شويم خودروساز خواهيم مي!بايستيد كنار
:كرد اعلام صنايعايران نوسازي و گسترش سازمان مديرعامل
است سختافزاري نيازمندتكنولوژي ايران
خودرو صنعت در تحول
:شد اعلام صنايع ووزارت
جمهوري رئيس اول معاون به نامههايي در
جاي به"زمين"
جايگزيني براي انجمنسيمان درخواست
دولت حمايتي هزينههاي سبد در "سيمان"
معدني و صنعتي مهم طرح امسال81 پايان تا
ميشود راهاندازي خصوصي بخش توسط
شويم خودروساز خواهيم مي!بايستيد كنار
براي است هشداري براند صاحب بزرگ ظهورخودروسازان و خودرو صنعت جهاني تحولات
سازند آماده آينده تحولات با رويايي براي را خود تا كوچك خودروسازان
خارجي خودروهاي اگرواردات.كردهاند عادت رقيب
بدون بازار در حضور به خودروسازان
شود تبديل دستنيافتني رويايي شدنبه خودروساز كه رود مي آن بيم شود ، آزاد
خودروسازي ، شركتهاي در مديره هيات اعضاي جابهجايي يا مديريت
مركزي هسته ناگهاني تغيير
.بست نقش ايران خودروسازي پيكره بر جاري پاييزيسال روزهاي در كه بود تحولاتي آخرين
وهماكنون گرفته نيز را خودروسازان دامن مديريتي تغييرات حاشيه كه است صباحي الانچند
واحدهاي مختلف ردههاي مديران تغيير حال در خودروسازي ، شركتهاي جديد مديرههاي هيات
.هستند خود
.ناميد خودروسازان سال بايد را سال 81.شروعكنيم سال ابتداي از كه باشد بهتر شايد
و اقتصاد عرصه در را خود مانور آنها كه بود نوروزي تعطيلات يافتن پايان با چوندرست
وزير سوي از كه ايام آن در داخل ساخت خودروهاي قيمت كاهش وعده.كردند آغاز كشور صنعت
عيدي از همه كه نحوي به بلرزاند را جامعه قلب بهخوبي توانست شد مطرح معادن و صنايع
سال هر شروع در خودرو قيمت نوسان سنت بار ، نخستين براي بود قرار كه ميگفتند سخن وزير
.كند تازهاي جريان وارد داخل ، توليد خودرو درصدي 7 كاهش 10 نفع به را جديد
درصدي كاهش 10 طعم و انجاميد مزبور خودرو درصدي 7 تا 4/4 كاهش 2 به سرانجام اتفاق اين
كه شد اقتصادي صاحبنظران از تعدادي خوشحالي موجب اما ماسيد ، بازار دهان بر قيمتها
جريان در بزرگي حضور دولت چون ندارد ، وجود محصولي قيمتهيچ كاهشاساسي امكان معتقدند
چشمان و است دولت چشمي نور صنعت خودروسازي كه خودرو قيمت كاهش به رسد چه دارد ، توليد
.بستهاند اميد آن صنعتي چرخهاي درآمدزايي بر بسياري
عرصه در كلام آخرين كه رسيد اثبات به امسال بهاري روزهاي در اتفاق اين با شايد
كيفيت معقول حد به رسيدن مورد در بايد مردم كه گفت صنايع وزير جهانگيري را ، خودروسازي
."شد خواهد درست چيز همه انشاءالله كنند صبوري" ايراني خودرو در
ماندني بهياد ، خاطرات تابستاني تفريحگاه
;خودرو صنعت" بينالمللي همايش خودروسازان تيرماه چهارم در كه بود جريان اين از بعد
.كردند برگزار تهران بينالمللي نمايشگاه در را "جهاني عرصه در رقابت و رضايت كيفيت ،
صنعت با را خود عكسهاييادگاري بهترين مردم روزه سه همايش اين در كه گفت ميتوان
تعريف يكديگر براي خوشي خاطرههاي روزها آن از بسياري هم هنوز و گرفتند كشور خودروسازي
پاك در را مرگ ديوار نمايش روزگاري كه موتورسواراني و بندباز هنرمندان از دعوت.ميكنند
آنها درون به ميتوانستند مردم كه الواني خودروهاي چيدن اضافه به ميكردند اجرا ارم
صنعت بينالمللي همايش كنند ، لمس را آنها از بسياري بار نخستين براي و بزنند بوق بخزند ،
در شايد.بود پايتخت ساكنان پذيراي شب از پاسي تا كه كرد تبديل تفريحگاهي به را خودرو
