"ايراني تصوف و عطار فريدالدين" بينالمللي همايش
ميشود برگزار لندن در
ميشود برگزار تهران در هنر و قرآن همايش
نزولي روند مورد در يونسكو هشدار
كشور در 70 پرورش و آموزش
مدرسه تاجيكستان 13 در ايران سفارت
كرد بازسازي را متوسطه
فكور معلمان

"ايراني تصوف و عطار فريدالدين" بينالمللي همايش
ميشود برگزار لندن در
و شرقي مطالعات دانشكده در "ايراني تصوف و عطار فريدالدين" بينالمللي همايش
.ميشود برگزار لندن دانشگاه آفريقايي
دانشگاهي موسسات از ايران عرفان و ادبيات پژوهشگران از تن ايرنا ، 16 گزارش به
آخرين دوروزه همايش اين در فرانسه و آلمان آمريكا ، انگليس ، ايران ، كشورهاي
ايراني عرفان و نيشابوري عطار به مربوط مختلف موضوعات در را خود پژوهشي دستاوردهاي
ماري آن" كالجسوآز ، دانشگاهي امور مسئول شاكل كريستوفر پروفسور.كرد خواهند ارائه
اين سخنرانان جمله از قمشهاي الهي حسين دكتر و آلماني برجسته ايرانشناس "شيمل
،"عطار ادبي چهره و شخصيت اسطوره ، " ،"فلسفي سنت و ايراني تصوف در عطار".هستند همايش
و "عطار شعر در زنانه سفسطهگري و شكل و مذهبي عرفان و هنر عشق ، در عطار ميراث"
سخنرانيهاي كه است موضوعاتي "مينياتوري نقاشيهاي در آن نمود و عطار مذهبي عرفان"
عطار اشعار براساس موسيقي از قطعاتي اجرايگرفت خواهد صورت آنها محور بر همايش
فريدالدين بينالمللي همايش اصلي سازماندهنده.است همايش اين برنامه از ديگر بخشي
برگزاري در كه است ايراني عرفان پژوهشگر "لوييزان لئونارد دكتر" ايراني تصوف و عطار
.است گرفته ياري ايران ميراث بنياد از "سوآز" دانشكده بر علاوه همايش اين
ميشود برگزار تهران در هنر و قرآن همايش
محققان و هنرمند شخصيتهاي از جمعي حضور با هنر و قرآن همايش:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه دهمين در اسلام جهان كشور از 20 قرآني
بينالمذاهب ، مجمعالتقريب همكاري با ماه آبان روز 26 قرآن ، بينالمللي همايش اين
دانشگاه و قرآني علوم مراكز ،(ع)صادق امام دانشگاه اسلامي ، ارتباطات و فرهنگ سازمان
.شد خواهد برگزار هنر
اين برگزاري از هدف كريم ، قرآن بينالملل نمايشگاه بينالملل امور كميته مدير
هنري مباحث ارائه و پژوهشگر و معنوي شخصيتهاي ديدگاه از نظري مباحث بررسي را همايش
.كرد عنوان جامعه به مدون صورت به قرآن
كشورهاي از ميهماناني همايش اين در:گفت ملبوبي محمدتقي والمسلمين حجتالاسلام
انگليس ، تركيه ، بوسني ، فرانسه ، سوريه ، امارات ، سودان ، تونس ، جنوبي ، آفريقاي لبنان ،
تاجيكستان و فيليپين هندوستان ، تايلند ، چين ، هند ، بنگلادش ، پاكستان ، صربستان ، روسيه ،
.داشت خواهند حضور
ارسال هنر و قرآن همايش دبيرخانه به خارجي و داخلي مقاله تاكنون 30 وي ، گفته به
مجموعه يك صورت به مقالات بقيه و ميشود قرائت همايش در بخشي ميان اين از كه است شده
.رسيد خواهد چاپ به
نزولي روند مورد در يونسكو هشدار
كشور در 70 پرورش و آموزش
طي "يونسكو" ملل سازمان فرهنگي و آموزشي ، علمي سازمان:فرهنگي علمي گروه
تحقق جهان كشور از 70 بيش براي شده گرفته نظر در آموزشي اهداف:داد هشدار اطلاعيهاي
.پيمود خواهد را نزولي روندي پرورش و آموزش كشورها برخي در و يافت نخواهد
شد ، منتشر نيويورك در ملل سازمان مقر در چهارشنبه روز كه خود اطلاعيه در يونسكو
سال دو كه همگان براي پرورش و آموزش هدف به رسيدن براي جهان كشور ساخت83 خاطرنشان
حال در است ، شده تعيين سنگال پايتخت داكار در پرورش و آموزش جهاني مجمع توسط پيش
