كيستم؟ من
توانبخشي درخدمات نوين روشي
ناتوان كمتوانو كودكان حقوق كنوانسيون
برابرسازي براي گامي
دچار تهران در دختر دانشآموزان درصد 95
هستند حركتي فقر
به محكوم اينترنت به محدودكننده نگرش
است شكست
سرمايه مجاز بانكهاسقف عمومي مجمع مصوبه
شد تعيين درصد شركتها 10 در بانكها گذاري
سرمايهگذاري قانون اجرايي آئيننامه
شد تصويب خارجي
مدير اتهامات به رسيدگي جلسه چهارمين
شد برگزار همبستگي روزنامه مسئول
شدامنيت تاكيد وكلا مستقل جامعه جلسه در
است افتاده خطر به مدافعان
مردمي حركت آغاز"راهآهن بچههاي" همايش
مسكوني بافت از راهآهن كردن خارج براي
است
خبرنويسي تكنيك و آموزشياصول كارگاه
كيستم؟ من
نوجواني در هويت بحران بر مقدمهاي
اين.ميكند تقسيم متوالي و متعدد مراحل به را انسان عمر دوره روانشناسي علم:اشاره
تقسيم زير مراحل به زمانبندي نظر از و بوده يكديگر متعاقب و هم بهدنبال عموما مراحل
بزرگسالي (اواسط ، اواخر اوايل ، ) نوجواني دبستاني ، پيشدبستاني ، نوپايي ، نوزادي ، :ميشود
.(كهنسالي يا اواخر اواسط ، اوايل ، )
چرخه زماني تقسيمبندي اين در مهم ركن دو و ميگيرد قرار بحث مورد مقاله اين در آنچه
مرحله بهتدريج كودك بهعنوان انسان كه است مرحلهاي ميشود ، شامل را انسان زندگي
و خود از و ميگردد نوجواني عنوان به مرحلهاي وارد كرده ، تجربه را فرديت استقلالو
كيستم؟ من:ميپرسد ديگران
و پيچيده بسيار باطن در اما ساده ظاهر به سوال اين به دادن پاسخ در سعي مقاله اين
و چگونگي در فجايع و نابهنجاريها معضلات ، از بسياري پايههاي كه چرا دارد ، را بنيادگرا
.دارد وجود پاسخ و پرسش اين چراي و چون
نوپايي مرحله
اعمال كنترل و رفتن راه براي توانايي كسب سال.است انسان زندگي دوم سال نوپايي مرحله
پس و ميخواهد آنچه كسب به قادر چهطور ميآموزد كودك يك بهعنوان انسان سن اين در.بدن
آنكه از قبل "نه":بگويد ابتدا كه ميگيرد ياد كلي طور به و بشود نميخواهد آنچه زدن
تكرار نوجواني اوايل در مجددا است معروف منفيگرايي سن به كه سن اين."آري":بگويد
نمو و رشد در عمدهاي نقش مراحل اين دوي هر و (سالگي 13-حدود11) ميشود
مريز و كجدار و والدين آمدن كنار چگونگي بنابراين.دارند بهعهده كودك طلبي استقلال
شكل به شخصيتي نابهنجاري و مرحله اين در شخصيت پابرجايي از مانع دوره گذراين با آنان
.ميگردد نوجواني سلوك اختلالات جمله از رفتاري اختلالات و ضديتطلبانه رفتارهاي
والدين اين اما است آشكار تولد زمان از چه اگر كه است جنسي تمايز ديگر ، بحث قابل مساله
در غيركلامي و كلامي پنهان ، و آشكار تعصبات غرضورزي ، ارزشگذاري ، نگرش ، با كه هستند
رفتار ، تقليد طريق از كودك.ميكنند بازي مقوله اين در را اصلي نقش گفتار و رفتار
فرهنگي الگوي با متناسب و والدين انتظار مورد كه رفتاري براي فشار و اجبار و پاداش
.ميگيرد ياد را خود جنسي نقش است خانواده
پلكان از پله يك مترادف و طبيعي و سالم كنجكاوي يك عنوان به كودك جنسي كنجكاوي با وقتي
با متناسب حال عين در و ساده صادقانه ، پاسخها و ميشود برخورد نوجواني -كودكي نمو و رشد
در بودن خارقالعاده بودن ، شگفتانگيز احساس يك كه ميگيرد ياد كودك باشد ، او سوالات
هويت و نقش خود ، مورد در آرامش و آسايش شادي احساس نيز و بقا راز ، تولد زندگي ، مورد
خلاف و ممنوعه قلمرو يك صورت به جنسي مقوله با اگر اما.باشد داشته ديگران و خود جنسي
و گناه شرم ، تنفر ، خشم ، ترس ، احساس نيز كودك در شود برخورد شرم يا خشم سردي ، سكوت ، با
هر كلي طور به.آمد خواهد بهوجود جديتر رفتاري و عاطفي هيجاني ، مشكلات اندك اندك
رفتاري الگوهاي براساس پسر؟و يا است دختر بداند بايد سالگي 3-سن2 حدود تا كودكي
بازي بايد چگونه را بودن پسر يا دختر نقش كه ميگيرد ياد خود بر و دور فرهنگ با متناسب
.كند
بازي اسلحه با معمولا پسرها.ميگردد مشخص جنسي نقش و هويت طريق از اغلب نيز بازيها
.عروسك با دخترها و ميكنند
بازي و اسباببازي انتخاب در مهمي بسيار تاثير اجتماعي تمايلات و اخلاقيات فرهنگ ، اما
بنابراين.دارد نقش نيز كودكان فردي و انفرادي تفاوتهاي زمينه اين در همچنين.دارد كودك
به دخترها توسط تفنگ و توپ با كردن بازي بالعكس و پسرها مورد در عروسك با كردن بازي
.نميشود تلقي كودكان مورد در غيرطبيعي امري خود خودي
دبستاني و پيشدبستاني سنين
در و ميبرند بسر ابتدايي مدرسه و كودكستان در سن اين در بچهها كودكي ، دوره اواسط يعني
.ميكند بازي كودك آينده شخصيتي نمو و رشد در مهمي نقش نيز سن اين.هستند رسمي آموزش حال
جنسي هويت مشابه اغلب افراد جنسي نقش.دارد ادامه سنين اين در جنسي نقش نمو و رشد
در كه تغييراتي با جنسي نقشهاي اگرچه ميدانند ، زن يا مرد را خود افراد يعني.آنهاست
هويت بر علاوه يعني.ميشود تعيين نيز ميآيد بهوجود جامعه مرسوم فرهنگ و جامعه تعريف
.داراست مردان و زنان جنسي نقش تعريف و تعيين در مهمي بسيار نقش نيز جنسي ، جامعه
يا دختر اينكه به بسته خود فرزندان به نسبت متضادي بعضا و متفاوت واكنشهاي والدين گاه
.ميدهند نشان باشند پسر
وابستگي ، و پسران در تهاجمي برخوردهاي و خشونت فكري ، بازيهاي استقلال ، اوقات اغلب
.ميشود تشويق دختران در صميميت و كلامي مهارتهاي
دختران برعكس ، و بزنند حرف خود عواطف مورد در كه ميشوند تشويق نيز پسرها امروزه اگرچه
.كنند شركت پيش از بيش ورزشي رقابتهاي و علمي اجتماعي ، فعاليتهاي در كه ميشوند تشويق
شود ، گستردهتر دارد مردان و زنان جنسي نقشهاي از كه انتظاراتي براي جامعه تحمل هرچه
جامعه فرصتهاي بود ، خواهد نفوذناپذير و انعطاف غيرقابل محكم ، گذشته از كمتر نقشها اين
.شد خواهد برابرتر و بيشتر پسران و دختران مورد در نقش ايفاي براي
و هستند مبارزهطلبتر و ستيزهجوتر دختران به نسبت پسران (بيولوژي) زيستشناختي نظر از
.ميكند تقويت را خصوصيت اين پدرها بهويژه والدين فرهنگي انتظارات
بلوغ
نوجواني از است ثانوي جنسي خصوصيات رشد يا مشخص فيزيكي تغيير فرايند يك كه بلوغ تفكيك
همزمان فرايند دو اين شرايط مطلوبترين دردارد اهميت است ، رواني تغيير فرايند يك كه
.ميدهد روي
813) دختران11 متوسط سن.ميشوند بالغ پسرها از زودتر ماه حدود1218 دخترها اغلب
.است سالگي (1014) پسران13 متوسط سن و (سالگي
