پيشرفت درصد فرصت 50 سال 33
تهران شهر جامع طرح چارچوب در ترافيك معضل به نگاهي
ميشود رعايت ديگر كشورهاي در پيش سال از 100 ترافيك مهندسي اصول ايران ، برخلاف
در بلندمدت اما است سودآور بسيار بلندمدت در شهري ونقل حمل در كلان سرمايهگذاري
نيست تعريف ايرانقابل برنامهريزي
وسايل تامين به موظف را عمومي و دولتي بخش كه نقل و حمل مصرف مصوب الگوي
نميشود رعايت ميكند شهري داخل درصدمسافران آمد 80 و رفت
از يكي گفتوگوي ماحصل عبارت اين ".است ايران خارجي سياست از بارزي نماد تهران شهر ترافيك"
جمله ايناست شده عنوان پيش چندي كه است سياسي مسو7ول مقام يك با كشورمان صبح روزنامههاي
;كه اين آن و است مهمي بسيار موضوع نشاندهنده اما است سياسي عرف از خارج كه اين از فارغ
يكسان ريشهاي از سياسي و فرهنگي اجتماعي ، اقتصادي ، حوزههاي در مسوولان و مردم رفتارهاي
برخي مثال براي.ميكنند ايجاد ظاهر ، در را تفاوتهايي آنها ، ظهور محل فقط و هستند برخوردار
باعث صنعت در رفتارها همان و شهري نقل و حمل در سنگين ترافيك ايجاد باعث ريشهدار رفتارهاي
و ميشود كارخانهها موجود ظرفيت حداكثر از نكردن استفاده يا صنف يك در توليدكنندگان تعدد
.ميشود درس كلاس يك در نفر تا 45 ثبتنام 40 باعث رفتارها همان دقيقا
پيشرفت درصد 50;فرصت سال 33
نظرات كه است تهران شهر بهويژه شهري ترافيك معضل بررسي حاضر گزارش اصلي موضوع حال اين با
كاهش راهحلهاي و ترافيك ايجاد چگونگي درخصوص را زمينه اين در صاحبنظران و كارشناسان مختلف
:ميخوانيد اين از بعد آن
تهران در سنگين ترافيك ايجاد دلايل درخصوص ترافيك و نقل و حمل ارشد كارشناس ;نصراللهي كامران
كاربري نادرست تعيين كه بهطوري دارند يكديگر با نزديكي ارتباط نقل و حمل و شهرسازي:ميگويد
معضلات ميتواند ميكند ، جذب و توليد سفر ميزان چه كاربري نوع هر كه اين به توجه بدون زمين
.كند كمك آن به عكس صورت در و كند ايجاد ترافيكي
ايجاد را خاصي سفرهاي خدماتي ، اداري ، تجاري ، مسكوني ، كاربريهاي از كدام هر:ميگويد وي
.شود گرفته نظر در شهرسازي جامع برنامهريزي در بايد كامل بهصورت موارد اين تمام كه ميكنند
تعيين درخصوص كارشناسي نبود نمونه بارزترين تهران بينالمللي نمايشگاه:ميدهد ادامه وي
از ترددكنندگان آن ، در عمومي نمايشگاه هر تشكيل همراه به كه است سفر جذب و توليد و كاربري
.ميشوند نابساماني دچار منطقه اين
سنگين ترافيك ايجاد صورت در كه جانبي دسترسيهاي نه دارد اختصاصي پاركينگ نه نمايشگاه اين
.كرد استفاده ترافيك كاهش براي آنها از بتوان
اجرا و رعايت تهران در شهرسازي برنامهريزي در حد چه تا موارد اين كه اين درخصوص نصراللهي
ونقل حمل مقوله با آن در كه شده ارائه سال 1348 در تهران شهري طرح اولين:ميگويد است شده
جذب و توليد بر زمين كاربري تاثير مربوطه مطالعات در و است شده برخورد اجمالي بهصورت شهري
