كشور دانشگاههاي روساي نشست ششمين و چهل
شد برگزار
مسابقات دوره بيستمين در گذشته پنجشنبه
كرد شهر در كشوري دانشآموزي
مطالعه و شعر داستاني ادبيات بخش برگزيدگان
شدند معرفي تحقيق و
را خودمان اطلاعات نبايد :جامعي مسجد احمد
بگيريم بيگانه رسانههاي از
معين محمد استاد زندهياد بزرگداشت مراسم
ميشود برگزار
كشورهاي جهانگردي بازار نمايشگاه
ميشود برگزار خاورميانه
تحميل؟ يا تحقيق
كشور دانشگاههاي روساي نشست ششمين و چهل
شد برگزار
و علمي مراكز و موسسات دانشگاهها ، رئيسان سراسري نشست ششمين و چهل:فرهنگي علمي گروه
دانشگاه پايه علوم دانشكده در پنجشنبه روز فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت تحقيقاتي
.شد آغاز بابلسر در مازندران
امور مديريت راهكارهاي بررسي به كشور سراسر دانشگاههاي روساي سهروزه نشست اين در
و دانشگاهها فضاي آسيبشناسي كاركنان ، رفاهي و معيشتي وضعيت فرهنگي ، و دانشجويي
دانشگاهها ، اجتماعي و فرهنگي منزلت ارتقاء دانشجويي ، محيط اجتماعي سياسي چالشهاي
و فناوري و تحقيقات علوم نظام ساختاري تحول درخشان ، استعدادهاي شكوفايي و جذب شناسايي ،
.پرداخت خواهند پژوهش و آموزش كيفيت ارتقاي
مسابقات دوره بيستمين در گذشته پنجشنبه
كرد شهر در كشوري دانشآموزي
مطالعه و شعر داستاني ادبيات بخش برگزيدگان
شدند معرفي تحقيق و
مسابقات دوره بيستمين اختتاميه:شهركرد به همشهري اعزامي خبرنگار:فرهنگي علمي گروه
معاونت و پرورش و آموزش مسئولان پسر ، دانشآموزان حضور با تحقيق و مطالعه شعر ، داستان ،
بخشهاي برگزيدگان و برگزار شهركرد در گذشته پنجشنبه اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي
.شدند معرفي مختلف
ميلاد دوم و اول پايه در و داستان بخش در كرد ، شهر به همشهري اعزامي خبرنگار گزارش به
و سوم پايه در ورجاني حسيني مصطفي سيد و "سفر" داستان با فارس استان از بوشهري ظريف
.دادند اختصاص خود به را نخست عناوين "باطله روزنامه" داستان با پيشدانشگاهي
و سوم پايه در ابراهيمي محمدحسين و دوم و اول پايه در گنجي ابوالفضل شعر بخش در
.كردند كسب را نخست مقام پيشدانشگاهي
محمد و كريواني مسعود صادقي ، اميد قبادي ، امير اماني ، حميد نيز تحقيق و مقاله بخش در
.شدند اول خراسان استان از مشتركا ريحاني
عنوان به سال از 20 پس مراديكرماني هوشنگ حضور كه شد برگزار حالي در بيستم جشنواره
و مطالعه بخش دو داوران هيات سوي از و جشنواره اين در همچنين.ميكرد توجه جلب داور
انتقاد موضوع و سوژه دادن در محدوديت ايجاد از داستاني ادبيات بخش داوران هيات و تحقيق
و دانشآموزان كارهاي در داستاني پيشرفته فرمهاي حضور از همچنين بيانيه اين درشد
انتقاد آثار اين در شادي و طنز نبود از عوض در اما تقدير اجتماعي مسائل به آنها پرداخت
.شد
را خودمان اطلاعات نبايد :جامعي مسجد احمد
بگيريم بيگانه رسانههاي از
گونهاي به يكديگر با داخلي رسانههاي مشاركت بايد اخبار انعكاس در:فرهنگي علمي گروه
.بگيريم خارجي رسانههاي از را خودمان اطلاعات نشويم مجبور كه باشد
نشست در مطلب اين اعلام با پنجشنبه روز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد
فعاليتهاي گزارشهاي و اخبار محدود انعكاس از كشور از خارج در ايران فرهنگي رايزنان
.كرد انتقاد داخلي رسانههاي در فرهنگي
با ايران فرهنگي رايزنيهاي جديتر و گسترده همكاري خواستار همچنين وي ايرنا ، گزارش به