هورمون اينميشود برانگيخته (مردانه جنسي هورمون) آندروژن توسط جنسي كشش سنين اين در
(سازوكار) مكانيسم دو.است انسان زندگي دوره طول در ديگري سن هر از بيش سنين اين در
رياضت و (عقلگرايي و انديشهپردازي) ، خردورزي جنسي كشش اين با تقابل براي مناسب و كارا
بروز آرمانگرايي و علم مطالعه ، عقايد ، صورت به خردورزي.ميباشد تقوي و زهد يا نفس
از پوشي چشم و متعالي هدفهاي اخلاقيات ، و اعتقادات ، آرمانها باورها ، شكل به.مييابد
.ميكند بروز جسماني لذات
ورزشي ، علمي ، مسابقات سوي به سنين اين در جنسي تمايلات و كنجكاوي اوقات اكثر
يا و ورزش موسيقي ، سينما ، ستارگان به توجه و آرمانخواهي دوستي ، قهرمان قهرمانسازي ،
.ميشود داده سوق اخلاقي ملي ، مذهبي ، اسوههاي
شناخت و شخصيت نمو و رشد
پيش آيندهنگري و مفهومپردازي كردن ، فكر انتزاعي سوي به بهتدريج تفكر نوجواني اوان در
موسيقي سرودن ، هنر ، شعر ، نوشتن ، در برجستهاي خلاقيتهاي نوجوانان از بسياري.ميرود
انسانگرايانه ، مقولات ورزش ، در خلاقيت اين همچنين ميدهند ، نشان خود از وغيره
از بسياري سنين اين در.ميكند پيدا نمود معنويات و مذهبي و فلسفي مكاتب اخلاقيات ،
.ميكنند روزانه خاطرات يادداشت دفترچه در خود عقايد و افكار نوشتن به شروع افراد
.است خود ، درباره خود از اطمينان احساس ديگر مهم مساله
اين از آگاهي و خويش خويشتن منسجم رشد از ناشي شكست و نقصان هويت ، سردرگمي درواقع
.است خويشتن
حل فرديتگرايي و استقلال سوي به وابستگي از وي حركت با حدودي تا نوجواني هويت بحران
هويتشناسي و جنسي نقش مفهوم حوش و حول اغلب كه اوليهاي درگيريهاي و تلاشها ميشود ،
.ميگيرد صورت منظور همين به نيز است جنسي
بلند اينقدر موهايم چرا نگو من بهبكنم را اينكار ميتوانم خودم من نه ، ":منفيگرايي
نگو من به بخوانم ، درس كي ميدانم خودم است ، صلاحم به چي ميدانم خودم من نه ، " ".است
".باشد بايد چقدر لباسم اندازه
تلاش واقع در و ميشود شروع نوجواني اوائل در مجددا سالگي سنين 23 منفيگرايي اين
را خود عمل آزادي و فكري استقلال خود ، خاص فكر طرز كه مطلب اين ابراز براي است نوجوان
.كنند اعلام دنيا كل و والدين به
.باشد نيز خشم كلامي تخليه براي راهي است ممكن منفيگرايي اين
.ميكنند استفاده خود استقلال ابراز براي روشي و وسيله هر از نوجوانان سنين اين در
سالان ، و سن دوستان ، هم راجعبه اغلب نوجوانان و والدين
هم با غيره و رسومات و رسم اجتماعي ، آداب مذهبي ، فلسفي ، ديدگاههاي ، تحصيلي برنامههاي
نوع هر و مو آراستن نوع لباس ، مدل طريق از ميخواهد نسلي هرميكنند جدل گاه و بحث
و جالبتر باشد شوكهكنندهتر چقدر هر كه حركات و گفتار رفتار ، در ديگري بارز تظاهر
.كند اثبات قبلي نسل با را خود تفاوتهاي است مهمتر
اگر ميكنند پيدا را زندگي جديد موقعيتهاي با تطابق و انعطافپذيري نوجوانان تدريج به
پذيرش و شخصيت حفظ و آنان با رفتار در توازن و تعادل حفظ با بتوانند و بدانند والدين
.كنند مدارا نوجواني مرحله گذر اين با آنان مستقل هويت
كند ، او كمك او به خانواده و ميكند خانواده از فرديت و استقلال احساس نوجوان كه زماني
كه من" بيانتهاي سوالات آغاز يابد دست استقلال و بلوغ اين به كه كند حمايت و تشويق را
پاسخ بايد كه سوالاتي.باشد مي "برسم؟ ميخواهم كجا به و" "بكنم؟ چهميخواهم" "هستم؟
.شوند داده
بهسر والدين به نسبت بيگانه و ناآشنا دنياي در پيش از بيش ميشود بزرگتر نوجوان هرچه
بيرون محيط و ، مدرسه واقعي دنياي اما ميشوند ، محسوب پايه و ركن خانواده و خانه.ميبرد
سن هم كه است افرادي با روابط خانوادگي ، روابط كنار در روابط نوع مهمترين و است خانه از
.هستند مشترك علاقههاي و عقايد با سال و
نزديك ممكن حد سر تا چه اگر دارند ، والدين از جداي خود فردي هويت تثبيت در سعي نوجوانان
و تاييد در همسالان گروه بر تكيه براي تمايل اما ميكنند ، حركت خانوادگي ساختار به
افراد ساير و مدرسه والدين ، سوي از اجتماعي حمايتهاي.دارند خود روز به روز حمايت
از را خود اغلب نوجواناندارد سنين اين در خطيري بسيار و بسزا تاثير ديگر ، بزرگسال
شديد تمايل سالانشانميبينند ، و سن چشمهم دريچه
و بگيرند قرار همسالانش گروه تاييد مورد تا بزنند دست حركتي و كار هر به كه دارند
به اعتماد كاهش به منجر ميتواند همسالان و گروه هم سوي از بياعتنايي يا تحقير هرگونه
.گردد آنان نفس
و اوضاع دوستيابي ، در مكرر يا و ناگهاني تغييرات به نسبت بايد مادر و پدر بنابراين
كه نيست آن منزله به اين و باشند زنگ به گوش نوجوانان علايق و آراستگي شخصي ، ظاهر احوال
.كنند نگاه مساله به قدرت موضع از
اخلاقيات نمو و رشد
روند يك معنويات و اخلاقيات روشن و واضح مفهوم و حس ايجاد و رشد افراد اكثريت براي
.است نوجواني اواخر مرحله در اساسي و بطئي تكامل
درونگرا بهتدريج را سلوك و رفتار كنترل و اخلاقيات قواعد ، اصول ، نوجواني سنين در افراد
.ميكنند قضاوت معنويات و وجدان از خود برداشت براساس و ميكنند
شناخت و شعور رشد موازات به واقع در و ميكند رشد بهتدريج اخلاقيات معتقدند روانشناسان
كه قوانيني است ، قوانين از پيروي فقط دبستاني پيش دوران در.دارد قرار انسان معرفت و
موارد درك به قادر اما ميپذيرد ، را قوانين كودك دبستاني سنين در.ميكنند وضع والدين
اين به آن به و ميدهند تشخيص را قوانين افراد نوجواني ، مرحله طي در نميباشد ، استثناء
اندازه چه تا گسترده سطح در جامعه سلامت حفظ براي قوانين و قواعد كه ميكنند نگاه شكل
.است مفيد
است رسوم و رسم اخلاقيات:اول سطح در.است پله به پله اخلاقيات پذيرش و اطاعت بنابراين
.ميكند بازي را اصولي و اساسي نقش تنبيه قواعد ، از تخلف صورت در و والدين از اطاعت يعني
تا است قوانين با شدن هماهنگ در كودك سعي يعني اخلاقيات تدريجي شكلگيري:دوم سطح در
.كند ايجاد ديگران با خوبي روابط و گيرد قرار تاييد و تصويب مورد بتواند
سطح اين در.است خويش خويشتن شده پذيرفته معقول اخلاقيات:سطح عاليترين يا سوم سطح
اخلاقيات اصولي مفهوم براساس قوانين و قواعد با داوطلبانه و شخصي اراده با افراد
و ميكنند درك خاص شرايط در نيز را استثنائات و ميآيند كنار خويش ، در شده پذيرفته
.ميشوند پذيرا
