شب؟ تكليف چرا
فرهنگي نشريات با آشنايي
جشن را ميلادي نو سال تهران ارامنه
گرفتند
پژوهشها رسانهايشدن به ارشاد وزير تاكيد
شب؟ تكليف چرا
ابتدايي دوره در ميداني پژوهش يك بررسي
مدرسه از خارج در دانشآموز ميرود انتظار كه است درسي فعاليتهاي مجموعه شب تكليف
براي ديرباز از كه است مسالهاي بلكه نيست ، جديدي پديده فعاليت ، اين.دهد انجام
و موافق عقايد و بوده مطرح جهان كشورهاي از بسياري اوليادر و معلمان دانشآموزان ،
.است برانگيخته را مخالفي
والدين ، درگيري علت به كه است آموزشي مسائل جمله از ايران ، در شب تكليف چگونگي
تكاليف انجام عدم كه بهطورياست ويژهاي وحساسيت اهميت داراي معلمان ، و دانشآموزان
براساس.است ساخته فراهم ابتدايي دوره آموزگاران براي عمدهاي مشكلات دانشآموزان ، توسط
داراي اغلب ميشود ، تعيين دانشآموزان براي معمولا كه تكاليفي كارشناسان ، نظريات
انجام به متفاوت انگيزه با دانشآموز هر كه است كردن حفظ و رونويسي و تمرين حل ساختار
:ميپردازد آن دادن
گيرند ، قرار خود والدين بويژه ديگران تحسين مورد كه اين براي صرفا برخي *
و ساعي را خود و داده انجام خوبي به امكان حد تا را طاقتفرسايي كار هر تا ميكوشند
.دهند جلوه مسئوليتپذير
شانه كار اين از معمولا و ندارند تكاليف دادن انجام براي انگيزهاي هيچ گروهي *
را خود تكاليف سرسري و ناقص طور به مدرسه و والدين فشار اثر در يا و ميكنند خالي
.ميدهند انجام
ميكنند ، شروع را خود تكليف انجام علاقهبسيار ، و دقت با دانشآموزان از عدهاي *
سرباز بهانهاي هر به آن رساندن پايان به در مختلف ، عوامل از ناشي دلزدگي با ولي
.ميزنند
درسي تكليف انجام به تن امتيازات ، ساير و جايزه اعطاي با دانشآموزان از برخي *
.ميسپارند
ندارند ، تكاليف انجام براي مطلوبي انگيزه دانشآموزان ، ازاين يك هيچ كه است واضح *
يادگيري به ميل و دروني انگيزه يك انگيزه ، بهترين ميدهد نشان شده انجام تحقيقات زيرا
براي و ميكند لذت احساس بيشتر يادگيري از برسد ، مرحله اين به كه دانشآموزياست
ارزيابي خود به خويش ، ناآگاهيهاي و آگاهي حدود دريافت فراموشيو از جلوگيري
.ميدهد انجام را محوله تكاليف هدف ، اين با و ميپردازد
پژوهشي شب ، تكليف با ارتباط در دانشآموزان انگيزههاي و نگرش به بردن پي منظور به
آقاي مديريت با منطقه 9 آموزشي گروههاي و ثابت عبدالحميد آقاي همكاري با و نگارنده توسط
كلاس پسر و دختر دانشآموزان نظريات بررسي" عنوان با گذشته سال دو طي مقيمي محمدرضا
.است گرفته انجام زير اهداف با "شب تكليف مورد در ابتدايي پنجم
.ميپردازند تكليف انجام به شرايط آن در دانشآموزان كه شرايطي تبيين *
;شب موردتكليف در دانشآموزان نگرش سنجش *
خودشان ، نگاه از آنان تحصيلي پيشرفت بر شب تكليف تاثير تبيين *
.پسر و دختر دانشآموزان نظريات مقايسه *
.ميخوانيم پي در را پژوهش اين از چكيدهاي
كار انجام روش و مراحل
و تصادفي روش به دبستان است 35 پنجم كلاس داراي كه منطقه 19 دبستان بين 107 از
دانشآموز تعداد 315 و پسر دانشآموز تعداد 238 بعد مرحله در و شده انتخاب سيستماتيك
مورد دادههاي جمعآوري و اندازهگيري منظور به و شدند نمونهبرداري مدارس ميان از دختر
