در جهادكشاورزي وزارت پيشنهاد با و داد جلسه تشكيل جمهور رئيس حضور با اقتصاد شوراي
.كرد موافقت تخممرغ و مرغ بازار تنظيم خصوص
و ذخيرهسازي و خريد اقتصاد ، شوراي جاري هفته شنبه مصوبه براساس و ما خبرنگار گزارش به
طبخ آماده مرغ گوشت تن هزار ميزان 20 به حداكثر ترتيب به تخممرغ و مرغ گوشت چرخشي عرضه
صورت به تعيينشده مباشر دستگاههاي توسط بازار تنظيم منظور به تخممرغ تن و 5هزار
.پذيرفت خواهد انجام توافقي
قيمت تعيين مورد در و تشكيل بازرگاني وزارت دبيري به بازار تنظيم ستاد مصوبه ، اين طبق
ذخيرهسازي براي نياز مورد سقف همچنين و ماهه مقاطع 4 براي (حداكثر) سقف و (حداقل)كف
ميگيرد صورت زماني تخممرغ و مرغ گوشت خريد همچنين.ميكند تصميمگيري تخممرغ و مرغ
آن ضمن باشد ، كمتر شده تعيين كف قيمت از بازار در تخممرغ و طبخ آماده مرغ گوشت قيمت كه
و طبخ آماده مرغ گوشت قيمت كه ميشود عرضه بازار به زماني تخممرغ و مرغ گوشت كه
درصد عرضه 10 قيمت صورت اين در.باشد بالاتر شده تعيين سقف قيمت از بازار در تخممرغ
.بود خواهد شده تعيين سقف زيرقيمت
و توزيع نگهداري ، بستهبندي ، هزينههاي شامل خريد تبعي هزينه اقتصاد ، شوراي مصوبه طبق
با شده ، خريداري تخممرغ و طبخ آماده مرغ گوشت شده تمام قيمت همچنين و بانكي كارمزد
كار مسوول)بازرگاني وزارت نمايندگان از مركب گروهي كار توسط نگهداري زمان مدت به توجه
.شد خواهد اعلام و تعيين كشاورزي جهاد وزارت و كشور برنامهريزي و مديريت سازمان ،(گروه
تعيين شده ذكر گروه توسط شرايط به توجه با نيز عرضه نحوه و فروش تكليفي قيمت همچنين
و منظور شده تعيين مباشر دستگاه جدول در خريد نياز مورد نقدينگي كه آن ضمن شد ، خواهد
.شد خواهد تامين بانكي تسهيلات طريق از
محل از تخممرغ و مرغ فروش و خريد از ناشي احتمالي زيان و ضرر مصوبه اين براساس
.شد خواهد تامين جاري سال بودجه قانون تبصره 5 "-ه" بند اعتبارات
جهاد وزارت پيشنهادي طرح براساس تخممرغ و مرغ گوشت بازار تنظيم وجودي الزام دلايل
:از عبارتند كشاورزي
تغيير به توجه با اجتناب غيرقابل توليدي نوسانات دليل به قيمت نوسانات از جلوگيري -
توليد عوامل قيمت
.تقاضاست از بالاتر عرضه كه مواقعي در پرورش زمان محدوديت دليل به ذخيرهسازي -
.است تقاضا از پايينتر توليد كه زماني در محصولات عرضه -
مناطق در كشور اقليمي شرايط دليل به متفاوت زمانهاي در عرضه و ذخيرهسازي خريد ، -
.است موثر توليد افزايش يا كاهش در بعضا كه مختلف
توليدكنندگان براي توليد امنيت هدف با قيمت نسبي ثبات ايجاد -
مصرفكنندگان به اجحاف موجب كه سال از مواقعي در قيمت بيرويه افزايش از جلوگيري -
.ميشود
سياستهاي تعيين شامل كشاورزي جهاد وزارت پيشنهادي طرح براساس بازار تنظيم اجرايي شيوه
موقع به تخصيص و تامين و (كشاورزي جهاد وزارت) توليد متولي توسط بازار تنظيم اجرايي
دستگاههاي توسط آن از ناشي زيان و ضرر و ذخيرهسازي خريد ، براي تسهيلات و اعتبارات
و مصرفكنندگان حمايت سازمان مركزي ، بانك برنامهريزي ، و مديريت سازمان) ذيربط
حضور كه آن ضمن است ، (كشاورزي جهاد وزارت) سياستگذار پيشنهاد استناد به (توليدكنندگان
قيمت تعيين و سال طول تمام در توزيع و ذخيرهسازي خريد ، امر در بازار تنظيم مجري مستمر
در لازم تدابير اتخاذ همچنين.است ضروري توليد متولي دستگاه توسط عرضه و خريد سقف و كف
ديگر از بازار تنظيم مجري توسط استانها سطح در كشتارگاهها با مستقيم قرارداد عقد خصوص
.است بازار تنظيم اجرايي روشهاي
اجرايي ، عامل عنوان به استانها سطح در مرغداري تعاونيهاي يا اتحاديهها اساس ، براين
سياستگذار زيرمجموعه بهعنوان كشور دامپزشكي سازمان همچنين.هستند بازار تنظيم طرح مجري
آن ضمن داشت ، خواهد را لازم همكاري عرضه و ذخيرهسازي كشتار ، خريد ، بهداشتي نظارت درامر
.ميشود اعلام و تعيين توليد متولي توسط تخممرغ و مرغ خريد براي لازم استانداردهاي كه
براساس را لازم اقدامات بازار تنظيم مجري عنوان به نيز كشور دام امور پشتيباني شركت
