قرائت مسابقات دوره چهارمين و چهل
يافت گشايش مالزي در قرآن
آبان سيزده روز دانشآموزان تكليف جشن
ميشود برگزار
كودك كتاب تصويرگران از تجليل
پرورش و آموزش در پژوهش رنگ هزار منشور
كودكان به پول آموزش
قرائت مسابقات دوره چهارمين و چهل
يافت گشايش مالزي در قرآن
مسابقههاي دوره چهارمين و چهل:اسلامي جمهوري خبرگزاري -كوالالامپور
جمله از جهان كشور قاريان 47 شركت با جمعه شامگاه كريم قرآن قرائت بينالمللي
.يافت گشايش كوالالامپور در ايران اسلامي جمهوري
با را زيباييهاياسلام" داشت ، خواهد ادامه آبان تا 9 مسابقات ، كه اين عنوان
ليبي ، كشورهاي از مسابقات اين داوران.است شده عنوان "بگيريم آغوش در يكديگر
.بود خواهند مالزي و تايلند دارالسلام ، برونئي اندونزي ، سعودي ، عربستان عراق ، مصر ،
مالزي ، وزير نخست محمد ماهاتير و پادشاه "جمالالليل پوترا سراجالدين سيد"سلطان
شركت رقابتها اين گشايش آيين در اسلامي كشورهاي سياسي نمايندگان و مردم از جمعي
.داشتند
معرفي از پس و شد آغاز ديني مضامين با ترانههايي و سرودها خواندن با مسابقهها اين
.شد تلاوت شركتكنندگان از تن سه توسط كريم قرآن از آياتي شركتكنندگان و داوران
.ميشود برگزار رمضان مبارك ماه آستانه در ساله همه مسابقات اين
رتبه سال چهار در مالزي ، مجيددر قرآن قرائت اخير سال ده مسابقات در ايران
در پيش سال مسابقات در ايراني قاري گرجي سياح مسعود.است كرده كسب را نخست
.رسيد نخست مقام به اسلامي كشورهاي از قاري ميان 55
ميلاديهمه سال 1957 در انگليس ساله يكصد استعمار از استقلال هنگام از مالزي
.ميكند برگزار را مسابقهها اين ساله
.ميشود پخش مستقيم صورت به مالزي تلويزيون اول شبكه از مسابقات اين
آبان سيزده روز دانشآموزان تكليف جشن
ميشود برگزار
جشن فهميده حسين شهادت سالروز و رمضان مبارك ماه فرارسيدن با همزمان:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار سيما و صدا و پرورش و آموزش وزارت همكاري با دانشآموزان سراسري تكليف
در نماز برپايي اهميت فرهنگ ايجاد و بسترسازي را مراسم اين اجراي از هدف حاجي ، مرتضي
فرهنگ گسترش و مسئوليتپذيري و تعهد افزايش دانشآموزان ، ديني هويت تقويت نونهالان ،
و خاص و ويژه روحاني مراسم با جاري سال در دانشآموزان تكليف جشن:گفت و كرد عنوان تقوا
.ميشود برگزار سيما و صدا همكاري با سراسري صورت به
كه شد خواهد سعي و فراميگيرند را نيكو صفات و خصايل دانشآموزان جشن ، اين در:گفت وي
برگزار مربيان و اوليا وانجمن دانشآموزان مستقيم مشاركت با آينده سالهاي در جشن اين
.شود
اطلاعرساني بر سيما و صدا مختلف برنامههاي خوب همكاري به اشاره با پرورش و آموزش وزير
.هستند طرح اين مجريان مدارس ، :گفت و كرد تاكيد فراگير رسانه اين سوي از بهينه تبليغات و
از بيش سراسري تكليف جشن رمضان ، مبارك ماه فرارسيدن آستانه در و جاري سال شعبان در 28
.شد خواهد برگزار دانشآموز ميليون 5/1
كودك كتاب تصويرگران از تجليل
در كودك كتاب تصويرگران نقش:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
