هايموفقيت؟ نشانه
بخشپاياني - پرورش و آموزش باوزير گفتوگو در... درسي كتابهاي دانشآموزان ، تحصيل ترك
همين در پريروز و ديروز پرورش و آموزش وزير با همشهري مصاحبه دوم و اول بخشهاي:اشاره
ترك چون مسائلي حاجي مرتضي با همشهري مصاحبه از قسمت آخرين در امروز.رسيد چاپ به صفحه
همخواني نحوه و درسي كتابهاي شدن تاليفي چند درسي ، كتابهاي مسائل دانشآموزان ، تحصيل
.است شده بررسي جهاني تحولات با پرورش و آموزش
در دانشآموز هزار چهارصد و ميليون يك گذشته سال در كه شد ارائه آماري پيش وقت چند *
ترك اين دربارهداشت هم زيادي بازتاب كه است بالايي آمار خب.كردهاند تحصيل ترك كشور
.بگوييد تحصيلها
مقطعي؟ چه در -
.متوسطه و راهنمايي ، ابتدايي مقاطع در *
اخذ مرحله به كه هنگامي كردهاند نام ثبت ابتدايي دوره در نفر يكصد اگر يعني -
.كردهاند تحصيل ترك آنها از تعدادي زماني ، فاصله اين در فرض به.رسيدند ديپلم
.بله *
.نيست بالايي عدد اصلا و ميشود درصد از 10 كمتر و نيست بالايي رقم اين خب -
و ميليون يك سال يك در تحصيلي مختلف مقاطع در دانشآموزان تحصيل ترك آمار.ببينيد *
.است شده گزارش نفر هزار صد چهار
.نيست بالايي رقم اين خب -
.است بوده گذشته سال در تحصيليها ترك كل به مربوط رقم اين *
.است ساله دوازده دوره يك منظور البته -
گرفته صورت سال يك طي كه است راهنمايي و ابتدايي مقاطع همه به مربوط تحصيلها ترك *
.است
كه ميشود درصد هشت كل در دانشآموز ميليون هفده به نسبت كرديد ذكر كه آماري اين -
.است رقم اين از بيشتر خيلي چون.است خوبي رقم بسيار درصد هشت
است؟ خوبي رقم كجا با مقايسه در درصد هشت *
ميشوند ، مدرسه وارد اروپا در كه كساني همه آيا شما نظر به.كجا هر با مقايسه در -
در پرورش و آموزش تحصيلي پوشش اگر كه اين ضمن.ميگيرند ديپلم تحصيلاتشان پايان در
تحصيل ترك يعني.داشتهايم خوبي رشد يك كه ميكنيد مشاهده شود ، بررسي مختلف مقاطع
.است شده بهتر بسيار ابتدايي در ما تحصيلي پوشش ولي داشتيم ،
همه جاي پرورش و آموزش نظام در درسي كتابهاي.داشتم درسي كتابهاي باره در سوالي *
شما.است گرفته را برنامهاي هر و معلم درسي ، برنامهريزي جاي يعني.است گرفته را چيز
به را خود درسي كتابهاي امتحان ، پايان در دانشآموزان از بسياري كه شنيدهايد حتما
ساله هر تغييرات به ديگر مساله.نميروند كتابهايشان سراغ و ميكنند پرتاب گوشهاي
آن تغييرات دوباره درسي كتاب دادن تغيير از بعد سال البته كه برميگردد درسي كتابهاي
براي درسي كتابهاي چرا و چيست درسي كتابهاي مكرر تغييرات دليل.ميشود نقد كتاب
دارد؟ ايراد همواره ما درسي كتابهاي چرا اصلا و نيست جذاب دانشآموزان
معتبر سال سه تا تدوين از پس درسي كتاب يك يعني.نميكند تغيير سال هر درسي كتاب -
نيست صورت اين به الان ميكرد ، تغيير سال هر درسي كتابهاي دليلي به گذشته در اگر.است
است موضوعاتي و دروس راهنماي درسي كتاب كه اين دوم.است معتبر سال سه تا كتاب هر يعني