احساس يك شامل و ميگيرد قوام و شكل نوجواني اواخر تا سالگي حدود 11 از:هويت تعريف
تعليق يك در سن اين در نوجوان.است اجتماعي اهداف و اعتقادات ارزشها ، با دروني انسجام
.ميبرد بهسر بزرگسالي و كودكي سنين بين اجتماعي -رواني
از قبل نيز متعددي استثنائات است ممكن بنابراين و ميآزمايد را متعددي نقشهاي سني در
تحصيل ، دوران در است ممكن.دهد انجام زندگي ثابت شيوه يا شغل يك براي تصميم اخذ و رسيدن
و برگردد آينده در بهتري شرايط در اما كند تجربه را مردودي يا درسي افت تحصيلي ، مشكلات
.كند اقدام خود تحصيلي رشته تكميل براي دوباره
يك نهايتا و كند تغيير است ممكن بارها و بارها آرماني و اخلاقي معيارهاي سنين اين در
.شود ايجاد نوجوان در هماهنگ و يافته سازمان قانونمندي و اخلاقي سيستم
تلقي طبيعي و بهنجار بحران اين.ميدهد رخ نوجواني اواخر در هويت بحران:هويت بحران
اين در مسائل فصل و حل و تسلط در شكست اما.ميباشد معمول واقعه يك كه ميشود ، چرا
.گردد يافته قوام و منسجم هويت يك فاقد نوجوان كه ميشود اين منجربه مرحله
نداشتنيك سردرگمي اين مشخصه ميبرد ، رنج خود نقش سرگشتگي و هويت سردرگمي از نوجوان
و سردرگمي اين.دنياست در نوجوان خويشتن جايگاه سردرگمي و خويشتن از معنادار مفهوم
رفتاري نابهنجاريهاي در است ممكن دنيا ميانه در نوجوان جايگاه و نقش و هويت در سرگشتگي
اختلالات) آشكار پريشيهاي روان حتي يا و بزهكاري جنايتآميز ، اعمال منزل ، از فرار مثل
.كند بروز (روانپزشكي جدي
(داشتن زنانه يا مردانه نقش) جنسي نقش يا و بودن زن يا مرد هويت در مشكلات و اختلالات
يا بيهويتي اين با مقابله براي نوجوان.كند تظاهر سني مقطع اين در است ممكن نيز
با يا و بپيوندد مختلف دستههاي و باندها گروهها ، به است ممكن نقش يا هويت سردرگمي
رفتاري اختلالات سلوك ، اختلالات.كند همانندسازي مذهبي و ملي اسطورههاي و قهرمانان
ساير و ولگردي فرار ، دزدي ، جناياتآميز ، اقدامات الكل ، و مواد سوءمصرف مزاحمتآميز ،
.ميشود محسوب دوره اين هويت بحران و مشكلات از ناشي رواني شديد حتي و جنسي هويت مشكلات
كه است اوليه اعتماد احساس سالم شخصيت يك جزء يا ركن اولين: پايهاي يا بنيادين اعتماد
سالهاي در انسان كه است تجربياتي از ناشي و دنياست و خود به معطوف سالم نگرش يك واقع در
توجه مورد انسان نيازهاي كه انتظار اين داشتن يعني اعتماد.ميكند كسب زندگي اوليه
انسان اطرافيان و دنيا كه است آن مفهوم به اين و ميگردد برآورده و ميگيرد قرار ديگران
و اوليه بياعتمادي منجربه اوليه يا پايهاي اعتماد در اختلال.ميباشند كردن تكيه قابل
خواب خوب ، تغذيه طريق از آساني به اجتماعي اعتماد اين كودكي اوان در.شد خواهد پايهاي
اطراف دنياي با بدن عمومي هماهنگي و تنظيم و بهموقع گرفتن آغوش در و زدن لبخند كافي ،
.ميشود مشخص
افسردگي خلقي ، كج بنيادين ، اعتماد اين ارائه يا ايجاد در اختلال صورت در بعد سالهاي در
كه دارد بد و شر موجود يك خود درون در ميكند احساس شخص مييابد ، تظاهر نااميدي احساس و
مثل رواني جدي اختلالات با است ممكن وحتي است ساز دردسر و دارد اووجود در حقيقتا
اعتقاد صورت به روانپريشيجدي)هذياني اختلالات و (بيمارگونه بدبيني)شخصيتي اختلالات
.كند بروز (آنان بودن ديگرانوصدمهزا بودن بد به
.است اجتماعي بياعتمادي اين تبعات از ديگر يكي الكل و مواد مصرف ، سوء جوامعغربي در
اين رابه خود دروني نياز ميكنند سوء استفاده الكل و مخدر مواد از كه افرادي واقع در
از بدتر حتي و اعتماد غيرقابل آنها ، ديگران باور در كه چرا ميكنند ارضاء شكلنابهنجار
.خطرناكند آن
تكلم قدرت افزايش و كودك رفتن راه آغاز از پس و بعد به دوم سال از خودمختاري و استقلال
موجب مادركه و پدر مناسب و صحيح رفتار عدم صورت در ميشود ، شروع دست با اشياء گرفتن و
اعمال و شخصيت در وترديد شك موجبات نيز درآينده ميگردد كودك تحقير و خجالت شرم ، احساس
در بودن بد يا شر كثيف ، احساس به منجر طبيعي حد از بيش شرم احساس.ميكند فراهم را فرد
كودك درواقع كه چراميكند باز او شدن بزهكار رابراي راه نهايتا كه ميشود كودك
من كه است راهي تنها اين پس ميكنند ، خوب فكر اينجوري من به راجع آنها اگر":ميگويد
".دارم
پايهمباني بر جنسي هويت.است بودن زن يا مرد از شخصي احساس كننده منعكس جنسي هويت
جامعه در را بودن زن يا مرد كه مناسباتي ساير و رفتاري الگوهاي نگرشها ، يعني فرهنگي
.ميگيرد شكل ميكند ، تعريف
".مردم من يا زنم ، من"بگويد است قادر قاطعيت با دارد سالمي جنسي هويت كه شخصي
جنسياش هويت از شخص دروني احساس كننده منعكس كه است شخص خارجي رفتاري الگوي:جنسي نقش
.است
.هستند هم با هماهنگ جنسي نقش و جنسي هويت ايدهآل ، شرايط در
با را نظر نقطه و ديدگاه اين است ، زن يك كه است اين خود از درونياش احساس كه زني
مرد يك مثل ميداند ، مرد را خود كه ومردي ميدهد نشان دنيا به زن يك عنوان به عملكرد
.ميكند عمل
تا دهد نشان ديگران و خود به تا ميدهد انجام يا ميگويد فرد كه آنچه هر يعني جنسي نقش
.ميداند زن يا مرد را خود اندازه چه
جنسيت با همانندسازي در مداوم و مستمر احساس:يعني جنسي ونقش هويت اختلال بنابراين
نقش بودن نامناسب احساس يا خود موجود جنسيت مورد در شخص مستمر ناراحتي واحساس مقابل
.داراست حاضر حال در كه جنسي
اجتماعي ، كاركردي زندگي ، مختلف حوزههاي ودر ميكند زيادي بسيار رنج احساس فرد بنابراين
.ميدهد دست از را خود فردي بين روابط شغلي ،
نوجوانان اجتماعي ضد رفتارهاي
و پراكنده اجتماعي ضد اعمال اما نيست ، رواني اختلالات از ناشي كه ميشود رفتارهايي شامل
.ميگردد شامل را مداوم رفتاري الگوي يك صورت به نه
ديگران ، حقوق به تجاوز جمله از نوجوان و كودك رفتاري اختلالات از بسياري شامل مجموعه اين
.ميگردد منزل از فرار و دروغگويي دزدي ، تخريبگرانه ، آشكار اعمال و تهاجم خشونت ،
نسبت شديد خشونت يا اسلحه ، حمل آتشافروزي ، جمله از معيني و مشخص اجتماعي ضد رفتارهاي
يك براي اگر حتي.دارد اجتماعي مددكاري و روانپزشكي اورژانس ، مداخله به نياز ديگران به
.افتد اتفاق بار
خود ديگر ، اجتماعي ضد رفتار يا تهاجم و خشونت مكرر و مستمر الگوي يك بدون نوجوانان گاه
مداخله به نياز نيز رفتارها اين حتي كه ميكنند خفيفتري دردسرآفرين رفتارهاي درگير را