با آنها كه جهت آن از و است مهم بسيار كشور فرهنگ هويت از دفاع و بازآفريني
دوش بر بزرگي رسالت ميكشند ، تصوير به را كودكانه عشق و شور هنرمندانه شيوههاي
.دارند
در كودك كتاب تصويرگران آثار نمايشگاه پنجمين مراسم در كه ،"جامعي مسجد احمد"
هنر:مطلب ، اظهارداشت اين اعلام ضمن ميگفت ، سخن نياوران فرهنگسراي
گسترش به امر اين و است مطرح رساني پيام نوعي مثابه به كودك تصويرگريكتاب
كاركرد به خود ازسخنان ديگري بخش در وي.ميكند شاياني كمك پيام انتشار
بتواند اگر كودك كتاب تصويرگر:گفت و كرد جامعهاشاره در كودك كتاب تصويرگران
بيان با دارد ، وجود جامعه و پيرامون محيط طبيعت ، در كه را آموزندهاي نكات
به شك بدون دهد ، قرار خود كار پشتوانه را كودكانه عشق نيز و دهد آموزش كودكانه
.يافت خواهد دست موفقيت
پرورش و آموزش در پژوهش رنگ هزار منشور
جامعه در آموزشي پژوهشهاي يافتههاي اشاعه و كاربست نيز و پژوهش تنگناهاي به نگاهي
كشور تربيت و تعليم
محققان آن ، در و شد برگزار پرورش و آموزش در اصلاحات مهندسي ملي همايش پيش چندي:اشاره
رامورد پرورش و آموزش در اصلاحات با مرتبط گوناگون زمينههاي كشورمان ، انديشمندان و
اين است ، تربيت و تعليم حوزه پژوهشگران از خود كه حاضر مقاله مولف.دادند قرار بازكاوي
و كرده آماده پرورش و آموزش در اصلاحات مهندسي ملي همايش براي و تيرماه 81 در را نوشته
در آنچه.بود خالي "تربيت و تعليم در پژوهش مسايل اصلاحات"محور همايش ، اين در است معتقد
تنگناهاي مهمترين عنوان به و مختلف منابع در جستوجو با مولف كه است نكاتي ميآيد ، پي
.است دستيافته آنها به پرورش و درآموزش پژوهش
شرفي حسن
و حقيقت كشف براي يكي ميشود ، اجرا منظور دو به علمي زمينههاي همه در تحقيق يا پژوهش
تاريخ ، طول تمام در اين بنابر زندگي ، شرايط بهبود و مشكلات حل براي دوم دانشاندوزي ،
.است بوده دانشپژوه دانشمندان فعاليتهاي هدف مهمترين همواره
توجهي كننده ايجاب پرورش و آموزش در تصميمها دربرگيرندگي و پيچيدگي حساسيت ، اهميت
يك اتخاذ از ناشي مادي و معنوي خسارتهاي واقع در.تصميمهاست اين دقت و صحت به مضاعف
و ناصحيح تصميمهاي بر مترتب خسارتهاي از بيشتر بسيار پرورش ، و آموزش در نامناسب تصميم
.عرصههاست ديگر در نادقيق
مبذول پژوهش اهميت و نقش به ويژهاي عنايت كه است سالي چند كشورمان ، تربيت و تعليم نظام
قوانين ، و مقررات وضع پژوهشي ، تشكيلات و ظرف ايجاد اقدامات ، اين جمله از ;است داشته
زمينههاي در متعدد همايش و آموزشي دورههاي برگزاري و پژوهش انجام مالي ، منابع تخصيص
بخشيدن رونق براي انساني و مادي سرمايهگذاري از اصلي هدف كه است روشن و است بوده پژوهش
نهايت در.است ابعاد و سطوح تمامي در تربيت و تعليم كيفيت بهبود پژوهشي ، فعاليتهاي به
آموزشي ، تصميمات و سياستها در آنها يافتههاي كاربرد ميزان و تحقيقات تاثير پذيرفت بايد
كه است اين ارزشمند ، علمي خدمت يك باره اين در.نيست برخوردار رضايتبخش وضعيتي از
است؟ گرفته بهره صورتي چه وبه كسي چه پژوهشي تشكيلات و ساختار اين نتايج از شود تحقيق
