داوطلبان نهايي كارنامه :سنجش سازمان
شد توزيع آزمون81
:شاهرودي هاشمي آيتالله
ميشود قرآني فعاليتهاي ترويج باعث قرآن نمايشگاه
شد آغاز گرگان دشت معماري اثر بزرگترين كاوش
است شده روبرو مهري بي با كشور پژوهش بخش
ميشود برگزار كريم قرآن خادمان انتخاب دوره نهمين
درسي كتب غم بار و شاگردان مسكين دل
نميكنند چنين حرفهايها
سازان آينده علمي مسابقههاي دوره دوازدهمين
ميشود برگزار اسفندماه يازدهم
مديريت پيام
داوطلبان نهايي كارنامه :سنجش سازمان
شد توزيع آزمون81
داوطلبان نهايي كارنامه توزيع كرد اعلام كشور آموزش سنجش سازمان:فرهنگي علمي گروه
آبان تا 30 شده آغاز آبان از 20 كه عالي آموزش مراكز و دانشگاهها سال 81 سراسري آزمون
.دارد ادامه ماه
داوطلبي هزارو 369 تعداد 458 كارنامه سازمان ، اين عمومي روابط دوشنبه روز گزارش به
آزمون در نفر و 58 هزار ميشود1950 ارسال آنان آدرس به بودند رشته انتخاب به مجاز كه
.يافتند راه عالي آموزش موسسات و دانشگاهها به سراسري 81
:شاهرودي هاشمي آيتالله
ميشود قرآني فعاليتهاي ترويج باعث قرآن نمايشگاه
بخشهاي از ديروز صبح قضائيه قوه رئيس شاهرودي هاشمي آيتالله:فرهنگي علمي گروه
.كرد بازديد كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه دهمين مختلف
كل رئيس عليزاده ، والمسلمين حجتالاسلام اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد
در را شاهرودي آقاي ارشاد ، وزير فرهنگي معاون رمضانپور علياصغر و تهران استان دادگستري
.ميكردند همراهي قرآن نمايشگاه از بازديد جريان
كشور فرهنگي فعاليتهاي در تاثيري چه قرآني فضاي ترويج كه پرسش اين به پاسخ در وي
در كه فعاليتهايي و است شده عرضه قرآن نمايشگاه در كه هنري كارهاي:داشت اظهار دارد؟
عاملي ميشود فرهنگي فعاليتهاي ترويج باعث اينكه بر علاوه ميگيرد صورت نمايشگاه اين
.است قرآني فعاليتهاي توسعه و رشد در
شد آغاز گرگان دشت معماري اثر بزرگترين كاوش
برجستهترين كه گرگان تاريخي ديوار در باستانشناسي كاوش آغاز با:فرهنگي علمي گروه
بر علاوه شناسان باستان ميشود ، محسوب گرگان دشت معماري اثر
ديوار اين شناختي باستان زمين مطالعه به باستانشناسي ابهامات و معماري ساختار شناسايي
.ميپردازند نيز
و باستانشناسي قوم پژوهش كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
ديگر از.. و هوايي عكس مطالعه نقشهبرداري ، ديوار ، حاشيه ساكنان سنتي هنرهاي شناسايي
.است هيات اين برنامههاي
است شده روبرو مهري بي با كشور پژوهش بخش
و اهميت بر كشور ارشد تصميمگيران و مسئولان تمامي درحاليكه:علميفرهنگي گروه
روندي ترسيم با كشور توسعه سوم برنامه و ميگذارند صحه پژوهشي اعتبارات افزايش ضرورت
بود ، كرده مصوب سال 82 در درصد صدم ملي 87 ناخالص توليد از را پژوهشي بودجه سهم صعودي ،
جاري اعتبارات درصد كاهش 10 با غيرمنتظره اقدام يك در برنامهريزي و مديريت سازمان
را ملي ناخالص توليد از درصد صدم حداكثر 27 پژوهشي ، عمراني اعتبارات درصد و 25 پژوهشي
به نسبت را كشور پژوهشگران جامعه خود تصميم اين و داد تخصيص سال 82 پژوهشي اعتبارات به
