قرآن عرفان و هنر فرهنگ
فرهنگي يادداشت
تخصصي صورت به قرآني موضوعات بررسي هدف با
ميآيند هم گرد كشور سراسر قرآن خادمان
تهران در ايتاليايي نقاشان نفيس آثار نمايشگاه
شد آغاز تهران شهر مدارس در يارانهاي شير توزيع
ميشود ملي تشكيلات داراي دانشجويي ، ورزش
بينالمللي همايش به پيامي در رئيسجمهوري
:نوجوانان منظر از تمدنها گفتوگوي
است بهتر آينده سوي به راهي تمدنها گفتوگوي
قرآن عرفان و هنر فرهنگ
قرآن كار تذهيب و خوشنويس سالكي بهرام با گفتوگو در
متنوعي رشتههاي تحصيل دوران در وي.شد متولد تهران در سال 1336 در سالكي بهرام ;اشاره
در نهايت در و كرد تجربه را گرافيك و عكاسي فيلمسازي ، و سينما برق ، چاپ ، ليتوگرافي ، چون
به عارفانه ماجرايي پي در سال 1361 از ويشد فارغالتحصيل هنر دانشگاه از گرافيك رشته
سترگ اثري زمينه ، اين در او ساله فعاليت 12 حاصل.آورد روي كريم قرآن تذهيب و خوشنويسي
با ويگشت روبهرو خارجي و داخلي هنرشناسان زياد استقبال با كه است عقيق قرآن عنوان با
خادم عنوان دريافت به مفتخر و كرد شركت كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه سومين در اثر اين
.شد كريم قرآن نشر برگزيده
ميكنيد؟ چه روزها اين سالكي ، آقاي *
صدتابلو مجموعه اثر ، اين.جانان مرقع نام به ميكنم كار مجموعهاي روي حاضر ، حال در -
تاكنون 40 كه است...و نقاشيخط مينياتور ، تذهيب ، خوشنويسي ، نقاشي ، هنرهاي زمينه در
شعراي اشعار قرآني ، آيات مانند مختلفي موضوعات به مجموعه ، اين در.شده آماده آن از قطعه
قطعه هر و شده پرداخته...و ورزورس بليك ، ويليام دانته ، شكسپير ، مانند اروپايي و ايراني
.ميشود شامل را خداوند صدنام مجموع در كه شده مزين جلاله اسماء از يكي با
دادهايد؟ قرار مجموعه يك قالب در را متنوع موضوعات اين چرا *
از بعضي در مختلف ، سلايق و مليت از جدا انسانها ، عموما كه است براين من اعتقاد -
تعريف جا ، همه در همواره فرزند ، به مادر محبت و عشق مثلا.دارند مشتركي نقاط مسايل ،
را مختلف مليتهاي مشترك نقاط كه است بوده اين مجموعه اين در من تلاش تمام.دارد يكساني
را...و قصار كلمات مختلف ، شاعران آثار اسلامي ، روايات و آيات جهت ، همين به.بدهم نشان
.دادم قرار خود كار دستمايه
دادهايد؟ قرار استفاده مورد را خارجي شعراي آثار ترجمه آيا *
غرب هنر در.دادم قرار ايراني تزئينات با زمينهاي بر لاتين ، حروف با را شعر اصل.خير -
خطوط نقيصه ، اين كردن برطرف براي منندارد وجود خوشنويسي يا نقاشي خط نام به چيزي
خارجي ، نمايشگاههاي در آثار اين.كردم تزئين...و نقاشي مينياتور ، تذهيب ، با را لاتين
.گرفت قرار استقبال و توجه مورد بسيار و كرد غافلگير را بينندگان
شدهاند؟ گذاشته نمايش به آثار اين پس *
.درآمدهاند نمايش به كويت و قطر مسكو ، در اما خير ، ايران در -
كنيد؟ طراحي خوشنويسي اصول لاتين ، خط براي كه نيفتادهايد فكر به آيا *
خط به نميتواند اروپايي يك كه همانطور.دهيم تغيير را لاتين خط نميتوانيم ما -
كامل تسلط آن به بايد خط يك استخوانبندي ريختن هم به براي زيرا.بزند دست ما نستعليق