طرحها اين اسناد تهيه قرارداد شهرها ، جامع مطالعات انجام از پس.است نشده بررسي سفرها
مطالعات كه شد ابلاغ و تهيه (سابق) بودجه و برنامه سازمان توسط سال 51 در "تيپ" بهصورت
انقلاب ، از پس اما.ميشد انجام قرارداد اين مفاد براساس كشور شهرهاي از بسياري جامع طرحهاي
كليه جامع مطالعات آن از بعد تا داد تغيير را تيپ قرارداد بودجه و برنامه سازمان سال 1363 در
همان تهران شهري طرح جامعترين كه اينجاست جالب اما شود ، انجام آن براساس كشور بزرگ شهرهاي
يعني است شده ايجاد آن در نظر مورد ظرفيتهاي از نيمي فقط حال به تا كه است سال 1348 طرح
.هستيم عقبتر سال 1348 برنامههاي از درصد هنوز 50 طرح آن اهداف به رسيدن براي
و عمومي بخش توسط تهران شهر نقل و حمل درصد بايد 80 "نقل و حمل مصرف الگوي" طبق وي گفته به
.نميشود رعايت تهران در الگويي چنين هنوز اما شود انجام خصوصي بخش توسط درصد 20
:ميگويد و ميكند عنوان اجرايي راهكار ارائه بدون مصوبات تصويب را امر اين علت نصراللهي
فرهنگ بهداشت ، مسكن ، ازجمله علوم تمام بر عالم را خود خاص دلايلي به ما شهرسازان حاضر درحال
از استفاده در شهرساز يك هنر و هستند تخصص يك موارد اين از كدام هر كه درحالي ميدانند..و
اين در كتاب دو يا يك مطالعه با دانست بايد ;است تخصصها اين كارشناسان تمام تخصصي توان
به فقط را شهرهايمان ما متاسفانه ولي كرد پيدا اشراف آنها بر كامل بهطور نميتوان زمينهها
.ميبينيد كه رسيدهايم اينجا به و سپردهايم شهرسازها
كرده عنوان هنگفت سرمايههاي به شهري طرحهاي شديد نياز را مصوبات شدن اجرا عدم ديگر دليل وي
اجرا از بعد ولي ميخواهد كلان سرمايهگذاري شهري نقل و حمل الگوي 8020 اجرا ، :ميگويد و
.كنند مستهلك را هزينهها كليه درازمدت در كه بود خواهند پرسود قدر آن طرحها
عدم از ناشي را ايران در بلندمدت برنامههاي و شهري جامع طرح موفقيت عدم ديگر علت نصراللهي
اقتصادي ، رشد ميزان كه آنجا از است معتقد ويميكند عنوان درازمدت آينده پيشبيني امكان
برنامههاي به رو دولت رو اين از هستند ، پيشبيني غيرقابل ايران در...و تورم نرخ ملي ، درآمد
.نبودهاند موفق چندان هم آنها حتي ديدهايم عمل در كه ميآورد مدت ميان و كوتاه
به غيركارشناسي و پايين بسيار قيمتهاي به را تراكم وقتي تهران شهرداري:ميگويد وي
تراكم فروش درآمد برابر چند هزينهاي شهري خدمات ايجاد كه نبود آن فكر در ميفروخت برجسازان
.هستيم مواجه آن مشكلات با همه اكنون هم كه شد ايجاد وضعيتي بنابراين دارد
سال حدود 100 از كه شهرسازي در ترافيكي كارشناسان نظر از ميكند پيشنهاد سخنانش پايان در وي
در وقتي ترتيب اين به.شود استفاده نيز ايران در گرفته قرار استفاده مورد كشورها ساير در پيش
در...و محيطزيست كارشناس تخصصي نظرات كنار در ترافيك مهندس يك نظر كاربري تغيير مطالعه
.شد خواهيم روبهرو معضلاتي چنين با كمترگيرد قرار توجه مورد شهرسازي كارشناس كنار
