بيمار حقوق
بريل دفترچه از استفاده دلهره
دارد كاهش هرساله دركنكور معلول كنندگان شركت
ميكني كمكم بخواهم اگر
تصويب نيازمند معلولين خاص و عام حقوق
:روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس نايب
است تعارض در برخي منافع با "اطلاعرسانيآزاد"
روزنامه مديرمسئول محاكمه جلسه آخرين
شد برگزار روز گزارش
شد منتشر درمان و دارو
در خودروها توقيف طرح اداري عدالت ديوان
كرد اعلام غيرقانوني را ميادين
گرفتند انتشار مجوز نشريه 18
پورزند اظهارات به يزدانپناه پاسخ
بيمار حقوق
"اطلاع حق" ،"دسترسي حق"دسته چند به ميتوان را "بيمار حقوق"
كرد تقسيم "درمان تداوم حق" و "شخصي حريم حفظ حق"،"انتخاب حق"
خود طرف از نه متاسفانه كه است حقوقي داراي سلامتي وكسب درمان به دسترسي براي بيمار هر
مطلب.نميشود رعايت بيمارستانها و معالج پزشكان ازجانب موارد بسياري در نه و بيمار
را آن ضعف نقاط (است شده تدوين بهداشت وزارت توسط كه) بيماران حقوق منشور بررسي ضمن زير
. است كرده ارائه منشور اين تكميل براي راهكارهايي و است برشمرده
منتشر و تدوين زير شرح به"بيماران حقوق منشور"عنوان تحت منشوري پيش چندي بهداشت وزارت
:كرد
را كامل اقدام با همراه و موثر مطلوب ، مراقبت و درمان وقت اسرع در دارد حق بيمار -1
.باشد داشته انتظار درمان گروه از ومذهبي فرهنگي نژادي ، بهعوامل توجه بدون
تمايل صورت رادر معالج گروه اعضاي ساير و پرستار پزشك ، نام بستري ، محل دارد حق بيمار -2
.بشناسد
را ضروري اطلاعات بيماري پيشرفت سير و درمان تشخيص ، مراحل خصوص در دارد حق بيمار -3
طوري به.نمايد درخواست معالج پزشك از بستگان از يكي طريق از تمايل صورت در يا و شخصا
جاني تهديد يا و درمان ادامه در تاخير به منجر نبايد امر اين پزشكي فوريتهاي در كه
.شود بيمار
احتمالي عوارض خصوص در ضروري اطلاعات درمان اجراي يا و معاينات از قبل دارد حق بيمار -4
نهايي شيوه انتخاب در و دريافت معالج پزشك از خود درك درحد را روشها ساير كاربرد ويا
.كند مشاركت درمان
قانوني موازين طبق جامعه آحاد سلامتي تهديد وعدم شخصي تمايل صورت در دارد حق بيمار -5
.كند مراجعه درماني مراكز ديگر به يا و اعلام را درمان خاتمه از خود شخصي رضايت
نتايج پزشكي پرونده محتواي ماندن محرمانه از خود شخصي حريم حفظ جهت دارد حق بيمار -6
معالج گروه از قانوني وظايف اساس بر كه مواردي در جز باليني مشاورههاي و معاينات
.كند حاصل اطمينان ميگيرد صورت استعلام
لذا.باشد برخوردار خود معالج تيم اصلي اعضاي وديگري پزشك رازداري از دارد حق بيمار -7
خواهد بيمار اجازه به موكول ندارند شركت درمان روند در مستقيما كه افرادي باليني حضور
.بود
مدت طول در معالج گروه اصلي اعضاي ديگر و معالج پزشك به دسترسي از دارد حق بيمار -8
.كند حاصل اطمينان ترخيص ار پس و انتقال بستري ،
كه بيمارستان پژوهشي و آموزشي فعاليتهاي نوع از كامل اطلاعات كسب با دارد حق بيمار -9
و اعلام را درماني مشاركت به خود شخصي رضايت و تمايل موثرند او درمان و سلامتي روند بر
.كند خودداري همكاري ادامه از پژوهش مختلف مراحل در يا
از قبلا درماني مراكز ساير در درمان ادامه و اعزام ضرورت صورت در دارد حق بيمار -10
.شود آگاه درماني مقصد مركز در خدمات بيمهاي پوشش و تعرفهها ميزان معالج ، گروه مهارت
(همشهري ، 21/12/80:منبع)
اروپا در رايج منشورهاي از ناقصي ترجمه و برداشت ميرسد نظر به بيشتر كه فوق منشور
.است بررسي قابل گوناگون جهات از باشد وآمريكا
حفظ حق"،"انتخاب حق" ،"اطلاع حق" ،"دسترسي حق"دسته چند به ميتوان را "بيمار حقوق"
.كرد تقسيم "درمان تداوم حق" و "شخصي حريم
دسترسي حق
بينالمللي اصلي معيارهاي از يكي و بيمار حق مهمترين مطلوب ، و مناسب درمان به دسترسي حق
.است جهان كشورهاي در درمان سطح مطلوبيت تعيين در
يا و مراجعه زمان بيماري ، نوع مليت ، فرهنگ ، مذهب ، نژاد ، جنس ، به توجه بدون مردم همه"
كسب تا را پزشكي لازم و موثر مطلوب ، مراقبت و درمان از استفاده حق هزينه ، پرداخت نحوه
".دارند سلامتي
.ميسازد آشكار را آن كاستيهاي "بيماران حق منشور"نخست بند با اصل اين مقايسه
گروه از را "موثر و مطلوب درمان"تا شده داده "حق"بيماران به بهداشت وزارت منشور در
به و خود بهخودي و است طبيعي و بديهي انتظاري انتظار اين.باشند داشته "انتظار"درمان
بوجود درمان گروه و بيمارستان پزشك ، يعني مقابل طرف براي مسئوليتي شده مطرح كه شكلي
و پزشك "وظيفه"آن تضمين و ارائه و بيمار "حق" پزشكي ومراقبت درمان دريافتنميآورد
بيمارستان و پزشك يعني مقابل طرف كه مييابد واقعي ارزش زماني حق.است بيمارستان
.باشند آن احقاق به متعهد و موظف "قانونا"نيز
اصل اين اصلاح و دارند متفاوت كاملا عملي و حقوقي مفهوم دو "دسترسي حق" و "انتظار حق"
.است ضروري بيماران حقوق منشور در
"پرداخت نحوه"يا و "مراجعه زمان" ،"بيماري نوع"مهم عامل سه به بهداشت وزارت منشور در
مربوط ما بيمارستاني بويژه و درماني نظام در موجود كاستيهاي از بسياري.است نشده اشاره
.است عوامل همين به
بيماران ميان آن وخامت يا و بيماري نوع به باتوجه درماني مراكز و بيمارستانها از برخي
در رايج بهانهمينمايند خودداري ،"بدحال" اصطلاحا بيماران پذيرش از و شده قائل تبعيض
كه بيماراني مورد در موضوع اين.است "تخت نبودن خالي" و "جا نداشتن" عموما موارد اين
نظام يك فقدان متاسفانه.ميخورد چشم به بيشتر هستند نيازمند ICU يا و CCU در مراقبت به
نموده سد بيمار حقوق احقاق بر را راه ادعا اين صحت عدم يا صحت تعيين براي مفيد نظارتي
.است
اوليه حقوق از ديگر يكي بيمار ، مراجعه زمان به توجه بدون مناسب و مطلوب درمان به دسترسي
.بيمارستانهاست اورژانس يا و پزشكي فوريتهاي نقش به مربوط بيشتر حق اين تحقق.است بيمار
"نقش" عموما امروزه كه بيمارستانها اورژانس و پزشكي فوريتهاي نظام در بنيادي ضعفهاي
.است نموده محدود را مسلم حق اين از استفاده اورژانس ، تا دارند را درمانگاه
يكي درمان هزينه تامين يا و پرداخت نحوه به توجه بدون مناسب و مطلوب درمان به دسترسي
ناتواني سبب به بيماران پذيرش عدم.است درمان و بهداشت وزارت منشور كاستيهاي از ديگر
بيمههاي پوشش تحت بيماران ميان تبعيض و "بيمهاي"و "آزاد"بيماران ميان تبعيض مالي ،
.هستند زمينه اين در بيمار حق گرفتن ناديده رايج نمونههاي مختلف ،
بيمارستان از دارد حق وي كه هست نيز معني اين به مناسب و مطلوب درمان به دسترسي حق
فوريت ، قبيل از عواملي به توجه با است موظف بيمارستان.كند دريافت را لازم درماني خدمات
را بيمار يا و ارائه را لازم خدمات و ارزيابي را وي مشكل موجود ، امكانات و بيماري نوع
بايد بيمار ديگر ، درماني مركز به انتقال صورت در.نمايد منتقل و ديگرمعرفي مركز به
اعلام را وي پذيرش انتقال ، از قبل نيز بعدي درماني مركز و بداند را انتقال اين علت
و مراقبت ديگر درماني مركز از پذيرش تضمين بدون نميتواند بيمارستان اورژانس.نمايد
بيمارستان اولين در بيمار حقي ، چنين رعايت با.نمايد مرخص را بيمار يا و قطع را درمان