.ميكند پيدا روانشناس و روانپزشك
طريقي به كه جواني:ميگردد تعريف طريق اين به قانوني سيستم توسط:جوانان بزهكاري واژه
.ندارد لزوما رواني اختلال بر دلالت واژه اين اما كرده ، تجاوز قانون به شكلي به يا
است آن ضمني مفهوم به (سالگي تا 18 سنين 16 در عموما) نوجوانان قانونشكنانه رفتارهاي
ساله قاتل 14 يك ناميدن بزهكار ديگر عبارت به نيست ، جدي و سنگين جرايم حد در بزه كه
معمولا و است همراه (سلوك) رفتاري اختلالات با عموما بزهكاري.نميرسد نظر به درست
عدم و خانوادگي مشكلات نداشته ، وجود كودكي دوران در گرم روابط كه ميباشد دست در قرايني
خانوادههاي از بزهكاران اغلب دارد ، وجود درجاتي به خانواده و نوجوانان پيوستگي وجود
.ميآيند بيرون اسفبار و بد اقتصادي شرايط و پرجمعيت
والدين.ميگيرد صورت سالان و همسن گروه با همراه معمولا نوجوانان اين خلاف كارهاي
تمام صرف براي نوجوان و كودك تمايل از و آگاهند فرزندشان مسائل در گروه نقش از معمولا
زمينهساز عوامل اهميت امااز دارند ، شكايت (همتاها) همسالان گروه با خود اوقات
.هستند غافل ميگردد نامناسب دوستان انتخاب به نوجوان تمايل موجب كه جامعه و خانواده
شديد نياز و رفتارها در همتاها گروه عميق تاثير (بزهكاري)اختلال اين ثابت و مهم خصوصيت
فرصت كه صورتي در نوجوانان اين از معدودي.است گروه با ماندن باقي پيوسته براي نوجوان
از دست است ممكن آورند دست به مناسب و سالم افراد با برخورد در ويژهاي شانس و مناسب
موفقيتهاي مثل پرثمر و مثبت حوادث سوي به را خود نامناسب رفتار و بردارند بزهكاري
است ممكن ديگر عدهاي دهند ، سوق مذهبي و ملي مهم افراد قراردادن الگو يا ورزشي و تحصيلي
چنين.شوند خسته نوجوانان -اطفال دردادگاه حضور و شدن دستگير ناگوار تكراري الگوي از
نوجوانان اين از معدودي و سازد واقف خود اصلي نقش به نيز را خانواده است ممكن اتفاقاتي
نيز نوجواني از پس خود پيرامون در ثمري مثمر و مثبت تلاش گونه هيچ وجود خاطر به نيز
.ميمانند باقي جنايتكار حتي و بزهكار همچنان
در را تنگاتنگي و موثر نقش اجتماع واحد كوچكترين عنوان به خانواده:خانواده مشكلات
نظر از حمايتي شبكه عنوان به خانواده.ميكند بازي طرفه دو صورت به جامعه و خود سلامت
و رواني جسمي ، نمو و رشد در را اساسي و اوليه نقش اجتماعي عاطفي ، اقتصادي ، فرهنگي ،
بيمار ، جامعه.ميكند بازي جامعه در ناسالم يا سالم عضوي عنوان به نوجوان و كودك اجتماعي
بسيار ارتباط اين.ميسازند بيمار جامعه بيمار ، افراد و ميآورد بار به بيمار افراد
تنيدگي هم به خانواده ، گسستگي خانواده ، نظام مشكلات.است مستمر و سويه ودو تنگاتنگ
خانواده سرگردان ، خانواده زده ، تحول خانواده خانواده ، مراتب سلسله بودن مغشوش خانواده ،
والد داراي و همسره چند خانواده غيبت ، تناوب دچار خانواده نيمه ، دو خانواده ساز ، سپربلا
خانوادههاي و فرهنگي اقتصادي ، فقر دچار خانواده طلاق ، خانواده پرجمعيت ، خانواده ناتني ،
هويت ، اختلال براي مستعد خانوادههاي جمله از اجتماعي و اقتصادي فرهنگي ، هويت بحران دچار
جنسي ، هويت بحران اجتماعي ، ضد رفتارهاي و بزهكاري اختلالات سلوك ، و رفتاري اختلالات
اين.ميباشند اجتماعي -رواني جدي اختلالات ساير مصرفموادو سوء شخصيت ، اختلالات
پيش كه ميپندارد ظاهرا بسته كاملا چشمان با جامعه كه زماني تا نگرانكننده معضلات
تنها كه ببيند و كند باز چشم كه است ريشهاي درمان و فصل و حل قابل زماني تنها ميرود
.ميرود فرو
"روانكاو -روانپزشك -كامكار مهديس دكتر"
توانبخشي درخدمات نوين روشي
جامعه بر مبتني توانبخشي
راهبرد كه است توانبخشي كارشناسان از يكي تعامل حاصل كرد ، خواهيد ملاحظه آنچه:ديباچه
توانبخشي.است آزموده عملي كار در و نظري وجه در را (CBR) جامعه بر مبتني توانبخشي
توانبخشي عمدتا كه دنيا در توانبخشي مرسوم و چندگانه راهبردهاي ميان در جامعه بر مبتني
عمده ويژگي چند از است سيار گروههاي عملياتي كار برپايه توانبخشي و موسسهها بر مبتني
نگاه بازتواني ، در معلول فرد تواناييهاي محور به توجه:از عبارتند كه ميباشد برخوردار
يا فرد كه خانوادههايي براي عمومي و پايه آگاهيهاي و پيشگيري اهميت به ويژه توجه و
بازتواني فرآيند در ميتوانند كه مهارتهايي و ميكنند زندگي ميانشان در معلولي افراد
كه نقشي و جامعه در موجود مهارتهاي به توجه و گيرند كار به را آن و يافته معلول افراد
ساده ، شيوههاي يافتن بالاخره و نمايند ايفا معلول افراد بازتواني مسير در ميتوانند
افراد نگرش و نگاه تصحيح همچنين و جامعه به معلول افراد الحاق در اثرگذار و هدفمند
انساني ، حقوق از معلول افراد برخورداري و آنها بين روابط عاديسازي و معلولين به جامعه
.سلامتنگر و يابنده رشد جامعه يك در عادي افراد مشابه سياسي حتي و اجتماعي
عليرغم.كردم آغاز (CBR )جامعه بر مبتني توانبخشي برنامه با را خود همكاري كه زماني
.نداشتم ذهن در برنامه اين از روشني تصوير هيچگونه توانبخشي زمينه در كار سابقه داشتن
بعضا امكاناتي با) روستاها وضعيت ديدن با خود پايش تجربه اولين در كه ميآورم ياد به
نگرشهاي و مرسوم عقايد و افكار با آشنايي معلول ، افراد زندگي شرايط ،(ابتدايي بسيار
به كه كردم احساس زمان آن در.شدم شديدي نااميدي و ياس دچار معلوليتها خصوص در رايج
دهيم؟ انجام كاري توانست خواهيم چگونه روستاها بر حاكم شرايط مجموعه به توجه با راستي
خدمات ارائه نحوه و كشور مرسوم توانبخشي در تجربياتم حاصل خصوص اين در من تاريخي حافظه
آنان.ميزدند را اول حرف كارشناسان و متخصصين آن در كه روشي بود ، چارچوب همان در
ميكردند ، پيشبيني آنان براي را لازم اقدامات و كرده دستهبندي را معلول افراد نيازهاي
دانش اين و ميگرفت انجام تخصصي مراكز در درماني گفتار و كاردرماني فيزيوتراپي ، نيازهاي
معرفي مراكز در نگهداري براي اغلب جسمي و ذهني معلولين.بود متخصصين كنترل حيطه در
.ميماندند باقي طولاني انتظار ليستهاي در حرفه و كار به نيازمند افراد و ميشدند
.داشتيم متخصصين و تخصصي مراكز سوي روبه مشكلات كليه حل براي آن در كه روشي
بچه پسر "جليل" براي نميدانستم راستي به.بودم روبهرو متفاوت كاملا وضعيتي با حال
دارد ، معلوليتش يافتن شدت از جلوگيري جهت درماني كار و فيزيوتراپي به نياز كه مغزي فلج
