از كشور قضات از جمعي درخواست
:مخدر مواد با مبارزه ستاد كل دبير
مقابله بايد مخدر مواد با مبارزه قانون محور
باشد قاچاقچيان با
قانون از بخشي مجلس فرهنگي كميسيون
كرد اصلاح را مطبوعات
بيماران به همشهري شده فوت همكار بدن اعضاي اهداي
(11) - غايي مساحت و رمضان
است خياباني كودكان پناهگاه خانواده ، كانون
احتمالي استفاده سوء از پيشگيري براي
بخواهند شناسايي كارت ماموران از شهروندان
سخنان به مربوط خبر تصحيح
كشور بهزيستي سازمان رئيس
است؟ طبيعي من كودك شنوايي
نميكند كمك او رشد به كودك عقبماندگي علت يافتن
...اگر ميتواند هم معلول
از كشور قضات از جمعي درخواست
:مخدر مواد با مبارزه ستاد كل دبير
مقابله بايد مخدر مواد با مبارزه قانون محور
باشد قاچاقچيان با
استان اسلامي انقلاب دادگاههاي رياست مبشري والمسلمين حجتالاسلام:اجتماعي گروه
گفتگو و ديدار مخدر مواد با مبارزه ستاد دبيركل هاشمي علي دكتر با قضات از جمعي و تهران
.كردند
مخدر مواد با مبارزه راه سر بر قانوني موانع درخصوص قضات از تن چند نشست اين در
و شده قانون در قاچاقچيان با مبارزه گرفتن قرار محوريت خواستار و كردند ارائه توضيحاتي
در كه معتادان تا باشد قاچاقچيان با مقابله بيشتر بايد مبارزه در قانون محوريت:گفتند
.هستند بيمار خود واقع
در مبارزه از دلسوزانه و منطقي واقعبينانه ، ارزيابي بايد:گفت هاشمي ديدار اين در
جدي آسيبهاي و تهديدات ميزان از جامع و منطقي توصيف يك به و باشيم داشته گذشته دهه دو
اعتياد رشد از جلوگيري براي ساله برنامه 10 يك ما هدف:افزود وي ،.يابيم دست مخدر مواد
.نيستيم موفق باشيم نداشته صحيح هدفگذاري اگر كه دارد واقعيت اين.است آن آسيبهاي و
قانون از بخشي مجلس فرهنگي كميسيون
كرد اصلاح را مطبوعات
اين كه كرد اعلام مجلس فرهنگي كميسيون مخبر شعردوست ، علياصغر:اجتماعي گروه
.كرد تصويب را پنجم مجلس مصوب مطبوعات قانون از بخشي اصلاح طرح كميسيون ،
در:گفت ايرنا پارلماني خبرنگار به دوشنبه روز مجلس در تبريز مردم نماينده
بند (2) جزء نگهبان ، شوراي وتاييد مجلس علني صحن در طرح اين نهايي تصويب صورت
است ، رسيده پنجم مجلس تصويب به سال 1379 در كه مطبوعات قانون (9) ماده (ب)
.شد خواهد حذف
خواستار نمايندگان كه سال 79 فروردين مصوب 30 مطبوعات قانون از قسمت اين
شخص فعاليت زمينه با مرتبط نشريه فعاليت زمينه:ميدارد اشعار شدهاند ، آن حذف
حقوقي شخصيت جغرافيايي محدوده همان انتشار ، جغرافيايي محدوده و بوده حقوقي
.ميباشد
هفتم و شد مجلس تقديم ماه آبان پنجم مجلس ، نماينده امضاي 30 با طرح اين
طراحان.رسيد تصويب به اسلامي شوراي مجلس علني جلسه در آن فوريت يك آبان ،
استناد به كشور بزرگ نشريات از تعدادي:كردهاند خاطرنشان آن مقدمه در طرح
آن براساس سالها و نموده قانوني مجوز اخذ به اقدام سال 1364 مطبوعات قانون
.كردهاند كشور سراسر در فروش مركز ايجاد و توزيع انتشار ، به اقدام
در قانون اصلاح از پس نشريات اين:افزودهاند طرح اين امضاكننده نمايندگان
و شده روبرو توزيع و اجرا در جدي مشكلات با يادشده ، جزء شدن اضافه و سال 1379
.شدهاند متحمل را فراواني زيان و ضرر
از كشور مردم از توجهي قابل بخش:كردهاند خاطرنشان مزبور طرح امضاكنندگان
گرديدهاند محروم دارند ، انتشار اجازه قانوني بهصورت كه نشرياتي و روزنامه خريد
مغايرت مقدس شرع و (اساسي قانون سوم اصل بند 2) اساسي قانون با امر اين كه
.دارد
بيماران به همشهري شده فوت همكار بدن اعضاي اهداي