نياز صورت در و گرفته قرار جراحت يا بيماري وضعيت تثبيت براي درمان تحت مراجعه مورد
منتقل لازم پزشكي مراقبت تحت و دريافت را ديگر بيمارستان پذيرش بيمارستان ، همان توسط
بيمارستانها ميان بيماران سرگرداني از ناشي ميرهاي و مرگ مانع اصل اين رعايتميگردد
مسئوليت با آشكار تضاد در مسئوليتي چنين قبول از بيمارستان باززدن سر.شد خواهد
.است درماني مركز يك عنوان به بيمارستان
تشخيص آزمايشات ، و معاينات نتايج عمل ، شرح جمله از درمان ، و بيمارستاني اسناد به دسترسي
چه دسترسي اين.است بيمار حقوق ديگر از لازم اسناد ساير و بيمارستان صورتحساب بيماري ،
بتواند بايد ترخيص ، بيمار زمان در و است ضروري ترخيص زمان در چه و بستري زمان در
شناسايي بيمارستان تعرفه به توجه با را درخواستي مبالغ و مطالعه را بيمارستان صورتحساب
.كند حاصل اطمينان آن صحت از و نموده
اطلاع حق
.است بيماران اوليه حقوق از ديگر يكي اطلاع حق
تشخيص مورد در شفاف و كامل اطلاعات بيمارستان يا پزشك به مراجعه زمان در دارد حق بيمار
پزشك از باشد درك قابل وي براي كه نحوي به را آن نتيجه و سير و درمان برنامه بيماري ،
استناد با بتواند بيمار كه باشد نحوي به بايد اطلاعات اين انتقال.كند دريافت خود معالج
.كند اتخاذ پيشنهادي درماني برنامه انجام عدم يا و انجام مورد در آگاهانه تصميمي آن به
.است بيمار به اطلاعات اين انتقال و ارائه مسئول درمان گروه سرپرست يا و معالج پزشك
اطلاعات كرد ، تفهيم وي به را اطلاعات اين بتوان كه نباشد وضعيتي در بيمار كه صورتي در
تنها.گردد منتقل است كرده تعيين بيمار كه فردي يا و بيمار همراه بستگان از يكي به بايد
اين احقاق ميتوان ميدهد قرار فوري خطر معرض در را بيمار جان پزشكي فوريت كه مواردي در
.انداخت تعويق به مجروح يا بيمار وضعيت تثبيت زمان تا را حق
گروه و پرستاران خود ، معالج پزشكان يا پزشك وظيفه و تخصص نام ، دارد حق همچنين بيمار
برنامه احتمالي عوارض و خطرات مورد در كافي اطلاعات بايد همچنين ويبداند را درمان
.نمايد دريافت معالج پزشك از را تجويزي داروهاي يا و درماني پيشنهادي
تجويز معالج پزشك آنچه از غير درمان روشهاي ساير مورد در لازم اطلاعات دارد حق بيمار
"معالج پزشك" آن احقاق مسئول و "بيمار" حق صاحب موارد كليه در.آورد بهدست نيز را نموده
خويش سرنوشت مورد در نهايي گيرنده تصميم "بيمار" كه بپذيريم اگر.است "بيمارستان" و
يك براي لازم ابزار كه است معلوماتي به دستيابي در گام اولين "اطلاع حق" است ،
.ميدهد قرار بيمار اختيار در را منطقي تصميمگيري
منتقل يا لازم اطلاعات.ميشود رعايت ندرت به كه است اصولي از ديگري يكي اصل اين
نقشي آگاهانه تصميمگيري يك اتخاذ در كه ميشود بيان سربسته و تلگرافي چنان يا نميشود
.نميكند ايفا
.است شده رها يكطرفه اما گرفته ، قرار توجه مورد بهداشت وزارت منشور در "اطلاع" اصل گرچه
مفهومي نيز اين كه ،"خود درك درحد" را لازم اطلاعات تا شده داده "حق" بيمار به ديگر بار
كه نحوي به اطلاعات اين ارائه به موظف پزشك اما كند ، دريافت معالج پزشك از نارساست ،
.است نشده برسد آگاهانه تصميمي به آن به اتكا با بتواند بيمار
بد" چون پاسخهايي با بيماري وضعيت مورد در وي بستگان يا بيمار سوال موارد بسياري در
.ميشود روبهرو "است بهتر" يا و "نيست
يا درمان گروه و معالج پزشك ميان شخصي رابطه حتي يا و سليقه حوصله ، وقت ، به بسته پاسخ
با بيمار "شعور" موارد بسياري در درمان گروه يا و معالج پزشك.دارد وي بستگان و بيمار
در را آن پيشرفت سير يا و بيماري وضعيت شفاف و دقيق توضيح و گرفته دستكم را وي بستگان
.نميدانند آنها درك حد
بسياري ميان در غالب فرهنگ.دانست قبل قرون از ميراثي و فرهنگي معضلي بايد را موضوع اين
جز كه ميدانند مهري به سر راز را تجويز و تشخيص طبابت ، است بسته فرهنگ يك پزشكان ، از
را بيمار و خود ميان رابطه.بياورد در سر نبايد يا نميآورد در سر آن از كسي خودشان
را آن در دخالت حق نيز پزشكان ساير بلكه بيمار تنها نه كه ميدانند يكطرفه رابطهاي
بيمار براي را درماني اقدامات يا و داروها عوارض و شرح علت ، كه پزشكاني تعداد.ندارند
.است اندك ميدهند شرح
انتخاب حق
پيشنهاد رد يا و قبول حق بيمار.مييابد معني نيز "انتخاب حق" ،"اطلاع حق" رعايت با
در فقط حق اين.دارد شخصي مسئوليت با و آن عواقب از آگاهي با را معالج پزشك درماني
و مستقيم خطر معرض در بيمار جان يا و مياندازد خطر به را جامعه سلامت بيماري كه مواردي
حدودي در را حقي چنين بهداشت وزارت منشور.است موقت چشمپوشي قابل دارد قرار فوري
درمان نهايي شيوه انتخاب در" ضروري اطلاعات دريافت با ميدهد حق بيمار به و پذيرفته
درماني مركز ديگر به يا و اعلام را درمان خاتمه از خود شخصي رضايت" يا و "كند مشاركت
".كند مراجعه
مشابه نامي يا و "رضايتنامه" و "عمل رضايت برگ" عنوان تحت فرمي بيمارستانها اكثر در
فرمها اين كه ميشود داده قرار او همراه يا بيمار برابر در ديگر فرم چندين با همراه
فرم اين در.ميشوند داده عودت بيمارستان پذيرش بخش به و امضاء شدن خوانده بدون معمولا
از را معالج پزشك و دهد انجام را جراحي عمل دكتر كه ميدهد رضايت وي همراه يا و بيمار
دارويي تزريقات داروها ، تجويز بيهوشي ، و جراحي اعمال و معالجات و درمان احتمالي عوارض"
شدم مطلع دادهاند ، توضيح اينجانب براي كه را جاري روشهاي ديگر و راديولوژي و دياليز و
و قانون ضمان گونه هر از را بيمارستان مربوط مقامات و معالج پزشك ذمه برائت"،"فهميدم و
".مينمايم اعلام طبي معالجات از ناشي شرعي
كه اينجاست جالب.است بيمار "رضايت" و "انتخاب حق" تحقق بيان واقع در يادشده فرم امضاء
عوارض" معالج پزشك كه ميپذيرد فرم اين خواندن بدون واقع در وي همراه يا و بيمار
نه آن از او و داده "توضيح" بيمار به را "...و جراحي اعمال و معالجات و درمان احتمالي
"انتخاب حق" شود ، رعايت واقع به اصل اين اگر."است فهميده" را آنها بلكه شده "مطلع" تنها
.است گرديده رعايت نيز
اطلاعات دريافت يا و بستري از پس حتي بيمار.است بيمعني "اطلاع حق" بدون "انتخاب حق"
اين در نيز را ديگري پزشك نظريه آگاهانه ، انتخاب منظور به دارد حق معالج ، پزشك از لازم
سوي از تنها نه است ، معروف "پزشكي دوم نظريه اخذ" اصل به كه اصل اين.شود جويا مورد
وي بستگان يا و بيمار پافشاري صورت در بلكه نميگيرد ، قرار استقبال مورد معالج پزشك
.گردد منجر درمان ادامه در معالج پزشك مسئوليت سلب به ميتواند
پزشكان يا پزشك تخصصي نظريه وي ، اجازه با نه و معالج پزشك اطلاع با دارد "حق" بيمار
منتخب پزشكان يا پزشك.كند دريافت پيشنهادي درمان برنامه و خود بيماري مورد در را ديگري
از اجازه كسب به موكول نبايد امر اين و دارند را بيمار پزشكي پرونده به دسترسي حق بيمار
.معالج پزشك نه و است بيمار پرونده پرونده ، زيرا باشد ، معالج پزشك
موافقت و اجازه با وتنها شده شناخته بهرسميت بهندرت ايران بيمارستانهاي در اصل اين
.ميپذيرد انجام اكراه با هم آن و معالج پزشك
