امروز "صلح براي ائتلاف" بينالمللي همايش
ميشود آغاز
مخدر مواد با مبارزه همايش در
براي كمك به را جهاني جامعه كشور وزير
فراخواند آسيا در مخدر مواد با مبارزه
"بريل" تا "بريل" از
برجسته خطوط با گام به گام
ايستادگي سمبل "سپيد عصاي"
دانست قانوني غير را وكلا محكوميت اصل 90 كميسيون
!فرهنگ سراي تهران ،
شهر مشكين "وراوي" هفتهنامه مديرمسئول
شد احضار دادگاه به
امروز "صلح براي ائتلاف" بينالمللي همايش
ميشود آغاز
گسترش هدف با "صلح براي ائتلاف - خبرگزاريها "بينالمللي همايش:اجتماعي گروه
كشور باحضور 50 سهشنبه امروز جهان ، در صلح فرهنگ ترويج جهت در رسانهها همكاري
.مييابد گشايش سران اجلاس محل در
همايش ، ميزباناين و اسلامي جمهوري خبرگزاري مديرعامل طاهري ناصري عبدالله
ترغيب و اطلاعات عادلانه و انتشارآزاد براي تلاش خبرنگاران ، با گفتوگو در ديروز
اهداف جمله از را صلح برقراري در فراگير و موثر نقش ايفاي به جهان رسانههاي
.كرد عنوان دوروزه همايش اين
جهان در جنگ ضدبشري چهره ساختن آشكار و صلح مروج اخبار انتشار روند تقويت وي ،
.ذكركرد بينالمللي نشست اين اهداف ديگر از را
درباره خاتمي آقاي طرح و ايده جهت در همايش اين:كرد خاطرنشان ايرنا مديرعامل
.ميشود برگزار جهان در صلح براي ائتلاف
بستري را صلح براي ائتلاف - خبرگزاريها بينالمللي همايش برپايي طاهري ، ناصري
.خواند بينالمللي و داخلي درسطح صلح براي ائتلاف طرح اهداف تبيين براي
فرهنگسازي و مفهومسازي براي بينالمللي و داخلي رسانههاي اهتمام خواستار ، وي ،
.شد صلح براي ائتلاف ايده مختلف ابعاد شدن روشن جهت در
.است تخصصي چهارنشست شامل "صلح براي ائتلاف خبرگزاريها" بينالمللي همايش
و رسانهها گزارشگري ، شيوههاي قدرت ، و رسانهها چالش صلح ، گزارشگري مباني"
در خبرگزاريها نقش و جهاني صلح و فرهنگي هويتهاي تمدنها ، و فرهنگها گفتوگوي
اجلاس اين نشستهاي از يكي عنوان "بينالمللي تفاهم و صلح و تمدنها گفتوگوي
.است
سياستهاي جهاني ، صلح و رسانهها ملي ، دموكراسي و رسانهها عمومي ، افكار و خبرگزاري"
و اجتماعي مسئوليت و بينالمللي حقوق مباني خبرگزاريها ، در جويانه صلح گزارشگري
- خبرگزاريها بينالمللي همايش تخصصي نشستهاي محورهاي ديگر از "حرفهاي اخلاق
.است صلح براي ائتلاف
همايش اين در شركت براي كشور از 50 بيش رسانههاي ايرنا ، مديرعامل گفته به
همايش در شركت دعوت "آسوشيتدپرس" آمريكايي خبرگزاري اما كردهاند آمادگي اعلام
كه كرد اعلام هم عراق خبرگزاري رئيس و نپذيرفت را صلح براي ائتلاف بينالمللي
.كند شركت همايش اين در نميتواند
و قزاقستان قطر ، مغرب ، كويت ، مصر ، چين ، روسيه ، ايتاليا ، فرانسه ، انگلستان ،
.دارند حضور بينالمللي همايش اين در كه هستند كشورهايي جمله از مالزي
با صلح ، براي ائتلاف-خبرگزاريها بينالمللي همايش:شد يادآور طاهري ناصري
.ميشود آغاز جمهوري رئيس خاتمي آقاي پيام
مديركل ماتسورا كويشيرو متحد ، ملل سازمان دبيركل عنان كوفي آقاي:افزود وي
اين به "صلح فرهنگ" بنياد رئيس و يونسكو سابق مديركل فدريكومايور و يونسكو
