اروپا در اجتماعي فاجعه
اقليتها آموزش
2_ نامدار خانوادههاي
آمريكايي5 قضاوت
اروپا در اجتماعي فاجعه
علياكبرپور رضا
كاري خياباني زن با كسي كند توقف خياباني زن يك با مذاكره براي مردي اگر سوئد كشور در
ميشود روبهرو شدن بازداشت خطر با كه است مرد اين و ندارد
طي.است شده گريبان به دست جديدي بليه با غربي ، اروپاي كشورهاي تمامي همانند فرانسه
اروپاي از ميبرند ، سر به نوجواني سنين در اغلب كه خياباني زنان از موجي اخير ، سالهاي
انجام سياه آفريقاي سوي از هم ديگري هجوم.شدهاند فرانسه وارد بالكان جزيره شبه و شرقي
داد ، تشخيص نميتوان درستي به را فرانسه در آفريقايي خياباني زنان سال و سن اما ميگيرد ،
ترحمبرانگيز قربانيان واقع در زنان اين تمامي.هستند معتبر هويت اوراق فاقد آنان زيرا
و هستند فعال بينالمللي شبكههاي درون در كه واسطههايي ميباشند ، سودجو واسطه عدهاي
.ميدهند تشكيل را واقعي جنايتكار مافياي يك
كه آن براي اما.است گرفته ناگوار پديده اين عليه جدي مبارزهاي به تصميم فرانسه دولت
و كنيم تقسيم دسته سه به را فحشا پديده در درگير عوامل بايد باشد ، كارآمد مبارزه ، اين
واسطهها ، :از عبارتند گروه سه اين.باشيم داشته متناسبي و مخصوص برخورد دسته ، هر با
برخورد بايد گروه هر با.متقاضيان سرانجام و (اصلي قربانيان يا) خياباني خردسالان
يا پيشگيري و ;قربانيان براي اجتماعي مدد ;واسطهها عليه سركوب:گيرد انجام متناسبي
جز ندارد ، وجود راهحلي هيچ شده ، سازماندهي واسطهگري مقابل در.متقاضيان عليه تنبيه
عمليات دارد ، اروپايي ابعادي خردسالان از بهرهكشي كه جا آن از اما.جدي مقابله و سركوب
مهارت با قادرند واسطهگري شبكههاي.گيرد انجام اروپا سطح در بايد نيز واسطهها سركوب
و كنند منتقل اروپا ، اتحاديه درون در ديگر ، كشوري به كشوري از را خود قربانيان تمام
.نمايند دور كشور يك پليس عمليات حوزه از را آنان
فحشاي" پديده با مقابله براي اروپايي پليس يك و اروپايي قضايي قوه يك كه است مناسب لذا
شده سازماندهي واسطهگري عليه مبارزه نيز كشور هر خاك در همچنين و شود تشكيل "اروپايي
فروپاشي كه دورهاي در يعني تا 1999 ، سال 1987 از.بگيرد قرار اولويتها صدر در بايد
خردسالان فحشاي از موجي سابق يوگسلاوي در جنگ تداوم و اروپا شرق در كمونيستي رژيمهاي
جنسي واسطهگري دليل به محكوميتها تعداد انداخت ، راه به فرانسه ، در ويژه به و اروپا در
از 182 محكوميتها نوع اين تعداد:شد روبهرو محسوسي كاهش با بلكه نيافت افزايش نهتنها
امر در كه پليس نفرات ديگر ، سوي از.رسيد سال 1999 در مورد به 105 سال 1987 در مورد
.است مانده باقي اندك بسيار خندهآوري طرز به دارند ، تخصص خردسالان فحشاي با مبارزه
سر به خطرناكي وضعيت در ميگيرند ، قرار بهرهكشي مورد كه ساله تا 18 پسران 15 و دختران
حالي در و بدانند درستي به را كشور آن زبان كه بيآن بيگانه ، سرزميني در آنانميبرند
و.هستند واسطهها اختيار در بردگاني همانند ميباشند ، هويت اوراق و مادر و پدر فاقد كه
واقع در تصميم اين.است گرفته پيش در را تنبيه راه فرانسه دولت متقاضيان ، قبال در اما
مبادرت فحشا امر به است ممكن كسي هر زيرا.ميشود محسوب پيشين حقوقي وضعيت با گسست نوعي
.نمايند كاري چنين به مجبور را او ديگران كه آن مگر ورزد ،
.يافتهاند تغيير قوانين كه شود تفهيم متقاضيان به بايد چيز هر از بيش پيشگيري ، براي
آن مفاد درباره هيچ كه طوري به شود ، داده توضيح و اعلام علني ، طور به بايد جديد ممنوعيت
به جديد قوانين تفسير و انتشار دشوار وظيفه كه است بديهي.نگردد بدفهمي و اشتباه دچار
تناسب جرم نوع با بايد مجازات ميزان ديگر ، سوي از.است آموزشي موسسات و رسانهها عهده
خياباني 15 خردسالان با جنسي رابطه نوع هر كه بود كرده پيشنهاد فرانسه دولت.باشد داشته
سال ، زير 15 خردسالان عليه عمل اين ارتكاب و زندان سال معادل 5 مجازاتي سال ، تا 18
را حبس سال نيز ، 7 فرانسه ملي مجلس.باشد داشته دنبال به زندان سال با 10 برابر مجازاتي