اين.دهد تغيير را آن بتواند بيگانه يك كه نيست چيزي ملت ، يك ذائقه ديگر طرف از.داشت
.دهند انجام را آن اروپاييها خود بايد كه است كاري
قرآن تذهيب و خوشنويسي زمينه در ديگري تجربه عقيق ، قرآن چون عظيمي اثر از پس آيا *
دادهايد؟ انجام
خط با اثر اين. است قرآن تذهيب و خوشنويسي زمينه در من دوم تجربه ريحان ، قرآن.بله -
دوره تا قرآنها نفيستريناست قرآن نگارش مخصوص و ثلث خط شبيه كه شده تحرير ريحان
به زيرا.ميدهد دست از خودرا رونق كمكم دوره اين در اما است شده كتابت خط اين با صفوي
از و نبوده صرفه به مقرون ريحان خط كشيده و بلند حروف با كتابت كاغذ ، گراني و كمبود علت
.است كم بسيار نيز خط اين با نوشتن سرعت ديگر ، سوي
مشغول لذا شود فراموش كه آمد حيفم است ، نويسي قرآن شيوه زيباترين خط اين كه جايي آن از
در قلم حال به تا و نيستم خوشنويس من كه بدهم توضيح بايد البتهشدم شيوه اين با كتابت
.كردهام نقاشي مو قلم از استفاده با نيز را خطوط اين نگرفتهام دست
است؟ مرحلهاي چه در حاضر حال در قرآن اين *
دفتر زودي به است قرار و است رسيده پايان به نيز ريحان قرآن پنجم تصحيح حاضر ، حال در -
.كند دنبال را آن چاپ كار جمهوري رياست يا رهبري
ميشوند؟ نگهداري محلي چه در (ريحان قرآن و عقيق قرآن) آثار اين *
به عقيق قرآن بود قرار پيش مدتي.ميشود نگهداري بانكها از يكي خزانه در اثر دو اين -
يكبار ، وقت چند هر كه شرط اين اما.گيرد قرار عموم ديد معرض در تا شود واگذار قرآن موزه
به نشد ، پذيرفته موزه مسئولين طرف از شود داده نمايش خارجي كشورهاي از يكي در اثر اين
.كردم صرفنظر موزه به آن واگذاري از دليل همين
دارد؟ ويژگيهايي چه ريحان ، و عقيق قرآن در ويژه ، به شما آثار در تذهيب *
با تذهيب هنر چاپ ، صنعت آمدن وجود به از پس كه كرد اشاره نكته اين به بايد ابتدا در -
استفاده سوهان و گز جعبه تزئين براي آن از كه رسيد ذلت از مرحلهاي به و شد مواجه ركود
فرش ، بازار رونق دليل به اما رفتند ، ازميان نيز تذهيبكاران كمكم دليل همين به.شد
.ميگرفت الهام فرش نقش از كه كردند پياده تذهيب در شيوهاي و ماندند باقي فرش طراحان
نقش همين از ناشي ميخورد ، چشم به امروزي تذهيبهاي در كه درشتي گلهاي و زننده رنگهاي
از اثر كل در كار ، گاهي ظرافت از جدا تيموري دوره تذهيبهاي در كه حالي در.است فرشها
آثار در من.نميكند رنگ كمبود احساس انسان اما شده استفاده طلا ، و مشكي لاجورد ، رنگ سه
هنر طرحهاي اصالت حفظ با حال عين در.كنم زنده نو از را تذهيب هنر كردم ، سعي خود
شده انجام نو كارهايي رنگآميزي ، و تذهيب هنر مختلف مكاتب تلفيق تركيببندي ، در ايراني ،
.است
چيست؟ قرآني هنرهاي از شما تعريف *
همواره تاريخ ، طول در دين مقوله.كرد جدا ديني هنر از را قرآني هنرهاي نميشود اساسا -
عهد مجسمهساز بزرگترين) فيدياس آثار از.است بوده هنرمندان براي جذاب مضامين از سرشار
سوژههاي داراي همگي...و مولانا حافظ ، باخ ، ميكلآنژ ، رافائل ، آثار تا گرفته (باستان
