و اوليا انجمن از مدارس مديران آيا
دارند؟ واهمه مربيان
آموزشي اهداف و مدارس مديران
به محدود كتابخواني توسعه :علوم وزير
نميشود توزيع توليدو
خوارزمي جشنواره برگزيده دانشآموزان
شدند معرفي
و اوليا انجمن از مدارس مديران آيا
دارند؟ واهمه مربيان
كشور سراسر مدارس در مربيان و اوليا انجمنهاي تشكيل مناسبت به
و اوليا انجمن انتخابات پديده با فرزندانتان والدين عنوان به تاكنون شما آيا:اشاره
كه اوليا از دسته آن داريد ، آشنايي موضوع اين با چقدر شدهايد؟ مواجه مدارس در مربيان
را مثبتي كاركردهاي چه يابند ، دست انجمنها اين به مستقيم انتخابات طريق از توانستهاند
باور براين مدارس مديران از هستند؟برخي آن انجام درصدد يا دادهاند انجام مدرسه در
سويي از اما تاثيرگذارد ، آنان سنتي مديريت بر ميتواند مدارس ، در مردم مشاركت كه هستند
براي امكانات ايجاد براي اوليا نفوذ از تا هستند آن پي در مدارس اغلب آگاه مديران ديگر
.بهرهجويند مدرسه
خود براي هركدام ولي باشند ، داشته هم با زيادي تفاوتهاي دوم ، و اول نگره شايد
مربيان و اوليا انجمن اعضاي جزو اينك هم كه شما.دارند دنبال به منفي و مثبت كاركردهاي
كاركرد زمينه در "شهري مهدي"هستيد؟ مواجه مدرسه در مديريتي نوع چه با هستيد ، مدارس
.ميخوانيم هم با را آن كه است كرده تهيه را مطلبي مدارس مربيان و اوليا انجمن
بر بالغ كه مدرسه اولياي مجموع از.نبود انداختن سوزن جاي دخترانه ، مدرسه حياط در
اعضاي انتخاب براي مهر پاياني روزهاي آخرين در مرد و زن نفر قريب 750 بودند ، نفر 1040
را انتخابات اين مراسم شركتكنندگان درصد حدود 90.بودند شده جمع مربيان و اوليا انجمن
.ميدادند تشكيل زنان
سپس داد ، ارائه گذشته سال فعاليتهاي ازوضعيت كوتاه گزارشي مربيان ، و اوليا انجمن رئيس
آن در جلسه فضاي.گرفت عهده به را سخن كلام است ، مقتدري و جاافتاده خانم كه مدرسه مدير
به مدرسه ، حاضر مدير سخنراني پايان از پس كسي كمتر كه بود سنگين آنچنان پاييزي روز
دانشآموزان والدين از بار چند برنامه مجري كه گونهاي به.شد آتي انجمن كانديداتوري
در عضويت نامزد را خود و شوند پيشقدم آموزشي و تربيتي اهداف پيشبرد براي كه كرد درخواست
.كنند انجمن
براي مدرسه در حاضر مرد نفر ميان 40 از را گام اولين و زدم دريا به را دل بالاخره
يك در را نامزدها از هريك مجري ، .برداشتم مربيان و اوليا انجمن انتخابات در نامزدي
توانمنديهاي طرح و مرد و زن نفر نامزدي 20 از پس حاضر جمعيتميكرد معرفي دقيقه
كاملا هواريختند صندوقها به را خود آراي آنان ، فرهنگي و اقتصادي تربيتي ، و آموزشي
سايرين ، مثل هم من.شد شروع نامزدها همياري با آرا ارزيابي بار مشقت كار.بود شده تاريك
زير از گداري گاه.نوشتم رنگ سبز تخته روي را ماخوذه آراي و گرفتم دست به پاككن و گچ
از برخي راي گاهي بيشتر ، آراي به دستيابي براي وي دوختم ، چشم كانديداها از يكي به چشم
خود ، آراي افزودن براي نيز شگفتانگيز لحظاتي در و كند قرائت ميكرد فراموش را افراد