.ميآورد عمل به متولي سياستهاي
اعلام سياستگذار ، دستگاه توسط تخممرغ و مرغ گوشت سالانه ذخيرهسازي و خريد مقدار تعيين
دستگاه توسط تخممرغ و مرغ گوشت بازار تنظيم براي نياز مورد سالانه تسهيلات و اعتبار
و (سال ابتداي) موقع به تخصيص و تامين كه آن ضمن است ، پيشنهاد اين الزامات از سياستگذار
به طيور صنعتي كشتارگاههاي بودن ملزم و مسوول دستگاههاي توسط تسهيلات و اعتبارات كافي
ديگر از ميشود اعلام توليد متولي دستگاه توسط كه سياستهايي و دستورالعملها اجراي
.گيرد قرار توجه مورد بايد پيشنهاد اين اجراي در كه است نكاتي
بهطور و سالانه كه است نحو اين به كشاورزي جهاد وزارت پيشنهاد طبق مرغ خريد اجرايي روش
.شود ذخيرهسازي و خريداري طبخ آماده مرغ تن هزار حداكثر 20 چرخشي
يا و ريال هزار كيلويي 7 از زنده مرغ قيمت كه ميگيرد صورت زماني در ذخيرهسازي و خريد
گوشت عرضه.باشد كمتر كشتارگاه در ريال و 600 هزار كيلويي 10 از طبخ آماده مرغ گوشت
از بازار در طبخ آماده مرغ گوشت كيلو هر قيمت كه ميگيرد صورت زماني در شده خريداري مرغ
ريال هزار كيلو 12 هر براي شده خريداري مرغ گوشت عرضه قيمتباشد بالاتر ريال هزار 13
.است شده پيشبيني
به توجه با برايدولت مرغ كيلوگرم هر مطلوب شرايط در نگهداري و خريد هزينه طرح اين طبق
درواقع.ميشود برآورد ريال و 700 هزار حدود 11 سورتينگ بستهبندي ، افت ، و كشتار هزينه
نياز اعتبار و تسهيلات ريال ميليارد به 234 مرغ گوشت تن هزار ذخيرهسازي 20 و خريد براي
بستهبندي ريال ، و 600 هزار حدود 10 كشتارگاه در مرغ كيلوگرم هر افت و كشتار هزينه) است
منظور به مرغ گوشت كيلوگرم هر نگهداري هزينه كه آن ضمن ،(ريال و 100 هزار جداسازي و
.است شده برآورد ريال بازپرداخت 18 زمان تا تسهيلات دريافت زمان از بازار تنظيم
رسيد ، پيشنهادي حداقل به مرغ گوشت قيمت زمان هر كه است شكل اين به كار روش اساس ، براين
حال به بازار تا كرد خواهد اقدام ذخيرهسازي و خريد به نسبت و شده بازار وارد طرح مجري
حدود خريد با ميشود پيشبيني البته كه -پذيرفت صورت خريد كه ميزاني هر به -درآيد تعادل
بازار تنظيم منظور به دائمي ذخيره عنوان به مقدار اين برسد ، تعادل به بازار تن هزار پنج
بنگاه يك عنوان به مطمئن ، ذخيره داشتن با طرح مجري مرحله اين از بعداست عمل ملاك
بنگاههاي ساير مانند كه صورت اين بهداشت خواهد دائمي حضور بازار در بزرگ اقتصادي
شده ذخيره مرغ گوشت محل از و خريداري را مرغ گوشت تن يكصد روزانه مثلا مشابه اقتصادي
شده ذخيره مرغ گوشت بازار ، در دائمي حضور بر علاوه كار اين با.ميكند عرضه را آن معادل
كاهش عرضه دليلي هر به چنانچه و است استاندارد كيفيت و مصرف تاريخ داراي هميشه نيز
به تعادل منظور به بيشتري حجم مطمئن ذخيره داشتن به توجه با يابد ، افزايش قيمت و يافته
.ميشود تزريق مصرف بازار
خواهد چشمگيري كاهش ذخيرهسازي از ناشي افت و نگهداري هزينههاي شرايط اين در قطعا
به را خود حضور كافي ذخيره داشتن اختيار در با دولت همواره تا شد خواهد موجب و داشت
.كند ثابت و پايدار مصرف و توليد بازار تنظيم منظور
ذخيرهسازي و خريد كشاورزي ، جهاد وزارت تخممرغ و مرغ بازار تنظيم پيشنهادي طرح براساس
.است ضروري سال در تخممرغ تن هزار حداكثر 5 چرخشي
از 4 مرغداريها در تخممرغ كيلو هر قيمت كه ميگيرد صورت زماني در ذخيرهسازي و خريد
قيمت كه ميگيرد صورت زماني در شده ذخيره تخممرغ عرضه و باشد پايينتر ريال و 200 هزار
قيمت شرايط اين در.باشد بيشتر ريال و 500 هزار از 15 مرغداريها در تخممرغ كيلو هر
صورتي در.است شده پيشبيني ريال هزار كيلوگرم 5 هر ازاي به شده خريداري تخممرغ عرضه
و تسهيلات شود گرفته نظر در ريال و 200 هزار تخممرغ 4 كيلوگرم هر خريد قيمت كه
.ميشود برآورد ريال ميليارد تخممرغ 21 تن هزار ذخيرهسازي 5 و خريد براي لازم اعتبارات
تا تسهيلات دريافت زمان از بازار تنظيم منظور به تخممرغ كيلوگرم هر نگهداري هزينه