تناسب ميشد شمرده مجاز تاكنون كه اقدامي خاطر به زندان سال پنج.بود كرده پيشنهاد
مجازات ميشد ، محسوب كودكآزاري نوعي كه عملي براي حبس سال مقابل 10 در ;ندارد چنداني
نظر در واسطهها براي مشابهي مجازات فرانسه ، جزايي قوانين طبق ديگر ، سوي از.است سبكي
مساوي جرم ، ميزان نظر از نميتوان را متقاضي و واسطه كه است حالي در اين و شده گرفته
و شديدتر بسيار واسطهها با برخورد كه ميكند ايجاب پيشگيرانه رويكرد لذا.دانست
اجتماعي ، معضل اين كردن ريشهكن براي اصولا و باشد متقاضيان با برخورد از گستردهتر
سوي از بيشتر متقاضيان تنبيه.برود واسطهها سراغ به چيز هر از پيش بايد قانون
آمد و رفت.ميكنند زندگي فحشا امكان مجاورت در كه كساني ويژه به ميشود ، مطرح شهروندان
ديده مكان اين در كه رقتانگيزي و زشت صحنههاي و متقاضيان اتومبيلهاي صداي و سر پر
بيسابقه خود نوع در كه اقدامي طي آناناست كرده عاصي را شهروندان از برخي ميشود ،
فعلي قوانين طبق كه است حالي در اين شدهاند ، متقاضيان مجازات خواهان ميشود ، محسوب
در فحشا كه ميدانند فرانسه شهروندان آيا.است جرم خردسالان از بهرهكشي فقط فرانسه ،
واسطهگري ديگر ، عبارت به و جنسي بهرهكشي فقط است ، كيفر مستوجب چه آن و است مجاز آنان
باشد ، كمتر متقاضيان تعداد چه هر كه معتقدند فساد ، خانههاي به مشرف مناطق ساكنان است؟
آنان.بود خواهد كوتاهتر نيز فحشا به آلوده محلات كنار و گوشه در خياباني زنان صف
كردن خطر از آنها انصراف موجب دولت ، ژاندارمهاي از متقاضيان ترس كه اميدوارند همچنين
درباره كه است گزارشهايي فرانسوي ، شهروندان سوي از درخواستهايي چنين منشاگردد
.است شده منعكس رسانهها در سوئد كشور ضدفحشاي قوانين
معامله طرف" عنوان به متقاضيان شده ، گذاشته اجرا به سوئد در سال 1999 از كه قانوني طبق
حكم تاكنون ، 37 تاريخ آن از.هستند روبهرو زندان مجازات با "خياباني زنان قاچاقيان با
در كلي طور به خياباني فحشاي كه ميرسد نظر به اكنون و شده صادر متقاضيان عليه مجازات
.است رفته ميان از سوئد
در جنسي آموزشدارند عميقي تفاوتهاي فرانسه و سوئد كشور دو بر حاكم ذهنيتهاي اما
از سوئد كشور در آموزشها گونه اين كه حالي در ;ندارد چنداني توسعه و رشد فرانسه ، مدارس
تدريس ابتدايي مقطع از و بوده اجباري درس جزو سال 1956 از و اختياري دروس جزو سال 1942
.ميشود
جامعه آحاد به موضوع اين تفهيم و جنسي روابط زمينه در تربيتي تلاشهاي قرن نيم از پس
دوري زننده رفتارهاي و لااباليگري از و باشند داشته مسئولانه رفتاري بايد بزرگسالان كه
اين پي در.است رسيده فرا منحرفين سركوب زمان كه دارد اعتقاد سوئد دولت اكنون جويند ،
شهرها در گستردهاي طرز به انتظامي نيروهاي نه و شد صادر نظامي اعلاميههاي نه تصميم ،
با مبارزه امر وقت تمام پليس دو فقط استكهلم ، نفري ميليون يك شهر براي ;شدند مستقر
پاك پديده اين جلوههاي از كلي به شهر ماه چند عرض در و گرفتند عهده به را مشهود فحشاي
.شد
در.دارد كمتري قبح فحشا كشور اين در اصولا و است متفاوت اوضاع فرانسه در اما
است ، داشته خياباني زنان با رابطهاي سرشناس سياستمدار يك كه گردد معلوم اگر انگلستان ،
در اما.ميگردد نابود شغلي ، نظر از و ميدهد دست از را خود اعتبار و حيثيت بلافاصله
نمياندازند راه به مسائل اين پيرامون خاصي جنجال و جار مطبوعات و نيست گونه اين فرانسه
.نميآيد وارد متقاضي اعتبار و شهرت به هم لطمهاي هيچ و
مطرح علني طور به را فحشا خطرناك مسئله كه هستند مراقب كاملا فرانسه سياسي رهبران
دولت فرانسه ، سوي از بينالمللي حقوقي متون امضاي عليرغم سو ، اين به پيش چندي از.نكنند
با دولت.ميدهد اختصاص "اجتماعي فاجعه" اين عليه مبارزه به را اندكي مالي امكانات
امر به داوطلبانه كه ميگذارد انجمنهايي دوش به را خود وظايف بار از بخشي تمام زيركي
اداره مركزي دفتر در فحشا ، سركوب براي.ميپردازند قربانيان اجتماعيسازي و پيشگيري
حدود فرانسه در خياباني زنان تعداد كه حالي در هستند ، كار اين مسئول كارمند فقط 18 پليس
