درسي كتابهاي متون :پرورش و آموزش وزير
ميشود بازنگري
وفيزيك برق مهندسي گرايشهاي
درسي كتابهاي متون :پرورش و آموزش وزير
ميشود بازنگري
از برخي تقاضاي به واكنش نخستين در پرورش و آموزش وزير:علميفرهنگي گروه
پرورش و آموزش:گفت خود ، متبوع وزارت از تفحص و تحقيق درخواست براي نمايندگان
.است كرده اجرا را اساسي قانون اصل 30
در:افزود نيشابور در ايرنا با گفتوگو در سهشنبه ظهر از پيش حاجي مرتضي
كه شده تاكيد است آن عالي شوراي مصوبه كه پرورش و آموزش وزارت دستورالعملهاي
.است شده تكرار هم بارها و است روشن بسيار اين و است ممنوع اجباري وجه دريافت
در دانشآموزان ثبتنام وضعيت بررسي بهمنظور ملي امنيت كميسيون اعضاي از تن دو
از تفحص و تحقيق درخواست گذشته ، شنبه يك معلمان مطالبات به رسيدگي و مدارس
.دادند ارائه اسلامي شوراي مجلس به را پرورش و آموزش وزارت
معاونت مجدد تشكيل درخصوص پاسخ ارائه از گفتوگو اين در پرورش و آموزش وزير
.ندارد وجود معاونتي و فعاليت چنين:گفت و كرد خودداري مدارس در پرورشي
مالكين با مذاكره حال در:گفت نيز استيجاري مدارس تخليه مشكل درخصوص وي
.است پيگيري حال در دادگاه در نيز آنها از برخي كه هستيم استيجاري مدارس
دادگاهها به پيشنهادهايي و نشده صادر زيادي تخليه احكام حاضر حال در:افزود وي
تحصيلي سال اول در نه شود صادر تابستان در تخليه حكم زمان تا دادهايم ارائه
.كنيم پيشگيري آن عوارض از بتوانيم تا
رجايي شهيد بينالمللي اردوگاه در كشور دانشآموزان جمع در همچنين پرورش و آموزش وزير
متون در بازنگري با آينده تحصيلي سال از:گفت (ايران شرق شمال در واقع) نيشابور
.ميشود گنجانده دانشآموزان براي غنيسازي و پرورشي پيام يك درس هر در درسي
براي را آموزشي جديد روشهاي به دستيابي امكان نزديك آيندهاي در:افزود وي
:داشت اظهار طرحها ، اين جزئيات به اشاره بدون ويكرد خواهيم فراهم معلمان
رشد قافله از نياموزد ، اگر كه برسد باور اين به و گيرد قرار متن در دانشآموز بايد
.ماند خواهد عقب توسعه و
و پرورشي برنامههاي در بايد شما:گفت دانشآموزان به خطاب پرورش و آموزش وزير
باور اين به و بياموزيد را اجتماعي تحرك و همدلي مشاركت ، كار خود ، برنامه فوق
.باشيم قهرمان منتظر نبايد اسلامي ايران آبادي براي كه برسيد
وفيزيك برق مهندسي گرايشهاي
دوم بخش - شويم آشنا دانشگاهي تحصيلي رشتههاي با
:اشاره
و علم دانشگاه استادان همكاري با كه را دانشگاهي رشتههاي با آشنايي نخست بخش ديروز
مطالب سلسله اين دوم بخش در اكنون.رسانديم چاپ به صفحه همين در ، است شده تدوين صنعت
ميشود ، منتشر عالي آموزش مراكز و دانشگاهها اول مرحله نتايج اعلام با همزمان كه
.كردهايم معرفي را برق مهندسي گرايشهاي و برق فيزيك ، رشتههاي
برق مهندسي و برق
نيروي يك عنوان به ولي است ، بوده آشنا برق نيروي با خاكي كره روي بر پيدايش بدو از بشر
بتواند روزي كه نميكرد فكر انسان اخير ، قرن دو تا.است جسته دوري آن از هميشه مرگبار
:طوس حكيم نظر مصداق به اما.درآورد خود خدمت به را عظيمي نيروي چنين
بگيرد دانش بار گر تو درخت
را نيلوفري چرخ آوري زير به