.هستند پيشرفت
داشته مدارس به بيشتري دسترسي دبستاني دانشآموزان كليه كه شد تصويب مجمع اين در
ميان جنسيتي تبعيضات برسانند ، پايان به را رايگان آموزش قبول قابل كيفيتي با و باشند
و مراقبتها و يابد كاهش نصف به بالغ افراد بيسوادي ميزان و شود محو پسر و دختر
بالغ افراد و جوانان براي فراگيري فرصتهاي و يابد گسترش كودكان پرورش و آموزش
.يابد بهبود آموزشي كيفيت جنبههاي تمامي و يابد افزايش
هدف چند يا و يك به جهان كشورهاي از درصد از 70 بيش يونسكو ، سالانه گزارش براساس
.يافت نخواهند دست هرگز فوق
از بخشي كه است شده برآورد كم همگان براي آموزش ارائه هزينه كه ميگويد گزارش اين
.است بوده پرورش و آموزش روي بر مناقشات نيز و ايدز بالاي هزينههاي دليل به آن
در يا و بودهاند روياروي داخلي بحرانهاي با كشور حداقل 73 اطلاعيه ، اين براساس
آموزش هزينههاي فزايندهاي طور به امر اين كه بودند جنگ از پس دوران بازسازي مراحل
.است داده افزايش را همگان براي
معلم شديد كمبود داكار ، اهداف رسيدن به دشواري در مهم عامل يك:كرد تاكيد يونسكو
جهاني هدف به دستيابي براي ديگر معلم ميليون تا 35 بين 15 و است جهان سراسر در
ميليون سه به صحرا زير آفريقاي كشورهاي براي فقط و است نياز مورد سال 2015 در آموزشي
.است نياز ديگر معلم
مدرسه تاجيكستان 13 در ايران سفارت
كرد بازسازي را متوسطه
استان در متوسطه مدرسه تاجيكستان 13 در ايران سفارت مالي كمك با:فرهنگي علمي گروه
.است شده تجهيز و بازسازي كشور اين "ختوان"
متوسطه مدارس به كامپيوتر دستگاه ايران 80 سفارت همچنين بيبيسي راديو گزارش به
.است كرده اهدا استان اين
خاطر به تجهيز و بازسازي به استان اين مدارس نياز به توجه با:افزود راديو اين
براي كمكها اين ارائه اقتصادي ، مشكلات و گذشته ساليان جنگهاي از ناشي ويرانيهاي
شهر از بيبيسي راديوي گزارشگر.ميشود ارزيابي موثر آن آموزشي وضعيت بهبود
مقدار اين تاجيكستان در ايران سفارت كه است بار نخستين براي:داد گزارش دوشنبه
.ميكند توزيع كشور اين متوسطه مدارس در را تجهيزات ساير و كامپيوتر
نخست كمكها اين ارائه مراسم گفت تاجيكستان در ايران سفير معاون "فرقاني محمدرضا"
شهر اين متوسطه مدرسه ميان 9 كامپيوتر تعداد 40 و برگزار ختوان استان "كواگ" شهر در
.شد توزيع
از ايران جمهوري رئيس "خاتمي محمد" بازديد دنبال به كمكها اين ارائه:گفت فرقاني
.است شده برگزار بود ، گرفته صورت ميلادي جاري سال مه ماه اوايل در كه"كوزاو" شهر
اين مدارس و فرهنگي موسسات به كه كرد اعلام ايران جمهوري رئيس سفر اين جريان در
.كرد خواهد را كمكهايي شهر
تعداد 13 ايران ، اسلامي جمهوري رياست كمكهاي محل از همچنين":گفت فرقاني محمدرضا
مدارس سقف ايزوگام شامل بازسازي اين كه شدند بازسازي و ترميم كامل طور به مدرسه باب
مدرسه بين 13 در كه مدارس دانشآموزان براي نيمكت و ميز عدد تعداد 1300 همچنين.بود
بودند ، شيشه فاقد كه مدارسي در شيشه مترمربع هزار پنج حدود مقدار و شد توزيع
".شد شيشهگذاري
فكور معلمان
معلمان وظايف و نقش زمينه در جديد ديدگاههاي به نگاهي
مجدفر مرتضي
.كرد برگزار تايلند بانكوك شهر در ويژهاي همايش يونسكو دهه 90 ، سالهاي واپسين در
نمايندگاني داشت ، نام "خلاق تفكر توسعه براي بانكوك بينالمللي نشست" كه همايش اين در
ويژگيهاي و پرداختند نظر تبادل و بحث به جهان ، سراسر تربيت و تعليم سازمانهاي از
