شهري محدود امكانات درك :تهران شهر شوراي عضو
است شوراياري انجمنهاي تشكيل بركات از
زن ديه ميتواند حكومت :بجنوردي آيتالله
دهد قرار مرد ديه با برابر را
شد بازداشت عمومي افكار پژوهش ملي مركز مدير
است نشده تعطيل خياباني كودكان نگهداري مراكز
شود حذف بايد مطبوعات امتياز لغو مجازات
است نشده تفهيم من به اتهامي هيچ :بورقاني
!فرهنگ سراي تهران ،
وكلاي كانونهاي سراسري همايش يازدهمين
ميشود برگزار دادگستري
تهران جنوب در فرهنگي شهرياران فعاليت آغاز
استاندارد فرهنگ گسترش در زنان نقش
كجا؟ تا خيالبافي
شهري محدود امكانات درك :تهران شهر شوراي عضو
است شوراياري انجمنهاي تشكيل بركات از
عضو بانوان كار تقسيم چگونگي تهران ، شهر شوراياري انجمنهاي عضو شورايار بانوان:ايسنا
عضو جلاييپور خانم ايسنا گزارش به.كردند بررسي را تخصصي كميتههاي تشكيل طريق از
و شهري مديريت بين همبستگي و اعتماد زمينههاي ايجاد نشست اين در تهران شهر شوراي
توقعات و شهري محدود امكانات حقيقي و صحيح درك جهت در اثربخش عامل دو عنوان به شهروندان
شوراياري ، انجمنهاي تشكيل بركات از يكي:افزود و دانست شهروندان نامحدود انتظارات و
محيط توقعات و معضلات مشكلات ، آسيبها ، شناسايي جهت در مردمي مشاورهاي وسيع طيف حضور
.است شهري
و "سبز فضاي كميته" ،"خانهدار زنان كميته" عنوان با كميته سه نشست ، اين پايان در
.شد برگزار آنان جلسه نخستين و تشكيل نفر تا 10 گروههاي 8 در "همكاري و تعاون كميته"
در شركت و مدارس مربيان و اولياء انجمن با ارتباط ايجاد خانهدار زنان كميته جلسه در
مشكل شناسايي مساجد ، خواهران بسيج واحدهاي و بهداشت رابطان با ارتباط ايجاد آنان ، جلسات
.شد بررسي اعضاء توسط آنان دستهبندي و
زيبايي براي ايواني و منازل پشتبامهاي در گلدانها از استفاده سبز فضاي كميته در
در روشنايي ايجاد اطلاعات ، و تبادلنظر و شهري خدمات معاونت با ارتباط ايجاد خيابانها ،
فضاي از بهينه استفاده محلهها ، در اوباش تجمع از جلوگيري و سبز فضاي زيبايي و معابر
ندارد ، گلكاري براي لازم فضاي كه ديوارهايي روي بر نقاشي استفاده ، غيرقابل و متروكه
بازيافت سطلهاي گرفتن جهت ناحيه شهردار با ارتباط و بازيافت زباله سطلهاي از استفاده
.رسيد بهتصويب
گام دو در آسيبديده خانوادههاي و زنان با همياري و شناسايي كاري كميته در همچنين
مالي منابع شناسايي و ساماندهي و آسيبديده زنان شناسايي راههاي و موضوع رسيدگي مسائل
.شد مطرح
زن ديه ميتواند حكومت :بجنوردي آيتالله
دهد قرار مرد ديه با برابر را
معتقد ما چنانچه:كرد اعلام بجنوردي موسوي محمد سيد دكتر آيتالله:اجتماعي گروه
حاضر عصر در زنان جايگاه و موقعيت كه اين به توجه با و باشيم حكومتي فقه به
عمومي ، مصالح طبق ميتواند حكومت دارد ، بسيار تفاوت پيش سدههاي و دههها زنان با
.كند مطرح قانون ، در مرد ديه با برابر را زن ديه
براي راهكاري با درارتباط فلسفه و حقوق فقه ، در دانشگاه و حوزه مدرس اين به
مورد اين در البته:كرد اضافه ايرنا با گو و گفت در مرد با زن ديه رفعنابرابري
اعتبار به بايد احكام اين بلكه كند ، معرفي خدا حكم را حكم اين ندارد حق حكومت
.شد اجرا غيرمسلمان با مسلمان ديه دربرابري كه همچنان شوند ، اجرا حكومتي حكم
قوانين ، براين اين در زنان حقوق و فقهي قوانين با درارتباط بجنوردي آيتالله
نگرش روشو از برگرفته ما فقه اساسا ، و اسلام در زن حقوق مساله كه است باور
كه تفكري و فرهنگ بودهاند ، جاهليت فرهنگ از متاثر نيز فقها واين عرباست فقهاي
.نيست قائل چنداني بهاي زن براي
مسائلي عمده اصولا فلسفه ، و حقوق فقه ، در دانشگاه و حوزه مدرس اين گفته به
رسميت به زن براي حق عنوان به را آنها اعراب ميدانيم ، زنان حقوق جزو ما كه
.نميشناسند
اين بايد ما و است پست موجود يك مثابه به اعراب برخي نزد در زن:گفت وي
درس كه كساني انديشه در حتم طور به ديدگاهي و فرهنگ چنين كه بپذيريم را واقعيت
فرهنگ كه كنيم فراموش نبايد همچنين و است تاثيرگذار ميشوند ، فقيه و خوانند مي
.بود دختران كردن گور به زنده همانا اعراب سابق
اسلام ، :گفت جاهليت فرهنگ در اسلام تاثير به اشاره با بجنوردي آيتالله
زنان ، به مربوط مسايل بخصوص مختلف فرهنگي ابعاد در كه بود بزرگي فرهنگي انقلاب
.كرد بيان را زن واقعي ارزش و برگرداند آنان به را كرامت
مجريان تاثيرگذاري به باتوجه اما است مطلوب خود خودي به قانون گاهي:گفت وي
