راهآهن خصوصيسازيدررويكرد مليو منافع ريلي ، درآمدهاي
پايانرسيدبه بم-راهآهنكرمان زيرسازي عمليات
بخشخصوصي انتظار در دولتي راهآهن
راهآهن خصوصيسازيدررويكرد مليو منافع ريلي ، درآمدهاي
...و روزنامهها مقالات ، محافل ، از بسياري در خصوصيسازي واژه كه است زماني مدت
.است شده مطرح دولتي سازمانهاي و دولت مهم برنامههاي و اهداف از يكي عنوان به
و اهداف جمله از...و درآمدها رشد رقابت ، ايجاد كيفيت ، افزايش هزينه ، كاهش
نهايت در اهداف اين تحقق بالطبع كه است خصوصيسازي رويكردهاي در پيشبيني قابل پيامدهاي
.شد خواهد واگذاري فعاليتهاي و عملكردها در بهرهوري افزايش به منجر
و صنعتي مختلف عرصههاي در دولتي انحصاري مرزهاي از عبور براي و رهگذر اين در اما
كه چرا گيرد ، قرار عميق توجه مورد رويكرد اين رشد مناسب زمينه و بستر ميبايست تجاري
مسير اين از گذر دولتي ، نگرشهاي و بافتها داشتن با و زيربناها در تحول ايجاد بدون
مشكل بسيار دولتي سيستمهاي با خصوصيسازي اجراي و بخشخصوصي ورود قطعا و نبوده ممكن
كارشناسي و صحيح راهكارهايي ارائه ضمن دولتي سازمانهاي ميكند ايجاب لذا و بود خواهد
حمايتهاي اجرايي ، بعد از چه و فرهنگي بعد از چه خصوصيسازي مسير هموارسازي جهت در شده
نيز را خصوصي بخش پيمانكاران به پايين سود نرخ با بانكي تسهيلات اعطاي همچون اوليهاي
قابل عوايد و خصوصيسازي براي شده برشمرده منافع به توجه با است بديهي.باشند داشته
همچنين و دقيق پيادهسازي منظور به كارشناسي هزينههاي انجام امر اين از حاصل پيشبيني
همراه كشور برنامهريزان و مسوولين براي را دغدغهاي نميبايست كم بهره با وامهاي
.باشد داشته
از ناشي مستقيم درآمدهاي و هزينهها ديدگاه از همواره جهان كشورهاي اكثر در راهآهن
گسترش و ايجاد ليكن.هست و بوده مطرح زيانده سازمان يك بهعنوان مسافر و بار حمل
مطلوبيتهاي ايجاد و ملي منافع سطح در آن سوددهي دليل به دنيا نقاط اكثر در راهآهن
محيطزيست آلودگي بودن پايين مسافر ، و بار انبوه حملونقل بالا ، ايمني ضريب همچون ديگري
بروز سازمانها ديگر و جامعه در كه...و انرژي كم مصرف حملونقل ، ديگر شقوق به نسبت
كمبود ميزان فوقالذكر دلايل به و بوده برنامهريزان و دولتمردان توجه مورد ميكند ،
.ميشود تامين دولت توسط گوناگون روشهاي به ريلي درآمدهاي
ايران ، ريلي حملونقل در خصوصيسازي با رابطه در دولت جديد سياستهاي به توجه با حال
حملونقل به نگرش يعني نميكند ، تامين را آن هزينههاي راهآهن درآمدهاي كه موضوع اين
(ريلي حملونقل) خود به متكي درآمدهاي و هزينهها مقايسه و آن بودن ضررده ديدگاه از ريلي
به ضررده راهآهن اگر كه ميكند مطرح اذهان در را سوال اين آن ، ملي منافع به توجه بدون
.شد خواهد بخش آن سوددهي باعث چگونه شود واگذار خصوصي بخش
منافعي داراي راهآهن چون شد بيان بحث اين ابتداي در كه همانطور است ذكر به لازم
از مقداري بايد دولت پس است (كشور و جامعه كل در) ريلي حملونقل چارچوب از خارج
بخش و كند پرداخت را ميشود حاصل ملي منافع آن ازاي به كه ريلي حملونقل هزينههاي
.كند جبران را هزينهها از بخشي فقط نيز ميشود صحنه اين وارد كه خصوصي
تامين را ريلي حملونقل هزينههاي كليه نميتواند ريلي درآمدهاي اينكه به توجه با
خصوصيسازي جامع طرح بهعنوان را طرحي ميبايست خصوصي اين در امر مسوولان لذا كند ،
حملونقل در هزينهاي موضوعات از يك هر سهم و هزينهها مرز مذكور طرح در و كنند ارائه
حملونقل در خصوصيسازي الگوهاي تا شود مشخص ريلي درآمدهاي و ملي منافع به توجه با ريلي