مثال عنوان به.است شده ايماني هنر به تبديل ديني ، هنر ايران در اما.است عرفاني و ديني
حقالزحمه و دستمزد ميكند ، تصوير را (ع)مسيح حضرت آخر شام كه داوينچي چون نقاشي اگر
را خود كار ايراني هنرمند اما.ميرود و كرده رها را آن كار وسط احتمالا نگيرد ، را خود
بايد پساست زمين بر او خليفه انسان و خداست وديعه هنر است معتقد زيرا.ميداند عبادت
به انتها در هنري هر ايران در ميشود سبب اعتقاد اين.دهد سوق زيبايي سوي به را جهان
تشديد ميكنند فعاليت قرآن زمينه در تنها كه هنرمنداني در اعتقاد اين.شود وصل خدا
ووصيت كرده جمع را خود قلم تراشه عمر ، تمام در قرآن كاتب يك مثال عنوان به.ميشود
.كنند گرم تراشهها آن با را غسلش آب هنگاممرگ ميكند
چيست؟ كريم قرآن خادمان هرساله نشست مورد در نظرتان *
بيشتر تدريس ، ساعت چند هفتهاي جز عموما زيرا.نكردهام شركت نشستها اين در تاكنون -
تا 20 بين 18 روزانه و دادهام اختصاص جانان مرقع و ريحان قرآن روي كار به را خود وقت
.ميگذارم وقت آنها براي ساعت
نظر به است يافته كاهش جامعه در اصيل هنرهاي آموختن براي علاقه و انگيزه حاضر حال در *
چيست؟ هنرها اين گسترش و ترويج راه شما
هنر و فرهنگ به ميشود ، داده اهميت فوتبال ورزش به كه اندازهاي به اگر من اعتقاد به -
شهرت جوان براي اساسا.شد خواهد ايجاد آن كردن دنبال انگيزه جوانان در شود ، داده اهميت
اما شوند هنرپيشه يا فوتباليست ميخواهند هم دليل همين بهاست مهم مالي آسايش و
.ندارد چشماندازي چنين هنرها ساير متاسفانه
داشت؟ كمك انتظار دولت از بايد يعني *
اين غير در.كردهاند رشد اجتماعي و اقتصادي امنيت در هنروفرهنگ تاريخ ، طول در اساسا -
شد سالي قحط چنان سعدي قول به.نميشود ايجاد هنروبروزفرهنگ آموزش براي رغبتي صورت
هنرمند و هنر حامي بايد دولت اوقات هميشه پسعشق كردند فراموش ياران كه /دمشق اندر
بوكس ، قبل ، سالهااست مهم بسيار تبليغات نقش ديگر سوي از.باشد پروران وفرهنگ وفرهنگ
مردم و ميشد انجام صبح چهار ساعت ايران وقت به رشته اين مسابقات.بود مردم اول ورزش
مردم اول ورزش فوتبال تبليغات ، با بعدها اماميشدند بيدار خواب از آن ديدن براي همه
جامعه در فرهنگ و هنر ترويج به ميتواند كه است راهي تنها تبليغات ، و دولت حمايت پس.شد
گيتاجاوداني:وگو گفت.كند كمك
فرهنگي يادداشت
گذشته تجربههاي چون تجربه ، يك
اماني محمدبابا
كه است موضوعاتي جمله از فرهنگي ، مختلف تكنولوژيهاي و ابزار ورود با انفعالي برخورد
ميگيرد صورت اوليه تندروي يك از پس معمولا انفعال اين البته.بودهايم آن شاهد بارها
برنامهريزي روند يعني.ميشود حاصل انفعال ، از پس كه است عقلانيتي نيز ديگر مهم نكته و
تندروي ، :است بدينگونه ميشود سرازير ديگر كشورهاي از كه فرهنگي جديد تكنولوژي برابر در
يادمان هيچگاه فيلمهايويديويي ، و ويدئو با مواجهه در مثال عنوان به.عقلانيت انفعال ،
.شد ويديويي فيلم و ويديو دارندگان با تندي برخورد ابتدا در كه نميرود
آن با مبارزه در نتيجهگيري عدم معناي به كه آن از استفاده گسترش دليل به و آن از پس
به ويديو هم ديگر طرف در و ماند مسكوت برنامهريزان سوي از چيز همه مدتي براي بود ،