تاكيد مورد همايش اين در ديگر بار آنچه.كردند مشخص را بيستويكم قرن در آموزش اساسي
و هدايتكننده به اطلاعات ، و دانش صرف ارائهدهنده از معلمان نقش تغيير گرفت ، قرار
حاضر سده معلمان ويژگي مهمترين آنچه اساس ، اين بر.بود يادگيري -ياددهي امر تسهيلگر
در آنان راهنمايي و دانش توليد به فراگيرندگان هدايت خلاق ، تفكر رفت ، خواهد شمار به
.است يادگيري -ياددهي فرايند زمينه
را نكتههايي ،"فكور معلم" گسترده ابعاد تبيين براي شركتكنندگان همايش ، اين در
كه گفت ميتوان است ، شده حاصل نظريات اين جمعبندي از كه آنچه اساس بر.كردند يادآوري
:فكور معلم
;پوياست *
;است انعطافپذير *
;دارد آزادي و باز وفكر است بيتعصب *
;دهد تشخيص را خود دانشآموزان ضعف و قوت نقاط است قادر *
;دهد مي ارتباط يكديگر به را يادگيرندگان و جامعه درسي ، برنامه پرورش ، آموزش ، *
;ميپردازد مساعي تشريك به و ميكند مشورت معلمان ديگر با *
;است نوآور *
;است پرسشگر *
;است خلاق *
;ميگذارد احترام ديگران عقايد به *
;دارد اعتماد خود توانايي به *
;ميدهد نشان حساسيت ;ميگذرد جامعه و كلاس در آنچه به *
.است روشنبين يادگيري -ياددهي فرايند مورد درنهايت ، در و *
تبيين جهت از آموزشي ، وكارگاههاي سخنرانيها در شده ذكر نكات همايش ، اين در
توجه قابل بسيار معلمان ، بازآموزي امر در جديد رويكردهاي نيز و فكور معلمان ويژگيهاي
قابل و مفيدتر مقاله ، سه در شده ذكر نكات نيز ، شده ارائه سخنرانيهاي بين از.بود
.مينمود استفادهتر
راههاي بكوشند بايد پيوسته معلمان":گفت فكور معلمان درباره مارياتارس روزا خانم
تفكر ، يك معلمان ، از بسياري براي.كنند پيدا كارها دادن انجام براي تازهتري و بهتر
فرصتهايشان بر اين بنابر.است روزمره كاري زندگي در طبيعي عنصر ويك ضمني فرايند
و كنند كار همكارانشان با بپردازند ، تفكر به عملكردهايشان درباره تا بيفزاييم
".بگذارند ميان در هم با را تجربياتشان
و معلم تربيت برنامههاي در است لازم معلم ، تفكر تسهيل براي":افزود تارس ، دكتر
جنبههاي و آيد عمل به مجدد بازنگري جهان سراسر در معلمان ويژه بازآموزي دورههاي
از و درنمييابند را محض حرفهاي اصطلاحات معلمان.شود گذاشته كنار محض نظري و تحصيلي
.نميشوند خشنود شود ، گفته سخن حرفهاي نامفهوم اصطلاحات با آنها با كه اين
آموزشي پژوهشهاي از بسياري ناكارآيي بايد معلمان ، ويژه آموزشي دورههاي برگزاركنندگان
از تركيبي شايد.شوند قايل بيشتري ارزش معلم ، كاري دانش و تجربه براي و بدهند گزارش را
همراه و علمي اصول و منابع اساس بر بايد حتما كه)معلمان تجربه %و 80 حرفهاي دانش %20
ويژه آموزشي دورههاي وبرگزاري طراحي براي گزينه مناسبترين ،(باشد علمي ويرايش با
تشكيل اساس بايد معلمان ، شده مستند و پردازش تجربههاي ديگر ، عبارت بهباشد معلمان
".دهد تشكيل را معلمان با مرتبط آموزشي كارگاههاي و دورهها
تاكنون" گفت ، وي.بود همايش اين برجسته سخنرانان ديگر از اليرتون نريدا پروفسور
سطح در تربيتدهندگان و تعليم از سنتي ، طور به تربيتي ، شده انجام پژوهشهاي و پژوهشگران
".كرد حمايت پژوهش جديد فرمهاي از بايد رو اين از ;بودهاند بيگانه مدارس
:گفت و كرد طرفداري پژوهشگران ، مقام در معلمان ، فعالانه درگيري از ويژه به اليرتون ،
الگوي بودن مفيد به سپس وي ".هستند تربيتي علوم عمل صحنه پژوهشگران بهترين معلمان ، "
معلمان تشويق براي وسيلهاي و الگو مثابه به (1)عملنگر پژوهش پيشرفته و اثرگذار بسيار