ديدند را آسيب بيشترين بينالمللي نمايشگاه با مجاورت جهت به بازي شهر مسوولان ايام آن
روز چند آن در اما شد مردم شادي موجب كه هرچند خودرو همايش آن ، كاركنان گفته بر بنا چون
موضوع اين از فارغ.است نداشته سابقه حال به تا كه آورد ارمغان به آنان براي را ركودي
خودروسازي موقعيت تحليل و همايش اين برگزاري مناسبت به كشور اقتصادي صاحبنظران نشست
تاملبرانگيز پاياني كه بود مولفهاي تنها تجارت جهاني سازمان به ورود آستانه در ايران
پيام گفت جرا7ت به ميتوان كه هرچند.زد رقم خودرو صنعت بينالمللي همايش براي را
رقيب ، بدون ميداني در ايران خودروسازي رشد كه اين جزء نبود چيزي نشستها اين پاياني
.است داده قرار سقوط مسير در را خودروسازان
صورت نيزبه را خودرو شد مي اگر شايد
وسعت حد اين به تا كرد كشور وارد قاچاق
آلوده ايران در خودروسازي هاي ديدفعاليت
نبود دلهره و ناامني به
محافل كنار و گوشه از كه مرتبه چند بجز بينالمللي ، نمايشگاه تماشايي واقعه از بعد
هيچ شد ، شنيده خودرو محدود واردات مورد در زمزمههايي دولت هيات نشستهاي حتي و رسمي
عادت تا باشد مهم آنقدر بتواند كه نداد رخ كشور خودروسازي عرصه در ديگري اتفاق
.بزند هم بر داخلي خودروهاي بازار در حضور براي را مصرفكنندگان
غروي منوچهر ناگهاني نهچندان عزل پاييزي سرد نهچندان روز يك در كه اين تا
بازار كرد ، حيرت دچار را سهام شيشهاي تالار كه آن از پس خودرو ايران ديرينه كرسينشين
.بخشيد خاصي گرماي را خودروسازي صنعت فعالان و كارشناسان ميان جدل و بحث
توانست كه بود كسي غروي ، مديران از و خودرو تامايران شركت مديرعامل
"منطقي منوچهر"
از جايگزيني اين كه هرچندآورد دست به را ايران كارتلخودروسازي بزرگترين مديريت اتاق
كليد
تند عكسالعملهاي و خودرو كارشناسان جانب از واكنشهايبسياري با ابتدا همان
شد مواجه خودرو ايران مديران ديگر
از بسياري كه بگذارد مسيري در پا و كند آغاز را خود آزمون توانست منطقي نهايت در اما
رئيس ويسه رضا كه بود تغييرات اين از بعد.قائلند آن براي را كوتاهي زمان تحليلگران
يكي بهعنوان او از صاحبنظران كه فردي همچنين و صنايع نوسازي و گسترش سازمان عامل هيات
توليد و موازي كارهاي حذف ميبرند ، نام كشور خودروسازي صحنهگردان اصلي چهرههاي از
در بهتر حضوري براي خودروسازي بزرگ شركت دو مشترك همكاري همچنين و مشترك محصولي
.كرد اعلام خودرو صنعت استراتژي اصليترين را جهاني بازارهاي
اهداف بزرگترين از را توليدكننده و مصرفكننده بين چالش رساندن حداقل به وي
براي خودرو توليد دستاندركاران ديرينه آرزوي از دوباره و دانست ايران خودروسازان
.گفت سخن خودرو دستگاه ميليون يك سالانه سطح تا توليد مقياس افزايش
ديگر از را بازار مقابل در بازار رويكرد با قطعهسازي صنعت كردن جهاني همچنين ويسه
در اقدامي هيچ كه كرد اعلام نيز قاطعيت با و دانست خودرو صنعت مجموعه استراتژي اهداف
.است گمان و حدس تنها فرضيه اين و نگرفته صورت خودرو واردات جهت
صنعتي انحصارات جديد دور
كردند آغاز داخل توليد خودروهاي قيمت دستوري ناموفق كاهش با را سال 81 كشور خودروسازان
از خودروسازي مجموعههاي در تكاني خانه ضمن سال ، پاياني روزهاي به شدن نزديك با امروز و
انحصارات از جديدي دور شروع را آن كارشناسان از بسياري كه ميگويند سخن استراتژيهايي
فعاليت براي استثنايي فضايي وجود بايد بدبيني اين اصلي علت شك بدون.ميدانند صنعتي