در تخممرغ تن هزار چرخشي 5 ذخيره احتساب با كه است ريال حدود 7 روزانه بازپرداخت زمان
خريد از ناشي زيان و ضرر جبران براي اعتبار ريال ميليون و 775 ميليارد مبلغ 12 سال طول
.است نياز مورد ذخيرهسازي و
بازار تنظيم مورد در اقتصاد شوراي مصوبه و كشاورزي جهاد وزارت پيشنهادي طرح به توجه با
و گاه و دامنهدار نوسانات كاهش براي جدياي عزم دولت كه ميرسد نظر به تخممرغ و مرغ
در مصرفكننده و توليدكننده منافع نخستينبار براي تقريبا و دارد تخممرغ و مرغ بيگاه
.است شده ديده شفاف و كامل طور به طرح يك
ترخيصكالاهاي شرايط
وزيران هيات مصوبه براساس
شد اعلام ورود ومحدوديت سودبازرگاني افزايش مشمول
يا ممنوع آن ورود يا و افزايش دولت سوي از آنها بازرگاني سود كه كالاهايي ترخيص شرايط
.شد اعلام ميشود محدود
اجرايي آييننامه ماده 11 واصلاحيه وزيران هيات مصوبه براساس ما ، خبرنگار گزارش به
پيوست جدول موجب به آنها بازرگاني سود كه كالاهايي (1373)واردات و صادرات مقررات قانون
و مييابد تغيير افزايش جهت در دولت طرف از خاص تصويبنامههاي يا آييننامه اين
محدوديت جهت در آنها ورود شرط كه كالاهايي همچنين و ميشود اعلام ممنوع كه كالاهايي
ممنوعيت از قبل مقررات رعايت با و ذيل شرايط از يكي با انطباق مورد در ميكند ، تغيير
:بود خواهد ترخيص قابل بازرگاني ، سود افزايش يا و ورود شرط تغيير يا دولت توسط
گمرك در بازرگاني سود افزايش يا و ورود شرط تغيير يا دولت توسط شدن ممنوع از قبل -
.باشد رسيده ثبت به گمرك دفاتر در و بوده موجود
بازرگاني سود افزايش يا و ورود شرط تغيير يا دولت توسط ممنوعيت از قبل كالا براي -
.شود صادر اعتبار اوليه مهلت انقضاي از قبل حمل بارنامه و شده گشايش اسنادي اعتبار
اين مشمول ميشود ، تمديد بازرگاني سود افزايش يا و ورود شرط تغيير از پس كه اعتباراتي
.شد نخواهد بند
از بازرگاني سود افزايش يا و ورود شرط تغيير يا دولت توسط ممنوعيت از قبل كالا براي -
حمل بارنامه و شده سفارش ثبت مجاز بانك توسط سفارش ثبت تاييد از پس اسنادي بروات طريق
ماده اين بند 4 ذيل مهلتهاي ظرف و باشد شده صادر سفارش ثبت اعتبار مدت انقضاي از قبل
.شود وارد كشور به
مجوزهاي كه (وجه پرداخت براي بانكي سيستم تعهد بدون) ارز انتقال بدون كالاهاي درمورد -
شده كسب ورود شرط تغيير يا دولت توسط ممنوعيت از قبل مقررات براساس آنها ورود براي لازم
ظرف و صادر ورود شرط تغيير يا ممنوعيت از قبل حمل بارنامه اولين كه صورتي در باشد ،
.شود وارد كشور به زير مهلتهاي
حمل بارنامه اولين صدور تاريخ از روز ظرف 10 حداكثر هوايي طريق از حمل صورت در -الف
تاريخ از زمين و دريا طريق از مركب طور به يا زمين دريا ، طريق از حمل صورت در -ب
:داشت خواهد مهلت زير شرح به حمل بارنامه صدوراولين
و خريداري همجوار كشورهاي و فارس خليج عربي امارات و كشورها از كه كالاهايي مورد در -
.روز ميشود 20 حمل
.روز زميني 55 و دريايي يا دريايي روز ، زمين 40 طريق از كشورها ساير درمورد -
از قبل بازرگاني وزارت قبلي مجوز چنانچه ماده اين موضوع كالاهاي درمورد -تبصره 1
در مندرج مهلت ظرف بارنامه بايد باشد ، شده كسب ورود شرط تغيير يا دولت توسط ممنوعيت
.شود وارد فوق "ب" و "الف" بندهاي در شده تعيين مهلتهاي ظرف كالا و صادر مجوز
ماده موضوع كميسيون موافقت با بازرگاني سود تغيير با رابطه در جز استثنا موارد -تبصره2
.بود خواهد انجام قابل يك
سود افزايش زمان در و ميشود وارد ارز انتقال بدون صورت به كه كالاهايي كليه -تبصره 3
.بود خواهد يافته افزايش بازرگاني سود مشمول ميباشد ، موجود گمركات در بازرگاني
خواهد محاسبه ملاك كمتر بازرگاني سود باشد ، كاهش جهت در بازرگاني سود چنانچه -تبصره 4
.بود
برنامه و اتاقفاقداستراتژي عدالتيانمديريت جمشيد دكتر
رادمنش سيما:گفتوگو
بازرگاني اتاقهاي در بخش اين فعال مشاركت و تصميمگيريها در خصوصي بخش ويژه جايگاه
فعالي بسيار نقش ميتوانند كه رسانده موقعيتي به را اتاقها اين يافته ، توسعه كشورهاي