براي كرد؟ بايد چه دارد ، فاصله شهرها در موجود تخصصي مراكز از كيلومترها كه اينجا در
روز هر برادرانش و خواهر همراه به مدرسه به رفتن براي و است ناشنوا كه ساله ي8"ثريا"
ميزند ، پرسه روستا در شام تا صبح از و دارد سندرمدان كه" يوسف" براي يا و ميريزد اشك
.ميشود مضحكه و ميخورد سنگ ميدهد ، فحش
خانه گوشه در شيئيبيجان چون و نابيناست چشم دو هر از كه "سهراب" براي نميدانستم
بهخاطر شرم فرط از سال كه 18 فرشتهآسا زيبايي آن با "گلچين" براي يا و ميشود نگهداري
روستاهاي اين در شيرين و محبوبه و امير و علي دهها و بوده زنداني خانه در پاهايش فلج
به كمك براي را شهرها در موجود تخصصي امكانات بايد راستي به آيا كرد؟ بايد چه دورافتاده
ميكرديم؟ گسيل آنجا به را تخصصي گروههاي يا و ميبرديم؟ روستا به آنان
كه چراميگشودم توانبخشي از ديگري نوع براي تاريخيام حافظه در را تازهاي جاي بايد
اقدامات بتوان آن كمك به كه روشهايي بود ، متفاوت روشهايي اتخاذ به نياز اينجا در
توانبخشي انديشه در بيشك نوين روش اين و.نمود ساده جديد متدهاي قالب در را توانبخشي
آموزشي تكنولوژي با همراه منعطف ، و اجرا قابل راهبردي.بود نهفته جامعه بر مبتني
علمي عرصههاي به تئوريك و ذهني عرصههاي از حركت قابليت كه روشي ساده ، و شده طبقهبندي
.داشت را كشورمان روستاهاي در موجود عينيتهاي بر منطبق و
كه فرآيندي بود ، توانبخشي اجراي فرآيند به ديگر نگاهي مستلزم روش اين پذيرش البته و
زندگي آنان براي و برساند مطلوب امكانات و شرايط حداقل به را معلول افراد ميكوشد
متضمن كه آورد بهوجود انسانها فكري نظام در را تحولي و نمايد فراهم را انسانيتري
يك براي را شرايط بتواند نهايت در و باشد معلول افراد انساني شان خور در عدالتي اجراي
در را وعيني دسترس قابل هدفي ميبايد بنابراين.سازد فراهم آنان براي عادي نسبتا زندگي
خواهان جامعه بر مبتني توانبخشي:اينكه آن.ميكردم حفظ عمل ، راهنماي عنوان به ذهنم
.است مطلوب وامكانات شرايط حداقل به معلول افراد تمامي دستيابي
.ميكردم آماده طولاني و سخت مبارزهاي براي را خود بايد حال
اين كردن آماده و بود توانبخشي حوزه در متخصصين بر حاكم سنتي نگرشهاي با مبارزه اولين
نمايند ، مالكيت احساس خود تجربه و دانش به نسبت نبايد كه حقيقت اين پذيرش براي افراد
كه بپذيرند را واقعيت اين و توزيعكرده دارند نياز بدان كه مردمي ميان را آن بايد بلكه
.مرد خواهد نشود ساده توانبخشي عرصه اين در اگر
ودرك آگاهي طريق از روستاها بستر و جامعه بر مبتني توانبخشي در كار كه دريافتم كمكم
و فرهنگ وعقايد ، افكار اجتماعي ، مناسبات خانوادگي ، موقعيتهاي در معلول افراد شرايط
.است جوامعشانامكانپذير در موجود منابع
بكوشم مضاعف تلاشي با و كنم كار سرشتها اين با و جوامع اينگونه در بايد كه آموختم
معلوليت درخصوص را آنان منفي نگرشهاي و كرده رسوخ مردم اين ديرينه سنتهاي و درباورها
.است صبورانه و طولاني كاري مستلزم اين و بزدايم
با هرگز و نبوده اداري رايج بوروكراسيهاي قالب در برنامهاي CBR كه گرفتم ياد مرور به
كار برنامه اين در كه كساني و شد نخواهد نهادينه مصوبه و چندبخشنامه ، آئيننامه صدور
سرمايهگذاري خود عاطفه و دانش از و بگيرند كمك توامان خود وقلب ذهن از بايد ميكنند
.ببرند پيش به را برنامه اهداف توانست نخواهند هرگز وگرنه.نمايند
از بيش CBR:ميگويد سخنرانيهايش از يكي در منديس دكتر كه باشد دليل همين به شايد و
.نمايند درك را CBR روح كه است نيازمند كساني به باشد داشته نياز متخصص افراد به آنكه
توانپزشكي اقدامات قالب در نميتواند محتوايي لحاظ به جامعه بر مبتني توانبخشي درواقع
نگرشهاي ايجاد معلول ، فرد زندگي محيط و اجتماعي زمينههاي بر بيشتر كه چرا.گيرد جاي
اين توانمنديهاي افزايش كنار در تا ميكوشد و داشته تاكيد منفي تفكرات زدودن و مثبت
متضمن كه دشوار است امري اين و نمايد فراهم درجوامعشان را آنها پذيرش زمينه افراد ،
را آدمهايي و محيط بايد مهم اين به رسيدن براي و است آن حامل انسانهاي و فرهنگ شناخت
ارتباط راههاي و باشيم داشته دوست را آنان و بشناسيم درستي به ميكنيم كار آنان با كه
از قبل CBR كاركنان:ميگويد لندن دانشگاه در CBR مدرس زينكن دكتر.بياموزيم را آنان با
CBR.كنند برقرار مردم با خوبي ارتباط بتوانند تا باشند ديپلمات بايد تخصص هرگونه داشتن
عاطفي و انساني نوع از بايد ارتباط باشد ، مردم قلب در بايد و است انساني روابط تماما
.دست پائين و دست بالا ارتباط نه باشد
و مشاركت و دهيم قرار خود تغييرات مناسب بستر را آگاهسازي بخواهيم اگر كه آموختم كمكم
با نظر تبادل و گفتوگو طريق از مشاركت اين بايد باشيم ، طالب را جامعه افراد همكاري
باشيم قادر بايد.گيرد صورت بيشتر فعاليتهاي انجام براي تشويقشان و مسئوليت ودادن آنان
و احترام با و بشكنيم را مردم اين تاريخي سكوت صادقانه و انساني ارتباطاتي ايجاد با
.دهيم شركت خود برنامههاي در را آنان اعتماد ايجاد
اجتماعي روابط دارند ، قرار دشواري شرايط در معيشتي و اقتصادي نظر از غالبا ما روستاهاي
چنين در بنابراين.دارند نفوذ غيرقابل و سخت فرهنگي و بوده شديد تعصبات بر مبتني حاكم
.باشيم داشته حاصل تغييرات دامنه و خدمات ارايه نحوه از روشن و منطقي تصويري بايد شرايطي
و ساخته دور ذهن از بايد را دلخواه و سريع واكنشهاي و خارقالعاده تغييرات ايجاد تصور
.ببريم پيش را خويش اهداف صبور و آرام
سادهاي تكنيكهاي و متون به بايد كنم كاري "جليل" براي اينكه از قبل ميدانستم حال
مدرسه به "ثريا"بردن امكان كه دانستم.باشد او خانواده به آموزش قابل كه بينديشم
بچهها ساير كنار و عادي مدرسه در بايد مشكلات همه عليرغم ثريا و ندارد وجود ناشنوايان
.نياموزد كلاسيك آموزش مفهوم در چيزي اگر حتي بنشيند
معلوليت مورد در كه بدهم را آگاهي اين يوسف خانواده به بتوانم اگر كه گرفتم ياد
خطاهاي معلول يوسفها و يوسف كه بدانند روستا اهالي اگر و نداشتهاند گناهي فرزندشان
روستا كوچههاي در را يوسف كه كنم كاري اگربتوانم نبودهاند ، مادرهايشان و پدرها
خانواده سفره سر بر و نشود زنجير حيوانات آغل در شبها اگر نزنند ، كتك را او و نرقصانند