.ميگرفت كار به را آبيرنگي خودكار
و دخترانه مدرسه براين حاكم دموكراسي از محافظت براي اشاره و ايما زبان با بالاخره
او كارهاي نظارت به را انتخاباتي نامزدهاي از ديگر يكي شايستهسالاري ، فضاي ايجاد
را صندوقها به شده ريخته آراي تقريبا كلاسها ، در حاضر افراد از هركدام.فراخواندم
جزو فرهنگيام ، دوستان از يكي همراه به آراء ، جمعبندي از پس.بودند كرده شماري باز
كه 2 اين از كنجكاوي همان با مدرسه مدير.بوديم شده مدرسه مربيان و اوليا انجمن اعضاي
توجه با البتهبود آنان شناسايي پي در بودند ، شده افزوده مجموعه به جديد عضو نفر الي 3
و آموزشي تجربيات از استفاده با نوعي به داشتم علاقه مدارس ، در دختران آموزش اهميت به
اولين اينكه تا گذشت روزها.كنم ارائه ادارهمدرسه براي را مناسبي راهكارهاي تربيتي ،
.رسيد دستم به مدرسه مربيان و اولياء انجمن به دعوت برگه
* **
اولين عليالبدل ، و اصلي اعضاي تمامي از دعوت با مدرسه ، مدير انجمن اين راه درآغاز
با انجمن منتخب اعضاي بود قرار ابتدا.بود برداشته را مردمي تشكل اين شكلگيري براي گام
صحبتهاي با ولي كنند ، انتخاب را مربيان و اوليا انجمن رئيس نايب و رئيس مخفي ، آراي
تبعات و مدرسه چك مشكلات از جلوگيري براي ميبايست كه كردند بسنده نكته اين به مدير
راي ، بالاترين آورنده كه مساله اين به ، حتي كنند بسنده قبلي رئيس همان به مالي ،
در كه آنچه برخلاف.نكردند توجهي نيز شود ، انتخاب انجمن رئيس عنوان به ميتواند
.شود انتخاب جلسه منشي يك صرفا ميبايست بود ، شده مطرح مربيان و اولياء انجمن آئيننامه
مدير گفته به كه كرد عنوان سالاري ، مردم موضوع به توجه بدون جلسه در حاضران از يكي
حاضران سكوت ميان در موضوع اين البته و شود انجمن رئيس قبلي ، رئيس همان است مدرسه ، بهتر
.شد هم تصويب
يك ولي نه؟ يا دارند حضور انتخابات اين تمامي در پرورش و آموزش مسئولان آيا نميدانم
براي مربيان و اوليا انجمن اعضاي تحرك دارد امكان كه اين آن و شد روشن برايم نكته
از برخي مدارس ، دانشآموزي شوراي انتخابات در كه همانطور.باشد خطرناك مدرسه مديران
اقتدار افتادن مخاطره به خاطر به نيز مدارس مديران از برخي بودند ، كرده مقاومت مديران
.نميكنند استقبال آنچنان پويا انجمنهاي اين از خود ، مديريت سنتي
وضعيت بر حاكم مديريتي نگاه برخلاف گرفتيم تصميم انجمن ، همكاران و بنده حال ، اين با
اعضاي اغلب.شويم قائل آئيننامه طبق خاصي نقش آن ، براي مربيان ، و اوليا انجمن
خود بچههاي تحصيلي رانت براي آمده پيش فضاي از ميكنند سعي مربيان و اوليا انجمنهاي
تهران مياني مناطق از يكي در دخترم ابتدايي مدرسه در قبلا را مساله اين.بگيرند بهره
مدرسه مديريت چون نكشيد ، سال به مدرسه همان انجمن در بنده عضويت حال اين با بودم ، شاهد
در بنده انتقادهاي با وقتي و ميداد اهميت ديگري چيز هر از ، بيش مدرسه ظاهرسازي به
.كرد تغيير رفتارش شد ، مواجه مدرسه آموزشي وضعيت زمينه