.شد كشور از خارج در اسلامي جمهوري خبرگزاري دفاتر
بستهشدن:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت تبليغاتي و مطبوعاتي معاون نشست اين ادامه در
شبان.دارد كشور از خارج در فرهنگي رايزنان فعاليت در تبعاتي كشور داخل در نشريه هر
شكلگيري روند در ولي باشد ، دلسردكننده اول درجه در شايد مطبوعات توقيف:افزود شهيدي
.است طبيعي امري چالشها گونه اين حكومت
دستاندركاران ابتكار و جستجوگري روحيه تا ميشود باعث مطبوعات بستهشدن وي ، گفته به
.شود شكوفاتر مطبوعات
معين محمد استاد زندهياد بزرگداشت مراسم
ميشود برگزار
فرهنگسراي در مرداد معين 27 محمد دكتر استاد ياد زنده بزرگداشت مراسم:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار پايداري
تهران شهرداري هنري فرهنگي سازمان منطقه 14 توسط معين دكتر ارزنده خدمات از تجليل مراسم
دانشكده و تهران دانشگاه انساني علوم و ادبيات دانشكده زندهياد ، آن خانواده همكاري با
.ميشود برگزار طباطبائي علامه دانشگاه خارجي زبانهاي و ادبيات
آن زندگي فيلم معين ، دكتر خانواده و شاگردان همفكران ، سخنراني بر علاوه مراسم اين در
معين دكتر آثار از نمايشگاهي نيز مراسم اين حاشيه در.ميشود گذاشته نمايش به نيز مرحوم
.شد خواهد برگزار ساعت 17 معين دكتر از تجليل مراسمبرگزارميشود
كشورهاي جهانگردي بازار نمايشگاه
ميشود برگزار خاورميانه
و گردشگري هفته با همزمان خاورميانه كشورهاي جهانگردي بازار نمايشگاه:فرهنگي علمي گروه
بينالمللي نمايشگاههاي دائمي محل در - امسال مهر هفتم تا سوم - جهانگردي جهاني روز
.ميشود برگزار شيراز
:گفت مطلب اين اعلام با ايران جهانگردي صنعت استراتژيك مطالعات موسسه رئيس اسدزاده هاشم
فراوان ظرفيتهاي بويژه گردشگري زمينه در ايران توانمنديهاي معرفي هدف با نمايشگاه اين
صنعت در خارجي و داخلي سرمايههاي جذب نيز و جهانيان به گردشگري بخش در فارس استان
.شد خواهد برگزار ايران جهانگردي
ميكنند ، شركت نمايشگاه اين در فارس خليج حاشيه كشورهاي از تعدادي كه اين به اشاره با وي
فارس ، استانداري همكاري با خاورميانه كشورهاي جهانگردي بازار نمايشگاه:داشت اظهار
نمايشگاههاي فارسشناسي ، شركت بنياد فارس ، استان جهانگردي و ايرانگردي سازمان
.شد خواهد برگزار فارس بينالمللي
تحميل؟ يا تحقيق
كشور مدارس در "دانشآموزي پژوهشهاي" طرح موفق اجراي چگونگي درباره تاملاتي
.ميكنم فراموش "بگويي" من به اگر
.ميآورم خاطر به "بياموزي" من به اگر
.ميگيرم ياد كني ، "درگير" اگر اما
*****
غذا من به وعده يك او بدهد ، من به ماهي يك كسي اگر:ميگويد كه است شرقي ضربالمثل يك
سه كسي اگر و است داده غذا من به وعده دو او بدهد ، من به ماهي دو كسي اگر.است داده
بياموزد ، من به "ماهيگيري" كسي اگر اما.است داده غذا من به وعده سه او بدهد ، من به ماهي
.است داده غذا من به عمر يك
با و ملت كوشش و تلاش سالها از بعد و گرفت صورت ايران حكومتي نظام در كه تحولي از پس
تحت نيز جامعه تمام و شد تبديل اسلامي جمهوري به شاهنشاهي نظام ،(ره)امام آگاهانه رهبري
و آموزش نظام نبود ، دور به تحول اين از كه نهادهايي از يكي گرفت ، قرار تحول اين تاثير
متصديان يكبار وقت هرچند و كرد رسوخ نيز جامعه فرهنگ در تحول ، اين.بود ايران پرورش
و مدت كوتاه اهداف به پرورش ، و آموزش نظام در جزيي و كلي تغييرات با ميكردند تلاش امور