.دادهام انجام بزرگي كار بيشك شود برخوردار يكسان محبتي از و بنشيند
تن و بيايد بيرون خانه از اگر كند ، نظافت و بياشامد بخورد ، خود كه بياموزد سهراب اگر
كاري بشنود ، جانش باگوش را زندگي نواي و بسپارد خورشيد آرامشبخش گرماي به را رنجورش
.دادهايم انجام بزرگ
نخواهد سرزنش فلج فرزند داشتن خاطر به را آنان كس هيچ كه كنند قبول گلچين خانواده اگر
.كند تجربه زيبا روز يك در را گندم خرمنهاي لرزش ميتواند هم گلچين كرد ،
...كرد خواهيم پيدا راهي هم وصمد ابراهيم و وشهربانو بيبيگل براي حال هر به و
.باشند داشته عادي زندگي يك ديگر انسانهاي كنار در بتوانند نيز آنان تا
عباسنيا شهناز
جامعه بر مبتني توانبخشي كارشناس
ناتوان كمتوانو كودكان حقوق كنوانسيون
برابرسازي براي گامي
Persons) ناتوان و كمتوان اشخاص را جهان جمعيت درصد جهاني 11 استانداردهاي مطابق
.هستند كودكان آنان از عمدهاي بخش كه ميدهد تشكيل (Disabled
متحد ، ملل سازمان تخصصي كميتههاي توسط بررسي (ميلادي تا 1992 1982) دهه يك از پس
برابرسازي براي استاندارد مقررات باعنوان دسامبر 1993 در 20 شماره 96/48 قطعنامه
راستا همين در.رسيد متحد ملل سازمان عمومي مجمع تصويب به ناتوان اشخاص براي فرصتها
.R يا جامعه بر مبتني توانبخشي" ثانويه پيشگيري روشهاي اتخاذ در جهاني بهداشت سازمان نيز
.كرد پيشنهاد سوم جهان كشورهاي به را "C.B
ساماندهي منظور به كارشناسان مطالعه و تحقيق دهه يك تجربيات از استفاده با قطعنامه اين
كه را "Disability" واژه خاص ، بيماريهاي و "استثنايي" يا "معلول" از اعم اشخاص حقوق
كار به شود عقلاني يا حسي نقص جسمي ، بيماريهاي از ناشي مختلف كاركردهاي محدوديت موجب
ساير با برابر سطحي در اجتماعي زندگي در مشاركت فرصت فقدان يا محدوديت موجب خود كه برده
.ميشود اشخاص
تالاسمي ، بيماران از اعم وسيعي طيف ناتوان و كمتوان كودك حقوق عرصه در بشر حقوق رويكرد
.دربرميگيرد را ذهني عقبماندگان و اس. ، ام مغزي قلبي ، فلج كليوي ، هموفيلي ، سرطان ،
عرصه در استاندارد مقررات ايجاد منظور متحدبه ملل سازمان عمومي قطعنامه 96/48مجمع
.است شده تقسيمبندي فصل دوازده در جهاني ،
عمومي مشاركت سطح بردن بالا مبين برميآيد قطعنامه "هدف" و "موضوع" از كه همانگونه
منظور به قطعنامه ، اول بخش درميباشد كمتوان كودكان برابر فرصتهاي ايجاد و كودكان
:است گرديده تشريح زير موضوعات برابر فرصتهاي ايجاد
.حمايتي خدمات -توانبخشي4 -پزشكي 3 مراقبتهاي -آگاهي 2 ارتقاء -1
:از است عبارت شود بهرهمند آن از بايد كودك كه حوزههايي دوم بخش در
-_ه.استخدام -ج.پرورش و آموزش -ب.ارتباطات و اطلاعات فيزيكي ، محيط به دسترسي -الف
.(N.G.O)غيردولتي سازمانهاي -ر.قانونگذاري -ز.فرهنگي مسائل -د.اجتماعي تامين و درآمد
.بينالمللي همكاريهاي -ن
پيوند از بلكه دربرنگرفته تنهايي به را كودك كلاسيك ، نگرش خلاف بر قطعنامه متدولوژي
و مربيان كارشناسان ، ،N.G.O شهري ، منطقه محلي ، دموكراتيك هستههاي تا ملي برنامه
.ميشود تشكيل خانواده
موجب تنها نه جمعيت بيرويه افزايش و سوم جهان كشورهاي اقتصادي اسفناك وضعيت متاسفانه
مطلق فقر در دولتمردان نئوليبرالي سياست خاطر به ميليوننفر و 200 ميليارد يك كه شده
آثار كه ميشود ، اضافه ساله هر ناتوان و كمتوان كودكان تولد آمار بر برند ، بلكه سر به
.است گذاشته خانواده نظام مناسبات و هزينهها درآمد ، بر مخربي
عرصه در كودكاني چنين وضعيت از مشخصي آمار مذكور ، قطنامه تصويب از سال گذشت 9 عليرغم
و كمتوان كودكان حقوق تضمين به دولتها تكاليف عليرغم سو ديگر از.نيست دست در جهاني
ارائه بشر حقوق كميسيون به كمتوان كودكان اساسي حقوق نقض از مشخصي گزارش ناتوان ،
"كودك حقوق كنوانسيون" كه همانگونه دولتها تكليف احساس عدم دليل به مهم اين.نميشود
نبوده است ، مربوطه كميسيون به كودكان وضعيت از سالانه گزارش ارائه و اجرايي ضمانت داراي
.نيست كودكاني چنين نيازهاي پاسخگوي كودك حقوق كنوانسيون ماده 23 سو ديگر از و
از اعم تخصصي سازمانهاي كه دارد جا (ميلادي 2003-1993)آن پايان و اول دهه به ورود با
دستاوردهاي بررسي ضمن يونسكو و متحد ملل توسعه صندوق جهاني ، بهداشت سازمان يونيسف ،
كمتوان كودكان حقوق كنوانسيون تصويب و تدوين متحد ملل سازمان عمومي مجمع قطعنامه 96/48
سوم هزاره به ورود در كودك ميليونها تا داده قرار كار دستور در را (Disabled Chileren)
برخودار بينالمللي عرصه در بشر اساسي حقوق بر مبتني حمايتي مكانيزمهاي و اهرمها از
.شوند
دهه يك تحقيقاتي پشتوانه با حقوق از حمايت انجمن كمتوان كودكان حقوقي -تخصصي كميته
ايران اسلامي جمهوري دولت طريق از را خود پيشنهادهاي يونيسف همكاري با تا دارد آمادگي
آملي احمد.كند متحد ملل سازمان تقديم
دچار تهران در دختر دانشآموزان درصد 95
هستند حركتي فقر
تهران دخترانه مدارس آموزان دانش درصد حدود 95 كه ميدهد نشان آمارها:ايرنا
.هستند حركتي فقر داراي
تغذيه نشيني ، آپارتمان تهران ، شهر در بانوان ويژه امكانات كمبود كارشناسان ،
علل جمله از را عمومي اماكن در دختران حضور از والدين نگراني ابراز و نامناسب
.ميدانند تهران شهر در آموز دانش دختران در جسمي ضعف بروز
تحصيلي جديد سال آستانه در دختر آموزان دانش جسماني ساختار اصلاح طرح اجراي
دختر آموزان دانش ميان در بدني ضعف گسترش از كه است آورده بوجود را اميد اين
.شود جلوگيري
آموز دختراندانش بدني ضعف نشانهاي ترين شايع پزشكان اعتقاد به
شانه صاف ، كمر كج ، سر پرانتزي ، زانوي جلو ، به سر صاف ، پشت گود ، پشت شامل
.است كج شست و رفته عقب زانوي افتاده ،
عضلاني ، ضعف چاقي ، چون جانبي عوارض با سني هر در تحركي كم يا و نكردن حركت
.است همراه رواني اختلالات و تنفس خون ، گردش دستگاه بيماريهاي
مناسبي زمينه ورزشي مختلف رشتههاي به دختران اغلب علاقمندي معتقدند كارشناسان
كه است كرده ايجاد آموزان دانش نزد فيزيكي اختلالات اين اصلاح براي را
.گرفت كار به ظرفيت اين از استفاده براي بايد را لازم برنامهريزيهاي
اين بروز دلايل زمينه در تهران استان وپرورش آموزش بدني تربيت مدير
ورزش حين در دختر آموزان دانش كامل پوشش:گفت دانشآموز دختران در ناهنجاريها
.است ورزشي حركات ناصحيح اجراي در موانعاصلي از يكي
