ديگر مرجعي
1 آلمان در آموزش
فرهنگ اهل اخبار
7 بودايي حكمت

ديگر مرجعي
ميكند منتشر رساله هم جناتي آيتالله
خانهاي در است شده ساله تازگي 70 به كه ايران امروز اول طراز علماي از جناتي آيتالله
نماي بزرگي ، عليرغم خانه اين.ميكند زندگي قم شهر كوچههاي پس كوچه در ساده و بزرگ
آهني در يك و زنگزده آهني فلزي پنجره پانزده ده با است خانهايدارد سادهاي
.ميكند روشن را در جلو محوطه كه چراغي با ضدزنگخورده
نشان شاداب و پرحرارت بسيار گفتن سخن در و است خوشبرخورد و بشاش جناتي آيتالله
و جوش ميشود كشيده ميان به ديني احكام در مذهبي گفتوگوي پاي كه زماني اما ميدهد ،
و كنايات با البته و قاطع و محكم بسيار هنگام اين در او سخن لحن.است برابر چند او خروش
ريش و خسته و بزرگ چشماني.ميشود توام ايران شرق نواحي مخصوص شيرين و خاص اشارات
.است گراييده سپيدي به موهايش اما دارد مجعدي و خرماييرنگ
محمدي ميثم
معمول مسائل و تقليد براي تنها را آن كه است گفته خود رساله مورد در جناتي آيتالله
آن در و بخوانند را آن اشخاص كه است استوار اين بر صرفا وي تلاش و نساخته منتشر ديگر
كنند تدبر
گذر از پس و گرفته را دامانش پيش سال از 20 ، 30 كه ميگفت رنجهايي از جناتي آيتالله
چندان معروفيت و شهرت و نام از اوميخواهد آرامش با همراه را روزها اين سال ، همه اين
ديگري همنشين ديگران ، و مسيحي و متفكراناسلامي و دانشمندان معدودي جز و نبرده نصيبي
ديني عالمان ديگر با گفتوگو و بحث به خاصي جاهاي در كه ميشود ديده بعضا.است نداشته
و علمي سفرهاي.ميپردازد مذهبي بحث و درس به خويش منزل زيرزمين در يا و شده مشغول
آداب و فرهنگ با خوبي نسبتا آشنايي و داشته فراواني بينالمللي ديني كنفرانسهاي
با امروزي اجتهاد پيوند و كرده مطرح شيعي فقه در را جديدي نظريات او.دارد اروپاييان
جناتي آيتالله توضيحالمسائل رساله در نظريه اين.ميداند ناكارآمد را فقهي "احتياط"
بيش كه روبهروست نوين رسالهاي با ايراني امروز جوان نتيجه ، در ميشود ، ديده وضوح به
را آن كسي سو اين به پيش سال از 150 كه است كاري ايناست شده حذف آن در احتياط از 170
.است نداده انجام
زندگي
فراگيري به سالگي در 6.شد متولد شاهرود در سال 1311 در جناتي محمدابراهيم آيتالله
و تحصيل به تا رفت شاهرود علميه مدرسه به سالگي در 11 و پرداخت فارسي ادبيات و قرآن
منظومه درس نيز و اصول و فقه عاليه سطوح سالگي در 18.بپردازد ديني علوم يادگيري
و رفت قم به سپس و مشهد به آن از پس و برد پايان به شاهرود علميه مدرسه در را سبزواري
.كرد شركت امامخميني اصول و درس و بروجردي العظمي آيتالله فقه خارج دروس در
و رفت عراق در شيعيان بزرگ مذهبي شهر نجف ، به تحصيل ادامه براي در 1332 جناتي آيتالله
كشور ، از خارج در تدريس و تحصيل ساله دوره 25 اين.ماند آنجا در اسلامي انقلاب تا
حوزه اساتيد زمره در ايران به بازگشت از پس او و كرد قوي را او فقهي و علمي پايههاي
اعظام آيات حضرات:چون بسياري اساتيد از نجف در جناتي آيتالله.گرفت قرار علميه
محمدباقر ميرزا حلي ، حسن شيخ شيرازي ، سيدعبدالهادي حكيم ، سيدمحسن شاهرودي ، سيدمحمود
كفايه و رسائل كتاب تدريس به تحصيل ، ضمن در اوبرد بهره خويي سيدابوالقاسم و زنجاني
در عالي سطح دروس تدريس به منحصر او فعاليت نيز تحصيل پايان از پس.ميپرداخت نيز
في احكامها و المساجد" ،"الحج" چون كتابهايي نگاشتن و بود سال يازده مدت به جامعالنجف
مفاد" ،"الكتابي طهاره" ،"الاماميه فقه اصول في العلميه النفحات" ،"الاسلامي التشريع
دوران آن حاصل "حديثا و قديما اليهود" ،"اجتماعيا و اقتصاديا الاسلام" ،"الالزام قاعده