ميگذرد ، تربيت و پژوهشكدهتعليم تاسيس از سال حدود 6 كه حاضر حال در چه و گذشته در چه
ملي همايش در ترتيب بدين.است پژوهش امر در اساسي مسايل گريبانگير همچنان پرورش و آموزش
خالي "تربيت و تعليم در پژوهش مسايل اصلاحات" محور جاي پرورش و آموزش در اصلاحات مهندسي
.بود
:ميشد اشاره زير شرح به مسايل آن به ميگرديد ، مطرح همايش در محور اين اگر
صافي ، )نيست مشهود ستادي حوزههاي در پژوهش امر در مدوني برنامه و مشخص سياست وجود -1
.(1369
بر تاكيدي گونه هيچ مديران ، وظايف شرح در و ندارند كافي آشنايي تحقيق روش با مسئولان -2
.(امامي 1373 و آرمند)است نشده پيشبيني تحقيقات نتايج از استفاده و پژوهش انجام
تحقيقات نتايج از استفاده عدم همچنين و تصميمگيران ميان متقابل ارتباط نداشتن وجود -3
.(درصد 5/79)تصميمگيري در
79) تحقيقات نتايج كردن عملي براي (ومادي مالي انساني ، )لازم منابع نبودن اختيار در -4
.(درصد
.((25/77درصد يافتهها اشاعه و اطلاعرساني نظام يك نداشتن وجود -5
.(درصد 25/72)پژوهشي يافتههاي صحت و تحقيق شيوه به نداشتن اطمينان -6
.(درصد /66) تحقيقات به نسبت ناباوري و پژوهش فرهنگ نبودن غني -7
با آنها مواجهه و معمول روند در تغيير ايجاد براي تصميمگيران ميان در شجاعت نبودن -8
."نامي ، 1376" (درصد 25/65)تغيير ايجاد مانع اجتماعي و قانوني محدوديتهاي
از استفاده ميزان متوسط وپرورش ، آموزش اجرايي و ستادي حوزه كارشناسان و مديران -9
.(متين ، 1379 نعمتالله دكتر).كردهاند اعلام درصد را 37 پژوهشي يافتههاي
از استفاده زمينه در محدوديت و مشكل عنوان به را مورد شش و بيست پاسخگويان ، -10
.است شده گزارش درصد تا 80 بين 48 آنها دامنه كه كردهاند مطرح پژوهشي يافتههاي
.پرورش و آموزش مديران و تربيت و تعليم پژوهشكده ميان مستمر ارتباط نبودن -11
.پژوهشي يافتههاي پيادهسازي براي قانوني ابزارهاي نبودن -12
.يافتهها از استفاده براي مناسب برنامهريزي نبودن -13
در يافتهها از استفاده پيشبيني عدم و مديران و پژوهشگران بين متقابل ارتباط نبودن -14
.مديران وظايف شرح
از بالاتر مراتب به اجرايي حوزههاي در پژوهشي يافتههاي از بهرهبرداري ميزان -15
.است ستادي حوزههاي
.هستند موجود وضع حفظ مدافع و محافظهكار معمولا پژوهشي ، يافتههاي كاربران -16
و ارتباطي فكري ، شكافهاي پرورش ، و آموزش مجريان و تصميمگيران محققان ، ميان -17
.دارد وجود مسئوليتي
.ميشود ديده ارتباطي خلا پژوهشي ، يافتههاي بهرهوران و توليدكنندگان ميان -18
.نيستند پژوهش انجام براي كافي مهارت داراي پژوهشگران از بعضي -19
.نيستند برخوردار لازم كيفيت از ازپژوهشها تعدادي حاضر ، حال در -20
.ميگيرد صورت پراكنده صورت به پژوهشي فعاليتهاي -21
كاربران سوي از تغيير برابر در مقاومت موجب موجود ، وضع حفظ در مستتر منافع -22
.يافتههاست
دارد ، عمدهاي نقش پرورش و آموزش مشكلات اصلاح در آموزشي تحقيقات كه باور اين رغم به -23
اجراي و سياستها تدوين در پژوهش نقش و جايگاه مورد در هنوز آموزشي ، تصميمگيران اما
.دارند ترديد آنها