.شد خواهد قرائت همايش در پيامها اين كه دادهاند پيام همايش
فلسطين مسئله به همچنين همايش مختلف نشستهاي در:گفت اسلامي جمهوري خبرگزاري مديرعامل
تروريست ترويج در رژيم اين نقش و اشغالي سرزمينهاي در صهيونيستي رژيم جنايات و
.شود مي پرداخته بينالمللي
مخدر مواد با مبارزه همايش در
براي كمك به را جهاني جامعه كشور وزير
خواند فرا آسيا در مخدر مواد با مبارزه
جمهوري رئيس پيام با تهران در ديروز مخدر مواد قاچاق با مبارزه فرعي كميته هفتمين و سي
.كرد كار به آغاز
آن مخدر مواد با مبارزه ستاد دبيركل هاشمي كه پيام اين از بخشهايي در ايرنا گزارش به
:است آمده كرد ، قرائت را
عوامل مهمترين از...و معنوي و مادي فقر خارجي ، مداخله سياسي ، بيثباتي بيعدالتي ،
...است جهان و منطقه در مخدر مواد قاچاق پديده بر تاثيرگذار
حلي راه اتخاذ جز چارهاي آن با مبارزه براي كه است جهاني معضلي مخدر مواد شوم پديده
اسلامي جمهوري...ندارد وجود بينالمللي و منطقهاي و ملي سطوح در توافق مورد و مشترك
به كه دهد نشان بحرانها فصل و حل در موثر نقش ايفاي با است كرده تلاش همواره ايران
و ثبات و صلح برقراري و ملتها حقوق به نسبت نميتواند جهاني جامعه از فعال عضوي عنوان
مشترك همكاريهاي چارچوب در دارد آمادگي خصوص همين در و باشد بيتفاوت اجتماعي سلامت
.بگيرد عهده به كماكان را موثر نقش بزرگ معضل اين با رويارويي براي بينالمللي
ارايه و بشري جامعه بزرگ معضل اين افزونتر شناخت به نشستها اين برگزاري بيترديد
جامعه فراروي تهديد درك مسلما.شد خواهد منجر نتيجهبخشتر و كارآمدتر راهحلهاي
.شود حاصل نشستها نوع اين از بايد كه است اقداماتي و رايزنيها همه مشترك نقطه جهاني ،
است بديهي:داشت اظهار اجلاس اين در سخناني طي نيز كشور وزير لاري موسوي عبدالواحد
محيط آلودگي بيكاري ، فقر ، قبيل از اجتماعي پيچيده بحرانهاي با حاضر قرن در بشري جامعه
بينالمللي معاضدت و تعامل همگرايي ، سايه در تنها كه روبروست..و مخدر مواد زيست ،
حجم قاچاق ، توليد ، خصوص در جهان در موجود آمارهاي.داشت آنها حل به اميد ميتوان
منطقه و آسيا قاره آمارهاي ويژه به و آن مصرفكننده ميليون دهها و مخدر مواد ترانزيت
در دائما مخدر مواد مصرف و قاچاق توليد ، الگوهاي.است مخدر مواد روزافزون گسترش بيانگر
نكرده ، پيدا كاهش تنها نه منطقه در مخدر مواد توليد كه نحوي است ، به تغيير و دگرگوني حال
.است شده توام نيز صنعتي داروهاي شيوع و توليد با بلكه
در مخدر مواد معضل حل براي كمك به را جهاني مجامع سخنانش از ديگري بخش در كشور وزير
.فراخواند آسيا
ارتقاء راههاي و منطقه در مخدر مواد ترانزيت و توليد به مربوط تحولات نشست ، پايان در
تصويب جهت را خود توصيههاي نهايتا و گرفت قرار بررسي مورد آن با مقابله در همكاريها
حضور با جاري سال مهرماه كميسيون 26 اين.ميكند ارائه ملل سازمان مخدر مواد كميسيون به
سازمان و 9 كشور نمايندگان 12 و اصلي شركتكنندگان عنوان به منطقه كشور نمايندگان 22
.ميشود برگزار تهران در ناظر عنوان به بينالمللي تخصصي
"بريل" تا "بريل" از
"بريل" مبتكرخط "بريل لوييس" زندگينامه