سال هزاران از برق ، نيروي بر علاوهباشد نداشته وجود ناشدني هيچ شايد انديشه قدرت با
بين رابطه كه شد آغاز آنجا از برق مهندسي داستانبود شده شناخته نيز مغناطيس نيروي پيش
.گرديد كشف يكديگر با عظيم نيروي دو اين
مغناطيسي ميدان بار اولين براي دانمارك ، در كپنهاگ دانشگاه استاد اورستد ، كريستين هانس
يك با مجاورت اثر در قطبنما عقربه كه شد متوجه او.كرد كشف را الكتريكي جريان به مربوط
بهصورت مغناطيسي ميدان كه گرفت نتيجه اين بر بنا و ميكند حركت الكتريكي جريان
در را خود مطالعات نتيجه و ميشود منتشر فضا در جريان حاصل سيم يك دور به شكل دايرهاي
.داد ارائه جولاي 1820 تاريخ 21 به مقاله يك
سيمپيچ اتصال و باتري يك به سيمپيچ يك اتصال با فاراده مايكل آگوست 1831 ، روز 29 در
جرياني دوم سيمپيچ در باتري كردن وصل و قطع با كه شد متوجه گالوانمتر يك به ديگري
آن تبع به و برق مهندسي زمينه در عظيم تحولي آغاز ساده ، ظاهر به كشف اين.ميكند عبور
يعني.است الكتريكي موتورهاي و ژنراتورها كار اساس فاراده كشف واقع در.بود بشري جامعه
الكتريكي ماشينهاي به را خود يدي كارهاي سپس و كند توليد الكتريكي انرژي بتواند بشر
نبود ، فيالبداهه امر يك فاراده كشف البته.باشد داشته انديشيدن براي فرصت تا بسپارد
آندره ولتا ، الساندرو فرانكلين ، بنجامين چون مهندسيني و دانشمندان كارهاي ادامه در بلكه
در ماركوني و اديسون توماس ماكسول ، روبرت ژول ، جيمز چون افرادي سپس و بود آمپر
و اكتشافات اين همه.دادند انجام بزرگي كارهاي برق مهندسي علمي و كاربردي زمينههاي
جرات به و داشتند بشري پيشرفتهاي در شگرفي تاثير برق ، مهندسي زمينه در اختراعات
.دانست آنها مرهون را بشر امروزي زندگي بالاي كيفيت و رفاه ميتوان
تا كه بهطوري كردند ، رشد جهان در سرعت به ميلادي ، بيستم قرن اوايل از برق شبكههاي
.شد امكانپذير زمين كره نقطه دورترين تا برق انرژي از استفاده امكان قرن اين پايان
الكترومغناطيسي امواج از استفاده زمينه در برق ، انرژي زمينههاي در پيشرفت بهموازات
آغاز در تلگرافي ساده ارتباطات.گرفت صورت شگرفي پيشرفتهاي نيز اطلاعات انتقال براي
.گرديد ماهوارهاي و تلفنتصويري امكانات به تبديل قرن پايان در بيستم ، قرن
زمينهاي برق ، مهندسيكرد ارائه برق مهندسي رشته از جامعي تعريف ميتوان مقدمه اين با
در.ميكند بحث اطلاعات و انرژي توزيع و انتقال توليد ، درباره كه است كاربردي علوم در
و انتقاليافته مصرف مراكز به برق خطوط توسط و شده توليد نيروگاهها در برق انرژي ، مورد
.كرد اشاره تلويزيون به ميتوان اطلاعات ، انتقال از مثال عنوان به.ميشود توزيع سپس
از و ميشوند الكتريكي سيگنالهاي به تبديل فيلمبرداري دوربينهاي توسط ابتدا تصاوير
دريافت گيرنده آنتنهاي توسط و ارسال فرستنده آنتن توسط الكترومغناطيسي امواج طريق
.ميشود بازسازي تصوير گيرنده دستگاههاي توسط سپس و ميشوند
تا آمدهاند بهوجود برق مهندسي زمينه در مختلفي گرايشهاي تعاريف ، اين به توجه با
قدرت ، گرايشهاي ميتوان برق ، مهندسي اصلي شاخههاي از.نمايند تامين را موردنظر اهداف
يك هر اختصار به كه برد نام را (بيوالكتريك) پزشكي مهندسي و كنترل الكترونيك ، مخابرات ،
.ميشوند تشريح