آن باشند ، نداشته قانون به كاملي اعتقاد مجريان چنانچه آن ، اعمال چگونگي بر آن
.نميكنند اجرا درست را
شد بازداشت عمومي افكار پژوهش ملي مركز مدير
توماني ميليون قرار 550 صدور با ديروز عمومي ، افكار پژوهش ملي موسسه مدير:اجتماعي گروه
.شد بازداشت تهران عمومي دادگاه شعبه 1410 سوي از
با ايران روابط مورد در نظرسنجي موضوع دنبال به اخيرا كه گرانپايه بهروز ايسنا گزارش به
بود ، گرفته قرار بازجويي مورد و شده خوانده دادگاهفرا به آمريكا و اروپا
به كه شد ، وثيقه تومان ميليون ارائه 550 به ملزم اتهام ، تفهيم و دادگاه در حضور از پس
.است شده بازداشت قرار ، اين نشدن تامين علت
است نشده خيابانيتعطيل كودكان نگهداري مراكز
اظهارات رد با چهارشنبه روز تهران شهرداري مديريت خدمات كل مدير:ايرنا
به ريحانه و سبز خانههاي:گفت خياباني ، كودكان ساماندهي مركز مسئولسابق
مشغول ومردمي خيريه موسسات قالب در حاضر درحال و نشده تعطيل هيچعنوان
اجتماعي معاون مطبوعاتي مشاور و مديريت خدمات كل مدير "محتشمي مجيد".فعاليتهستند
شدهاستو واگذار مردمي موسسات ريحانهبه و سبز خانههاي:افزود تهران ، شهرداري
با اينمراكز كه ميدهند گواهي ميكنند ، زندگي مركز دو اين در هماكنون كه كودكاني
.مشغولند كار به پيش از بيش تواني
،"سبز آرمان" موسسه مدير و خياباني كودكان ساماندهي مركز سابق مسئول "صفاري احمد"
از پيش كرده ، واگذار بهآن را فراري دختران نگهداري شهرداري كه موسساتي از يكي
مراكز تعطيلي و خياباني كودكان درزمينه شهرداري اجتماعي معاونت عملكرد از اين
متولي را كشور در موجود نهادهاي و سازمانها ساير "محتشمي".بود كرده انتقاد ساماندهي
بر موظفند دولتي نهادهاي و سازمانها:كرد تصريح و دانست خياباني كودكان ساماندهي
آتي سرمايههاي ميتوانند كه عزيزان اين دست گرفتن به خود ، قانوني وظايف اساس
.گمارند همت باشند ، مملكت
شود حذف بايد مطبوعات امتياز لغو مجازات
ضرورت بر تاكيد ضمن ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن حقوقي كميته دبير:اجتماعي گروه
فاصله و اختلاف را نشريات معضل اساسيترين مطبوعات ، امتياز لغو و توقيف مجازات حذف
.دانست جامعه در آنها تكاليف و حقوق از رايج تعابير و تفاسير ميان موجود
فهم كه است اين نشريات ساله چندين مشكل:داشت اظهار ايسنا با گفتوگو در نوروزي كامبيز
.ندارد وجود آنها تكاليف و مقررات از ايران مطبوعات عرصه در مشتركي حقوقي
:گفت مطبوعات فعاليت بر عمومي نظارت و نشريات توليد فرآيند در موثر عوامل به اشاره با وي
نهادهاي و مطبوعات قشر سو ، يك از كه دارند حضور زمينه دراين مختلفي اقشار و دستگاهها
فرهنگ وزارت) ;دارند قرار كشور حكومتي سازمان گوناگون بخشهاي ديگر ، سويي از و آنها صنفي
نسبت مشتركي ادراك كه است اين ميشود استنباط آنچه اما (دادگستري محاكم -اسلامي ارشاد و
حكومتي دستگاههاي و ذينفع گروههاي ميان در مطبوعات فعاليت بر حاكم قوانين و قواعد به
زياد بسيار عرصه اين در يكديگر با بخشها اين تفسير و تعبير فاصله يعني.ندارد وجود
.است
واحد نسبتا يا مشترك تلقي طرز ايجاد حقوقي ، قواعد كاركردهاي از يكي:كرد تصريح نوروزي
.است جامعه در مختلف امور به نسبت
است نشده تفهيم من به اتهامي هيچ :بورقاني
ملي مركز رئيس گرانپايه ، بهروز و مجلس رئيسه هيات عضو بورقاني ، احمد:اجتماعي گروه
قاضي سئوالات به و شدند حاضر دولت كاركنان جرايم ويژه قضايي مجتمع در عمومي افكار پژوهش
.گفتند پاسخ مرتضوي
شعبه رئيس مرتضوي دفتر در امروز صبح ساعت 20/8 كه گرانپايه و بورقاني ايسنا ، گزارش به
پاسخگويي به حاضر تحقيقات ، جلسه تشكيل از قبل بودند ، شده حاضر تهران ، عمومي دادگاه 1410
.نشدند خبرنگاران سئوالات به
ايسنا خبرنگار سئوال به پاسخ در بورقاني ساعت 3010 در مزبور جلسه يافتن پايان از پس
:گفت خير؟ يا است شده اتهام تفهيم آيا اينكه و امروز جلسه در شده مطرح مسائل درباره
.شد موكول ديگر روز به 10 اتهام تفهيم جلسه و بود توضيحات اخذ جهت صرفا امروز جلسه
مداركي و اسناد بايد كه بود دليل اين به امروز ، جلسه در اتهام تفهيم عدم علت:افزود وي
مطالعه مورد بايد بود ، دادگاه در كه كارشناسياي گزارش نيز و ميشد ارائه دادگاه به
.ميگرفت قرار
ملاقات مرتضوي قاضي با آبادي ، حسين دكتر خود ، مدافع وكيل همراه به امروز كه بورقاني