را خود جان تصادف حادثه در پيش روز چند كه همشهري روزنامه كارمند همتي تراب خانواده
.كردند اهدا را وي بدن اعضاي داد ، دست از
مرحوم ، اعضاي(نسوج) بدن اعضا اهداي بانك به مراجعه با رفته دست از همكار اين خانواده
.كردند اهدا نيازمند بيماران به اهدا براي را همتي تراب
(11) - غايي مساحت و رمضان
زم محمدعلي
صاحب ميتواند كند تبديل آرد به را گندمش و كند توليد گندم و باشد داشته زميني هركس
كه باشد داشته باغي كس هر.ميشود تلقي او دارايي از كوچكي جزء داشتن نان و باشد هم نان
از جزئي بالقوه سيب كمپوت و به مرباي بپروراند ، به و سيب جمله از ميوهها انواع آن در
هم تومان هزار ده باشد ، داشته پول تومان هزار صد هركس بالاخره و اوست توانايي و دارايي
دست اين از مثالهايي در بايد را آخرت و دنيا نسبت !ميشود محسوب او دارايي از جزئي
گرفتار آخرت و دنيا به خود نگاه در مومنان مثالهايي ، چنين به توجه بدون.كرد جستجو
خودمان اختيار به آمدنمان كه بيآن آمدهايم دنيا به ما سو يك از.ميشوند ذهني تضاد
دنيا اين در قاعده كه شدهايم روبرو واقعيت اين با تولد بهمحض ديگر سوي از و باشد بوده
آيات برخي.است مرگ و نابودي به محكوم نخورد و باشد نداشته كسي اگر و است خوردن و داشتن
آن حال ميدانند ، بانشاط و درست زندگي يك مزاياي از را مالي امتيازات و دارايي روايات و
(1).است گرفته قرار نكوهش و مذمت مورد دنيا ديگر روايات و آيات برخي در كه
رو دنيا به عدهاي.شدهاند تقسيم طيف دو به مسلمانان تاريخ ، طول در اساس همين بر
فقر و زهد راه هم عدهاي و كردهاند جستجو زكات و انفاق كثرت در را پروردگار فضل و كرده
عملي مساحت شديدترين.كردهاند پيشنهاد نيز ديگران به را آن و كرده پيشه را اختياري
داشته اسلامي حكومت و اجتماعي حاكميت بخواهند مومنان كه است زماني ذهني تضاد اين براي
.باشند همگان آراي نيازمند آن برپايي براي و باشند
جهان در آگاهيها اين و است همگاني آگاهيهاي از متاثر خود نوبه به همگاني آراي
تاثير تحت پيش از بيش روز به روز جمعي رسانههاي تكنولوژي حيرتانگيز رشد امروز ، با
فرهنگ كه اندازه همان به واقع در.ميگيرد قرار جهاني شاخصهاي و بينالمللي مدلهاي
توده توقعات ميزان همان به ميپذيرد تاثير جهاني مسلط فرهنگهاي از مختلف ملل و اقوام
در.مييابد افزايش روز به روز و گرفته الگو جمعي زندگي جهاني استانداردهاي از مردم
مطابق و بپذيرد را توسعه و رشد جهاني شاخصهاي است ناگزير مومنان حكومت شرايطي چنين
توليد ، كيفيت افزايش بدون فرهنگ تعالي كه است اين واقعيت.كند برنامهريزي آنها
اقتصادي ، سرانههاي افزايش اجتماعي ، نظم كردن نهادينه درمان ، و بهداشت وضع ساماندهي
و نميشود ميسر ملي درآمد بردن بالا بالاخره و مردم آحاد سياسي و اجتماعي حقوق به توجه
محقق زايي درآمد و اقتصادي رونق و بيوقفه كوشش و كار پرتو در تنها امور اين تمامي
با را آن و كرده تلقي آخرتگريزي و دنياگرايي نوعي را دستورالعمل اين برخي اما.ميشود
دنبال به سالها من.ميشمرند مردود ميكنند نكوهش را ثروتطلبي كه رواياتي و آيات محك
دارند روايي و قرآني ريشه دو هر كه اجتماعي متضاد منش دو اين ميان منطقي جمع نوعي يافتن
فرآيندي در انسان كه است اين يافتهام الهي هدايت و فضل به امروز تا آنچه.بودهام
كه درمييابد ميرسد عقل كمال به كه آن از پس اما ميگذارد ، دنيا به پا ناخودخواسته
در نميتواند خود كامل سير خط ملاحظه بدون لذا اوست ، زندگي از حلقهاي و مقطع فقط دنيا