.دارند قرار مافيايي شبكههاي انقياد تحت آنها اكثر كه ميشود ارزيابي نفر هزار 20
ديگر ، سوي از و كردهاند منهدم را واسطهگري شبكه چندين تاكنون پليس نيروهاي البته ،
خردسالان _ متقاضيان تنبيه قانون سال 1994 ، در:است رسيده تصويب به جديدي قضايي متون
اولين فرانسه ، داخل در افراد همان تنبيه قانون سال 2000 ، در ;كشور از خارج در خياباني
داده قرار بهرهكشي مورد را رومانيايي كودك يك كه مردي عليه سال 2002 آوريل در محكوميت
در.تعليقي حبس ماه دو...بود؟ چه او مجازات ميزان ميدانيد آيا و شد صادر بود ،
رومانيايي كودك آن و است نشده پيشبيني قربانيان با برخوردي هيچ فرانسه ، قوانين
.ميبرد سر به بعدي متقاضيان انتظار در و بازگشته فحشا محل به احتمالا
در فحشا كه است داده پيشنهاد فرانسه ، مجلس در پاريس مردم نماينده پانافيو ، فرانسوا
اختصاص امر اين به "بسته خانه" نام با مكانهايي و شود ممنوع كامل طور به عمومي اماكن
پديده ايناست گرفته قرار فحشا هجوم مورد پاريس شهر هفدهم منطقه او ، اعتقاد بهيابد
پاريس خيابانهاي به چين اينك و آفريقا سپس و اروپا شرق كشورهاي طريق از گسترده طور به
سال 1997 از مسائل اين تمامي.هستند مافيايي شبكههاي هم ، آن اصلي عامل و است شده منتقل
مجلس به يادداشتي طي پانافيو.ميافتد اتفاقي كه نميدانست كس هيچ گويا اماشد آغاز
آنها اتومبيل حتي و گيرند قرار مالي تنبيه مورد متقاضيان كه است داده پيشنهاد فرانسه
طرحي چنين اگر ولي نميكند ، پيشنهاد را "بسته خانههاي" تاسيس كه است گفته او.گردد ضبط
بلا تيرهاي كه است آهنربايي همانند "بسته خانه" زيرا بود خواهد موافق آن با گردد مطرح
معتقد همچنين او.ميدارد نگه امان در مفاسد از را شهر بقيه و ميكند جذب خود سوي به را
اختياري فحشاي و اجباري فحشاي ميان بايد هلند ، و آلمان مانند نيز فرانسه در كه است
نميتوان كه چند هر است ، راهكار بهترين فحشا ، عليه ممنوعيت و سركوبگردد ايجاد تفاوت
ملي مركز در فحشا جامعهشناس ماتيو ، ليليانبرد ميان از كامل طور به را پديده اين
بيمعني را اقدام اين ،"بسته خانههاي" تاسيس پيشنهاد به واكنش در فرانسه ، علمي تحقيقات
كار ، اين از هدف.درآمد اجرا به هجدهم قرن اواخر از سيستمي چنين او ، گفته به.ميداند
.مشخص محيطهاي به فحشا كردن محدود همچنين بود ، خياباني زنان بهداشتي مسائل بر كنترل
جلوگيري شهر در آنان شدن پراكنده از و بودند تحتنظارت همواره خياباني زنان ترتيب ، بدين
زنان فقط زيرا.انجاميد عيار تمام شكستي به بهداشتي نظر از سياست اين اما.ميشد
متقاضيان جسماني وضعيت به اهميتي كس هيچ و ميگرفتند قرار پزشكي معاينه تحت خياباني
سرانجام و گرفت قرار شديد انتقادهاي مورد بودن خودسرانه دليل به شيوه اين.نميداد
در فحشا ، امر در درگير زنان كه گرفت شكل انديشه اين تدريج به بيستم ، قرن در.شد برچيده
نيازمند بيشتر گرفتن ، قرار تحتنظارت و تنبيه جاي به آنانميشوند محسوب قرباني واقع
از جديدي نوع بفرستند ، بسته خانههاي درون به را آنان مجددا اگر.هستند حمايت و كمك
كه ميشود باعث پول ، به قربانيان آني نياز ديگر ، سوي از.آمد خواهد وجود به واسطهگري
به آنان كه نيست گونه اين و بمانند باقي خيابان كنار در همواره متقاضي يافتن براي آنان
"همكاري قرارداد" آنان با تا بخواهند جا آن "مسئولين" از و بروند بسته خانه يك سراغ
.كنند امضا
هويت اوراق فاقد كه است خارجي خياباني زنان از انبوهي حضور فرانسه ، كشور ديگر مشكل
هلند ، كشور در.ميشود محسوب آنان به اجتماعي مددرساني راه در مانعي امر اين و هستند
به خارجيان كه جا آن از و باشد اجبار بدون و آزادانه كه است مجاز صورتي در فقط فحشا
.ميشود ارزيابي غيرقانوني آنان فعاليت هستند ، كار اين به "مجبور" خود ، خاص شرايط خاطر
خود كشور از كلي طور به را "خارجي فحشاي" بساط دارند قصد سياست اين با هلند مقامات
راه سركوب ماتيو ، اعتقاد بهدهند قرار نظارت تحت كاملا را "داخلي فحشاي" و برچينند