سالهاي در اصول خارج درس خصوص در و نجف در آخوند مرحوم بزرگ مدرسه در تدريس ايناست
جناتي آيتالله كه بود پيش سال حدود 33 تقريبا.ميشد دنبال نيز نجف در او اقامت آخر
و جالب مضموني با شاهرودي العظمي آيتالله را اجازه اين.آمد نائل اجتهاد درجه كسب به
.است آمده كتابالحج اول جلد مقدمه در آن شرح كه كرد اعطا وي به بيسابقه
از پس كه مدتي تمام در است كرده تلاش او.ميكند زندگي قم مذهبي شهر در جناتي آيتالله
پيداست چنانكه و بپردازد خويش مذهبي و علمي فعاليتهاي به برده سر به ايران در انقلاب
.است نبوده غافل آن از لحظهاي
مسائل وارد هرگز و نپرداخت حكومتي مناصب به اسلامي جمهوري زمان در و انقلاب از پس او
قبول را مردم شرعي وجوهات آيتالله كه است مشهور قم مردم ميان در.نشد اسلامي حكومت
و است آشنايي فرهنگي و علمي محافل داراي او.ميدهد حواله ديگران به را آن و نميكند
چهرهاي.است پرحرارت و داغ بسيار ديگر عالمان و آشنايان با مذهبيش و علمي بحثهاي
.است نيرومند و قوي بنيهاي داراي و دارد پرجوشوخروش بسيار
معمول مسائل و تقليد براي تنها را آن كه است گفته خود رساله مورد در جناتي آيتالله
آن در و بخوانند را آن اشخاص كه است استوار اين بر صرفا وي تلاش و نساخته منتشر ديگر
ذهن در پيش سال از 25 كه است قواعد و احكام از مجموعهاي ديني رساله اينكنند تدبر
وي مذهبي پرسابقه تلاشهاي از حاكي آن ، متعدد موضوعات سابقه و گرفته شكل جناتي آيتالله
و پاكي مورد در آيتالله از نظري اسلامي انقلاب آغازين سالهاي در نمونه براي.است
سرعت به قم علميه حوزه پرنفوذ نهادهاي برخي بلافاصله شد ، انسانمنتشر مطلق ذاتي طهارت
مقابل در اسلامي انقلاب كبير رهبر ميان اين در.گرفتند موضع آن مقابل در تمام شدت و
آزاد اسلامي حكومت در اجتهادي بحثهاي":كردند اشاره كوتاه سخناني طي مخالفان انتقادات
صورت بدين تا بياورد وجود به جامعه در معقول نقد راه سر بر مانعي نبايد كس هيچ و است
بود ، گرفته قرار توجه مورد بسيار روزها آن كه نظريه اين مبناي ".يابد تكامل بحثها
.است شده تبديل آيتالله علميه رساله پايههاي از يكي به امروز
متفاوت مرجعيت
.است بوده ديگران با متفاوت انساني خويش علمي زندگي در جناتي آيتالله كه گفت ميتوان
اسلامي مذاهب ديدگاه از قرآن علوم و حديث علوم نيز و تطبيقي و اصول فقه استاد نخستين وي
.ميرود شمار به
.است ميشده پيگيري همواره سو بدين پيش سال از 40 نيز مطبوعات با وي همكاري و فعاليت
و پرداخته خويش مذهبي علمي تحقيقات و درس به بيشتر اخير سال دو يكي در آنكه جز
.است مشغول ديني علوم در تدبر به فارغالبال
:كرد بررسي بخش در 3 ايران به بازگشت از پس را جناتي آيتالله علمي زندگي ميتوان
فعاليت _كشور3 از خارج و داخل در تحقيقاتي و علمي سفرهاي _2;مذهبي علوم تدريس _1
.مجلات و روزنامه در تحقيقات و مقالات نوشتن و مطبوعاتي
فقه خارج معمول تدريس به سال 57 اسلامي انقلاب از پس ايران به ورود با جناتي آيتالله
منطقه 2 ستاد در آن اصول و تطبيقي فقه آموزش استاد نخستين اوشد مشغول حوزه در اصول و
منتشر و چاپ جلد شش در بحثها اين).بود عراقيها فرهنگي مركز و اسلامي تبليغات سازمان
ديدگاه 22 از قرآن علوم و حديث علوم آموزش به كه بود كسي نخستين همچنين وي.(است شده
درباره را تازهاي بحثهاي همچنين.ميپرداخت الاسلاميه معهدالدراسات در اسلامي ، مذهب
گردآوري مجلد و كتاب چندين در مباحث اينكرد مطرح آن شيوههاي و اجتهاد و فقه مراحل
و حج مناسك اجتهاد ، منابع اجتهاد ، ادوار فقه ، ادوار:است شرح بدين آن از فهرستي كه شده
علوم و اسلامي مذاهب ديدگاه از حديث علوم اسلامي ، مذاهب ديدگاه از فيفقهالمقارن دروس