انرژي سيستم بهرهبرداري و طراحي به مربوط امور كليه شامل گرايش اين:قدرت گرايش
و اقتصادي بهصورت را الكتريكي انرژي بتوان كه بهطوري است ، مصرف تا توليد از الكتريكي
گرايش اين فارغالتحصيلان براي كاري زمينه.داد قرار مصرفكننده دراختيار لازم كيفيت با
براي بزرگ كارگاههاي و كارخانهها كليه بلكه نميشود ، برق شركتهاي به محدود تنها
مشاور مهندسي اينشركتهاي بر علاوه.دارند قدرت مهندسين به نياز خود برق شبكه مديريت
.دارند گرايش اين به وسيعي شغلي نيازهاي تاسيساتي و
فيبر مانند مختلف طرق به ارتباطات و اطلاعات انتقال به مربوط گرايش ، اين:مخابرات گرايش
و اطلاعات فناوري پيشرفتهاياست مربوطه روشهاي و تجهيزات همچنين و ماهواره و نوري
رشد واقع در.است داده افزايش را گرايش اين مهندسين به نياز اخير ، دهه دو در ارتباطات
رشد اين با متخصصين تربيت امكان صنعتي پيشرفته كشورهاي در كه است بوده حدي به پيشرفت
حاضر ، حال در.گرديدند جذب بهتر امكانات ارائه با ديگر كشورهاي متخصصان نتيجه در و نبوده
توليدكننده شركتهاي در نظامي ، همچنين و مخابراتي شركتهاي بر علاوه شغلي امكانات
.است بسيار مخابراتي تجهيزات
مدارهاي مانند الكترونيكي قطعات ساخت و طراحي به مربوط گرايش اين:الكترونيك گرايش
مانند الكترونيكي وسايل و دستگاهها ساخت و طراحي همچنين و نيمههادي وسايل و مجتمع
زندگي در كه است زياد آنقدر دستگاهها نوع اين تعداد.است تصويري و صوتي دستگاههاي
نسبتا شغلي زمينه اين دليل همين به.دارد كار و سر آنها از تعدادي با فردي هر روزمره ،
تجهيزات سازنده كارخانههاي در مهندسين اين به فراواني نيازهاي و است شناختهشده
.دارد وجود الكترونيكي
بر علاوه يعني كرد ، تلقي رشتهاي بين گرايش يك را گرايش اين بتوان شايد:كنترل گرايش
برق مهندسي رشته در.دارد وجود گرايش اين نيز مهندسي رشتههاي ساير در برق مهندسي رشته
يك يا و ساده كوچك دستگاه يك كنترل كه ميشود تجهيزاتي و روشها طراحي شامل گرايش اين
يا و سيال يك حرارت درجه ساده كنترل ميتواند كنترل اين.دارند برعهده را بزرگ كارخانه
كاري زمينه اين بر بنا.باشد آمدن فرود يا برخاستن هنگام در پهنپيكر هواپيماي يك كنترل
استفاده صنعتي امور كليه در كنترل فرآيند كه اين به توجه با و است وسيع بسيار گرايش اين
.دارد وجود صنعتي شركتهاي و كارخانجات كليه در تقريبا كاري امكانات ميشود ،
در اخير عمده پيشرفتهاي كه گفت بتوان جرات به شايد:(بيوالكتريك) پزشكي مهندسي گرايش
ميتوان باز قلب جراحي مثال عنوان به اگر.است مهندسي پيشرفتهاي مرهون پزشكي زمينه
از را بيمار قلب كه زماني مدت در را ، قلب عمل ميتواند كه است دستگاهي آن علت داد انجام
در رشته اين دليل همين به.دهد انجام است ، گرفته قرار جراحي عمل تحت و شده خارج بدنش
رشته اين دانشجويان.است گرفته قرار برق مهندسي گرايشهاي مجموعه در بتدريج اخير سالهاي
و جهت همين به داشت خواهند پزشكي آموزش نيز مقداري مهندسي آموزشهاي بر علاوه معمولا
سطح تا تحصيل ادامه آمادگي بايد رشته اين دانشجويان معمولا آموزشها حجم به توجه با
رشته اين در صورت بههر.شوند واقع مفيد بتوانند بهتر تا باشند داشته را ارشد كارشناسي