صنايع بازرگاني اتاق اما كنند ايفا خارجي بازرگاني توسعه و كلان و خرد اقتصاد سطح در را
به نتوانسته هنوز آن بر حاكم فضاي و بيروني و دروني عواملي دليل به ايران معادن و
و كشورها ساير بازرگاني اتاقهاي موفقيت دلايل شناخت.يابد دست خود واقعي جايگاه
هرچند رابطه اين در.است ضرورت يك توسعه و رشد موانع رفع براي آنها تجربيات از استفاده
يك بار اولين براي اما كردهاند مطرح را خود ديدگاههاي مختلف تريبونهاي از صاحبنظران
اتاق تاثير و جايگاه درخصوص "رحماني حسن" توسط ارشد كارشناسي سطح در دانشگاهي تحقيقات
تحقيقات نتايج از اطلاع براي كه است شدن نهايي حال در كشور اقتصاد در بازرگاني
.داديم انجام دانشجو اين راهنماي استادان از يكي "عدالتيان جمشيد دكتر" با را گفتوگويي
تاثير و جايگاه مورد در ارشد كارشناسي سطح در دانشگاهي تحقيق يك بار اولين براي گويا
اين در.است انجام حال در شما دانشجويان از يكي توسط كشور اقتصاد در بازرگاني اتاق
است؟ گرفته قرار توجه مورد موضوعاتي چه تحقيق
بازرگاني اتاقهاي با ايران بازرگاني اتاق اول بخش در كه است بخش دو شامل تحقيق اين
تحقيق اين دوم بخش در.است شده مقايسه عملكردي و محتوايي ساختاري ، نظر از كشورها ساير
در 23 زمينه اين در پرسشنامهاي كه شود جمعآوري اتاق به نسبت اتاق اعضاي نظرات شده سعي
اعضا نظرات جمعآوري با اميدواريم و شد خواهد ارسال اتاق اعضاي براي كه شده تهيه سوال
كشور اقتصاد در معادن و صنايع و بازرگاني اتاق اثربخشي و جايگاه مورد در بيشتري اطلاعات
.آوريم دست به
دستيافتيد؟ نتايجي چه به كشورها ساير بازرگاني اتاقهاي با بازرگانيايران اتاق مقايسه در
شدن پربارتر هرچه براي را خود نظرات كارشناسان اميدواريم و است نشده نهايي هنوز تحقيقات
از كشورها ساير اتاقهاي با را ايران بازرگاني اتاق تحقيق اول بخش در.دهند ارائه تحقيق
مقايسه عملكرد و محتوايي ساختاري ، نظر از انگليس و فرانسه كره ، آلمان ، مالزي ، چين ، جمله
اهداف محتوايي متغيرهاي در و تمركز و رسميت پيچيدگي ، متغير سه ساختاري زمينه در و كرديم
كه عملي بخش درداديم قرار مدنظر را (اعضا تعداد) اندازه و تكنولوژي محيط ، استراتژي ، و
وكلان خرد بخش در را بازرگاني اتاق عملكرد كرديم تلاش است ، كارآيي و اثربخشي منظورمان
.بررسيكنيم
بررسي مورد كشورهاي بازرگاني اتاقهاي با تفاوتي چه ايران بازرگاني اتاق ساختاري نظر از
دارد؟
و بوده ارگانيك نوع از دارد وجود پيشرفته كمتر و پيشرفته كشورهاي در كه ساختارهايي
افقي سطح در سازماني نظر از واحدها پراكندگي ساختارها اين در.است خاصي مشخصههاي داراي
نوع اين وظايف.است زياد بسيار عمودي و افقي سطح در مساعي اشتراك و همكاري و نبوده
مهمترين.است انعطافپذير بسيار غيررسمي ارتباطات و محيط تغيير دليل به سازمانها
غيرمتمركز آن در تصميمگيري سيستم كه است اين ديد ميتوان سازمانها دراين كه فاكتوري
شبيه آن به ايران معادن و صنايع و بازرگاني اتاق كه مكانيكي ساختار و سيستم در ولي است
به بالا از و متمركز صورت به تصميمگيريها و شدهاند پراكنده افقي سطح در واحدها است ،
.شود برقرار سازمانها اين در بايد كه است روحيهاي برخلاف اين.ميشود انجام پايين
و ملي سطح در كه وسيعي بسيار اتفاقات وجود با كه سالهاست ايران در سازماني ساختار
به ساختار تغيير و انعطافپذيري عدم اين.است نكرده تغييري نوع هيچ افتاده ، جهاني
مربوط (اعضا تعداد) بزرگي و تكنولوژي و محيط استراتژي ، و اهداف شامل محتوايي متغيرهاي
.ميشود
ايجاد با پيشرفته كشورهاي بازرگاني اتاقهاي
و مشاوره به تخصصگرايي متعدد كميسيونهاي
تعيينكنندهاي نقش و ميپردازند اعضا اطلاعرساني
مالي اقتصادي ، قوانين تدوين زمينه در
دارند...و اشتغالزايي صادراتي ، پولي ، و
مختلف ميرود كار به بازرگاني اتاقهاي در كه استراتژي نوع شد انجام كه مقايسهاي در
كشورهاي استراتژي.است انفعالي و آيندهنگر تحليلگر ، تدافعي ، استراتژي شامل و بوده