و (خودرو صنعت قانون تصويب با) سال 71 از درست كه باشد ايران صنعتي جامعه خودروساز حلقه
شكل (كشور به خارجي خودرو نوع هر ورود منع قانون تصويب با) سال 73 شروع با آن از پس
ايران خودرو بازار يكهتاز دولت ، حمايتي حصارهاي درون خودروسازان كه گفت ميتوانگرفت
با ديگر حالا كه نحوي به است رسيده خود اوج به امروز رقيب بدون حضور اينبودهاند
رويايي به ايراني خودرو داشتن و شدن خودروساز كه ميرود آن بيم خارجي خودروهاي واردات
.شود تبديل نيافتني دست
است ضروري خودرو واردات كه اين به علم با":ميگويد باره اين در اقتصادي كارشناس يك
اما شود لغو بايد خارجي خودروهاي ورود ممنوعيت تجارت جهاني سازمان به پيوستن براي و
نيز آن فروپاشيدن و ميپاشد فرو هم از خودرو صنعت چون دهيم انجام را كار اين نميتوانيم
."ايران صنعتي جريان كل رفتن بين از يعني
شدن بهتر جهت در تماما صنعتي سياستگذاريهاي گذشته سال چند طي":ميكند اضافه وي
شرايط تسهيل يا و صنايع ساير وضعيت به توجه بدون يعنيشدهاند طراحي خودروسازان وضعيت
كوچك هرچند مشكلي نهايت در كه است شده تدوين بهگونهاي صنعتي كلي سياستهاي آنان براي
."نكند ايجاد خودروسازي براي
لوسي صنعت به خودروسازي صنعت جهت همين به":ميسازد خاطرنشان دانشگاه استاد اين
اين از.ميخورد زمين سريع شود برداشته آن دور از حمايتي ديوارهاي اگر كه است شده تبديل
بايد مسوولان منتهي.شود انجام خودرو واردات فعلا كه نباشد صلاح شايد نگاه اين با و رو
ديوارهاي و مرزها برداشتن جز چارهاي نهايت در چون كنند آماده را خودروسازان آرامآرام
."ندارد وجود تبعيض
درك موجبات ميتواند ديگري چيز هر از بيش صنعتي مختلف بخشهاي فعالان ميان در حضور
روي با فعالان اين از بسياري امروز.كند فراهم را كشور صنعتي فضاي در تبعيض شرايط وجود
براي آن به رسيدن مسير اما دارد شدن جهاني نام كه هستند چيزي همان پذيراي باز
.ميرسد نظر به دشوار خودروسازان
سال چند طي كه جست حمايتي غلط ساختارهاي ايجاد در بايد را موضوع اين دليل شك بدون
روز هر سربلندي ، با نيز خودروسازان.است شده افزوده آن دامنه بر زياد سرعتي با گذشته
را خودرو ميشد اگر شايد.كردهاند تقويت بالا آسودگي ضريب با بازاري در را خود حضور
ايران در خودروسازي فعاليتهاي ديد وسعت حد اين به تا كرد ، كشور وارد قاچاق بهصورت نيز
.نبود دلهره و ناامني به آلوده
خودروسازان اگرندارد مجدد تجربه براي جايي ديگر امروز مساله اين ميرسد نظر به
آن از حداقلي به بايد حال به تا باشند داشته اقتصادي رشدي حمايتي فضاي در ميتوانستند
انجام خودرو واردات سر بر كه بحثي كوچكترين با كههنوز است درحالي اين مييافتند دست
به آن با شكلي هر به و ميبينند لرزان را خود پايههاي خودروسازي صنايع صاحبان ميشود
خودرو صنعت استراتژي دوباره نام تحت گذشته روزهاي طي كه اهدافي البته برميخيزند مخالفت
و كند ايجاد خودرو صنعت در جديدي باب فتح ميتواند مديريتي تغييرات حتي و است شده بيان
با تنها پايدار توسعه كه داشت توجه بايد اما سازد مزين اميد از حداقلي به را آن آينده
و حركت حال در فرآيندي شدن جهاني.ميآيد بهوجود همگرايي و رقابتپذير الگوهاي بر تكيه
يك اين و ميكند فتح را جهان از بيشتري نقاط روز هر باور غيرقابل سرعتي با كه است توسعه
بند نيم حضور آيا وليماند نخواهد امان در آن رسوخ از پديدهاي هيچ كه است جدي نظريه
