آهنگسازي دانش و ملي هويت آميختگي
قشم موسيقي درباره بوستان علي و صديقي رامين بوستان ، بهمن با نشستي
بوستان بهمن
شدم ، آشنا آن نغمههاي و نوازندگان و قشم موسيقي با نزديك از كه وقتي:بوستان بهمن
بودن بكر و اصالت توانسته و است برخوردار خاصي استواري و قدمت از موسيقي اين كه فهميدم
كند حفظ را خود
برخوردار كارشناسانه ذهنيتي از خود بستر در كه هنگامي موسيقي كارهاي از برخي:درآمد
موسيقي در تازه حركتي آغازگر و تاثيرگذار حتي و اعتنا درخور كاري ميتواند حاصل باشند ،
آغاز نشر حوزه همانند را موسيقي زمينه در كار قبل سال چند از كه هرمس نشر.شوند تلقي
مديريتي و فني موانع و مسايل به آگاهان از خود كه صديقي مديريترامين با بود ، كرده
.دهد رونق و رواج ايران در را تلفيقي موسيقي بار نخستين براي توانست است ، كشور موسيقي
ترك بيات اذان روي عليقلي محمدرضا تلفيقي قطعه اگر همشهري موسيقي صفحه خوانندگان
چيست ، تلفيقي موسيقي از مراد و منظور كه مييابند در باشند ، شنيده را اردبيلي موذنزاده
سريال متن موسيقي در را نواحي سازهاي و موسيقي از استفاده همين عليقلي كه اين توجه جالب
صورت زمينه اين در هرمس نشر كه ديگري كارهاي جمله از.است برده كار به نيز "سرخ خاك"
از بهرهگيري با و دقيقهاي دي 60 سي و كاست صورت به كه است "قشم" موسيقي مجموعه داده ،
آزاد برداشت كاست اين قطعات.است يافته انتشار شده ، شناخته نوازنده و آهنگساز 8
.قشم موسيقي از است آهنگسازان
صديقي رامين
پيشكسوت پژوهشگران از و موسيقي خانه پژوهش كميته مديره هيات عضو) بوستان بهمن با
،(است كرده تحقيق و كار قشم موسيقي درباره چندسالي خود كه ايران نواحي و سنتي موسيقي
يكي آهنگساز و عبادي احمد زندهياد استاد شاخص شاگردان از و تار سه نوازنده)بوستان علي
و جدي چهرههاي از يكي و هرمس موسيقي نشر مدير صديقي رامين و (قشم كاست قطعات از
.ميخوانيد كه دادهايم انجام گفتوگويي مجموعه اين پاگيري در تاثيرگذار
نجوا -الف
najva@hamshahri.net_a
اجرا مرحله تا فكر اين تداوم و ايجاد چگونگي درباره كه ميخواهيم صديقي آقاي از ابتدا *
كنند؟ صحبت
كه كارهايي گذشته به است بهتر دهم ، توضيح كار اين درباره آنكه از پيش:صديقي رامين _
واردات امكان كه قبل سال چند از.بكنم اشارهاي نيز گرفته صورت كتاب شهر موسيقي بخش در
افتاديم فكر اين به كتاب ، شهر موسيقي مجموعه در ما شد ، فراهم مختلف ملل موسيقي عرضه و
و كنيم عرضه ايراني علاقهمندان و شنوندگان به را منطقه هر موسيقي موفق گونههاي كه
جهان موسيقي تازه وكارهاي رخدادها و حوادث از مهمي بخش توانستيم مدت اين در خوشبختانه
كننده مصرف تنها كه افتاديم فكر به ;اين از پس اما.كنيم عرضه ايراني علاقهمندان به را
امروز ، موسيقي رايج فرمهاي برخي از تاثيرپذيري با نيز ما خود و نباشيم دنيا موسيقي
به توجه با واقع در.بشناسانيم جامعه به را خودمان سازهاي و نغمهها و موسيقي