.داشت خواهد وجود خوبي كاري امكانات نيز
سال حدود 3 برق مهندسي رشته ساله دوره 4 يك در اصولا كه است يادآوري به لازم خاتمه در
دانشجويان تكميلي تحصيلات دوره در جهت همين به.است يكسان مختلف گرايشهاي در درسها
شكل به يا و خود كارشناسي دوره گرايش غيراز به گرايش در كه داشت خواهند را امكان اين
.دهند تحصيل ادامه گرايش آن در كاملتر
جمالي صادق دكتر
برق مهندسي دانشكده دانشيار
فيزيك
اين ريشه.است جذاب و مقبول مانوسوعلمي نامي مدرسهرفتهاي ، نوجوان هر براي فيزيك
مفاهيمي درباره بحث به علم اين.محيطبرماست طبيعت به فيزيك نگرش در مقبوليت
نحوه انتظار.ملموساند عموما و تجسم قابل ادراك نظر از و دقيق كاملا كه ميپردازد
الكتريكيبا جريان تفسير و تعبير آن ، بر وارد نيروهاي به توجه با پرتابه يك مسيرگزيني
ثبات و تعادل ايجاد در حاكم نظام جستوجوي الكترونها ، محركه نيروي مدنظرداشتن
تخمينعمر لايتناهي ، فضاي عظيمدر كرات بين چه و زيراتمي ذرات بين چه طبيعي ساختارهاي
سروكار آنها با عادت به آنچه با متفاوت ويژگيهاي ذراتيبا پيشبينيوجود سيارات ،
مناسب پاسخهاي كلاميافتن يك در و- طبيعت تقارندر وجود از الهام با مثلا -داريم
.است فيزيكدانان منطقگراي انديشه تراوش وهمه همه جستوجوگر كنجكاوو ذهن چراهاي براي
نيز و تمدن و مدنيت قدمت درازاي به را علم اين تاريخي پيشينه كه است منطقي منظر اين از
فيزيك تصاعدي توسعه وجود اين با.بدانيم متناسب و را ، همسو دو هر اين ارتقاي و پيشرفت
و كاربردي موارد چه و نظري زمينههاي در چه شعبآن ، و شاخهها افزايش و اخير قرن يك در
و يافتهها عصاره قبل قرن يك حدود اگر.است بوده شگفتانگيز و چشمگير بسيار مهندسي
ماكسول معادلات و مكانيك در نيوتن قوانين به آن قبل اعصار تمام در فيزيك مهم دستاوردهاي
.ميشد خلاصه-فراوانشان كاربردهاي البته و -ترموديناميك قوانين و الكترومغناطيس در
چگال ، ماده فيزيك چون وشاخههايي نسبيتي فيزيككوانتوميو مفاهيميهمچون امروزه
بالا ، فيزيكانرژيهاي يا بنيادي فيزيكذرات.نيمهرساناها رسانايي ، فوتونيك ، ابر
شاخههاي در فراوانشان كارگشاييهاي با همگي... و بيوفيزيك ليزر ، نجوم ، هستهاي ، فيزيك
در فيزيك تعالي شيب.ميشوند محسوب كلاسيك و افتاده جا كاملا پزشكيمباحثي و مهندسي
نسبيتو ظهور باشاخصههاي آن اول دهه دو در ;است نبوده كاملاثابت هم قرن يك اين
فولرينها ، ،C نظير 60 جديد ساختارهاي و كشفعناصر با اخير دهه دو در و كوانتومي فيزيك
مكانيكي اپتيكيو الكترونيكي ، خواص با كوانتومي سيمهاي نانومتريو كربني لولههاي
.ميكنند تكنولوژيخودنمايي نانو چشمانداز و دانش مرزهاي تعميق آنها جالب
و دانش توسعه در مكمليتآنها و تعامل مهندسي و فيزيك نظير تجربي علوم بارز خصوصيات از
ومستغني رياضيات از بينياز را خود نميتواند هيچگاه فيزيكدان يك;است بشري فنون
.است جوامع علمي پيشرفتهاي راز همكاريچندجانبه و تعامل اين.بپندارد مهندسي علوم از
بر علاوه -را چندجنبهاي و رشتهاي علومبين جديد ، شاخههاي رويش كه است دليل اين به
اپتومكاترونيكس رشته مثال بهعنوان.است كرده ايجاد -كلاسيك شده شناخته رشتههاي