رقابت عرصه ميتواند دارد حاكميت قدرت بر نيز قد تمام تكيهاي كه ايران خودروسازي صنعت
كند؟ تحمل را جهاني
خودرو صنعت":است معتقد باره اين در -خودرو صنعت استراتژي مشاور - البداوي امير دكتر
ديگران از را سبقت گوي گذشته در كه خودروسازاني.است چشمگيري تحولات آستانه در دنيا
البته.بود نخواهند موفق آينده در الزاما آمدهاند ، نايل موفقيت به و ربودهاند
."نيستند مستثني قاعده اين از نيز عرصه اين نوخاسته بازيگران
(نشان) براند صاحب بزرگ خودروسازان ظهور و خودرو صنعت جهاني تحولات":ميگويد وي
آينده ، تحولات موج با رويارويي براي را خود تا دنيا منطقهاي خودروسازان براي است هشداري
"كنند واگذار ديگران به را ميدان و ترك را عرصه بايد صورت اين غير در زيراسازند آماده
.صاحب بزرگ خودروسازان مسووليتهاي و وظايف":ميكند تصريح خودرو صنعت استراتژي مشاور
و توليد امور روي تمركز جاي به آنها و كرد خواهد تغيير تدريج به آينده سالهاي در براند
براند جايگاه تقويت و گرايي مشتري محصولات ، و خدمات در نوآوري به را خود توجه مهندسي
گروههاي به را خود سنتي مسووليتهاي مسير اين در و كرد خواهند معطوف رقبا بين در خود
."شد خواهند ظاهر هماهنگكننده يك نقش در فقط و كرد خواهند واگذار "تامينكنندگان" بزرگ
بيرون به توليد فرآيند واگذاري گسترده ، ادغامهاي شدن ، جهاني":ميدهد ادامه البداوي
ظهور زمينهساز آينده در كه ميروند شمار به عمدهاي عامل چهار مشتريگرايي و سازمان
."شد خواهند مستقل خودروسازان حذف و براند صاحب خودروسازان
توليد هزينه كاهش به منجر فقط جهانيشدن راهبرد كه داشت توجه بايد":ميگويد وي
انجام خارجي كشورهاي در جديد سرمايهگذاريهاي يكسري است ناچار خودروساز زيرا نميشود
."است آن از نمونهاي قطعهسازان شبكه تجهيز كه دهد
اين راهبرد محوريترين ادغام راهبرد خودرو ، صنعت حيات قرن دومين در البداوي گفته به
.داد خواهند قرار خود برنامه در را راهبرد اين جهان شركتهاي از بسياري و بود خواهد صنعت
غيرفيزيكي و فيزيكي از اعم خود تجهيزات و تسهيلات در كوشيد خواهند طريق اين از آنها
جاي كه هستيم جديد تجربه پي در زمينه اين در هم ما كه كنند ايجاد جديدي سازماندهي
.دارد اميدواري
به بزرگ سنتي خودروسازان شدن تبديل":ميشود يادآور خودرو صنعت استراتژي مشاور
داراييهاي سازماندهي همچنين و ساختاري گسترده تغييرات مستلزم براند صاحب خودروسازان
."بيابند خود براند مديريت براي بيشتري مجال تا است خودروسازان معنوي و فيزيكي
نسبي مزيت وخلق وارونه نقدهاي
جهاني سازمان به پيوستن فرآيند":است معتقد باره اين در نيز دانشگاه ديگر استاد يك
صنعتي شاخصهاي از بسياري زمان اين در كه بود خواهد مدت طولاني فرآيند ايران براي تجارت
كه داريم خوبي تحركات حاضر حال در چون كرد خواهد تجربه را مثبتي تغييرات ما اقتصادي و
."دارد اميدواري جاي
اگر ماداشت نخواهند جهاني اقتصاد در وزني آنچنان صنايع از بسياري":ميگويد وي
خودرو ، با جهاني بازارهاي در حضور دهيم افزايش را خودرو صنعت رقابتي توان بتوانيم
."بود خواهد بزرگتري مراتب به افتخار
را خودروسازان فعاليت جلو وارونه نقدهاي با نبايد":ميكند تصريح دانشگاه استاد اين
توجه بايد.فرستاد رقابت ميدان به آمادگي بدون را آنها ممنوعيتها برداشتن با يا گرفت
."شد سربلند جهاني ميدان در ميتوان نسبي مزيت خلق با تنها كه داشت
ايجاد با تا است توسعهگرا دولت يك وجود نيز نسبي مزيت خلق شرط":ميشود يادآور او
