!تاريخي توقف نوعي
شد تمديد آزاد دانشگاه سراسري آزمون نام ثبت زمان
ميشود كتاب "جمشيد تخت باروي نبشتههاي گل"
يزد در دانشگاهها آموزشي معاونان همايش برگزاري
قرآن و ديني دروس دبيران سراسري همايش
يافت گشايش بندرانزلي در
در ديني علايق :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است موثر جامعه انسجام و نشاط
!تاريخي توقف نوعي
برون راههاي و ماندهايم عقب چرا:دانشآموزان از رئيسجمهوري پرسش درباره گزارشي
دوم بخش - چيست عقبماندگي اين از رفت
به كه كرد مطرح دانشآموزان براي را پرسشي مهرماه اول در رئيسجمهوري:اشاره
در همهگير طرحي صورت به را پرسش اين اكنون پرورش و آموزش وزارت.شد معروف "مهر پرسش"
دريافت صاحبنظران و پژوهشگران برخي از را پرسش اين پاسخ نيز ، ما.دارد اجرا حال
دكتر ديدگاههاي گزارش ، اين اول بخش در صفحه همين در ديماه شانزدهم دوشنبه.كردهايم
ديدگاههاي دوم ، بخش در امروز.خوانديد را اتحاديه منصوره و غنينژاد موسي
.ميخوانيم را ورجاوند پرويز و هرميداسباوند
سياسي جامعهشناس -باوند هرميداس دكتر
كرديم؟ افول چرا:دانشگاه استاد و
ژئوپولتيك ، جايگاه لحاظ از كه بالفعلي و بالقوه امكانات تمام با حاضر حال در ايران
درحال كشورهاي رديف در دارد ، تحصيلكردگان بالاي نرخ حتي تقريبا و منابع ژئواكونوميك ،
بر دال اينها همه.ندارد جايگاهي برتر توسعه درحال كشورهاي بين در دارد ، ولي قرار توسعه
اين چون دارد ، وجود جامعه سياسي و اجتماعي اقتصادي ، ساختار در جدي ضعف يك كه است اين
.هستند هم از منفك كه گفت نميتوان و بوده هم به وابسته عوامل
در حداقل.است تاريخي توقف دچار نوعي به كه ميشود احساس مسئله اين ايران مورد در
در كه برتر قدرتهاي چالش با ايران چون است ، شده پديدار احساس اين قرن19 آغاز
كرد درك را نابرابري اين منفي تبعات وقتي و شد روبهرو بودند ، پيشرفته مختلف زمينههاي
و معضل اين اما.ندارد چالشگر منطق اتخاذ جز راهي خود بقاي براي كه رسيد نتيجه اين به
اين به افراد از معدودي بنابراين و نبود دستهجمعي درك يك زمان ، اليت با رابطه در مشكل
.برآمدند نوسازي منظور به نسبي تغييرات براي تلاش در هم جهت همين به و رسيدند نتيجه
نظامي ساختار دهند ، انجام آن مورد در جدي اقدام يك كردند سعي آنها كه نكتهاي اولين
عشاير و ايلات و بود عشايري -ايلاتي ساختار يك بر مبتني ايران هنگام ، آن در.بود كشور
پاسخگوي نميتوانست سازماندهي آن بنابراين بودند ، مملكت نظامي ساختار تامينكننده
هم و آموزش لحاظ از هم.بود كرده تجربه خود پيشين جنگهاي در ايران كه باشد چالشهايي
ضرورت.شود اقدام بايد آن نوسازي در كه بود اين داشت وجود كه نيازي تجهيزات ، جهت از
اينكه منظور به خارج به ايرانيان از تعدادي فرستادن و خارجي كارشناسان از استفاده
حركت اين ملي ، وجدان فقدان و ضعف دليل به امابود مطرح فراگيرند ، را ارتش نيازهاي
شد افراد از معدودي نظرات به محدود بلكه شود ، مطرح گستردهتري نسبتا فضاي در نتوانست
زمان منظورم.شد بيرنگي نوعي دچار هدف و انگيزه آن افراد ، آن رفتن بين از با كه