و دارد متري هزار زمين يك كسي اگر مثلا.كند اقدام زندگياش بناي معماري از جزئي مورد
فقط دوطبقه اين در نميتواند بسازد ، آن روي بر متري سيصد واحد دو طبقه ، دو در ميخواهد
.باشد بيگانه و بيتفاوت بنا اجزاي بقيه به نسبت و بسازد خواب اتاق و دستشويي و آشپزخانه
بنا ، از جزئي ساختن براي اقدامش و است كلي مسئوليت داراي بنا اين برابر در فردي چنين
سپس ميميرد ، بعد ميآيد ، دنيا به انسان.كرد نخواهد مسئوليت سلب بنا كل به نسبت او از
.ميدهد ادامه خود جاودان و ابدي حيات به ديگري عالم در و ميشود زنده
درك خود كلي شكل در را زندگي فرآيند كه كرد خواهد حركت كمال روي از زماني تنها انسان
و دنياست دو در هستياش تمام تومان صدهزار از جزئي او دنياي تومان هزار بفهمد يعني كند
هزار مساحت به زميني در بزرگترين بناي از جزئي او دنياي دستشويي و آشپزخانه متر بيست
كه آخرت و دنيا كل با متناسب او تلاش و تصميمگيري طراحي ، كه است اينگونه تنها.است متر
از او بهرهمندي ميزان و توجه ترتيب همين به.شد خواهد تنظيم اوست زندگي واقعي مساحت
ميداند آن آباداني و آخرت را خود غايت كه انساني.ميرسد تناسب نوعي به نيز مساحت اين
معماري در كه كسي.داشت خواهد ويژه توجه مسير اين از بخشي عنوان به نيز خود دنياي به
است غفلت در اندازه همان به ميكند بسنده دستشويي و آشپزخانه ساختن به تنها خود آفرينش
.ميكند صرفنظر مجللتري پذيرايي به دستيابي اميد به اجزا اين از كه كسي كه
داراي زندگي مساحت كل در غايتگرايي انديشه با بايد مومنين جامعه و مومن حكومت مومن ،
كردن درست و داشتن براي تلاش يعني آخرتگرايي.باشند خود نياز و شان با متناسب بنايي
دنيا نسبت.باشد شده معين و مشخص آن در نيز دنيا حد كه پرنعمت و نامحدود زندگي يك مساحت
.است مطلق خصوص و عموم نوع از هم آن كل با جزء نسبت اسلامي فرهنگ و انديشه در آخرت و
مومنان روزي اندازه يك به هردو اينترنت و نان بپذيريم ميشود باعث دست اين از نگاهي
كه است اين مهم.گردد اخروي سعادت موجب ميتواند ميزان يك به آنها كسب و ميشود محسوب
و كردن رها.ميكند چه بدستآورده قوت با و ميگيرد قوت روزي اين از چگونه كسي ، چه
پذيرش كه خطاست اندازه همان به كافران به آن واگذاري و دنيا از بخشي به بياعتنايي
.آن تمام چراي و بيچون و دربست
آن فيض از هم اسلام از پيش اديان ديگر.نيست مسلمانان مختص فقط كه است ماهي رمضان
و هماهنگي يك در كه شدهاند دعوت كلي نگرش اين به انسانها آن در.اند بوده بهرهمند
.كنند جستجو را آخرت و دنيا رابطه تعادل
از كه حياتي و زندگي.اوست زندگي براي الهي تقدير تعيين و انسان تقويم ماه رمضان
.ميدهد تشكيل را انسان زندگي كل مساحت از بخشي و نيست جدا آخرت
است خياباني كودكان پناهگاه خانواده ، كانون
خياباني كودكان نگهداري محل ريحانه خانه از زم محمدعلي حجتالاسلام:اجتماعي گروه
چه هر بهبود براي و داد قرار بررسي مورد نزديك از را آنها نگهداري چگونگي و بازديد
.داد ارائه را لازم توضيحات مركز اين اداره بيشتر
خانه شد يادآور خبر اين اعلام ضمن تهران شهرداري هنري فرهنگي سازمان عمومي روابط
مسئوليت غيردولتي و مدني نهاد يك و نميشود اداره رسمي و دولتي شكل به ديگر كه ريحانه
مورد تهران شهرداري اجتماعي معاونت كارشناسان توسط مرتب بطور است ، گرفته عهده بر آنرا
براي را لازم مهارت و آمادگيها كافي زمان يك طي كودكان تا ميگيرد قرار بازديد
.بيابند خودبسندگي
است ، گرفته قرار كودكان اختيار در كه امكاناتي از رضايت ابراز ضمن بازديد اين در زم