از بخشي بر ميگويد ، پژوهش كه آنچه نه ميگويد ، رئيس آنچه و مداري رئيس نظام -24
.است حاكم تصميمات
پژوهش معضلات از ديگر يكي پژوهشي ، مقررات و قوانين ساختار ، در لازم سازماندهي نبود -25
.است كشور در
.ماست كشور در پژوهش تنگناهاي اصلي دلايل از مالي ، منابع و تجهيزات كمبود -26
.است عمومي معضل يك پژوهش ، به ملي ناباوري -27
.است تحقيقات نتايج به دسترسي كاهش موجب وكارآمد فعال اطلاعرساني نظام نبودن -28
در و است شده تاكيد آموزشي تحقيقات كاربست موانع بر عمده طور به گزارشها اغلب در -29
مشاهده چندان تصميمات و سياستها اتخاذ در تحقيقات تاثير به مربوط موفق تجربههاي آنها
.نميشود
خارج مراكز توسط شده انجام پژوهشهاي كه رسيدهاند نتيجه اين به كشورها از بسياري -30
.نيست آنها نيازهاي پاسخگوي پرورش ، و آموزش از
اهانتآميز و قبول غيرقابل طوركلي به را انتقادي پژوهش ارشد ، سياستگذاران آسيا ، در -31
.(دكترمتين ، 1379)ميدانند
داشته جانبه همه آشنايي مسايل ، و پرورش و آموزش بافت با كه جانبهاي همه پژوهشگران -32
.ميشود ديده كمتر باشند ،
كه باشد اين دليلش يك شايد كه ميگيرد صورت متعددي عوامل اساس بر تصميمگيريها -33
.باشند نداشته شده انجام پژوهشهاي از كافي اطلاع
.نيست موجود پژوهشها درباره يافته نظام مطالعات بر مبتني جامع مشي خط -34
نارساييها پژوهش در كارآمد انساني نيروهاي از استفاده و سازماندهي در نارسايي -35
.است فراوان
.ندارد وجود پژوهشي طرحهاي مجريان و پژوهشگران در لازم انگيزههاي -36
در تحقيق ربط ذي سازمانهاي و پرورش و آموزش درون سازمانهاي بين لازم ارتباط -37
.است كم بسيار ايران ،
.نيست كافي پژوهشي طرحهاي انجام و اطلاعات كسب جهت لازم آزمونهاي و ابزارها -38
.ميشود توجهي كم كشور پژوهشي فعاليتهاي در ارزشيابي و نظارت به -39
صورت در موارد بيشتر در كه چرا است ، اساسي مشكل يك تحقيقاتي اولويتهاي انتخاب عدم -40
.كند حل نميتواند را مشكلي تصويبي عناوين اجراي
به و ميشوند انتخاب حاكم ، سياسي خط وسيله به مديران كه شاهديم موارد بيشتر در -41
اصولي انتخاب در زمينه اين در علمي تحقيقات دستاورد و مديريتي تجارب و علمي شايستگيهاي
.نميشود توجهي مديران
به تا قرارداد تصميمگيران و مسئولان دسترس در را آمده عمل به بررسيهاي نتايج بايد -42
وتضاد مخالفت در كه نشود گرفته تصميمي احيانا و نشود واقع غفلت مورد آگاهي ، عدم واسطه
.باشد آن با
بر را پژوهش كار و نيستند آشنا تحقيق پيشرفته روشهاي با كه محققاني از گروه آن به -43
اجازه نبايد راندارند ، تربيتي پيچيده بامسايل برخورد هنر و ميبرند پيش خطا و كوشش حسب
.بگسترانند كشور تربيتي تحقيقات نظام در را خود نفوذ سيطره تا دهيم
تربيتي مشكلات فصل و حل براي نياز احساس با تحقيقاتي ، طرحهاي دهندگان سفارش چنانچه -44
يافتههاي كاربست مساله با ارتباط در كه نگرانيهايي شوند ، متكي پژوهش و تحقيق به
.رفت خواهد ميان از وجوددارد ، پژوهشي
حتي و ميشود استفاده تصميمگيري سلامت و صحت تضمين براي تربيتي تحقيقات از امروزه -45