.اسلامي مذاهب ديدگاه از قرآن
بوده همراه عرب و اروپايي متفكرين و روشنفكران استقبال با كه او علمي خارجي سفرهاي
سخنرانيها ، از مجموعهاي و بوده اسلامي مذاهب و اديان بين تقريب خصوص در بيشتر
حضور با را اسلامي مذاهب و اديان بررسي در تحقيقي علمي ، جلسات و نشستها كنفرانسها ،
آنها همگي تقريبا كه آورده وجود به كشورها ديگر عرب و سني دانشمندان و اساتيد بزرگترين
رسيده چاپ به قم در "اسلامي مذاهب و اديان همبستگي" عنوان تحت صفحهاي مجموعهاي 500 در
.است
چون عناويني تحت كه است اسلامي مذاهب بين تقريب اصول بر مشتمل آورديم چنانكه مباحث اين
نگاه از بشر حقوق" ،"تمدنها گفتوگوي در اديان بين گفتوگوي نقش" ،"دين بودن يگانه"
مذاهب" ،"كتاب اهل ذبايح حكم" ،"ارتداد حكم" ،"انسان مطلق ذاتي طهارت تئوري" ،"اديان
از مقصود" ،"هماهنگي و وحدت از مقصود" ،"آن پيشگامان و تطبيقي فقه پيشينه" ،"اسلامي
كنفرانسهايي در مباحث اين.است گرفته قرار گفتوگو و بحث مورد "اسلامي مذاهب بين تقريب
.شدهاند پيگيري
ديگر و كافران مشمول كه) انسان ذاتي طهارت چون مسائلي بر را خود پژوهش پايههاي او
تاريخشناسي و كتاب اهل ذبايح پاكي حتي و ارتداد حكم چگونگي همچنين و (ميشود انسانها
منعكس خود ديني احكام در را علمي اصول اين نمود بعد و كرده استوار اسلامي ، تطبيقي فقه
.است كرده
.هستند رساله داراي تقليد مرجع از 100 بيش امروز اطمينان مورد گزارشهاي براساس
به است ممكن كه فشرده پاي مواردي بر خويش ديني رساله در جناتي آيتالله ميان اين در
در ريشه جناتي آيتالله احكام.باشد گرفته شكل امروز جوانان نگاه و ذهن در سوالاتي صورت
:نخست.ميآيد چشم به رساله اين مورد در متفاوت مسئله چند دارد او پيش سال بيست مطالعات
و فقه علم فقيهان ، سابقه مورد در تاريخي توضيحاتي با است ، صفحهاي پيشگفتار 60 يك وجود
مسائلي و تاكنون اسلام صدر از اسلام ، تاريخ در فقهي انديشه مختلف دورههاي تقسيمبندي
تحول":اجتهاد در مكان و زمان ظرف و روز شرايط كارگيري به لزوم و اجتهاد چگونگي خصوص در
بسياري آنهاتاثير ملاكات و احكام موضوعات ويژگيهاي تحول در آنها شرايط و مكان و زمان
صورتي در.داد قرار بررسي مورد عقل راه از را آن ميتوان و ميگذارند غيرعبادي مسائل در
گردد احراز زمان تحول نتيجه در (آنها ملاكات و احكام موضوعات ويژگيهاي) آنها تحول كه
كار كه ميشود موجب كار اين و كرد مترتب آنها بر شرعي ادله براساس را ديگري حكم بايد
_ بود آنها پيدايش زمان شرايط مطابق كه _ استنباط عناصر قالب در فقط ،(اجتهاد) فقاهتي
تحول موضوعات برابر در و نيايد در بيروح سنتهاي صورت به احكام و نگردد راكد و جامد
و نايستد باز حركت از باشد كه قسمي و نوع هر از جديد پديدههاي و شرايط نظر از يافته ،
."نگردد بيگانه مكان و زمان مقتضيات برابر در
به تكراري و يكنواخت و كوتاه بسيار مقدمهاي با يا و مقدمه بدون عمليه رساله معمولا
پيشگفتار اين زمينه از استفاده با حتي خود رساله در جناتي آيتالله اما.ميرسد طبع
رد در خويش علمي مباني و اصول بيان به (آن بيان كيفيت و فقه ادوار كتاب از برگرفته)
.است پرداخته احتياط
ترديد مختلف موارد در او و است آيتالله شده تدوين و سابقه با بسيار اصول از احتياط رد
بايد":است داده نشان وضوح به اسلامي امروز فقه در احتياط وجود به نسبت را خود تشكيك و
كه - اخباريها همانند احتياط بهگونه احكام بيان و احتياطي اصولي شيوه از فقاهتي كار
كنوني عصر در شيوه ، اين با زيرا باشد ، دور - است نداشته سابقه استنباطي حوزه در قرن 12