موسيقي زمينه در آنها دانش و ايراني موسيقي آهنگسازان و نوازندگان در كه تواناييهايي
همكاري ما با زمينه اين در كه خواستيم آنها از و رفتيم سراغشان به داشتيم ، سراغ تلفيقي
همان آنها ازجمله كه داشتيم جدي تجربه چند قشم ، موسيقي مجموعه از قبل تا ما البته.كنند
.كرد اردبيلي موذنزاده اذان روي عليقلي آقاي كه بود كاري
پيوستيد؟ كار به زماني چه از شما بوستان آقاي *
بوستان علي
روي ميدانيد ، چنانكه و داشتم بومي موسيقي به كه علايقي اساس بر من:بوستان بهمن _
مسئوليت دوستان از يكي دعوت به بودم ، كرده كار هم آذربايجان و لرستان خراسان ، موسيقي
از وقتي اما كردم ، تلاش نيز فرهنگي ديگر مسايل در من اگرچه پذيرفتم ، را قشم هنري فرهنگي
قدمت از موسيقي اين كه فهميدم شدم ، آشنا آن نغمههاي و نوازندگان و قشم موسيقي با نزديك
كه زماني آن.كند حفظ را خود بودن بكر و اصالت توانسته و است برخوردار خاصي استواري و
قشم مردم كه حالي در ميكردند ، جمع را سازها و بود موسيقي ممنوعيت جزيره ، به رفتيم ما
به توجه با و كردم صحبت قشم امامجمعه با من.ميكردند عبادت نوعي موسيقي اين به
موسيقي موسيقي ، اين كه كردم قانع را ايشان داشتم ، حيطه اين در كه دانشي و مذهبي اطلاعات
شروع شاخص ونوازندگان درآمد پستوها از سازها آرام آرام ترتيب اين به و نيست لعب و لهو
كرديم هماهنگ فجر موسيقي جشنواره مسئولان با جزيره اين در اقامتم دوم سال.كردند كار به
قشم ، در را سازي ساز كارگاه يك كرديم تلاش سپس.بياوريم جشنواره به را قشم از گروهي كه
جمله از كه را اشعري محمدرفيع آقاي ;كنيم راهاندازي ، بود شده تعطيل مدتها كه
الحق هم ايشان و بسازد هم ساز كه كردم تشويق ميكرد نجاري و بود خطه آن خوب استعدادهاي
آن از پس.بسازد را خوشدستي و صدا خوش سازهاي كوتاهي مدت در توانست و بود استعداد خوش
رها كاره نيمه متاسفانه كه طرح اين در.بود فرانسويها آوينيون شبيه چيزي كه دادم طرحي
دعوت آن نوازندگان و موزيسينها و خاورميانه و فارس خليج مناطق تمامي از ميخواستيم شد ،
از من اما نشد ، موافقت متاسفانه كه بدهند سامان را سالانه و بزرگ جشنوارهاي كه كنيم
را كوچكي جشنواره منطقه ، موسيقي گروههاي گردآوردن و كردن جمع با و ننشستم پاي
كارهاي و جمعآوري را قشم هنرمندان تكتك شناسنامه من ديگر سوي از.كرديم راهاندازي
.كردم مشخص نيز را آنها
آن هنرمندان و است بكري و پاكيزه پاك ، موسيقي هم ، الان همين قشم موسيقي خوشبختانه
بچههاي و صديقي مهندس آقاي كه بار نخستين.افادهاند و فيس بدون و بيآلايش و ساده
ميناب بروبچههاي كنم فكر) منطقه نوازندگان از گروه دو يكي آمدند ، قشم به آهنگساز
.ببينند را كار قدمت البته و تازگي و جديت هم آنها تا آوردم نزدشان اجرا براي را (بودند
مضرابي زخمهاي سازهاي از تلفيقي با شما را مجموعه اين قطعه ، نخستين(علي) بوستان آقاي *
افتاديد؟ مجموعه اين در همكاري صرافت به چگونه ساختيد ، (...و عود سهتار ، )سنتي موسيقي