.ميشود فحشا عرصه در پنهاني و زيرزميني فعاليتهاي گسترش موجب زيرا نيست مناسبي حل
سركوبي است قرار اگر لذا ميسازند ، خود قرباني را زنان كه هستند مردان اين او ، نظر از
در.باشد متقاضيان متوجه ديگر ، عبارت به و مردان متوجه كس ، هر از پيش بايد گيرد ، انجام
كاري خياباني زن با كسي كند ، توقف خياباني زن يك با مذاكره براي مردي اگر سوئد كشور
است غيرممكن نيز دراينصورت.ميشود روبهرو شدن بازداشت خطر با كه است مرد اين و ندارد
امر اين كه گيرد ، انجام شبانه ، كلوپهاي و مانندبارها بسته ، جاهاي در ملاقاتها قرار
دنبال به را خود خاص خطرات و نقايص روشي ، هر حال هر به.مياندازد خطر به را زنان امنيت
همچنين.فحشاست عليه منسجم و مستحكم اجتماعي سياست گرفتن پيش در شيوه ، بهترين و دارد
را هستند خياباني زنان منشا كه فقيري كشورهاي توسعه به كمك سياست بايد ثروتمند كشورهاي
نيز اجتماعي شكنندگي و فقر كه ميرود ميان از زماني فحشادهند قرار اولويتها صدر در
.باشد رفته ميان از
اقليتها آموزش
بحث حال در نهم كلاس دانشآموزان كنجكاو ، ساشا و ماراميلبرت و است پاييزي مطبوع روز يك
مدرسه دانشآموزان كه دو اين.هستند كاليفرنيا در نژادها روابط مورد در گفتوگو و
و دو اين.ميگيرند پي را خود مباحثات "طبقات جنگ" كتاب از استفاده با هستند هلمهولتز
آرامش با معلم و است مرتب و تروتميز كلاس.ميكنند دنبال را بحث موضوع دقيقا كلاس همه
.است گفتوگو اين ناظر
را فرانكفورت استولتز فردريش مدرسه كه متحركي ساختمان در و آنطرفتر خيابان چند فقط
استهزاي و خنده ميان در ميكنند تلاش پوپوچ ليليا و ايجوز مركان است داده جاي خود در
را تاريخ درس در خود آموختههاي آنها خوشايند چندان نه رفتارهاي و همكلاسيهايشان ساير
هستند همسن تقريبا كه دانشآموز گروه دو اين بين تفاوتهاي.دهند ارائه معلمشان به
از كه ايرانيتباري مهندسين ساشا ، والدينميخورد چشم به آلمان سراسر در كه است چيزي
دانشگاه به پسرشان كه دارند اميد گزيدند اقامت آلمان در و گريختند شاه حاكميت تحت ايران
.آورد خواهد فراهم او براي را امكان اين احتمالا ساشا مدرسه شرايط و يابد راه
قبل سال پنج اميلي خانواده و است ترك ميهمان كارگران خانوادههاي از يكي فرزند سركان
با و پست مشاغلي خانواده دو هر سرپرستان و شدند پناهنده آلمان به و گريختند يوگسلاوي از
به آن درهاي و است حرفهاي فني ، آموزشهاي مختص دو اين مدرسه.دارند پايين درآمد سطح
سركان.دانست عبث بايد را آينده به دو اين اميد رهگذر اين از و است بسته دانشگاه سوي
كنار در نشستن با او "شوم كار به مشغول است آرايشگر كه عمويم مغازه در شايد":ميگويد
دههها براي آلمان.است گرفته فرا حدودي تا را آلماني كلاس ، در ديگر ترك دانشآموز يك
ميانه عالي ، سطح سه در كشور اين مدارس واقع در اما است كرده مباهات خود آموزشي سيستم به
كرده خلق را گوتهها و اينشتينها يكسو در سيستم اين.است شده تقسيمبندي حرفهآموزي و
تحقيق يك اما.است داده آموزش را صنعتگران و تجار كارآمدترين و متبحرترين دگرسو در و
مديريت نحوه و آموزش سيستم مورد در جدي مباحثات گرفتن در شد انجام اخيرا كه جهاني
در جمعيت نيازهاي به پاسخگويي به قادر سيستم اين اينكه":داشت پي در را كشور اين مدارس
آن در و ميشود تلقي خود نوع در اولين كه تحقيق اين در ".نه يا هست آلمان تغيير حال
يكديگر با علوم و رياضي مطلب ، درك خواندن ، در جهان سراسر دانشآموزان پايه مهارتهاي
توسط كه تحقيق اين.گرفت قرار پنجم و بيست مكان در كشور بين 32 در آلمان شد مقايسه
و اقتصادي همكاريهاي موسسه كه پروژهاي ضمن در و دانشآموزان ارزيابي بينالمللي صندوق
پيشينه بررسي مورد كشورهاي از يك هيچ در ميدهد نشان شد انجام بود داده سفارش توسعه
به تكميلي تحصيلات پيگيري در را آنان توفيق ميزان دانشآموزان اجتماعي و قومي نژادي ،
كردن جدا كه رسيد استنتاج اين به تحقيق اين.نميدهد قرار تاثير تحت آلمان اندازه