نسبت به و دفاعي نيروهاي مورد در حداقل ايران ، نوسازي براي اقدامي كه عباسميرزاست
برنامه پيگيري مورد در نسبي توقف دوران يك آن بعداز ولي.شد مطرح اداري مسائل محدودي ،
.گرفت قرار نيز تحميلاتي و فشارها تحت جامعه آن موازات به و آمده بهوجود نوسازي
ايران در نوسازي برنامه پيگيري در نسبي ايستايي يك با مواجه 1830-سال 1848 از ما
اين فاقد ديگران ولي بود ديگران با مقايسه در محدود جهانبيني يك داراي اميركبير.بوديم
با ولي.بردارد جديتري گامهاي نوسازي راه در توانست او حال هر بهبودند جهانبيني
.ميشود وقفه دچار نوسازي برنامه كه شاهديم ما اميركبير رفتن
بودبا خارج در كه سپهسالار حسينخان ميرزا همچنين ناصرالدينشاه ، درزمان
قدرتهاي از برخي بامنافع همسازگاري جديد طيف يك با كرد سعي داشت كه آگاهيهايي
را اقداماتي ايران نوسازي جهت در بتواند حال ، عين در و باشد داشته مدخل ذي و ذينفوذ
كشورهاي دخالت مسئله ولي كرد ، پيگيري كشور در را اصلاحاتي برنامههاي اودهد انجام
نتوانست هم ناصرالدينشاه خود تلاشهايشد امور مصادر از او خروج به منجر اروپايي
جهاني تحولات و فرايندها اين در خود عقبماندگي به آگاهي با ايران مردم.شود واقع مفيد
و تغيير قابل جريان يك اجازه كه است نحوي به وقت نظام سياسي ساختار اينكه ملاحظه با و
.است ناگسستني ارتباط يك به منجر خارجي استعمار و استبداد همچنين و نميدهد را تحول
در كشور پيشرفت و توسعه براي لازم تغييرات دستخوش جامعه ، سياسي و داخلي ساختار بنابراين
.بود نخواهد عملي مختلف زمينههاي
كرد متجلي را اجتماعي حركت نوعي كه گرفت صورت "رژي" امتياز عليه مبارزه اولين شايد
بود شده باعث تحولات اين و بود وقت سياسي نظام رسالت به نسبت مردم اعتماد عدم بر دال و
آن در طرفي از.بدهد دست از سنتي جامعه آن در حتي را خود رسالت و خود مشروعيت حكومت كه
هاي رسالت از يكي چون و بود رسيده صفر به تقريبا خليجفارس منطقه در ايران حاكميت زمان
رهگذر اين در خارجي ، تهاجمات قبال در وقتي است ، كشور مرزهاي از دفاع سنتي نظام در حكومت
و عمومي رفاه جهت در حكومت كه وقتيميرود سوال زير حكومت مشروعيت ميشود ، ناتوان
قرار سوال مورد رسالت و مسئوليت اين ترديد بدون بشود ، ناتوان هم اقتصادي توسعه بخصوص
.ميگيرد
را آگاهيهايي ايران عقبافتادگي به نسبت ميكردند سعي كه ايراني وقت روشنفكران نقش
دست همه داشتند ، نيز برونمرزي هاي گرايش كه ايران مختلف فرق نگرشهاي و بدهند مردم به
.بينجامد حكومت سياسي ساختار تغيير به كه داد هم دست به
چنداني اميد نشود ، حاصل تغييري آن تبعات و جامعه سياسي ساختار زمينه در كه زماني تا
.بود نخواهد مختلف زمينههاي در كشور مشكلات از رهايي تقريبا و جامعه نوسازي براي
نوسازي يكي ;بود هدف دو دنبال به مشروطيت.بود مشروطيت نظام شد ، ايجاد كه بعدي روند
با ميخواست مشروطيت.بود مردم سرنوشت آزادي اصل بر مبتني كه روشهايي اخذ ديگري و جامعه
منتخب دولت و باشند داشته دخالت جامعه سرنوشت تعيين در بتوانند مردم كه نسبي فضاي ايجاد
گام جامعه نظم و امنيت علمي ، و فرهنگي اعتلاي جامعه ، خواستهاي تحقق براي باشد مردم