البته.بدهد آموزش آن با بايد معلم و ببيند آموزش آن طريق از دانشآموز بايد كه
محور دانشآموز گاهي و معلم گاهي قرارميگيرد ، ، محور كتاب گاهي كه دارد وجود شيوههايي
تغيير ولي ميروند شمار به آموزشي متفاوت شيوههاي از مسائل اين كه ميگيرد قرار
ارائه را جديد و روز مطالب بايد درسي كتاب واقع در. است اجتنابناپذير درسي كتابهاي
طراحيها ، نگارشها ، حتي.شود حذف درسي كتاب از بايد ميشود منسوخ كه ومطالبي كند
اينكه.نيست خوبي چيز يكنواختي.كند تغيير درسي كتاب در بايد نيز صفحهبنديها
خواننده براي بيشتري جذابيت تا شود ايجاد درسي كتاب يك يا و نشريه يك در نوآوريهايي
.عقبماندگي يعني آن انكار و ميرود شمار به ضروري و بديهي امر يك كند ، پيدا
كه است لازم دورهاي حداقل يك براي ولي.نيست خوبي چيز نكردن تغيير و بودن ثابت پس
.بدهند آموزش را آن بيشتري تسلط با بتوانند معلمان تا بماند باقي تغيير بدون درسي كتاب
اعتبار سال سه حداقل با درسي كتابهاي خاطر همين وبه است پذيرفتني كاملا مساله اين
تاليف رويكرد اصلا است اساسي تغييرات جزو درسي كتاب در تغييرات بعضي.ميشوند منتشر
گاهي.بگيرد قرار حمايت مورد بايد و است مباركي بسيار يكقدم اين كه ميكند تغيير كتاب
براي.شود تاليف اهداف با متناسب كتاب ، بايد كه ميشود ايجاد تغييراتي اهداف ، تعريف در
در.است شده تهيه جديد رويكرد يك با (بنويسيم و بخوانيم) ابتدايي اول سال كتاب مثال
كه موردي مثلا.كنيد بررسي ميتوانيد كه ميخورد چشم به فراواني اشكالات قبلي كتاب
كردند ارائه دقيقي گزارش نيز اصلاحات مهندسي همايش در و بود شده خانمها اعتراض باعث
نگاه پسران ، به نسبت آنها به نگاه نوع كه بودند موجودي كتاب آن در دختران كه بود اين
شلختگي از اگر يا و بود دختر يك مريض آن ميشد زده مثال مريضي از اگر.نبود خوبي خيلي
.بود كرده گم را كتابش و بود مانده باران در كه ميآوردند را دختري اسم ميزدند مثال
كرده رفع را اشكالات اين جديد كتاب.باشد داشته نامناسبي تربيتي آثار ميتواند اينها
نيز آثارش و كردند اشاره آن به كارشناسان و معلمين محققين ، كه اشكالاتي آن يعنياست
آموختن در دانشآموز فعال مشاركت مبناي بر كتاب اين و ندارد وجود حاضر حال در شد مشاهده
.باشد داشته وجود بايد تغيير اين بنابر.است شده تهيه
و جزيياست تغييراتي ميشود ، اعمال درسي كتابهاي در كه تغييراتي گاهي اين بنابر
كتاب دو جاي به كه "زندگي و دين" كتاب مثال براي.است بنيادي تغييرات ، اين نيز گاهي
از دانشآموزان براي كتاب اين.است شده تاليف دبيرستان اول سال براي ديني و قرآن
.است گرفته قرار مناسبي استقبال مورد گذشته به نسبت و است برخوردار زيادي جاذبههاي
كشوري در موضوع اين.است شده منتشر آن معمولي تيراژ از بيشتر جلد هزار كه 250 بهطوري
.دارد موفقيت از نشان است ، نسخه تا 5000 بين 3000 كتاب معمولي تيراژ كه
و است هدفها تامين جهت در ميگيرد صورت درسي كتابهاي در كه تغييراتي اين بنابر
