پروازبهسوياستانداردها كشور ، هوايي نقل و حمل
دهقان علي
كشوري هواپيمايي سازمان اموربينالملل و حقوقي معاون با گفتوگو
با همراه آنها توسعه اما است افزايش درحال مرور كشوربه فرودگاههاي رقم
نميشود انجام ناوگان
نوسازي
به شايد امر اين.است بوده برخوردار ويژهاي هموارهازحساسيت ايران هوانوردي صنعت
و است لازم تحولي هرگونه انجام براي بخش اين در كه ميزانسرمايههايي هم كه است علت آن
وجه هيچ به ميشود ، ناشي هوانوردي صنعت در گرفته صورت فعاليتهاي از كه هزينههايي هم
.نيست نقل و حمل شقوق ساير با مقايسه قابل
آنان بازدهي ميزان و ايران هوانوردي صنعت در فعال عملكردشركتهاي نحوه هاياخير سال در
نقل و حمل مسوولان گذشته ماه چند طي كه هرچند است شده جامعه در بيشماري سوالات موجب
كل آنها اجراي صورت در كه شدهاند مدعي و داده خبر وجودبرنامههايي از دائم كشور هوايي
و حمل از بخش اين پيرامون موجود ابهام از هم باز اما.ميشود كشورمتحول هوانوردي صنعت
در را ايران جهاني اطلاعات كه مييابد شدت زماني اينامر است نشده كاسته ايران نقل
.ميدهد نشان هوايي تكنولوژي سطح پايينترين
هواپيمايي داخلي بخش كه گفت جرا7ت به ميتوان
طبيعيخواهد شرايط اين در.است زيانده كشور
يابد كاهش ميشود ارائه كيفيتخدماتيكه كه بود |
هواپيمايي سازمان بينالملل امور و حقوقي معاون -رفيعينيا
همينزمينهبافريدون در
صنعت آينده كه است معتقد ديگران از برخلافبسياري ويدادهايم انجام گفتوگويي -كشوري
.است آمده ادامه در گفتوگو متناين.نيست دور آيندهايكه.است روشن ايران هوانوردي
براي سوم برنامه اگرچه بوده چالش مورد هميشه آنان بازده و هواپيمايي شركتهاي
عملكرد
معتقدند صاحبنظران از بسياري اما است ، داده ارائه را برنامههايي اينبازده افزايش
مسوولان از يكي بهعنوان شما نظر نگرفته صورت هواپيمايي شركتهاي در مناسبي هنوزتحول
چيست؟ باره اين در است هوانوردي صنعت متولي كه سازماني
وجود زيادي بحثهاي حال زمان در چه و گذشته در چه هواپيمايي شركتهاي بازده با رابطه در
متولي بهعنوان كشوري هواپيمايي سازمان كه است اين رابطه اين در نيز من برداشت.دارد
در هوانوردي فرهنگ اشاعه به طرف يك از تا دارد وظيفه كشور در غيرنظامي هوانوردي صنعت
نقل و حمل موسسات ايجاد زمينه توسعه سوم برنامه براساس نيز ديگر سوي از و كند كمك جامعه
ناوگان تردد تا شود انجام بايد فعاليتها اين.كند فراهم را هوانوردي شركتهاي و هوايي
بازده ديگر سويي از و شود نزديك بودن روان و سرعت بيخطري ، از معقولي سطح به هوايي
.كند رشد مناسبي سطح تا شركتها اقتصادي
طرف اين به سالهاي 69 از نيز كارشناساني و شده انجام زمينه اين در مطالعاتي البته
.كردهاند دنبال را هوانوردي صنعت در خصوصيسازي و هواپيمايي شركتهاي تعدد بحث همواره
درزمينه چه و مسافر و بار نقل و حمل درزمينه چه سالها اين طي كه شد سبب فعاليتها اين
صادر نيز مجوزهايي -...و گلايدر كايت ، رشتههاي در -هوانوردي آموزش خصوصي موسسات تاسيس
دستيابي طبيعي بهطور است ، تجربه كسب درحال تازه زمينهها اين در ايران چون منتهي.شود