بخش مديريت اينكه ضمن ايشانداريم موسيقي در مشترك دغدغههاي صديقي آقاي و من -
سالها هم پدر ديگر طرف از.برخوردارند خوبي موسيقايي گوش از دارند ، را هرمس نشر موسيقي
كرده مشغول سخت آن به نسبت را ذهنم موسيقي اين از تعاريفشان و سخنان و بودند منطقه در
را كار كه افتاديم فكر اين به ديدم ، را منطقه آن از پدر عكسهاي وقتي دليل همين بهبود
ديديم ، را فضا و رفتيم منطقه به وقتي اما بگيريم ، منطقه همان نوازندگان و خالص صورت به
مواد همانها و منطقه بكر كارهاي ضبط به كرديم شروع و گرفتيم قرار تاثير تحت ما همه
توليد به متعدد نشستهاي و جلسات در و بعدها كه جديتري كارهاي براي شد خامي و اوليه
.انجاميد قطعه اين 8
اين بود ، ما توجه مورد كه نكتهاي نخستين آورديم ، تهران به را كارها وقتي:صديقي -
اين اينكه توجه جالب و دارد تفاوت مناطق ديگر موسيقي با چقدر منطقه ، اين موسيقي كه بود
فرق آن رنگآميزي و داشت اختلاف هم عمان موسيقي با كه نحوي به بود ، محسوس بسيار تفاوت
.بودند يكسان سازها از برخي حتي اگرچه ميكرد ،
آن متفاوت خاستگاههاي به بود توجه قابل و بارز قشم موسيقي مجموعه در كه دومي نكته
آنكه عليرغم و نمونه براي بازميگشت ، ايران نواحي موسيقي گونههاي ساير با مقايسه در
شخصيت و استقلال مقابل در اما ميگرفت نشات آفريقايي موسيقي از موسيقي اين ريشههاي
در اما كنيم ، معرفي را كار كه انداخت صرافت به را ما موارد اين.داشت هم را خود ويژه
.كنيم معرفي و ضبط چگونه را كارها كه شديم روبهرو پرسش اين با هم مرحله اين
داشتيد؟ موسيقي نوع اين مخاطبان از تصويري و برداشت شما آيا *
كه بوديم اين دنبال به هرمس موسيقي مجموعه در ما كردم عرض هم قبلا چنانكه:صديقي -
برخي دليل به متاسفانه چون.كنيم برقرار پلي جوان نسل و سنتي حتي و نواحي موسيقي بين
ضعف و تحليل روبه روز به روز امروز نسل با..و نواحي سنتي ، موسيقي رابطه افراطكاريها
تا 12 از 10 منظور همين براي.رفتيم تلفيقي موسيقي سراغ كه بود دليل همين به.مينهد
در كه كرديم دعوت باشند داشته را موسيقي نوع اين درباره تحقيق براي كافي وقت كه آهنگساز
.كنند مشاركت كار اين
بود؟ چگونه آهنگسازان انتخاب نحوه *
باشند داشته مشتركي ذهنيت كه آهنگسازان از جمعي را مجموعه كه بود اين ما هدف:صديقي -
از و زنده صورت به قشم موسيقي از كه باشند داشته را فرصت اين آنها همه نيز و بدهند شكل
مسئله وقتي ميآيد يادم برويم ، جمع اين سراغ به تا شد سبب ذهنيت همين.شوند آشنا نزديك
با كه بودم نگران من خود اما كردند ، استقبال همه گذاشتيم ، ميان در افراد اين با را
و خوش سرانجام كار اين دارد ، وجود ايران در موسيقي جمعي كار از كه مثبتي چندان نه سابقه
آزاد كارشان در را آهنگسازان از كدام هر كه گرفتم تصميم نهايت در اما.نيابد خرمي
اما نيست ، مشترك كار فضاي اگرچه كه شدم متوجه گذشت ، كار از كه ماهي سه دو ، بگذارم
محمدرضا) آنها مسنترين ميان از.مشتركند ناخودآگاه و غيرمستقيم شكلي به برداشتها