ملي رفاه و تامين لذا است رشد و پويايي آن هدف و بوده آيندهنگر نوع از بيشتر نامبرده
.است انفعالي نوع از ايران بازرگاني اتاق استراتژي امااست مدنظر
استراتژي كه سازمانهايي و فرصتهاست از استفاده آيندهنگر استراتژي شاخصه مهمترين
را گسترش و بسط سياست و هماهنگاند و نوآور انعطافپذير ، ميكنند انتخاب را آيندهنگر
ولي.است غيرمتمركز آنها در تصميمگيريها و دارند ارگانيك ساختار.ميكنند دنبال
كما.ندارند مشخصي روش نوع هيچ ميكنند ، رفتار انفعالي استراتژي سياست با كه اتاقهايي
هيچ اتاق رئيسه هيات كه آنهستيم شاهد ايران معادن و صنايع و بازرگاني اتاق در كه اين
كنترلهاي استراتژي اين در.است نكرده اعلام كتبي صورت به حداقل را مشخصي استراتژي نوع
.است متمركز تصميمگيري و بوده مكانيكي آنها ساختار و دارد وجود داخلي شديد
بود ، فرصتهاست از استفاده آن هدف كه آيندهنگر نوع از ايران بازرگاني اتاق استراتژي اگر
بهرهبرداري ملي منافع و اعضا نفع به افتاد ميانه آسياي در كه تغييراتي از ميتوانستيم
آمده پيش فرصتهاي از نتوانست خود انفعالي استراتژي با ايران بازرگاني اتاق ولي.كنيم
متوجه انتقادات غالبا زمينه اين در.كند بهرهبرداري كشور ملي منافع و اعضا نفع به
.ميكرد ايفا مهمتري نقش رابطهميبايست اين در بازرگاني اتاق كه صورتي در است دولت
است ، سازمان هر عالي مديريت اصلي مسووليتهاي از يكي استراتژي و اهداف تعيين كه آنجا از
مديريت متوجه شده ايجاد فرصتهاي از استفاده عدم براي انتقادات سوي و سمت نتيجه در
.بود خواهد عالي
انفعالي صورت به ما اتاق شده باعث كه وعواملي استراتژياند فاقد ما فعلي مديران چرا
چيست؟ كند استفاده اعضا منافع نفع به امتيازات از نتواند و كند رفتار
داخلي فرآيند بر الگويمبتني دارد وجود فرآيندها براي كه الگويي مكانيكي ، ساختارهاي در
متوجه او فعاليت لذاعمده است كنترل و ثبات دنبال به عالي مديريت الگو نوع اين در.است
ابزار از كنترل و ثبات براي مديريت و سازماني برون و محيطي مسائل نه ميشود درونسازمان
خود الگوي كشورها ساير بازرگاني اتاقهاي اما ميكند استفاده ارتباطات و اطلاعات كنترل
هدف است نوعارگانيك از آنها ساختار چون و دادهاند قرار باز سيستمهاي بر مبتني را
در سازمان و است انعطافپذير ميگيرند كار به كه ابزاري و است منابع تامين و رشد آنها
سازمان از بيرون به جهتگيري الگو اين در.است فرصتها از استفاده براي آمادهباش حال
هستند ، روزمرگي دچار هستند سازمان درون متوجه بيشتر كه مديراني واقع در.است متمركز
خود اعضاي به و كنند تدوين مناسب اهداف و استراتژي و دهند تشخيص را فرصتها نميتوانند
.دهند ارائه
است؟ داشته بازرگاني اتاق فعاليت بر تاثيري چه محيط متغير
ما پيشرفته كشورهاي در.كردم اشاره آن به قبلا كه است محتوايي متغيرهاي از يكي محيط
بخش دست در عمدتا اقتصادي فعاليتهاي و هستيم بازار عملكرد به اعتقاد نوع يك شاهد
.است شده زياد و كم مختلف زمانهاي در بازار عملكرد به اعتقاد كشورمان در اما است خصوصي
شدن رنگ كم نتيجه در و بازار كنترل متوجه كلي سياستهاي انقلاب از بعد اول دهه در
اتاق نقش نيز نسبت همين به.است بوده دولت دست در فعاليتها تمركز و خصوصي بخش فعاليت
.شد كمرنگ بازرگاني
مديريت بازار كنترل جاي به و شده بيشتر بازار عملكرد به اعتقاد اخير سال از 1213 اما
.است شده بيشتر نيز بازرگاني اتاق فعاليت نتيجه در.ميشود ترويج و تبليغ بازار
ساير درهستيم دولتي نمايندگان حضور شاهد تهران اتاق نمايندگان هيات اعضاي درتركيب
است؟ چگونه تركيب اين بازرگاني اتاقهاي
و نمايندگان هيات نظارت ، عالي شوراي بخش سه از اتاق اصلي اركان ايران بازرگاني اتاق در
و اقتصادي امور بازرگاني ، وزراي شامل نظارت عالي شوراي اعضاي.است شده تشكيل رئيسه هيات
بوده اتاق نايبرئيس دو و رئيس استاندارد ، موسسه رئيس كشاورزي ، معادن ، و صنايع دارايي ،
انتصابي نفر نيز 20 نمايندگان هيات در و است بازرگاني وزير با نظارت عالي شوراي رياست و
