شاخههاي و محصولات
.آورد پديد خود براي مناسبي كار بازار ميتواند سراميكي متخصص
مارقوسيان واهاك دكتر
مواد مهندسي دانشكده استاد
دارد ادامه
"ودانشگاه قرآن برنامهريزي شوراي" سياستهاي
شود اجرا بايد
جشنواره هفدهمين كار به آغاز مراسم در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير:فرهنگي علمي گروه
.كرد تاكيد"دانشگاه و قرآن برنامهريزي شوراي" سياستهاي اجراي بر كشور ، دانشجويان قرآني
را كريم قرآن با دانشجويان شدن مانوس و دانشگاهها در قرآني فرهنگ ، ترويج"معين مصطفي"
.برشمرد شورا اين سياستهاي مهمترين از
قرآني پژوهشهاي نيز و دكترا و ارشد كارشناسي پاياننامههاي تشويق و پشتيباني:گفت وي
.گيرد قرار كار دستور در بايد
شد ملي اثر بلاش سنگ
بيستون كوهپايه در هركول مجسمه شمال چهاصدمتري در واقع بلاش سنگ:فرهنگي علمي گروه
.گرفت قرار ايران ملي آثار فهرست در شماره 4884 با پارتي دوره به مربوط
نامنظم ضلعي چهار سنگ تخته اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
سانتيمتر به 250 آن بلندي كه است طرف سه در كم برجستگيهايي با شده حجاري نقشهايي با
.ميرسد
به مزين گيسواني با تابداده سبيلي و توپي ريش با سانتيمتر بلندي 180 به مردي وسط نقش
.است سربند
كه است ميان بر كمربندي و گردن به گشاد ، گردنبندي دامني با نيمتنهاي داراي نقش اين
دهانه با بلندي 13 به جامي چپ دست در نقش اين.ميشود ديده خوبي به آن كمربند حلقه پنج
آن ميان در رهاكردن حال در را چيزي كه آتشداني فراز بر را راست دست كه دارد سانتيمتر 17
.ميدهد است ، نشان
كنده پارتي كتيبهاي آن بدنه بر كه است سانتيمتر بلندي 72 به پايهداري استوانه آتشدان ،
ولگش پسر شاهنشاه ولگش پيكر اين" آن روي بر كه است سطر داراي 9 كتيبه اين.است شده
شده ناخوانا و محو مرور به سنگ بودن آهكي علت به نوشته بقيه و شده نقر ".. و شاهنشاه
.است
پادشاهان از دوم گودرز جانشينان از يكي به مربوط مذكور نقش كه است اين بيانگر كتيبه اين
.ميباشد ولگش يعني پارتي
كنيم نزديك بيشتر دنيا روز علم به را خود بايد
ماندهايم عقب دنيا تحولات از آموزش ، در سنتي روشهاي اجراي دليل به:فرهنگي علمي گروه
.كنيم نزديك بيشتر دنيا روز علم رابه خود وبايد
اين بيان ضمن مدارس غنيسازي طرح مجريان با ديدار در پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي
.ميشود اجرا كشور استان از 10 مدرسه يكصد در طرح اين تحصيلي 8281 سال در:گفت مطلب
متصور آن بر پاياني و است دائمي و مستمر حركت يك طرح اين كه نكته اين بر تاكيد با حاجي
بايد جامعه آحاد همه بلكه باشيم ، قهرمان منتظر نبايد پيشرفت براي:كرد خاطرنشان نيست
.كند پيشرفت كشور تا دهند هم دست به دست
مشروطيت جنبش :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است شده تاريخي بدخواهي نوعي دچار
.است شده تاريخي بدخواهي نوعي دچار مشروطيت نهضت:فرهنگي علمي گروه
صدور سالروز بزرگداشت همايش در دوشنبه روز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير "جامعي مسجد احمد"
چهار در ايران فرهنگي قدرت بازنمايي نتيجه را مشروطيت نهضت شكلگيري مشروطيت ، فرمان
.برشمرد ترقيخواهي و ديني احياگري استقلالطلبي ، بيگانهستيزي ، عنصر
انقلاب در امر اين و بود آيندهنگري مشروطيت انديشهنگري چوب چهار:گفت جامعي مسجد
و ترقيخواهي بيگانهستيزي ، استقلالطلبي ، آزاديخواهي ، عناصر دنبال به مردم كه اسلامي
.شد مشاهده بودند ، ديني احياگري
سخت را ايران كه بود واقعهاي مهمترين مشروطيت انقلاب قرن 20 آغاز در اينكه بيان با وي
كه دانست نيروهايي تجربه انباشت قرن يك به نزديك نتيجه را نهضت اين داد ، قرار تاثير تحت
.بودند جامعه در مردمسالاري حكومت شكلگيري و تحول خواهان
فرهنگي تحول يك نگاه از بايد آن ، سياسي جنبه از بيش را مشروطيت:كرد تصريح جامعي مسجد
.داد قرار توجه مورد
بارور را مشروطيت انديشه كه سياسي و اجتماعي فرهنگي ، نخبگان كه كرد توجه بايد:افزود وي
زمان آن تا كه بودند نهادهايي دستپرورده پرداختند ، آن از حمايت به مردم توده و كرده
.ميآمدند شمار به ايران جامعه ديرين سنتهاي تداومبخش
كردن حاكم در اقتدار اوج در پهلوي رژيم كه را واقعيت اين اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
اوجگيري در مجاهدان تلاش نشانگر ماند ، ناموفق مشروطيت دوران در شاهنشاهي استبداد
و تبريز از ادامه در وي.نبود خبري مطبوعات از كه دانست دورهاي در فرهنگي تحولات
.كرد ياد تاريخ طول در بيگانگان هجوم مقابل در بزرگ سنگري عنوان به آذربايجان
|