آنكه مگرباشيم راضي خود عملكرد از هيچگاه نبايد كودكان اين مورد در ما:شد يادآور
به بايد است ، نيفتاده اتفاق اين كه زماني تا و گردند باز خانواده گرم كانونهاي به آنها
با و بگيريم قرار تعامل در تجربه صاحبان و مشاوران پزشكان ، دانشگاهيان ، با بيوقفه طور
.بيافزاييم خود توانايي بر آنها تجربه و دانش از بهرهگيري
كه گذاشت انگشت نكته اين بر خود گفتههاي پاياني بخش در تهران شهرداري اجتماعي معاون
و بشناسيم را ناهنجاريها ريشههاي بايد.باشد خياباني كودكان پديده حذف بايد ما غايت
و بشتابيم كودكان اين ياري به امكانات تمام با بايد زمان آن تا ولي بخشكانيم ، را آنها
.سازيم اضافه مورد اين در را خود توان
احتمالي استفاده سوء از پيشگيري براي
بخواهند شناسايي كارت ماموران از شهروندان
براي است خواسته تهران استان شهروندان از اطلاعيهاي در انتظامي نيروي:اجتماعي گروه
با اگر شهروندان انتظامي ، نيروي ماموران و پليس عنوان از احتمالي سوءاستفاده از پيشگيري
بازرسي يا و برخورد قصد مامور بهعنوان و يونيفورم لباس بدون كه ميكنند برخورد افرادي
.بخواهند شناسايي كارت مربوطه مامور از دارند ، را آنها بدني
از افرادي گذشته ماههاي طي اسلامشهر شهرستان انتظامي نيروي فرماندهي گزارش به
مراكز و دفترخانهها بانك ، مقابل در خودرو با انتظامي نيروي مامورين عنوان با سارقين
وجوه سپس و آورده بهعمل بدني بازديد شهروندان از مامور بهعنوان و كرده كمين تجاري
.ميكنند سرقت را آنها همراه
و كرده طلب شناسايي كارت آنها از كردند برخورد افرادي چنين با اگر شهروندان لذا
ظاهري مشخصات و خودرو شماره يادداشت.دهند اطلاع پليس 110 به وقت فوت بدون را مراتب
.كرد خواهد نزديك سرنخ به دستيابي در را پليس سارقين ،
سخنان به مربوط خبر تصحيح
كشور بهزيستي سازمان رئيس
سخنان به مربوط خبر نمابري ارسال با كشور ، بهزيستي سازمان عمومي روابط
.كرد اصلاح را ايدز بيماري به مبتلا روسپي زنان آمار مورد در راهچمني محمدرضا
دكتر از نقل به همشهري در آبان شنبه 25 كه خبري صحيح شكل مورد در عمومي روابط اين
از درصد و 65 هستند معتاد روسپي زنان از درصد حدود 50:گفت است ، شده چاپ راهچمني
تماس طريق از درصد فقط 15 و مخدر مواد تزريق طريق از ايدز بيماري به ابتلا موارد
.ميگيرد صورت جنسي
است؟ طبيعي من كودك شنوايي
شنوايي كم از پيشگيري راههاي
گران و ارزشمند بسيار گوهر زمان كودكان ، در كمشنوايي زودهنگام توانبخشي و تشخيص در
است بهايي
و گفتاري مشكلات زودتر حل معناي به زودرس تشخيص باشد ، مبتلا كمشنوايي به شما كودك اگر
ميباشد آموزشي و تقويتي پزشكي ، مداخلههاي طريق از شنيداري
نشنيدن مفهوم به فقط شنوايي حس از محرومبودن.ميباشد انسان برتر حواس از يكي شنوايي
و مفيد تجربيات از بسياري به دستيابي امكان عدم موجب محروميت اين ماحصل بلكه نيست ، صدا
موفقيتآميز مسير از را فرد است ممكن كه جائي تا ميشود اجتماعي و فردي زندگي اميدبخش
شنيدن ، راه از انسان و است اكتسابي امري صحبتكردن كه امر اين به توجه.كند دور زندگي
حس اين ويژه اهميت ميگردد ، تكلم به قادر آن از پس و گرفته فرا را خود اطراف محيط زبان
و كودكان كه است علت همين به و آمد نخواهد بوجود گفتار شنيدن ، بدون لذا.ميدهد نشان را
از ميتوانيم چطور كه است اين تامل قابل نكته اما.نيستند تكلم به قادر ناشنوا افراد
.كنيم پيشگيري و جلوگيري تكلم عدم آن بدنبال و كمشنوايي ايجاد
كمشنوايي از پيشگيري