اركان در دولتمردان كشورها از يك هيچ در كه است حالي در اين.دارند حضور دولت سوي از
هنوز كشور اقتصاد در كه است آن نشاندهنده تفاوت اين و ندارند حضور بازرگاني اتاق
.ندارد وجود خصوصي بخش رفيع جايگاه به اعتقادي
چه شده انجام تحقيق در.است بازنگري نيازمند ايران اتاق قانون كه باورند اين بر بسياري
است؟ آمده نظر به كشورها ساير و ايران اتاق قانون بين تفاوتي
عدم و دولت از استقلال مهم فاكتور دو به پيشرفته كشورهاي بازرگاني اتاقهاي قانون در
كشورهاي بازرگاني اتاقهاي قانون در.است شده توجه سياسي جبههگيريهاي يا فعاليت
تعيين در اعضا دخالت كه طوري به است ، شده داده زيادي بهاي "اعضاسالاري" به پيشرفته
بازرگاني اتاق در امااست روشن و شفاف بسيار آن رئيسه هيات و مديره هيات و اتاق رياست
طريق از نه ميشود تعيين هياترئيسه طرف از انتخابات بر نظارت هيات ايران معادن و صنايع
قائل زماني محدوديت اتاق رياست براي كشورها اغلب در همچنين.اتاق نمايندگان هيات
.ميشود انتخاب مقام اين براي دوره دو يا يك حداكثر اتاق رياست كه معنا اين به شدهاند ،
اتاقهاي به بايد آن قانون و اتاق تغييرساختار در
ويژه به بيشتري اختيارات شهرستانها
شود داده استراتژي تدوين زمينه در
رياست و رئيسه هيات تغيير شاهد فقط انتخابات از بعد كشورها اين بازرگاني اتاقهاي در
شده بنا سالاري تخصص و مستقل واحدهاي مبناي بر اتاق بدنه و كليديهستيم مدير چند و اتاق
گرفته شكل تخصص براساس كه اتاقها بدنه در رئيسه هيات و رياست تغيير با نتيجه در.است
خدماتي سازمانهاي در.هستند خود اعضاي خدمت در اتاق كاركنان و نيامده بهوجود تغييري
سرمايهگذاري ميشود گرفته كار به كه مهارتي نوع و بوده بسيار كاركنان مهارت سطح اصولا
متعددي كميسيونهاي و تخصصگرايي با رابطه اين در پيشرفته كشورهاي اتاقهاياست انساني
در تعيينكننده نقشي و ميپردازند خود اعضاي اطلاعرساني و مشاوره به كردند ايجاد كه
آن امثال و اشتغالزايي مكانيابي ، صادراتي ، پولي ، و مالي اقتصادي ، قوانين تدوين زمينه
و اعضاگرايي جاي به اتاق كاركنان ايران بازرگاني اتاق در متاسفانه اما.دارند
.ميباشند اتاق رياست و رئيسه هيات و نظارت هيات تصميمات اجراي خدمت در مشتريگرايي
سرمايهگذاري از قبل ما جوان كارآفرينان ويژه به كه هستيم آن شاهد درنتيجهكمتر
.شوند برخوردار مملكت از گوشه هر در اتاق ارزنده راهنماييهاي از بتوانند
اين كه آن بهويژه.است مبادله هزينه كاهش كشور اقتصاد در اتاق اساسي نقشهاي از يكي
از يكي كه مييابد زيادي اهميت خارجي و داخلي سرمايهگذاري جذب در مبادله هزينه كاهش
.است كشور سراسر اتاقهاي كردن كارآمد و تخصصگرايي آن به دستيابي طرق
عمل چگونه خود اعضاي به اطلاعرساني و مشاوره زمينه در كشورها ساير بازرگاني اتاقهاي
ميكنند؟
جامعه و اعضا به اطلاعرساني و بازار شفافيت مسووليت كشورها اين در بازرگاني اتاقهاي
ما بازرگاني اتاق كه آن دليل به شد اشاره نيز قبلا كه طور همان اما دارند عهده به را
متاسفانه است ، كنترل و ثبات نيز آن هدف و برگزيد را داخلي فرآيند بر مبتني الگو
حتي و خارجي و داخلي سرمايهگذاران براي بازار شفافيت و وسيع اطلاعرساني به نتوانسته
اتاق بين بارز اختلاف موارد از يكي ارتباطات و اطلاعات انحصار.يابد دست مصرفكننده
.است كشور از خارج و ايران
بسيار اتاقها نقش ميشود ، ياد آن از اطلاعات عصر عنوان به كه فكري تحول با دنيا در
كاهش جهت سرويسدهنده و خارجي و داخلي شركتهاي بين ارتباطي پل تنها به و شده دگرگون
تحول نوع هيچ شاهد سنتي ساختار دليل به ايران در اما.شدهاند تبديل مبادله هزينههاي
.نبودهايم ايران اتاق در محتوايي و ساختاري
چه به ايران اتاق عملكرد با آن مقايسه و كشورها ساير بازرگاني اتاقهاي عملكرد زمينه در
يافتيد؟ دست نتايجي
سال ده در.سنجيد اثربخشي و كارآيي معيار دو با ميتوان را بازرگاني اتاقهاي عملكرد
اثربخشي و كارآيي شاهد فرانسه و انگليس آلمان ، كره ، مالزي ، تركيه ، كشورهاي در گذشته
