بر نظارت هيات بررسي خواستار نعيميپور
شد نو روز توقيف درباره مطبوعات
نفر گلستان 42 شرق در سيل قربانيان شمار
شد اعلام
شد آغاز خانواده مشاوره كانونهاي فعاليت
درس كلاس هزار 13:پرورش و آموزش وزير
ميشود ساخته كشور در جديد
نميشود محقق توسعه مطبوعات مشاركت بدون
شده محاكمه وكلاي حقوق پيگير وكلا كانون
باشد
شد منتشر آفتاب
كودكان در خشم كنترل
ندارد وجود لولويي
بر نظارت هيات بررسي خواستار نعيميپور
شد نو روز توقيف درباره مطبوعات
در مشاركت فراكسيون رئيس و "نو روز" روزنامه مديرمسئول نعيميپور محمد:اجتماعي گروه
توقيف بررسي خواستار مطبوعات بر نظارت هيات رئيس و ارشاد وزير به نامهاي ارسال با مجلس
.شد نظارت هيات در "نو روز" روزنامه
عمومي دادگاه شعبه 1410 مستند به اشاره با نعيميپور رويداد ، اينترنتي سايت گزارش به
كه مطبوعات قانون ماده 33 ب بند استناد به "نو روز" روزنامه توقيف قرار صدور بر تهران
نشريه با كه بهنحوي ديگر نشريه نوع هر انتشار نشريه ، يك توقيف از پس" ميدارد مقرر
:است نوشته "...است ممنوع شود ، مشتبه شكل و علامت نام ، نظر از مذكور
شامل قطعا و است "ديگر نشريه يك توقيف از پس نشريه يك انتشار" به ناظر ماده 33 ، ب بند
تاريخ 30/9/80 در كه نو روز روزنامه از.نيست ميشوند منتشر همزمان بهصورت كه نشرياتي
تاريخهاي 7/11/80 شمارهدر دو اين از پيش كرده ، دريافت انتشار پروانه
آن انتشار ايناگرچه بر بنا.شدهاست و 13/11/80منتشر
نميتوان را نو روز لذا.است شده منتشر نوروز با همزمان صورت به ، ولي بوده نامنظم
جهت اين از صادره قرار اين بر بنا.ميشود منتشر نوروز از پس كه كرد تلقي روزنامهاي
.است اشكال مورد
نام ، نظر از جديد نشريه شباهت ماده 33 ، ب بند صدق براي اصلي ضابطه است داده ادامه وي
در مندرج اسامي ايراد از نظر قطعاست توقيفشده نشريه با شكل ، و علامت
روز شكل و علامت بين شباهتي كمترين "نو روز" كه است مطرح اينجا در نيز ايراد اين بند 1 ،
.ندارند يكديگر با شباهتي نيز نشريه دو نام.نيست قابلملاحظه نوروز و نو
نداشته مصداق نو روز مورد در ب بند اصلي ضابطه ميفرماييد ، ملاحظه كه چنان نيز اينجا در
ديگر شرط.است نادرست و بيوجه كاملا روزنامه توقيف و بند اين به محترم قاضي استناد و
نشريه همان جديد ، نشريه كه كند تصور و شده اشتباه دچار نشريه مخاطب كه است اين ب ، بند
.است شده توقيف
نفر گلستان 42 شرق در سيل قربانيان شمار
شد اعلام
آمارتاييد آخرين:گفت گلستان استان غيرمترقبه حوادث ستاد دبير:ايرنا
شرق در اخير سيل شدن جاري براثر نفر شدن42 كشته از حكايت شده
.دارد گلستان
تعداد اين از:افزود ايرنا خبرنگار با وگو گفت در جمعه روز "صفوي ابوالقاسم"
.است شده داده تحويل آنها خانوادههاي به و شناسايي جسد تاكنون 20
.است شناسايي حال در مفقودين خانوادههاي حضور با نيز اجساد بقيه وي ، گفته به
و ارتش بسيج ، نيروهاي از تن هزار يك از بيش گذشته روز دو طي:داشت اظهار وي