حدود آن ، در كه است شده استفاده بسته و باز سوال داراي 15 ساخته محقق مقياس يك از نياز
اجتماعي و رواني روحي ، شرايط تكاليف ، انجام فيزيكي شرايط دانشآموزان ، تكاليف ساختار
روش.است بوده نظر مورد دانشآموزان تكليفبراي انجام عدم پيامدهاي و تكاليف انجام
.است پيمايشي پژوهش ، اين تحقيقدر
نتايج خلاصه
"شب تكليف" عنوان:الف
توهم دو كه است اضافي تركيب شب ، تكليف كه ميدهد نشان دانشآموزان نظريات مطالعه
:است آورده بوجود دانشآموزان براي را
;گيرد صورت شب بايد كار ، اين كه آن اول *
.شود انجام اجبار به بايد كه است طاقتفرسايي و شاق كار اين دوم ، *
انجام به روزانه ، بازي و بدني تلاش از بعد جسمي خستگي اوج در دانشآموزان معمولا
.ميشود تكاليف انجام در بيدقتي باعث خستگي ، همين كه ميپردازند محوله تكليف
تكليف حجم:ب
داشتند شكايت آنها يكنواختي مختلفو دروس در تكاليف زياد حجم از دانشآموزان اكثر
اظهار كه طوري به.ميكردهاند ذكر طاقتفرسا را تعطيل ايام براي محوله بويژهتكاليف و
آنها.ميآورند كم وقت نيز هفته پايان در شخصي نظافت به رسيدگي براي حتي داشتهاند
.كردهاند تصور بعيد معلمانشان توسط را تكاليف اين انجام
تكليف انجام عدم پيامدهاي:ج
كه است عواملي از تكاليف ، ندادن انجام دليل به جمع حضور در سرزنش و تنبيه از نگراني
اوليا و معلمان غيراصولي واكنشهاي از ترس.ميكند اضطراب و پريشاني دچار را دانشآموزان
مطلب هر از بيشتر دانشآموزان ، نوشتههاي لابهلاي در است ، تحقير و تهديد با آميخته كه
آنها.شود صحبت انفرادي صورت به دانشآموز با بايد كه معتقدند آنها.است نمايان ديگري
.دهند توضيح مشكلاتشان مورد در تا شود داده آنان به فرصت اين كه دارند تمايل
تكليف نوع:د
مدني و تاريخ دروس از رونويسي و داشتند اعتراض خود تكليف نوع به دانشآموزان برخي
كندن كوه مثل" تشبيهي با را تكاليف نوع اين انجام و كردهاند تلقي بيهوده و عبث كاري را
وكنجكاوي خلاقيت برانگيختگي باعث كه را تكاليفي و دانستهاند خستهكننده شدت به ،"است
.كردهاند پيشنهاد ميشود ، آنان
تكاليف بودن مبهم:_ه
خواستار و كردهاند اشاره شده تعيين تكاليف بودن مبهم به دانشآموزان ، از گروهي
زنگ پاياني دقيقههاي در تكاليف كه كردهاند اظهار و هستند معلم طرف از بيشتري توضيح
آن انجام چگونگي و نحوه و شده همراه مدرسه تعطيلي و سروصدا با گاهي كه ميشود معين آخر
.نميشود روشن
تكاليف بازبيني شيوه:و
.است شده فعاليت اين ارزش به دانشآموزان توجه عدم موجب خود تكاليف ، بازبيني شيوه
و توجه آنها.نميشود رسيدگي درست تكاليفشان به كه معتقدند دانشآموزان ، از برخي زيرا
.شدهاند خواستار را معلم بيشتر چه هر نظارت
تكاليف انجام شرايط:ز
.كردهاند ذكر خود تكاليف ندادن انجام دليل را منزل در مناسب شرايط وجود عدم عدهاي
و آرام محيط خانواده طرف از منزل ، در تكاليف انجام هنگام هستند مايل آنان درصد 98
.شدهاند خواستار نيز را اوليا راهنمايي و نظارت و شود فراهم مناسبي
تحصيلي پيشرفت:ج
آنان كافي حد به شده داده تكاليف كه اين با ميدهد نشان دانشآموزان نظريات مطالعه
آنان اتفاق به قريب تعداد ولي نميكند ، كلاسي شرايط با درسي و آموزشي مسائل درگير را