اين اصلي علت آلمان در تحصيل مقدماتي مراحل در هم آن مهارتهايشان دليل به دانشآموزان
اينكه 20 دريافتن از آنان.كرد متحير و شوكزده را آلمانها تحقيق اين نتايج.است معضل
دانشآموزان چك جمهوري و مكزيك در تنها و هستند بيسواد تقريبا آلماني نوجوانان درصد
از درصد تنها 9.شدند شگفتزده مييابند ، دست تكميلي تحصيلات به آلمانها از كمتر
دانشآموزان توانمندي با مراتب به كه بودند پيچيده متون درك به قادر آلماني دانشآموزان
در نسبت اين و داشتند توانمندياي چنين دانشآموزان درصد كه 16 داشت فاصله بريتانيايي
.بود درصد دوازده حدود در متحده ايالات
بايد كه ميشوند دبيرستان راهي آلماني دانشآموزان سال دوازده تا يازده بين سنين در
تحصيلي آينده كه است آزمون همين و كنند شركت سنجش آزمون در دبيرستان در حضور از پيش
آنان روي به را دانشگاهها درهاي كه ميشوند دبيرستان راهي برخي.ميزند رقم را آنان
آنان كه ميدهند تحصيل ادامه ميشوند خوانده RealSchule كه مدارسي در سايرين.ميگشايد
كمتري خدادادي استعداد كه آناني و ميكند آماده تجاري اداري ، مشاغل در خدمت براي را
.مييابند راه حرفهاي و فني مدارس به دارند
مهارتهاي فراگيري شانس زودهنگام تقسيمبندي اين كه باورند اين بر آموزشي كارشناسان
.ميگيرد دانشآموزان از ضعيف و قوي مدارس در آنها جداسازي و تقسيمبندي از پيش را پايه
دارد اعتقاد است Essen دانشگاه در مهاجرت تبعات روي بر تحقيق حال در كه استراسبورگر گبي
نقصهاي و زباني مشكلات با كه است دانشآموزاني همه به ضربهاي زودهنگام تقسيمبندي اين
تحصيل روند چنانكه":ميكنند آغاز را تحصيل و ميگذارند مدرسه به قدم اجتماعي
دوره اين در ديد خواهيد دهيد قرار بررسي مورد را ششم و پنجم پايههاي در دانشآموزان
با آنها كردن همسنگ و آنان منفي پيشينههاي و ناتوانيها رفع براي كمي زمان
".دارد وجود ميكنند ، پيدا رشد بهتر اجتماعي شرايط با كه دانشآموزاني
آموزشي سطوح پايينترين در مهاجران
حدود.است متفاوت گويش دويست و مختلف فرهنگ متضمن 180 مهاجران جمعيت فرانكفورت در تنها
اين شهرداري در موجود آمار براساس اما هستند خارجيتبار فرانكفورت دانشآموزان درصد 35
درصد تنها 4/21 و ميكنند تحصيل حرفهاي و فني مدارس در دانشآموزان اين درصد شهر 5/53
.مشغولند تحصيل به عالي دبيرستانهاي در دانشآموزان از
خود در را مهاجران اكثر كه جايي است فرانكفورت مركزي منطقه مدارس جمله از سركان مدرسه
آلماني محصل ، بين 235 از دانشآموز تنها 47 استلولتز فردريش مدرسه در.است داده جاي
است ممكن كه هرچند هستند آلماني تابعيت فاقد مدرسه اين دانشآموزان درصد حدود 80.هستند
تركتبار ميهمان كارگران نوادگان و فرزندان كنار در.باشند شده متولد آلمان در
.مشغولند تحصيل به افغانستان و يوگسلاوي عراق ، پناهنده خانوادههاي از دانشآموزاني
يك از فراتر وظايفي مدرسه اين مدير ويلبيكر فليكس اوصاف اين با كه ندارد وجود شكي
يك بداند مدرسه اجرايي مسئول يك آنكه از بيش را خود او.دارد آموزشيار و هماهنگكننده
زيادي كارهاي بايد بپردازم آموزشيام وظايف به آنكه از قبل من":ميداند اجتماعي فعال
در اگر.آوريم وجود به انسجام و هماهنگي دانشآموزان بين ميكنيم سعي ما.دهم انجام
"گيرند؟ فرا را همزيستي بايد كجا نرسند تفاهم و انسجام به دانشآموزان اينجا
اوقات گاهي.ميرسند مدرسه اين به دنيا نقاط اقصي از معمولا مدرسه اين دانشآموزان
و دارند بيثباتي خانوادگي وضعيت.ميكنند مراجعه نام ثبت براي تنهايي به و راسا آنها
همچنين مدرسه اين.نميگيرند فرا را نوشتن و خواندن درستي به هيچگاه معمولا
.ميپذيرد داشتهاند ، ضعيفي كاركرد كه را مياني مدارس از اخراجي دانشآموزان
و آلمان آموزشي سيستم ضعف علت هامبورگ دانشگاه محققان از نيومن اورسلا نظر نقطه از
حاضر كشور اين كه است اين است مواجه آن با مهاجران آموزش زمينه در كشور اين كه مشكلاتي
مهاجرت با آلمان برخورد مورد اولينكند قبول است مهاجرپذير كشوري كه را حقيقت اين نيست
تركيه ، از مهاجر كارگران موج اولين كه پيوست وقوع به جهاني دوم جنگ از پس و دهه 50 در