بود ، آن متولي پرورش و آموزش نظام كه مثبتي كارهاي از يكي.دستيابند خويش درازمدت
.ميگرفت صورت ناپيوسته صورت به و متمادي ساليان طي كه بود درسي كتابهاي از بعضي تغيير
"حافظه" فقط قبل سالهاي مطابق داشتند قصد كشورمان تربيت و تعليم متصديان چون
فعال و پويا جهت در را دانشآموزان كه داشتند براين سعي يعنينشود تقويت دانشآموزان
.پذيرد صورت واقعي صورت به "يادگيري" امر و شود تفهيم آنها به مطالب تا دهند قرار شدن
اعلام و كرد تغيير...و فارسي ادبيات اجتماعي ، تعليمات كتابهاي قبل سال چند مثلا
مولفين.شود داده آموزش دانشآموزان به بعد چند كتابها ، اين طريق از است قرار كه كردند
در توالي ابتدا ، كتابها ، مطالب در شده سعي كه نوشتند و گفتند خود مكتوبات و جلسات در
صورت به مطالب در...و جامعهشناسي روانشناسي ، اجتماعي ، ديد و شده رعايت سالها طي
و معلمسالاري محور حول تنها آموزش كه بودند آن دنبال به مولفان.شود گنجانده پيوسته
يادگيري امر و جريان تا باشد حكمفرما دانشآموز و معلم بين تعاملي و نباشد محوري معلم
ارائه شيوه در شد سعي مطالب ، در تغييرات متعاقب رو همين از.بگيرد صورت بهتر و دقيقتر
و غيرفعال و مقطعي صورت به اوقات گاهي تغييرات اين.بگيرد صورت تغييراتي نيز آموزش و
آموزش نظام در اخير سال چند طي كه مباحثي از يكي.است بوده فعال صورت به نيز مواقع برخي
توسط "پژوهش و تحقيق" انجام گرفته ، قرار مدنظر تدريس فرآيند نيز و كشورمان پرورش و
ندارد ، وجود شبههاي و شك هيچگونه آن بودن مثبت و اصلجريان در چه اگر.است دانشآموزان
.است بسيار سخن و بحث عمل ، و اجرا شيوه در اما
متعاقب شد خواسته دبيران از و ارسال مدارس به بخشنامهاي تحصيلي 8079 سال اوايل
صحبت.كند تغيير نيز دانشآموزان آموختههاي از ارزشيابي شيوه امتحانات ، "شدن دونوبتي"
توسط تحقيق كه نشد گفته ولي.آمد پيش "تكليف نمره" و "تحقيق نمره" ،"مستمر" نمره از
نظارت و دانشآموزي تحقيق يك مختلف مراحل باشد؟ بايد چگونه آن ارزشيابي و دانشآموزان
و معلمان توسط مرتب بهطور كه ديگري سوالهاي و بگيرد؟ صورت بايد چگونه معلمان
اين به موضوع يك چرا نيست معلوم ميگفتند معلمان.ميشد مطرح آموزش دستاندركارانامر
است؟ گرفته صورت مديران و معلمان توجيه و مقدمهچيني بدون مهمي ،
كليه در احسن نحو به دانشآموزي پژوهشهاي تا كنيم چه ميپرسيدند مسئولان از معلمان
شده تعيين متعالي هدفهاي به و شده اجرا (دبيرستان و راهنمايي دبستان ، ) آموزشي مقاطع
برسد؟
قبل سال از و شد مختلف ، مطرح دروس در دانشآموزان پژوهش و تحقيق موضوع كه اين رغم به
معلمان توسط مسائلي عمل مرحله در ولي شد ، گرفته نظر در آنها ارزشيابي براي هم نمرهاي
:بود زير شرح به آنها اهم كه ميشد مطرح
است؟ طرحي چه ديگر ، اين كه يكديگر از معلمان مكرر سوال -
.نداريم تحقيق براي وقتي -
.آن صحيح اجراي نحوه و دانشآموزي پژوهش طرح از معلمان كافي و لازم آگاهي عدم -
.واحد طرح يك مورد در دبيران كردن رفتار سليقهاي -
و ميشود بچهها خواندن درس مانع تحقيق امر كه مورد اين در دانشآموزان اولياي اعتراض -
.ميدارد وا درس از را آنها
موارد و آنها اولياي و دانشآموزان براي است تحميلي امر اين و است هزينهبردار تحقيق ، -
.گفت خواهم سخن آنها از "مساله بيان" بخش در كه ديگر
براي طرحي طراحي به كه شدم برآن پرورش ، و آموزش در شاغل دبير عنوان به بنده اساس ، براين
زير بخشهاي در را خود طرح لذا.كنم اقدام مطالعهموردي صورت به دبيرستانها سطح در اجرا