.گشود جهان به چشم ميلادي در 1809 كوپوقاي روستاي زاده بريل لوييس
به پدر ابزار با كار ضمن كه نداشت بيشتر سال بود30 پالاندوز يك فرزند چهارمين او
مراجعه بومي سالمند زنان از يكي ، به لوييس چشم درمان بهمنظورشد وارد جدي آسيب چشمش
واگذار شهر نزديكي در پزشكي چشم به را درمان تا شد سبب و گرفت بالا چشم عفونت.كردند
كرده سرايت نيز او ديگر چشم به عفونت كه لوييس عفوني ، درمانهاي نشدن كارساز با.كنند
.شد نابينا چشم دو هر ناحيه از بود
اروپايي كشورهاي ساير با بناپارت ناپلئون مداوم جنگهاي با بريل نوجواني و كودكي دوران
روستاي به معلم آنتوانهبشق و كشيش ژكپلو آبه نظير خيري افراد ورود با.شد مصادف
آموزشي نوين روشهاي كه رسيد جايي امايافت راه عادي كودكان مدرسه به لوييس كوپوقاي ،
نام به نجيبزادگان از يكي درخواست به.كردند سد كوشا و مستعد ايننوجوان بر را راه
.ميشود نوشته "هو والنتين مدرسه" پاريس نابينايان مدرسه گرداننده به نامهاي دوقيه مارك
و ميشود ساله دانشآموز 10 اين نويسي نام خواستار لوييس تحصيلي هزينه تقبل ضمن دوقيه
.شد پاريس نابينايان مدرسه دانشآموز جوانترين لوييس كه ترتيببود بدين
.كرد سازگار جديد شرايط با سرعت به را خود بريل مدرسه ، فيزيكينامناسب شرايط وجود با
آن از پس و ادغام مدرسه مدير گويه سباستين دكتر چشمپزشكي كلينيك با مدتي براي مدرسه
و دانشآموزان دادن سوق با گويه.شد تلفيق فرانسه ناشنوايان مدرسه با نيز زماني مدت
حمايتهاي جلب از و داد قرار خود دست آلت نيز را معلمان كنزون ، در كلاسها مجدد تشكيل
.برد شخصي نفع دولتي
به مسئوليترا و كرده بركنار مدرسه مديريت از را او تا شد باعث گويه اخلاقي رسوايي
فعاليتهاي راس در را مدرسه شرايط اصلاح آموزشيو فضاي پينيه.كنند واگذار پينيه آندره
والنتينهو 76 از بود ، داده ترتيب مدرسه تاسيس روز مناسبت به كه جشني در و داد قرار خود
مانده دور خويش موطن از كه بود مدتها هو.باشد جشن افتخاري ميهمان تا كرد دعوت ساله
نابينايان مدرسه تاسيس باني و نابينايان خط اولين مبدع روزي كه او.بود شده تبعيد و بود
و زوريخ درسدن ، آمستردام ، سنپترزبورگ ، برلين ، وين ، ليورپول ، در تبعيد از پس و پاريس در
.بود شده تبديل افتاده كار از و نابينا فقير ، پير ، مردي به زمان اين در بود كپنهاگ
ساير همراه به بريل.بود ساله پسربچهاي 12 بريل والنتينهو ، مقام از تقدير روز در
باربير چارز است كنوني لوور موزه از بخشي كه فرانسه صنعت و علم موزه در دانشآموزان
.كرد ملاقات را دلاسر
سيستم دلاسراز و ميكردند معرفي را هو برجسته نقش كتيبههاي مدرسه دانشآموزان
باربيردلاسر.ميكرد صحبت بود برجسته و مانند مورس سيستم كه "سونوگرافي" ابداعياش
در و ممكن زمان كوتاهترين در پيام درج منظور به و فرانسه ارتش به كمك براي را سونوگرافي
.بود كرده ابداع شب تاريكي
نابينايان و شود تشكيل سونوگرافي نمونههاي از نمايشگاهي تا داد ترتيبي پينيه دكتر
سونوگرافي مانند مورس نقاط آن لمس با بريل.كنند لمس را سونوگرافي نقاط نزديك از مدرسه
براي مطلوبي نوشتاري سيستم ابداع فكر به هميشه اوبود بازمانده تعجب از دهانش