روزنه پيشرفته كشورهاي تجربه امابود خواهد همراه فراواني مشكلات با نظر مورد اهداف به
ايجاد براي زيادي مجوزهاي ابتدا نيز كشورها اين در.است گشوده ما روي به را اميدي
نتوانستند كه شركتهايي از دسته آن زمان طول در ولي شد صادر هواپيمايي متعدد شركتهاي
در فعاليت گردونه از يا ادغامو ديگر شركتهاي در يا شوند موفق اقتصادي رقابت بازار در
.شدند رانده بيرون به هوانوردي صنعت
بهزودي جديد سياستي براساس هواپيمايي شركتهاي از بسياري
به شركت هر و ميشوند ادغام درهمديگر يككنسرسيوم قالب در
خواهدبود شريك كنسرسيوم اين در دارد كه ميزانسرمايهاي |
نشان را بالايي رقم است شده صادر كشوري هواپيمايي سازمان توسط كه مجوزهايي تعداد البته
جديد تفكرات تا ميكند ملزم را شركتها اين كه راههايي از يكي حتم بهطورنميدهد
برنامههايي سريعتر هرچه اجراي و تدوين گيرند ، بهكار هوايي نقل و حمل در را اقتصادي
سازمان در امروز اتفاق اين.ميكند فراهم را هواپيمايي شركتهاي ساماندهي موجبات كه است
و هواپيمايي شركتهاي ساماندهي جديد دور زمان مرور به و است وقوع درحال كشوري هواپيمايي
پيشبيني برنامههاي اجراي كه است بديهي.شد خواهد شروع شركتها اين ناوگان نوع تعيين
.فراهمميكند را فوق شركتهاي بازده افزايش و اقتصادي شرايط بهبود زمينه خودكار بهطور شده
در اقتصادي بازده بودن پايين و ميكنند ياد زيادي مسائل از كشور هوانوردي بخش فعالان
از يكي هواپيما بليت قيمت گفت بتوان شايد.ميدانند مشكلات اين حضور از ناشي را بخش اين
حد چه تا كشور هوايي نقل و حمل كارآيي ميزان شما نظر به.است مسائل اين پرتنشترين
دارد؟ امور اين به بستگي
وضعيت بهبود در موثر عامل يك همواره داخلي پروازهاي بليت نرخ كه است درست موضوع اين
به و نكرده رشد ايران در نرخ اين گذشته ساليان طي اما است بوده هواپيمايي شركتهاي مالي
ليتر هر قيمت انقلاب از بعد.بودهاند روبهرو مشكلاتي با نيز هوايي شركتهاي آن تبع
كرده قبول دولت كه يارانهاي عليرغم حاضر درحال ولي بود ريال معادل 5 هواپيما بنزين
حدود 50 هواپيما براي بنزين ليتر هر نميدهد ، پوشش كامل بهطور را آن و بپردازد است
دريافت سال 80 تا هواپيمايي شركتهاي كه را يارانهاي ديگر سوي ازميشود تمام تومان
پرداخت بيشتري كاهش با هميشه چون نبوده شركتها اين نيازهاي جوابگوي گاه هيچ ميكردند
انساني نيروي به مربوط هواپيمايي ، شركتهاي هزينههاي از زيادي بخش البته است ميشده
حدود است كشور هواپيمايي سازمان شركت اصليترين كه اير ايران شركت.است
پرسنلي هزينههاي به مربوط شركت اين هزينههاي درصد از 20 بيش و دارد پرسنل هزار 13
هيچ هواپيما بليت نرخ كه گفت ميتوان هزينهها اين بهوجود باتوجه و شرايط اين با است
ايفا هواپيمايي شركتهاي اقتصادي وضعيت بهبود در موثري نقش نتوانسته و نداشته افزايشي
شرايط اين در.است زيانده كشور هواپيمايي داخلي بخش كه گفت جرا7ت به ميتوان.كند
كه هواپيما بليت نرخ چون يابد كاهش ميشود ارائه كه خدماتي كيفيت و ميزان كه است طبيعي