ترافيك تقاضاي كاهش و پاسخگويي
طريق ، از خصوصي و دولتي بخش در مسوول نهادهاي پاسخگويي صاحبنظران از ديگر عدهاي
ترافيك تقاضاي كاهش موثر راهكارهاي از يكي را...و اينترنت طريق از دادهها مخابرات تلفنو و پست
.ميدانند
برآورده ديگر ارتباطي طريق هر يا و تلفني تماس طريق از را لازم خدمات بتواند شهروند يك وقتي
مشكل رفع به حضوري طريق از تا بود نخواهد مازاد انرژي و پول وقت ، صرف به نيازي بالطبع كند ،
.بپردازد خود
ترافيك بار از مطمئنا زمينه اين در كشور مخابرات شبكه توسعه و اينترنتي پستي ، خدمات توسعه
با رجوع اربابان پاسخگويي به ملزم را خود نيز كشور اداري نظام اگر البته.كاست خواهند شهرها
مردم به پاسخگويي براي زماني چارچوب و اجرايي راهكارهاي و بداند غيرحضوري روشهاي از استفاده
.كند ايجاد
عمومي نقل و حمل خدمات توسعه
كشورهاي در كه اين به اشاره با ترافيك كنفرانس دومين علمي كميته رئيس ;بهبهاني حميد دكتر
هزار حدود 5 تهران در:ميگويد دارد وجود اتوبوس هزار يك نفر ، ميليون يك هر ازاي به پيشرفته
به تهران ترافيك كردن ايدهآل براي كه درحالي ميدهند انجام را مسافران جابهجايي كار اتوبوس
.داريم نياز اتوبوس هزار 10
عمر با خودروهاي حضور و است سال تا 6 بين 5 دنيا در نقليه وسايل مفيد عمر كه اين بيان با وي
از بيش ترتيب اين به:ميگويد ميآورند پديد را هوا شديد آلودگي و سوخت مصرف افزايش بيشتر ،
.شوند خارج رده از بايد فعلي اتوبوسهاي درصد 50
تحقيقات براساس:ميدهد ادامه كرده عنوان يكديگر مكمل را شهري داخل اتوبوس و مترو بهبهاني
كه است مسافران درصد حدود 11 جابهجايي به قادر ترافيك اوج ساعات در مترو كشور ، در شده انجام
.داشت خواهد و داشته بسزايي نقش نيز مسافران جابهجايي در اتوبوسراني از استفاده بالطبع
مترو و شهري سبك قطار
شهري سبك قطار از استفاده درخصوص كه نيز ترافيك نقل و حمل مسائل كارشناس محمدي ، محمدباقر
ايمني ، لحاظ از شهري بين و شهري نقل و حمل در قطار از استفاده:ميگويد داده انجام مطالعاتي
.است اقتصادي بسيار وقت صرف و دقت سوخت ،
شهري سبك (روزميني) قطار از استفاده و نيستند مستثني امر اين از نيز مترو و شهري سبك قطار
.داشت خواهد دربر مترو احداث به نسبت كمتري هزينه حتي
مترو 28 كيلومتر يك انگليس ، پوند ميليون معادل 30 خطه بزرگراه 6 كيلومتر هر ساخت:ميگويد وي
درحالي ايندارد دربر هزينه پوند ميليون سبك 5/4 راهآهن خط كيلومتر يك احداث و پوند ميليون
هزار سبك 8 راهآهن در و ساعت نفر هزار مترو 30 در ساعت ، نفر خطه 5600 بزرگراه 6 از كه است
استفاده ازاي به كيلومتر هر ساخت هزينه بنابراين.داشت خواهند استفاده امكان مسافر ساعت ، نفر
شهري سبك راهآهن در و پوند مترو 900 در پوند ، بزرگراه 5300 در مسير آن از مسافر نفر يك هر
.ميشود محاسبه پوند 600
طوري به صرفهاست به نيز سوخت مصرف جهت از شهري ونقل حمل در قطار از استفاده:ميافزايد وي