در نيز ما همسايگان ولي بود ، داخلي جريان يك اينكه با مشروطيت جريان البته.بردارد
.داشت تاكتيكي جنبه يك آنها حمايت اما بودند ، موافق تحول اين با امر ابتداي
تزاري روسيه آلمانو نوخاسته دولت همچون چالشگري دولتهاي بيستم ، قرن آغاز در
شبه به مربوط كه را خود هوايي حريم كه بود درصدد انگلستان شرايطي چنين در.شدند مطرح
پيشنهاد بريتانيا سال1895 در.دارد نگه محفوظ جديد تهديدات مقابل در ميشد ، هند قاره
به مثبتي پاسخ مقطع آن در روسيه ولي داد ، تزاري روسيه به نفوذ مناطق به را ايران تقسيم
اقتصادي و تجاري نظر از ايران شمال در روسيه زيرا.پيشنهادنداد اين به دليل چند
مناطق تهديد يا و جنوب طرف به حركت منظور به عمل آزادي اينكه ديگر و داشت مسلطي جايگاه
.داشت خود رقيب نفوذي
از يكي.كند قبول را بريتانيا پيشنهادهاي روسيه كه شد باعث چند دلايلي بعدها اما
جديدي جبههبنديهاي اقتصادي ، نظر از اروپا تحولات.بود ژاپن با انگلستان همكاري دلايل ،
كند ، مثلثي اتفاق يك به وادار را روسيه كه بود تلاش در فرانسه بخصوص.ميطلبيد را
ايران ، مشروطه1906 انقلاب و بغداد -برلين راهآهن كنسرسيوم از روسيه كردن محروم همچنين
مناطق به ايران تقسيم با موافق بود ، گرفته قرار نامطلوبي شرايط در كه روسيه تا شد سبب
.شود نفوذ
هر نبود ، حل قابل ايران مشروطيت باروري و رشد روسيه و انگلستان كشور دو هر براي چون
اين شاهديم نيز بعدها.شود عقيم بايد ايران در مشروطيت روند كه رسيدند نتيجه اين به دو
بحران يك نيز صغير استبداد مسئله همچنينميشود ومهار توقف دچار مختلف اشكال به انقلاب
جنگ در ايران اشغال نهايت در و..و مجلس تعطيلي و فترت دوران بود ، داخلي سناريوي و
.شد مشروطيت پيشنرفتن سبب بيطرفي ، عليرغم اول ، جهاني
قدرتها آن منافع با تركيه و افغانستان مثل كشورهايي و ايران دروني تحولات وقتي
بهوجود همسايه قدرتهاي منافع و ايران در نوسازي درباره سازگاري نوع يك داشت ، سازگاري
.آمد
مرحله ولي كرد ، پيدا تسريع نوسازي مرحله.شود تفكيك رضاشاه دوران بايد بنابراين
ولي شد ، برقرار مجلسي ظاهرا.شد سكون دچار بود ، مردم مشاركت بر مبتني كه ارزشهايي
باشند هم مكمل دو اين كه زماني.گرفت پيش را خود راه نوسازي نام به.بود دستوري مجلس
در و باشند داشته آشنايي مشاركت و دموكراسي پروسه با مردم كه شود داده فرصت اگر يعني
از را كشور كه شود هدفي به منجر ميتواند اينها همه آيد ، بهوجود آزادي فضاي علم ، گردش
.كند منتهي پيشرفت از مرحلهاي يك به و كند خارج سنتي جايگاه يك
را گذشته عقبافتادگيهاي كه ميشد محسوب ايران براي مناسبي فرصت نيز دوم جهاني جنگ
ايجاد كشور براي فرصت اين بينالمللي ارتباطات و ملي آگاهيهاي درباره بخصوص.كند جبران
در هم حدودي تا و داشت وجود قبل از كه بنيادين ضعفهاي دليل به متاسفانه ولي بود ، شده
ملي مسئله كه وقتي و كنيم استفاده جديد فضاي از نتوانستيم كرد ، پيدا استمرار ما جامعه
احزاب ، فعال نقش در تحولاتي و آمد بهوجود سياسي رنسانس يك درواقع شد ايجاد نفت شدن
آمد ، بهوجود سرد جنگ كه هم زماني.آمد پديد جامعه سياسي فرهنگ و مردم مشاركت مطبوعات ،