تاثير تحت است ، هواپيمايي شركتهاي اقتصادي بازده بهبود در مهم بسيار عوامل از يكي
.يابد افزايش نيازها با مطابق نتوانسته مسائل از بسياري
كشور هوانوردي صنعت كارآيي عدم دليل اصليترين را هزينهها اين وجود شما درواقع
فعاليت كه موسساتي يا و اقتصادي بنگاههاي تمام براي هزينهها اين خوب ، .ميدانيد
ارائه با دارند وظيفه مراكز اين متوليان منتهي دارد وجود ميدهند انجام اقتصادي
چه مورد اين در كنند اقدام هزينهها و درآمدها تنظيم درجهت اقتصادي راهكارهاي
است؟ گرفته صورت فعاليتهايي
گونه اين سالها اين طي اما است ميشده بيشتري توجه صنعت اين به بايد كه دارم عقيده من
را شديدي افزايشهاي همواره و رفته بالا دائم شركتها هزينههاي كه ميبينيم و نبوده
شركت دومين كه آسمان و است مادر شركت كه ايران هواپيمايي شركت اكنون.است كرده تجربه
هزينههاي از نيمي -ماهان شركت مثل -خصوصي شركتهاي يا و ميشود محسوب كشور هواپيمايي
و فني بخشهاي در شركتها اين بهعبارتي.كردهاند نگهداري هزينه صرف فقط را خود اضافي
كه كردهاند پرداخت را هزينههايي هواپيماها بودن فرسوده ازجمله مختلف دلايل به عملياتي
بهعنوان كشوري هواپيمايي سازمان حاضر درحال البته.است شده آنها مالي توان كاهش موجب
بليت ، قيمت شفافسازي كه دارد تهيه دست در را مختلفي راهكارهاي و طرح دولتي بخش يك
اقتصادي مسائل از بسياري و مناسب هواپيماهاي از استفاده بحث پروازي ، مسيرهاي ساماندهي
بهبود و بهرهوري ارتقاي موجب حتم بهطور اجرا صورت در كه است راهكارها اين محور ديگر
برقراري همان واقع در تحركات اين.شد خواهد كشور هوايي حملونقل بخش اقتصادي وضعيت
.است هزينهها و داشتهها بين اقتصادي رابطه
است؟ شده داده بها غيردولتي بخش حضور به حد چه تا برنامهها و راهكارها اين در
اين در.است توسعه سوم برنامه محورهاي اصليترين از يكي انحصار رفع و خصوصيسازي بحث
خصوصي بخش به اير ايران سهام درصد و 49 آسمان شركت سهام درصد بايد 100 كه آمده برنامه
.ميكنند تغذيه خصوصي بخش منابع از كه دارند وجود هم شركتهايي ديگر سوي از.شود واگذار
اين صاحبان كه است شده صادر خصوصي هواپيمايي شركتهاي تاسيس براي نيز مجوزهايي همچنين
را زمينه بايد بنابراين.ندارند اختيار در خود شركت راهاندازي براي كافي سرمايه مجوزها
شده پرداخته مساله اين به تهيه ، دست در برنامههاي در كه كرد آماده خصوصيسازي اين براي
يكديگر در كنسرسيوم يك بهصورت جديد سياستي براساس شركتها اين از بسياري البته.است
سرمايه و امكانات كه ميزاني به هركس و شد خواهد ايجاد قويتر شركتي و ميشوند ادغام
تبيين را هوانوردي صنعت در خصوصيسازي سياست دولت.بود خواهد شريك كنسرسيوم اين در دارد
درمورد.كرد ايجاد را لازم بستر بايد هدف اين به رسيدن براي منتهي.است كرده تدوين و
كه خصوصي بخش البته داريم برنامههايي هم خصوصي بخش به فرودگاهها مديريت واگذاري
سوي از.باشد داشته نظارت كار روند به فقط دولت و كند اداره را كشور فرودگاههاي بتواند
دنبال جديت با بايد هوانوردي صنعت در خصوصيسازي سرعت و امر اين تسريع به كمك چون ديگر