آنان براي كه را مرداني آلمانها دههها براي.كرد تجربه را يونان و ايتاليا پرتغال ،
تلقي موقت مهاجران كردند بازسازي را آلمان اقتصادي زيرساختهاي و كارخانهها پلها ،
كشور اين كه بود اواخر همين اما بازگردند خود اوليه سرزمين به عاقبت بايد كه كردند
اولين و كند تسهيل را خود تابعيتي قوانين سياسي كشمكش دهه پنج دنبال به گرفت تصميم
جامعه در مهاجران شدن حل براي تسهيلاتي آن در كه رساند تصويب به را خود مهاجرت لايحه
.است شده گرفته نظر در آلماني
ارزيابي بينالملل صندوق اخير تحقيق براي كه مثبتي اثر حداقل كارشناسان اعتقاد به
اكنون شده موجب كه بوده آلماني سياستگذاران بر آن تاثير شد قايل ميتوان دانشآموزان
آنكه مهمتر نكته.كنند مبذول آنها فرزندان آموزش نحوه و مهاجران وضعيت به جديتري توجه
.شد خواهد تكرار سال 2003 در و ديگر باري تحقيق اين
مانيتور ساينس كريستين:منبع
2_ نامدار خانوادههاي
روچيلد
قاسمي سهيلا:ترجمه
به كه قديمياي بسيار اثاثيههاي از يكي دسامبر ، ماه در توانست آگت همكاران از يكي
تحرير ميز اين.برساند فروش به فرانك ميليون مبلغ 9/7 به را داشت تعلق روچيلد كلكسيون
صدهزار اين از پيش داشت تعلق شانزدهم لويي دوران به و بود خورده دوفور مهر رويش كه
.بود شده قيمتگذاري فرانك
رنگي سبز چشمهاي كه سياهش و سفيد حنايي ، ببري گربه پروئز ، به دوروچيلد فيليپين بارون
پيدا تاكستان در را گربه اين پيش سال شش ما":ميگويد بعد و ميدهد ماهي كمي دارد ،
اين ".نداشت را آن خوردن توان داديم ، شير او به وقتي.ميلنگيد پايش موقع آن.كرديم
تاكستان بزرگترين روچيلد ، _ موتون مالك توانسته روچيلدها ساير ميان در كه خوشبخت بارون
خرچنگ شام ما.داشت حق ديشب غذاي تهمانده مورد در پروئز":ميدهد ادامه شود ، بوردو شهر
هم آن مانده ته از نتوانست حتي كه دارد دوست را غذا اين آنقدر پروئز و داشتيم دريايي
".بگذرد
قصر در آنها با و شود خانواده اين وارد توانسته كه است شانسي خوش گربه واقعا پروئز
خانه ، خانم دنبال به حالا ميزد ، پرسه ناودانها روي سابقا كه گربه اين.كند زندگي
پاريس ، :است او زيرپاهاي بزرگي دنياي چه و ميكند سفر دنيا دور به فيليپين ، بارون
...اكس نيويورك ،
امپراتوريها ، بزرگان ، زندگي تاريخ با نامشان كه بزرگي خانوادههاي زندگي حال هر به
نامشان كه كساني بله ، بزرگ؟ خانوادههاي.است چنين اين آميخته ، در جنگها و انقلابها
براي تاريخي بناهاي و آرامگاهها نيز مرگشان از پس و شده نوشته تاريخي بزرگ كتابهاي در
هاركور ، نوآي ، هوتينگه ، كاستلان ، وگلي ، دوبر بريساك ، :مثل.ميشود ساخته يادبودشان
...ويل ديويد ميشلن ، پژل ، وندن ، شفوكو ، لارو لورسالوس ، دريفوس ، لوئي دوكاستري ،
فصل در (انگليسي روچيلدهاي نسل از) فيليپ دختر ساله ، روچيلد 68 دو فيليپين خانم
در خستگيناپذير مسافر اين.ميكند اقامت پوياك نزديكي در روچيلد _ موتون در تابستان
نوههايش با هم كمي مدت اين در ميتواند و ميماند قصر اين در هفته سه حدود ژوئيه ، ماه
داشتن دست در با ميخواهد و است مقام و شهرت كسب دنبال به تنها بارون اين آيا.باشد
شود؟ جهان فرد ثروتمندترين سمبل است خارج همگان تصور از كه ثروتي
به او":كرد خواهند تشبيه روچيلد به را آن صاحب زياد ، ثروت دادن نشان براي صورت اين در
و كند دفاع اعتبارش از كه دارد دوست خانم اين است ، درست بله ".است روچيلد ثروتمندي
در ضيافتي به پيش سال چند":ميگويد اودارد نگه اوج در و جاودانه همچنان را نامش
در كه مرا نام بود نشسته كنارم درست كه چين وزراي از يكي.بودم شده دعوت پاريس شهرداري
_ موتون وجود از او مسلما ".بود نشنيده اصلا است ، مشهور بسيار آمريكا و اروپا سراسر
.است بوده بيخبر نيز ميكنند ديدن آنجا از توريست هزار سال 20 هر كه روچيلد
..باشد شده سپري ثروت آوردن دست به براي مسابقه و همچشمي و چشم دوران كه ميرسد نظر به
ادامه در فيليپين بارون اما.ميرسيد نظر به چنين روچيلد خانواده مورد در لااقل يا.