و كشور به رسد چه تا كرد اداره را روستايي حتي نميتوان پاست ، بر هم اسلامي نظام كه _
اين در ولي نبوده آفرين مشكل زمانها از بعضي در چه اگر احتياط ، شيوه به اجتهاد.جهان
به استنباطي حوزه در را معتدل اصولي شيوه كرد سعي بايد است برقرار اسلامي نظام كه زمان
كتاب به ميتوانيد موضوع اين بيشتر توضيح براي ".كرد جايگزين احتياطي اصولي شيوه جاي
.كنيد رجوع او "استنباط كلي روشهاي"
مطلق ، احتياط تعبير":است آورده مورد اين توضيح در خود رساله پيشگفتار در همچنين او
...نيست فايدهاي متضمن مقلد براي آن طرح و دارد علمي منشا و است اجتهادي فني تعبيري
شده ، ياد اشكال رفع براي شد ، منتشر بروجردي ، آيتالله توضيحالمسائل رساله كه زماني
اراده مستحب كه آنها از و واجب احتياط به ميشد اراده وجوب آنها از كه مطلق احتياطات
رسد چه تا نشد برطرف كاملا مشكل وصف اين با ولي گرديد ، تعبير مستحب ، احتياط به ميشد
كه ميشود استنتاج مقلدان ، پرسش نحوه از.است مانده باقي مطلق ، تعبير با كه احتياطي به
نوع اين است لازم كه هستند روبهرو فهم ، دشواري با تعبيرات اينگونه در هنوز آنان
چون تعبيرات اين...آيد كار به را مقلدان كه شود مطرح روشي به شده ، دگرگون تعبيرات
در نه شود ، گرفته كار به علمي فقهي كتب در بايد است ادله استظهار از كيفيت بيانگر
اين براي كه رسالههايي حواشي در يا و ميشود تنظيم غيرمجتهدين براي كه عمليه رسالههاي
اين با آنها و است علما و فضلا استفاده مورد آنها نوعا زيرا شده متداول و معمول جهت
در آنها درج از است لازم پس ميشوند ، مشكل با مواجه كمتر فني اجتهادي تعبيرات
آن مانند كه آنچه و فتوا در پس.شود پرهيز ميگيرد قرار مردم اختيار در كه رسالههايي
حكم در كه آنچه و..و نيست بعيد اظهر ، ظاهر ، نيست ، قوت از خالي اقرب ، اقوي ، مانند است
در ،(است لازم) تعبير بايد...و نيست تامل از خالي واجب ، احتياط مانند است فتوا
مستحب ، احتياط مانند نميباشد ، آن حكم در كه آنچه و فتوا غير در اما.شود ذكر رسالهها
ولي نيست واجب بياورد ، رجا احوط ، و اولي است ، اولي چه اگر است احوط ترك ، نيست سزاوار
".شود گرفته كار به رسالهها در (نيست لازم) تعبير بايد...و است قوي آن استحباب
خصوص در و گرفته نظر در را خاصي موارد و مسائل خود ديني احكام در جناتي آيتالله
ديدگاههاي و نظريات اجتماعي ، مسائل ساير و هنري رشتههاي موسيقي ، زن ، انساني ، موضوعات
كه كرد تقسيم دسته دو به را آيتالله احكام ميتوان.است كرده عرضه متنوعي و جديد
اجتماعي ، سياسي ، مسئوليتهاي).زن _برميگيرند1 در را شدهاي تعريف و مشخصه حوزههاي
.اجتماعي هنجارهاي و مسائل و كلي هنرهاي _2;(كتابي زنان مورد در بلوغ ، ازدواج ، حجاب ،
.(تجسمي هنرهاي موسيقي ، )
را واجب شرعي حجاب كه زناني":كرد اشاره احكام اين به ميتوان زنان مسايل مورد در
آنها به كردن نگاه ندارد ، اثري نيز آنها در منكر از نهي و معروف به امر نميكنند ، رعايت
ديگر مقامهاي و قضاوت مقام تصدي" ;"ندارد اشكال نباشد لذت و ريبه گونه به كه صورتي در
صورتي در..و رياستها مديريتي ، هنري ، فرهنگي ، علمي ، سياسي ، اجتماعي ، مقامات مانند
كنند ، حفظ را آن غير و پوشش حيث از شرعي موازين و باشند داشته توانايي آنها انجام در كه
و ميكند درك را مفسده و مصلحت كامل گونه به كه دختري ازدواج در پدر اذن" ;"ندارد اشكال
از زن رفتن بيرون" ;"اوست خود با اختيار و نيست شرط نميگيرد ، قرار احساسات تحتتاثير
او اذن وگرنه بگيرد اذن او از بايد باشد ، داشته منافات شوهر حق با كه صورتي در منزل
كارهاي و تعلم و تعليم براي منزل از او اذن بدون ميتواند صورت اين در پس.نيست معتبر