همه از فراتر و آمريكا و انگليس بزرگ دول رقابت سرد ، جنگ شده ايجاد فرصتهاي از ايران
كند ، استفاده سياسي استقلال براي توانست شد ، ايجاد اروپايي كشورهاي خود در كه رويههايي
.شديم مبالغه دچار ما ارزيابيها ، در ناآشنايي بهدليل ولي
مرحله به اقتصادي لحاظ از كه كرد ايجاد را فرصت اين نفت بهاي دهه1970افزايش در
جامعه ، درون شكاف كشور ، نوسازي موازات به سياسي توسعه عدم اما برداريم ، گام بهتري
توسعه عدم جامعه ، حاكمان بين در گسترده بهصورت ملي وجدان فقدان مهاجرت ، و حاشيهنشيني
محقق مناسبي شرايط ايران در كه شد موجب عوامل ، اين همه و سكولاريزيشن مسئله مدني ، جامعه
.نشود
مهم علتهاي از يكي كه شد مردم مشاركت مانع جامعه ، بر حاكم همچنينديكتاتوري
بهوسيله بقاء به نياز:چون عواملي هرچند.است اخير سال در100 ايران عقبماندگي
مسلط روند ، دموكراسي ارزشهاي با مردم آشنايي عدم واپسگرايي ، ، تاريخي ارزشهاي
كشور توسعه در را بازدارنده نقش توانست كشور ، نهادهاي فسادمالي و جامعه در بيسوادي
.كند ايفا
كرد تحليل بايد:ورجاوند پرويز
معناي به تحليلي شده ، انجام هم اگر و نگرفته صورت يا تاريخ قبال در تحليل ايران در
اظهارنظر ايران تاريخ روند قبال در كه كساني از زيادي شمار.است نبوده كلمه واقعي
رشد عدم و عقبماندگيها مسائل و شدند ايران تاريخ در خيزها افتو بحث وارد كردهاند ،
همچنين كردهاند ، مقايسه است ، داشته غرب كه رشدي همپاي و مختلف ابعاد در را ايران جامعه
كه آنچه بهعنوان تاريخ با فقط و نداشتند زيادي آشنايي ايران تاريخ با نيز زيادي شمار
دوران طول در.بپردازند تعمق و تفكر به دربارهاش اينكه بدون كردند ، برخورد شده نوشته
به نتوانستند نگراني و بنبست يك در باشند ، صاحبنظر ميتوانستند كه تحصيلكردگاني پهلوي ،
طرف از و بود افراد اين نگراني موجب انديشمندان جمعي حضور سو يك از.بنشينند درست تحليل
تحليلها است ممكن كه بودند اين نگران ميگرفتند ، قرار هم كنار در اوقات گاهي اگر ديگر
ديگر نكته.شوند معضل و مشكل دچار بعدها و باشند نداشته حاكميت ديدگاههاي با همخواني
در نظرات اين كردهاند ، نظرهايي اظهار افرادي هم ، زمان از برهههايي در اگر كه است اين
تفكر روزگاري مثال عنوان بهاست بوده دوره آن مطرح ايدئولوژيك ديدگاههاي قالب
از بسياري و است بوده روشنفكري و تشخص سمبل و روز مد يك عنوان به ايران در ماركسيستي
تفكر اين به رغبتي و علاقه كوچكترين بودند ، نظر داراي...و سياسي ابعاد در كه كساني
در البته.بودند ديگر جريانهاي ايجاد از غافل ماركسيستي جو تاثير تحت ولي نداشتند ،
جريانهاي آنها مقابل در داشت ، وجود كمونيست حزب هم ايتاليا و فرانسه مانند كشورهايي
جامعه در متاسفانه.داشتند حضور متفاوت نظرات بيان و ديدگاهها نقد منظور به فكري مختلف
خلاف اينكه به تمايلداشت ديدگاهي اگر نتيجه در.نيامد بهوجود پديدهاي چنين ايران
قرار تاز و تاخت مورد و ميشد برخورد آن با شدت به كند ، بيان را مطلبي موجود جريان
بنابراين.شود خلاصه غربي متون ترجمه در متفكران تلاش تمام تا شد سبب امر اين.ميگرفت