.باشد اجرا قابل سهولت به خصوصي بخش مشاركت براي كشور در ريلي
بندرچيان فرهاد
پايانرسيدبه بم-كرمان
راهآهن زيرسازي عمليات
:بلوچستان و سيستان راهآهن مديركل
عمليات و شد واگذار خصوصي بخش پيمانكاران به بم-زاهدان خطآهن زيرسازي عمليات اجراي
.رسيد بهپايان نيز بم-خطآهنكرمان زيرسازي
شش در استان اين راهآهن عملكرد گزارش ارائه در بلوچستان و سيستان راهآهن مديركل
از كالا و 895تن امسال 42هزار نخست نيمه در:افزود فوق مطلب بيان با امسال ، اول ماه
راهآهن نصيب درآمد ريال طريق 840ميليون اين از و شده حمل ناحيه اين راهآهن طريق
.است شده بلوچستان و سيستان
موردنظر ، 25هزار دوره طي حملشده كالاهاي مجموع از:كرد تصريح ادامه در پناهي عباس
نيز كالا تن و 905 و 16هزار وارد بلوچستان و سيستان استان به پاكستان از كالا تن و 990
.است شده صادر پاكستان به استان اين آهن خطوط طريق از
و گاوزبان گل صنعتي ، دوده پارافين ، قير ، گوگرد ، را صادراتي كالاهاي عمدهترين وي
.كرد بيان برنج نيز را وارداتي كالاهاي مهمترين
نفر امسال 725 نخست نيمه در همچنين ، :كرد اضافه بلوچستان و سيستان راهآهن مديركل
.شدند جابهجا قطار وسيله 12 به كويته و زاهدان مسافران
هزار و 664 ميليون دو را ريلي مسير اين در مسافر جابهجايي از حاصل درآمد پناهي
.كرد ذكر ريال
را منطقه كويري موقعيت و جوي نامساعد شرايط پاكستان ، مسافري واگنهاي كيفيت عدم وي
.دانست منطقه اين در قطار با شده جابهجا مسافرين تعداد بودن پايين اصلي دلايل از
تردد كويته-زاهدان مسير در كه مسافربري قطارهاي مواقع برخي در:داشت اظهار پناهي
.ميكنند توقف مسير بين در ساعت بادي 48 ماسه از ريلها شدن پوشانده بهدليل ميكنند
بخشخصوصي انتظار در دولتي راهآهن
به نسبت ريلي حملونقل در فراوان مزيتهاي وجود بر كارشناسان تمام تقريبا امروز ،
حملونقل شيوه اين از استفاده بر كه است كسي كمتر و دارند اذعان حملونقل شيوههاي ساير
.نكند تاكيد
است ، ناچيز كشور مسافر و بار عمومي حملونقل كل در بخش زير اين سهم حال ، اين با اما
در راهآهن توسعه ، سوم برنامه دوم سال عملكرد بر نظارت گزارش براساس كه بهطوري
راهآهن توسط مسافر حملونقل در سهم اين.است داشته درصد از 9/8 كمتر سهمي بار حملونقل
مسافر 1/3درصد جابهجايي در حملونقل از بخش اين سهم دارد ، اسفبارتري بهمراتب وضعيت
محدود از اعم ريلي حملونقل بخش زير زيرساختهاي نبودن فراهم از نشان اين كه است ، بوده
.دارد راهآهن ناوگان وضع نابساماني و ريلي خطوط بودن
بخش اين در ديگر واقعيت امااست كشور در حملونقل بخش واقعيتهاي همه اينها
راهكار تنها عنوان به زيربخش اين در سرمايهگذاري ميزان افزايش آن و است آشكار نكتهاي
.است وضع اين از گذشت
زيربنايي پروژههاي اجراي براي لازم سرمايه تامين براي گزينهها بهترين از يكي
از استفاده موجود ، امكانات و خطوط از بهرهبرداري و ناوگان ظرفيت افزايش و راهآهن
.است ريلي حملونقل زيربخش به سرمايهها اين هدايت و ورود و خصوصي بخش سرمايههاي
اين مسوولان برنامههاي و صحبتها در كه راهآهن در خصوصيسازي عزم وجود بهرغم اما
مشكلاتي و موانع با راهآهن در خصوصي بخش سرمايههاي جذب ميگيرد ، قرار موردتاكيد بخش
.شود برطرف موانع اين اول وهله در بايد كه است روبرو
اقتصادي فعاليتهاي و زمينهها از زمينهاي به ورود براي خصوصي بخش انگيزه مهمترين
كه است خصوصي بخش سرمايهگذاريهاي در ابتدايي اصل عنوان به اصل اين.است بخش آن سوددهي
.ندارد خود ذات در را ابتدايي اصل اين بودن ، زيانده دليل به راهآهن اتفاقا