بيرون فاميل و مادر و پدر ديدار براي نيز و اسلامي حدود حفظ با سياسي وظايف و اجتماعي
عادت به دختر بلوغ پيدايش" ;"كند شرط را آن عقد ، ضمن در كه نيست اين به نيازي و رود
دختران ماهانه عادت به بايد ندارد ماهانه عادت مزاجي عوارض اثر بر اگر و است ماهانه
با ازدواج" ;"دهد قرار خود بلوغ زمان را آنها عادت و كند مراجعه خود فاميل و بستگان
رقصيدن" ;"است جايز هميشگي ، و دائم گونه به چه و موقت گونه به كه آن چه كتابي ، زنان
رقصيدن است همچنين و ندارد اشكال شادي و فرح مناسبت و عروسي مجالس در زنان براي زنان
شنيدن" ;ميگيرند جا دوم دسته در كه هستند احكامي اينها و ;"شوهرانشان براي زنان
رفع در و ميسازد پديدار را خوشايندي احساس انسان در كه كلاسيك موسيقي مانند آهنگهايي
نظر از باشند كه قسمي و نوع هر از كافران" ;"ندارند اشكال موثرند اعصاب آرامش و خستگي
با كردن بازي" ;"ميباشند ناپاك و پليد معنوي ، و روحي نظر از ولي پاك ، بدني و جسمي
و رياضي بنيه تقويت فكري ، ورزش عنوان به كه صورتي در شطرنج و پاسور نرد ، قبيل از آلاتي
از قماري آلت عنوان چه اگر حتي ندارد ، اشكال نباشد باخت و برد آن در و باشد سرگرمي يا
به ارزشمند و گرانقدر هنر و فن عنوان به امروزه كه مجسمهسازي" ;"باشد نشده زايل آنها
مبرا خالق ، به تشبه قصد و شرك آلودگي ، از و ناپسند و مذموم انگيزههاي از و ميآيد شمار
".ندارد اشكال شده ، متحول آن كراهت با و حرمت ملاك آن ، شرايط و زمان تحول با و است
از 30 بيش او.جناتياند آيتالله شده مشخص و كلي اسلوب و شيوه نشاندهنده احكام اين
بايد اجتهاد":است بوده مشغول خويش نظريات تشريح و ارائه به روشي چنين با كه است سال
صورت رشته هر متخصصين راه از چه و خودش راه از چه آنها شناخت و موضوعات كارشناسي براساس
بررسي مورد تاريخ طول در ابتلا ، مورد شرعي احكام موضوعات از بعضي تاسف كمال با.گيرد
...است نشده توجه آنها مكاني و زماني شرايط به گرفته ، اگر يا و نگرفته قرار كارشناسي
دهد ، تغيير را الهي واقعي حكم نميتواند گاه هيچ حكم يك رعايت سهولت يا دشواري كه همچنان
گاه هيچ نيز ناآگاه مابهاي مقدس و افراد بيجاي اعتراضهاي و خارجي و ذهني عوامل
شيوه امروز كه دانست بايد.گيرد قرار آن بيان كيفيت يا و حكم اصل تغيير اساس نميتواند
و است ضداحتياط آن ، ابتلاي مورد مسائل و جامعه رويدادهاي بيان مقام در احتياطي اصولي
و دما:مانند دارد وجود آن در خاص دليل كه مواردي در مگر شود ، دوري آن از سخت بايد
زيرا است ، ذهني پيشداوريهاي و ذهنيت هرگونه از دوربودن فقهات لازمه..اعراض
.دارند مهمي نقش استنباط مقام در آن به دادن جهت و فقيه ديد كردن درمتحول پيشداوريها
برساند انجام به را فقاهتي كار آن با و گيرد جهت آنها براساس فقيه ديد كه صورتي در
فقه فقاهتي ، كار آن كه آن براي نميآيد حساب به شرعي معتبر فقاهتي كار كه بداند بايد
راه از نه گيرد جهت فقهي ادله راه از استنباط مقام در فقيه ديد كه ميآيد حساب به شرعي
."خارجي و ذهني عوامل
سخن پايان
و نشدم وارد ديگري رسمي تقريبا جاي هر يا و بيت يا و دفتر به گزارش اين تهيه براي من
و تكلم در اونكردم صرف زيادي انتظار و نگرفتم قبلي وقت آيتالله با ملاقات براي
كه اينها از.معمول تشريفات بدون و بيآلايش و ساده بسيار بود انساني معاشرت ، و برخورد
و است سالگي مرز 70 در امروز كه فقيهي عالم بدانيم بايد.است ديگر جاي اصلي سخن بگذريم
است؟ آورده ارمغاني چه ايران امروز جوان نسل براي گذارده گام خويش زندگي هشتم دهه به
:پينوشت
چاپ - "اسلامي مذاهب و اديان همبستگي" كتاب و توضيحالمسائل رساله از شده نقل موارد