انتخاب مدارس مربيان و اوليا انجمنهاي تمامي كه شرايطي در صحبتها اين گفتن البته
انجمن مركزي سازمان ادارهكنندگان كه ميرود انتظار ولي بيثمرباشد ، شايد شدهاند ،
اين به بيشتري مسئوليت احساس با ملكي دكتر آن جديد رئيس بهويژه مربيان و اوليا
.كنند نظارت مجموعهها
و انضباطكاري خاطر به را مربيان و اوليا انجمن امضاي دفترچه دارند دوست مديران اغلب
انجمن اعضاي بيشتر شد؟ خواهد چه نتيجه ولي برسانند ، افراد امضاي به ظاهري جلسات صورت
اين در اطلاعاتي كه هم آنهايي هستند ، غافل مدرسه در مشاركت وضعيت از مربيان و اوليا
.دارند واهمه مدرسه مدير با درگيرشدن عواقب از دارند ، خصوص
مديران كه داد نشان مذكور دخترانه مدرسه مربيان و اوليا انجمن در دروني انتخابات تجربه
انجمن اعضاي ميپندارندبه خود كه را آنچه دارند دوست مردمسالاري ، ژست گرفتن عين در
.كنند تحميل
مدير.شد برداشته مدرسه مديريت سنتي نگاههاي با مخالفت براي گام اولين حال اين با
كند ، برگزار جلسه روز هر 15 ميبايست مربيان و اوليا انجمن كه موجود روش برخلاف مدرسه
هم را مجوز اين البته و كند محدود ماهانه جلسه به 7 را انجمن جلسات موضوع داشت دوست
بنده ولي دارد ، صحت چقدر مساله اين نميدانم.بودند داده او به مربوطه مسئولان ظاهرا
مقررات و قوانين برخلاف پرورش و آموزش مسئولان اغلب كه چرا هستم ، موافق نگاه اين با هم
با ميپندارند كه چرا ندارند ، مباحثي چنين طرح به تمايلي آنچنان آموزشي ، نظام در موجود
.شود گسيخته هم از آموزشي كارهاي شيرازه نوعي به كارها ، شايد اين
نظارت آغازين مرحله در مدارس در مربيان و اوليا انجمن انتخابات نحوه بر ميرود انتظار
انجمن جلسات برگزاري طول در پرورش و آموزش مسئولان ، برآن علاوه گيرد ، صورت بيشتري
مديريت سويه يك نگاههاي ايجاد از مانع تا باشند داشته مشاركت نوعي به مربيان و اوليا
و وظايف شرح از مدارس مربيان و اوليا انجمن اعضاي اطلاع عدم هرحال بهشوند مدارس
اعضاي آگاهي.باشد داشته دنبال به منفي پيامدهاي ميتواند تربيتي -آموزشي كاركردهاي
بخشي اثر مردمي ، ميتواند انجمنهاي اين وظايف شرح از مدارس مربيان و اوليا انجمنهاي
مدارس مربيان و اولياء انجمن آييننامه از بخش اين هم با لذا.باشد داشته پي در مثبتي
:ميخوانيم را
وظايف شرح
و تربيتي همسويي و هماهنگي تقويت و اوليا آموزشي و عاطفي فرهنگي ، فكري ، مشاركت تامين -1
.مدرسه و خانه آموزشي
.دانشآموزان اولياي عمومي جلسات تشكيل و برنامهريزي -2
.خانواده آموزش جلسات تشكيل جهت تصميمگيري و برنامهريزي -3
.برنامه فوق كلاسهاي برگزاري در معلمان شوراي با مشاركت و همكاري -4
.هنرستانها در هنرجويان كارآموزي برنامههاي اجراي در مشاركت -5
اردوهاي از برگزاري پرورشي ، فعاليتهاي اجراي در مدرسه مدير با مشاركت و همكاري -6
.فرهنگي و آموزشي علمي ، مراكز از بازديد و دانشآموزان
اعضاي و دانشآموزان و اوليا كاركنان ، از قدرداني چگونگي درباره مشاركت و همكاري -7