لمس با.بود نيافته دست چشمگيري موفقيت به زمينه اين در زمان آن تا اما بود نابينايان
.شدند زده بريل ذهن در جرقهها اولين سونوگرافي نقاط
بود شده طرحريزي اصوات پايه بر كه را باربير ابداعي سيستم ضعف نقاط سرعت به او
پديد انگشتان زير در تماس براي زياديرا نقاط باربير نقطهاي بلوكهاي 12.كرد شناسايي
موسيقي نمادهاي و اعداد سجاوندي ، علائم از سيستمابداعياش در او بهعلاوه ميآورد ،
.بود مانده غافل
آزرده شدت به نابينا و خام جواني توسط ايدهاش رفتن سوال زير و نقائص اعلام از باربير
.گرفت بهعهده شخصا را مانند مورس كدهاي روي كاربر كهلوييس بود آنجا از و شد خاطر
پرده خويش نوظهور الفباي از مدارس بازگشايي هنگام به ساله لوييس 15 اكتبر 1824 ، در
نوشته گوناگون روش به 63 را حروف و بود تقليلداده نقطه به 6 را بلوكها او.برداشت
.بود
مدرسه دانشآموزان سوي از كمنظيري استقبال با نواقص و كاستيها وجود با بريل ابداعي خط
كه آنان.رساندند اعلا حد به را كارشكني مدرسه بيناي معلمين متاسفانه اماشد مواجه
صداي مدام بودند شده هراسان خود شغلي وضعيت از و نداشتند را بريل نوآوري يادگيري حوصله
آرامش و نظم خوردن هم بر مايه را آن و ميدادند قرار دستاويز را لوحها شدن سوراخ
همچنان را بريل جديد الفباي از حمايت تا داد قول پينيه دكتر.ميكردند تلقي كلاسها
در 17سالگي و گرفت نظر در برجسته ويژهو دانشآموز اين براي را تسهيلاتي وي.كند دنبال
.برگزيد مدرسه كارآموز معلم سمت به را او
بر كار از كارگاه به پرداختن و جغرافيا و موسيقي زبان ، دستور جبر ، تدريس عليرغم بريل
.كرد پياده مانندش مورس علائم روي بر را موسيقي نتهاي در 1828 وي.نبود غافل كدها روي
آزاديهاي درجه اين به رسيدن.گرفت را مدرسه ارشد استادي درجه كهلوييس نگذشت سالي چند
فيزيكي امكانات ضعف بهدليل ساله بيستواند لوييس اما.ميگذاشت اختيارش در را بيشتري
.ميگذاشت آسوده را او گاه و ميآمد سراغش به گاه بيماريشد مبتلا سل به مدرسه
را شماري بي هداياي داشت كه حقوقي اندك از.بود سخاوتمند و مشهور معلمي بريل لوييس
همچنين وي.ميداد قرض پول آنان به سختي مواقع در و ميخريد دانشآموزانش براي
.بود مشغول ارگ نوازندگي به كليسا در دانشآموزي زمان از و بود برجسته نوازندهاي
كتاب اولين سال ، همان در و آورد بوجود خويش الفباي روي بر را اصلاحاتي در 1837 بريل
.بود فرانسه كشور تاريخ آن موضوع و مجلد در 3 كتاب اينرسانيد چاپ به را دنيا در بريل
رهنما پريسا:ترجمه
خطوطبرجسته با گام به گام
نابينايان ويژه تكوينخطوط سير مروريبه
كليساي مراسم از كه هنگامي در 1784 نابينايان خط مبدع اولين و زبانشناس هو والنتين
در را سكهاي و شد روبهرو متكدي پسربچه با كليسا ورودي در بازميگشت دپقه سنجرمن
ذهن در لامسه حس طريق از خواندن ، ايده فرانسوا توسط پول بلافاصله تشخيص با گذاشت دستانش
.گرفت شكل هو
سيستم بعدها و كرد آغاز چوبي حروف با را خود ، كار ايده به پوشاندن عمل جامه در هو
آن موسس و سرپرست خود كه پاريس نابينايان مدرسه دانشآموزان آموزش براي را برجستهنگاري
شده گرفته نظر در نستعليق و بزرگ اندازه به حروف از يك هر او شيوه دركرد طرحريزي بود