به توهين يا و آنها بيماربه اعتماد عدم معني به را درخواستي پزشكانچنين از برخي
.ميكنند تلقي خود تشخيص
شناخته نادرست از درست تشخيص در ناتوان يا و ديوانه و مجنون فردي كه زماني تا بيمار
و است اراده صاحب و آزاد انساني (داشت خواهد قيمي حتما نيز موارد اين در و) نشده
ميتواند و اوست به متعلق نيز درمانياش پرونده.معالج پزشك به نه و دارد تعلق بهخود
حق آن ، نحوه و درمان انتخاب حق.دهد قرار ديگري مشاور پزشك اختيار در مطالعه براي را آن
.است بيمار هر اوليه
خصوصي حريم حفظ حق
"ماندن محرمانه".است گرديده بيان درستي و بهوضوح بهداشت وزارت منشور در اصل اين
مقامات يا و بيمار اجازه به مگر "باليني مشاوره و معاينات نتايج" پزشكي ، پرونده محتواي
كساني"باليني حضور" با بيمار موافقت شرط همچنين و"پزشك رازداري از اطمينان" قانوني ،
.هستند فوق منشور روشن و صريح مفاد جمله از ندارند شركت درمان روند در مستقيما كه
درمان تداوم حق
اصلي اعضاي ديگر و معالج پزشك به دسترسي حق" بهصورت بهداشت وزارت منشور در اصل اين
.است شده بيان"ترخيص از پس و انتقال بستري ، مدت طول در معالج گروه
.دارد نيز بيمارستان از ترخيص از پس را لازم درمان و مراقبت حقدريافت بيمار واقع در
و كند مراجعه معالج پزشك به بايد زمان چه در و چگونه ترخيص از بعد بداند دارد حق وي
.دهد قرار بيمار دسترس راحتيدر به را مراجعهاي چنين امكان بايد نيز معالج پزشك
توجه با مسئوليت اين و نميشود تمام بيمارستان از بيمار ترخيص با پزشكمعالج مسئوليت
ادامه نقاهت دوران در لازم مراقبتهاي يا و شده تجويز درمان ادامه براي كه داروهايي به
پزشك نزد درمان ادامه از خود ميل و تشخيص به ميتواند بيمار كه است بديهيمييابد
پزشك ، آن دسترسيبه حق درمان ، ادامه به تمايل صورت در اما.كند خودداري اوليه معالج
.اوست قانوني حق
كرد؟ بايد چه
.است ضروري زمينه چند در اقدام بيمار گوناگون حقوق رعايت براي
جامعه و بيمار آگاهي -1
وي همراهان يا و بيمار.است آن از جامعه و بيمار شدن آگاه حقوق ، رعايتاين در اول قدم
و انتظارداشته مقابل طرف از را آن نميتوانند واقفنباشند ، خود حقوق به كه زماني تا
اين در ميتوان كه اقداماتي.است ناشناخته جامعه اكثريت براي حقوق اين.نمايند طلب يا
آن ارائه و(فعلي شكل همين حداقلدر)"بيماران حقوق منشور" انتشار داد ، انجام زمينه
بستري زمان در آنها حقوقبه اين تفهميم و بيمارستان به ورود زمان در بيماران همه به
.است
بيمارستان و الزامپزشك -2
و است بيمارستان مديريت و درمان گروه معالج ، پزشك دوش بر بيمار حقوق باررعايت سنگيني
پزشكان بويژه بيمارستان كاركنان كليه به حقوق اين آموزش و توجيه نخست گام زمينه اين در
و نپذيرفته حقوقرا اين بيمارستان مديريت و درمان گروه كه زماني تا.است آن مديريت و
نوع يك امرينيازمند چنين كه است بديهيبود نخواهد ممكن نيز آن اجراي نكنند ، رعايت
و پزشك درمان ، گروه بيمارستان ، نگرش طرز.درمانياست مراكز و بيمارستان در فرهنگي تحول
و موجود عادتهاي مهمترينمانع ، .است دگرگوني يك نيازمند وي حقوق و بيمار به پرستار
مديريتدرمان رشتههاي و پرستاري پزشكي ، دانشكدههاي حقوقدر اين تدريس.است قبلي
و درمان مديران پرستاران ، و پزشكان جديد نسل نگرش تغيير در موثري گام ميتواند
.باشد مساله اين به داروسازان
جامع قوانين تدوين -3
بيشتر نتيجه در و نيست قانون يك كاستيها ، فعليعليرغم شكل در"بيماران حقوق منشور"
.است مجلس بيمارانوظيفه حقوق جانبه همه و جامع منشور يك تدوين.ميماند توصيه يك به
همچنين و كارشناسان نظرات از استفاده با موضوع اين اهميت به توجه با مجلس تا است ضروري
مهم اين به "سالاري مردم" بر تكيه و مردم عمومي حقوق بستر بر كشورها تجاربساير
چنين اجراي عدم.نمايد تصويب و تدوين "قانون" بهعنوان را بيماران حقوق منشور و پرداخته
"پزشكي نظام سازمان".بود خواهد قانوني مجازاتهاي مستحق و قانون از تخطي معني به قانوني
چنين تدوين صالحيدر مرجع نبايد و نميتواند آن"پزشكي" و يكطرفه ساختار به توجه با
.باشد قانوني
پزشك و بيمار فيمابين مسائل ساختن قانونمند به مجلس سوي از"بيمار حقوق منشور" تدوين
آن محدوديتهاي و ضوابط درماني ، بيمههاي ساختار قبيل از مسائلي شامل بلكه و نبوده محدود
رابطه كه است مسائلي جمله از بيمهاي پوششهاي نحوه و شدگان بيمه حقوق.بود خواهد نيز
از فعلي نهادهاي زيرا است ، وظايفمجلس آناز به پرداختن و دارد"درمان" با مستقيم
يك نگرشي و بوده يكطرفه ساختارهايي نيز "مركزي بيمه" يا و "بيمه عالي شوراي"قبيل
.دارند سويه
پزشك ، ديگر سوي از و بيماران و مردم سو يك از دارند ، وجود طرف دو مسائل اين همه در
دو ، اين ميان روابط بر حاكم ضوابط و قوانين ميكند حكم منطقبيمه شركتهاي و بيمارستان
بوده كمتوجه موضوعات اين به تاكنون متاسفانه مجلس.نشود تدوين معادله طرف يك سوي از
.است
نظارت -4
بهاجراي نسبت مجلس سوي از جانبه همه"حقوق منشور" يك تدوين تا ميتواند بهداشت وزارت
گام يك درمانرا گروه و بيمار روابطفيمابين حداقل و ورزد منتشراصرار منشور همين
.ببرد پيش به
بخش اينآيد بيماربوجود حقوق از حمايت عنوان تحت دفتري يا بخش بيمارستان هر در بايد
و بستري مورد هر در بايد آن كاركنان بلكه باشد ، دسترس قابل سادگي به بايد تنها نه
مستقيم نظارت وي حقوق براحقاق و داشته بيمارتماس با بيمارستان اورژانس به مراجعه
از بخشبايد اين.كنند حاصل اطمينان حقوق اين رعايت بيماراز به مراجعه با و داشته
.باشد شده ياد حقوق تامين به قادر و بوده برخوردار حقوق اين تامين براي لازم اجرايي قدرت
ايثاري بهنام
بريل دفترچه از استفاده دلهره
ظهرآزمون جلسهبعداز در. نداشتم اندازهاسترس اين به دادم كنكور خودم وقتي:منشي *
بودند منشي هم صبح چون بودند خسته منشيها
شود بريل سوالات تمام آينده سال ميكنيم پيشنهاد:نابينا داوطلبان *
;تيرماه 1381 پنجشنبه 13 ظهر از بعد ايران ، پزشكي علوم دانشگاه توانبخشي دانشكده
نيز ما است شده شناخته تهران معلولان كنكور آزمون حوزه عنوان به مكان اين كه سالهاست
ويژه اتاقهاي در.شديم همراه داوطلبان با معلولان آزمون شرايط با آشنايي براي
فردي مفاهيم ، از بعضي بيان و ميشد پخش بلندگو از كه پيامهايي با ارتباط براي ناشنوايان
.ميكرد صحبت داوطلبان با اشاره زبان با و بود مشغول ناشنوايان رابط عنوان به
دوستان حال جوياي او از.بود ايستاده اتاقها از يكي در ناشنوايان ، رابط محمودي رضا
در.ندارند آزمون در خاصي مشكل رابط ، داشتن با ناشنوا بچههاي كرد ابراز شديم ، ناشنوا
و سوالات خواندن براي منشي يك نابينا داوطلب هر كنار در نابينايان به مربوط اتاقهاي
آماده خود دوستان جايگزيني براي نيز منشيها از بعضي داشت حضور پاسخنامه علامتگذاري
سال دانشجوي اولي رفتيم آنها سراغ به ميكردند صحبت هم با اتاقي در منشي خانم دو.بودند
ميتوانند بهتر نابينايان خود معلمهاي من نظر به:گفت او بود بهداشتي خدمات مديريت سوم
.هستند آشنا آنها با ارتباط برقراري چگونگي با چون بخوانند آنها براي را سوالات