انفعال اين از پس.شود جابهجاييها اين متعرض كسي كه اين بدون شد ، دست به دست راحتي
وارد راحتي به هم ويديو و افتاد راه به كلوپها ويديو و شد آغاز ديگر مرحلهاي كه بود
.شد صوتي و تصويري فروشلوازم و خريد فروشگاههاي
فرهنگي كميسيون اعضاي از يكي.است شرايط همين بر منطبق هم ماهواره وضعيت ميآيد ، نظر به
هفته "ماهواره از دريافت تجهيزات بهكارگيري ضوابط طرح":كرد اعلام اسلامي شوراي مجلس
اين گفته به.بررسيميشود علني صحن در زودي به و گذشت فرهنگي كميسيون تصويب از گذشته
بهرهبرداري امكان كه است شده پيشبيني معيارهايي و ضوابط طرح ، اين در" محترم ، نماينده
آماده ايران فرهنگ با مردم براي را مدرن ابزار اين از مناسب و قانونمند صحيح ، استفاده و
ارشاد و فرهنگ تلفن ، و تلگراف و پست چون وزارتخانههايي مذكور ، طرح اساس بر"ميكند
به مختلف ، بخشهاي در شدهاند مكلف سيما و صدا سازمان همچنين و اطلاعات كشور ، اسلامي ،
.دهند ارائه را فرهنگ و تكنولوژي زمينه در مناسب راهكارهاي و پرداخته موضوع بررسي
دارندگان با ماهواره ورود ابتداي در كه برخوردي با كنيد مقايسه را برنامهريزي نوع اين
استفاده آن ، در كه رساند تصويب به قانوني پنجم مجلس كه رفت پيش آنجا تا و آمد عمل به آن
در مستقر ديشهاي جمعآوري منظور به نيز مرحله چند در و ممنوع ماهواره از عمومي
.شد اقدام پشتبامها
.آورد فراهم را ماهواره از استفاده عدم يعني نظر مورد اهداف نتوانست اقدامات اين اما
سازوكاري هيچ به نياز نيز اين اثبات و ميشود ديده بامها پشت در همچنان ديشها يعني
.بنگريد را اطراف و برويد طبقه چندين ساختمانهاي از يكي پشتبام به كه آن جز ندارد ،
دوره ميدهد نشان فرهنگي كميسيون محترم عضو گفتههاي كه است انفعال معني به وضع ، اين
كه سوالي حال.ميشوند بعد مرحله وارد تصميمگيران و آمده سر به تدريج به نيز انفعال
قابل اينترنت و ماهواره ويديو ، چون وسايلي از استفاده گسترش آيا است ، اين ميشود مطرح
و مناسب روبهتصميمگيريهاي انفعال حالت يك از پس و نهايت در كه نيست و نبود پيشبيني
-ميشود اخذ نهايت در كه -تصميمات نوع اين كه است اين مهم نكته آوريم؟ شرايط ، با منطبق
خواهد اشاره عقلانيت نوعي به و نداده عقبنشيني معناي بيفتد ، جريان ابتدابه همان در اگر
سپس و تندروي مرحله يك از پس كه ميشود تلقي عقبنشيني تصميمات ، نوع اين زماني.داشت
بر بارها ماهواره و اينترنت ويديو ، ورود ابتداي همان از صاحبنظران ، .شود اخذ انفعال ،
باشد پاسخگو تكنولوژيك ابزار اين برابر در نميتواند تندروي كه داشتند تاكيد موضوع اين
اصولا گروه ، اين نظر به.برخاست آنها با مقابله به برنامهها نوع اين با نميتوان و
چه و بخواهيم چه وآنها ندارد وجود امروز دنياي زندگي صحنه از ابزار اين حذف امكان
چگونگي براي برنامهريزي است ، مهم آنچه شد ، خواهند وارد روزانه زندگي در نخواهيم ،
.آنهاست از استفاده
آيد ، پيش آينده در است ممكن كه مواردي در و نيندازيم دور به را تجربيات اين كوتاه ، سخن