حضور سيلزده مناطق در باختگان جان پيكرهاي كردن پيدا براي احمر هلال امدادگران
.داشتند
شرق سيل قربانيان احتمالي اجساد يافتن براي تجسس گروه كار:شد يادآور صفوي
.دارد ادامه همچنان گلستان
اعلام قبلا سيل اين قرباني اسامي 10:كرد خاطرنشان كشتهشدگان اسامي درمورد وي
تحويل خانوادههايشان به جمعه ظهر تا اجسادشان ديگركه قرباني واسامي 10 شده
.ميشود اعلام آينده ساعات تا شد ، داده
شد آغاز خانواده مشاوره كانونهاي فعاليت
غرب در شهروندان مشكلات و مسائل از بخشي حل تقاضاي به پاسخگويي براي:اجتماعي گروه
.كردند آغاز را خود كار تحصيل و ازدواج جوانان ، خانواده ، مشاوره كانونهاي تهران
خبرنگاران جمع در تهران شهرداري پنج منطقه هنري و فرهنگي مراكز مدير دباغي ستار عليرضا
دو مدت همين طي و بوده چشمگير اخير هفته دو طي مراكز اين فعاليت:كرد خاطرنشان همچنين
آيه ، ميثاق ، كانون چهار به خانواده و تحصيلات ازدواج ، مسائل حل براي شهروند و 700 هزار
اين در مشاركتي فرهنگ خانه سه شدن آماده از وي.كردهاند مراجعه منطقه اين در محصل و نور
سه تجهيز كار تهران غرب در فرهنگي مراكز خلا از بخشي كردن پر براي:گفت و داد خبر منطقه
به بزودي و شده آغاز انصاري و جنتآباد جنگل ، سردار محلههاي در مشاركتي فرهنگ خانه
.ميرسد بهرهبرداري
بازار ، پنجشنبه نقاشي ، و طراحي ايستگاه خياباني ، تاتر برنامههاي نشست اين در دباغي ستار
:گفت و كرد اعلام پنج منطقه تابستاني برنامههاي از را فيلم نقد جلسات و شعر شبهاي
از بهرهگيري به نوجوانان و جوانان ويژه به خانوادهها فراغت اوقات غنيسازي جهت در
در شهريور شهروندان پرشكوه حضور با بادبادكها جشنواره منطقه اين غرب شمال طبيعي مواهب
.ميشود برگزار شهران ارتفاعات
درس كلاس هزار 13:پرورش و آموزش وزير
ميشود ساخته كشور در جديد
كشور دانشآموزان براي جديد درس كلاس هزار امسال 13:اسلامي جمهوري خبرگزاري - كرمانشاه
.شد خواهد ساخته
كرمانشاه در ايرنا به مطلب اين اعلام با پنجشنبه روز پرورش و آموزش وزير حاجي ، مرتضي
ساخته مردمي كمكهاي محل و خير افراد توسط كلاس هزار سه درس كلاس تعداد اين از:گفت
.ميشود
آموزشي مسايل زمينه در ساختمان دستگاه هزار نيز 71 جاري سال پايان تا وي ، گفته به
.رسيد خواهد بهرهبرداري به كشور سطح در دانشآموزان
از اما نداريم خاصي مشكل كشور در درس كلاس تعداد زمينه در حاضر حال در:كرد تصريح وي
.هستيم مواجه مشكل با كلاسها بودن مناسب و استاندارد لحاظ
مقطع در شبانهروزي مدارس ساخت نيز روستايي و محروم مناطق براي همچنين امسال:گفت وي
.است گرفته قرار كار دستور در راهنمايي و ابتدايي
نميشود محقق توسعه مطبوعات مشاركت بدون
:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت رسانههاي تحقيقات و مطالعات مركز رئيس:اجتماعي گروه
.شد نخواهد محقق توسعه رسانهها و مطبوعات فعال مشاركت بدون