.است شده استفاده - قم انصاريان
1 آلمان در آموزش
اروپايي تنبلهاي شاگرد
طولاني قاسم:ترجمه
ولي است آن آموزشي نظام كيفيت بودن بالا آلمان كشور ترقي و پيشرفت دلايل از يكي بيشك
براي ضعفها اين.است برخوردار نيز عمدهاي ضعفهاي از نظام اين بسياري ، تصور برخلاف
به مفصلتر پايان در كه ،(Pisa) "پيزا" گزارش عنوان تحت گزارشي در پيش چندي بار نخستين
بيدار غفلت خواب از را آلمان كشور آموزشي مسئولان و شدند اعلام شد ، خواهد اشاره آن
كشور بين 32 در و شدهاند ارزيابي بد بسيار آلماني دانشآموزان گزارش اين در.كردند
اين وجود بدون حتي گذشته اين از.گرفتهاند قرار بيستم رده از پايينتر شده ارزيابي
باومرت يورگن پروفسور كه گونه همان ضعفها ،
آموزشي نظام درباره تحقيق كميسيون رئيس و تربيتي علوم رشته استاد ،(Jurgen Baumert)
با آشنايي وجود ، اين با ولي."نيست نقص و بيعيب و كامل شيوهاي هيچ" ميگويد ، آلمان
پرداخته آنها به حدودي تا گزارش اين در كه آن نواقص شناخت با همراه ناقص ، نظام همين
.بود نخواهد فايده از خالي كشورمان آموزشي مسئولان و ما براي ميشود ،
حقوقي مباني
اين يعني است ، فدراتيو آن سياسي ساختار همانند آلمان كشور در آموزشي نظام مسئوليت
اساسي قانون طبق ولي دارند برعهده را بخش اين بر نظارت و اداره كار كه هستند ايالتها
دول و مركزي دولت اختيارات حوزه در مشترك صورت به بخش اين براي قانونگذاري كشور اين
هماهنگ و يكنواخت صورت به آلمان سرتاسر در توسعه و تحولات آنكه براي.دارد قرار ايالتي
حضور با كه شد تشكيل "فرهنگ وزراي دايمي كنفرانس" نام با مجمعي سال 1948 در برود ، پيش
توافقنامه سال 1955 در مجمع اينميدهد جلسه تشكيل ايالتها آموزش و فرهنگ وزراي
توافقنامه به بعدا كه دوسلدورف توافقنامه) رساند تصويب به را عمومي مدارس يكسانسازي
به ديگري مجمع مجمع ، اين بر علاوه(.داد نام تغيير و 1971 سالهاي 1964 مصوب هامبورگ
طرحهاي ارائه به كه شده تشكيل سال 1970 از (BLK) ايالتها و مركزي دولت كميسيون نام
مدارس ، زمينه در پيشرفت و توسعه به ايالتها ترغيب و آزمايشي طرحهاي از حمايت آموزشي ،
.ميپردازد غيره و عالي آموزش مراكز
كلي آمار
سني ميانگين بودن بالا دليل به جمعيت نفر ميليون از 81 بيش داشتن با آلمان كشور
دليل به رقم اين و دارد (سال 1999 آمار طبق) دانشآموز ميليون تنها 7/12 آن شهروندان
سال تا "فرهنگ وزراي كنفرانس" پيشبيني طبق كه نحوي به است ، كاهش حال در جمعيت منفي رشد
هزار و 48 ميليون دانشآموز ، 10 ميليون اين 7/12 از.داشت خواهد كاهش ميليون 2015 ، 2
به آنها در كه ميكنند تحصيل ايران هنرستانهاي مشابه مدارسي در بقيه و عمومي ، مدارس در
آلمان كشور آموزشي بودجه كل سال 1999 در.ميشود داده حرفهاي آموزشهاي دانشآموزان ،
.است بود مارك ميليون 949/161
آموزشي ساختار
مقطع _ پيشدبستاني 2 مقطع _ ميشود1 تقسيم مقطع به 5 كشورآلمان در آموزشي نظام
يا تكميلي آموزش _ عالي 5 مدارس و دانشگاه همان يا سوم مقطع _ ثانوي 4 مقطع _ ابتدايي 3
.بزرگسالان به آموزش
پيشدبستاني مقطع
پيشدبستاني مراكز شامل بازميگردد ، قرن 19 به آلمان در آن سابقه كه مقطع اين
ولي رسيدهاند سال سن 6 به كه كودكاني به.است سال تا 6 كودكان 3 براي و (مهدكودكها)
ويژهاي مراكز در كنند ، آغاز را ابتدايي مقطع در تحصيل نيستند قادر ضعفها برخي دليل به
هزار سال 1999 ، 67 آمار طبق.نيست اجباري پيشدبستاني مقطع در تحصيل.ميشود داده آموزش
.است مارك ميليون بخش 724/16 اين هزينه و ميشوند داده آموزش مقطع اين در كودك
آموزش به كمتر آن در و دارد تربيتي _ اجتماعي جنبه بيشتر پيشدبستاني مقطع در آموزش