-دارد نقل و حمل شقوق ساير با زيادي تفاوتهاي نقل و حمل بخش اين كه آنجا از و شود
را زيادي جاني و مالي هزينههاي و گسترده خيلي بازتاب ميدهد رخ بخش اين در كه حوادثي
را اصل كرده تصويب جديدا كه سياستهايي براساس نيز دولت جهت همين به -ميآورد بار به
مختلفي امكانات لذا.گيرد صورت بيشتري سرمايهگذاري صنعت اين در بايد كه گذاشته اين بر
بهينه نقطه به رسيدن البته.است آورده بهوجود خارجي و داخلي سرمايهگذاري براي را
برخوردار زيادي عمق از ما عقبافتادگي چون ميطلبد را زيادي فعاليت و است مشكل بسيار
حتي تا از 5 مثلاميشوند قائل را حدي هوايي ناوگان عمر براي پيشرفته كشورهاي در.است
صنعت متوليان ناوگان اين نوسازي براي.است كشورها اين در هوايي خطوط عمر ميانگين سال 15
رده از را هواپيماهايي ترتيب به مناسب برنامه يك طي و مرور به كشورها اين در هوانوردي
از زيادي حجم دفعه يك بنابراينميكنند آنها جايگزين جديد هواپيماهايي و خارج
تحريم مشكل كه اين از نظر صرف ايران.نميماند آنها دست روي كارآيي فاقد هواپيماهاي
ايراني هواپيماهاي عمر ميانگين حاضر درحال و دهد انجام را فرآيند اين نتوانسته اما دارد
هواپيماي از 80 بيش به فقط شايد ايران فعلي شرايط در ميشود ، زده تخمين سال حدود 22
همه اين سازنده شركتهاي باشيم داشته هم را آن بودجه اگر و دارد نياز متوسط و كوچك
صورت معتبري كارخانههاي با جدي مذاكراتي البته.نميدهند تحويل راحتي به را هواپيما
كه داريم اختيار در هواپيما فروش براي مختلف كشورهاي از نيز زيادي درخواستهاي و گرفته
منابع تامين.بخشيد بهبود را ناوگان وضعيت بتوان ميرسد نظر به و هستند بررسي درحال
طرحهاي نوبت به كه شد خواهد انجام گونهاي به نيز خصوصي بخش سرمايه از استفاده و مالي
.شود شروع اجرا و احداث جديد دور دوباره اتمام ، از پس و شوند اجرا اولويتدار
نظر از چه حال.دارند را هوانوردي صنعت در تحول قصد راهكارها اين شما بنابرگفتههاي
به رسيدن و فرآيندي چنين.شركتها در اقتصادي شرايط تغيير لحاظ به چه و ناوگان ترميم
حركت درحال نيز جهان ديگر كشورهاي كه اين به باتوجه البته ميبرد زمان چقدر مرحله اين
.ميكنند تجربه خود هوايي نقل و حمل در را بيشتري نوسازي روز هر و هستند
نقل و حمل بخش در فعال شركتهاي بهينهسازي و هوايي ناوگان نوسازي مطمئنا زمان نظر از
اين در كه گرفتيم درنظر را ساله زماني 5 دوره دو مابود خواهد زمانبر فرآيندي هوايي ،
به سالها اين طيبرسد مناسبي حد به ميتواند هوايي ناوگان وضعيت ميرسد نظر به سال 10
به.شد خواهند خارج بالا عمر با هواپيماهاي ميشود ناوگان وارد جديد هواپيمايي كه مرور
مرور به ساله دوره 5 چند يا و ساله سه دوره چند يا ساله سه زماني دوره يك ظرف اينترتيب
.مييابد كاهش سال به 5 سپس و سال به 10 سال از22 هوايي ناوگان سن ميانگين
صنعت در جهاني معيارهاي از حداقلي به ساله دوره 10 يك ظرف بشود واقعا ميكنيد فكر
در انفجار يك سال 2015 تا كه است آن بيانگر ايكائو اطلاعات آخرين.يافت دست هوانوردي
رشد بالايي بسيار حد تا جهان كشورهاي از بسياري و داد خواهد رخ هوايي نقل و حمل بخش