در حركت براي:افزود كاشان خبرنگاران از تجليل آيين در شب چهارشنبه "فرقاني مهدي محمد"
ما ذهن در توسعهاي نگرش كه زماني تا و داريم نياز يافته توسعه انسانهاي به توسعه مسير
.شد نخواهد محقق توسعه نيايد ، بوجود
مناسبي بستر نميتوان باشد ، نداشته وجود سياسي توسعه جامعه در كه زماني تا:گفت فرقاني
و مطبوعات پرورش ظرفيت جامعهاي تا وي ، گفته به.كرد پيدا اقتصادي توسعه براي
توسعه روزنامهنگاري توانست نخواهد نياورد ، بوجود خود درون در را آزاد روزنامهنگاران
.آورد بوجود را
در ما جامعه:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت رسانههاي تحقيقات و مطالعات مركز رئيس
به بايد و نيست بعدي تك امر يك توسعه و است تحول و گذار حال در جامعهاي يعني توسعه حال
دانست مهم بسيار را گذار دوره در گفتوگو زبان انتخاب وي.شود نگاه مجموعه يك بعنوان آن
.كند تفاهم ايجاد بتواند تا باشد نرم گفتار زبان بايد:افزود و
مردم به و ميبخشند ارتقا را اجتماعي رشادت و بلوغ توسعهنگر مطبوعات:كرد تصريح فرقاني
:افزود ويدهد پاسخ شما به است موظف دولت و هستيد تشخيص و حق صاحب هم شما كه ميگويند
و كنيم جدا مطبوعات از را تلويزيوني و راديويي شبكههاي آزادي نميتوانيم امروز ما
رسانه از محروم و مانده حاشيه در گروههاي مذهبي و نژادي قومي ، سياسي ، دلايل به نبايد
.باشيم داشته
بوده آمرانه و عمودي رابطه حكومتشوندگان و حكومتگران بين رابطه تاريخ در وي ، گفته به
و سياسي رانت يك بعنوان مطبوعات انتشار:گفت وي.هستيم افقي رابطه يك خواهان ما و است
داشته گفتن براي حرفي حداقل بايد نشريه يك راهاندازي براي فرد و است شده نگاه اقتصادي
.باشد
شده محاكمه وكلاي حقوق پيگير وكلا كانون
باشد
پرونده بررسي براي دادگستري وكلاي از گروهي جلسه پنجشنبه روز ظهر از بعد:اجتماعي گروه
بهسر اوين زندان در اينك كه زنجيرهاي قتلهاي قربانيان خانواده وكيل زرافشان ، ناصر
.شد تشكيل دادگاهها سوي از شده محكوم وكلاي ساير و ميبرد
حضور با كه جلسه اين در ،(ايسنا) ايران دانشجويان خبرگزاري حقوقي خبرنگار گزارش به
سلطاني ، عبدالفتاح سيفزاده ، سيدمحمد ،(زرافشان ناصر وكيل) فروغي جداري محمدعلي
برگزار زرافشان خانواده همچنين و غيرت فريده جيوار ، حسين سرداريزاده ، اكبر محمدشريف ،
مكاتباتي شد ، مقرر پروندهها ساير و زرافشان ، ناصر پرونده به رسيدگي روند بررسي ضمن شد ،
و بگيرد صورت رئيسجمهوري همچنين و دادگستري وكلاي كانون اسلامي ، شوراي مجلس رئيس با
.شود اعلام و تهيه نامهها متن
:گفت ايسنا ، خبرنگار به زرافشان ناصر وكيل فروغي ، جداري محمدعلي جلسه اين در همچنين
ادامه (ره)خميني امام بيمارستان و قانوني پزشكي در زرافشان ناصر معاينات آينده ، هفته
او روحيه ;ميبرد سر به اوين زندان آموزشگاه بند 3 در حاضر حال در وي و داشت خواهد
.ميباشد تماس در خود خانواده با تلفني بهصورت و است خوب بسيار