بعد و ميخواندم خودم براي را سوال بار يك داشتم ، مشكل عربي درس سوالات خواندن در من
اين طرفي از و خواندهام اشتباه را كلماتي ميشدم متوجه بازهم و همراهم براي بار چند
به و ميكرد استفاده سوالات بريل دفترچه از او همراه نابيناي) بود وقتگير بسيار روش
بريل سوالات از نابينايان و باشد داشته وجود سوالات همه شدن بريل امكان اگر او نظر
.است بهتر خيلي كنند استفاده
دوستش صحبتهاي با نيز او بود الزهرا دانشگاه از گرافيك رشته فارغالتحصيل دوم خانم
آن هستم نگران من نداشتم استرس اندازه اين به داشتم كنكور خودم وقتي":گفت و بود موافق
بيان اشتباه را كلمه يك علامت مثلا بخوانم درست را كلمات و سوالات نتوانم بايد كه گونه
بريل دفترچه از نيز او همراه داوطلب "انداختم اشتباه به سوال جواب مورد در را او و كرده
.ميكرد كمك همراهش به بينايي دفترچه با بيشتر سرعت براي نيز منشي و بود كرده استفاده
كرده آمادگي اعلام و شده منشي به نياز متوجه بود ديده دانشگاه در كه اطلاعيهاي با او
.نگرفت صورت تخصص و رشته اساس بر گزينشي هيچ:ميگفت و بود
بايد نابينايان سوالات طراحي در ميگفت ، كه بود شنواييسنجي دوم ترم دانشجوي بعدي منشي
كلمات صحيح املاي تشخيص براي ادبيات در مثال عنوان به چون شود اقدام ديگري گونه به
خواسته ترتيب به كلمه شش معني هم سوال يك در و كرد هجي را كلمات تكتك بايد شده خواسته
خيلي كه شود صحيح جواب متوجه فرد تا ميشد خوانده بار چندين سوال بايد كه بود ، شده
بينايي دفترچه از بريل سوالات خواندن كنار در قبلي دوست مانند نيز او بود وقتگير
قبل از باشند منشي است قرار كه افرادي به مسئولين):كرد پيشنهاد و بود كرده استفاده
معلولان با ارتباط نحوه با جلسه از قبل ما تا بفرستند جلسه سر بعد و دهند آگاهي و آموزش
ارشد شناسي كار دوم ترم دانشجوي كه بود ايستاده منشي خانم ديگر اتاق در (شويم آشنا
:گفت است كم بسيار افراد اين به تخصيصي امكانات اينكه ضمنبيان او.بود شناسي ويروس
براي بايد چگونه نميدانستم من كه جغرافيايي نقشههاي مانند داشت شكل سوالات از بعضي)
شناخته نام اين با نابينايان براي بلند و كوتاه مصوتهاي هم ادبيات در.دهم توضيح همراهم
سوال منظور متوجه من همراه و ميشناسند بريل كمرنگ و پررنگ حروف با را آنها و نيست شده
بايد افراد اين سوالات ميكنم فكر من:داد ادامه و داد دست از را سوال چند و نميشد
زيادي خستگي فعلي روش چون گيرد قرار آنها اختيار در بريل صورت به همه و طراحي جداگانه
.داشت خواهد منشي و داوطلب براي
منشي از بريل تايپ اشتباهات رفع براي بريل دفترچه خواندن هنگام در نيز او همراه داوطلب
.ميگرفت كمك
كه شديم آشنا ايران دانشگاه از پزشكي ، مدارك دانشجوي خانم با سالن از ديگري جاي در
و است خوانده دوبار را سوال دو تا يك فقط و نداشته خاصي مشكل همراهش داوطلب با ميگفت
من از هرحال به يا بود باهوش خيلي يا:داد ادامه و است نخواسته بيشتري تكرار او همراه
استفاده بريل دفترچه از اكثرا ما اتاق در:داد ادامه و بخوانم برايش دوباره كه نخواست
نكردند استفاده دفترچه از زياد بودند بينا نيمه افراد بيشتر كه كناري اتاق در اما كردند
يك و داشتند آمادهاي ذهن اينكه با دوستان اين كنند ، استفاده بريل خط از نميتوانستند و
جواب رياضي سوالات به اكثرا اما ميكردند ضرب راحتي به رقمي يك در را رقمي چهار عدد
سالن از ميشوند خارج جلسه از كه كساني اولين با صحبت براي حدود 19بود ساعت.ندادند
شرايط از آنها ديديم را او رابط و ناشنوا دوستان از يكي ساختمان درب جلوي در شديم خارج
حركتي معلوليت كه خانمي داوطلب.نداشتند برخورد خاصي مشكل با و داشتند رضايت امتحان
بود؟ چگونه امتحان محيطي شرايط پرسيديم او از بود عصباني ظاهر به شد خارج سالن از داشت
كه را كساني بايد من نظر به بود ، زياد خيلي سروصدا آنجا بودم ، زمين زير در من:داد جواب
اكثر.ميريزد هم به ما اعصاب آنها سروصداي با چون كنند جدا سايرين از دارند منشي
همراه اغلب و سوالات بريل دفترچه از كردند صحبت ما با سالن بيرون در كه نابينايي دوستان
ارتباط نحوه و امتحان محيطي شرايط از كه علياكبري سعيد.بودند كرده استفاده منشي با
شود داده اجازه ما به و بريل سوالات همه آينده سال اميدوارم:گفت داشت رضايت خود منشي
صحبت گرم هم با منشي آقايان از نفر سه دانشكده حياط در.كنيم استفاده هم منشي از همزمان
.ميخواند پيراپزشكي ديگري و پزشكي دانشجوي آنها از نفر بودنددو
سوالات متوجه را نابينا داوطلبان نميتوانستند كه بود اين جلسه در آنها اصلي مشكل
عربي سوالات اينكه با:ميگفت كه بود ديگري نابيناي داوطلب عبدالملكي ، آقاي كنند تصويري
ادبيات زبان ، عربي ، خصوص به سوالات همه اگر:داد ادامه و داشت بسياري غلط بود شده بريل
مربوط دانشجويان از منشيها اگر و داشت خواهيم بيشتري تسلط سوالات بر شود بريل رياضي و
افزودن با بود ، شاكي وقت كمبود از او.است مناسبتر خيلي شوند انتخاب امتحاني رشته به
داشتند وقت شب ده ساعت تا داوطلبان ميكردند استفاده منشي از كه افرادي براي اضافه زمان
نكرديد استفاده اضافه وقت از چرا است دقيقه هفت و پنجاه و هفت ساعت الان پرسيديم او از
اختصاص ما به آنرا جلسه در چرا بود چنين اگر و نداشتم خبر اضافه وقت از اصلا من:گفت
او بهنايستاد ديگر و است شده تمام وقت گفت پيش ربع يك حدود من منشي طرفي از ندادند ،
:گفت اكبري كردند؟ اعلام يافته پايان را وقت نداشتند اضافه وقت كه كساني براي شايد:گفتم
به ديگري نابيناي دوستان.نداشتم خبر اضافه وقت داشتن از اصلا من و ندادند تمايزي هيچ
گفتند ما به اما داشتم خبر اضافه وقت از من:گفت آنها از يكي پيوستند ما جمع
منشي رشته اينكه بيان ضمن كه بود ديگري نفر ابوالقاسمي آقاي.كنيد جمع را برگههايتان
من:كرد اضافه خواند ، را قافيه و عروض سوالات خوبي به اما بود ، بهداشت با ارتباط در او
ممكن آزمون جلسه در آن از استفاده عملا ميبينم الان اما بودم سوالات شدن بريل طرفدار
منشي بخوانم را خط يك ميخواستم من تا است كم خيلي بريل خط خواندن براي زمان و نيست
بهسوالات او داشت فراوان غلط عربي بريل سوالات طرفي از و بود خوانده هم را گزينهها
بود نكرده استفاده هم اضافه وقت از حال اين در اما بود ، نرسيده وقت علتكمبود زبانبه
نحوه اما است درست روش من ، نظر به:گفتاست اصلاح قابل املايي غلطهاي:گفتم او به
روزنامه يا دفترچه مانند هم بريل سوالات اگر:داد پيشنهاد ديگري دوست.است غلط آن اجراي
سوالات بود وقتگير و سخت كنم عوض را صفحه ميخواستم وقتي.است بهتر شود چاپ سپيد ايران
داده قرار داوطلبان اختيار در بودند متصل هم به بالا از كه بزرگ برگ چند صورت به بريل
.بود شده
مانند سوالات بقيه آينده سال در كرد پيشنهاد كه بود ديگري نابيناي دوست حسيني خانم
پيدا مشكل جلسه در قافيه و عروض به مربوط سوالات فهميدن در نيز او.شود بريل هم رياضي
دفترچه از بود داده ترجيح زياد وقت صرف علت به كه بود ديگري دوست شاملو تيمور.بود كرده
.نكند استفاده سوالات بريل
كردم استفاده وقت از توانستم كه آنجا تا من:گفت داشتيد؟ اضافه وقت كه شما گفتيم او به