.مربوط مقررات و ضوابط رعايت با مدرسه شوراهاي
و مربوط فعاليتهاي كيفيت ارتقاي به كمك و مشاركت جهت دانشآموزان اولياي همكاري جلب -8
.مدرسه مدير به لازم پيشنهادهاي ارائه
موسسات و خير افراد حرف ، صاحبان دانشآموزان ، اولياي مشاركت جلب براي همكاري و تلاش -9
.مدرسه امور اداره بهبود و نياز مورد امكانات تامين در خيريه
.مربوط مقررات و قوانين رعايت با مردمي كمكهاي اخذ برچگونگي نظارت -10
در معلمان شوراي نماينده و انجمن رئيس مدرسه ، مدير عضويت با مدرسه مالي شوراي تشكيل -11
.انجمن جلسه اولين
سرانه برنامه ، فوق خدمات مردمي ، كمكهاي از حاصل وجوه هزينه نحوه بر نظارت -12
هزينه موارد مطابقت و مالي شوراي طريق از پرورش و آموزش شوراهاي كمكهاي و دانشآموزان
.مدرسه شوراي مصوب برنامههاي با
.دانشآموزان آمد و رفت سرويس به نسبت تصميم اتخاذ و بررسي -13
.مدرسه شوراي در شركت براي نماينده انتخاب -14
مدرسه انجمن عهده به مربيان و اوليا مركزي انجمن بخشنامههاي براساس كه اموري انجام -15
.ميگردد محول
و اوليا مركزي انجمن آييننامه برابر كه كمجمعيتي مدارس و بزرگسالان مدارس در -تبصره 1
.ميشود واگذار مدرسه مدير به انجمن وظايف نميباشد ، انجمن تشكيل امكان مربيان ،
(متوسطه و تحصيلي راهنمايي ابتدايي ، ) مجتمع صورت به كه مدارسي و ضميمه مدارس -تبصره 2
به را مربيان و اوليا انجمن مدير ، تمايل صورت در ميتوانند ميشوند اداره مدير يك توسط
.دهند تشكيل مشترك صورت
كاركرد عين در ميتوان چگونه مدارس ، مربيان و اوليا انجمنهاي وظايف گستردگي به توجه با
انجمن ، ماهانه جلسات برگزاري ديگر عبارت به.برآمد آن پانزدهگانه وظايف عهده از مثبت ،
.نميگشايد كارها از گرهي هم آنچنان بلكه نيست ، مفيد تنها نه
مشاركتهاي نوع براين كافي نظارت ضمن پرورش و آموزش مسئولان ميشود پيشنهاد بنابراين
روشهاي به تنها ديگر ، سويي از و كنند برگزار تخصصي همايشهاي نيز سال طول در مردمي ،
والدين تمامي هرحال به.نكنند بسنده انجمنها اين از ماهانه گزارش تنظيم بوروكراسي
بار از بخشي ميتوانند خود آموزشي و علمي تواناييهاي و تجربيات به توجه با دانشآموزان
غيرانتفاعي مدارس از برخي را مهم اين البته و شوند عهدهدار مدارس در را آموزشي سنگين
.دريافتهاند خوبي به
آموزشي اهداف و مدارس مديران
بر 130 بالغ جمعيتي با كه است مدارس مديران آن از مديران ، گروه بيشترين ما ، كشور در
امروزي جوامع شدن پيچيده باميدهد تشكيل را جامعه مديران گروه پرتعدادترين نفر ، هزار
-ياددهي نظامهاي در آموزشي ، هدفهاي و توسعهفناوري لحاظ از كه گستردهاي تغييرات و
.مينمايد ضروريتر آموزشي هدفهاي با مدارس مديران آشنايي لزوم آمده ، پديد جهان يادگيري
مدارس مديران ميشناسند؟آيا را خود غايي و وعملياتي كاري هدفهاي مدارس مديران آيا
يك دارند اعتقاد تربيت و تعليم علماي و كارشناسان هستند؟ چيزي چه دنبال به ميدانند
:كند تلاش زير هشتگانه اهداف به نيل در بايد موفق ، مدرسه مدير