معاونت تصدي در من فعاليت به موضوعات محور:گفت جلسه ، شده مطرح موضوعات خصوص در كرد
معاونت اينكه و ميگشت باز نظرسنجي مساله با معاونت اين تعامل نحوه ارشاد مطبوعاتي
.است داشته تعاملاتي چه ميكرد ، فعاليت آنجا در كه نظرسنجي موسسه با زمان آن در مطبوعاتي
!فرهنگ سراي تهران ،
(15) خياباني كودكان
زم علي محمد
آن انجام كه است اين مسئوليتي ، و كار كردن"لوث" براي مديريتي شيوه موثرترين و بهترين
.دهيم دخالت آن اجراي در را متفاوتي نهادهاي يا سپرده موازي دستگاه چند به را
مديريت" يك نيازمند ما كه حالي دراست شده معضلي چنين دچار تهران شهر مديريت امروزه
برنامهريزي ، طراحي ، در يكپارچگي از شهر امور آن پرتو در كه هستيم "واحد شهري
صرف از شهر ، مسايل حل در همرنگي و هماهنگي اين.شود برخوردار نظارت و اجرا سياستگذاري ،
شهروندان "جيب" بر عمدتا و شده صرف شهري معضلات حل براي كه بسياري موازي هزينههاي
پاياني ماههاي به اكنون شهر شوراي كه آن عليرغم.كرد خواهد جلوگيري ميشود ، تحميل
قانون نه هنوز ميرساند ، پايان به را خود مديريت دوره نخستين و شده نزديك خود مسئوليت
است ، شده مشخص شوراها تشكيل صحيح ضوابط نه و داريم اختيار در شدهاي تدوين "شهري مديريت"
قوانين و نكرده تبيين را شهرداريها و شوراها تعامل شرايط مدوني آئيننامه هيچ تاكنون
.است مانده !بلاتكليف همچنان شهري نهادهاي و سازمانها ديگر با شهرداري پيوند
روشنتري نسبت به وضعيت شهرداريها توسط شهرها امور اداره وضعيت اسلامي انقلاب از پيش
از بسياري امور به رسيدگي سال 1334 ، مسئوليت مصوب شهرداريها ، قانون ماده 55 طبق داشت ،
پرورشگاه ، نوانخانه ، احداث به موظف آنها و بود شهرداريها عهده بر اجتماعي آسيبديدگان
بودند ، سرراهي و بضاعت بي اطفال از نگهداري مكانهاي و كودك باغ كودكستان ، شيرخوارگاه ،
كليه اسلامي ، انقلاب شوراي توسط بهزيستي ، سازمان تشكيل لايحه تصويب با سال 1359 در اما
سازمان به و شده مربوطهازشهرداريها ، گرفته امكانات تمامي با همراه وظايف اين
.شد تفويض بهزيستي جديدالتاسيس
/تاريخ 15/3 در را آييننامهاي اداري عالي شوراي اختيارات ، تغيير اين از پس سال نوزده
فرمانداريها ، شهرداريها ، نظير دستگاههايي آن طبق بر كه ميرساند تصويب به 78
اين تصويب ميشوند ، دخيل آسيبمندان امور به رسيدگي در هم انتظامي نيروي و دادگستريها
دستگاههاي كارايي وعدم بحران يك آغاز در متعدد ، دخالتهاي اين شروع و آئيننامه
.است اجتماعي آسيبمندان امور به رسيدگي در فوق
آشكارا كه كند تصميمي اخذ به اقدام ميتوانسته اداري عالي شوراي آيا كه اين از صرفنظر
خارج او عهده از تصميم اين اتخاذ يا است متعارض بهزيستي سازمان مسئوليت اصليترين با
منجر عملا و نبوده برخوردار علمي مديريت اصول و كارشناسي مبناي از تصميم اين است ، بوده
كه آن شدهبي بهزيستي سازمان يعني آسيبمنديها ، مسئول قانوني و رسمي سازمان تضعيف به
و شده بهرهمند امور اين در"شده داده دخالت"دستگاههاي ديگر دخالت از باشد توانسته
.كند استفاده آن از
و جمعآوري به موظف را تهران شهرداري اداري ، عالي شوراي مصوبه به استناد با كه كساني
جاي هيچ در اولا ;هستند بياطلاع مصوبه اصل از ميدانند ، "خياباني كودكان" از نگهداري
.است نشده اشاره "خياباني كودكان" موضوع عنوان به مصوبه اين
است كشور وزارت عهده بر مصوبه اين در آسيبمندان از نگهداري و رسيدگي اصلي وظيفه ثانيا
.شدهاند موظف فرمانداريها به امكانات واگذاري و كمك ارائه به شهرداريها و
ا آسيبمندان امور به رسيدگي نهاد اصليترين عنوان به بايد كشور بهزيستي سازمان
جلوگيري امور اين در ارگانها ساير دخالت از آن با همزمان و شود شناخته رسميت به جتماعي
.آيد عمل به
نسبت جامعه ، آسيبديدگان وضعيت به دادن سامان در بهزيستي سازمان ناتواني و ضعف صورت در
براي را تهران كشور ، شهرداري وزارت در دولت اگر.ورزند مبادرت آن نواقص رفع و تقويت به
قانوني ، مستندات است خوب ميداند ، صلاحيت صاحب و كارآمد مسئوليت ، اين گرفتن عهده بر
كرده فراهم آن براي نيز را اجتماعي آسيبهاي امور به رسيدگي براي مناسب بودجه و امكانات
.دهد قرار دراختيارش و
وكلاي كانونهاي سراسري همايش يازدهمين
ميشود برگزار دادگستري
مديره هيات اعضاي و روسا حضور با ايران دادگستري وكلاي كانونهاي سراسري همايش يازدهمين
در فارس منطقه دادگستري وكلاي كانون ميزباني به ماه آبان و 12 تاريخهاي 11 در كانونها
.ميشود برگزار شيراز