نكرده استفاده بريل از خود اينكه با او.ميشد خسته هم منشي كرد بايد چه بالاخره اما
.كردند استفاده آن از ديگر دوستان چون است خوبي روش اين:ميگفت بود
به را زبان دفترچهبريل و دادند من به را عربي بريل دفترچه فقط:گفت جمشيديكيا آقاي
به مانده دقيقه پنج حدود يعني بودم داده را سوالات جواب ديگر من كه آوردند دير قدري
اولين چون ميكردم فكر من.بود شده چاپ بريل به خوب خيلي عربي سوالات اما وقت ، پايان
شاخههاي از او منشي تحصيلي رشتهباشد داشته زيادي غلط ميشود بريل سوالات كه است سال
.بود نكرده پيدا اضافه وقت به نيازي او و بود توانبخشي
چون كردم استفاده بينايي سوالات دفترچه از من:ميگويد كه است ديگري دوست بيگلري ، آقاي
قبلا نميشد آيا پرسيدم او از.دهد اختصاص خود به را زيادي وقت بريل سوالات بود ممكن
بود ، ممكن كار اين چرا داد جواب ميكرديد؟ تنظيم بريل سوالات با را خود وقت تمرين با
بريل سوالات البته:ميداد ادامه و ميديدم را بريل سوالات نمونه بار اولين براي من اما
:ميگفت او بود ايستاده داشت ، حركتي معلوليت كه آقايي حيات ديگر طرف در.است بهتر خيلي
.بود بيسروصدا بودم آن در من كه مكاني و داشت مناسبي معبر چون بود خوب محيطي شرايط
.داشت رضايت شده بريل سوالات و منشي از شريعتي سيفالله
در:ميگفت او.بود آمده حوزه اين به اسلامشهر از كه بود ديگري نابيناي دوست كرمي ، محسن
زمان اين با ديدم هم من.بريل دفترچه يا كنيد استفاده بينايي دفترچه از يا گفتند جلسه
.نميرسم هم سوالات نصف به دادن پاسخ به كنم استفاده بريل دفترچه از اگر محدود
نكرديد؟ استفاده اضافه وقت از چرا پرسيدم او از
بعدي ساعت داري ، 97 وقت ساعت بگويند 100 است ساعت سه كارايياش كه كسي اگر:داد پاسخ
و ميشود خسته منشي نداريم ، هم را اوليه كارايي اضافي وقت در.ندارد او براي فايدهاي
پزشكي مدارك او رشته.بخواند درست نتوانست را رياضي و زبان عربي ، من منشي.داوطلب هم
.بود
امروز هم چون بودند خسته منشيها:گفت او صحبت تكميل در بود ايستاده او كنار كه دوستي
.كنم عوض را منشيام ميتوانم نميدانستم من:داد ادامه كرمي.فردا هم و بودند منشي صبح
صحبت به شروع بلافاصله كه بود كريمي حسين او پيوست ما جمع به نيز نابينايان از ديگر يكي
نموداري رياضي سوالات از تعدادي.باشد بريل هم رياضي سوالات كه بود اين من انتظار":كرد
معتقدند ديگر دوستان بوديم راحتتر ما بود بريل اگر.كرد حل ذهني را آنها نميشد و بود
بغض كه حالي در و"عمل؟ دقت يا است مهم زمان اما است وقتگير بريل سوالات خواندن
را آن توان نميكنم فكر و دادم كنكور بار حال 2 به تا من داد ادامه داشت گلو در سنگيني
خبر ما دوستان وقتي آينده در اميدوارم اما.كنم شركت مجددا ديگر سال كه باشم داشته
!شود بيشتر هم تلاششان بلكه شود بهتر روحيهشان تنها نه ميشنوند را سوالات شدن بريل
استفاده بريل سوالات از آنها شدند خارج سالن از كه بودند بعد نفر دو دوستش و بدر ريحانه
را كافي سرعت و درشتنويسي به بيشترمتكي و بودند بينا نيمه دو هر زيرا.بودند نكرده
ما چشم تا ميشد نوشته درشتتر ما براي سوالات كاش:ميگفت بدر.نداشتند خواني بريل در
.نشود خسته
:ميگفت نداشت ، اطلاع زبان و عربي سوالات بودن بريل از كه شهريار نابينايان از فتحي خانم
.شدم موضوع اين متوجه امتحان جلسه در من
زمان تمام از حتما داشتم اطلاع اگر:ميگفت بود نكرده استفاده اضافه وقت از كه نيز او
خارج جلسه از عصر تا 8 ساعت 5/7 بين دوستان درصد از 90 بيش.ميكردم استفاده شده داده
.داشت ادامه همچنان آزمون اما شدند
كه ديدم دانشكده حياط در دقيقه ساعت 50/8 را او.بود آخر نفرات جمله از كرمانجاني سميه
سوالات براي اضافه وقت:داد ادامه و است دادن امتحان مشغول دوستان از يكي هنوز:ميگفت
تحمل:پرسيدم او از.داشت بيشتري اضافه زمان به نياز عربي سوالات اما بود اختصاصيكافي
سوالاتاختصاصي به پاسخگويي زمان تا:داد پاسخ نبود؟ سخت شما طولانيبراي زمان اين
سرو به آبي و رفتم راه كمي منشي همراهي و اجازه با زمان اين در و نكردم خستگي احساس
.كردم قوا تجديد و زدم صورتم
زمان آزمون براي شب دقيقه دوازده و ساعت 10 تا داشتند منشي به نياز كه داوطلبيني هرچند
از پر دانشكده درب جلوي محوطه كه بود نرسيده هم دقيقه دوازده و نه به ساعت هنوز داشتند
.ميگشتند خود سرويس دنبال به كه بود منشيها و كارمندان
كباري راضيه
دارد كاهش هرساله دركنكور معلول كنندگان شركت
معلولين كنكور برگزاري مسئول با گفتوگو
;اشاره
ميكنند شركت سراسري رقابت اين در نيز معلولين از گروهي هرساله كنكور برگزاري هنگامه در
كنكور ويژگيهاي زمينه در.دارد بقيه با تفاوتيهايي گروه اين كنكور برگزاري روش اما
ترتيب گفتوگويي معلولين كنكور اجرايي مسئول "جوادي تقي " با آن تبعي مشكلات و معلولين
.ميگذرد نظرتان از كه دادهايم
دارد؟ خاصي ويژگيهاي چه معلولان كنكور *
كنكور و ميشويم قائل آنها براي تسهيلاتي فقط ما افراد ، اين جسمي خاص وضعيت علت به -
تا ميشود گرفته نظر در منشي نابينايان ، براي مثلا.است افراد ساير مانند آنها براي
اختلاف علت به.كند علامتگذاري پاسخنامه در را شده داده جوابهاي و بخواند را سوالات
اين براي سنجش سازمان بخواند را گزينهها و سوال بار چند منشي تا ميآيد پيش كه زماني
عمومي3/1 سوالات براي اضافه زمان اين.است گرفته نظر در را اضافي زمان افراد
.ديگراناست برابر اختصاصي5/1 سوالات براي و برابر
است؟ نفر چند معلول داوطلبين آمار امسال*
نفر و 24 ناشنوا نفر نابينا ، 5 نفر كه 13 داريم كننده شركت تجربي 42 علوم رشته در -
نفر نابينا ، 17 نفر كه 82 داريم داوطلب انساني 161 علوم رشته در.هستند جسمي معلول
كه 7 داريم كننده شركت نفر رياضي 54 علوم رشته درهستند جسمي معلول نفر و 62 ناشنوا
نفر كه 15 نفر ، هنر 90 رشته در.هستند جسمي معلول نفر و 34 ناشنوا نفر و 13 نابينا ، نفر
شركت نفر خارجه ، 76 زبانهاي رشته در و اند جسمي معلول نفر و 10 ناشنوا نفر نابينا ، 65
آمار اين البتههستند جسمي معلول نفر و 30 ناشنوا نفر نابينا ، 9 نفر كه 37 داريم كننده
رشتهها مجموع در نفر جلسه 22 به ورود كارت ارائه از بعد و است ما اوليه ليست به مربوط
.كردند شركت حوزه اين در مراجعه با
دارند؟ پرونده بهزيستي سازمان در افراد اين آيا *
صورت سنجش سازمان با كه توافقي با.است شده محرز بهزيستي سازمان در آنها معلوليت بله ، -
.شدهايم قائل خاصي تسهيلات آنها براي ما است گرفته
دارد؟ وجود شديدتر با خفيفتر معلوليتهاي بين تفاوتي تسهيلات گرفتن نظر از آيا*
محاسبه عادي زمان بنويسند و بخوانند بتوانند تنهايي به كه حركتي و حسي معلولين براي -
معلول اما دارد لازم بيشتري زمان دارد ، منشي به نياز كه ناشنوايي و نابينا.ميشود
به و ميخواند را سوالات ندارد ، اضافي زمان به نياز دارد تكلم و خواندن قدرت كه حركتي
اطلاعات ديگري فرد دارند نياز كه كساني براي يعني.بزند علامت را جواب تا ميگويد منشي
.ميشود گرفته نظر در اضافي وقت كند منتقل آنها به را