موجود واقعيتهاي موارد ، اين در دهيم اجازه نورزيم ، اصرار ناموفق تجربههاي بر هم باز
.باشد عمل و برنامهريزي تصميم ، مبناي
تخصصي صورت به قرآني موضوعات بررسي هدف با
ميآيند هم گرد كشور سراسر قرآن خادمان
حضور با مراسمي در آبان يازدهم كريم ، قرآن خادمان سراسري نشست نخستين:فرهنگي علمي گروه
مديران كشوري ، مسئولان عظام ، آيات از جمعي اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير جامعي مسجد احمد
.ميشود برگزار وحدت تالار در قرآني معارف و فرهنگ علاقهمندان و فرهنگي
حضور استاني برگزيده خادم و 233 كشوري مقام در قرآن برگزيده خادم كه 125 نشست اين در
.ميشود داشته گرامي قرآن درگذشته خادمان خاطره و ياد دارند ،
و ميشود برگزار بعدازظهر و صبح نوبت دو در كريم قرآن خادمان سراسري نشست برنامههاي
و فنون" ،"قرآني علوم" ،"قرآني معارف گسترش و نشر آموزشي ، " پنجگانه هاي كميسيون
طي "قرآني نرمافزارهاي و اطلاعرساني" و "كريم قرآن نشر و چاپ" ،"قرآني هنرهاي
.ميپردازند قرآني حوزههاي از يك هر به مربوط مسائل بررسي به جداگانه و تخصصي نشستهاي
قرآن ، خادمان انجمن تشكيل چون قرآني مختلف حوزههاي به مربوط موضوعات كميسيونها ، اين در
بررسي...و قرآن خادمان انتخاب آئيننامه تهيه قرآن ، خادمان از حمايت صندوق تاسيس
.ميشود
برگزار آبان يازدهم روز عصر كريم ، قرآن خادمان سراسري نشست نخستين اختتاميه مراسم
.ميشود
تهران در ايتاليايي نقاشان نفيس آثار نمايشگاه
آثار از نمايشگاهي برگزاري اهداف و تاريخي سابقه هنري ، مكاتب ارزشها ، :فرهنگي علمي گروه
مراسمي طي آبانماه شنبه 11 روز است قرار كه ميلادي قرن 19 ايتاليايي نقاشان نفيس
شوراي رئيس ايتاليا ، سفير حضور با گذشته روز يابد ، گشايش نياوران كاخ آبي درتالار
يك در فرهنگي ميراث سازمان مسئولين و رئيس ايتاليا ، هنر دانشگاه استاد و ناپل استاني
.شد تشريح مطبوعاتي نشست
نزديكي و دوري:گفت داشت ، حضور نشست اين در كه فرهنگي ميراث سازمان رئيس بهشتي مهندس
و برميگردد هم از ملتها شناخت به باشد داشته جغرافيايي جنبه آنكه از بيشتر هم با ملتها
.هستند ديگر ملتهاي ميان در سرزمينشان و مردم شناخت ايجاد در موثر گروه تنها هنرمندان
نزديكي محصول آغازكننده ، عنوان به ايتاليا سوي از نمايشگاههايي چنين برپايي:گفت وي
ايران به اروپايي ديگر كشورهاي نزديكي در پيشگام ميتواند كشور اين و است كشور دو بين
.باشد معنوي نظر از
از مذكور تابلوي گفت44 نمايشگاه اين درباره ايران در ايتاليا سفير "ريكاردوسسا"
از تعدادي و شده انتخاب دارد ، قرار ناپل استاني شوراي اختيار در كه اثري مجموعه 300
.است اروپا نوزدهم قرن در شاخص مكاتب از يكي "ناپل مكتب" بيانگر آنها
شد آغاز تهران شهر مدارس در يارانهاي شير توزيع
تهران ابتدايي مدارس در ديروز (شما) ايران مدرسه شير توزيع طرح:علميفرهنگي گروه
.شد آغاز بهشتي شهيد دانشگاه و كشاورزي جهاد وزارت پرورش ، و آموزش مسئولين حضور با
توزيع بر مسئولين شد ، برگزار تهران منطقه 7 در هاجر دبستان در كه مراسم اين در
.كردند تاكيد غذايي فقر بردن بين از و كودكان سلامت افزايش بهمنظور مدارس در شير