در فردي زندگي اداره و هدايت منظور به لازم تواناييهاي كسب براي خودرهبري رشد -1
;اجتماعي مسيرحيات
و عظمت و هستي جهان گوناگون ابعاد و مسايل و مختلف علوم با آشنايي جهت در شناختي رشد -2
;آن دامنه
;استعدادها بروز و افراد تواناييهاي از صحيح و مثبت بار ايجاد و شخصيت رشد -3
;زندگي طول در خودآموزي و خوداتكايي مداوم ، يادگيري هاي زمينه ايجاد -4
حل و خيرخواهي خودگذشتگي ، از همدردي ، همدلي ، جامعه ، اصلاح و خدمت براي دانش كسب -5
;ديگران مشكلات
;اسلامي و معنوي و اخلاقي ارزشهاي رشد و تربيت -6
;فنآوري علوم ، تغييرات تغيير ، مساله به نسبت افراد آمادهسازي -7
.جهاني فرهنگ و مختلف فرهنگهاي با افراد ساختن آشنا -8
ميكنند؟ تلاش اهداف اين به نيل براي ما مدارس مديران ميكنيد فكر آيا
پورمقدم باستاني مهشيد
:منبع
بينالمللي علمي همكاريهاي دفتر:ناشر آموزش ، جهان در مديريت گفتارهاي مجموع
.پرورش و آموزش وزارت
به محدود كتابخواني توسعه :علوم وزير
نميشود توزيع توليدو
كفايت كتاب توزيع و توليد فقط كتابخواني ، و كتاب توسعه امر در:فرهنگي علمي گروه
كتابخواني و مطالعه ميزان افزايش و كتاب به علاقهمندان دسترسي بلكه نميكند
.دارد اهميت نسبت همان به هم
كتابداري پيشكسوتان جمع در سهشنبه روز فناوري و تحقيقات علوم ، وزير "معين مصطفي"
به هم مهم ، اين:افزود مطلب اين اعلام با تهران دانشگاه اميني علامه تالار در
لازم تجربه و دانش به هم و علمي و فرهنگي توسعه در مشخص برنامههاي و سياستها
.دارد نياز
و دين.دارد و داشته موضوعيت ما انديشه و باور در فينفسه كتاب:كرد تصريح وي
سبب "نوشتن و آموختن" و وحي پيام اولين ،"خواندن" ،"كتاب" آن معجزه كه آييني
.ميدهد قرار خود فرهنگ متن در را كتاب دين اين است ، انسان كرامت
كتاب جمعآوري محل فقط ايراني و اسلامي تمدن در كتابخانه علوم ، وزير گفته به
.بودهاست ادب و علم مبادله و روشنفكري دانش ، فرهنگ ، مركز بلكه نبوده ،
تجارب و انديشه كه كرد توصيف بشري تجارب و انديشهها تمركز محل را كتابخانه وي ،
.بماند باز دادوستد و تعامل از نميتواند
حضور ديروزبا دانشجويي سال كتاب دوره نهمين ديگريبرگزيدگان گزارش بر بنا
تربيت دانشگاه مطهري شهيد تالار در فرهنگي و علمي شخصيتهاي و دانشجويان از جمعي
.شدند معرفي مدرس
خوارزمي جشنواره برگزيده دانشآموزان
شدند معرفي
بخش خوارزمي جوان جشنواره چهارمين نهايي برگزيدگان اسامي:فرهنگي علمي گروه
.شد اعلام پرورش و آموزش به وابسته عالي آموزش مراكز و دانشآموزي
پس داوران ، هيات خوارزمي ، جوان جشنواره دانشآموزي بخش دبيرخانه از ما خبرنگار گزارش به
- مكانيك - كامپيوتر - الكترونيك و برق" تخصصي گروه در 9 استاني منتخب طرحهاي بررسي از
استماع و "هنر - انساني علوم - كشاورزي و پزشكي زيستي ، علوم - رياضي - شيمي - فيزيك
خوارزمي جوان جشنواره دبيرخانه به كه استاني منتخب طرح ميان 458 از برتر طرح دفاعيه 176
تعداد بود ، شده ارسال (پرورش و آموزش به وابسته عالي آموزش مراكز و دانشآموزي بخش)