است برانگيخته را آلمان آموزشي كارشناسان از برخي انتقاد امر همين.ميشود توجه علمي
آلمان آموزشي نظام ضعف دلايل از يكي مقطع اين در علمي آموزش عدم آنان اعتقاد به كه چرا
.ميآيد شمار به
ابتدايي مقطع
سرباز و است اجباري ميبرند سر به آلمان كشور در كه كودكاني تمام براي مدرسه در تحصيل
در تحصيلات سالگي سن 6 از كشور اين در كودكان.دارد قانوني پيگرد مقررات اين از زدن
يعني باشد ، شده متولد سال دوم نيمه در كودكي كه صورتي در.ميكنند آغاز را ابتدايي مقطع
والدينش كه صورتي در هم باز باشد ، نداشته تمام سال 6(تحصيلي سال آغاز) اوت ماه اول تا
پيش حتي تحصيل به آغاز خاص شرايطي در.كند آغاز را تحصيل ميتواند باشند ، داشته تمايل
در تنها.ميانجامد طول به سال مقطع 4 اين در تحصيل مدت طولاست ميسر هم سالگي از 6
.است ساله دوره 6 اين براندنبورگ و برلين شهرهاي
داده آموزش آموزگار يك توسط تنها كلاس يك دانشآموزان ابتدايي مقطع نخست سال در 2
در.مينمايند تدريس را دروس تخصصي صورت به آموزگاران بعد به سوم سال از ولي ميشوند
صورت به بلكه مستقل كلاس دو صورت به نه ابتدايي دوم و اول كلاس آلمان ايالتهاي از برخي
دو اين ميتوانند پيشرفت ميزان تناسب به دانشآموزان كه ترتيب بدين ميشود ارائه تلفيقي
بازي پايه بر بيشتر ابتدايي مقطع در آموزشبگذارند سر پشت سال تا 3 عرض 1 در را كلاس
وجود نخست كلاس دو در نمره با دانشآموزان كارايي ارزيابي سيستم.است شده بنا سرگرمي و
.مينمايند اكتفا دانشآموز وضعيت درباره گزارش يك نوشتن به صرفا آموزگاران و ندارد
آموزگار با دانشآموزان ، ديگر با برخورد نحوه) شاگردان اجتماعي رفتار گزارش اين در آنها
اين البته.ميدهند قرار بررسي مورد را آنها درسي پيشرفت وضعيت نيز و (خود وسايل با و
.ميشود نوشته نمره همراه به نيز بعدي سالهاي در گزارش
فرهنگ اهل اخبار
راتلج دانشنامه ترجمه و اكرمي
فرجامي محمود
فلسفه ، حوزههاي در گوناگوني آثار صاحب فلسفه ، دكتري دوره آموخته دانش ،"اكرمي موسي"
.است فلسفه تاريخ و سياسي فلسفه علم ، فلسفه
"فلسفي تحليل به درآمدي" ،"افلاطون كيهانشناسي" نظير پژوهشگر اين آثار برخي گرچه
شدهاند ، شناخته -كرد روانه كتاب بازار به را آن نو طرح انتشارات گذشته سال كه- ياسپرس
فلسفه اهل رجوع مورد ماندگار منابع از ميتوانند چاپ صورت در او ، ترجمه دست در آثار اما
و شده جمعآوري جلد هفت در كه است ، "معاصر سياسي فلسفه" دو اين از يكيروند شمار به
مجموعه و جنگها انتشار با بيشتر كه ،"بلكول".است كرده منتشر را آن "بلكول" انتشارات
را معاصر سياسي فلسفه حوزه در مهم بسيار مقاله دارد ، 39 شهرت معروف ، انديشمندان مقالات
"برابري" ،"آزادي" ،"حقوق" ،"عدالت" ،"دموكراسي" ،"جامعه و دولت" عناوين تحت بخش هفت در
مجموعه اين در.است داده "معاصر سياسي فلسفه" نام آن به و است كرده منتشر و چاپ "ستم" و
ريشهاي مفاهيم به است شده ويرايش و گردآوري "پتيت فيليپ و گورين رابرت" همت به كه
بشر ، حقوق مردم ، جمهوري ، حكومتي ، نظام قدرت ، دولت ، مدني ، جامعه جامعه ، نظير سياسي فلسفه
.ميشود پرداخته سياسي نظامهاي و شدن جهاني عدالت ، برابري ، آزادي ، رفاه ، دولت شهروندي ،
سپرده او به خارجه امور وزارت سوي از آن كار كه اثر ، اين ترجمه انگيزه درباره اكرمي
فلسفه در اصلي متون با را ما كه كتابي به كشورمان در كه كرديم فكر":ميگويد است ، شده
هر خارجه ، امور وزارت تخصصي كتابخانه در شد قرار بنابراين.داريم نياز كند ، آشنا معاصر
اول دفتر كه "جامعه و دولت".شوند چاپ ترتيب به و كنيم ترجمه را مجموعه اين دفتر هفت