پيچيدهترين و عميقترين به ميشود توصيه پرورش و آموزش مسايل سادهترين مورد در
.(آقازاده احمد دكتر)بپردازيم پژوهشها و بررسيها
تربيتي ، مسايل فصل و حل و يابي مساله راستاي در پژوهشي يافتههاي از نگرفتن بهره -46
.است مادي و انساني سرمايههاي كردن تلف معادل
سياست پژوهش ، انجام به همگان كردن وارد و است متخصص افراد كار علمي ، پژوهش انجام -47
.نيست معقولي
و همايشها سمينارها ، نيز و مختلف پژوهشهاي همه اين نتايج از شود تحقيق دارد جا -48
.است شده گرفته بهره گوناگون ، چگونه كارگاههاي
به است ، مربوط علمي قوانين و نظريهها كمبود به كه قدر آن ايران در ما علمي ضعف -49
.(سيف علياكبر دكتر)نيست مربوط پژوهشها تعداد بودن اندك
تجربه وداراي صلاحيت با افراد مديريت مستلزم سويي از پژوهشي ، بخشيفعاليتهاي ثمر -50
حرفهاي فعاليتهاي تداوم كه است آن نيازمند ديگر ، سوي از و است فرد به منحصر و علمي
.شود تضمين مديراني ، چنين
از يكي پژوهش مديران ارزشمند و مفيد بسيار راهنماييهاي و علمي مهرورزيهاي -51
كاربست و اشاعه فرايند آن واسطه به نتيجه در ;است پژوهش امر در اساسي پشتوانههاي
محققاني از گروه آن به ميبايستي بنابراين.ميشود طي بيشتري سهولت با پژوهشي يافتههاي
اجازه ميدانند ، پژوهشي فعاليتهاي شروع مهارت عنوان به را علمي انديشهورزيهاي كه
.يابند راه كشور پرورشي و آموزشي تحقيقات نظام به تا شود داده
:منبع
كاربست و اشاعه نامه ويژه ،(تربيت و تعليم پژوهشكده نشريه)آموزشي نامه پژوهش
.متين نعمتالله دكتر:نامه ويژه آذرماه 1380 ، سردبير شماره 10 پژوهشي ، يافتههاي
كودكان به پول آموزش
والدين عنوان به شمانيست پول به راجع خاص آموزشي ديدهايم تاكنون كه آموزشهايي در
شما مختلف مثالهاي و آموزش توسطكنيد كمك فرزندتان به پول شناخت در كه داريد مسئوليت
.بدهيد توسعه فرزندتان در را پول دانش و مهارت ميتوانيد
.باشيد داشته اطلاعاتي دارد پول مورد در فرزندتان كه دانشي مورد در است ، لازم اول
ما كه چيزهايي آوردن دست به براي است وسيلهاي پول كه ميداند فرزندتان آيا:مثلا
.بشناسيم را كودكانمان و خانواده مالي هدفهاي اينكه ، دوم و داريم؟ لازم
مقابل در را كدام هر قيمت و كنيد تهيه را است نياز مورد خانه در كه مواردي از ليستي يك
كه موقعي.ميكند بسياري كمك پول ارزش مورد در بچهها به تمرين اين.كنيد يادداشت آن
هزينه مانند خانه هزينههاي مورد در او با ميتوانيد شما رسيد سالگي سن 3 به شما فرزند
.بدهيد او به را لازم آموزشهاي و كنيد صحبت سرمايهگذاريها و سرگرمي هزينه سفر ،
.ميدهد نشان علاقه آن كردن خرج طريقه و پول به او كه است وقتي آموزش براي موقع بهترين
صحبت كه است آن وقت كرد ، سوال اسباببازي يك يا و شكلات قيمت مورد در شما كودك وقتي
با مردم.است تجاري ابزار يك پول كه بگوييد او به.كنيد شروع او با را پول مورد در كردن
.ميدهند انجام خدماتي گاهي و بزرگ و كوچك تجارتهاي پول
و بگوييد او به را كتاب آن قيمت آمد ، خوشش كتابي از فرزندتان اگر كتاب ، فروشگاه يك در
.بخرد را كتاب و بدهد تحويل صندوقدار به را نياز مورد پول خودش او كه بدهيد اجازه