حدود شخصي نقليه وسايل به نسبت و نصف تقريبا اتوبوس به نسبت سبك راهآهن در انرژي مصرف كه
به را نقل و حمل وسايل از كدام هر بودن اقتصادي محاسبات اين تمام بالطبع كه است پنجم يك
.ميكند نمايان راحتي
ديگر راهكاري
آموزشي ، سفرهاي كاهش ميكنند ، پيشنهاد شهري سفرهاي حجم كاهش براي كارشناسان كه ديگري روش
.است شهروندان براي كاري و خريد
مكاني مناسب توزيع و صحيح برنامهريزيهاي با آموزشي آمدهاي و رفت بعد در آنها اعتقاد به
در دانشگاهها كاركنان و دانشجويان اساتيد ، براي مسكن كردن فراهم با همچنين و آموزشي موسسات
ميگيرد صورت منظور اين به كه سفرهايي از ميتوان توجهي قابل ميزان به مربوطه دانشگاه نزديك
اين ساكنان و است شده واقع كرج -تهران جاده بين شريف صنعتي دانشگاه شهرك مثال براي.كاست
طي برگشت و رفت مسير در را روز از ساعت چندين خود كار محل به رسيدن براي هستند مجبور شهرك
.دهند افزايش را مسيرها اين در سفر براي تقاضا همچنين و كرده
را خانوادهها ضروري مايحتاج و لوازم عرضه مكانهاي ميتوان ميگويند كارشناسان حال عين در
و پذيرد انجام پيادهروي با خريدها اكثر كه طوري به كرد پيشبيني آنها سكونت محل نزديكي در
كالا عرضه بزرگ مراكز همچنين.كنند مراجعه شهر مركز به خريدي هر براي نباشند مجبور خانوارها
و شهر وسط در نبايد ميكنند جذب شهر مختلف نقاط از را زيادي جمعيت خود كه عده اين نظر براساس
.شود احداث آن اطراف خيابانهاي ظرفيت به توجه بدون
.بكاهد آمدها و رفت حجم از ميتواند نيز شهر سطح در نهادها و ادارهها صحيح مكانيابي
اين اندازه چه تا شود مشخص تا كنيد توجه شده عنوان تهران شهر درخصوص كه آماري به اما
يعني ;است نفر ميليون شبها 5/7 در و جمعيتتهراندروز5/10.شدهاند رعايت آن در پيشنهادها
به...و ورامين اسلامشهر ، كرج ، در مجاور شهرهاي از روزانه نفر ميليون حدود 3 حداقل كه اين
كه بازميگردند منازلشان به شبها سپس و كنند رسيدگي خود روزانه كارهاي به تا ميآيند تهران
.ميكند ايجاد را ديگري هزينههايي و سوخت وقت ، هزينه خود موضوع اين
كرد؟ بايد چه
اما كرد پيدا آن براي حلي راه بتوان روزه يك كه نيامده بهوجود روزه يك تهران ترافيك مشكل
راه اين در ميتوانند ترافيك درزمينه كشور تحقيقاتي مختلف مراكز كارشناسي توان از استفاده
يا منحرف...و سياسي نظرهاي اعمال با را آنان كارشناسي نظرات مسوولان اگر باشند گشا مشكل
.نكنند اثر كم حداقل
-مقررات رعايتكردن در مردم نقش است ، كار تمام از نيمي فقط سياستگزاري و راهحل كردن پيدا اما
يا خطوط بين در كردن حركت مثال براي باشد مثمرثمر بسيار ميتواند موجود -ناموزون هرچند
تا است كافي فقط ندارد سياستمردان سياستگزاري به نياز عابران و نقليه وسايل ديگر حقوق رعايت
:كنيم توجه تهران ترافيك و نقل و حمل سازمان شعار به حدودي
"!باشيم مهربانتر كمي بياييد"
حسيني سيدمهرداد
|