و درهفته بار سه درخواست صورت در آموزگاران و دانشآموزان طرح ، اين اجراي با
آمار ، طبق.كرد خواهند استفاده پاستوريزه شير از نوبت هر در ريال پرداخت 550 با
.است استاندارد زير هماكنون كشور در شير سرانه مصرف
طرح اجراي اهداف از يكي مشهد ، در پيش چندي كشاورزي جهاد وزارت دام امور معاون
.كرد اعلام يارانهها ، توزيع ساماندهي را ايران مدرسه شير
در دانشآموزيكشور جمعيت نفر ميليون جديد 1/2 تحصيلي سال در طرح اين اجراي در
.ميگيرند قرار شير تغذيه پوشش زير استان هفت
جمعيت 17 تمامي است برآن سعي مدت ميان برنامه در:گفت طباطبايي سيدكاظم مهندس
طي 6 شما طرح اجراي درگيرند قرار طرح اين پوشش تحت كشور دانشآموزان ميليوني
.ميشود دانشآموز هر تغذيه صرف شير كيلوگرم ماه ، 14
ميشود ملي تشكيلات داراي دانشجويي ، ورزش
ظريفيان غلامرضا دكتر حكمي طي فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين دكتر:فرهنگي علمي گروه
ايجاد منظور به صاحبنظران از مركب كميتهاي تشكيل مامور را وزارت دانشجويي معاون
.كرد آن به مربوط اساسنامه تدوين و دانشجويي ورزش ملي تشكيلات
و دانشجويي ورزش هماهنگي ستاد ارزنده عملكرد و سوابق به اشاره با حكم اين در معين ، دكتر
جمعيت رشد به توجه با كشور عالي آموزش مراكز در ورزش تشكيلات بيشتر چه هر تقويت لزوم
را چهارگانهاي مواد بدني تربيت امر بينالملليدر مبادلات سطح ارتقاي و دانشجو جوان
عبارتند چهارگانه مواد اين صادره ، حكم براساسنمود ذكر دانشجويي ورزش تشكيلات ايجاد جهت
و تحقيقات علوم ، وزارت تشكيلات جديد لايحه كشور ، مفاد ورزش جامع طرح بر ناظر اصول:از
از استفاده كشور ، دانشجويي ورزش سياستهاي تدوين در دولت محوريت اصل رعايت با فناوري
عالي آموزش مختلف بخشهاي در ورزشي فعاليتهاي هماهنگي و انسجام ايجاد و بينالمللي تجارب
.كشور
بينالمللي همايش به پيامي در رئيسجمهوري
:نوجوانان منظر از تمدنها گفتوگوي
است بهتر آينده سوي به راهي تمدنها گفتوگوي
گوي و گفت بينالمللي همايش به پيامي در رئيسجمهوري خاتمي محمد سيد:فرهنگي علمي گروه
و است بهتر آينده سوي به راهي آغاز تمدنها گفتوگوي:كرد تصريح جوانان منظر از تمدنها
.بپيمايد ميتواند مطمئنتر و ميشناسد بهتر آينده روبه نسل را راه اين طبيعتا
شد ، قرائت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي سوي از كه پيام اين در جمهوري رئيس
اين طبيعتا:داشت اظهار و كرد توصيف بهتر آينده سوي به راهي آغاز را تمدنها گفتوگوي
.بپيمايند را آن ميتوانند مطمئنتر و ميشناسد بهتر روبهآينده نسل را راه
سر كساني را گفتوگو و صلح نداي هميشه:ميافزايد پيام اين از ديگري بخش در رئيسجمهوري
جوانان ميان اين درنزديكترند و آشناتر انسان جوي حقيقت فطرت و پاك گوهر به كه ميدهند
تمدنها گفتوگوي شايسته پيشگامان كه دارند حق سبب اين به و دارند اساسي نقش نوجوانان و
.باشند
من و ميبرند سود هميشه گفتوگو در كنندگان شركت:است كرده تصريح پايان در خاتمي
.باشد جوانان نصيب همه از بيش سود اين كه اميدوارم
|