دسترس در و شوند چاپ ترتيب به هم دفاتر بقيه اميدواريم و شده چاپ جديدا است
".گيرند قرار علاقهمندان
پيرو حاضر ، حال در او.است "راتلج فلسفي دانشنامه خلاصه" ترجمه اكرمي ديگر مهم كار
.است راتلج فلسفي دانشنامه چكيده ترجمه مشغول بسته ، فرهنگي علمي موسسه با كه قراردادي
مهمترين ،(1967) ادواردز پل دانشنامه از بعد رسيده ، چاپ به سال 1998 در كه دانشنامه اين
باره اين در اكرمي.گرفته قرار خوانان فلسفه اختيار در تاكنون كه است فلسفياي مرجع
.است راتلج انتشارات خود هم آن ناشر و شده تنظيم جلد ده در راتلج ، دانشنامه":ميگويد
مشاوران هيات اعضاي از يكي و داشتهاند همكاري نفر پانصد و هزار دانشنامه اين تهيه در
زمينههاي در متعددي و متنوع مسائل به دانشنامه اين در.است بوده ادواردز پل خود هم
دين ، فلسفه حقوق ، فلسفه اخلاق ، فلسفه ،(زيستشناسي و فيزيك رياضي ، از اعم) علم فلسفه
تاريخ به راجع كه است مقالاتي بهتر همه از اما".شده پرداخته غيره و هنر فلسفه
در احتمالا صفحه ششصد و هزار حدودا و جلد دو در دانشنامه اين چكيده ".فلسفهاند
دانشنامه مقالات".گرفت خواهد قرار علاقهمندان دسترس در سال 83 بينالمللي نمايشگاه
.برخوردارند بيشتري تنوع از اما نيستند ادواردز پل دانشنامه مقالات تفصيل به گرچه راتلج
توجه شرق به كلا و شده پرداخته هم ژاپن و آفريقا و چين فلسفههاي به اثر اين در مثلا
نيز ديگري مهم مزيت ادواردز پل به نسبت راتلج دانشنامه اينها از گذشته."است شده بيشتري
.است داده پوشش را (تا 1998 از 1967) ساله سي خلاء اينكه:دارد
7 بودايي حكمت
جهان درباره
مولر ماكس فردريش
ادبي جواد محمد:ترجمه
دروغين تعاليم از مكن ، زندگي بيخردي و غفلت در هرگز مشو ، روان شيطان قانون پي در
روزگار بطالت در هان !پاخيز به.مكن دوستي دنيا ، چون ناپايداري يار با و منما تبعيت
در آتي دنياي و دنيا اين مقدس آرامش همانا كه ساز خويش سرمشق را فضيلت قانون مكن ، سپري
بر عقبي و دنيا بركت كه مگرد گناه گرد بر و فروكش دامن در پاي پاكدامني اصل به.است آن
ديدار به نيستي شهريار.سرابي چون و بنگر حبابي چون جهان به.ميگردد مقدس آرامش مدار
چون كه بنگر جهان اين به اندرآ ، پيش.آمد نخواهد مينمايد هيچ چشمش به جهان آنكه
.نميكنند لمس را آن دانايان و ميشوند غرق آن در ابلهان و است فريبنده شاهوار ارابهاي
همانند ميكند روشن را جهان اين ميگردد خردمند پس اين از و بوده بيپروا پيشتر آنكه
نيك كردارهاي با را پليدش اعمال آنكه نيز همچنين و است شده رها ابرها سيطره از كه ماهي
جهان اينباشند شده دور آن از ابرها كه ماهي چونان ميبخشد نور جهان به ميكند پنهان
اندكي شمار و دررسيدهاند بصيرت به خاكدان اين در كه آناني كمند.نيست بيش كرهاي تاريك
مسير در قوهاشدهاند رها دام بند از كه پرندگاني همانند شد خواهند نائل بهشت به
وراي به حكيمانميگذرند اثيري فضاي ميان از سحرآميز گونهاي به ميپيمايند ره خورشيد
او پيروان بر و (مارا) شيطان بر كه بود خواهد زماني البته آن و مينهند پاي جهان اين
كند تمسخر را ديگر دنياي و گويد دروغ كند ، سركشي حقيقي قانون از انساني اگرگردند غالب
.[است شده پليدي هر مرتكب] باشد نداده انجام وي چونان تردامني كه ماند نخواهد پليدي هيچ
نميكنند ، تحسين را سخاوتمندي ابلهان ، و نيست راهي خداوندگاران سرزمين به را خسيسان
از برتر.ميشود رستگار آتي دنياي در طريق اين از و مييابد خشنودي سخاوتمندي در خردمند
پاداش جهانها ، تمام بر سيادت از برتر و بهشت به يافتن بار از برتر زمين ، فرمانروايي
.تقدس سوي به گام نخستين است ، "سوتاپاتي"
|