طرح تعداد 22 نهايت در كه نمودند انتخاب كشوري كانديداي عنوان به را طرح 46
(پرورش و آموزش به وابسته عالي آموزش مراكز كارداني دوره) دانشجويي طرح و 4 دانشآموزي
.گرديدند انتخاب كشوري برگزيدگان عنوان به
كه شدند كشوري مقام كسب به موفق استان تعداد 13 كشور ، استان بين 29 از است گفتني
.دارند قرار جدول صدر در كشوري برگزيده بيشترين با تهران شهر و خراسان كرمان ، استانهاي
در عالي آموزش مراكز به ورود تسهيلات از استفاده ضمن كشور برگزيدگان است ، ذكر شايان
و آموزش وزارت همكاري با فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت توسط تاريخ 27/9/81 در كه مراسمي
از را خود جوايز و تقدير لوح و نمود خواهند شركت شد خواهد برگزار اجلاس سالن در پرورش
.كرد خواهند دريافت رئيسجمهور اول معاون مقام
:است زير شرح به امسال جشنواره برگزيده طرحهاي فهرست گزارش اين براساس
كيان محضرنيا ، هادي از گراف ، الگوريتمهاي جعفري ، مرتضي از چوب ، صنايع چندكاره دستگاه
فريبا از تجسمي ، هنرهاي در آناليز مهدياني ، كاوه و سيدي سيدامين اميني ، پويان ميرجلالي ،
دستگاه ساخت اردبيلي ، اميرنجفي و ميلانيفر امين از ابتكاري ، طرحهاي مجموعه عليپور ،
مجتبي و شمسزاده مجتبي شيباني ، رئوف آرش از فلورندار ، روغن و مولكول و الكتريكي قوس
نصرتي ، عينالله و جهانگيري محمدمهدي از خودرو ، براي كاربردي طرح مجموعه قاسمي ، حاجي
محاسبه آخوندي ، محمدمهدي از كيفدستي ، رمز - درب خودكار قفل - نابينايان كفش
شيبدار ، سطح از بالارونده ربات عابدي ، مجيد از شمارش ، و پاسكال خيام مربع دترمينانهاي
نرمافزار اولين همتي ، اميد و صالحيان حسين ترابي ، مهران ذوالفقاري ، محمدحسين از
سنگسري ، سمانه از نوشتهها ، از تصويرسازي بابادي ، مهرتاش از جاوا ، براي مولكولي مدلسازي
از ،(نابينايان استفاده جهت) جهتنما و قبله محمدي ، شاهين از چندپردازشي ، پيادهسازي
بانكهاي امنيتي سيستمهاي افزايش شكري ، مريم از زندگيست ، كه شعري آراني ، منصوري مصطفي
علي از ،(بار اندازهگيري براي طراحي) الكترواستاتيكي بارسنج صمدي ، مهدي از ايران ،
ميزان بر ابوجهل هندوانه اثر بررسي راسخ ، محمد و هاشمي سيدمحمد نجابت ، علياصغر خادمي ،
بوسيله پسته پسيل آفت با ميكروبي مبارزه مرسلپور ، مرضيه از صحرائي ، موشهاي خون قند
اسكن ايرانمنش ، مرتضي از سبقت ، آينه جهانگيري ، شروين و عدالتي صالح محمد از قارچ ،
اثر بررسي شجاعي ، علياصغر از راديو ، به واكمن مبدل كاست نيكوئي ، محمدعلي از مافوقصوت ،
از بيوپلاستيك ، توليد تابشفر ، حميده از باكتريها ، بر ايران زرشك گونه ضدميكروبي 3
بهمني ، امليلا از انتظار ، شعر مجموعه فرهور ، سعيده و درويزه فاطمه پارسا ، اكبري نيلوفر
و بررسي اسعدي ، رضا و اميراسلامي آبادي ، رحمت دشتي مهدي از ،(scaner d3) سهبعدي اسكنر
. ابوترابي جامي الهه و فهيميپور فرحناز از سنگمهريزي ، عروس اثرات كشف
|