منظور به:گفت خبر اين اعلام با فارس وكلاي كانون عمومي روابط مسئول ايسنا ، گزارش به
مشكلات و مسائل خصوص در نظر تبادل و دادگستري وكلاي كانونهاي فعاليتهاي كيفي سطح ارتقاي
.ميشود برگزار همايش اين وكلا جامعه
تهران جنوب در فرهنگي شهرياران فعاليت آغاز
شوراياري انجمنهاي با نزديك همكاري هدف با "فرهنگي شهرياران" فعاليت:اجتماعي گروه
آغاز تهران غرب جنوب در منطقهاي ، فرهنگي فعاليتهاي تدوين و طراحي در مشاركت و محلات
.شد
همچنين خبرنگاران جمع در تهران شهرداري هنري و فرهنگي سازمان منطقه 17 مدير صاحبي حسين
و گرفته قرار كار دستور در منطقه اين در مشاركتي فرهنگ خانههاي راهاندازي و ساخت:گفت
راهاندازي محروم منطقه اين در را مشاركتي فرهنگ خانه كم 20 دست سال آخر تا داريم تلاش
.كنيم
با:گفت و داد خبر گلچين و سجاد مشاركتي فرهنگ خانههاي راهاندازي از وي
فرهنگي امور در جوانان بيشتر چه هر مشاركت لزوم به توجه با و شده انجام برنامهريزيهاي
و شده راهاندازي منطقه 17 محله در 22 محلات جوانان فرهنگي انجمنهاي منطقه ، اجتماعي و
.شوند مشاركتي فرهنگ خانه يك صاحب انجمنها از يك هر كه است قرار
استاندارد فرهنگ گسترش در زنان نقش
استاندارد موسسه زن مديران از تن سه با گو و گفت
است؟ چگونه استاندارد مواد و لوازم از فرهنگاستفاده در زنان نقش شما نظر به *
در زنان شك بدون:استاندارد موسسه فلزشناسي و مكانيك كل مدير پيروزبخت ، نيره مهندس -
زيراخانمها.دارند تعيينكننده نقش وسايل ، اين از استفاده فرهنگ تكوين و ايجاد امر
اقتصاد در خود مهم نقش دليل به بالطبع و دارند عهده به را خانه مصرف عمومامديريت
وسايل تهيه براي لذا.نمايند را بهينه استفاده موجود ظرفيتهاي از ميكنند سعي خانواده
در كه آنجا از.مينمايند توجه قيمت و كيفيت عامل دو به خانواده عمومي مايحتاج و زندگي
ميتواند قيمت به صرف توجه كه مينمايند برخورد متعددي موارد با زندگي گذران طول
به بيشتر لذا باشد ، داشته دنبال به را كيفيت بودن پايين علت به زيادي مالي زيانهاي
و هستند خانگي لوازم نظير سرمايهاي بويژه و شدني مصرف كالاهاي و وسايل خوب كيفيت دنبال
كالا يك روي بر استاندارد علامت وجود حاضر حال در كيفيت تعيينكننده شاخصهاي از يكي
استفاده فرهنگ ايجاد كودكان ، ترتيب در مادر عنوان به خانمها اصلي نقش به توجه با.است
.ميشود منتقل جامعه به سپس و يافته اشاعه خانه در مادران توسط مواد و وسايل اين از
و ايجاد امر در زنان نقش:استاندارد موسسه پزشكي مهندسي كل مدير سوفالي ، زهره مهندس -
استاندارد با فرد آشنايي به بستگي استاندارد علامت داراي وسايل از استفاده فرهنگ تكوين
به نسبت افراد آگاهي درجه جامعه ، در استاندارد فرهنگ گسترش با خوشبختانه امروزه كه دارد
ميتوانند زندگي مراحل تمام در خانواده از ركني عنوان به زنان.است شده بيشتر مسائل
خريد دردهند توسعه هستند ، استاندارد علامت داراي كه را وسائلي و مواد از استفاده
يا و خود فرزندان به ميتوانند آشپزخانه در استفاده مورد وسائل و مواد يا خانگي لوازم
خود فرزند با كه هنگامي.نمايند توصيه را وسايل اينگونه از استفاده خانواده ، افراد ساير
را كالايي كالا ، چند بين از خود ، نظر مورد كالاهاي با رابطه در اگر ميروند خريد به
راستا اين در را فرزندخود همزمان طبيعتا است استاندارد علامت داراي كه كنند انتخاب
.ميدهند آموزش
و يافته افزايش جامعه زنان از گروهي ميان در مصرفگرايي حاضر حال در اينكه به توجه با *
اين بردن بين از براي ميشود ، توجه كمتر استفاده مورد لوازم كارآيي و ايمني به اغلب
ميكنيد؟ پيشنهاد را راهكاري چه معضل
بين در نوعاتجملگرايي و مصرفگرايي اخير سالهاي در متاسفانه:پيروزبخت مهندس -
فرهنگ اين اشاعه در.است يافته رواج اخص طور به خانمها و اعم طور به جامعه مختلف اقشار
ايران ، و دنيا در تكنولوژي رشد روند به توجه با.است چشمگير بسيار گروهي رسانههاي نقش
كه مختلفي تبليغات.هستيم مختلف وسايل و كالاها عرضه در زيادي تنوع و تعدد شاهد امروزه
رشد با البته.ميزند دامن فرهنگ اين به ميشود كشور از خارج و داخل گروهي رسانههاي در
از استفاده كردن منطقي با وليكن نيست گريزي كالاها تنوع و رقابت ايجاد از تكنولوژي ،
.كرد جلوگيري مصرفگرايي موج در افتادن از حدودي تا ميتوان نوين ، تكنولوژي وسايلبا
تنظيم با ميتوان.است مهم بسيار رسانههايگروهي نقش مورد اين در هم باز است بديهي
