دانشگاهي جديد پارادايم و شدن جهاني
بخش واپسين _يكم و بيست قرن در دانشگاهي آموزش مباني
ديدگان آموزش اشتغال و شغلي پيشرفت -2
غيرقابل واقعيت يك صورت به كشورها از فزايندهاي شمار در جهاني اقتصاد كه دنيايي در
عالي ، آموزش جمله از آموزش ، ارزيابي به ملي سطح در تصميمسازان است ، درآمده انكار
جهت تغيير اين ، بر علاوهكنند تنظيم را دولت عمومي مخارج اولويتهاي تا ميپردازند
قسمتهاي همه در "ه نيازمصرفكنند جهت در" فلسفه سوي به - دلهرهآور گاه و -معنيدار
اين عالي آموزش با موضوع رابطهاين.است ملاحظه قابل اجتماعي مشي خط
كيفيت نظر خصوصااز رشتهشان انتخاب درباره مجبورند فضايي چنين دانشجوياندر كه است
و ذاتي ارزش به نبايد امر اين حال هر در اما.كنند فكر عميقتر كار بازار با آن تناسب و
:كند وارد خللي عالي آموزش فينفسه
غالبا بينالمللي منبع يك هم و ملي منبع يك بهعنوان هم عالي آموزش زيرا -
كمك فرهنگي متنوعچند دنياي از آنها درك كه ميكند تربيت ديدهاي آموزش شهروندان
;ميكند ملتها ميان مفاهمه گفتوگوو به شاياني
و اجتماعي پيچيده ساختار با فضاهاي در كه است مهارتي و دانش پيشرفته منبع زيرا -
;است جديد و متفاوت ماست روي پيش كه اصلي سوال بنابراين ، .دارد اساسي اهميت اقتصادي
و فرهنگي و عقلي آموزش زمينه در را خود نقش كه دارند وجود نهادهايي كه نخستاين -
شغليشان مهارتهاي و اخلاقي ارزشهاي كه ايفاميكنند كساني علمي و فني تربيت
دو اين از يك كدامكند كمك يكم و بيست قرن برتردر اجتماعي نظم يك تحقق به ميتواند
است؟ بوده صريح يك كدام و ضمني گذشته در كاركرد
آموزش نهادهاي و نظامها گذراستو و ناپايدار پديدهاي فعلي كار بازار اينكه دوم -
از يك كدام.دارند آموزشهايشان با ارتباط در آيندهاشتغال مستقيميبه نگاه عالي
است؟ نداشته ضرورتي(غالبا يا)اصلا گذشته اينهادر
متحول دنياي در انساني منابع توسعه
قرار ملاحظه مورد كار بازار زمينههاي با ارتباط در همواره بايد انساني منابع موضوع
:است زير قرار به آن اصلي مسائل كه گيرد
حرفهخاص يك در كه افرادي يا چندگانهاند ، مهارتهاي داراي كه افرادي به نياز -
;باشند كار نيروي اعضاي ميتوانند و ديدهاند آموزش
;ريز مشاغل ظهور -
;ميشود منجر شغل ايجاد به كه جهتگيريهايي -
;كار ساعات شدن كوتاه -
.فرديوشغلي پيشرفت براي آموزش مدت طول روبهرشد اهميت -
توسعه حال در دركشورهاي.است بازار فلسفه از متاثر صنعتي جوامع در فوق جهتگيريهاي
روي بر هم مهمي تاثيرات اما است ، ملي اقتصادي رشد به ناظر ساختاري تغييرات بر تاكيد
تاثيرات وقتي.دارد جوش درون فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي توسعه زمينه در تحقيقات پيشرفت
انتخاب خصوصابا) است آشكار بداهت به اقتصادي رهيافت اين در اجتماعي واكنشهاي
جهاني اقتصاد واقعيت ،(ميدهند اجتماعي عامل و دولت به بيشتري نقش حاكميتهاييكه
ناظر همواره انساني منابع توسعه و يافت خواهد مشيادامه خط اين كه دارد اين از حكايت
را عميقي تحولات عالي آموزش خصوص در مذكور روندهاي.ماند خواهد باقي بيروني شرايط به
آن نقش ديرباز از سنتيو صورت به عالي آموزش كليدي ماموريتهاي از يكي.است برانگيخته