به شدن خشك از پس تا ميشدند ايجاد مرطوبي كاغذهاي روي بر حروف اين برجسته نقوش و بود
.باشند لمس قابل راحتي
كارگاه اين در. كرد راهاندازي دانشآموزانش توسط را چاپي كارگاه همچنين هو والنتين
.ميرسيدند چاپ به هو برجسته حروف با كتابهايي
نجيبزادگان براي هو دانشآموزان كه است نوشتهاي عنوان نابينايان آموزش در مقالهاي
.بودند كرده تهيه دربار
چشم به آنچه كه بودند داده قرار اين بر را فرض نابينايان برجسته خطوط مبدعين از بسياري
به گالاست ممكن انتخاب بهترين نيز نابينايان براي ميرسد نظر به مناسب بينا افراد
ادبيات معرفي براي تلاش قراردادي حروف با:ميكرد اظهار چنين را خود قلبي اعتقاد شخصه
برايش كه چيزي يادگيري به اشتياقي انساني هيچ كه چرا بود خواهد بينتيجه تلاشي نابينايي
.بيايد خوش ادراكش ميزان و چشم به كه آن مگر ندارد نيست درك قابل
، قديسجان دستنويس انجيل.كرد مطرح زاويهدار شكلي با را لاتين حروف در 1831 گال جيمز
در گال چاپي انجيل.رسيد چاپ به سال 1834 به گال ابداعي خط با كه بود برگرداني اولين
.ميشد خوانده لندن گلاسكو در واقع ادينبورگ نابينايان پناهنگاه در خويش زمان
عديدهاي كارهاي و كرد طراحي را چاپي ماشين بود ، ادينبورگ پناهنگاه خزانهدار كه آلستون
.رسانيد چاپ به لاتيني الفباي از استفاده با را
.بود تندنويسي دستخط از قسمتي لوكاس نوشتاري سيستم.شد معرفي سال 1838 به لوكاس خط
بدون يا نقطه با حروف نمادهاي از يك هر و بودند شده انتخاب دلبخواهي صورت به حروف
خط درنگرفت قرار استفاده مورد چندان لوكاس ابداعي خط.ميشدند ختم انتها در نقطهاي
در" مدن"او از پس.ميشود ديده لاتين الفباي حروف شمايل حفظ بر تلاشهايي هنوز لوكاس
نيز را حروف بودن ملموس كند حفظ همچنان را لاتين حروف شمايل تا بود كرده تلاش كه آن حين
ميلادي سال 1845 به مون ويليام دكتر توسط مدن برجسته نوشتاري سيستم.بود گرفته نظر در
رودث توماس.ميشد استفاده ميلادي قرن 20 ابتداي تا مون نوشتاري سيستم ازشد ابداع
به را وي موسسه امروزه كه نابينايان خارجي و بريتانيايي آموزشي موسسه بنيانگذار آرميتاژ
نابينايي خطوط معرفي در را موثري نقش ميشناسيمRNIB نابينايان سلطنتي ملي موسسه نام
خطي عنوان به بريل خط تثبيت درجهت را بيشائبه تلاشهاي همچنين وي.كرد بازي اروپا در
.رسانيد انجام به نابينايان براي استاندارد
ايستادگي سمبل "سپيد عصاي"
"سپيد عصاي روز" اكتبر پانزدهم مناسبت به
به.ماست جامعه در نابينايان از نمادي بلكه استقلال براي ابزاري نهتنها سپيد عصاي
پيشبرد در سپيد عصاي اهميت شناخت و آمريكا بينايي معلولين دستاوردهاي گراميداشت منظور
روز عنوان به (مهرماه 23)سال هر اكتبر روز15 نابينايان براي استقلالطلبانه اهداف
آن و است اهميت حائز برايمان جنبه دو از سپيد عصاي امروزه.است شده معرفي سپيد عصاي
و همگام تاريخ اين از پيشتر كه جنبههايي.است آن بودن نمادين و بودن ابزاري اهميت
.نبودهاند برخوردار اهميت از همصدا
.ميشدند استفاده نابينايان براي كمكي ابزاري بهعنوان چوبدستي و عصا تاريخ ، طول در