.دارد آنان تحصيلي پيشرفت در مثبتي تاثير منزل ، در تكليف انجام كه دارند اعتقاد
پيشنهادها و كلي نتيجهگيري
سنتي مباحث جمله از آن ، انجام نحوه و ميزان و دانشآموزان براي شب تكليف تعيين
از كوچكي بسيار بخش تنها شده ، پرداخته آن به پژوهش اين در آنچه و است پرورش و آموزش
توان از خارج كه وقتگيري و غيرضروري تكاليف.است ديرين موضوع اين به مربوط واقعيات
آن دادن انجام به منفي انگيزههاي با آنها و است دانشآموزان
بنابراين دهد سوق مدرسه از ترس مرز تا را آنها و مختل را يادگيري ميتواند پردازند ، مي
:است لازم
داشته كامل آگاهي تكليف ، استراتژيهاي و تكليف انواع تكليف ، اهداف به معلمان *
از يك هر علايق و تواناييها با مطابق را تكليف كه اين همه از مهمتر و باشند
.كنند تعيين دانشآموزان
كه حالي در است ، شده برده كار به "شب تكليف" عنوان (فارسي) درسي كتابهاي در *
در كه شود توصيه دانشآموزان به و شود استفاده "روزانه تمرين" تركيب از است مناسبتر
.شود اقدام آن انجام به بايد آيد ، فراهم مناسب فرصت كه زماني هر اوقات ، تمام
:كه ميدهد نشان يافتهها جمعبندي
بوده مفيد دانشآموزان براي آموزش ، فعلي شرايط در منزل در آن انجام و تكليف دادن -1
.است يادگيري هدفهاي تحقق جهت در و
اهداف راستاي در را دانشآموزان تا دارد بازنگري به نياز شده داده تكاليف ماهيت -2
.كند خود درگير لازم مدت براي آموزشي
مشاوره با بيشتر مايلند و نبوده آنان پسند مورد چندان تكاليف انجام عدم پيامدهاي -3
.شود برخورد آنان با راهنمايي و
آخر سخن
نوبته ، چند مدارس مانند كشورمان پرورش و آموزش خاص شرايط و وضعيت دليل به چه اگر
بهرغم كه ازمعلمان برخي و آموزش به يافته اختصاص زمان پرتراكم ، كلاسهاي
ولي.ميرسد نظر به اجتنابناپذير منزل هستند ، تكليف حرفهاي صلاحيتهاي فاقد نيت ، حسن
مواد پيدايش به كه علم سريع رشد با همچنين و است وقوع حال در كه وسيعي تحولات با امروز
رسانههاي وجود تربيتي ، جديد نظريات پيدايي است ، شده منجر درسي برنامههاي در جديد
خود به را دانشآموزان فراغت اوقات كه خودآموز دروس و رايانهاي الكترونيكي ، و گروهي
نيست؟ سوال مورد فعلي شيوه به تكليف انجام ضرورت آيا ميدهند ، اختصاص
بيات اختر
:منابع
فاطمه ترجمه /يادگيري تجربه يك بهعنوان شب تكليف /بابر ، تبسي و ماري اندويل ، .1
.آموزشي ، 1370 تحقيقات مركز قزويني ، فقيهي
اول ، چاپ /تحصيلي راهنمايي آموزش دفتر /يادگيري - فرآيندياددهي در شب تكليف.2
.تهران ، 1374 مدرسه ، انتشارات
ارزشيابي و نظارت واحد ابتدايي ، دوره دانشآموزان درسي تكاليف زمينه در تحقيق.3
.ماه 1375 تير آموزشي ، معاونت به وابسته كودكستاني و ابتدايي آموزش دفتر
ابتدايي ، سوم و دوم اول ، پايههاي در دانشآموزان شب تكليف عبدالرحمن ، صفارپور ، 4
.1375
نظر از تهران شهر ابتدايي مقطع در شب تكليف وضعيت بررسي - زهرا بازرگان ، .5
.معلمان ، 1373 و دانشآموزان
دانشآموزان تحصيلي افت تخفيف در شب تكليف كلاسهاي اثرات بررسي -زهرا بازرگان ، -6
.ابتدايي 691367 مدارس
فرهنگي نشريات با آشنايي
صاحب /تومان صفحه ، 350 64-دي 1381 و آذر اول ، سال شماره 3 ، / برتر ماهنامهنسل *
/ و تلفن7526337 /آسايش محمدحسين:سردبير /راد فروغي سياوش:مسئول مدير و امتياز