نيروي كيفيت ضريب بالاترين اگرجامعهاياز حتي زيرا است ، بوده كار دنياي به كمك در
گذشته ، درباشد بيگانه كار الزاماتدنياي از باشد ، نميتواند بهرهمند هم انساني
را فني و علمي تربيت و فرهنگي و عقلي آموزش مختلف رشتههاي به ورود بالا از برنامهريزي
پوشش را تخصصها انواع به ملي نياز بتوانند فارغالتحصيلان كه طوري به ميداد ، سازمان
بسيار ميتواند خاص رشته يك در دانشگاهي درجه يا ديپلم يك كه فعلي شرايط در اما.دهند
بايد جديدي سوالات باشد ، (كار بازار تقاضاي و نياز حد از بيش اغلب و) افتاده پا پيش
:شود داده پاسخ
كدامند؟ كار بازار سريع تغيير و رشد پيامدهاي -
چيست؟ ماهر كار نيروي يك كيفي و كمي ارزشهاي -
باشند؟ متفاوت و متنوع بايد چگونه عالي آموزش نهادهاي و نظامها -
چيست؟ دانشگاهي بالاي مدرك ارزشيك -
به توجه با) بود خواهد چگونه يكم و بيست قرن در دانشجو يك ( تيپيك )الگووار تصوير -
همكاري سازمان عضو كشورهاي در (عالي آموزش) "تعليمات مرحلهسوم" مجله استناد به كه اين
است ، اكثرا سال بالاي 25 دانشجويان سن مثلامتوسط ميدانيمكه توسعه و اقتصادي
؟(هستند زن اكثرا و شاغل
به باشد ، ارتباط در كار دنياي با تنگاتنگتري صورت به ميتواند عالي آموزش چگونه -
تاثيربگذارد؟ آموزش نوآوريهاي و درسي برنامه بر ارتباط اين كه گونهاي
چيست؟ استادي و دانشگاهي مشاغل استلزامات -
بازتجديد و بازتعريف توسعه فرآيند در را خود نقش مشاغل متحول ، دنياي در چگونه -
ميكنند؟
دانشآموختگان تغيير حال در تصوير
يك (تيپيك) الگووار تصوير به ناظر كه برشمرديم را پيشنهادهايي از شماري پيشتر
:است نيازمند زير بهموارد كسي چنين.است يكم و بيست قرن در دانشگاه فارغالتحصيل
;تخصصي يا عمومي از اعم پيشرفته دانش -
;عملي موقعيتهاي در دانش اين كاربست قدرت -
سرعت به كه محيطي در دهد امكان او به كه ارتباطي يا اجتماعي ازمهارتهاي درجهاي -
.باشد كارآمد ميشود جهاني
:است زير مستلزمتواناييهاي خود نوبه امربه اين
;ارتباط ايجاد قدرت -
;كردن متقاعد قدرت -
;رفتار مديريت -
;هماهنگي و رهبري قدرت -
;تجارت شم از قبولي قابل سطح -
;خارجي زبان به تسلط -
انتخاب كه رشتهاي به نسبت تعهد و انگيزه بايد دانشگاه فارغالتحصيل اين ، بر علاوه
رشته آن مشكلاتيكه به نسبت استقامترا و انعطافپذيري از بالايي درجه نيز و است كرده
بودن حيثكامل از شده سياههارائه است ممكن چه اگر.دهد نشان خود از دارد بر در را
آموزش جانب از بتواند تواناييها اين كه نيست مسلم عديده ، دلايل به اما باشد ، مطلوب
فقدان يكي دلايل اين جمله از.شود تضمين عالي آموزش موسسه هر در فني تربيت و فرهنگي
شايد كه ديگري و است دانشجويان تقاضاهاي و انتظارات تحمل براي انساني و مالي امكانات
بتواند عالي آموزش نهاد اينكه براي عليالقاعده كه است بينشي فقدان است ، مهمتر بسيار
.است ، لازم كند مسئوليت احساس يكم و بيست قرن در جديد جامعه به خود سهم اداي براي
عالي آموزش در پارادايم تغيير
پارادايم كه است مطرح جدي بهطور سوال اين تربيت ، و تعليم امر كارشناسان ميان در