از بعضي در كه الكترونيكاست مهندسي و مكانيك مهندسي ،(فيزيك) اپتيك رشته سه پيوندگاه
فقط ديگر كه واقعيت اين باور و نكته اين داشتن مرعي با.دارد وجود خارجي دانشگاههاي
قبول نيز و ودانشهاست تواناييها ارزشها معيار و نيستند دلربا دكتر و مهندس نظير عناويني
در و است نگذاشته تنگ كسي براي را كنكاشجايي و تحقيق حوزههاي وسعت كه حقيقت اين
همه به توصيهمن.بيمعنياند علمي پيشرفتهاي در هم ناصواب رقابتهاي نتيجه
و بروند دارند سويش به كششي كه رشتهاي و علاقه دنبال به صرفا كه است دانشپژوهانآن
.نكنند فراموش را علمي تواضع همه از مهمتر و درست برنامهريزي و پشتكار و اميد
و علاقه با كه كساني صحيح نگرش و كوشش با ما كشور در فيزيك اخير دهه چند در خوشبختانه
بديهي.است داشته چشمگير پيشرفتهايي و جلو روبه حركتي كردهاند انتخاب را درستيآن به
دانشگاههاي با مقايسه در گرچه.نيست يكسان فيزيكايران تعالي در دانشگاهها همه سهم است
من اما است ، زياد رشتهها ساير همانند هم رشته اين فاز تاخير پيشرفته كشورهاي نام صاحب
برگزيدهاند را كمبودها قبول و ماندن كه آنها چه آفرينانايران وجودافتخار شخصابه
به و مشغولند تتبع و تحقيق به جهان از ديگري نقاط در را خود وقت بيشتر كه آنهايي چه و
.ميكنم مباهات شهرهاند ، و سهيم پژوهشفيزيك در صورت هر
در عمر از سالي چند صرف كه است پرسش كتمانناپذيراين واقعيت يك فيزيك؟ انتخاب چرا
منظر دو از.ميآورد ارمغان به را بازدهي و نتايج چه خاص رشتهاي يا گرايش مطالعه
است ، مهم هم حق به كه اول ديدگاه از.دارم پرسش اين براي پاسخ دو خواهي تعالي و روزمرگي
طي كه جامعي و دشوار نسبتا مهندسي و علمي برنامههاي با فيزيك"خوب"فارغالتحصيل
تدريس رشتهنظير اين تخصصي كارهاي در توانايي بر علاوه ميگذراند خود دانشگاهي دوران
هستهاي ، و اتمي مراكز به پژوهشگاههايوابسته و مراكز در كار يا و رياضي فيزيكو علوم
نظير مهندسي رشتههاي فارغالتحصيلان از انتظاراتيكه از بسياري برآورد پتانسيل
كوتاه دورههاي گذراندن با احتياط قيد با ) دارد هم ميرودرا مواد برقو كامپيوتر ،
.(است ضروري مهندسي فارغالتحصيلان معمولابراي آموزشيكه
تحقيق عشقبه و ابداع و تحليل قدرت با فيزيك خوب دانشآموخته عميقتر نگرشي در اما
الزام و فنون و علوم وابستگي شد ، اشاره كه همانگونه*ميكند جستوجو را عاليتري اهداف
روييك فرا زياديرا امروزراههاي علمي بديع و جديد زمينههاي در همفكري و مشاركت
رشتههاي اخيردر سالهاي در كه دانشجوياني نيستند كم.ميدهد قرار پژوهشگرفيزيك
كساني يا و دادهاند تشخيص خود واقعي راعلاقه فيزيك و رويگردانده مهندسي يا و پزشكي
تحصيل به است پزشكي يا مهندسي رشتههاي ديگري و فيزيك يكي كه رشته دو توامادر كه
لابد و ميكنند فيزيك پژوهشدر صرف را خود هم و بيشتروقت آنها از بسياري مشغولندو
.ميكند ارضا را آنها بيشتر فيزيك
فيزيك استاد -فرمان حسين دكتر
ساختارهايي سوبا يك از كه كند سير دنيايي ميتوانددر دانشجو كه است وادي اين در *
نقش آنها در مناسب تغييرات و خواص بررسي و ايجاد در خود كه ميليمتر ، از كوچكتر بار صدها
را خورشيداو از بزرگتر بار ميليونها عوالمي طرفي از و باشد داشته سروكار دارد ، اساسي
.وادارد تفحص به
|