سفرهاي براي ابزاري چوپانان چوبدستي كه است حاكي انجيل نزول زمان به مربوط يادداشتهاي
مسير در موجود موانع شناسايي بهمنظور چوبدستي و عصا از نابينايان و است بوده تكنفره
.ميكردند استفاده گذرشان
و ميشناسيم امروزه كه عصايي اما.كرد كفايت بودن ابزاري به "عصا" تعريف و گذشت قرنها
فرد كه است سمبليك نمادي و كاربردي ابزاري شدهايم ، آشنا آن نام با قرن20 از پس
جهاني جنگ دو بين دهههاي به سپيد عصاي جديد نقشميكند معرفي مخاطبش به را نابينا
به سپس و شد اروپا در فراگير تبي نابينايان براي عصا بودن نمادين كه زماني بازميگردد ،
بيگز جيمز به را نابينايان براي سپيد عصاي معرفي ايده.كرد سرايت نيز شمالي آمريكاي
جيمز براي ميلادي سال1921 در تصادفي بيگز ادعاي بنابر.ميدهند نسبت بريستول ساكن
به ناچار را خود كه وي.ميدهد دست از را چشمش دو هر بينايي آن براثر و ميافتد اتفاق
در كه عديدهاي نقليه وسايط ترس از ميديده ، پيرامونياش محيط با مجدد سازشي و زندگي
به را خود عصاي مييافت افزايش روز به روز آنان شمار و ترددبودند در او منزل اطراف
نقليه وسايط رانندگان براي را خود شناسايي قابليت وسيله بدين تا درميآورد سفيد رنگ
.ببرد بالا موتوري
و عمومي محافل در را خود جاي سپيد عصاي تا ميكشد طول سال جيمز10 عمل ابتكار زمان از
.كند باز اجتماعي
در سپيد عصاي از استفاده كردن همگاني منظور به را طرحي دهربمونت گيلي فوريه 1931 در
سراسر در مشابهي طرح بريتانيا مطبوعات در طرح اين انعكاس باميكند آغاز فرانسه كشور
حضور خود راديويي برنامه در بيبيسي سال 1931 مه ماه در.درميآيد اجرا به بريتانيا
قشر اين حضور و شناخت در بينالمللي نمادي عنوان به را سپيد عصاي همراه به نابينا افراد
تلاشهاي مرهون سپيد عصاي معرفي شمالي آمريكاي درميكند مطرح بشري جامعه معلولان از
به لاينز باشگاه اعضاي از عضوي گرفتن قرار تحتتاثير.است لاينز بينالمللي باشگاه
ميدارد آن بر را لاينز باشگاه خيابان ، از سياه عصايي همراه به نابينا مردي عبور هنگام
سفيد به را نابينايان عصاي رنگ رانندگان براي عصا شناسايي قابليت بردن بالا منظور به تا
ترغيب در را همگاني برنامه لاينز بينالمللي باشگاه ميلادي سال1931 در.دهد تغييررنگ
نابينايان و1930 دهههاي1920 در.ميدهد ترتيب سپيد عصاي بهكارگيري در نابينايان
ظاهر معابر و گذرگاهها در ميگرفتند دست به اريب بهصورت آنرا كه سپيدي عصاي همراه به
با.كرد جلب خود سوي به را اذهان سپيد عصاي نمادين نقش كه بود اينجا از و ميشدند
و شكل در عمدهاي تغييرات آمريكا كشور به دوم جهاني جنگ از آسيبديده معلولان بازگشت
از بازگشته معلولان كه بود جهتي در تغييرات اين.آمد پديد سپيد عصاي از استفاده نحوه
را سپيد عصاي از گونهاي هوور ريچارد دكتر.كند اميدوار مشاركت بر مبتني زندگي به را جنگ
نابينايان سياحتهاي و سفرها در جهتيابي براي وسيلهاي تا كرد عرضه بازار به و طراحي
درحاليكه.كرد زنده خاطرها در را عصا ابزاري نقش مجددا هوور عصاي يا بلند عصاي.باشد
در را خود جايگاه سپيد عصاي زمان اين در.بود مانده باقي خود جاي بر نيز آن نمادين نقش
در دسامبر 1930 در بار اول سپيد عصاي قانوني طرح.كرد باز دولتي سياستگذاريهاي