كه است آن بر كره هانييانگ دانشگاه از هوه آنا دكتر مثال ، عنوان به.چيست دقيقا جديد
:ميشود زير تغييرات دچار تربيت و تعليم فرآيند
;منابع با كردن آشنا سوي به محوري معلم سيستم از -
;فردي كار سوي به گروهي كار از -
;صوري چارچوبهاي بدون باز نظامهاي سوي به بسته نظامهاي از -
;كاربردي ارزش بر مبتني سيستم سوي به استعدادها ترويج بر مبتني سيستم از -
ميان بيشتر رابطه ايجاد منظور به گزيده مباحث سوي به روشن كلي مباحث طرح از -
;آموختهها
;عملي -نظري تعادل ايجاد و كار متن در آموزش به كلاس در آموزش از -
;ارتباطات شبكه به منزوي محيط از -
;دانشجو فعاليت بر مبتني دوسويه ، آموزش سوي به طرفه يك آموزش از -
;جهاني چشمانداز به ملي چشمانداز در محصور آموزش از -
;آينده به ناظر آموزش مديريت به تغيير برابر در مقاومت از -
اتفاق عالي آموزش خود وسيله به تغيير ، اجتنابناپذير فرآيند اين كه ميآيد نظر به
انعطافپذيريهايي چنين استقبال به پيشاپيش اگر.شود چنين بايد فيالواقع و ميافتد
فشار تحت كه گونهاي به بشود ، عالي آموزش دامنگير ناگواري پيآمدهاي است ممكن نرويم ،
منافع بر را كوتاهمدت درآمدهاي كه دهد تطبيق جرياني با را خود و گيرد قرار بازار
پيشگيرانه حركت يك خصوص در را پيشنهادي "يونسكو مشي خط" مقاله.ميدهد ترجيح درازمدت
:زيرا.داراست را چالشي چنين ضروريات تمامي كه ميكند عرضه
ميكند ، مطرح را بالا كيفيت با فني تربيت پيشنهاد -
;ميكند تاييد را روشنفكري ارزشهاي به دستيابي -
;ميكند پيگيري را نظري دانش -
;است متعهد اجتماعي توسعه به نسبت -
;مينهد پيش زندگي طول در آموزش براي را فرصتهايي -
;ميكند متصل كار دنياي به را آموزش دنياي -
;است نقد و اجتماعي رقابت مروج -
;ميكند پرداخته و ساخته ملي سطح در تصميمسازان براي را توصيههايي -
;ميكند حمايت را آكادميك آزادي -
;ميدهد جواب بينالمللي و منطقهاي ملي ، توسعه نيازهاي به -
تلاشهاي در دانشجويي جامعه مسئوليت و نقش بر اخيرا كه است اهميت حائز نكته اين
دليل همين به و عالياند آموزش اصلي مشتريان دانشجويان.ميرود خاصي تاكيد اشاره مورد
بررسي مورد تحقيق و علمي تربيت فرهنگي ، آموزش كارآيي و كيفيت كه هنگامي آنان ديدگاههاي
.است توجه همهگونه شايسته است ،
آموزش يك آينده ، قرن در:كه ميدارد مقرر "دانشجويي نظر نقطه:عالي آموزش گزارش"
داشته جهان از بهتري درك بتوانند اينكه براي جوانان به كمك جهت در بايد موفق دانشگاهي
.كند تلاش كنند ، ايفا جامعه امور در بيشتري نقش آموزشي بالاي توان با و باشند
در "عالي آموزش درباره جمعي مشاوره غيردولتي سازمان پنجمين" سال 1997 در همچنين
:كرد مطرح حوزه اين آينده براي عمده چالش چهار دانشآموختگان ، اشتغال موضوع بررسي
;خلاق ديدگان آموزش تربيت و تعليم تامين -
زماني از موثرتر بسيار را كار بازار كه گونهاي به آموزشي نظامهاي و موسسات تطبيق -
;داشت را كار فضاي به ورود كارت يك حكم دانشجويان براي اشتغال كه كنند تغذيه
چشمانداز نيازهاي براساس تربيتي و تعليمي فرآيندهاي در ريشهاي ابداعات تشويق -
;تغيير حال در جهان در تربيت و تعليم