است؟ داشته تغييري چه پيش سالهاي به نسبت معلول كنندگان شركت آمار *
ميزان شايد است ، نشده بررسي دقيقا آن علت و است كاهش به رو كنندگان شركت تعداد -
كه باشند شده نااميد مرور به افراد هم شايد و است يافته كاهش جامعه در معلوليت
.نباشد اينگونه اميدواريم
بود؟ زياد سروصدا آزمون سالنهاي از يكي در *
زياد جمعيت تراكم چون ميشود ، همهمه باشد ، زياد منشي و داوطلب تعداد سالني در وقتي -
.كردهايم استفاده ساختمان طبقات همه امكانات از و نداريم مناسبتتري مكان وما است
طبقه در آزمون محل به مستقيما را آنها كه داريم ويژهاي معبر نيز حركتي معلولان براي
.ميكند هدايت همكف يا و زيرزمين
ميكرد؟ ايجاد مزاحمت افراد براي كه بود قدري به سروصدا سالن ، آن در *
منشي و داوطلب وقتي چون نبود مشكلي رابطه اين در و رفتم سالنها ديدن براي خصوص به من -
.نميشوند ديگر صداهاي متوجه دارند تمركز هم صحبتهاي روي
ميشود؟ انتخاب چگونه منشي *
تازگي به كه ميكنيم انتخاب پائين ترمهاي دانشجويان بين از را منشيها حتيالامكان -
الان دارد ارشد كارشناسي كه فردي.هستند آشنا مطالب با و گذاشتهاند سر پشت را كنكور
.نيست آشنا جديد مطالب با و است گرفته فاصله كنكور از كه است سال هشت هفت ،
حق تضييع باعث او خواندن خطاي و دارد منشي دانش به نياز كه اختصاصي درسهاي براي *
كردهايد؟ فكري چه ميشود ، داوطلب
كسي مثلاميشوند جابهجا منشيها جلسه در معمولا ولي ميآيد پيش مشكل اين گهگاه -
براي را دروس از بعضي سنجش سازمان الان.ميگيرد كمك ديگري از نيست آشنا ادبيات با كه
كمي عده و ندارند را آن از استفاده قدرت بچهها اما است كرده تبديل بريل به نابينايان
آنها مشكلات از بسياري شود رايج نابينايان بين خط اين اگر.ميكنند استفاده بريل خط از
ديگران با فرقي باشد ، بريل بچهها مطالعاتي اصلي زبان مدرسه در اگر و ميشود رفع
دفترچه از كنند استفاده بريل سوالات از نميتوانستند كه كساني براي ما.داشت نخواهند
.كرديم استفاده منشي و بينايي
ميكني كمكم بخواهم اگر
خوابگاه رازياز فخر درخيابان واقع خميني پژوهشكدهامام پيرامون كسباطلاعات جهت
راضينيستند خيلي تابستان آفتاب از كه ديگران برخلاف من و بود آفتابي هوا.رفتم بيرون
توصيفات اين عليرغمبرخوردارم بيناييبهتري از آفتابي هواي در چون بودم ، خوشحال بسيار
در بيشتري اطمينان همخودم تا آوردم بيرون را خود عصاي خوابگاه از خروج محض به
ظاهر فريب و شوند من كمبينايي متوجه عصا ديدن با اطرافيانم هم و باشم داشته راهپيمايي
افتادم راه به آذر شانزده خيابان اول سمت به زنان عصا.نخورند مرا زيباي و سالم چشمهاي
قرار به موعد از زودتر من معمول طبق.داشتم نيمهبينايمقرار عزيز دوستان از يكي با چون
برايم بارها چون كردم جمع را خود عصاي فاصله اين در.آمد دوستم دقيقه ده از پس و رسيدم
اعلام كمك براي و آمده سريعاجلو عصا ديدن با مهربان همشهريان كه بود افتاده اتفاق
دوستم بينايي چون.نشود اشتباه دچار كسي تا كردم تا را روعصا اين از.ميكنند آمادگي
رانندهها به خيابان از عبور هنگام و داشتم دست در را تاشده عصاي من بود نسبتاخوب
آن مدتي نداشتم را پژوهشكده دقيق آدرس من ميكردندچون مراعات نيز آنها و ميدادم نشان
بود خميني امام كلمه آن آخر در كه شد تابلويي متوجه دوستم كه اين تا گشتيم اطرافرا
و مركزبرويم همان داخل به گرفتيم تصميم بنابراين بخواند كه نميديد را اولش ولي
با در جلوي نگهبان ميكردم ، حركت دست در شده تا عصاي با همچنان من و كنيم اطلاعاتكسب
من و گفت خيابانرا چند واسم داد نشان را خياباني و كرد راهياشاره چهار به انگشت
را بيناييهمراهم نيمه و خود نابينايي ميشود ومتوجه ميبيند دوستم اينكه مطمئناز
متوجه خوب خيلي هم دوستم كه شدم متوجه تازه و آمديم بيرون مركز آن از.نكردم عنوان
اول جاي همان به گشتن كلي از پس و افتاديم راه به پرسان پرسان حال اين با.است نشده
تصميم سرانجام.آوريم بدست پژوهشكده از اثري اينكه بدون رسيديم ، مركز روبهرويهمان
دقيقتر آدرس و هستيم نابينا كه بگوييم و برويم بيا گفتم دوستم به و گرفتم را خود
و بروم من بايستتا در جلوي شما پس گفتم نپذيرفت ، ميكشيد خجالت كه او اما بپرسيم
نگهبان آقاي از معذرتخواهي از پس.شدم نگهباني وارد باز عصاي و كامل جسارت با.بپرسم
در عصا ديدن كهاز نگهبان.شوم متوجه من كه كند عنوان صورتي به را آدرس تا كردم تقاضا
نشان را مسير واضح شمردهو خيلي و آمد من سمت به و شد بلند جا از بود ، خورده جا من دست
به دقيقه پنج الي چهار طي و است خيابان سمت كدام در ساختمان كه كرد اشاره حتي و داد
خود نابينا افراد ما اگر كه كردم پيدا ايمان من ماجرا آن از پس رسيديم مقصد
ياري و راهنمايي را ما بينا دوستان كنيم ابراز داريم نياز كه را كمكي دقيقاميزان
.كرد خواهند
تصويب نيازمند معلولين خاص و عام حقوق
نابينا حقوقدان صابري علي دكتر با گفتوگو
معناست؟ چه به معلولين ويژه حقوق*
.ميكند مشخص افراد براي را امتياز و اقتدار اختيار ، كه است ، حق جمع حقوق اول تعريف در -
در كه است مقررات مجموعه معناي به حقوق تعريف دومين در و مسكن و اشتغال حيات ، حق مانند
بحث ميرسد نظر بهميشود مطرح...و تجارت مدني ، كيفري ، حقوق چون بحثهايي اينجا
برگيرنده در بيشتر هستند معلولين از مجموعهاي زير كه نابينايان و معلولين حقوق درباره
بايد و دارند امتيازاتي چه معلولين كه ببينيم ميخواهيم واقع در يعنياولاست تعريف
هم مقررات مجموعه يعني حقوق از دوم تعريف ميگويم كه تعبيري با طرفي از.باشند داشته
عنوان تحت كميتهاي اگر مثال بهطور.گيرند قرار معلولين حقوق عنوان مشمول ميتوانند
آن كار اولين كه دهد انجام كار سه ميتواند كميته اين شود تشكيل نابينايان حقوق از دفاع
.است باشد ، برخوردار آنها از بايد نابينا فرد كه عناويني يعني نابينايان ، عام حقوق تدوين
ضمانت دادن و آنها تصويب و پيگيري بعد و قوانين تدوين و تحقيق ابتدا در كميته كار پس
كه كاري دومين.بياوريم دست به نداريم كه را حقوقي ميخواهيم مرحله اين در.است اجرايي
صورت به كميته نظر از و دارد وجود كه حقوقي از دفاع دهد انجام ميتواند كميته اين
وكيل ميخواهد نابينا فرد يك مثال بهطور.است ميشود ، ممانعت آن احراز از غيرقانوني
به فرد اينجا در كه ميشود آن قانوني ، مانع استناد بدون وكلا كانون اما شود ، دادگستري
مرحله سومين در.ميشود محروم حق اين از عادي فرد يك عنوان به نه و نابينا عنوان
مالي اختلاف كسي با خصوصي زندگي در ديگري هركس مانند است ممكن نابينا فرد بهطورمثال
قسمت دو نابينايان حقوق درباره اما.باشد داشته حقوقي حمايتهاي احتياجبه و داشته
دو باره اين در من نظر به.برميگرديم نابينايان عام حقوق تدوين به و كرده رها را آخر
اگر شايد است ، كارشناسانه كمتر ما بحثهاي كه است اين مشكل اولين دارد ، وجود عمده مشكل
مشكل طرح معلول ، افراد مانند بتواند هم معلول غير فرد يك باشد مشكلات طرح بر قرار فقط
نصف خود مساله ، تبيين چيست؟ عملي راهكار و است كارشناسانه بحث قسمت كدام اما.كند