.تهران54917845:پستي صندوق
ماه شماره 4 ، دي / (دبستان اول و پيشدبستاني دانشآموزان ويژه) كودك رشد ماهنامه *
:مسئول مدير /پرورش و آموزش وزارت:امتياز صاحب /ريال رنگي ، 650 تمام صفحه 16- 1381
-تهران 6588:پستي صندوق / تلفن8849095 /شريفي هديه دكتر:سردبير /حاجيانزاده عليرضا
.15875
تاريخ) آذر 1381 تا شهريور اول ، سال چهارم ، و سوم شماره /شوكران ادبي ماهنامه دو *
/ندايي پونه:سردبير و مسئول مدير امتياز ، صاحب /تومان 48صفحه ، 650/(ماه دي انتشار
.تهران349616765:پستي صندوق / نمابر7892952 و تلفن
جشن را ميلادي نو سال تهران ارامنه
گرفتند
اقوام رسوم و آداب برگزاري هياهوي در ديگر بار تهران شهر:علميفرهنگي گروه
شادماني در غرق كليساها ناقوسهاي نواز روح صداي با الهي اديان پيروان و مختلف
.است شده نشاط و شور و
تناور كاجهاي ميهمان را شادي خاطرهانگيز و گويهايپرنور تهران خيابانهاي
نياكان رسم به ميلادي نو سال آستانه در تهران ارامنه.كردند ژانويه نخست شب
.زدند زانو هستي خداوندگار مقابل در كليساها در حضور با خود
اهاليشهر نيكخويي ضميمه را شهر اين ساكنان شادي و شعف نيز تهران كليساهاي
.گذاشتند ظهور منصه به جاودان مسيحيتي كالبد در را عشق نماز و كردند سرور و نور
سراپرده در ايمان شوقانگيز بارقههاي ميلادي نو سال از روز نخستين در
.كرد عبادتگاهها راهي را مشتاق ارامنه موج و گرفت درخشيدن پايتخت كليساهاي
كليساهاي سوي به پرمحبت ، مهر و عالمتاب آفتاب اشعههاي ديدن با تهران ارامنه
جاري كبريايي عرش گستره در هم با همنوا را راستي و ايمان سرود و شدند رهسپار شهر
.ساختند
حضرت تعميد غسل زمان و زادروز رسيدن فرا با همزمان هرساله مسيحي نو سال
خود خاص رسوم و آداب با جهان سراسر ارامنه و مسيحيان و ميشود آغاز (ع)مسيح
.ميگيرند جشن را ايام اين
حرمت از نشان مختلف مذهبهاي و قوميتها ميان در اعياد برگزاري شباهت
سالنو ايام در تهران ارامنه و دارد گيتي سراسر در ايمان و عشق دستنخورده
وزيباي پاك روزهاي در كلانشهر اين اهالي بقيه كه ميكنند اجرا را هماني ميلادي
خريدن عيد ، شب مخصوص غذاي و شيريني پختن خانهتكاني ، .ميدهند انجام بهار اوايل
نو سال رسوم و آداب مهمترين از رنگارنگ چراغهاي با كاج درخت تزيين و كادو
.است ارامنه ميان در ميلادي
آنها اعتقاد به و دسامبر پروتستان 25 و كاتوليك مسيحيان براي ميلادي نو سال
ارامنه و ارتودوكس مذهب پيروان كه درحالي ميشود ، شروع (ع)مسيح تولد مبناي بر
.ميدانند تعميد غسل زمان و (ع)مسيح تولد روز را ژانويه ششم
ازسوي (ع)عيسي حضرت تولد مبناي بر مسيحي نو سال تاريخي ، كتب نوشته براساس
و ارامنه نو سال اين از پيش چون شد ، پايهگذاري رم اهل كشيشان و روحانيون
.ميشد شروع داشت ، نام ناواساش كه آگوست روز 11 از مسيحيان
و پلو پختن ايرانيان ، ديگر و ارامنه ميان در شب اين مشابه رسوم ديگر از
اصليترين بهعنوان را آن ارامنه و بود (ع)مسيح حضرت توجه مورد كه است ماهي
ارامنه مورخان ، نوشته بهميكنند طبخ بركت و تقدس نشانه به عيد شب غذاي
را خود مخصوص زبان كه ميباشند صغير آسياي و قفقاز بومي و اروپايي و هند نژاد از
.دارند