دادگستري ، وكلاي كانون به نامهاي ارسال با دادگستري وكلاي از جمعي راستا همين در
.شدند خواستار را وكلا از بعضي عليه اخير محكوميتهاي درخصوص كانون اين پيگيري
جمعي:است آمده نامه اين از بخشي در ايران ، دانشجويان خبرگزاري حقوقي خبرنگار گزارش به
حساس پروندههاي از دفاع مسئوليت زنجيرهاي ، قتلهاي پرونده افتتاح زمان از همكاران از
را مادي نفع هيچ راه اين در و بوده عهدهدار را مطبوعاتي و سياسي مختلف سطح در ملي و
دستهاي گويياند گرفته قرار غيرمترقبه حوادث معرض در مستمر بهطور و نداشته انتظار
عدالتخواهي و انديشه و علم جز سرمايهاي كه وكلا اين با تا دارند تصميم پنهان
نتيجه در و فوق پروندههاي از كنارهگيري به وادار را آنها و كنند مقابله نداشتهاند ،
كه گونهاي به نمايند ملي خطير پروندههاي پذيرش عدم و سكوت به وادار را وكلا جامعه
پنجاه تحمل و حبس سال پنج رابه زرافشان ناصر دكتر آقاي جناب دانشمند و گرامي همكار
جامعه به توهين دادگستري وكيل يك براي شلاق حكم صدور صرف آيا كردهاند ، محكوم شلاق ضربه
نميشود؟ محسوب وكلا
حكم و قرار پيگرد تحت زير وكلاي تاريخ اين تا:است آمده نامه اين از ديگري بخش در
:است شده صدور به منتهي حبس به آنها محكوميت
شيرين -رهامي 5 محسن دكتر -دادخواه 4 محمدعلي -سيفزاده 3 سيدمحمد -زرافشان 2 ناصر -1
ديگر جمعي اتهامي پروندههاي همچنين و سلطاني عبدالفتاح -عبادي6
.است رسيدگي معرض در وكلا از
شد منتشر آفتاب
.شد منتشر آفتاب فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، سياسي ، ماهنامه شماره هفدهمين
سهراب رجايي ، عليرضا حجاريان ، قادري ، سعيد حاتم عبدي ، عباس از مطالبي شماره اين در
شماره اين آفتاب ماهنامه در.است رسيده چاپ به...و جهانبگلو رامين پيران ، پرويز رزاقي ،
;تير هجدهم اصلاحطلبانه ، شيوههاي و اصلاحات تفاهم ، يا تقابل آمريكا و ايران چون مطالبي
سكوت قرن ربع اصلاحات ، كارگزاران نقد دموكراسي ، راه در ايراني جامعه پايان ، يا آغاز
عصر چيستي و خاستگاه پايان ، و آغاز دانشجويي كنفدراسيون سياسي ، فرصتهاي ساحت شريعتي ،
.است شده چاپ است؟ آزادي همان توسعه آيا سياسي ، مدرنيته و مدرنيته سياست جديد ،
كودكان در خشم كنترل
.شود بيان متفاوتي شكلهاي به است ممكن و انسانهاست ميان در مشترك احساسات از يكي خشم
اوايل در كودك.گردد نمايان ملايم رنجشي حد در يا و شديد بسيار شكل به ميتواند خشم
موارد بيشتر در و كند راجلب ديگران توجه ميتواند شدن عصباني با كه ميكند كشف زندگي
در ميگيرد ياد ميشود بزرگتر كه همچنان ترتيب اين به.آورد دست به ميخواهد را آنچه
نشان براي بزرگسالان مسلما اما.گيرد كار به را خشم متفاوت شكلهاي مختلف موقعيتهاي
.ميگيرند قرار بيشتري درموقعيتهاي كودكان به نسبت خود ، خشم دادن
شامل كودك فعاليتهاي در اختلال ايجاد يا مزاحمت اثر در بيشتر خشم طفوليت ، اوايل در