پژوهشي برنامههاي آنها در كه پرداخت مثالهايي بيان به و كرد اشاره پژوهش در درگيري به
.است شده واقع معلمان استفاده مورد خوب ، نتايج با عملنگر
وي صحبتهاي.كرد صحبت فكور معلمان درباره نيز پراوالپروك كويت دكتر همايش ، اين در
از توصيف شش وي ، .بود يادگيري - ياددهي امر در (2)فراشناخت نظريه طرح بر ناظر بيشتر
نظريه از كه كرد فهرست زير شرح به را درس كلاسهاي صحنه در فكور معلمان فعاليت چگونگي
:است شده گرفته تربيت و تعليم فرآيند در فراشناخت
موفقيتهاي به مثبت واكنش دادن نشان ضمن بايد فكور معلمان موفقيت ، احساس پرورش 3براي
.كنند ارزشيابي را خود يادگيري بدهند فرصت آنها به دانشآموزان ،
دانشآموز هر با آنها.ميكنند آغاز دانشآموز شناخت با را خود آموزش فكور ، معلمان 3
آموزشي تكاليف و چالشبرانگيز هدفهاي ميكنند تشويق را او و ميپردازند گفتوگو به
محدوديتهاي و تواناييها مورد در كه دانشي طريق از را كار اين آنها.برگزيند مناسب
.ميدهند انجام دارند ، فراگيرندگان
آنان به و بگيرند تصميم خود براي كه كنند مي تشويق را دانشآموزان فكور ، معلمان 3
خودارزشيابي تقويت براي پرسشهايي طرح.است منطقي و محكم تصميمشان كه ميدهند اطمينان
كردن افتخار به آنها تشويق و دانشآموزان احساسات و واكنشها به احترام فراگيرندگان ، در
.است فكور معلمان اقدامات ديگر از خود ، عقلي رشد دستاوردهاي به
كه ميپرسند دهند ، نشان علاقه مساله درست پاسخ به كه آن از پيش فكور ، معلمان 3
حل از مهمتر بسيار يادگيرنده ، در تفكر شكلگيري زيرا ;ميكنند فكر چگونه يادگيرندگان
جريان ميتوانند چگونه شاگردان كه ميپرسند تدريس ، پايان در فكور معلماناست مساله
.كنند بهتر را يادگيري
.يادگيرندهاند خود فكور ، معلمان 3
.ميدهند تشكيل ارزشيابي خود جلسه فكور ، معلمان 3
آنها مقايسه و فكور معلمان اساسي ويژگي كه 9 شد ارائه همچنينجدولي همايش ، اين در
نظام جايگاه جدول ، اين به ساده نگاهي با (3)ميداد نشان را سنتي معلمان ويژگيهاي با
آشكار ميكنند ، ايفا يادگيري -ياددهي فرايند در معلمان كه نقشي و كشورمان تربيت و تعليم
.ميشود
آنها مفاد تطابق و جهاني كيفيت با همايشهايي دستاوردهاي از بهرهگيري با است اميد
پرورش و آموزش وضعيت اصلاح براي خود ، جامعه ويژگيهاي و رسوم و آداب آيين ، فرهنگ ، با
.برداريم گام كشورمان
:پانوشتها
به پژوهشي فعاليت براي شيوهاي (action research) عمل در پژوهش يا عملنگر پژوهش -1
متعدد ، مراحل و محض علمي مفاهيم در شدن درگير بدون پديده ، يك اجراي دستاندركاران همت
را شيوه اين تربيت و تعليم پژوهشكده گذشته ، سال چند در.است پژوهش يك آماري و گسترده
.است داشته نيز توجهي جالب نتايج كه كرده اجرا كشور در پژوهنده ، معلمان طرح عنوان با
مجله گفتوگوهاي نيز و پژوهنده معلمان نامههاي شيوه به زمينه ، اين در بيشتر اطلاع براي
پژوهش كتاب نيز و (تا 4 شمارههاي 1 سال 1380 ، معلم ، رشد)پويا قاسمي دكتر با معلم رشد
.كنيد مراجعه فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت فرهنگي مطالعات موسسه انتشارات از عمل ، در
- metacognition2
شده گرفته ماناش دانشگاه به مربوط معلمان عمومي رفتارهاي فهرست جدول از جدول ، اين -3
(. Monash UniversityM1995itchell, ).است
از يكم ، و بيست قرن در معلم تربيت كتاب همايش گزارش از نوشته ، اين تدوين براي *
.است شده گرفته بهره تربيت و تعليم پژوهشكده انتشارات
|