آموزش و نمود كالاهاآشنا و مواد بهداشتي و ايمني ويژگيهاي با را مردم برنامههايي
و ايمني عملكردي ، ويژگيهاي و نكنند توجه تزئينيآن جنبه به صرفا خريد براي كه داد
بالايي درك از ما خانمهاي كه داده نشان تجربه.دهند قرار مدنظر نيز را بهداشتيآن
خيلي در اينكه كما است تاثيرگذار بسيار آنان آگاهي سطح بر تلويزيون بويژه و برخوردارند
كيفيت امر مجريان عنوان به ما شود ، صحبت مسائل اين به راجع تلويزيونيكه برنامههاي از
آنها گيرايي سطح نشانگر كه ميشويم روبهرو زمينهها اين در خانمها متعدد سوالات با
نظيرموسسه بهداشت ايمنيو امر مجري سازمانهاي با رسانهها ارتباطتنگاتنگ البته است
.ثمراست مثمر بسيار استاندارد
همگاني رسانههاي طريق از استاندارد فرهنگ اشاعه و توسعه روش بهترين:سوفالي مهندس -
مشكلات مجلاتبايد و روزنامهها طريق از يا آموزشي ، برنامههاي و فيلمها تهيه با.است
توليدكننده ، از اعم مردم عموم غيراستانداردبه كالاي يك استفادهاز از ناشي صدمات و
علامت داراي كالاي يك از استفاده اهميت به تا شود داده نشان مصرفكننده و فروشنده
خانواده استاندارد فرهنگ اشاعه و توسعه براي مكان بهترين ضمنا.نمود تاكيد استاندارد
.نماييم شروع خانواده در زنان و فرزندان از را آموزش بايد كه ميباشد
و تعدد به توجه با:استاندارد موسسه چرم و نساجي كل مدير يحييزاده ، سودابه مهندس-
تبليغات زمينه در كه گستردهاي فعاليتهاي و رقابتيموجود بازار و توليدي محصولات تنوع
مالي تامين از كه زنان از قشري است بديهي ميپذيرد ، صورت كشور سطح در فروش منظور به
و صحيح چنانچهاطلاعرساني و مييابند گرايش بيشتر مصرف سوي به ميباشند برخوردار
درمان و بهداشت وزارت همچون جامعه ايمني و سلامت و بهداشت حفظ متولي سازمانهاي از دقيقي
صحيحصورت انتخاب موثردر عوامل و اطلاعات ارائه با رابطه در استاندارد موسسه يا و
.ميگردد برطرف معضل مدتاين دراز در قطعا پذيرد ،
جنبه يا دارند نظر در را آن ايمني لوازم ، و مواد از استفاده در بيشتر زنان شما نظر به *
دانست؟ آنها آگاهي عدم در ميتوان را امر اين علت آيا تزئيني؟
سالهاي در خوشبختانه. نيست سوالدوم با بيارتباط سوال اين جواب:پيروزبخت مهندس -
به نسبت آنان آگاهي سطوح ، همه در شاغل و تحصيلكرده خانمهاي تعداد افزايش با اخير
وسايل خريد براي خانمي كه هستيم آن شاهد اوقات بسياري و شده بيشتر خود پيرامون مسائل
.ميكند راهنمايي خود همسر به حتي عمومي ارزاق يا و منزل
لوازم و و مواد از استفاده تزئينيدر ايمنييا جنبه به زنان توجه:مهندسسوفالي -
شخصيبا اگر طبيعتا.دارد استاندارد با آنها آشنايي و آگاهي ميزان به بستگي
ايمني ، بعد از را استاندارد ويژگيهاي حداقل كه داشت توقع نميتوان نباشد آشنا استاندارد
.دهد قرار نظر مد كالا انتخاب در.. و بهداشتي
تحصيلكرده زنان چشمگير رشد به توجه با اخير ساليان طي خوشبختانه:يحييزاده مهندس -
به و گرديده ظاهري جاذبههاي از فراتر خريد امر در نگرشايشان جامعه ، مختلف سطوح در
سابقه كه افراد ديگر از استعلام و كارآيي عمر ، محصول ، مفيد توان ايمني ، همچون عواملي
قشر در تنها من اعتقاد به و داده قرار نظر مد را...و داشتهاند را فرآورده آن خريد
.ميباشيم خريد در دقت عدم شاهد جامعه ، در آگاهي فاقد
روشهايي چه ميباشند ، جامعه آيندهسازان كه -پسر چه دختر چه-فرزندانمان آموزش براي *
در كه ميسازيد آشنا لوازم و ابزار ايمني مسائل با را آنان چگونه و ميكنيد ارائه را
.نكند جلب خود به را آنان توجه لوازم غيركاربردي و تزييني وجه آينده
آموزش اينگيرد قرار مدنظر بايد جامعه مختلف درسطوح فرزندانمان آموش:پيروزبخت -
زبان به مادر عنوان به ما وقتي. ميشود شروع دبستان از قبل سنين در و خانه از ابتدا
را قدم اولين دهيم ، توضيح كودكانمان براي را نامرغوب غذايي مواد از استفاده مضرات ساده
خريد براي كودك وقتي.برميداريم ميشود عرضه او براي كه موادي از كودك شناخت شروع براي
توضيح او براي ما و ميكند اصرار پايين كيفيت با ديگر چيز هر شكلاتيا يا بيسكويت يك
را كيفيت به توجه آموزش او به مرغوب كالاي خريد با نميخريم ، را آن علت چه به كه دهيم
و دبستان در.ميرسيم دبيرستان سپس و دبستان يعني بزرگتر جامعه به آن از پس.ميدهيم
پيشنهاد موسسه.شود استانداردپرداخته فرهنگ بويژه كيفيت فرهنگ به بايد دبيرستان
چند نيز دانشگاهها در كه نموده مطرح را درسي كتب در استاندارد مورد در متوني گنجاندن