.بدهيد پول مورد در درستي اطلاعات بچهها به حتما
فرزندتان درخواست براي شما اگر.ميكند زياد پول مورد در را او آگاهي شما درست اطلاعات
چند او اگر و بدهيد توضيح او به مورد اين در صادقانه حتما نداريد ، را نياز مورد پول
و دهيد انجام صادقانه بحث يك پولش مورد در او با داشت ، را مختلف قيمتهاي با درخواست
حتما ميرويد ، فروشي خواربار به اگر.دهيد انجام را او مناسب درخواستهاي از يكي
مورد ودر كرده انتخاب را شركت دو از محصول نوع يك و كنيد همراه خودتان با را فرزندتان
اگر كندو خريد و بگيرد اوتصميم كه بدهيد اجازه و كنيد صحبت فرزندتان با آنها قيمت
مورد در او با حتما كرد ، انتخاب هست نيز وگرانتر است معروف كه را محصولي آن فرزندتان
.كنيد صحبت هم مختلف قيمتهاي و مختلف شركتهاي
پول ذخيره و بچهها
ياد كودكان به.است پول ذخيره آموزش آن مرحله مهمترين بچهها به پول شناخت آموزش در
انجام قبال در پول گرفتن عيديها ، ماهيانه ، ) مختلفي راههاي از كه را پولهايي چگونه بدهيد
.كنند ذخيره آوردهاند ، دست به (كاري
به آنكه محض به و كند ذخيره كوچك قلك در را پولش تا داد ياري را كودك بايد شروع در
انتخاب در بايد اما.كند پسانداز را آن و كرده باز بانكي حساب يك شد ، بزرگ كافي مقدار
سوالهاي به بانك كارمندان آيا كه بدانيد و بنماييد لازم راهنمايي را او نيز بانك
بهره نرخ چه؟ يعني بانك در سپرده ميداند فرزندتان داد؟ خواهند پاسخ درست فرزندتان
ميكند؟ تغيير وقت چند به وقت چند و چيست بانكي
برنامه و دهد انجام آنها براي ميتواند كارهايي چه پول كه بفهمند بايد آنها حال هر به
روزمره زندگي از كودكان براي ميتوانيد شما.بود خواهد مفيد برايشان چقدر پسانداز
آخر در كنند ذخيره تومان روز 10 هر اگر كه بگوييد آنها به و آورده مثالهايي بزرگترها
كودكتان به ميتوانيد كه درسهايي بزرگترين از يكيداشت خواهند تومان حتما 3650 سال
كه است اين ديگر مهم درس.است بلندمدت هدفهاي براي پسانداز حساب كه است اين بدهيد
كودكان براي آغاز در.است آمده كجا از گرفته قرار اختيارشان در كه پولي بفهمند كودكان
تشويق را بچههاكردهاند دريافت كاري انجام براي يا و گرفته هديه را پول كه است محتمل
پول واقعي معني كه كنند دريافت پولي عوض در و بگيرند عهده بر را مسئوليتي كه كنيد
.بفهمند را درآوردن
سرمايهگذاري
را پولهايي خود براي و آموخت را كردن پسانداز و درآوردن پول فرزندتان اينكه محض به
او با نيز بلندمدت سرمايهگذاريهاي مورد در حتما (قلك در چه بانك ، در چه) كرد پسانداز
مانند سرمايهگذاري انواع مورد در حتما شد بزرگتر چه هر فرزندتان كه طوري بهكنيد صحبت
.باشد داشته اطلاعاتي...و سهام خريد
پيدا پسانداز و سرمايهگذاري به خاصي علاقه او روزمره صحبتهاي اين با باشيد مطمئن
بزرگي كمك ميتواند كه است آموزنده و جالب فعاليت يك پول كه فهميد خواهد و كرد خواهد
را او مالي امنيت تا باشيد خوبي شريك فرزندتان آموزش در حتما.باشد آينده موفقيت براي
.كنيد تامين
اينترنت:منبع
عسگراولادي مرجان:مترجم
|