اين سوء عواقب بررسي بهمنظور ما خبرنگار.ساخت نگران و مشوش بهشدت تحقيقات آينده
مقامات از تن چند با جامعه علمي توسعه پيكره بر آن جبرانناپذير لطمات و دولت تصميم
.است كرده گفتوگو كشور برجسته محققان و پژوهشي
پژوهشي بودجه شديد كاهش فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت پژوهشي معاون منصوري رضا دكتر
و مديريت سازمان تصميم اين شدن نهايي و شدن محقق صورت در:گفت و خواند ملي فاجعه يك را
.شد خواهيم مواجه كشور در پژوهشي خشكسالي يك با بهزودي ما برنامهريزي ،
توليد از درصد معادل 3/0 تومان ، ميليارد تنها 270 سال 81 در درحاليكه:گفت وي
اعتبارات همين برنامهريزي ، و مديريت سازمان يافت تخصيص پژوهشي اعتبارات به ملي ناخالص
عمراني اعتبارات در كاهش درصد و 25 جاري اعتبارات در كاهش درصد با 10 سال 82 براي را
توليد از درصد صدم سال 87 اين براي سوم برنامه الزام درحاليكه و كرده توافق پژوهشي
علوم ، وزارت پژوهشي معاون.است كرده تصويب را GDP درصد صدم حداكثر 27 بوده ، ملي ناخالص
تحقيقات پروژههاي تمامي در صددرصد ركود ضمن تصميم اين نهايي تصويب صورت در داد ، هشدار
و كوتاهمدت در مغزها فرار پديده فرايند تشديد با كشور ، پژوهشي اولويتهاي و ملي
.آمد وارد ايران جامعه به جبرانناپذيري صدمات بلندمدت
با گفتوگو در كشاورزي بيوتكنولوژي برجسته پژوهشگران از قرهياضي بهزاد دكتر همچنين
كشاورزي مجموعه براي جدي تهديدي را سال 82 در پژوهشي اعتبارات شديد كاهش ما ، خبرنگار
تخصيص 87 به مكلف را دولت توسعه برنامه قانون درحاليكه است چگونه:گفت و دانست كشور
و مديريت سازمان محترم رياست ميكند ، پژوهش به ملي ناخالص توليد از درصد صدم
تنها آنكه حال ميكند ، سال 81 به نسبت آينده سال اعتبارات كاهش به تصميم برنامهريزي
مجموعههاي بزرگترين از يكي بهعنوان كشاورزي آموزش و تحقيقات سازمان سال 81 ، در
آن عواقب كه ميكند نرم پنجه و دست توماني ميليارد اعتبار 30 كسري با كشور تحقيقاتي
كليه و انساني و دامي واكسن نهال ، و بذر توليد به جدي صدمات و گسترده اعتراضات بهصورت
.شد خواهد جلوهگر غذايي امنيت و بهداشت عرصههاي
دلسوخته پژوهشگر يك بهعنوان داشت تاكيد كه كشاورزي آموزش و تحقيقات سازمان رئيس
تحقيقاتي مقام عاليترين بهعنوان بنده:گفت همچنين مسئول ، مقام يك تا شود ، معرفي
سازمان تحقيقات فصول در پژوهشي ، اعتبارات بودن غيرشفاف بهدليل كشاورزي جهاد وزارت
است مسلم آنچه اما ندارم ، كشاورزي جهاد وزارت سهم از دقيقي اطلاع برنامهريزي و مديريت
درصد حدود 25 به تحقيقاتي اعتبارات كل درصد از 59 سهم اين گذشته سال طي 14 كه است اين
.است يافته تقليل
و محققان تلاش با سال 81 در:گفت پژوهشي ، اعتبارات خواندن اسفناك ضمن قرهياضي دكتر
نيز آينده سال براي و درآمد اجرا به مختلف تحقيقاتي طرح و 700 هزار سازمان ، 4 كاركنان
غنيسازي انساني ، و دامي سرمهاي و واكسنها استانداردسازي زمينههاي در مهمي طرحهاي
تحقيقات توسعه كشاورزي ، فرآوردههاي در سموم بقاياي كاهش غذايي ، مواد و معدني عناصر