شدن برآورده از ممانعت يا تاخير همچنين و ديگران توسط كاري انجام از او بازداشتن
.است گرسنه كه وقتي او تغذيه در تاخير مانند ميشود برانگيخته او خواستههاي
مداخله اثر در فقط خشماست متفاوت ديگر كودك به كودكي از عصبانيت شدت و دفعات تكرار
شخص آرزوهاي يا هدف موقعيت ، فعاليت ، كه چيزي هر مقابل در بلكه نميآيد بهوجود ديگران
در مثال طور به.كند بروز فرد ضعف اثر در است ممكن عصبانيت.ميشود ايجاد كند تهديد را
برآورده دارند وي از ديگران كه را انتظاراتي نميتواند شايستگي عدم علت به كه مواردي
كه ديگري عوامل.باشد نداشته را بزرگي آرزوي يا هدف به رسيدن براي لازم توانايي يا سازد
:از عبارتند ميشوند خشم شدن برانگيخته موجب
ميخواهد كاري هر كند احساس كودك كه هنگامي:كودك روزانه كارهاي در بيمورد دخالتهاي -
.ميشود عصباني و ميرنجد ميشود بازداشته آن انجام از زودي به دهد انجام
وي به كودك توانايي از فراتر وظيفهاي چنانچه:او توانايي از سنگينتر وظايف تحميل -
وظيفه كه شخصي يا كار آن به نسبت نباشد آن انجام به قادر شايستگي به او و شود تحميل
آموزگاري است ممكن كه سنگيني تكاليف درمورد نمونه اين.ميشود خشمگين كرده محول او رابه
.ميكند صدق كند محول دانشآموز به
:ديگر كودك به نسبت خيالي يا واقعي محبتهاي يا كودك به بيانصافي -
خشم و رنجش دچار كند احساس خود به نسبت را نادرستي رفتار اعمال كه مواردي در كودك
در برادرش و خواهر يا مدرسه در همكلاسياش كند حس كه مواردي در مثال طور به.ميشود
.ميشوند برخوردار والدين و مربيان طرف از بهتري رفتار از خانه
دوست كودكان:شود محسوب او به حمله منزله به كودك براي كه بزرگترها رفتار نوع هر -
مورد آنها احساسات يا شوند ، برخوردار كمتري ارزش از ديگران با مقايسه هنگام ندارند
احساس و تلقي خود شخصيت به نسبت حملهاي را اينها همه كودك.گيرد قرار بزرگترها تمسخر
.ميكند ناراحتي
امر اين علت:ميشوند عصباني است هميشگي تعداد از بيش افرادخانه كه هنگامي بچهها -
.ميگيرد قرار بزرگترها از زيادي تعداد ممانعت و پرسش معرض در كودك كه است آن
بيماري ، اثر در انرژي آمدن پايين:زندگي روزمره مشكلات با رويارويي براي كودك ناتواني -
يك كه حالي در.شود عصباني آساني به كه ميسازد مستعد را فرد گرسنگي ، و كمخوابي خستگي ،
.شود روبهرو مشكلات با شجاعانه است قادر قوي كودك
خشم انگيزه عنوان به ميتوان نيز را ديگري دلايل شد آورده بالا در كه دلايلي بر علاوه
:برشمرد
.كودك كندي برابر در مادر ناشكيبايي -
.كودك فرستادن رختخواب به اجبار به -
.است بازي مشغول كه هنگامي غذا خوردن به كودك اجبار -
.ديگران با چيزي شدن شريك به بيعلاقگي -
.است ديگري به متعلق كه چيزي داشتن آرزوي -
.همبازي با تفاهم عدم -
.خواستهها فهماندن در توانايي عدم -
...و توجه جلب آرزوي -
خشم عكسالعملهاي
-الف:كرد تقسيم عمده گروه دو به ميتوان ميكنند بروز عصبانيت اثر در كه را واكنشهايي