شاه زمان در سال 1605 در ايران ارامنه بقيه آذربايجان ارامنه از غير به
شيراز و اصفهان تهران ، شهرهاي در آنان بيشتر كه كردند كوچ ايران به كبير عباس
.دارند اقامت
سه داراي كه ميرسد نفر هزار از 150 بيش به حاضر حال در ايران ارامنه جمعيت
.هستند اسلامي شوراي مجلس در نماينده دو و جداگانه خليفهگري
كليسا روحاني آداب تشريح در تهران ارامنه خليفهگري كليساي مسئولان يكياز
با بايد زنان است ، همراه همخواني با كه مراسم اين در:ميگويد ژانويه شب در
از كه را صليب كليسا به ورود بدو در و شوند حاضر كلاه بدون مردان و پوشيده سري
.بسايند خود سينه بر است ، مسيحيت نشانههاي مقدسترين
از پس (روزهدار) پرهيزدار ارامنه تمام عيد روز در:ميگويد هارطونيان سيلوا
.ميشكنند را خود پرهيز فطير نان با آمده انجيل در كه مسيح حضرت سرودهاي خواندن
پرهيز شكستن مراسم و است مقدس بسيار مسيحيان نزد فطير نان:ميكند اضافه وي
.است موسوم بود ، مسيح حضرت شام آخرين همان كه رباني عشاي به
بركت برداشت ، را نان آخر شام در (ع)مسيح حضرت كه معتقدند ارامنه وي ، بهگفته
.كرد تقسيم خود ياران بين و داد
ميشود درست كشيش توسط است ، نمك بدون كه نان اين:كرد خاطرنشان هارطونيان
به كوچكترها مراسم اين از بعد و ميدهند بركت (ع) مسيح حضرت تمثال با را آن و
.ميگيرند را خود هداياي و ميروند بزرگترها ديدن
رفتن با روز همان عصر در و ميگيرند روزه صبح از ارامنه ژانويه پنجم روز در
اضافه مسيحي شهروند اين.ميشوند روزه كردن باز آماده خاصي مراسم با كليسا به
را خود و ميشوند متبرك و پاك كاملا افراد خاص ، مراسم اين پايان از بعد:كرد
.ميكنند آماده است ، (ع)مسيح حضرت تولد كه ژانويه ششم روز براي
پژوهشها رسانهايشدن به ارشاد وزير تاكيد
براي پژوهش حوزه شدن رسانهاي:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
جريانسازي با ميتوان و است ضروري پژوهشگران و پژوهشها ارزيابي و نقد و تشويق اصلاح ،
.كرد استفاده اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت ظرفيتهاي همه از حوزه اين در
و بررسي جلسه در مسجدجامعي احمد ارتباطات ، و هنر فرهنگ ، پژوهشگاه خبري ستاد گزارش به
فرهنگي حوزه در كه همانطور:افزود ارشاد وزارت پژوهشي مديران جمع در پژوهش هفته ارزيابي
حوزه است ، شده برقرار كتاب اهل بين منسجمي ارتباط "هفته كتاب" مثل نشريهاي انتشار با
پژوهشهاي ارزيابي و فعاليتها انعكاس مسايل ، طرح براي رسانهاي نيازمند نيز پژوهش
.است شده انجام
حقوقي چارچوبهاي به بايد اما است تدريجي بخش اين در ما فعلي حركت:كرد اضافه وي
مطلوبي نحو به بتوان تا شود ايجاد جديدي ظرفيتهاي و برسد خود استمرار در تعريفشدهاي
.كرد بهرهبرداري پژوهشها از
پژوهشگر و پژوهش از تشويق و حمايت كه اين به اشاره با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
و پراكنده بهطور سال طول در ميتواند نشستها اين:گفت شود منحصر پژوهش هفته به نبايد
برگزار نيز كشورها ساير در ايران سفارتخانههاي هماهنگي با حتي و مختلف استانهاي در
منجر استمرار اين شود ، تجليل جمهوري رئيس ويژه جايزه اعطاي با برتر پژوهشهاي از و شود
.شد خواهد بخش اين در مديريت جايگاه ارتقاء و پژوهشي جديد ظرفيت به رسيدن به
|