:كردم طبقهبندي
.پرسش طرح و موضوع -
.مساله بيان -
.مساله راهحلهاي بررسي -
.راهحل مناسبترين انتخاب -
.(موردنظر تغيير ايجاد) راهحل اجراي -
.شده ايجاد تغيير اعتباريابي و ارزشيابي -
.پژوهش گزارش كردن مكتوب -
دبيرستان دوم پايه دانشآموزان به تحقيق روش آموزش:موضوع
و آن اجراي چگونگي و تحقيق مورد در دانشآموزان مكرر پرسشهاي شد ، مطرح كه همانطور
و دانشآموزان بيتفاوتي و بيعلاقگي و زمينه اين در آنان آگاهي عدم و اوليا اعتراض
.شد مناسب راهحل براي جستجو نهايت در و (مشكل طرح) پرسش اين ايجاد سبب اوليا
مساله بيان
:بود ضروري زير متعدد دلايل به دانشآموزي پژوهشهاي مساله طرح
;تحقيق طرح مورد در دبيران كافي و لازم آگاهي عدم -
مسئولان و دستاندركاران از طرح اجراي چگونگي مورد در دبيران توسط مكرر پرسشهاي -
;مربوطه
درباره شده ابلاغ واحد طرح مورد در دبيران كردن رفتار سليقهاي و هماهنگي عدم -
;دانشآموزي پژوهشهاي
صفحات در را تحقيق ديگر بعضي و صفحهاي يك تحقيقات دانشآموزان از معلمان از بعضي -
پژوهشهاي مساله بررسي ضرورت دلايل از يكي خود تناقض ، اين و ميكنند طلب بيشتر
.است دانشآموزي
صحيح روش و تحقيق روش چگونگي مورد در معلمان از دانشآموزان مستمر پرسشهاي و مراجعه -
;شده ارائه تحقيقهاي دادن انجام
اصول با كارشناسان اظهارنظر براساس دانشآموزان ، توسط شده انجام تحقيقات از بسياري -
.است نبوده منطبق تحقيق صحيح
.ميشوند متحمل تحقيق انجام براي كه هزينههايي به دانشآموزان اعتراض -
انجام براي مدارس كتابخانههاي در لازم و مرجع كتابهاي نبودن به دانشآموزان اعتراض -
.شده معين تحقيقهاي
بردار هزينه وقتگير ، را كار اين كه جهت اين به تحقيق ، امر در دانشآموزان رضايت عدم -
.ميدانند خود خواندن درس مانع و
اين به نسبت و خسته حد از بيش را دانشآموزان مختلف ، دروس در تحقيق انجام بودن همزمان -
زبان ، مثل متفاوت درس چند مورد در تحقيق چند بايد ماه ، يك در كه چرا.ميكند بيرغبت كار
.دهند انجام را...و عربي فارسي ، ادبيات
اين ميگويند و نميدانند خودشان سن مناسب را شده ارائه تحقيقات دانشآموزان از بعضي -
.برنميآييم آن انجام عهده از و است سنگين ما براي تحقيق
آنها از خيلي دهيم ، انجام همزمان تحقيق چندين هستيم مجبور چون ميگويند دانشآموزان -
ياري به را...و دايي عمه ، خاله ، مادر ، پدر ، تكليف رفع براي و نميدهيم انجام خودمان را
.كنيم كسب نمرهاي تا ميگيريم
تحقيق ، كه اين و مدارس به تحقيق مورد در دانشآموزان اولياي اعتراض و مراجعه -
.بازميدارد خواندن درس از را آنها و ميكند درگير را فرزندانشان
كنند ، مساعدت را فرزندانشان تحقيقات از بعضي در نميتوانند چون دانشآموزان اولياي -
.ميدانند زمينه اين در خودشان آگاهي عدم را علت
هزينهبردار ميگويند و ميكنند اعتراض خود فرزندان توسط تحقيق امر به اوليا از بعضي -
.است
در تقريبا ولي است ، شده قرارداده دانشآموزان تكليف جزو پژوهش و تحقيق انجام چند هر -
باشند ، شده مسلح دانشآموزان كه آن بدون يعني ، .است نشده داده آنها به آموزش جايي هيچ
.فرستادهايم جنگ به را آنها
فوايدي چه تحقيق علمي ديدگاه از
باشد؟ داشته ميتواند
-ياددهي فرآيندهاي با رويارويي براي را ودانشآموزان خانوادهها تحقيق ، نجام وا آموزش -
.ميكند آماده امروزي پرچالش جهان در يادگيري
.كند هدفمند را دانشآموزان مدرسه از خارج فعاليتهاي ميتواند ;تحقيق روش آموزش -