به پيگرفتند جدي شكلي به را كار (عسگرزاده يا و بوستان علي)جوانترينشان تا (عليقلي
كار هر براي كه شد مشخص اوليه صحبتهاي در آمد ، پيش ماجرا اقتصادي بحث وقتي كه نحوي
كار ، استمرار در اما ميبرد ، بالا را كار هزينه اين و است نياز مورد زيادي نوازندگان
براي بوستان آقاي نمونه براي كنند ، مشاركت كار در نوعي به كه گرفتند تصميم تن اين 8 خود
لذا نواخت ، را مضرابي و زخمهاي ساز چند و كرد تمرين خود پايينبيايد ، كار هزينه اينكه
.است استوديو در ما همه ماهه چهار و مشترك زندگي حاصل نوعي به كارها درصد 80
بود؟ چه كار اين شروع براي شما ، انگيزه (علي)بوستان آقاي *
اين غالب حس قشم ، به ورود اوليه لحظات همان در و داشتيم قشم به كه سفري همان در-
.داشت شگفتانگيزي و عجيب حالت دريا فضاي.گذاشت تاثير همراهان و من روي جريان
آنجا به وقتي.كرديم پرواز تاخير با 10ساعت بود ، ما آمده هم سنگيني برف تهران در
متوجه كرديم تفحص آنجا نغمههاي و موسيقي درباره كه روزي چند.بود بهار مثل هوا رسيديم
عود سهتار ، ساز بر علاوه (خورشيد قطعه) باشيد شنيده را اول قطعه اگر.شديم آن بودن بكر
محور را سهتار سازمحوري بهعنوان و كار روي فقط ميخواستم ابتدا.دارد نقش آن در هم
كه ميزدند ساز متفاوت قدري به منطقه آن عود نوازندگان و عود نوازندگي اما دهم ، قرار
.دادند سوق ساز اين يادگيري حتي و استفاده سمت به مرا
سروده شدهاش غرق كشتي براي كمالي محمدصديق كه مرثيهاي تاثير تحت را قطعه از بخشي
را كشتي ميكند تلاش او ميشود ، غرق طوفان در حادثه يك در آنها كشتي كردم ، تصنيف بود ،
ميسرايد "باوفا جاشوي" عنوان با مرثيهاي حادثه اين از پس و نميتواند اما دهد ، نجات
.ساختم را قطعه فينال و پاياني بخش آن از الهام با هم من كه
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه را همكاري اين شما خود *
موسيقيهاي برخلاف هم آنها كه موسيقياي زمينه در غش و غل بدون و زلال گروهي همكاري يك-
.بود مانده باقي نخورده دست و بكر و زلال بسيار ديگر
بگوييد؟ مجموعه اين قطعات ديگر از لطفا صديقي آقاي*
انصاري ، سليمانيپور ، عليقلي ، محمدرضا رضاعي ، كريستف آقايان را ديگر كار هفت -
موسيقي از خود دريافت براساس آنها از كدام هر كه نوشتند عسگرزاده و اسعديان همايونفر ،
نمونه براي كردند ، پرداخت را خود قطعه نواحي اين آييني مراسم از يكي يا و منطقه اين
منطقه آن در كه خرماپزان جشن از الهام با و براساس را "خرما" قطعه كه عسگرزاده آقاي
از خودش برداشت براساس ساختند را "حرا سوييت" كه انصاري آقاي يا نوشت ، ميشود ، برگزار
از خود شخصي برداشت براساس همايونفر آقاي يا نوشت ، را آن قايق بر سوارشدنش و حرا منطقه
از الهام با را خود قطعه عليقلي آقاي همچنانكه ساختند ، را سيمين ساحل قطعه مناطق از يكي
.است ساخته را قطعهاش رزيف نام از الهام با كه رضاعي كريستف آقاي يا و ساختند زار مراسم
|