."آورد بهوجود را نسبي مزيت خلق شرايط سرمايهگذاري و كار و كسب براي مناسب محيطي
منتهي دارد مناسبي اهداف خودرو صنعت استراتژي":ميسازد خاطرنشان دانشگاه استاد اين
پلت" بايد دستاندركاران ديگر سوي از است همراه يقين و شك با آن در خصوصيسازي زمينه
."ميكند هموار را نسبي مزيت خلق مسير چون كنند دنبال بيشتري جديت با را "مشترك فرم
به است قبلي برنامههاي و سوم برنامه در منابع تخصيص استراتژي شاهبيت خصوصيسازي
آن اجراي بر همواره حاكم دولتهاي كارشناسي و اجرايي بدنه گذشته دهه يك طي كه نحوي
پرسشي نيافته ايران در واقعي معنايي خصوصيسازي هنوز چرا كه اين اما داشتهاند پافشاري
واگذاري داستان ميان اين در.داشت خواهد والايي اخروي ثواب آن ، به پاسخ شك بدون كه است
سالهاي طي خصوصيسازي جريان حكايت از شنيدنيتر مراتب به خودروسازي شركتهاي سهام
تا شد مطرح خودرو ايران و سايپا برادران خصوصيسازي موضوع كه و 78 سال 77 ازاست گذشته
زير تا شركتها اين در را خود مستقيم سهم ايران صنايع نوسازي و گسترش سازمان امروز به
از بايد شركت تصميمگيريهاي ثقل مركز قاعدتا شرايطي چنين در.است داده كاهش درصد 50
سهام گسترش سازمان كه آن دليل به اما يابد انتقال فوق شركتهاي مجامع به دولتي مراكز
مدار عملا كرده خريداري سازمان تابعه شركتهاي از يكي توسط دوباره را خود مطلق مديريت
سازمان حلقه درون را خودروسازي بزرگ شركت دو اين مديريتي برنامهريزي و تصميمگيري
پرورش را موضوع اين خود معناي در خصوصيسازي.است داشته نگه ايران صنايع نوسازي و گسترش
كند ، تضمين را منابع بهرهوري افزايش كه شود حاكم صنعتي فرآيند بر مديريتي كه ميدهد
اما.بخشد قوت نيز را اقتصادي منطق دولتي مديريت دستگاه با تعامل ايجاد با كه آن ضمن
قانون دور به خاص مهارتي با نگوييم اگر كه گذاشت نمايش به را تراژدياي گسترش سازمان
دو اين در دولت سهم حاضر حال در.آورد بهوجود را اقتصادي اعجازي بگوييم بايد چرخيد
دولت چنبره در مطلق مديريت سهم هنوز اما رسيده درصد زير 50 به خودروسازي بزرگ شركت
.است آراميده مداري
؟... يا استراتژيك صنعت
محسوب استراتژيك و مادر صنايع جزو كشور خودرو صنعت اساسي قانون اصل 44 طبق كه صورتي در
ميشود محسوب دولتي شركت يك كه زمانيباشد داشته غيردولتي سهام واقعا بايد و نميشود
چيزي چنين حاضر حال در اما دارد قرار دولت نظارتي سازمان كنترل 12 و نظارت تحت همواره
است قرار اگر كه بگوييم بايد نيز را اين البته.نيست مفروض خودرو ايران و سايپا براي
اصلي صنعت مديريت صندلي بر كشوري بازنشستگي سازمان يا و اجتماعي تامين سازمان مثل جايي
قدي ايران صنايع نوسازي و گسترش سازمان امروز كه بهتر همان زنند تكيه (خودروسازي) كشور
.باشد داشته شركت دو اين فراز بر عمودي
پروپاقرص مشتريان از شده ياد سازمان دو اكنون هم كه است آن از حاكي نيز شنيدهها
مهندسي نگاه صاحبنظران از بسياري باور به كه هستند خودرو ايران و سايپا مالكيتي سهام
.ميكشاند نابودي ورطه به نيز را خودرو مختصر هرچند دستاوردهاي صنعت ، به آنان
از مملو كه ميدهد دست به نامطمئني طيف خودروسازي ماهه عملكرد 9 بر كوچك نگاهي
نداشته وجود آنان پشت در محكمي و قرص تكيهگاه هيچ شايد كه است بزرگ و كوچك حركتهاي
تولدش ميبينيم ، تو و من آنچه از زودتر شايد كه فردا ، دنياي تا است نمانده چيزي.باشد
ميشود شنيده صدا اين هنوز اما.كنيم دوري آن از چه و بخواهيم ما چه ;بگيرد فرا را جهان