فضاي و شد مواجه بستهاي فضاي با قاجاريه دوره بعداز ايران تاريخ بازشناسي بررسي كار
شدن بارور باعث كه گوناگون و مختلف انديشههاي طرح و گرفتن موضع كردن ، نقد شنود ، و گفت
.نگرفت صورت باشد ، جامعه پويايي و
و دگرگوني با است مصادف كه ميشود جديدي مرحله وارد قاجار دوره از ما كشور
نامساعدي موقعيتهاي در پيدرپي ايران.غرب دنياي چشمگير و سريع پيشرفتهاي
بعد در كه بدانجا تا ميدهد ، دست از را خود پويايي و توان بهتدريج و ميگيرد قرار
دنياي تكنولوژي قدرت مقهور شدت به را خود نظامي ، بعد در و ندارد گفتن براي حرفي علمي
شرايطي در درست اين كند ، ولي جبران را خود عقبماندگي ميكند تلاش ايران.ميبيند غرب
.آورد بهوجود ناتوان ايران يك ميكوشد غرب استعمار كه است
نام به جغرافيايي منطقه يك كردهاند ، سعي امروز به تا گذشته از انگليس و روسيه
در ايران نگهداشتن ناتوان پديده درواقعناتوانتر و كوچكتر محدودتر ، ولي باشد ، ايران
.است مطرح قدرت دو هر براي بنيادين استراتژي يك عنوان به مختلف ، ابعاد
ميگيرد صورت ايران در كه را كوششهايي ميكنند ، تلاش قاجاريه دوران از پس عدهاي
قانونمند آزادي ، پديده ايجاد موجب كه حركتهايي همه اما.كنند نفي فراماسونري برچسب با
است كساني توجه مورد و اهميت حائز است ملي حاكميت استقرار به دستيابي و مدني جامعه شدن
قدرتهاي دخالتهاي اگرچه.ميشود مشروطيت مانند خيزشي رويداد به منجر آنان تلاشهاي كه
به را لازم توانمنديهاي آن مشروطيت كه نميدهد اجازه انگليس و روسيه بهويژه استعماري
بزرگترين درآمدن پاي از به منجر ايران ملي نهضت همه ، شكلگيري اين با.برگرداند جامعه
.ميشود انگلستان يعني استعماري قدرت
سال حوادث200 ژرفانديش و موثر بايدنگاهي ايران عقبماندگي پديده بررسي براي
حكومت ، نوع چون مسايلي.دهد قرار مطالعه مورد را بعد به قاجار دوران از بهويژه اخير
است اين اساسي سوال اما.شود بررسي بايد...و دانشآموختن پديده جامعه ، با حكومت برخورد
مردم بامشاركت همراه توانمند مدني جامعه يك ايران در نتوانست مشروطيت چگونه كه
اختيار در را سركوب قدرت و گرفت مردم از را مانور قدرت مجلس دوران آن در.آورد بهوجود
.گرفت شكل مشروطه مجلس آمدكه بهوجود زماني از پديده اين واقع در.داد قرار حاكميت
قمريان شهرزاد:گزارش
سعادتي ليلا
شد تمديد آزاد دانشگاه سراسري آزمون نام ثبت زمان
را دانشگاه اين سال 82 سراسري ثبتنام زمان اسلامي ، آزاد دانشگاه:فرهنگي علمي گروه
.كرد تمديد ماه بهمن سوم تا
ثبتنام زمان تمديد كه داد گزارش چهارشنبه روز آزاد دانشگاه آزمون مركز عمومي روابط
.است "پزشكي علوم" و "پزشكي غير" رشتههاي شامل آزمون ،
تهيه از پس كشور ، سراسر پستي باجههاي و دفاتر به مراجعه با ميتوانند داوطلبان
.كنند ثبتنام آن ، ضمايم و راهنما دفترچه
ميشود كتاب "جمشيد تخت باروي نبشتههاي گل"
ملي موزه در موجود كتيبههاي خواندن از حاصل كتاب بار نخستين براي:فرهنگي علمي گروه
.ميشود منتشر "تختجمشيد باروي گلنبشتههاي" نام به ايران
خارجي باستانشناسان كشفيات حاصل كه كتاب اين در موجود تختجمشيد باروي گلنبشته 174
.شدهاند خوانده ارفعي عبدالمجيد دكتر توسط است تختجمشيد تاريخي محوطه از ايراني و