و جلوتر خيلي هم لحظه همين در دارند قرار مسير اين در كه كشورهايي.ميكنند
نقطه تا صفر نقطه از تحول امكان چگونه اوصاف اين باهستند ازايران توسعهيافتهتر
دارد؟ وجود سال طي 10 هم آن بهينه
بعد درواقع.نيست اسفبار ميگوييد كه هم طور آن ايران وضعيت اما است درست شما گفته اين
را مصوبهاي دولت ، سوانح كاهش جهت برنامهاي ارائه و بررسي براي رهبري دستور از
حمل ارتقاي جامع طرح كوتاهي مدت ظرف بايد ترابري و راه وزارت كه اين بر مبني ارائهكرد
منظور اين براي.بفرستد دولت هيات به و تدوين را كشور نقل و حمل سيستم كل و هوايي نقل و
صنعت متخصصان از نفره گروه 40 يك و وزير حضور با جلسه يا 16 ما 15 هوايي بخش در تنها
ضعفهاي همه شد سعي جلسات اين در كه كرديم برگزار دانشگاهي اساتيد از تعدادي و هوانوردي
هوايي نقل و حمل شركتهاي به مربوط معضلات همچنين و ناوگان و فرودگاهي بخش دو در موجود
نوع دولت ، وظايف مالي ، تامين مسائل مقررات ، و قوانين به مربوط مشكلات.شود بررسي
شده گنجانده مذكور طرح در و گرفت قرار ارزيابي مورد ديگر مسائل از بسياري و استانداردها
.ميشود بررسي آن اعضاي توسط ماه شهريور طي و شده فرستاده دولت هيات به طرح اين.است
در ايران فرودگاههاي اكثر چون كه آمده فرودگاهها درمورد طرح اين در مثال بهعنوان
است ، متفاوت ديگر كشورهاي با نيز كشور كل اقليمي شرايط و دارند قرار كوهستاني مناطقي
ناوگان كه شده تعريف طرح دراين البته.شود تهيه نيز آن با متناسب ناوگان بايد بنابراين
كشور كل به پروازي شبكه توزيع براي همچنين.دارد ويژگيهايي چه اقليمي شرايط با مناسب
.شوند معرفي اصلي فرودگاههاي بهعنوان ايران در نقطه پانزده يا چهارده كه شده پيشنهاد
.شوند مجهز پروازي شبكه در امكانات نوع همه به بايد نيز فرودگاهها اين طبيعي بهطور
نيروي فعاليت ساماندهي نحوه و آنها آموزش و انساني نيروي مديريت انساني ، نيروي بحث حتي
سازمان كه بگويم دراينجا ميخواهم من مسائل ، اين از فارغاست آمده طرح دراين انساني
در امروز.است داده انجام را زيادي فعاليتهاي هوايي نقل و حمل درزمينه كشوري هواپيمايي
و فني لحاظ به معتقدند كه ميبينيد را خلباناني شما وقتها گاهي كشور مختلف فرودگاههاي
هوايي نقل و حمل مشتريان رنج موجب ديگري مشكلات.ندارد وجود مشكلي هيچ هوانوردي تجهيزات
باعث كه منطقه در هوا و آب تغيير و ارتفاعات نفوذ مثل ;است شده فرودگاهها پرسنل و
به را فرودگاهها اين اگر اما.كند تغيير باد جهت مواقع از خيلي در تا شدهاند
زيرا نميكند ، ايجاد خطر مساله روي خاصي تاثير هم باز كنيم مجهز هم پيشرفته سيستمهاي
ايران در آنها وضعيت بهبود و هوانوردي تجهيزات درمورد.است باد جهت فرودگاهها اين مشكل
ماهواره از استفاده همچنين و هوانوردي جديد تكنولوژيهاي بحث امروز.است شده كار خيلي
.دارد قرار كشوري هواپيمايي كار دستور در هوايي نقل و حمل امور در
توسط جهاني استانداردهاي با ايران نقل و حمل كارآيي سنجش و هوانوردي ايمني همچنين
رسيدن براي.ميشود دنبال جدي بهصورت امروز كه است ديگري بحثهاي از فني پردازشگرهاي