اشراف صورت در تا موظفند تهران استان دخترانه مدارس:گفت زمانآبادي غلامحسين
درصد براي 95 حاليكه در كنند استفاده ورزشي پوشش از مدارس حياط به منازل نداشتن
.نيست مهيا امكان اين تهران مدارس
ساختمان در فيزيكي تغييرات ايجاد قيمت ، ارزان و بازده زود سالنهاي ايجاد وي
رفلكس شيشههاي از استفاده و مجاور ساختمانهاي به مشرف ديوارهاي پوشش مدارس ،
.دانست دخترانه مدارس ورزشي رفعنيازهاي براي كوتاهمدت طرحهاي از را
كرد برآورد ريال ميليون از 150 بيش را مدارس در ورزشي سالن هر احداث هزينه وي
.شد مدارس حياط اصلاح براي دولتي سازمانهاي مالي حمايتهاي افزايش خواستار و
حياط" با مدارس ساخت اجراي از تهران ، استان پرورش و آموزش بدني تربيت مدير
توسط كه طرح اين در:داشت اظهار و كرد ياد بلندمدت طرح يك عنوان به "مركزي
ميشود ساخته "مركزي حياط" با مدارسي شد ، خواهد نوسازيصنايعاجرا گسترشو سازمان
.باشند نداشته آنها محوطه به اشرافي اطراف ، منازل تا
آمده ، 95 عمل به تهران راهنمايي مدارس سطح از كه آماري براساس:كرد تصريح زمانآبادي
.هستند حركتي فقر داراي دختر دانشآموزان درصد
ضعف دلايل ديگر از را مدارس در شير توزيعنكردن و ورزشي حركات انجام كاهش وي
.برشمرد دختر آموزان دانش جسمي
براي بهداشتي شناسنامه تهيه بر تهران استان پرورش و آموزش بدني تربيت مدير
و بينايي كه همانطور:گفت و كرد تاكيد آموزان جسمانيدانش ضعف تشخيص
ماهيچهاي و استخواني ساختار بايد ميشود آزمايش مدارس در آموزان دانش استعداد
.گيرد قرار سنجش مورد نيز آنها
است شده احداث تهران شهر منطقه و 19 مركز در اصلاحي حركتهاي كلينيك:گفت وي
.ميپردازد دستورالعمل ارايه و آموزان دانش اسكلتي انحرافهاي شناسايي به كه
وپرورشاستان آموزش كل اداره اصلاحي حركتهاي ومركز كلينيك هر تجهيز:افزود وي
.است داشته هزينه ريال ميليون معادل 100 تهران
در و ميشوند آزمايش جسماني ازنظر آموزان دانش تك تك:داشت اظهار زمانآبادي
.ميشوند معرفي كلينيكها اين به بدني ضعف مشاهده صورت
نحوه با را آموزان دانش اولياي كلينيكها در فعال مربيان:افزود مسئول اين
.ميكنند آشنا هستند ، ضعفها اينگونه دچار كه كساني براي لازم ورزشي حركات
تربيت 20 براي اداره اين برنامه تهران ، استان پرورش و آموزش بدني تربيت مدير
به آموزش با كه طرح اين:گفت و داد قرار تاكيد مورد را ورزش معلمان از نفر هزار
زمينههاي است گرفته صورت كاربردي علمي ، اطلاعات ارايه و ورزش معلمان هنگام
.كرد خواهد فراهم را مدارس در بدني تربيت فعاليت و رشد
پايان سال 1383 در و ميشود اجرا چهارساله برنامه يك طي طرح اين وي گفته به
.مييابد
و مدارس در ورزش كردن تخصصي و ورزشي مركز ايجاد به مدارس دهي سوق زمانآبادي
و كيفيت ارتقاي در موثر عوامل از را متمركز صورت به مختلف تيمهاي تشكيل همچنين
.دانست مدارس در ورزشي برنامههاي دهي ياسامان
فضاهاي ايجاد ايرنا ، با گفتگو در نيز تهران شهر دختران بدني تربيت مسوول كارشناس
مهمترين از آنهارا حركتي نيازهاي كردن برطرف براي دخترانه مدارس در مناسب
.دانست اداره اين برنامههاي
نظير مواردي به بايد مدارس ورزش ساعات غنيسازي براي:گفت "افسرده سكينه"
دختران مشكلات شناخت ضمن بتوان تا كرد توجه مدارس اولياي و خانوادهها مشاركت
.كرد فراهم را ورزشي كانونهاي تقويت زمينه دانشآموز
آزمايش تحت بدني ساختار و جسمي نظر از آموز دانش هزار گذشته 6 سال در:گفت وي
مطلوبي تغييرات ماه از 6 بعد كه شد انجام آنها روي اصلاحي حركات و گرفتند قرار
.شد ديده آنها روي
فقر از هنوز دختران يادشده طرحهاي و شده انجام تلاشهاي وجود با:گفت افسرده
بيشتر حمايت به نياز قشر ، اين خاص فرهنگي مسائل به توجه با و ميبرند رنج حركتي
.است مسئولان
به محكوم اينترنت محدودكنندهبه نگرش
است شكست
و محدودكننده نگرش:گفت ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس:اجتماعي گروه
.است شكست به محكوم نوين جمعي ارتباط وسايل به بدبينانه
در كه ميدهد نشان تجربه:كرد خاطرنشان ايرنا ، با گفتوگو در "مزروعي رجبعلي"
چندين از پس كه ويديو تا گرفته تلويزيون و راديو از جديد پديدههاي با برخورد
هم اينترنت مورد در امر اين و داشتهايم مشكل هميشه شد آزاد ممنوعيت ، سال
.دارد مصداق
ماهواره محدوديت مشكل حاضر درحال:افزود ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس
محدوديت داستان ميكنم فكر ميشود ، حركت آن آزادسازي مسير در و است باقي همچنان
اين من نظر به استو تكراري اتفاقات همان ادامه در نيز اينترنت از استفاده
با الكترونيك رسانههاي دنياي مزروعي ، گفته به.باشد حل راه نميتواند اقدامات
نميتواند اي ، محدودكننده عامل هيچ و است حركت حال در خود روزافزون سرعت
.شود حاكم عرصه براين
چگونه اينكه و باشيم "فرهنگي مصونسازي" سياست دنبال به بايد:كرد تاكيد وي
از آگاهانه انتخاب با افراد تا كنيم تامين را جامعه فرهنگي نيازهاي ميتوانيم
.كنند استفاده رسانهها مثبت وجوه
خدمات مورد در باشد قرار اگر:گفت اسلامي شوراي مجلس در اصفهان مردم نماينده
مزروعي.گيرد صورت جانبه همه و دقيق مطالعه بايد شود گذاشته قانوني اينترنت ،
نميتوان و داريم قانوني خلاء اينترنتي تخلفات به رسيدگي براي حاضر درحال:افزود
شفاف قانوني تدوين به نياز امر اين كرد ، رسيدگي آن به خاص كميتهاي تشكيل با
.دارد
سرمايه مجاز بانكهاسقف عمومي مجمع مصوبه
شد تعيين درصد شركتها 10 در بانكها گذاري
شركتهاي و بانكها دارايي ، و اقتصادي امور وزارت پيشنهاد به بانكها عمومي مجمع
و مديريتي صورت به مختلف شركتهاي در سرمايهگذاري از را آنها به وابسته سرمايهگذاري
.كرد منع مستقيم
آنها سرمايهگذاري شركتهاي و بانكها دارايي و اقتصادي امور وزارت عمومي روابط گزارش به
به خود بورسي سهام و موجود سرمايهگذاريهاي تكليف تعيين با مكلفند مصوبه اين اساس بر
توسعه ، سوم برنامه پايان تا حداكثر غيربورسي سهام براي و يكسال مدت ظرف تدريج به و تناسب
.كنند اقدام آنها فروش به نسبت
سبد سرمايهگذاري به را خود سرمايهگذاريهاي موظفند همچنين بانكها:ميافزايد مصوبه اين
اين در.كنند تبديل مدير انتخاب حق داشتن بدون و شركت هر سهام درصد حداكثر 10 تا و سهام