رانده درون به و كنترل داشته ، باز كه واكنشهايي -باست همراه خشونت با كه واكنشهايي
.ميشوند
است ممكن و گيرد صورت اشيا يا حيوانات افراد ، برابر در ميتواند اول گروه عكسالعملهاي
پايين سنين در معمولا عصبانيت اثر در شديد خشونتهايباشد شديد يا آرام لفظي ، يا عملي
زدن ، مانند بتوانند كه وسيلهاي هر با ديگران به زدن صدمه در كودكان اين.ميدهد روي
حدود.نميكنند ترديد دادن هل يا زدن سقلمه گرفتن ، نيشگون زدن ، لگد كردن ، تف گرفتن ، گاز
.ميشود اضافه ديگر وسايل به هم زبان از استفاده كه سالگي 4
ميشود ، داده نشان زودتر است ، شايعتر دوم گروه عكسالعمل به نسبت عكسالعمل نوع اين
.نيست قبول قابل اجتماعي نظر از و ميكند ناراحت را ديگران
متجاوز شيء يا شخص از و صرفنظر اقدام از است ممكن بچهها دوم ، گروه عكسالعملهاي در
شكست كه كنند احساس سادگي به يا شوند بياعتنا يا بيتفاوت است ممكن آنهاكنند فرار
تنبيه خطر از خود خشم كردن پنهان با دهند ترجيح يا بپذيرند را آن است بهتر و خوردهاند
.هستند دخترها از پرخاشگرتر پسرها كودكي ، اوايل در كلي طور به.بمانند دور جمع نكوهش يا
:يابد كاهش زير تدابير كارگيري به با ميتواند خشونتآميز رفتارهاي
.مثبت رفتارهاي موقع به تشويق و تحسين در اطرافيان كمك -
.پرخاشگرانه اعمال به نسبت اجتماعي تشويقهاي قطع -
.سازنده اعمال سوي به رفتارها دادن جهت تغيير در اقدام -
.ظهور هنگام به خشن رفتارهاي گرفتن ناديده -
.ميشوند غيرضروري محدوديتهاي و خستگي به منجر كه فعاليتهايي رساندن حداقل به -
انسان زندگي در خشم ارزش
.هست نيز عملي ارزشهاي داراي خشم
و دودلي بر غلبه براي تلاش به است ممكن ميشود خشمگين ديگري يا خود به نسبت كه شخصي -
.برود جلو به سازنده راههاي از مسائل حل براي و بيفزايد ترديد
هنگام به.ميشود برده كار به ترس بر غلبه براي تلاش در حربهاي عنوان به گاهي خشم -
روشهاي پيشرفت براي بتواند و شود رها سستي و بيحالي از است ممكن فرد شديد ، خشم غلبه
.آورد دست به بيشتري انرژي ترسش بر غلبه براي مثبت قدمهاي برداشتن و خود كار
سازد وادار و بترساند را ديگران است ممكن باشد شديد كافي اندازه به اگر عصبانيت -
.سازند برآورده را عصباني شخص خواسته
.سازد وادار رفتارشان در نظر تجديد به را آنها است ممكن ديگران بيانصافي برابر در خشم -
.شود بهتر درك باعث و بريزد بيرون را باقيمانده و عميق رنجشهاي ميتواند خشم -
ذهني انرژي است ممكن عصبانيت.گيرد قرار توجه مورد جداگانه امري عنوان به نبايد عصبانيت
عصبانيت.دهد هدر را آن آورد دست به چيزي اينكه بدون و كند مصرف فراواني جسمي و
و شده بافته هم در فرد شخصيت با خشم.كند بدتر را شرايط موقعيت ، به كمك جاي به ميتواند
.ميگيرد قرار توجه مورد...و خانوادگي موقعيت مهارتها ، فرد ، علائق آن با رابطه در
FOOD & NUTRITION:منبع
Child Case and Psychology
جلالي منيژه:ترجمه
ندارد وجود لولويي
دهيم؟ كاهش را كودكان ترس چگونه