كيفيت با و كمتر زمان مدت در مطلوب يادگيري -ياددهي فرآيند تحقيق ، صحيح روش آموزش با -
.ميشود ميسر بيشتر
دورههاي در بويژه بعد سالهاي براي را دانشآموزان ميتواند تحقيق ، روش صحيح آموزش -
دانشآموزان ، به پژوهش و تحقيق صحيح آموزش با ميخواهيم درواقع.كند آماده عالي آموزش
داده غذا آنها به عمر تايك ماهيگيري آموزش با واقع در و كنيم محقق را شرقي ضربالمثل آن
.باشيم
دهيم نشان دانشآموزان به را مسايل با شدن درگير راه ميتوانيم تحقيق ، روش آموزش با -
.برود بين از يادگيري -ياددهي كار در يكنواختي و شده وفعال پويا فكرشان و ذهن تا
مناسب راهحلهاي بررسي
ميان در پژوهش فرهنگ توسعه براي را مناسبي راهحلهاي داديم ، انجام كه مطالعاتي در
:كرديم احصاء دانشآموزان ،
براي تحقيق تنها نه كه اين جهت در دانشآموزان اولياي براي توجيهي جلسه گذاشتن -
.دارد نيز مثبت اثر آنها آموزش امر در بلكه ندارد ، ضرر بچههايشان
.كشور سراسر مدارس در محترم دبيران توجيهيبراي جلسههاي برگزاري -
.ودانشآموزان دبيران اوليه توجيه در صاحبنظران از استفاده -
مد نيز و درسي برنامههاي در گروهي و تحقيقي كارهاي انجام براي ساعتي گرفتن نظر در -
.پرورشي برنامههاي در پژوهشي كارهاي دادن قرار نظر
به.درسيشان تحقيقهاي انجام جهت دانشآموزان استفاده براي مدرسه كتابخانه كردن فعال -
مدرسه نياز مورد و مرجع كتابهاي مختلف ، رشتههاي معلمين سال ابتداي از ترتيبكه اين
براي تادانشآموزان كند تهيه كتابهارا اين كه بخواهند او از و معرفي كتابدار به را
دبير هر زمينه ، اين درباشند داشته دسترسي كتابها ، ساير نيز و مرجع كتابهاي به تحقيق
.باشد داشته مستقيم همكاري مدرسه كتابدار با ميتواند
تحقيق" زمينه در كه مقالاتي و جزوهها كتابها ، تهيه جهت از مدرسه كتابخانه كردن غني -
.شدهاند تاليف بعددانشآموزي در بويژه "پژوهش و
ديد معرض در ديگر مدارس حتي يا قبل سالهاي دانشآموزان توسط شده انجام تحقيقي كارهاي -
.بگيرد قرار دانشآموزان
ميتواند واقع ، در كه درس كلاسهاي در دانشآموزان شده انجام تحقيقهاي بررسي و نقد -
.شود محسوب كار حين در و غيرمستقيم آموزش نوعي
.دانشآموزان وگروهي فردي فعاليتهاي انجام جهت درس كلاس از دقايقي اختصاص -
.شود تفهيم متوالي جلسات در و درس كلاسهاي در عملي و تئوري صورت به "پژوهش روش" -
وبه گرفته صورت شده ، انجام چهارچوبهاي مطابق كه تحقيقاتي و شده پذيرفته تحقيقهاي -
.شود داده توضيح و معرفي كلاس سر موفق ، تحقيقهاي ديگر تعبير
ومورد شده معرفي نيز آنها كار و معرفي پژوهش امر در نمونه ودانشآموزان موفق افراد -
.بگيرند قرار تشويق
گنجانده دانشآموزان آموزشي برنامههاي در درسي واحد يك صورت به پژوهش و تحقيق روش -
.نشود
.ببينند زمينه اين در را لازم آموزش پرورشي ، مربيان و كتابداران -
از آنها براي آن ارسال و دبيران و دانشآموزان اولياي آموزش جهت مصور بروشورهايي تهيه -
.پرورش و آموزش طريق
براي را راهحلها ملموسترين و بهترين كارها ، اين انجام با بتوانيم كه هستيم اميدوار
آموزش جهت در موثر گامي طريق ، اين از و كنيم پيشه خود دانشآموزان وپرورش آموزش
ومبتكر خلاق پويا ، ذهن با دانشآموزاني داشتن كه هدفمان تابه برداريم "تحقيق روش"صحيح
غذا آنها به هميشه براي تا بياموزيم ، آنها به را ديگر ، ماهيگيري عبارت بهشويم نائل هست ،
.باشيم داده
رضايي معصومه
|