پس.بود دانسته محفوظ نابينا عابرين براي را مرور و عبور حق طرح اين.شد مطرح ايلينويز
.شد مطرح سال1936 به ديترويت و سال1935 به ميشيگان در فوق طرح آن از
تا شد خواسته نابينايان از سپيد عصاي قانوني طرح از عمومي مجامع بيشتر آگاهي منظور به
اشور دونالد سال همان دركنند تجمع ميشيگان شهرداري مقابل خود سپيد عصاهاي همراه به
عابرين مرور و عبور حق ماندن محفوظ به لايحه در و نوشت ايالتي مجلس براي لايحهاي
.كرد اشاره داشتند همراه به سپيد عصاي كه نابينايي
.كرد بدل ايالتي قانون به و تصويب را لايحه مورفي فرانك فرماندار سال 1937 مارس ماه در
آمريكا كنگره از نابينايان توانبخشي موسسه و ايالتي سازمان چندين دهه60 اوايل در
آمريكا ايالت تمامي50 در سپيد عصاي روز عنوان به را سال هر اكتبر روز15 تا خواستند
زمان و بود رسيده ثمر به ميوه نابينايي جنبشهاي تلاش و فعاليت سالها از پس.كند معرفي
.بود فرارسيده نام اين به روزي شدن ملي و سپيد عصاي قانون تصويب
آمريكا رئيسجمهور به و داد در تن خواسته اين به كنگره ميلادي سال1964 اكتبر در6
ايراد ضمن و كند معرفي و اعلام سپيد عصاي ملي روز بهعنوان را اكتبر تا15 داد اختيار
.دهند ترتيب ويژه مراسمي و جشن روزي درچنين تا كند درخواست مردم از سخنراني
دانست غيرقانوني را وكلا محكوميت اصل 90 كميسيون
اصل 90 كميسيون:گفت دادگاهها وسيله به شده محكوم دادگستري وكلاي از يكي:اجتماعي گروه
تشخيص قانوني وجاهت فاقد را وكلا محكوميت بر مبني دادگاهها اقدامات اسلامي شوراي مجلس
.داد
با خوشبختانه:داشت اظهار ايسنا با گفتوگو در دادگستري وكيل دادخواه ، محمدعلي سيد
محكوم كه وكلايي شكايت درخصوص اصل 90 كميسيون كه موشكافانهاي و عميق بررسيهاي
محكوم را وكلا كه دادگاههايي اقدامات كه رسيد نتيجه اين به داد ، انجام شدهبودند
.اند نكرده رعايت را قانوني مجاري اصلا و بوده قانوني وجاهت فاقد كردهاند
جمله از كشور مقامات اكثر براي كه گزارشي طي اصل 90 كميسيون دليل همين به:افزود وي
از نفر حدود 40 و جمهوري رئيس و قضائيه قوه رئيس مجلس ، رئيس كشور ، عالي ديوان رئيس
صحيح وكلا اين تعقيب و رسيدگي روش كه كرده اعلام صراحتا كرده ، كشورارسال مقامات
.است نبوده
و قانونگذاري و قانونمداري سوي به گامي كه است فرخندهاي طليعه امر اين:افزود وي
.است شده برداشته اصل 90 كميسيون ناحيه از كه است آن حراست و اجرا
!فرهنگ سراي تهران ،
(13) خياباني كودكان
زم علي محمد
در متعددي شرايط و عناصر كه است اجتماعي پيچيده مسائل از يكي "خياباني كودكان" معضل
ميان هنوز كه شهرداريها به معضل اين رفع مسئوليت سپردن هستند ، دخيل آن شكلگيري
و دست شهري مديريت اختيارات و قوانين فقدان و شوراها ناكارآمدي اقتصادي ، بلاتكليفيهاي
براي عمده بخش دو به حاكميت اختيارات و اراده اگر.كرد نخواهد حل را مشكلي ميزنند ، پا
نظارت و برنامهريزي و جهاني روابط تنظيم براي دولت را بخشي كه نحوي به شود تقسيم مملكت
پارلمانهاي و شهرداريها اختيار در آن ديگر بخش و باشد داشته دراختيار كشور بر كلان