.عالي آموزش مختلف بخشهاي ميان همكاري زمينههاي تقويت -
به.گيرد قرار ملاحظه مورد بايد موضوعات از توجهي قابل حجم تغييرات اين ايجاد براي
در مداوم تغييرات پيشبينانه ، ومديريت رهبري موسسات ، آينده طراحي نمونه ، عنوان
كاريابي شغلي ، مشاوره همچون اساسي خدمات پيشبيني تحقيق ، و عملي آموزش تدريس ، ظرفيتهاي
صحنه به و فرهنگي تنوعات شناختن رسميت به جنسيتي ، برابري تضمين تحصيلات ، پايان از پس
.شده رانده حاشيه به اجتماعي گروههاي آوردن
نوسازي در دانشجو بهينه مشاركت -3
عالي آموزش
: اهداف -
تواناييهاي و عالي آموزش آينده جهتهاي خصوص در كه است آن كشورها مهم امور جمله از
امر اين.كنند توجه دانشجويان عقايد به مثبت تغييرات ايجاد براي نيرويي عنوان به آن
بهتر مشاركت به و شود محقق موثر برنامههاي طريق از كه باشد اولويت داراي هدف يك بايد
.گردد منجر نوسازي فرآيند در دانشجويان
كه فضايي.ميكند جلوه مهم حاضر اجتماعي نماي متناقض فضاي به نظر با خصوصا هدف اين
:آن در
براي را آنان بايد ديدگان آموزش ميان در كارداني و مهارت دانش ، بالاي سطح سو يك از -
;كند تجهيز بيشتر اجتماعي و اقتصادي پيشرفت
اين از مانع كه هستند روبهرو بزرگي تزلزلهاي و ترديدها با آنان ديگر ، سوي از -
.بنشانند ثمر به را خود ظرفيتهاي و كنند محقق را خود خواستههاي كه ميشود
:كند تعقيب را زير اهداف بايد مذكور حوزه آينده ، قرن در عالي آموزش موقعيت به توجه با
براي بيشتر آموزش توانايي يافتن و جهان بهتر فهم براي جوانان به كمك براي آمادگي -
;اجتماع امور در مشاركت
;مينهد ارج را رواداري و مساوات عدالت ، كه اجتماعي ارزشهاي تقويت -
;كردن تكيه بومي منابع به بيشتر و شدن بينالمللي بيشتر:هم موازات به -
;كردن تلقي اصلي ثروت عنوان به را بحث و فكر همچنان -
;عالي آموزش اصلاح به مربوط مجادلات در دانشجو سخن به دادن اعتبار -
.آموزشي نهادهاي و نظامها اصلاح امر در دانشجويي سازمانهاي كردن درگير -
تغيير راهبردهاي
سودمندي دادههاي شد ، برگزار آزاددانشجويي بحثهاي ذيل كه "اشتغال توسعه" ميزگردهاي
..و اقتصادي مهندسي ، پزشكي ، حقوق ، ) مختلف تخصصهاي چگونه كه بود آورده فراهم باره اين در
در تناسب كيفيت براي جاري جستوجوهاي با ارتباط در را خود دلنگرانيهاي و آرزوها (.
اشارات "متحول جامعه در آموزش دورنماي" كتاب اين ، بر علاوهميكنند بيان عالي آموزش
براي نياز مورد كلان راهبردهاي و مختلف تخصصهاي در اساسي پيشرفتهاي درباره گويايي
:از عبارتند آنها مهمترين از بعضي كه ميكند مطرح را پيشرفتها اين مطالعه
مكمل تحصيل مدت طول در عملي آموزش كه ميكند اقتضا كار بازار واقعيت مهندسي ، در -
;باشد نظري آموزش
مقتضي پيشگيري ، و عمومي بهداشت سوي به جهت تغيير بهداشتي علوم و پزشكي رشته در -
;است بوده عمومي پزشك تربيت در مهمي تغيير
متخصصان از دسته آن براي وسيع تقاضاي با بايد متخصص حد از بيش افزايش حقوق ، در -
.شود جبران كنند ، فعاليت مختلف اجتماعي و فرهنگي زمينههاي در بتوانند كه حقوق
:پانوشت
.است شده عرضه "بيستويكم قرن در عالي آموزش" عنوان به يونسكو سمينار در مذكور مقاله
|