به رسيدن در پول كه كردهام تجربه من اما نميآورد ، خوشبختي پول ميگويندكه":ميگويد
كردن حفظ ميدانيد ، .است خندهدار واقعا ضربالمثل اين.دارد مهمي بسيار نقش خوشبختي
هدف زيادي حد تا ما چون است ، نياز زيادي الزامات كار ، اين براي.نيست راحت هميشه پول ،
چون هم ما.ميكنند كمك تقاضاي و ميآيند ما نزد زيادي افراد.هستيم سودجو افراد
هوشيارانه شخصا من اما.بگوييم آنها به نميتوانيم هستيم احساس با و سخاوتمند معمولا
پول ساندويچ يك خريد براي حتي كسي وقتي نميدانم درست.ميكنم برخورد مسائل اينگونه با
اما.نكردهام تجربه را چيزي چنين هرگز خودم چون باشد ، داشته ميتواند احساسي چه ندارد
تغيير بسيار ميكردم زندگي نداشتند پولي هيچ كه افرادي كنار در كمدين عنوان به كه زماني
كهقدر بدهم ياد هم فرزندانم به كه شد باعث و داد نشان من به را پول ارزش كار اين.كردم
".برآمدم عهدهاش از ممكن شكل بهترين به كه باشد كاري تنها اين شايد.بدانند را پول
.است نكرده رشد عادي شرايط در روچيلد بارون كه است دليل اين به فكر طرز اين احتمالا
به جنگ جريان در مادرش بود ، ساله ده كه زماني.نداشت آرامي كودكي دوران وجه هيچ به او
و آزاديطلب فردي هم پدرش.درگذشت همانجا در سال 1945 در و شد تبعيد راونسبروك اردوگاه
واقع پانسيون يك در را كودكياش دوران از سال دو فيليپين.بود مدار خويشتن حال عين در
آرزوي در سرشناس خانواده يك جوان دختر.شد تئاتر شيفته زود خيلي و كرد سپري انگلستان در
او.شود پاريس دراماتيك هنرهاي كنسرواتور وارد شده طور هر ميخواست و ميسوخت شدن كمدين
قبول نهايت در و كردم شركت ورودي امتحانات در بار سه":ميكند تعريف چنين را گذشتهاش
قضاوت من مورد در زياد جديت با مسئولين كه بود اين شدنم ديرپذيرفته دليل شايد.شدم
افراد جاي نبايد من.بگيرم قبولي مجوز بتوانم تا ميشدم اول نفر بايد من.ميكردند
پاسكال فيليپين مستعار نام با بارون ".ميگرفتم داشتند ، كار به مبرم نياز كه را ديگري
پرطرفدارترين از يكي او.ميكرد اقامت فرانسز _ كمدي پانسيون در و ميرفت صحنه روي
كه بودند "ومو هارول" نمايشنامه ستارههاي رنو مادلين و او.بود دهه 70 هنرپيشههاي
.ميشد اجرا صحنه روي تمام سال شش و آورد دست به بيسابقه موفقيتي
موتون املاك او مرگ از پس ماه يك تا.كرد تغيير چيز همه فيليپ پدرش مرگ با سال 1988 در
خودش براي پدرم":ميكند تعريف ناراحتي با فيليپين.بود تهديد معرض در شدت به روچيلد -
دوستان از يكي "ماند خواهد زنده هميشه كه ميكرد فكر گويي.بود نكرده تعيين جانشيني هيچ
را ما همه فيليپين":ميگويد است كرده زيادي كمكهاي او به مورد همين در كه بارون نزديك
اين نميشد موفق هرگز ما كمك بدون كه ميگويد او.كنيم كمكش كه خواست و كرد جمع هم دور
".بودند ثروت اين شيفته همه.آورد دست به را املاك
آمريكايي5 قضاوت
متحده ايالات در كيفري دادگاه
.كنيم برقرار موازنهاي نظم و آزادي ميان كه هستيم تلاش در سخت ما دموكراسي ، يك در
ممكن اما كند القا امنتري و خرسندي احساس ما به است ممكن جرم ، كنترل مقياسهاي تحميل
رقابتي دموكراسي ارزشهاي اين حفظ براي تلاش.اندازد خطر به را ما مدني آزاديهاي است
كنترل مدل ارزشهاي بين انجام ، حال در چالش ايناست دائمي منازعهاي تعادل ، حالت يك در
جهان در كه [عدالت سيستم] "قضايي سيستم" يك درون در تشريفات ، رعايت روند ارزشهاي و جرم
.ميدهد رخ است بينظير
شهروندي مشاركت
در مختلفي و مهم نقشهاي و هستند جزايي دادگاه شده فراموش رقيب يك غالبا شهروندان ،
[عدالت سيستم] قضايي سيستم كاركرد در آنها نقش و درگيري و ميكنند بازي آمريكا دادگاه
.است حياتي دموكراتيك ، جامعه يك در
منتخب60 نمايندگان لابي1"
نمايندگان.ميگذارند تاثير جنايي دادگاه سياست بر "ذينفع گروههاي" طريق از شهروندان
آنها كه گروهي دلخواه و علاقه مورد قانون تصويب براي ،"قانونگذاران" با ذينفع گروههاي
و محققان از پالومبو ، دنيس و هالت ميشل.ميكنند لابي دارند ، عهده به را نمايندگيشان
در قدرتمند ، و بزرگ ذينفع2 گروههاي از بسياري كه دريافتند جزايي ، دادگاه دانشمندان
اتحاديه" ،"آمريكا وكلاي كانون".ميكنند درگير را خود فدرال سطح در قانونگذار از حمايت
مهمترين "آمريكا بازرگاني اتاق" همچون بازرگاني گروههاي ،"آمريكا مدني آزاديهاي
(NRA) "سلاح ملي اتحاديه" مانند "موضوعه تك" گروههاي بعضي.دارند سطح اين در را تاثير