.!"شويم خودروساز ميخواهيم بايستيد كنار" كه
دهقان علي
:كرد اعلام صنايعايران نوسازي و گسترش سازمان مديرعامل
است سختافزاري نيازمندتكنولوژي ايران
خودرو صنعت در تحول
جهان خودروسازيمعتبر كارخانههاي سختافزاري تكنولوژي و مهارت سرمايه ، از استفاده
.است اجتنابناپذير ايران خودرو صنعت در تحول ايجاد براي
:گفت مطلب اين بيان با -ايران صنايع نوسازي و گسترش سازمان عامل هيات رئيس -ويسه رضا
به علاقهمند جهان معتبر خودروسازهاي است شده سبب ايران در خودرو صنعت اقتصادي شرايط
از ايران صنايع نوسازي و گسترش سازمان دعوت از پس و شوند ايران در سرمايهگذاري
.هستيم مذاكره حال در بزرگ شركت با 6 حاضر حال در جهاني ، معتبر شركتهاي
كارخانههاي مديران با گسترش سازمان:افزود صنعت گسترش نشريه با گفتوگو در وي
.ميكند مذاكره كيا هيوندا ، و فيات نيسان ، سيتروئن ، رنو ، پژو ، بنز ، خودروسازي
خودروهايي توليد براي مشترك سرمايهگذاري است ، انجام حال در كه مذاكرات اين از هدف
.كرد عرضه جهاني بازارهاي در بتوان كه است
ديگر از را قطعهسازي صنعت توسعه ايران ، صنايع نوسازي و گسترش سازمان عامل هيات رئيس
.دانست مذاكرات اين در قطعهسازي صنعت ضعفهاي كردن برطرف براي موردنظر هدفهاي
جهان ، خودروسازي معتبر شركتهاي از يكي با قرارداد عقد با دارد قصد گسترش سازمان
.باشد داشته را جهاني بازارهاي به صادرات توان كه برساند مرحلهاي به را قطعهسازي صنعت
با مذاكره حال در كه شركتهايي با قرارداد عقد درباره معادن و صنايع وزير معاون
توسط شده مطرح شرايط و پيشنهادها بررسي و مذاكره حال در هنوز:داد توضيح هستند ايران
دقيق زمان درباره نميتوان نرسد نهايي مرحله به بررسيها اين كه زماني تا.هستيم طرفين
.كرد صحبت قرارداد عقد
.ميرسد اطلاع به آن جزئيات و شده نهايي مذاكرات نتيجه آينده ماه چند تا
(قيمت لحاظ از) پيكان جانشين خودرو كه زماني تا:گفت پيكان توليد ادامه درباره ويسه
.شد نخواهد متوقف خودرو اين توليد خط نشود توليد
توليد خط توقف جهت خودرو مسوولانايران بين جدي بحث هيچ تاكنون:افزود وي
.است نداشته وجود پيكان
با مطابق و قيمت ارزان خودرو توليد دنبال به مشتركا سايپا و خودرو ايران شركتهاي
.هستند لازم استانداردهاي
:داد توضيح خارجي شركتهاي به خودروساز شركتهاي مديريتي سهام واگذاري درباره وي
واگذاري درباره صحبتي هيچ و است مشترك سرمايهگذاري سر بر تنها پذيرفته صورت مذاكرات
.است نشده مديريتي سهام
و عرضه تعادل به توجه با:داشت اظهار سال 1382 در خودرو قيمت كاهش درباره ويسه
.مييابد كاهش آينده درسال محصول اين قيمت هستم مطمئن داخلي ، بازار در خودرو تقاضاي
با را خود نتواند خودروسازي هر و ميشود ديكته خودروسازها به بازار توسط قيمت كاهش
.شد خواهد حذف رقابت گردونه از دهد تطبيق بازار جديد شرايط
:شد اعلام صنايع جمهوريووزارت رئيس اول معاون به نامههايي در
جاي به"زمين"
جايگزيني براي انجمنسيمان درخواست
دولت حمايتي هزينههاي سبد در "سيمان"
وزارت و جمهوري رئيس اول معاون عارف ، محمدرضا به نامههايي ارسال با سيمان انجمن
جاي به زمين قيمت جايگزيني خواستار كشور در سيمان كمبود احتمال به نسبت هشدار ضمن صنايع
.شد دولت حمايتي هزينههاي سبد در سيمان
:گفت مطلب اين اعلام ضمن سيمان انجمن دبير صفارزاده ، جلال ما خبرنگار گزارش به