آن به نسبت و باشند داشته مدنظر را مساله اين بچهدارشدنشان از قبل بايد والدين
فرزند تولد احتمال زير موارد رعايت با ميتوانند و كنند كسب آگاهيهايي و اطلاعات
:دهند كاهش را شنوا سخت يا كمشنوا
.ازدواج از قبل ژنتيكي مشاوره انجام (1
عام بررسي و خوني آزمايشات انجام (2
"ارهاش "
.خاص يا مزمن بيماري به ابتلاء صورت در بارداري از قبل پزشك با مشاوره (3
.بارداري دوران در پزشك تجويز بدون دارو نكردن مصرف (4
.بارداري دوران در مكانيكي و فيزيكي ضربات از جلوگيري (5
.بارداري دوران در مختلف بيماريهاي به ابتلا از پيشگيري جهت در مراقبت (6
.بارداري از قبل در سرخجه واكسن زدن به مبادرت (7
...(8
باشند ، داشته توجه فوق مسائل به نسبت بارداري حين در و بارداري از قبل بايد والدين
بررسي با ميتوانيد شدهايد ، فرزند صاحب تازگي به محترم والدين شما كه صورتي در اما
و نوزادان كه فاكتورهايي زير در.كنيد حاصل اطمينان كودكتان شنوايي به نسبت زير موارد
.است شده نوشته ميدهد قرار كمشنوايي بروز خطر معرض در را اطفال
افزايش را كمشنوايي به ابتلاء خطر كه (يكماهگي تا تولد) نوزادي دوران فاكتورهاي
:از عبارتند ميدهند
.مادرزادي عصبي حسي كمشنوايي وجود خصوص در خانوادگي سابقه (1
.سرخجه و سيفليس مانند نوزادي دوران عفونتهاي (2
.تولد هنگام گرم از 1500 كمتر وزن (3
.شود خون تعويض به منجر كه حدي در نوزادي دوران زردي (4
آمينوگليكوزيدها مانند دارند شنوايي روي تخريبي اثر كه داروهايي مصرف (5
و دورهاي صورت به كه هنگامي استرپتومايسين ، و كانامايسين توبرامايسين ، جنتامايسين ، )
(.شود مصرف مدت طولاني
.باكتريايي مننژيت (6
.باشند مرتبط شنوايي با كه اختلالاتي يا غيرطبيعي نشانههاي وجود (7
.روز از 5 بيش نوزادان ويژه مراقبتهاي بخش در نوزاد نگهداري (8
پي فرزندشان در كمشنوايي وجود به كه هستند كساني اولين والدين كه باشيد داشته توجه
.ميبرند
افزايش را كمشنوايي به ابتلاء خطر كه (سالگي تا 3 ماهگي يك) كودكي دوران فاكتورهاي
:از عبارتند ميدهند
.كودك سن به توجه با تكلم و زبانآموزي تاخير به نسبت والدين نگراني (1
.شنوايي كاهش با مرتبط عفونتهاي و باكتريايي مننژيت (2
.باشد همراه جمجمه شكستگي يا كودك هوشياري كاهش با كه سر به ضربه (3
صورت به گليكوزيدها آمينو مانند دارند شنوايي روي بر تخريبي اثر كه داروهايي مصرف (4
.مدت طولاني
.ماه از 3 بيش مياني گوش در مايع تجمع و مياني گوش مزمن عفونتهاي (5
.ميكند مختل را استاش شيپور عملكرد كه كام شكاف مانند اختلالاتي (6
.فاميل در پيشرونده يا دائم شنوايي كاهش سابقه وجود (7
.مخملك مننژيت ، اوريون ، مانند كودكي دوران بيماريهاي (8
گوش ، يا سر با تيز اجسام برخورد جمجمه ، شكستگي ويژه به كودكي دوران آسيبهاي (9
.بلند اصوات معرض در قرارگيري
معرض در كمشنوايي به ابتلاء به نسبت باشد فوق فاكتورهاي از يكي داراي شما كودك اگر
يك يا و بيني و حلق و گوش متخصص يك با بايد رابطه اين در شما دارد قرار بيشتري خطر
شما كودك از تشخيص ، بايد صورت در و نماييد مشروت (اديولوژيست) شنواييشناسي كارشناس
.آيد عمل به شنوايي كامل ارزيابي
دائم كمشنوايي وجود از ناشي عوارض
و تشخيص ، درمان براي و باشد كمشنوايي به مبتلا ديگري فرد هر يا و شما كودك اگر
مبتلا نيز كمشنوايي از ناشي عوارض به كمي زمان گذشت از پس نكنيد اقدام آن توانبخشي
:از عبارتند عوارض اين.ميشود
گفتار ، روانبودن در اختلال گفتار ، توليدي اختلالات زبان ، و گفتار طبيعي رشد در تاخير