خاطرنشان پالومبو و هالت.ميكنند اعمال را مشخصي موضوعات روي بر سياسي تاثيرات نيز
هيات تاثيرگذار اعضاي وسيله به كيفري دادگاه سياست ايالتي ، سطح در كه ميسازند
ايجاد كيفري دادگاه حرفهاي نمايندگان و كيفري دادگاه شعبات مديران ايالتي ، قانونگذاري
سطح در و موثرند دادگاه سياست در...و آمريكايي وكلاي كانون ايالتي سطح در] ميشود
سياستها تعيين در تاثير بيشترين داراي كه ذينفع گروههاي [قانونگذاري مجلس اعضاي فدرال
.دادستان و پليس نماينده از عبارتند هستند
قضايي سياستگذاري بر تاثير
ديوانعالي و استيناف دادگاههاي روي بر بيشتر نژادي ، اقليت شهروندان و فقير مردمان
بايگانيها ، طريق از محروم گروههاي نمايندگان.مقننه قوه روي بر تا دارند تاثير آمريكا
تصميمات بر [رسانده وكيل آگاهي به را پرونده خلاصه] پروندهها خلاصه ضبط و جمعآوري
ديگران به را حقايق يا فعلي حقوقي مباحث پروندهها ، خلاصه اين.ميگذارند تاثير دادگاه
.ميدهد ارائه
عمومي آگاهي افزايش
دادگاه بحث مورد موضوعات درباره را انتخابي ماموران نقش و عمومي آگاهي ذينفع ، گروههاي
سازمان ، آناست (NOW) يا "زنان ملي سازمان" همان بارز ، مثال يك.ميدهند افزايش جزايي
اين آوردن دست به در و است كرده آگاه بدبخت و شده تحقير زنان وضعيت درباره را مردم
كنند ، تلقي جرم يك خانوادگي موضوع يك جاي به را زنان عليه خانگي خشونت كه سياست تغيير
.شد موفق
منصفه هيات وظيفه اجراي
[جامعه عادي افراد از] غيرحقوقدان منصفه هيات يك حضور به شدت به آمريكا جزايي دادگاه
به قدرت از سوءاستفاده مقابل در مهمي حمايتهاي منصفه هياتهاي.است ملتزم و پايبند
ارزشهاي".ميكند ايجاد قدرتمند نهادهاي ديگر و قضات قانونگذاري ، نهادهاي وسيله
عقل ميدهد ، دخالت جنايي موارد در تصميمگيري براي وسيعي طور به را "اجتماعي پايهاي
براي را فرصتهايي و ميكند تزريق جزايي دادگاه تصميمگيري به را [عامه خرد] سليم
بياموزند30 چيزهايي دادگاه روند و قانون درباره كه ميسازد فراهم شهروندان
كيفري پروندههاي در دادن شهادت و جرمها گزارش
همه تقريبا.است لازم كاملا مجرمان تعقيب و دستگيري براي شهروندان همكاري
صرفا كه دارند [حقوقي دانش بدون عادي افراد از شاهدي] عامي شاهدي ،"جزايي رسيدگيهاي"
كيفري پرونده به كه است خصوصي و شخصي اطلاعات داشتن قرباني يا است تماشاچي شهروند يك
.ميشود مربوط
ميانجيگري4 هياتهاي هدايت و كردن داير
هياتها ، اين.كردهاند ايجاد ترميم و جبران هياتهاي آمريكا ، اجتماعات از بسياري
.ميكنند حل غيرمنازعهاي وساطت طريق از را آن و كرده حذف جنايي دادگاههاي از را پرونده
كه سنگيني هزينههاي از جلوگيري] پول در صرفهجويي براي [ميانجيگري نهاد] آنها
دهند اجازه قربانيان به اينكه براي نيز و ميشوند طراحي [دارند بر در قضايي رسيدگيهاي
آغوش به دوباره متهمان كه كنند كمك همچنين و جويند شركت دادگاه در رسيدگي روند در كه
.بازگردند جامعه
:پينوشت
ايران ، در شده تاكيده قضاوت كردن مرحلهاي دو بر نيز اسلامي فقه در اينكه به توجه با _1
ميشود موجب سازش و صلح محاكم داوري احياي خصوص در توسعه سوم برنامه قانون ماده 189
فصل و حل اختلاف حل شوراهاي طريق از دادگاه به ارجاع از پيش اختلافات و دعاوي از بسياري
.بكاهد را قضايي پروندههاي بار استتا انصاف خانههاي احياي درواقع طرح اين.شوند
گروه مفهوم اينجا در و است ذينفع گروههاي معني به اصطلاح در interest group_2
.دارد هم را ذينفوذ
اسامي از فهرستي تصادفي صورت به كه است اين منصفه هيات اعضاي انتخاب روش آمريكا در_3
هيات عضو عنوان به معيني زمان در كه ميدهند اطلاع آنان به و كرده تهيه را شهروندان
هيات عضو بالقوه آمريكايي شهروندان تمام بنابراين.يابند حضور دادگاه در منصفه
موضع و سابقه اطلاع ، داراي قبل از شهروندي كه باشد داشته وجود دليلي اگر.منصفهاند
گذاشته كنار منصفه هيات از داشته ، (شاكي يا متهم با مخالفت يا موافقت در) جانبدارانه
وجدان راي پيشداوري ، و جانبداري احساس هرگونه بدون و خاليالذهن بايد افراد زيرا ميشود
نه؟ يا ميداند مجرمانه را فعل اين جامعه آيا آنها نظر از بگويند و كنند بيان را عمومي
ميگويد نويسنده كه است گزينش نحوه همين دليل به ميشناسد؟ مجرمانه چقدر را آن يا و
فراهم شهروندان براي دادگاه و قانون درباره چيزهايي يادگيري براي فرصتهايي منصفه هيات
.(م) ميكند
محلي و ايالتي فدرال ، حكومت ساختار درباره _4
|