دركودكان ترس كاهش
والدينبايد و است كودك ازرشد طبيعي بخش ترس ميكنندكه فكر مادرها و پدر بيشتر
.نيست بردنآن بين از هدف كودك ، ترس با برخورد هنگام بنابراين ، .باشند كودكان محافظ
واقعا وقتي و كند مقابله زا استرس شرايط با چگونه كه است كودك به آموزش هدف بلكه
پرهيز براي مهمي وسيله ما ، براي ترس كه ، اين مهمتر همه از.بگيرد تصميمي چه است ، ترسيده
.است خطر از
نكنيد صحبت زياد او ترس مورد در
نميشد ، آن به توجهي يا ميشد گرفته ناديده بچهها ترس گذشته در اينكه به توجه با
بيشتر بچهها كه ميشود موجب والدين هيجان.است ترس به زياد توجه خطا رايجترين امروزه
متوجه كودك اينكه ، بدتر.ميكند عصبي را بچهها زياد صحبت و كنند صحبت ترس مورد در
عمومي ، هر قانون يك بهعنوان.است مادر و پدر توجه جلب مطمئنيبراي روش ترس كه ميشود
براي روشي كردن پيدا.باشد كمتر بايد نيز او ترس وگودرمورد گفت باشد ، كوچكتر كودك چه
مستلزم و دارد تمرين كمي به نياز آنها ، به زياد توجه بدون كودك ، نگرانيهاي به رسيدن
.است زياد تلاش
مختلف سنين در كودكان ترس با مقابله روشهاي
ناشناس چهرههاي و ناگهاني حركات پرنور ، چراغهاي بلند ، صداهاي از ابتدا نوزادان
.ميدهند نشان مادر و پدر از شدن دور هنگام را خود ترس اول ، سال در سپس.ميترسند
يا شنا مانند فعاليتها برخي و شب ازتاريكي است ممكن (ماهه تا 36 18)نوپا كودكان
.بترسند حمام
آموختهاند آنها.شوند خود تخيلات قرباني است ممكن (ساله تا 5 3) دبستاني پيش كودكان
.نيستند مطمئن آنها ماهيت از ولي ميرساند ، آسيب آنها به چيزها برخي كه
كودك براي... و روح غول ، هيولا ، روز ، طول در.ميترسند تخيلي چيزهاي از نتيجه ، در
موجوداتي به برايغيراو ميشود ، خاموش چراغها كه شب هنگام ولي هستند ، واقعي غير
ميكند ، بيدار خواب از را بچهها كه شبانه كابوسهاي.ميشوند تبديل واقعي و كاملاروشن
.ميكند بروز خواب هنگام شب ، كه باشد روزانه ترسهاي از ناشي است ممكن
از را خانه سلامت و امنيت كه زندگي ، واقعي خطرات از (ساله تا 12 6) مدرسهرو بچههاي
توجه ميشوند ، بزرگتر كه همانطوردزدميترسند و آتش از آنها.ميترسند ميبرد بين
از است ممكن همچنين.دزد بچه خطر مانند ميشود معطوف خانه بيروناز خطرات به آنها
در شكست از ترس.دارند دوستشان كه افرادي يا خودشان مرگ بترسندمانند ناشناخته چيزهاي
.هستند واقعي ترسهاي معلم ، جواب ندانستن نگرانياز و مدرسه
واقعي نگرانيهاي.دارند قبلي مرحله شبيه ترسهايي (ساله تا 16 12) بزرگتر بچههاي
.كند مشكل نوجوان براي را زندگي ميتواند خانوادگي دعواهاي مانند زندگي
ترس بر شدن غالب روشهاي
.است مشابه ترس بر شدن چيره براي او به كمك روشهاي كودك ، سن گرفتن نظر در بدون
.كنيد مشخص را ترس درستيعلت ميزان
ساله تا 4 كودكان 3 مورد در بويژه مورد اين.است مهم بسيار كودك به واقعيتها آموزش
چيزي چه و خطرناكاست چيزي نميدانندچه سنين ، اين در كودكان زيرا دارد بيشتري اهميت