سرمايه ، بازار در فعالتر حضور سبد ، صورت به بانكها سرمايهگذاريهاي توزيع از هدف مصوبه
است شده ذكر بانكها براي لازم مانور قدرت ايجاد و سرمايهگذاريها ريسك رساندن حداقل به
موقع به بتوانند اقتصادي بخشهاي ديگر در موجود مديريتي مزاياي از گسترده استفاده ضمن تا
.شوند خارج خود پرمخاطره سرمايهگذاريهاي از
سرمايهگذاري قانون اجرايي آئيننامه
شد تصويب خارجي
وزارت پيشنهاد با كه خارجي سرمايهگذاري از حمايت و تشويق و قانون اجرايي آئيننامه
يكشنبه جلسه در بود شده ارسال دولت هيات به تصويب و بررسي براي دارايي و اقتصادي امور
.رسيد تصويب به وزيران هيات هفته اين
مدير اتهامات به رسيدگي جلسه چهارمين
شد برگزار همبستگي روزنامه مسئول
مدير سلامي ، ابراهيمباي غلامحيدر اتهامات به جلسهرسيدگي چهارمين:اجتماعي گروه
قاضي رياست به تهران عمومي دادگاه شعبه 1410 در روزدوشنبه همبستگي ، روزنامه مسئول
.برگزارشد منصفه هيات اعضاي حضور با و مرتضوي
همبستگي روزنامه مديرمسئول از دادگاه جلسه درابتداي مرتضوي قاضي ايرنا ، گزارش به
جلسه در مدعيالعموم نماينده توسط واقعكه خلاف مطالب چاپ اتهام از كه خواست
.كند دفاع بود ، شده اعلام قبل
طرح:مدعيالعمومگفت نماينده شكايت از اظهارتاسف با همبستگي روزنامه مديرمسئول
.نيست عمومي اذهان تشويش معناي به روزنامه در نگهبان شوراي و مجلس بين دعواي
مدافعمديرمسئول وكيل حاجيمشهدي ، رمضان از دادگاه جلسه درادامه مرتضوي قاضي
ادعانامه الف بند خصوص در را خود دفاعيات آخرين كه خواست همبستگي ، روزنامه
.كند بيان مدعيالعموم
از و ردكرد را خود موكل به انتسابي اتهامات تمامي سلامي مدافعابراهيمباي وكيل
.بدهند خود موكل بيگناهي بر راي كه خواست منصفه هيات اعضاي
"الف" قسمت به جلسه چهار در" كه شد متذكر دادگاه جلسه درپايان مرتضوي قاضي
".شد رسيدگي است ، نظام تبليغعليه كه العموم مدعي نماينده شكايت
درپايان منصفه هيات اعضاي فعاليت ساله دو دوره اينكه به باتوجه:افزود وي
نماينده ادعانامه "ج و ب" بند به رسيدگي ادامه ميرسد ، اتمام به ماه شهريور
.ميشود موكول درمهرماه جديد منصفه هيات انتخاب به العموم مدعي
شدامنيت تاكيد وكلا مستقل جامعه جلسه در
است افتاده خطر به مدافعان
.شد برگزار دفاع خصوصامنيت در يكشنبه دادگستري وكلاي مستقل جامعه جلسه:اجتماعي گروه
شده تشكيل وكلا از جمعي گرفتن قرار تعقيب تحت دليل به كه جلسه اين در ايسنا گزارش به
كه شده سبب فعلي وضعيت كه كردند تاكيد و پرداختند سخنراني ايراد به وكلا از جمعي بود ،
.بيفتد خطر به مدافعان امنيت
با:گفت دفاع در موكل و وكيل مشترك احساس خصوص در جلسه اين در دادخواه علي سيدمحمد
بر قوانيني كسي عليه اگر":ميگويد كه بشر حقوق جهاني اعلاميه ماده 8 صراحت به عنايت
لغو قوانين اين كه بخواهد صلاحيتدار دادگاههاي از ميتواند شود صادر اساسي قانون خلاف
صادر احكام آييندادرسي ، ماده 128 به عنايت با كه ميكنيم درخواست وكلا كانون از " شود
.شود لغو وكلا مورد در شده
اقدامات خصوص در كشاورز بهمن و دفاع امنيت درباره منوچهري شاپور همچنين جلسه اين در
توضيحاتي وكلا با قضايي محاكم برخورد خصوص در دادگستري وكلاي كانون وسيله به شده انجام
.داد ارائه
مردمي حركت آغاز"راهآهن بچههاي" همايش
مسكوني بافت از راهآهن كردن خارج براي
است
حركتي آغاز "راهآهن بچههاي همايش":گفت تهران منطقه 17 شهردار:اجتماعي گروه
.است تهران شهرداري منطقه 17 محدوده حريم از آهن خط راندن بيرون براي مردمي
در آهن راه بچههاي كاربردي - علمي همايش حاشيه در دوشنبه روز "رنجبر داوود"
به را آن آهن ، خطوط ميان در منطقه اين محصورشدن:ايرناافزود خبرنگار با گفتگو
.است كرده محدود تهران مناطق ديگر با را ساكنان ارتباط كه ساخته مبدل جزيرهاي
فرهنگي لحاظ به و منطقه فرسوده بافت نوسازي جهت از راهآهن:داشت اظهار وي
منطقه توسعه راه سر بر مانعجدي است ، بزهكاريها سوي به افراد گرايش مستعد كه
.ميشود محسوب 17
به نشدن رسيدگي و زمان گذشت دليل به منطقه اين اجتماعي مشكلات:گفت رنجبر
.است شده مبدل پيچيدهاي و بزرگ معضل به آنها ،
اظهار آن مشكلات به مسئولان بيتوجهي و منطقه اين مظلوميت از منطقه 17 شهردار
كردند ، دعوت ذيربط مسئولان از بسياري از همايش برگزاركنندگان:افزود و كرد گلايه
.نيافتند حضور همايش دراين ازآنان يك هيچ ولي
شفافسازي جهت مسئولان توجه و همايش اين برگزاري با كرد ، اميدواري اظهار وي
برايبرطرف مستمر و موثر گام يك آن ، حل سوي به حركت و (راهآهن) مسئله صورت
.شود برداشته منطقه مشكلات شدن
از را پرخاشگري روحيه و اعتياد به گرايش بزهكاري ، انواع محروميت ، رنجبر ،
آهن خطوط وجود خاطر به منطقه اين در ساكن نوجوانان و جوانان كه دانست مشكلاتي
.هستند گريبان به دست آن با
از ناشي مشكلات كه بپذيرند بايد منطقه اين مردم:كرد تصريح منطقه 17 شهردار
با همگام مشكلات اين كردن برطرف جهت و دارد وجود منطقه اين در راهآهن وجود
.بردارند قدم مسئولان
معضلات كردن برطرف درخصوص نظران وصاحب كارشناسان همه از وي
.كرد مساعدت و همكاري درخواست منطقه در موجود اجتماعي
شهرداريو همت با روز سه مدت به شنبه روز از "راهآهن بچههاي" بزرگ همايش
.كرد كار به آغاز اقوام فرهنگسراي در منطقه 17 هنري و فرهنگي سازمان
خبرنويسي تكنيك و آموزشياصول كارگاه
تكنيك و اصول كلاس تابستان ، ترم براي ايران ، روزنامهنگاران صنفي انجمن:اجتماعي گروه
.ميدهد تشكيل را خبرنويسي
بديعي ، مينو توسط كارگاه اين ايران ، روزنامهنگاران صنفي انجمن دبيرخانه اطلاعيه بنابر
ادامه ماه مدت 2 به و شده آغاز پنجشنبه روزهاي ماه مهر يازدهم تاريخ از روزنامهنگار
.يافت خواهد
نظير مباحثي مطبوعات ، در خبرنويسي تئوري و علمي اصول بازگويي و تشريح ضمن كارگاه اين در
و خبري تيتر و ليد انواع ، خبري سبكهاي خبر ، تنظيم و تهيه اصول مطبوعات ، در خبر سير
بررسي و بحث مورد...و خبرنويسي تكنيك و اصول بر جديد دوران در روزنامهنگاري تاثير
.ميگيرد قرار
ثبت براي كه ميكند دعوت علاقهمندان عموم و خود اعضاي از روزنامهنگاران صنفي انجمن
پلاك 87 - هفتم كوچه -كبكانيان شهيد خيابان -كشاورز بلوار در واقع انجمن محل به نام
.بگيرند تماس و 8956365 شمارهتلفنهاي 8954796 با يا و كنند مراجعه
|