درحال تركيه كشور با حاضر حال در.است شده خريداري نيز جديدي دستگاههاي اهداف اين به
.دارد قرار ايكائو سازمان برنامههاي راستاي در فعاليتها اين تمام.هستيم فناوري تبادل
درجهت كاملا ولي نشود انجام زيادي سرعت با ايران هوايي نقل و حمل در بهينهسازي شايد
كشورهاي از بسياري به ايراني هواپيماهاي امروز.هستيم حركت حال در جهاني استانداردهاي
در فرود اجازه استاندارد فاقد هواپيماهاي به كه -خليجفارس حوزه كشورهاي برخي ازجمله -جهان
مواجه زمينه اين در نيز مشكلي هيچ با و ميكنند پرواز نميدهند را خود فرودگاههاي
.هوانوردي صنعت در ايكائو سازمان برنامههاي و سياستها اجراي يعني اين.نيستند
چه آن حل براي و شده مطرح چگونه كشور فرودگاههاي مشكلات جامع ، طرح اين در مشخص بهطور
است؟ شده پيشنهاد راهكارهايي
اختيار در چه حال ميشود انجام تجاري پرواز آنها در كه فرودگاههايي حساب با كلي بهطور
نفت ، وزارت مثل ارگانهايي اختيار در چه يا باشد كشوري هواپيمايي
دارد وجود كشور در فرودگاه حدود 64 كه گفت ميتوان مشترك فرودگاههاي يا و كشاورزي جهاد
در نيز ديگري فرودگاههاي اين ، بر علاوه.ميشود انجام آن در مسافري و تجاري پرواز كه
با آنها توسعه اما است افزايش درحال مرور به كشور فرودگاههاي رقم.است ساخت درحال كشور
شركتهاي به كه است ناوگان فرسودگي و كمبود رفع براي و نبوده همراه ناوگان نوسازي
مسافر جابهجايي و نقل و حمل بخش از درصد حدود 30 حاضر درحال.است شده داده مجوز خصوصي
فرودگاههايي.نيست كشور نياز جوابگوي رقم اين هم باز ولي ميشود انجام بخشخصوصي توسط
هوايي مرز به ميخواهند هم بعد و دارند داخلي پروازهاي درخواست ابتدا ميشوند ساخته كه
شركتهاي به مضاعفي فشارهاي و ميرود بالا پروازها ساعت شرايط دراين.شوند تبديل
در باشد ، پرواز تعداد اين پاسخگوي بتواند كه ناوگاني چون ميشود وارد هوايي حملونقل
به پرواز هزينهها ، بالابودن خاطر به درميآيد شكل اين به وضعيت وقتي.ندارد وجود ايران
به محلي مقامات و استانداري اوقات بعضي فقطنيست سودآور شركتها براي نقاط از بسياري
.پروازبگذارند شده ساخته فرودگاه آنجا در كه مختلف نقاط براي تا ميدهند اندكي وام شركتها
بخش سرمايههاي از استفاده و مالي تامين اينپس از
انجام بهگونهاي كشور هوانوردي صنعت در خصوصي
تا و شوند اجرا اولويت براساس طرحها كه خواهدشد
بعدي پروژه ساخت عمليات پاياننرسيده به پروژه يك
شد نخواهد شروع |
از آورده بهوجود كشور هوايي نقل و حمل بخش براي را زيادي مشكلات حال به تا مساله اين
.است شده مشخص نيز فرودگاهها تكليف جامع طرح در رو اين
است؟ شده مشخص شكلي چه به ساماندهي اين
ميزان كشور نيازهاي بر مطابق علمي محاسبه يك با كه است اينگونه به فرودگاهها ساماندهي
و حمل در عمراني پروژههاي ساخت صرف ترتيب به است مربوط مراكز اختيار در كه مالي منابع
صرف همزمان بهطور وجهي يك درصد كه 100 بود نخواهد گونه اين ديگر و ميشود هوايي نقل
كامل تجهيز فرودگاهها از كدام هيچ حالت اين در چون.شود كشور فرودگاههاي همه ساخت