با متاسفانه اما بوديم ، خارجي بازرگاني سياستهاي و داخلي اقتصاد با رابطه در فراواني
اقتصاد سطح در اثربخشي و كارآيي كمترين شاهد ايران بازرگاني اتاق ساله ده كارنامه بررسي
از بازرگاني اتاق كارآيي عدم.است اتاق انفعالي استراتژي نيز آن علت.هستيم اعضا و كلان
.است بررسي قابل اعضا عدممشاركت همچنين و مكانيكي ساختار و عالي مديريت يعني زاويه دو
است؟ كمرنگ بازرگاني اتاق فعاليتهاي در اعضا مشاركت چرا
همچنين و اتاق به آنها مراجعات ميزان از ميتوان اتاق فعاليت در را اعضا مشاركت عدم
اتاق در زده دولت ساختار بهدليل.داد تشخيص تصميمگيريها و انتخابات در مشاركت ميزان
و بازرگاني اتاق فعاليتهاي در اعضا مشاركتي ، عدمباور دليل به و ايران بازرگاني
آمارهاي براساس كنيم نگاه اتاق انتخابات چهارم دوره به اگر.دارند كمي مشاركت انتخابات
اين و كردند شركت نفر فقط 1350 بازرگاني اتاق عضو هزار از 9 اتاق ، سوي از شده ارائه
باور را خود فعاليت اثرات و نبوده راضي اتاق
عملكرد از اعضا كه است آن نشاندهنده
.ندارند
چه كشور اقتصاد در اتاق اثربخشي و اعضا بيشتر مشاركت براي تحقيق
اين گرفتن درنظر با
داريد؟ پيشنهادهايي
به.است محتوايي متغيرهاي تغيير ديگري و بازرگاني اتاق ساختار تغيير پيشنهاد اولين
را خود استراتژيهاي و اهداف بايد گيرند ، قرار اتاق را7س در مايلند كه افرادي عبارتي
حالت از اتاق ساختار ديگر سوي از.برسانند اعضا اطلاع به مدوني برنامه طي و مشخص
ساير اتاق در كه تصميمگيري ارگان بالاترين و يابد تغيير ارگانيكي به بايد مكانيكي
تغيير با همزمان.باشد نمايندگان هيات ميتواند نيز ايران در است عمومي مجمع كشورها
اعضا تا يابد تغيير مشتريگرايي سمت به اعضا براي اتاق دهي خدمات جهتگيري بايد ساختاري
اتاق مختلف مسائل در ثانيا و كنند دريافت بيشتري خدمات اولا اتاق با بيشتر ارتباط با
كه است مطرح ديدگاه دو اتاق فعاليتهاي در اعضا پايين مشاركت علت درمورد.كنند شركت
.كرد اشاره سازمان در انحصارگرايي ساختار و اعضا يا سازمان قاعده آگاهي عدم به ميتوان
كه اين بر علاوه است ضروري بازرگاني اتاق در تحول ايجاد براي شده انجام تحقيقات براساس
ساختار شوند ، دعوت بيشتر مشاركت به فراخوان يك طي و مناسب اطلاعرساني با اعضا همه
قانون چارچوب در حتي كنند باور بايد اعضا.كند حركت اعضاسالاري سمت به اتاق انتخابي
عالي شوراي حتي و رئيسه هيات نمايندگان ، هيات سطح در عمده تغييرات به قادر اتاق فعلي
بهطوري شود ، بازنگري اتاق قانون ميبايد دولت از اتاق استقلال براي.بود خواهند نظارت
اتاق بين هماهنگي براي و شوند انتخاب اتاق اعضاي از فقط نظارت عالي شوراي اعضاي كه
مقامات به را خود نظرات و شده فعالتر اتاق در تخصصي كميسيونهاي دولتمردان و بازرگاني
سمت به حركت شود ايجاد ايران بازرگاني اتاق در بايد كه ديگري تحول.كنند منعكس دولتي
اتاقهاي اصلي وظايف از يادشده وظايفاست اطلاعرساني و مشاوره و پژوهش حرفهگرايي ،
.شود فعالتر كلان اقتصاد سطح در متخصص نيروهاي استخدام با اتاق است ضروري و است پيشرفته
يا مشتريگرا جهتگيري داراي بايد ميشود انجام روزمره صورت به كه ديگري وظايف همچنين
.باشد اعضاگرا
است؟ شكلي چه به بازرگاني اتاقهاي در عضوگيري نحوه
صورت دو اين از تركيبي يا داوطلبانه اجباري ، صورت به بازرگاني اتاقهاي در عضوگيري
به موظف فعال شركتهاي كليه است اجباري عضويت كه آلمان كشور در نمونه عنوان بهميگيرد
داوطلبانه اتاق در عضويتشان مالزي و كره انگليس ، مثل كشورها باقي.هستند اتاق در عضويت
اتاق عضو داوطلبانه كه كساني دارد ، وجود عضويت دو اين از تركيبي ما كشور در اما است
به احتياج دليل به ديگر اعضاي و ميدهند تشكيل را اتاق فعال اعضاي معمولا ميشوند
.دارند نقش اتاق فعاليت در كمتر و هستند عضويت به مجبور اتاق خدمات
دارند؟ خارجي بازرگاني و اقتصاد در نقشي چه بازرگاني اتاقهاي
همين به.هستند ديگر كشورهاي شركتهاي براي شدهاي شناخته آدرسهاي بازرگاني اتاقهاي