.داشت خواهد نياز سيمان تن ميليون به 70 ايران شمسي هجري سال 1400 در ميشود پيشبيني
.شود افزوده كشور سيمان توليد بر تن ميليون بايد 10 سال هر 5 امروز همين از يعني
بنابراين.ميطلبد را بخشخصوصي وسيع مشاركت و جدي عزم تنها امر اين:افزود وي
حمايتي هزينههاي سبد از سيمان قيمت كردن خارج و تجميعي عوارض بندهاي و قيد برداشتن
.شود محسوب مشاركتها اين جذب براي گام نخستين ميتواند
ميليون تا 12 بين 3 ساختمان مترمربع هر قيمت كه تهران مثل بزرگي شهر در:افزود وي
آن از درصد يك تا نيم بين رقمي سيمان كه دريافت ميتوان سرانگشتي حساب يك با است ريال
حمايت سازمان از اساس براين.است منطبق واقعيت بر ما نظر بنابراين.ميدهد تشكيل را
.بگيرد جدي را ما نظر داريم تقاضا توليدكنندگان و مصرفكنندگان
گزارش خواسته سيمان كارخانههاي از حمايت سازمان امسال ابتداي از:گفت صفارزاده
ريز و وارداتي داخلي مصرفي اوليه مواد خريد فاكتورهاي آخرين سال 79 ، عملكرد حسابرسي
.كنند ارائه سازمان آن به را توليدي محصولات از يك هر شده تمام قيمت
با بايد كه فشرده پاي نظر اين بر پيوسته مدت اين در هم سيمان انجمن:افزود وي
.شود اعلام و تعيين سيمان براي واقعي قيمتي همهجانبه ، بررسيهاي
خبره كارشناسان از مركب كميتهاي تشكيل با تازگي به سيمان انجمن:داد ادامه صفارزاده
انجام 5/1 با خوزستان و فارس سيمان و صنعت احداث شمال ، سيمان تهران ، سيمان شركتهاي از
وزارت به آن حل راهكارهاي و سيمان كمبود پيشبيني مورد در گزارشي كارشناسي كار ماه
.كرد ارائه صنايع
از حمايت سازمان مطالبات به اشاره با نامه اين در سيمان انجمن صفارزاده ، گفته به
مختلف كارخانههاي در سيمان دفتري شده تمام قيمت:است آورده سيمان توليدكننده شركتهاي
هزينههاي زيرا نيست ، واقعي شده تمام قيمت مطلقا است ، حمايت سازمان نظر مورد كه
مبناي 100 بر و قديمي كارخانههاي براي ريال دلار 70 هر مبناي بر دفتري قيمت با استهلاك
ماشينآلات جايگزيني هزينه و نيست منطقي مطلقا جديد كارخانههاي براي تومان تا 175
.شود محاسبه تومان دلار 800 هر مبناي بر بايد جديد واحدهاي ايجاد يا فرسوده
اقتصاد شوراي مصوبات براساس كرده ، تاكيد صنايع وزارت به خود نامه در سيمان انجمن
و صنايع وزارت عهده بر شورا آن پيش سال سه مصوبه براساس و است آزاد سيمان فروش قيمت
.است معادن
شوراي در مصوبات اين تصويب دلايل:است آمده گزارش اين در سيمان انجمن دبير گفته به
نياز و طرف يك از سيمان صنعت در سرمايهگذاري براي بخشخصوصي نداشتن تمايل اقتصاد
خصوصي بخش توجه عدم.است زيربنايي و عمراني طرحهاي اجراي براي سيمان به كشور روزافزون
آن تني ميليون كمبود 10 و جاري سال در سيمان كمبود به منجر صنعت اين در سرمايهگذاري به
.ميشود آينده سال پنج در
در سيمان صنعت در عظيم سرمايهگذاري شده داده هشدار صنايع وزارت به خطاب ادامه در
توجه با آن اجراي زمان و ريال ميليارد سال ، 600 در تن ميليون يك ظرفيت براي حاضر شرايط
اجراي زمان و سرمايهگذاري ميزان اين.است سال پنج كم دست موجود مشكلات و محدوديتها به
صنعت اين به ورود براي را خصوصي بخش هرگز باشد نداشته مناسب سرمايه برگشت اگر پروژه يك
.نميكند متمايل
سبد در سيمان مفروضات كدام مبناي بر نيست معلوم ترتيب اين به:گفت سيمان انجمن دبير
و تاييد و اخير سال يك مكاتبات وجود با كه است تاسف جاي نيز و گرفته قرار دولت حمايتي