فقط تا كند اعلام كشوري هواپيمايي به كه شده موظف راه وزارت جامع طرح در.نميشوند
فرودگاههاي توسعه و ناوگان بازسازي كه ميگويم هم باز البته.شود اجرا اصلي طرحهاي
علمي ، الگويي براساس و جهت يك در كه معني اين به.شود انجام يكديگر با بايد كشور
طي موجود برنامههاي اجراي با ميرسد نظر به.شود دنبال آنها بهينهسازي برنامههاي
.برسيم قبولي قابل و مناسب نقطه به آينده سالهاي
رويايي مقداري يك طرحها گونه اين ميرسد نظر به كه كنم مطرح را اين ميخواهم هم باز من
آن ساخت شروع از سال گذشت 40 با ميكنيد نگاه خميني امام فرودگاه به وقتي شما.است
و كرده عمر قرن نيم حدود فرودگاه اين چونكرد آن بازسازي به شروع اول از بايد دوباره
.دارند مشكلاتي چنين هم ديگر پروژههاي از خيلي.است شده فرسوده آن قسمتهاي از بسياري
نيز مجلس و دولت و شود برنامهريزي اصولي بهطور اگر.نيستند رويايي طرحها اين اصلا
شده مشخص كه زماني.كنند متحول را كشور هوانوردي صنعت ميتوانند طرحها اين كنند حمايت
نقل و حمل اصلاح زماني پروسه و راهكار نياز مورد مالي منابع همچنين و چيست كار عيب
لحاظ به فرودگاهها اكنون.نميگيرد صورت بسته چشمان با حركت ديگر شده مشخص نيز هوايي
براساس و شود برطرف آنها مشكلات ترتيب به تا شدهاند اولويتبندي كشور نياز رفع و اهميت
به ميتوان اوضاع اين با.شد خواهد داده تخصيص سرمايه آنها ساخت براي نيز الگو همين
فرودگاههاي در سرمايهگذاري براي حاضر درحال.نباشد رويايي ديگر كه كرد عمل گونهاي
از كه ميدهد اجازه ما به سوم برنامه قانون ديگر سوي از دارند وجود زيادي متقاضيان كشور
براي آنها پيشفروش همچنين و هوايي ناوبري و ناوگان خدمات ارائه از ناشي درآمد محل
هواپيمايي سالانه درآمد.كنيم استفاده هوانوردي جديد سيستمهاي به فرودگاهها تجهيز
ميتواند رقم اين كه است دلار ميليون به 100 نزديك خدمات اين ارائه بابت از ايران
.كند مرتفع را مشكلات از بسياري
است؟ كافي اينچنيني تحولات ايجاد و ضربتي تحركات براي ما تجربه شما نظر به
الان ولي بوديم نشده وارد فعاليتها اينگونه به جدي بهصورت حال به تا ما است درست
ميتوان.هستند ايران فرودگاههاي دربهينهسازي مشاركت متقاضي نيز خارجي سرمايهگذاران
درآمد محل از كوتاهمدت زماني پروسه يك ظرف و كرد استفاده سرمايهگذاران اين وجود از
نوسازي بحث ديگر سوي از.پرداخت را خارجي سرمايهگذاران كشوريبدهي هواپيمايي سازمان
دلار ميليارد دولت 5/1 هوايي ناوگان ترميم و هواپيما خريد براي كه دارد وجود ناوگان
مربوطه ارگانهاي و دولت سوي از مختلفي گروههاي نيز حاضر درحال.است داده اختصاص
هواپيماهايي ، نوع چه كه اين بر مبني ;هستند بررسي و مطالعه مشغول ناوگان نوسازي درمورد
من كه چيزي آن.شود سيستم وارد و خريداري بايد مناسبي زماني فرصت چه با و چگونه كجا ، از
جاي و است زنده هنوز ايران هوانوردي صنعت كه است اين معتقدم آن به آخر كلام بهعنوان
تا جديد برنامههاي كه ديد خواهيم وقت آن كنيم ، صبر سال چند كه است كافي.دارد هم رشد
.بودهاند موثر هدف اين به رسيدن در حد چه
|