و مديريت سازمان تصميم اجراي صورت در كه است كار دستور در..و كشاورزي بيوتكنولوژي
.ديد خواهد آسيب بهشدت برنامهريزي
ميشود برگزار كريم قرآن خادمان انتخاب دوره نهمين
مراسمي طي آبان پنجشنبه 30 كريم قرآن خادمان انتخاب دوره نهمين:علميفرهنگي گروه
بينالمللي نمايشگاه دهمين در جمهوري رئيس محمدخاتمي والمسلمين حجتالاسلام حضور با
.ميشود برگزار كريم قرآن
آموزش قرآني ، علوم تفسير و ترجمه گروه پنج در مراسم اين در كريم قرآن برگزيده خادمان
قرآني هنرهاي و نشر و چاپ اطلاعرساني ، و قرآني نرمافزارهاي قرآني ، فرهنگ گسترش و
.ميشوند معرفي
مراسم در امسال:گفت باره اين در قرآن خادمان انتخاب كميته دبير "حشمتي محمدرضا"
كريم قرآن برگزيده خادم بهعنوان خارجي و 3 ايراني قرآن 14 خادمان انتخاب دوره نهمين
معماري ، ترجمه ، تفسير ، رشتههاي در كريم قرآن برگزيده خادمان:افزود وي.شد خواهند معرفي
تصريح وي.شد خواهند معرفي خوشنويسي و ديني سينماي نرمافزار ، نشر ، و چاپ قلمزني ،
بهعنوان قرآني عرصههاي در فعال پيشكسوتان از يكي و دولتي نهادهاي از يكي همچنين:كرد
.ميشوند انتخاب قرآن خادم
خادمان آئيننامه:گفت كريم قرآن خادمان انتخاب آئيننامه و داوري شيوه مورد در وي
اين اصلي ساختار و شده تدوين قرآن خادمان انتخاب مراسم دوره نخستين در كريم قرآن
.است نكرده تغييري هيچ گذشته سالهاي در آييننامه
گروههاي آييننامهها اصول براساس چونميشود كاملتر سال هر ملاكها اين:افزود وي
ملاكها اين سال هر خاطر همين به كنند مشخص را خودشان داوري ملاكهاي بايد تخصصي
.ميشوند برگزيده بيشتري سختگيريهاي با كريم قرآن خادمان و ميشوند دقيقتر
درسي كتب غم بار و شاگردان مسكين دل
ستايش حسن دكتر
:گشا عقده هم و گشتهاند عقده هم پرتاب ، زلف همچون مدارس درسي كتب كه است چندي
اين از گشا ، عقده و افكندهاند گرهي فرزندانمان ، تحصيل و علم كار در كه علت بدين عقده ،
را عقدهاش بدان ، كوفتن مشت با ميتواند هركس كه شدهاند بدل مشتي كيسه به كه روي
و جرايد در مشكل اين كه است ديري سبب همين به.باشد نودولتان خودنمايي محمل يا و بگشايد
.است گرفته قرار آن و اين حملات آماج بازار و كوچه
به موسوم جريدهاي در كتابها اين احوال از شرحي خواندم باب اين در كه نوشتهاي آخرين
عنوان تحت اينجانب مقاله از بخشي به نوشتار آن صاحب.(13/8/81) بود "سنجش پيك"
چرا كه بود كرده استشهاد (همشهري 25/6/1381 روزنامه) "دارند؟ مشكلي چه درسي كتابهاي"
برخي از خردهگيريهايي ضمن گزارش ، آن متن در ايشاننيستند مهربان يار ديگر درسي كتب
خود سخن پرسش اين با خاتمه در و نموده نامهربانيها بس امور اولياي به كتابها ، اين از
حكايتي مشكل اين است؟ بدهكار حرفها اين به مسئولان گوش آيا كه است برده انجام به را
.ميشود تقرير گاهي هرچند كه است
در پيشگان پژوهش بسا.شنيدهاند بسيار را كهنه سخنان اين آنان كه نميدانند مگر !شگفتا
بوم و مرز اين كنار و گوشه از ژرفانديش دانايان بسا و كردهاند تحقيقها گره اين گشودن