دولت حمايتي سبد از مصوبه اين لغو براي هنوز موضوع اين از صنايع وزارت مستمر حمايتهاي
.است نشده اقدام
كرد موظف را سيمان شركتهاي امسال ماه آبان بازرگاني وزارت بازرسي سازمان:افزود وي
در كرده تاكيد و كنند ارسال حمايت سازمان به را خود مالي اسناد و مدارك روز ظرف 15 كه
.كرد خواهند قانوني برخورد آنان با صورت اين غير
مشكل اين رفع به نسبت سريعتر هرچه خواست معادن و صنايع وزارت از پايان در صفارزاده
.كند اقدام
معدني و صنعتي مهم طرح امسال81 پايان تا
ميشود راهاندازي خصوصي بخش توسط
با خصوصي بخش به متعلق معدني و صنعتي مهم طرح امسال 81 پايان تا ميشود پيشبيني
.شود راهاندازي دلار ميليون ارزي5/486 و ريال ميليارد ثابت 5653 سرمايهگذاري
با طرح امسال 13 نخست نيمه در معادن و صنايع وزارت آمار براساس ما ، خبرنگار گزارش به
و 943 هزار يك اشتغال و دلار ميليون ارزي 5/125 و ريال ميليارد ثابت 1360 سرمايهگذاري
با معدني و صنعتي مهم طرح تعداد 68 ميشود پيشبيني و است شده راهاندازي نفر
نيمه در نفر اشتغال 9286 و دلار ميليون ارزي 343 و ريال ميليارد ثابت 4293 سرمايهگذاري
.رسيد خواهد سال پايان تا طرح به 81 مجموع در كه شوند راهاندازي جاري سال دوم
بخش به متعلق معدني و صنعتي طرح تعداد 27 درمجموع گذشته سال طي گزارش ، اين براساس
اشتغال 2400نفر و دلار ميليون ارزي 134 و ريال ميليارد هزار ثابت سرمايهگذاري با خصوصي
براي 12 جاري سال شده ، پيشبيني طرحهاي تمامي راهاندازي صورت در.است شده راهاندازي
.خواهدبود گذشته سال برابر اشتغال 5 ميزان نظر از كه شد خواهد ايجاد اشتغال نفر و 230 هزار
گشايش ماشينآلات) خصوصي بخش به متعلق معدني و صنعتي مهم طرحهاي نظارتي وضعيت
و صنعتي مهم طرح دوره 177 اين طي كه ميدهد نشان جاري سال اول نيمه در (شده اعتبار
ارزي سرمايهگذاري شامل ريال ميليارد و 215 هزار حدود 20 ثابت سرمايهگذاري با معدني
قرار نظارت تحت (راهاندازي از پس) نفر و 308 هزار اشتغال 31 و دلار ميليارد حدود 5/1
.است گرفته
دلار حدود 970ميليون دوره اين طي شده انجام ارزي سرمايهگذاري دلار ميليارد از 5/1
حدود ميزان به مابقي و است تا 79 سنوات 76 به مربوط عمدتا كه فاينانس اعتبارات طريق از
.شدهاند اعتبار گشايش كه است ارزي ذخيره حساب طرحهاي از دلار ميليون 550
طرحهاي تعداد بالاترين طرح تعداد 75 با سلولزي و شيميايي دارويي ، غذايي ، صنايع گروه
.است داده اختصاص خود به را مهم
بالاترين طرح و 22 تعداد 23 با كدام هر اصفهان و تهران استان اطلاعات اين براساس
طرح يك تعداد با بلوچستان و سيستان و اردبيل ايلام ، استانهاي و مهم طرحهاي تعداد
مهم طرح فاقد بوشهر استان و ميباشند دارا كشور استانهاي بين در را طرح تعداد كمترين
.است خصوصي بخش توسط معدني و صنعتي
به فاينانس طرحهاياست درصد حدود 7 دوره اين طي طرحها فيزيكي پيشرفت وزني ميانگين
ميليارد هزار حدود 12 ثابت سرمايهگذاري با بوده قبل سنوات به مربوط كه طرح تعداد 75
.كردهاند هزينه ريال ميليارد حدود 700 دوره اين طي ريال
حذف درصورت و است درصد حدود 9/5 راكد طرحهاي احتساب با فيزيكي پيشرفت ميانگين
.شد خواهد بالغ درصد حدود 7 به ميانگين اين راكد طرحهاي
ميليارد بر 3482 بالغ آنها ثابت سرمايه كه طرح تعداد 42 به ارزي ذخيره حساب طرحهاي
اين وزني ميانگين لذا و كردهاند هزينه ريال ميليارد حدود 3/267 دوره اين طي بوده ريال
.است درصد حدود 8 طرحها
|