در اختلال رفتاري ، -عاطفي اختلال ارتباطگيري ، در اختلال زبان ، نحو و صرف در اختلال
و خواندن اختلال تحصيلي ، افت و يادگيري در اختلال فرهنگي ، -اجتماعي رشد در تاخير تفكر ،
... و لغات ذخيره كاهش شنيداري ، -دركي ناتوانيهاي بروز شنيداري ، رحافظه د نوشتن ، اختلال
شنوايي ارزيابي
!!!نكنيد تعلل والدين
گفتاري مشكلات زودتر حل معناي به زودرس تشخيص باشد ، مبتلا كمشنوايي به شما كودك اگر
عدم كه باشيد داشته توجه.ميباشد آموزشي و تقويتي پزشكي ، مداخلههاي طريق از شنيداري و
آموزشي و تحصيلي تكامل زبان ، و گفتار تكامل روي بر اطفال در شنوايي كاهش درمان و كنترل
اثر با است مساوي شنوايي كاهش زودتر تشخيص.ميگذارد اثر كودك اجتماعي رواني تكامل و
.شما فرزند آينده بر شنوايي كاهش كمتر
شنوايي ارزيابي مورد باشند كه سني هر در را افراد ميتواند (اديولوژيست) شنواييشناس
زمان از ساعت چند تنها كه نوزاداني حتي و سالمند افراد و كودكان اطفال ، .دهد قرار
صورت در.كرد ارزيابي ويژه تجهيزات و تستها وسيله به ميتوان نيز را گذشته تولدشان
انجام و شنواييشناسي متخصص به مراجعه با ميتوانيد فرزندتان شنوايي به نسبت سوءظن
.يابد اطمينان فرزندتان در موقت و دائم كمشنوايي وجود به نسبت زير آزمايشات
گران و ارزشمند بسيار گوهر زمان كودكان ، در كمشنوايي زودهنگام توانبخشي و تشخيص در
.است بهايي
پزشكي ، مداخلههاي طريق از شنيداري و گفتاري مشكلات زودتر حل معناي به زودرس تشخيص
.ميباشد آموزشي و (سمعك) تقويتي
.شما فرزند آينده بر شنوايي كاهش كمتر اثر با است مساوي شنوايي كاهش زودتر تشخيص
توانبخشي و درمان
صحبت شما با كودكتان شنوايي وضعيت به نسبت شنواييشناسي متخصص شنوايي ارزيابي از پس
دارو وسيله به خارجي گوش و مياني گوش اوتيت مانند شنوايي اختلالات برخي.كرد خواهد
قابل عصبي حسي شنوايي كاهش مانند شنوايي اختلالات از ديگر برخي اما ميباشند درمان قابل
توانبخشي تعريف ، در.گيرد قرار توانبخشي پروسه در بايد فرد و نميباشند دارويي درمان
منظور به كه ميباشد آموزشي و حرفهاي رواني ، اجتماعي ، پزشكي ، از اعم خدماتي مجموعه
طور به بتواند و برسد ممكن حد بالاترين به فرد كارايي تا ميشود اجرا فرد بازتواني
فرد به كمك براي لازم اقدامات مجموعه نيز شنوايي توانبخشي.كند زندگي جامعه در مستقل
.ميباشد بياني و دريافتي ارتباط تسهيل و شنوايي ضايعه جبران جهت كمشنوا
از پس و ميشود آغاز شنواييشناسي متخصص توسط سمعك يز تجو با شنوايي توانبخشي پروسه
جهت در آموزشهايي درماني گفتار و زبانآموزي شنوايي ، تربيت جلسات در قرارگيري با فرد آن
.ميكند دريافت زبان كسب و شنيدن بهتر
اطلاعات آوردن فراهم اخير ، سالهاي در فنآوري زمينه در آمده عمل به باپيشرفتهاي
باشند شنوايي نقص ميزان شديدترين به مبتلا كه كودكاني براي حتي سمعك ، وسيله به گفتاري
.است شده فراهم
كمشنوايي به مبتلا افراد اكثريت براي درماني تدبير و راهكار موثرترين سمعكها
.ميباشند
طوري و ميشوند داده قرار گوش خود روي بر اينكه يا و هستند جيبي صورت به سمعكها
از كوچك ميكروفن يك وسيله به را اصوات آنها.ميكنند تقويت را اصوات كه شدهاند طراحي
مستقيما كوچك بلندگوي يك وسيله به را شده تقويت اصوات سپس و نموده تقويت گرفته ، محيط
طريق از فوق عمليات انجام جهت لازم قدرت سمعكها ، تمامي در ميدهند قرار گوش اختيار در
.ميشود تامين سمعك در كوچك باطري يك
به مبتلا فرد شنوايي باقيمانده خصوصيات با بايد سمعك الكترواگوستيكي خصوصيات