اميدواريمزودتر و است بررسي درحال خوشبختانه كه يابد اختصاص امر همين به درسي واحد
.يابد تحقق
ميدانيم زيراگيرد قرار مدنظر كودكان براي بايد سطوح همه كيفيتدر آموزش بنابراين
در آن كاربري بياموزيم ، آنها به امروز چه هر و هستند فردا آيندهسازان امروز كودكان
.ميشود مشخص آينده
ميبرند ، همراه به خريد جهت را خود كودك والدين كه كودكي نخست مراحل از:يحييزاده -
مورد كالاي مختلف جنبههاي با رابطه در آگاهيايشان به نسبت آموزشلازم ميبايست
جداي ديگر گرفتنمواردي نظر در مبتنيبر بايد الزاما آموزش اين و شود داده خريداري
.باشد ظاهري نمود و زيبا ظاهر از
از ناشي مخاطرات زمينه در گروهي رسانههاي يا و روزنامهها در كه اخباري انتقال همچنين
واقع موثر كاملامفيدو ميتواند كودكان به نيز ميشود ، درج ايمني مسائل به توجه عدم
.يابد استقرار ايشان ذهن در ثابت صورتجايگاهي به ايشان ذهني تكامل با بهتدريج و گردد
با خانواده در.است مهم بسيار مدرسه و خانواده كانون دو به توجه اينجا در:سوفالي -
ايمني ، مسائل به كالا انتخاب در چنانچه هستند ، خود فرزندان الگوي والدين اينكه به توجه
از نيز فرزندانمان نماييم توجه استاندارد بودنعلامت دارا و وسيله ، عملكرد بهداشتي
و مدرسه از اعم تحصيل دوران در.ميشوند بزرگ استاندارد با و ميبينند آموزش ابتدا
آموزشي برنامههاي و درسي كتب در آن مختلف ابعاد و استاندارد مساله به بايد نيز دانشگاه
.شود توجه
هر و.. و مادر همسر ، مدير ، عنوان به خانم يك مسئوليتهاي استاندارد ، مسائل مورد در *
.كنيد ميكنيد ، صحبت حس را آن ضرورت كه موردي مسالهو
يك عنوان به هم زيرا.است سنگينتر بسيار بنده امثال افرادي مسئوليت بالطبع:پيروزبخت -
.بنماييم محوله وظايف انجام در را خود تلاش و سعي حداكثر بايد مدير خانم يك هم آن مدير
كه را موجود موانع كليه اينكه و ميطلبد زيادي انرژي خود ، توانمنديهاي شناساندن
.شود برداشته پا جلوي از احسن نحو به باشند ، خانم يك پيشرفت براي رادعي و مانع ميتواند
خانمهاي با مقايسه قابل كه دارد توقعي مدير و تحصيلكرده خانم يك از جامعه ديگر طرف از
مدرسه در.ميشود سنگينتر مادر يك بويژه و همسر يك عنوان به وظيفه اينجا و نيست ديگر
ظاهري وضعيت حتي و نگهداري يا تربيتو در قصوري اگر و است توجه بيشترطرف شما فرزندان
مدير ، خانم يك عنوان به اينكه خلاصهميشود بيشتريسنجيده نظر دقت با باشد شما فرزند
ديگر طرف از.هستيد ذرهبين زير بيشتر هستيد مدير و تحصيلكرده كه مادر يك و همسر يك
كه باشيم داشته دقيقي و صحيح بايدبرنامهريزي خود شغلي موقعيت دليل به نيز ما خود
وتاثيرگذار نياورد بوجود تداخلي خانه ، و اجتماع عرصه در سنگين وظايف اين باانجام
.نباشد هم روي بر
در هم و كارآمد مدير يك كار محل در هم كه نماييم اين معطوف را خود تلاش تمامي بايد يعني
.است سنگيني بار چه كنيد تصور خود كه باشيم شايسته مادر يك و همراه و دلسوز همسر يك منزل
خود مورد در بلكه نداشته ، هم روي بر منفي اثر تنها نه خوشبختانه عوامل اين صورت هر در
خانمها دختر از بسياري تفكر روي بر گفت بتوان شايد و است داشته نيز مثبت اثر بنده
و آموخت و كرد تلاش بايد پس كند پيشرفت ميتواند هم خانم يك كه داشته نيز مثبت تاثير
.كرد فعاليت
مدير ، عنوان به باشد كه نقشي هر در استاندارد مسائل درمورد خانم يك مسئوليت:سوفالي -
منش اخلاق ، و آداب شخصيت ، در است چيزبهتر هر از قبل و است واضح كاملا مادر يا همسر
استاندارد.باشند داشته شدهاي تعريف و مشخص استاندارد خود گفتار و ديگران با رفتار و
داردكه وجود جامعه هر در كه هستند مقبولي شدهو پذيرفته الگوهاي واقع در مذكور موارد
ايفا جامع و كامل زمينه هر در را خود مسئوليت خود به خود فرد ، هر وجود در آن تكوين با
.خواهدكرد
عنوان به حال عين در كه مدير خانم يك به محوله مسئوليتهاي نقطهنظر از:يحييزاده -
مستقل ديدگاه دو داراي كاملا ميباشد ، خاصي مسئوليتهاي داراي نيز مادر و همسر
كاملا ميشود گذاشته مدير خانم يك عهده بر اجرايي وظايف نظر نقطه از كه آنچهميباشيم
ديگران از بيش او فعاليت سهم دليل همين به و بوده متفاوت خانواده در وظايفما با
احسن نحو به و موازي صورت به مسئوليتميبايست دو هر اينكه به توجه با نيز و ميباشد
هماهنگسازي زمينه صحيحدر و برنامهريزيمفيد و تجربه كه است بديهي پذيرد ، انجام
شغليو تجارب از استفاده و گرديده واقع ثمر مثمر ميتواند تنها مسئوليت دو اين انجام