اموري از بسياري كه آمد خواهد پديد شرايطي باشد ، شهري معضلات حل براي مردم منتخب شهري
شهرداريها برعهده ميشود ، فتق و رتق گزاف هزينههاي با و دولت توسط حاضر حال در كه
ويل چاه از فرار براي شهرداريها فعلي ساختار بايد صورت اين در گرفت ، خواهد قرار
ساماندهي نيز وضعيتي چنين در حتي اما.گردد تبديل "تصديگريز" ساختاري به "دولتگرايي"
كارمندي سيستمهاي با كه مراكزي در و شهرداري توسط مستقيم بهصورت نبايد خياباني كودكان
امكانات فاقد تهران شهرداري كه فعلي شرايط در است بديهي.پذيرد صورت ميشوند ، اداره
و اجتماعي توانمنديهاي ارتقاء خم ، و پيچ پر وادي به ورود جهت مناسب اقتصادي و علمي
حداكثر.بداند نيز خياباني بچههاي كفيل را خود نميتواند است ، جامعه آسيبهاي كاهش
به كه است وظيفهاي است ، شهرداري برعهده موضوع اين قبال در فعلي شرايط در كه مسئوليتي
به نسبت را شهرداري منظر نهايت در ماموريت اين.دارد برعهده شهر زيباسازي ماموريت سبب
نگاه "خياباني مبلمانهاي" چشم به كودكان اين به كه ميكشاند جايي به خياباني كودكان
!!است تعارض در شهر زيبايي با حضورشان كه كند
حتي بسياريشان كه معصوماني اين حق در آشكارا كه است ظلمي آن با منطبق عملكرد و نگاه اين
ما خداوند كنيم دعا كه است گناهي اين.داشتهايم روا نرسيدهاند ، نيز تكليف سن به هنوز
.بدارد امان در آن از را
مسئول نهادهاي و دولت براي كاذب التيامي تنها كودكان اين قبال در شهرداري فعلي عملكرد
خياباني كودكان قبال در را مسئوليتشان كاذب تسكين اين رخوت سايه در كه ميآورد پديد
را دولت ميتواند جريان اين از كشيدن پس پا با شهرداري اين بر بنا.كرد خواهند فراموش
.شود فراهم كودكان اين حقه حقوق تحقق صحيح شرايط تا كند بيدار خواب از
به كه عيان و نهان دلاري ميليارد يارانههاي 17 از هم جامعه اين افراد توانمندترين
حتي شكننده كودكان اين كه حالي در برخوردارند ، ميشود ، پرداخت دولت توسط مختلف عناوين
سهم كشور برنامهريزي سازمان اگر.نميكنند دريافت نيز را يارانهها اين از كوچكي بخش
آنان به صحيح ساختاري وبا كرده محاسبه جداگانه را بيپناه و كوچك محرومان اين يارانه
در كه فقير معصومان اين نفرين و آه از ديگر ما ملي حكومت اقتدار پايههاي دهد ، تخصيص
الملك":فرمود حضرتش كه شد نخواهند متزلزل دارند قرار تجاوزها و ظلمها از بسياري معرض
."معالظلم لايبقي و معالكفر يبقي
شهر مشكين "وراوي" هفتهنامه مديرمسئول
شد احضار دادگاه به
شهرستان چاپ "وراوي" هفتهنامه مديرمسئول "خياوي زحمتدوست سليم":اجتماعي گروه
.شد احضار دادگاه به اردبيل استان در واقع مشكينشهر
شهر مشكين شهرستان پرورش و آموزش شكايت با "زحمتدوست" نشريه اين اجرايي مدير گفته به
.است شده احضار دادگاه به
يكي نامه درج نشريه اين از شكايت علت:گفت ايرنا خبرنگار به دوشنبه روز "منوري رامين"
مشكينشهر پرورش و آموزش اداره آموزشي معاونت عملكرد از انتقاد در منطقه فرهنگيان از
.است بوده وراوي گذشته شمارههاي از يكي در
.دارد قرار تحقيق مرحله در وراوي نشريه از شكايت پرونده:افزود وي
.است پيوسته اردبيل استان مطبوعات جمع به سال 80 اواخر از وراوي نشريه
|