كمشنوايي به مبتلا فرد لذا شود تنظيم فرد آن گوش براي و شده داده تطبيق كمشنوايي
متخصص به بايد سمعك تنظيم و تجويز جهت و نمايد استفاده را سمعكي هر نميتواند
.نمايد مراجعه (اديولوژيست) شنواييشناسي
نميكند كمك او رشد به كودك عقبماندگي علت يافتن
شوك يك عنوان به را خود كودك ذهني عقبماندگي هستند سالم هوشي نظر از خود كه والديني
اين جريان در و كرده تجربه را اندوه اين والدين از بسياري.ميكنند تصور خود بر وارده
مشاور ، يك براي.ميگيرند فاصله ديگران از خود ، ساختن مشغول با زماني مدت براي اندوه
دادن تسكين و والدين به بخشيدن اطمينان با را اندوه جريان بخواهد كه است اشتباهي كار
هرگونه يا ويژه كلاسهاي كمك به درمان از والدين كردن اميدوار.سازد متوقف سرعت به آنان
با رابطه در ناگواري مطلب هرگونه كردن بازگو.است غيرعاقلانهاي عمل ديگر درماني اقدام
فعلي شرايط با خود كردن سازگار منظور به والدين از بسياري.است نامناسب كودك آينده
سرعت.درنميآيند آب از درست احتمالا درازمدت پيشبينيهاي گاهي و هستند زمان نيازمند
غالبا خردسال كودك آينده رفتار مورد در پيشبيني و نيست ثابت بچهها تمام براي رشد
.بگيريم ناديده را كودك ذهني عقبماندگي نميتوانيم ما و است دقت از خالي
صداقت نميشوند موفق قابلاعتماد ، تشخيص به روانشناسي و پزشكي آزمايشهاي هنگاميكه حتي
به تخصصي كمك وضعيت اين درك در ولي بوده عقبمانده آنان كودك كه والديني.است ضروري
و ميبرند بهسر اضطراب در و دانسته مقصر را خود نگراني ، اثر در است نشده داده آنان
عقبمانده كودك ميان خود نزد كه را مقايسههايي قادرند شود داده فرصت آنان به چنانچه
.سازند مطرح كردهاند او همسال كودكان ساير يا برادر و خواهر و ذهني
آنان به كمك و والدين جانب از شده ارائه اطلاعات به دادن فرا گوش با ميتوانند متخصصين
براي مشاهده و هوشي تستهاي از استفاده با همچنين و خود مشاهدات تفسير و تعبير براي
براي معمولا دهنده تشخيص برچسبهاي از كامل اجتناب.كنند شاياني كمك آنان ، قضاوت تاييد
كه شنيد خواهند كنار و گوشه از والدين كه امر اين.نميآيد حساب به درستي عمل والدين
در كه ديگري مساله.است اجتنابناپذير ميكنند خطاب مانده عقب را آنان كودك سايرين ،
عقبماندگي وسعت به بردن پي با است؟ علت جستجوي براي آنان تلاش است مطرح والدين مشاوره
جستجو اين باعث انگيزه دو رسد مي نظر به كه هستند آن علت جستجوي درصدد والدين كودك ،
شده بيماري درمان به منجر است ممكن كشف اين كه است بيماري علت كشف به اميد يكي.ميشود
جستجوي براي دوم انگيزه و كند جلوگيري آينده ، احتمالي كودكان در آن دادن روي از و
از بسياري.ميشود ناشي گناه احساس و مسئوليت سنگين بار از رهايي بهمنظور احتمالي
.هستند خود كودك ذهني عقبماندگي مقصر آنان گويي كه ميكنند احساس گونهاي به والدين
آنان سهلانگاري اثر در روزي كه كنند گناه احساس لحاظ اين از است ممكن مثال ، براي
پزشك به بوده بيمار آنها كودك هنگاميكه يا و شده پرتاب پايين به تختخواب از كودكشان
و است كودكي دوران معمولي وقايع از رويدادها اين كه داشت توجه بايدنكردهاند مراجعه
.بودند شده سپرده فراموشي بهدست همگي نبود مانده عقب كودك درصورتيكه
متخصصين به ميتوانستند داشتند بهتري اقتصادي وضع چنانچه كه ميكنند احساس والدين ساير
ذهن كه چيزي مهمترين والدين از بسياري در.بخشند بهبودي خود كودك به و كرده مراجعه امر
كانون عقبمانده كودك گاهي.است عقبماندگي علت مورد در كردن فكر ميكند مشغول را آنان