انگيزهاي خصوصي بخش باشد ، نداشته سوددهي راهآهن فعاليت كه مادامي ديگر عبارت به
.ندارد را فعاليتها گرفتن دست در و زيربخش اين به ورود براي
فعاليت ، از حوزه اين به ورود براي خصوصي بخش در انگيزه ايجاد براي ميرسد بهنظر
حوزه اين در ورود به بخش اين تا كنند ، فراهم را امكاناتي و تسهيلات بايد دولت و راهآهن
.شود ترغيب
ايجاد با كه بود اميدوار ميتوان ريلي ، حملونقل فعاليتهاي به خصوصي بخش ورود با
.شود عرضه مناسبتري شكل به راهآهن خدمات و فعاليتها بخش ، اين در نيمهرقابتي فضايي
ارز نرخ آزادسازي به توجه با":ميگويند باره اين در حملونقل ، اقتصاد كارشناسان
."آورد بهعمل را لازم حمايتهاي بايد دولت راهآهن ، در مشاركت براي خصوصي بخش ورود براي
در اوليه سرمايهگذاري بودن سنگين عرصه ، اين به خصوصي بخش ورود براي ديگر مشكل
و نياورده روي فعاليتها اين به خصوصي بخش كه است رو همين از.است راهآهن پروژههاي
.نميرود پيش مناسبي سرعت با كشور در راهآهن توسعه
خصوصي بخش مشاركت و فعاليت كه باورند اين بر موانع اين درك با كشور راهآهن مسوولان
در خصوصي بخش مشاركت زيرا.باشد خطوط از بهرهبرداري متوجه بيشتر بايد راهآهن در
نامشخص و آن بالاي هزينههاي به توجه با زيربناها ساخت و راهآهن توسعهاي فعاليتهاي
.ميگيرد قرار خصوصي بخش توجه مورد كمتر پروژهها آتي سوددهي بودن
و يارانه پرداخت بايد راهآهن ، پروژههاي انجام براي خصوصي بخش گسترده فعاليت براي
از خصوصي بخش سرمايهگذاريهاي كه گيرد صورت بهگونهاي سرمايهگذاريها و دولت حمايت
.باشد داشته صرفه و توجيه اقتصادي نظر
كاهش و سازمان حجم تقليل هزينه ، و درآمد بين موازنه ايجاد بودن ، اقتصادي از منظور
.است جاري هزينههاي و عمومي هزينههاي
اجرايي فعاليت و حفظ سياستگذار و ناظر هدايتكننده ، عنوان به صرفا دولت نقش بايد
.شود واگذار خصوصي بخش به
باقي دولت حاكميت در بايد ديگر زيربنايي صنايع برخي مانند ريل هرچند بنابراين ،
ساير و تجهيزات مالكيت جمله از ريلي حملونقل خدمات واگذاري امكان ، حد سر تا اما بماند ،
.شد خواهد بهرهوري و كارآيي افزايش سبب خصوصي ، بخش به كارها
بخش به اطمينان كشور ، اقتصاد موفقيت رمز و كليد كه برسند نتيجه اين به همگان بايد
اراده و عزم اين ديد بايد فقط.رسيدهاند آن به راهآهن در كه است رمزي اين.است خصوصي
.درميآيد عمل به چگونه رمز و
در كه بازميگردد كلان تصميمساز و برنامهريز نهادهاي به نيز مهم اين از بخشي
و ابزارها راهآهن ، در خصوصيسازي پروژه موفقيت براي كشور كلان برنامههاي تدوين
.كنند پيشبيني را لازم امكانات
سياستهايي اجراي بر بخش ، گسترش و توسعه براي برنامهريزي و مديريت سازمان گزارش در
تصديها ، كاهش و دولتي شركتهاي تخصصي ساماندهي به ميتوان جمله آن از كه است شده تاكيد
.كرد اشاره رقابتي فضاي ايجاد و مردم بيشتر مشاركت تمركززدايي ، اختيارات ، واگذاري
غيردولتي بخش فعال مشاركت و رقابتي فضاي ايجاد جهت در برنامه اجراي گزارش اين در
.است گرفته قرار تاكيد و توجه مورد
مختلف زيربخشهاي در شده ارائه خدمات قيمت واقعيسازي برنامهريزي ، و مديريت سازمان
.است كرده عنوان شده گرفته درنظر اهداف تحقق براي عملي برنامههاي از يكي را حملونقل
بدانيم ريلي حملونقل توسعه كار علاج تنها را خصوصيسازي كه نباشد گزاف چندان شايد
خاص فعاليتي انجام براي غيردولتي بخش ورود كه است حياتي نكته اين داشتن ياد به اگرچه
.دارد مناسب سوددهي ازجمله لازم انگيزههاي ايجاد به نياز
|