عهده به خارجي بازرگاني زمينه در را وسيعي فعاليت كشورها تمام در اتاقها اين دليل
مكانيكي ساختار دليل به اما.نيست مستثني امر اين از نيز ايران بازرگاني اتاق و دارند
خارجي كشورهاي با ارتباط نوع اين از اعضا از كمي عده معمولا متمركز تصميمگيري و آن
هستند ، خارجي و داخلي شركتهاي اتصال محل پيشرفته كشورهاي اتاقهاي درواقع.ميبرند سود
است شده گلوگاهي به تبديل ايران معادن و صنايع و بازرگاني اتاق در اتصال نقطه اين اما
دولت ، از بازرگاني اتاق استقلال براي
است نيازمندبازنگري اتاق قانون
مساوي طور به بازرگاني اتاق اعضاي
نيستند برخوردار اتاق امكانات از
ديگر كشورهاي در همكاران با خود ارتباط امكان از مساوي بهطور آننميتوانند اعضاي كه
به مجريه قوه مقام بالاترين كنار در و شده انتخاب هياتي اغلب ايران اتاق در.ببرند بهره
و تخصص براساس افراد اين انتخاب ميدهد نشان اتاق ساله ده سابقه.ميرود خارجي سفرهاي
جمهور رئيس همراه كه هياتي سوي از اخير سالهاي در كه چرا است نبوده آنها اقتصادي قدرت
بخش بين بزرگ قراردادهاي عقد يا بازرگاني موفقيتهاي شاهد كمتر رفتهاند سفرها اين به
عدالت كه باشد بهگونهاي زمينه بايد.بودهايم كشورها ديگر خصوصي بخش با كشور خصوصي
و اقتصادي شكوفايي شاهد تا شود فراهم اتاق امكانات از مساوي طور به همگان استفاده براي
.شويم خارجي بازرگاني موفقيتهاي
ميبينيد؟ چگونه خارجي بازرگاني توسعه در را مشترك اتاقهاي نقش
اتاقهاي اساسنامه.است مشترك اتاقهاي نقش خارجي تجارت توسعه در موثر عوامل از يكي
.ميشود گذاشته آنها اختيار در و شده تهيه بازرگاني اتاق طرف از ايران در مشترك
بهتري ساختار داراي است خارجي اتاق آنها طرف يك عمدتا كه آن دليل به مشترك اتاقهاي
از بيش نفوذ دليل به همه اين با.است عمومي مجمع آنها تصميمگيري ارگان بالاترين و بوده
بازرگاني اتاق رئيسه هيات حتي و نمايندگان هيات اعضاي از بسياري قانوني ، منع عدم و حد
مسووليتها تعدد يعني امر اين.هستند مشترك بازرگاني اتاقهاي در عمده نقشهاي داراي
در مشترك اتاقهاي ميشود توصيه لذا.ميگذارد اثر مشترك اتاقهاي كارآيي بر معمولا
در مشابه عنوان يا شغل نبايد مديره هيات رئيس و مديره هيات كه كنند مشخص خود اساسنامه
.باشد داشته ايران اتاق يا مشترك اتاقهاي ديگر
در بازرگاني اتاق است ، كشور مهم دغدغههاي از يكي اشتغال بحث هماينك كه اين به توجه با
كند؟ ايفا ميتواند نقشي چه اشتغال ايجاد
آلمان كشور سراسر در نمونه عنوان به.دارند اشتغال ايجاد در مهمي نقش بازرگاني اتاقهاي
جذب و جوان كارآفرينان به كمك اتاقها اين عمده وظايف از يكي كه فعالند اتاق 82
.است منطقهشان به خارجي سرمايهگذاران
در توجه ، قابل نكته.ميكنند بسزايي كمك اشتغال ايجاد به تخصصي مشاوره ارائه با اتاقها
از اتاق هر استقلال نوع و آلمان در بازرگاني اتاقهاي جغرافيايي گستردگي ساختار همين
اتاق به وابسته بسيار استانها اتاقهاي تمركزگرايي ، دليل به ايران در امااست يكديگر
به آنها قانون و اتاق ساختار تغيير در است ضروري و دارند كمي واستقلال بوده تهران
.شود داده استراتژي تدوين زمينه در ويژه به بيشتري اختيارات شهرستانها اتاقهاي
دولتمردان كشورها ، از هيچيك بازرگاني اتاقهاي در
اين و نيست اينچنين ايران در اما ندارند ، حضور
جايگاه به اعتقادي هنوز كه است آن نشاندهنده
ندارد كشوروجود اقتصاد در خصوصي بخش رفيع
را7ي ديگر افراد از وكالت به افرادي كه هستيم آن شاهد بازرگاني اتاق انتخابات در
ميشود؟ عمل اينچنين نيز بازرگاني اتاقهاي ساير در آيا ميدهند
شركتها مديران كه زيادي بسيار مشغلههاي دليل به بازرگاني اتاقهاي انتخابات بيشتر در
امر اين و ميكند شركت انتخابات در مديران اين سوي از تامالاختياري نماينده دارند ،
كارمندان و اشخاص به وكالتنامه كه هستيم آن شاهد ما ايران در متاسفانه اما است ، بديهي
اين از سوءاستفاده احتمال و ميشود داده خاصي اشخاص به و نميشود داده شركت خود
.دارد وجود وكالتنامهها