در اما ندارد امضا چون نميدهد ، چك دسته نابينا فرد به بانك مثال بهطور.است راهحل
X آقاي.دارد وجود رويه اختلاف بانكها كار در يعني.ميكنند را كار اين بانكها از خيلي
وكيل بايد ميگويند ديگري به و ميگيرد چك دسته راحتي به دارد آشنايي بانك رئيس با كه
اگر و نكردهايم كار كارشناسي بهطور معلولين حقوق با رابطه در واقعا ما.كنيد معرفي
فوق نابينايي من از بعد اگر مثلا يا است بوده معلولين غير طرف از باشد شده كاري هم
بايد را نكردهام و ميكردهام بايد يا كردهام من كه كارهايي تمام شود قبول ليسانس
.شود تكرار دوباره بايد من از بعد نفر براي و است شخصي راهكارها تمام يعني.كند تكرار
بررسي بايد نه؟ يا ميشود حل معلولين عام حقوق عنوان به لايحه يك طرح با مشكل اينكه اما
در باشيم داشته ميخواهيم كه ضوابطي به يعني.نرسيدهام درستي نتيجه به هنوز من و شود
يك حضانت باشد لازم اگر مثال بهطور.است شده ذكر خاص قوانين در يا بيايد جزئي قوانين
يا شود طرح خاص و مدني قوانين در يابد ، اختصاص مادر به بيشتري سالهاي براي معلول فرزند
با آنها با بايد و نميشوند تلقي مهجور كه ذهني كمتوانهاي مثل معلوليني درباره مثلا
يا است سالم فرد يا نداريم ، بيشتر راه دو مدني قانون در اما.شود برخورد ديگري مكانيسم
بايد موارد اين در كه نميخواهد يا ميخواهد قيم يا يعني.ندارد وجود وسط حد و مهجور
آيا باشيم داشته معلولين با رابطه در هم قانوني مواد ما اگر حال.شوند اصلاح كلي قوانين
هر كه بيايد سو اين به نگرشها بايد يا باشد داشته اجرا ضمانت ميتواند قوانين اين
بحث دو اين البته شوند ، ملحوظ آن در معلولين شود تصويب است قرار كه مرتبطي قانون
.است جداگانه
خاص قانون طرح براي ضرورتي چه دارند ، برابر حقوق جامعه افراد همه اساسي قانون طبق *
دارد؟ وجود معلولين
قوانين اما باشيم ، داشته خاصي برتري نميخواهيم و داريم قبول را برابر حقوق هم ما -
ذهني بومي ، ويژگيهاي به توجه با بايد مانيست اين در شكي هيچ و داريم لازم نيز حمايتي
بيكاري مستمري بيكار معلولان كنيد طرح اگر مثلا.كنيم مشخص را تكليفمان افراد فرهنگي و
در.شود خاصي تلقيهاي كه هست زمزمههايش البته است ، ممكن كشور اين در كنند دريافت
ما شود گفته اگر قطعا ميشود ، بيكاري شيوع موجب كار اين ميگويند بعضي هم ديگر كشورهاي
برابر را شرايط نميتوانيم بگويند يا كند رقابت ديگران با معلول فرد تا ميكنيم كاري
نيست شكي جاي اما.ميكنيم اوحمايت از كند ، زندگي جامعه در بايد فرد اين چون سازيم ،
محدوديت اين و دارد محدوديتي معلول فرد بالاخره چون باشيم ، داشته حمايتي قوانين بايد كه
بايد و نيست دولت عهده بر لزوما كار اين البته.شود جامعه وارد فرد تا شود جبران بايد
بستگي باشد ، چهقدر قوانين اين اندازه و كنند اقدام زمينه اين در هم تشكلها و ديگران
.دارد جامعه ظرفيت به
اين آماده هم جامعه فرهنگ كنيم فرض حال.است فرهنگي بيشتر بحث برابرسازي موضوع در
است گرفته صورت كاري آيا اما كند استقبال او از شود جامعه وارد معلولي هر كه باشد شرايط
.شوند جامعه وارد مساوي شرايط با معلولين كه
داريم؟ معلولين براي قوانيني حاضر حال در آيا *
سهميه 3 قانون مثل باشد ، داشته وجود پراكندهاي قوانين است ممكن نداريم ، خاصي قانون -
-82) اقيانوسيه و آسيا در معلولين حقوق توسعه و رشد دهه از بعد كه معلولين استخدام درصد
در يا است شده تعيين درصد سه قانون آن راستاي در و است پذيرفته را آن هم ايران كه (92
جهالت رفع او از كه نحوي به ميتواند كور شخص كه لفظ اين با داريم مادهاي مدني قانون
بخواند را سند يا كند امضا نتواند كه باشد كسي اگر آمده ثبت قانون در يا كند معامله شود
وجود قوانين گونه اين.باشد داشته همراه را معتمدي فرد بايد باشد نابينا يا بيسواد يعني
در شنيدهام يا داريم كمبود ديگر بسياري و نيست خوب قوانين مواقع از بسياري اما دارد
از عمر آخر تا ميتوانند دارند معلول فرزند كه كساني است آمده ارتش درماني خدمات قانون
اين اينكه اما ميشود پيدا دست اين از قوانيني شود جستوجو خوب اگر.كنند استفاده بيمه
.است جدايي بحث دارد تطبيق نيازها با حد چه تا قانون تعداد
است؟ چگونه نابينايان با رابطه در ديگر كشورهاي قوانين *
زيادي حد تا آنها قوانين كلي صورت به اما نداشتهام باره اين در مستقيمي مطالعه من -
كسي بايد شود طرح موضوع اين باشد قرار اگر و نيست ما بومي ويژگيهاي با تطبيق قابل
آن روي و بداند را كشورها و قوانين اولويت يعني خاص ذهنيت يك داشتن با كه شود مامور
الزاما نه) همسايه كشور دو و پيشرفته كشور دو بكنم را كار اين بخواهم اگر.كند مطالعه
قوانين در است ممكن.ميكنم انتخاب بررسي براي را سومي جهان و (جغرافيايي همسايه
دو ميبينيم را خود تراز هم كشورهاي وقتي كنيم ، برخورد خوبي موارد به همسايه كشورهاي
خاص قوانين ديدن با اينكه ديگر و دارند تطابق ما بومي ويژگيهاي با اينكه يكي دارد حسن
صرف الگوبرداري ديگر كشورهاي از و كردهاند فكر باره اين در كه ميرسيم نتيجه اين به
علاقه واقعا كه كساني حضور با و خاص پژوهشي طرح با بايد كار اين من نظر به.نكردهاند
.ميشود شروع است تطبيق كه بعدي گام سپس و شود انجام دارند تخصص و
دارد؟ اجرايي ضمانت درصد ، سه قانون چون دارد وجود حاضر حال در كه قوانيني آيا*
هم كشورها بعضي در.كرد تطبيقي كار آن روي بر ميتوان ولي ندارد قانوني اجرايي ضمانت -
نقدي جريمه بپذيرد را نابينا و معلول كارگر نخواهد كارفرما اگر دارد اجرايي ضمانت كه
گونه اين كارفرماها آلمان در مثلا بپردازند را جريمه حاضرند هم افراد از بعضي ميشود ،
.است كم معلول افراد كارايي مثال بهطور دارد ، بستگي فرهنگي بعد به تصميم اين حالهستند
است؟ شده شروع كاري معلولين به مربوط قوانين وضع براي ايران در آيا *
روي بر آنها كار اما كرده آغاز را اقداماتي استثنايي كودكان پرورش و آموزش سازمان -
.ميكنند كار كودك حقوق پيماننامه روي بيشتر و است كودكان حقوق
دارد؟ اولويت قانون به نياز زمينههايي چه در *
آموزش ديگر زمينه است ، آن اقتصادي بعد اشتغال كاركرد عمدهترين كه اشتغال زمينه در -
.دارد را خود خاص مشكلات زمان هر هرحال به اما بود بيشتر خيلي مشكل زماني يك كه است
تردد براي كه است حاد قدري به مشكل و داريم مساله معلولين براي تردد زمينه در كل بهطور
مثل ميشود شروع پرسروصدايي كارهاي گاهي.است كرده ايجاد مشكل نيز سالم افراد
در گاه.شود نگريسته ريشهايتر بايد مشكل من نظر به اما شهري محيطهاي مناسبسازي
كه نابينايي فرد حال است ، سانت هفتاد تا پنجاه خانه دو بين سطح اختلاف پيادهروها
سالم دوساله بچه خود ، جاي به كند عبور نميتواند كه چرخداري صندلي و بگذرد نميتواند
. شود مشكل دچار است ممكن هم آنها خود
:روزنامهنگاران صنفي انجمن نايبرئيس
است تعارض در برخي منافع با "اطلاعرسانيآزاد"
مطبوعات با برخورد نوع:گفت ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن نايبرئيس:اجتماعي گروه
در جامعه افراد برخي منافع با "آزاد اطلاعرساني" كه ميكند ايجاد ذهن در را شائبه اين
.است تعارض