طولاني مقدمه يك شامل كتاب اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
تختجمشيد باروي گلنبشتههاي مختلف گروههاي شناسايي و هخامنشي اعيلامي زبان معرفي با
.است
واژهنامهاي انگليسي ، و فارسي ترجمه با گلنبشتهها حرفنويسي داراي كتاب اين متن
.است آن پايان در گلنبشتهها تمامي تصاوير و انگليسي و فارسي به
كتيبهها ، گروههاي معرفي جاي به فارسي مقدمه از متفاوت يادشده كتاب انگليسي مقدمه
قيد آن در شهرها نام كه اسنادي احتمالي مكانهاي معرفي و مشابه كتيبههاي معرفي به بيشتر
.است پرداخته نشده
يزد در دانشگاهها آموزشي معاونان همايش برگزاري
از عالي آموزش موسسات و دانشگاهها آموزشي معاونان همايش امين سي:علميفرهنگي گروه
.ميشود برگزار يزد دانشگاه محل در روز سه مدت به سالجاري بهمنماه يكم
و معاون كه گردهمايي اين در فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
سراسر دانشگاههاي آموزشي معاونان همچنين و وزارتخانه اين آموزشي معاونت حوزه مديران
با دانشگاهي آموزش ارتقاي و انگليسي زبان آموزش ارتقاي روشهاي داشت ، خواهند حضور كشور
موسسات و دانشگاهها آموزشي امور به مربوط كلي مسائل همچنين و اطلاعات فناوري از استفاده
.گرفت خواهد قرار بحث مورد عالي آموزش
قرآن و ديني دروس دبيران سراسري همايش
يافت گشايش بندرانزلي در
حضور 112نفر با متوسطه مقطع قرآن و ديني دروس دبيران سراسري همايش:فرهنگي علمي گروه
فرهنگيان مجتمع در چهارشنبه روز كشور استان اسلامي 28 معارف سرگروههاي و دبيران از
.شد آغاز بندرانزلي
و مباني تبيين و اسلامي بينش دروس طريق از اعتقادي و فكري مباحث تقويت همايش ، دبير
.كرد عنوان گردهمايي اين اصلي اهداف جمله از را زندگي و دين كتاب اهداف
پيشدانشگاهي ، ديني كتاب بررسي و نقد شامل تخصصي كميسيون هشت قالب در همايش اين
و قرآن قرآن ، و ديني دروس ارزشيابي مناسب شيوههاي قرآن ، و ديني دروس موفق تدريس روشهاي
حكومت و امامت نبوت ، معاد ، و مبداء خانواده ، نظام عبادت ، و نماز زندگي ، راهكارهاي
.است شده برنامهريزي اسلامي
در ديني علايق:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است موثر جامعه انسجام و نشاط
ديني امور كميته رئيس با ديدار در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
.تاكيدكرد جامعه انسجام و نشاط در ديني علايق و عواطف نقش بر جمهوريآذربايجان ،
و عالممعنوي در طرفي از دين:يفافزود علي ديداررافيق در جامعي مسجد احمد
ميشود شكلگيريفرهنگي و پايداري باعث ديگر طرف واز ميكند پيدا اهميت روحاني
وي.است آننيازمند به هرنظامي كه انسجامي اجتماعياست ، انسجام آن نتيجه كه
، شود روبرو آن كشوريبا هر شايد كه بحرانها از بسياري با مقابله براي:كرد تصريح
از بحرانها اين با درمقابله ما جامعه و پيداست خوبي به دين بخشي انسجام نقش
.كردهايم مشاهده بهخوبي را آن تاثير و بهرهبرده ديني پشتوانه
وفرهنگي تمدني صورتهاي اجتماعي تحولات با متناسب دين:افزود جامعي مسجد
.باشد اساسيداشته تاثير كشوري هر مناسبات در ميتواند و ميكند ظاهر را خودش
|