يك توسط... و خانواده اقتصاد خريد ، قبيل از متفاوتي زمينههاي در شده اخذ آموزشهاي
.بود خواهد موثرتر مراتب به يقينا ديگري مسئول هر يا مدير خانم
پيروزبخت معصومه:از گفتوگو
كجا؟ تا خيالبافي
كمترين تحمل بدون نمود اراده كه لحظه هر ميتوان و بيانتهاست و وسيع دنيايي خيال دنياي
مرزهاي حصار از و شده خيره نقطهاي به يا بست را چشمها آرامي به مرارت و رنج يا و زحمت
عالم اين در و كرد هدايت سو هر به را خيال توسن و عبور سهولت به فيزيكي و ساختگي
چشمان در را اشك نم اندوه و غم اوج در يا و زد قهقهه شادي و شعف فرط از گاه خودساخته
دنياي به و كرد رها تمام نيمه را تلنگريسفر و اشاره با ناگهان يا و نموده احساس خود
كه فرآيندي اين و ميناميم"خيالبافي" را آن كه پديدهاي اين به هرگز آيا.برگشت واقعي
اصل تابع تنها و واقعيت از معاف فرويد زيگموند قول به كه ميپردازيم افكاري به آن توسط
خيالبافي":مينمايد واژه اين از لغت فرهنگ كه تعريفي كردهايد؟براساس فكر ميباشد لذت
بنابراين"ميپذيرد صورت وهم يا تخيل روز روياي در كه آنگونه است فرضي آفرينش يك
كه است افكاري برخلاف دارد جريان آزادانه كه است افكاري مجموعه خيالبافي خلاصه بهطور
تفكر يا كردن فكر را آن و ميباشد سو و سمت داراي مسائل كردن حل سمت به قبلي قصد با
.ميناميم
وسيله معمولترين روانشناسان نظر از ميسپاريم؟ خيالبافي دست به را خود گاه دليل چه به
رويايي تفكر دستهبنديمينمايند ، را آن و است ، خيالبافي واقعيت از گريز براي
و خواستانديشي يا و ميبينيم خواب در كه رويايي يا و خيالپردازياست شكل خالصترين
صورت ما اميال و آرزوها تاثير تحت كه هستند ما داوري خطاهاي شامل تعبيراتكه سوء
يك لكن هستند گوناگون تاثيرات با و متفاوت ظاهرا خيالبافيها انواع چه اگرميگيرند
شناخت براي.ميباشد"ميل يا آرزو" همانا كه مركزيدارند هسته يا و مشترك مشخصه
.بشناسيم را واقعيت كه است ضروري ابتدا خيالبافي افزونتر
چيست؟ واقعيت
ميكنيم درك ما آنچه و است ناقص واقعيت از بشر درك":است معتقد جمهوري كتاب در افلاطون
ميكنند ، زندگي غاري در كه هستيم مردمي چون ما است ، واقعيت از سايهاي مييابيم در و
از غار از خارج مردم كه همچنان و است آن به ما پشت اما شعلهميكشد غار دهانه در آتشي
ميتوانند است افتاده برديوارهغار كه را آن شده تحريف سايههاي فقط ميگذرند آن كنار
".ببينند
بهترينمثال عنوان به را نقاشي هنر خيال و واقعيت مرز تفكيك روانشناسانبراي معمولا
نميكشند تصوير به است خارج در كه چيزهايي يا نقاشاناشياء":معتقدند و مينمايند ذكر
را آنها واقعيت از ديدگاهي و مينمايند نقاشي است خارج جهان در آنچه از را خود ديد بلكه
تفكيك ميزان همان به شود ذهنيتر چه واقعيتهر اين است روشن ".ميدهد تحتتاثيرقرار
به مينماييم مشاهده درخواب كه را شبانه روياهاي معمولاما.است دشوارتر تخيل از آن
اما.باشد منطقي و متعارف حد در بايد فرد يك روزانه روياهاي ميسپاريمو فراموشي ورطه
به ناخودآگاه بهطور و ميشوند خود تخيلات قرباني معمولا روانپريش يا عصبيو افراد
حد از بيش خودبزرگبينيباشد مشكل به مبتلا فرد چنانچه ميگردند ، نزديك تباهي ورطه
همه ميپندارد كه ميرساند جايي به را برتريطلبياو حس نوع يك و ميشود اوهام گرفتار
مشكلات با هم خودكمبين افراد و ندارند قبول را برترياو زيرا هستند او عليه مردم
امروز متاسفانه ميگيرند ، فاصله خود ارزشواقعي از اوهام زيرادر ديگريمواجهند
تا كه نوجوان و جوان نسل بخصوص افراد بعضي براي كه تلخناگواري رويدادهاي بسيارياز
وسعت از ناشي ميدهد روي دارند فاصله خيال و واقعيت ميان حساس مرز اين زمانتشخيص
... يا اخلاقيو سقوط مرز تا را آنها گاه كه است خيالپردازيهايي و اوهام يافتن
مثال بهعنوان.ميباشيم جامعه اتفاقاتدر اين شاهد روز هر تقريبا و مينمايد همراهي
نميتواند اما ميشود زودگذر و عاطفي بحراني گرفتار هردليل به خود خانه و شهر در نوجوان
و خيال به بنابراين برسد حلي راه به يا و نموده عبور آن از عاقلانه و منطقي بهطور
رسانهها در بزرگ شهرهاي يا و پايتخت از كه تصاويري و تبليغاتميآورد روي اوهام
مدرن و شيك بسيار خانهاي خود تصور در او و ميآيند خيالبافيهايش كمك به نموده ، مشاهده
مهربانانهصحبت و خوب يكديگربسيار با خودشان خانه برخلاف آن افراد كه ميبيند را
آنها از يكي آوردن دست آرزويبه در هميشه كه برازندهاي و متفاوت لباسهاي و مينمايند