والديني.هستند شرمسار آنها از و داده انجام گذشته در والدين كه است خلافي كارهاي تمام
از بسياري گرچه.ميشوند متحمل بيشتري رنج ميدانند خود كودك عقبماندگي مقصر را خود كه
چنداني اهميت علت ، شناسايي موارد ، از بسياري در لكن هستند علت يافتن جستجوي در والدين
تقريبا گشته عارض ژنتيك يا فيزيكي عامل اثر در كه صدمهاي.داشت نخواهد كودك وضعيت در
ساير و آموزش توانبخشي ، جهت آينده برنامههاي هنگاميكه بهعلاوه.است تغييرناپذير
چنداني اهميت كودك خود با رابطه در سببشناسي مساله هستند طرحريزي حال در برنامهها
روشهايي.دارد وجود آنها در عاطفي عناصر يا پيشرونده زوال كه مواردي استثناي به.ندارد
نظر به بياهميت داشت دربرخواهد را مخارجي احيانا و ميشوند كاربرده به تشخيص براي كه
عقبماندگي در كه عناصري و كودك فعلي وضعيت ارزيابي كه داشت توجه بايد لكن.ميآيند
كودك دادن قرار و پيشگيري آموزش ، برنامهريزي ، والدين ، مشاوره در دارند دخالت او ذهني
.است برخوردار خاصي ارزش از موسسه در
انديشيدن به نسبت تا دهيد انجام او به كمك براي ميتوانيد كه آنچه به توجه از شما كودك)
و پزشكي كامل ارزيابيهاي دنبال به (.ميبرد بيشتري سود عقبماندگياش ، علت مورد در
بههرحال ولي ساخت ، مطلع را والدين دقيقا سببشناسي نظر از نتوان درصورتيكه رواني ،
آگاهي هنگامي والدين از بسياريكرد درك را آنان گناه و مسئوليت به مربوط احساسات بايد
تعداد از نيز و بوده رو روبه مشكل همين با خانوادهها بسيارياز تعداد كه مييابند
به نسبت هنگامي همچنين و مييابند آگاهي باشند ، موثر طبيعي رشد در ميتوانند كه عناصري
كنترلي گونه هيچ كه تولد از قبل علل اثر در آنان كودك كه ميكنند پيدا آگاهي احتمال اين
.مييابند رهايي گناه احساس از زيادي اندازه تا ديده ، آسيب نداشتهاند آنها روي
اين پيگيري با هستند هوشي كمتواني با كودكاني داراي كه ما عزيز والدين كه اميدواريم
والدين كه رسيده فرا آن زمان حال زيرا ، بكاهند حدودي تا خود نگرانيهاي از مطالب
آنان رواني فرسودگي از ترتيب اين به تا كنند انتخاب زندگي ادامه براي را جديدي راههاي
.شود كاسته
...اگر ميتواند هم معلول
در كلامي.او بودن خليفهالله و بزرگ روح و است انسان از سخن بلكه نيست ، معلول از سخن
.نيست امكانپذير هميشگي كوشش و تلاش بدون كه وجايي انساني مقام اوج مورد
خود تواناييهاي ساير بر تكيه با حركتي ناتواناييهاي و نقصجسمي عليرغم زيادي افراد
.واميدارند تعجب به را ديگران كه رسيدهاند جايي به خويش نفس به اعتماد و اراده با و
به و است ديده خود به معلولين از علمي گوناگون رشتههاي در زيادي دانشمندان تاريخ ،
.است شده مقامي چنين به آنها رسيدن موجب عاملي چه كردهايم فكر خود با تاكنون راستي
روح به انسان بزرگي كه بگيريم نظر در و دهيم تغيير معلولينرا به نگرش استنوع بهتر
است خدايي انسان روح:چون نيست روح نقصان جسم ، نقصان جسمي ، نقصان و بهجسم نه و اوست
غيرمعلول ، چه و معلول چه نيست ، انسانها ميان برتري نوع هيچ و(روحي من فيه نفخت و)
.(اتقيكم عندالله اكرمكم ان)ببرند بهره بالقوه و موجود امكانات از تناسب به بايد همه
استفاده الهي ازمواهب و بدانند را خود غيرمعلولقدر چه و معلول چه انسانها تمامي اگر
را انساني عاليه مقامات به رسيدنبالقوه بشناسند ، توانايي را خود حقيقتالهي و كنند
مستثني امر اين از نيز معلولان و است مكلف اندازهتوانايياش به انساني هر و دارند
(وسعها اللهنفساالا لاتكلف)نيستند
|