، مولفين از پارهاي كه دريغا.انداختهاند در نكتهها وادي اين در بين باريك ديده با
اين از برخي گوش كه ميگويم تجربت به را اين.سپردهاند غفلت آتش به بيمهابا را آنها
پروايي ملامتگران و طاعنان طعن از ديگر آنها.نيست حجتي هيچ پيغام جاي ديگر نويسان ، سبق
.جست بايد ديگري تدبير.ندارند
!ميكنيد آباد خراب اين به حمله چند تا !ديگر است بس دلسوز ، ياران اي روي ، بدين
طعن اينقدر باشند ، داده فرزندانمان دست به مغلوط مسودات و مخطوط اوراق مشتي اگر حتي
معالفارق قياس اين از.نيست وحيانبياء كاتب اطفال ، درس كاتب.نباشد روا را آنها زدن ،
.دوزيد خويش عيب بر چشم قدري و درگذريد
را مستان زند طعن بيخبري بر كه آن
است بيخبر چقدر ندارد خويش از خبر
دم كسي و است رفته خطاهايي و كژيها هم گزارشنامه همان نگارش در كه دانند فن ارباب
وا تصور اين بر را خواننده مرجعي ، بيهيچ سخنان آن نقل كه اين جمله از.است نياورده بر
.است چنين نه البته كه است داشته مصاحبتي اينجانب با جريده آن كه ميدارد
بار اين محترم پرداز جريده كه است انصاف شرط امانت سخن ، نقل و پيام رساندن در وانگهي
به است مطبوع متن از برگرفته عينا كه را اينجانب اقوال از بخشي و برنتافته را گرانسنگ
به نميتوان را كلام سرقت و سخن رهزني اين.است كرده منتسب "خدابنده زهرا" نام به فردي
رخ شب در هرچه لذا و است فلك از زمان ابناي جرم كنيم ، چه ولي.كشيد اغماض پرده نظر
.شبگرد گنه نمايد ،
نميكنند چنين حرفهايها
مجدفر مرتضي
سنجش سازمان سوي از و ماه 1381 آبان تاريخ 13 به كه خود شماره 300 در سنجش پيك نشريه
يك و مقاله يك گفتوگو ، يك" از تلفيقي كه كرده چاپ را گزارشي شده ، منتشر كشور آموزش
كه صورت اين بهاست همشهري آموزشي صفحه در اخير ماههاي در شده چاپ "كتاب بررسي
به مرا شنيدي ، چيزي علم از يا ديدي كتابي هرجا":گزارش در سنجش پيك نشريه خبره گزارشگر
قيد كه است اندازهاي همين به درست گزارش عنوان و تيتر) "آور خاطر به هم نيك آور خاطر
آموزش مديركل حاجآقالو ، عباس با همشهري گفتوگوي ،(اضافاتي و اصلاح هيچگونه بدون -شد
اصغر كتاب بررسي و (صفحه 25/6/81) ستايش حسن دكتر مقاله ،(صفحه 23/4/81) كشور ابتدايي
از هريك عبارات و جملات كردن پيش و پس با و گذاشته خود مقابل را (صفحه 31/6/81) نديري
دكتر همچون جديد اسامي آوردن نيز و افراد همين به آنها انتساب بعضا و نوشتهها اين
همگي تصادف ، سر از كه..و حسيني حميد دكتر كياني ، خسرو مرادي ، فاطمه خدابنده ، زهرا
عنوان ويرايشي تغيير كوچكترين بدون و عبارات همان با را همشهري نوشته سه حرفهاي همان
.ميشود ياد "ميزي پشت گزارش" عنوان به ازآنها مطبوعات عالم در كه ساخته گزارشي ميكنند ،
امامزاده شكني حرمت" مصداق به و ميسازد وارد لطمه مطبوعاتي فعاليت صداقت به كار اين
.نيست شايستهاي اقدام ،"متولي توسط
سنجش پيك نشريه محترم گزارشگر همين توسط اقدامي چنين نيز پيش دوسال سطور اين نگارنده
موضوع درباره كاملي توضيح آميز ، اعتراض يادداشتي طي زمان ، همان در و كردم مشاهده را
پست سپس و فاكس سنجش پيك نشاني به مذكور ، مقاله متن و مستندات با همراه را آن و نوشتم