به خدمت هرگونه آماده و بالادارد مدل خودرويي كه همسري همچنين دارند تن به بوده
و محقر خانه با را خيالش با شده ساخته خانه ذهن ، در ناخودآگاه ميباشد ، خانواده افراد
است رفتاروالدينشناراحت از هم كمي ميكند مقايسه فعلي... و قديمي لباسهاي و كوچك
از يكي به را كوچكخود ساكي با دارد دل در كه غمي و اندوه از رهايي جهت ناچار به
به جوان همان ناگهان ميكند نگاه اطراف به و ميرساند رويائيش و بزرگ شهر گلوگاههاي
تصور كه خودرويي همان با ميبيند مقابلش در دارد خوشقيافه بازيگر به هم شباهتي نظرش
.ميكرد
مبلماني و زيبا شومينهاي داراي احيانا كه ميبرد خانهاي همان به را او اتفاقا و
اخبار و بزند تلنگري خود به بتواند ما نوجوان دختر اينجاچنانچه در.است مدرن
با و دهد تشخيص را خيال و واقعيت مرز ميتواند بياورد ياد به نشرياترا و روزنامهها
با منطق و عقل نيروي از گرفتن ياري بردباريو و صبر نمودن پيشه و خداوند لطف به توكل
همين تا را خود خيالبافي و نمايد برخورد متفاوت گونهاي به قلبش اندوهدر و مشكلات
مقابلش در خيال در كه جواني آن كه اين و بازگردد واقعي دنياي به و نمايد رها مرحله
ندارد سعادت خوشبختيو از رهاوردي خود ، با تنها نه نموده همراهيش به دعوت و ايستاده
خيرخواهي لباس در كه فردي يا ميبرد ، فرو سياهي و ظلمت انتهاي به را او احتمالا بلكه
خود نتواند چنانچه اما.است بوده او به نسبت دشمنترين داشته را او به كمك قصد ظاهرا
خيالپردازيهايش اساس بر تصميم اتخاذ صورت در باشد مطمئن بايد دهد نجات اوهام از را
در معمولاانسان كه دليل اين به.ميكشد را انتظارش تاريك گاه و نامعلوم آيندهاي
و انتخابي اصولا تخيل و نميگيرد نظر در را ناخوشايند و نامطلوب موارد خيالپردازي
واقعيت سادهتر زبان به خوبيهاست و بديها از آميزهاي واقعيت كه حالي در است گزينشي
تنها خيال محركه قوه اما ميآوريم دست به كه است چيزهايي يا زندگي براي ما توانايي
.آرزوست
تهيهكنندگان شود تحميل ما به هم ديگران جانب از ميتواند رويا و خيال كه آن مهمتر و
دستمايهقرار را ما اميالدروني و آرزوها گاه نويسندگان فيلمسازها ، تبليغي ، فيلمهاي
زيبايي ، عشق ، ميكنند سعي و ميآورند در نمايش به جذاب و زيبا ابعادي با و ميدهند
يا فيلمها گونه اين در.دهند نشان ما به واقعيتها از پررنگتر را.. و ثروت خوشبختي ،
كاملا طور به گاه ديگر عوامل بسياري و كارگردان هدايت با نخست نقش و قهرمان داستانها
نوجوان و ميدهد ادامه زندگي به خوشبخت و سلامت و ميكند پيدا مهلكهنجات از غيرواقعي
با را خود و ميگيرد ناديده رابطه اين در سرشاررا سودهاي و تجاري مسائل سادگي به ما
.ميكند مقايسه او
پاسخ در باشد؟ سالم و بيخطر ميتواند خيالپردازي آيا است مطرح سوال اين اينجا در
شوخطبعي يا و تيزهوشي كه ميكند كمك ما به روياپردازي گاه ميدارند اذعان روانشناسان
ابهامات از بخشي و دارد اختراعات ايجاد در مهمي سهم امر دهيماين پرورش خود در را
ننماييم توقف آروزهايمان ماتم واقعيتدر و خيال ميان كشمكش در كه آن شرط به است وارده
.نماييم تبديل سازنده افكار به را غيرعملي افكار كنيم سعي و
:نتيجهگيري
واژه ايندو زيرا نبريم كار به راحتي به را"ايكاش" و"اگر" قبيل از واژههايي -1
.بخشند مي وسعت خيالپردازيرا ميدان
.باشيم پذيرا اميدبخش واقعيتهايي عنوان به را خيالاتسالم همواره -2
به هم باز نموديد اشتباه خود ارزيابي در چنانچه و باشيد داشته شايسته خودتصوري از -3
.بپرهيزيد خودتان احتمالي كردن بدنام از و نماييد داوري خود نفع
شرط به داشت نگاهشان بايد و هستند احساساتخوبي و عواطف اصولا تخيل و آرزو ميل ، -4
.نشوند كنترلخارج از تا داد رشد اجازه آنها به منطقي حد در كه آن
نهراسيد هيچكدام از و نماييد نزديك خود تخيلات به را واقعيتها نماييد سعي زندگي در -5
.واقعيت به هم و نيازمنديد تخيل به هم شما زيرا
قرباني بلكه نيستيم ناگوار حوادث قرباني ما كه باشيد داشته ياد به همواره -6
يا و بمانيم اندوه و غم در باشيم انتخابكننده ميتوانيم و هستيم خودمان عكسالعملهاي
.نماييم عبور آن از
تفريطها و افراطها دنياي كلي طور به و ننماييد ديگران تخيلات قرباني را خود هرگز -7
.نماييد تحليل عقل كمك با را
طاهري معصومه
:منابع
زنجيرهاي ، 1378 علي ترجمه ناآرام ، درونهاي فروم ، اريك -1
نينوايي ، 1377 ژيلا ترجمه زيستن ، شاد روانشناسي تاتلبام ، جودي -2
جرايد -3
|