سوالپيش و بحث.برسانيد او به رازداري حفظ با خلاصه بهصورت را خود پيام.نيست خطرناك
.آمد خواهد
گاهي " يا"نميرساند تو يكيآسيبيبه اين هستند ، ولي وحشي سگها از بعضي":مثال
".نميدهيم راه خانه به را آنها ما ولي ميشوند تاريكيپنهان در بد چيزهايي
.كنيد دور را ترس منبع و علت
آنها از يا كنيد دور شده ، او ترس موجب كه را چيزهايي است ، همراه واقعي علت با ترس وقتي
در كودك كه دهيد انجام را كار اين هنگامي ميترسد ، صدايجاروبرقي از اگر.نماييد پرهيز
اوگفت با ومهربان آرام صداي با كه درحالي ميترسد ، ازحمام اگر نباشد ، اتاق
.دهيد انجام را او حمام كار سرعت ميكنيد ، به وگو
.كنيد پيشبيني را كودك ترس
از او به مورد اين گفتن.ميرويم دندانپزشكي به بزرگ مادر ديدن از پس كه نگوييد او به
مفيد است ممكن بازي و عروسك با همراه تمريني جلساتشد خواهد او نگراني موجب قبل ، روز 4
.بيشتر نه دندانپزشكي به رفتن ازموعد قبل ساعت چند وليباشد
.كنيد خودجلب به را كودك توجه
به محيط ، شرايط به بسته.است اساسي و مهم بسيار اتفاقات ، و زمانها برخي كردن فراموش
خيلي اگر يا ".بگويم تو به بايد مهمي چيز كن ، حرفهايمگوش به دقت به":بگوييد سادگي
او جغجغه ، مانند وسيلهاي با يا چيزي به زدن ضربه با و بگيريد آغوش در را او است ، كوچك
.كنيد اوصحبت با مهرباني و آرامي به و كنيد سرگرم را
.كنيد دور ترس علت از را كودك توجه
زيرا وخردسالاناست ، كودكان براي مفيد روشهاي از يكي ترس ، از كودك توجه كردن منحرف
اين به":مثلابگوييد.ميكنند فراموش را ترس وعلت دارند مدت كوتاه توجه آنها
چهكاري چراغ بااين ببينيم.نكن نگاه ديگري چيز بهكن نگاه (...يا مداد)چراغ
".دهيم انجام ميتوانيم
باشيد استوار و مطمئن
.شود ترساو متوجه مادر ، نگراني از است ممكن كودك.آگاهند والدينشان نگراني از بچهها
چيز همه كه دهيد نشان و ببريد بين از را نگراني ميتوانيد كلماتتان و چهره تغييرات با
.است روبهراه كنترلو تحت
.كنيد وگو گفت كمتر او موردترس در
را كودكان است ممكن ولي آرامشميدهد مادر و پدر به بحثها ، ازاين بسياري متاسفانه ،
موثرتر".نيست خانه از بيرون هيولايي هيچ":جمله اين بچهها ، گفتن بيشتر برايكند عصبي
هيولا بودن تخيلي و واقعي غير مورد در توضيح و تخت زير گشتن خانه ، اتاق به اتاق گشتن از
.است
.بدهيد قدرت خود فرزند به
دادن قرار با.ميترسد كمتر ترسناك شرايط از باشد ، داشته را خود كنترل قدرت كودكي وقتي
بچههاي برايميكند امنيت احساس كودك پتو ، ياكشيدن او كنار در علاقهاش مورد عروسك
جادوييهنگام كلاه پوشيدن يا خوب نمره گرفتن براي جادويي خودكار يك دادن بزرگتر ،
عميق نفسهاي كردن ، زمزمه زدن ، سوت مانند كارهايي انجام.اطمينانميدهد او به مسابقه ،
اطمينان ايجاد عوامل از يكيديگر كردن ودعا عبادت.مفيدند نيز ومادر پدر دست فشردن و
.است بزرگتر بچههاي در
قويدل سيما:ترجمه
|