اسرع در كه گرفتم قول و كردم گفتوگو نشريه محترم سردبير با نيز تلفني صورت به و نمودم
.شود داده لازم تذكر نيز عزيزمان گزارشگر همكار به و بدهند توضيح وقت
دادهاند ، تذكر مربوطه گزارشگر به كه اين گمان به.نشد توضيح از خبري و گذشت ماهي چند
با دانستم لازم شدهام ، شاهد را موضوع تكرار دوباره كه حال و گذشتم موضوع پيگيري از
چنين حرفهايها ، مطبوعاتي ، محترم دوستان كه كنم يادآوري كوتاه ، يادداشت اين درج
!نميكنند
سازان آينده علمي مسابقههاي دوره دوازدهمين
ميشود برگزار اسفندماه يازدهم
مسابقههاي دوره دوازدهمين پرورش ، و آموزش وزارت همكاري با آيندهسازان علمي موسسه
.ميكند برگزار كشور سراسر در ماه اسفند يازدهم را خود علمي
بر علاوه امسال ، علمي مسابقههاي در:گفت خبرنگاران به آيندهسازان ، موسسه مديرعامل
نيز ابتدايي پنجم سال دانشآموزان پيشدانشگاهي ، و دبيرستان راهنمايي ، دانشآموزان
.كنند شركت ميتوانند
براي دانشآموزان آمادهسازي دانشآموزان ، در سالم رقابت و انگيزه ايجاد سيدابراهيم ،
آموختههاي نيمرخ ارائه و وسيع سطح در مطالعاتي انگيزههاي افزايش سال ، پايان امتحانات
.كرد عنوان موسسه اهداف جمله از را پرورش و آموزش مسئولان به كشور دانشآموزان علمي
شركت موسسه اين علمي مسابقههاي در دانشآموز هزار از 413 بيش گذشته سال:افزود وي
.يابد افزايش نفر هزار به 500 امسال رقم اين كه ميشود پيشبيني و كردند
.ميشود برگزار آيندهسازان موسسه و پرورش و آموزش وزارت همكاري با مسابقهها اين
مديريت پيام
:بخوانند آموزشي مديران
منابع كاهش
كيفيت؟ افزايش
توراني حيدر دكتر
!يابد افزايش مدرسهتان كيفيت تا دهيد كاهش را منابع ;مدير خانم و آقا
فيزيكي ، منابع كاهش با واقعا آيا كرد؟ تفسير را تضاد و پارادكس اين ميشود چگونه
برد؟ بالا را مدرسه كيفيت ميتوان
رنج و بوده گلهمند مدرسه در امكانات كمبود از مدارس مديران از بسياري حاضر ، حال در
موفقيت امكانات ، همان از برخورداري رغم به مشابه ، مدارس از برخي كه حالي درميبرند
است؟ امكانپذير چگونه امر اين واقعا.دارند بيشتري
به مدرسه ، سيستم وروديهاي در تمركز جاي به كه مديراني ميدهند نشان تجارب و مطالعات
شدهاند موفق ميورزند ، اقدام آن به و هستند مدرسه سيستم فرايند بهبود و بهينهسازي فكر
فرايندها ، بهبود و اصلاح و عملكرد اصلاح و محدود امكانات از مطلوب استفاده با
.كنند كسب چشمگيري موفقيتهاي
مدرسه ، بدنه به مالي منابع تزريق با صرفا ميكنند تصور مديران از بسياري ديگر سوي از
را منابع و امكانات از مطلوب استفاده روشهاي چون اما كرد ، حل را مشكل ميتوان
دچار و كرده زياد را مدرسه وبال و وزر مدرسه ، توسعه جاي به و رفته بيراهه به نميدانند
به مدرسه فرايندهاي در را مدرسه مالي منابع كه اين جاي به يعني.ميشوند عبث كارهاي
واقع در ميدهند ، فيزيكي منابع تزريق و افزايش و تجهيزات و لوازم خريد به بگيرند ، هزينه
.نيست كارا و بهينه اما است ، درست ميدهند انجام كه كاري
:نكته
.است درست كارهاي انجام از مهمتر كارها ، درست انجام
|