همين دليل به:كرد تصريح ايرنا با گو و گفت در خبرنگار روز آستانه در "ارغندهپور كريم"
ارغندهپور.ببرند بين از را آزاد اطلاعرساني امكان كه ميكنند تلاش آنها منافع ، تعارض
استقلال و شغلي امنيت مساله كشور روزنامهنگاران دغدغه مهمترين كه اين به اشاره با
و توقيف سو يك از كه ميدهد نشان را خود بيشتر زماني شغلي ناامني:گفت است ، حرفهاي
جديد نشريات ايجاد امكان ديگر سوي از و كند خودنمايي يكرويه بهصورت مطبوعات محدودسازي
.باشد روبرو قانون خلاف بعضا و طاقتفرسا محدوديتهاي با نيز
جز گريزي توسعه اين به دستيابي براي و گرفته قرار توسعه مسير در ما كشور:گفت وي
خود كار شعار همين با نيز مردم منتخب دولت و نداريم دولتي نهادهاي پاسخگويي و شفافسازي
.دارد وجود مقاومتهايي و موانع زمينه ، اين در اما است كرده آغاز را
اطلاعرساني برابر در مقاومت:كرد تصريح ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن نايبرئيس
.ماجراست همين از بخشي آزاد
صرف را خود اصلي تلاش و بشناسند را چالشها مهمترين بايد مردم منتخبان:گفت ارغندهپور
.ورزند خودداري كماهميتتر ، بخشهاي در انرژي اتلاف از و كنند چالشها اين كردن برطرف
از افراد برخي اذهان انحراف ايجاد در اصلاحات مخالفان گاهي اينكه از تاسف اظهار با وي
و تحقيرها مشكلات ، شدايد ، همه سالهاست كه مردمي:كرد تصريح ميشوند ، موفق اصلي ، مسير
.بخشيد نخواهند اصلي مسير از را ما خطاي قطعا كردهاند ، تحمل را اهانتها
هيچ كردن بدل و رد بدون مخاطب و نويسنده حاضر حال در:كرد اضافه روزنامهنگار اين
رمزگشايي مطالب از راحتي به و ميشوند آگاه يكديگر منظور از خوبي به فرهنگنامهاي ،
.ميشود
جرم مصداق اظهارنظري هر كه ميشود محدود بهقدري شرايط وقتي است بديهي:گفت ارغندهپور
.ميشود گشوده استعارهاي گوي و گفت براي راه ميشود ، تلقي
ارغندهپور.برد نخواهد جايي به راه محدودسازي سياست:كرد تصريح صنفي انجمن نايبرئيس
كه است لحظاتي روزنامهنگاران لحظات رنجآورترين و تلخترين پيش ، سالهاي در:گفت
درفش و داغ دچار مطلبي نوشتن جرم به روزنامهنگاري يا كرده دريافت توقيف حكم روزنامهاي
.است شده
:گفت روزنامهنگاران حقوق از حمايت و دفاع در ششم مجلس وظيفه به اشاره با ارغندهپور
نپرداخته مطبوعات قانون به نمايندگان ولي برسد پايان به ششم مجلس كار كه نيست پذيرفتني
.باشند
ببينند را مطبوعات قانوني حقوق كهنقض نيست پذيرفته مجلس نمايندگان از:كرد تاكيد وي
.نپردازند مطبوعات درباره پنجم مجلس محدودكننده قانون اصلاح به ولي
اين به نپرداختن دليل به دولت از همچنين ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس نايب
.كرد گلايه موضوع
روزنامهنگاران و مطبوعات اصلي مشكل كه است درك قابل نكته اين البته:گفت ارغندهپور
.است حقوق بر سياست چيرگي اصلي ، چالش بلكه نيست محدوديتآفرين قانون فقدان
روزنامه مديرمسئول محاكمه جلسه آخرين
شد برگزار روز گزارش
.شد برگزار شعبه 1408 در ديروز روز گزارش نشريه محاكمه جلسه آخرين:اجتماعي گروه
انصار دبير) محتشم عبدالحميد شكايات ديروز جلسه در ايسنا ، حقوقي خبرنگار گزارش به
آن رد با روزنامه مدافع وكيلشد طرح (تهران دادگستري رئيس) مدعيالعموم و(حزبالله
منصفه هيات رسيدگي جلسه پايان از پس.كرد دفاع روز گزارش روزنامه مسئول مدير از اتهامات
.شناخت "مجرم" را "روز گزارش" نشريه مديرمسئول خرمي مهدوي عليمحمد و شد شور وارد
رئيس اسلامي ، انقلاب پاسداران سپاه كل فرمانده جانشين شكايات با ارتباط در منصفه هيات
و محتشم عبدالحميد انتظامي ، نيروي اطلاعات حفاظت حقوقي اداره پاسداران ، سپاه مشترك ستاد
.شناخت مجرم را خرمي مهدوي عليمحمد آرا ، اتفاق به مدعيالعموم شكايت سه
ساير و اطلاعات وزارت شكايت با ارتباط در مطبوعات منصفه هيات كه است افزوده گزارش همين
.نشناخت مجرم را روز گزارش نشريه مسئول مدير مدعيالعموم ، شكايات
شد منتشر درمان و دارو
چون مطالبي شماره اين در.شد منتشر درمان و دارو پژوهشي علمي ماهنامه شماره پانزدهمين
راي برابر در دولت واكنش مدرن ، نگاه از راديكال تئوريهاي بازخواني:خدمتسالاري
سياست در سالاري خدمت مفهوم سلامتي ، نظام خدمتسالار عنوان به دولت ملت ، نمايندگان
.است رسيده چاپ به..و سلامتي
در خودروها توقيف طرح اداري عدالت ديوان
كرد اعلام غيرقانوني را ميادين
بخشنامه ابطال به راي بررسي ، جلسه چند از پس اداري عدالت ديوان عمومي هيات قضات:ايرنا
.دادند ميادين در خودروها توقيف خصوص در رانندگي و راهنمايي
به زيان و ضرر واردآمدن بر مبني گذشته سال در فردي سوي از شكايتي طرح دنبال به راي اين
.بود كرده اداري عدالت ديوان از را آن لغو تقاضاي پاركينگ ، به خودرو انتقال اثر در مردم
كرده ، مشخص را رانندگي و راهنمايي جرائم كه ج تبصره و و 22 مواد 21 را خود مستندات شاكي ،
خودروها حمل طرح درباره ناجا رانندگي و راهنمايي معاونت پرونده به رسيدگي.بود كرده ذكر
چندي از گواهينامه سوراخكردن پاركينگ ، به حمل هزينه دريافت ميادين ، بحث در جرثقيل با
قرار عدالت ديوان عمومي هيات قضات كار دستور در تهراني شهروندان شكايت دنبال به پيش
.بود گرفته
صدمه باعث كه پاركينگ به نيسان جرثقيل با خودرو انتقال چون مواردي به خود شكايت در آنان
حمل هزينه دريافت طرح ، اجراي محل در هشداردهنده تابلو نصبنكردن ميشود ، خودرو بدنه به
گواهينامههاي منگنهكردن پاركينگها ، مسئولان توسط متفاوت نرخهاي دريافت پاركينگ ، به
.بودند كرده اشاره گواهينامه غيرقانوني اخذ و رانندگان
ممنوع مطلقا توقف تابلوي نصب به اشاره با رسيدگي ، جلسه در رانندگي و راهنمايي نماينده
داده هم را پاركينگ به خودرو انتقال اجازه قانونگذار مواردي ، در:گفت اماكن از بعضي در
.است
گرفتند انتشار مجوز نشريه 18
انتشار 18 با خود جلسه چهلوپنجمين در دوشنبه روز مطبوعات بر نظارت هيات:اجتماعي گروه
.كرد موافقت نشريه
فصلنامه شش و ماهنامه پنج دوهفتهنامه ، دو هفتهنامه ، چهار روزنامه ، يك شامل نشريات اين
.است
كه بود روزنامهاي تنها "ولينژاد ميكائيل" مديرمسئولي و صاحبامتيازي به "مدبر" نشريه
.شد موافقت آن انتشار با مطبوعات بر نظارت هيات ديروز جلسه در
پورزند اظهارات به يزدانپناه پاسخ
هيات رئيس و آزاد روزنامه سابق مسئول مدير و امتياز صاحب يزدانپناه:اجتماعي گروه
.داد پاسخ پورزند اظهارات به كيش ، آزاد منطقه سازمان سابق عامل مدير و مديره
دوران در پورزند سيامك:است كرده اعلام خود توضيحات در يزدانپناه ايسنا ، گزارش به
از كمتر كوتاه مدتي آزاد ، روزنامه شكلگيري
مدت ، اين طول در روزنامه ، دفتر در موجود مدارك طبق و بود مرتبط روزنامه اين با ماه 2
سمت هيچگونه اصولا بلكه نبود ، روزنامه عمومي روابط مسئول تنها نه پورزند سيامك آقاي
.نداشت روزنامه در رسمي
با مشاوره انجام بر دليلي فرهنگي ، و علمي شان فقدان دليل به اصولا است افزوده وي
خلاف نامبرده كه اين.نداشت وجود آزاد روزنامه يا كيش با مرتبط امور انجام براي نامبرده
.توهم حاصل يا است ناچاري سر از يا است مدعي را اين
|