كتابها موقع به پرورش و آموزش اگر رو اين از.است ضروري كاملا نيز كتابها تغييردادن
.افتاد خواهد عقب ندهد ، تغيير را
تاليف كه ميكنند پيشنهاد تربيت و تعليم مسائل كارشناسان و صاحبنظران از بسياري *
از تعدادي موضوعي يا رشته هر در و شود خارج پرورش و آموزش انحصار از درسي كتابهاي
چهار درس ، هر يا رشته هر براي يعني.كنند اقدام درسي كتاب تاليف به صلاحيت صاحب افراد
كتاب هر از كه باشند آزاد كشور مختلف نقاط در نيز مدارس.باشيم داشته درسي كتاب پنج يا
.باشد داشته نظارتي نقش زمينه اين در پرورش و آموزش و كنند استفاده خواستند ، كه درسي
.است ما برنامههاي جزو درسي كتابهاي بودن تاليفي چند واقع در.است درستي حرف اين -
و فني كتابهاي خصوص در كار اين حاضر حال دراست شده آغاز كار اين كه گفت ميتوان حتي
سازمان و ميشود تهيه فن متخصصين توسط كتابها اين.ميشود انجام دانش كار و حرفهاي
جزو مورد چنين اين ، بنابر.ميكند تصويب و بررسي را كتابها اين اعتبار نيز پژوهش
آن نتايج شود ، اجرا آزمايشي صورت به بايد ولي.است پرورش و آموزش وزارت برنامههاي
.داد تعميم را آن درسها و رشتهها همه به بود مثبت نتيجه اگر و شود بررسي
ظاهرا.دارد وجود انگليسي زبان كتاب خصوص در مسئلهاي درسي ، كتابهاي با ارتباط در *
من دوستان از يكياست دير راهنمايي دوم از دانشآموزان به انگليسي زبان آموزش آغاز
كودكان اكثر كه بود اين جالب نكته.بود رفته فلسطينيها اردوگاههاي به گزارشي تهيه براي
زبان آموزش چون.كنند صحبت انگليسي زبان به ميتوانستند سالگي يا 10 سن 9 از فلسطيني
درسي كتابهاي از برخي بالاتر سالهاي در ميشدو آغاز دبستان دوره از آنها به انگليسي
بودن پيوسته مهم بحث به توجه با كار اينميشد آموزشداده انگليسي زبان به كاملا آنها
پرورش و آموزش در ميتوان مشابه كاري آياميشد انجام جهاني سيستم با پرورش آموزشو
داد؟ انجام
ولياين.است انجام حال در انگليسي زبان آموزش خصوص در مطالعاتي حاضر حال در -
تعريف چگونه را انگليسي زبان آموزش از هدف اساسا كه دارد اينمسئله به بستگي موضوع
انگليسي زبان به را ديگر درس يك كه نميدهد اجازه ما اساسي قانون حاضر درحال.كنيم
.بدهيم آموزش
و اقدامها مجموعه.ماست روي پيش هماكنون و نيست پنهان ديوارها پشت در فردا *
در.نشاننميدهد را كنندهاي اميدوار چندان دورنماي كشورما پرورش و آموزش عملكرد
البته.باشند توقعات پاسخگوي نتوانستهاند گذشته سالهاي در پرورش آموزشو مديران واقع
نفر يك عهده از آنها همه رفع قطعا كه است زياد حدي به ما پرورش آموزشو مشكلات و مسائل
براي نتواند گيرد ، قرار پرورش و آموزش وزارت برمسند ديگريهم كس هر شايد و برنميآيد
و آموزش مشكلات و مسائل همه به پرداختن درواقعكند عمل پرورش و آموزش مشكلات همه رفع
ما پرورش و آموزش دورنماي خاطر همين به.است ملي بسيج و عزمعمومي يك نيازمند پرورش
بايد پرورش و آموزش در دگرگوني اصلاحو مديريت حال هر به اميدواركنندهنيست ، چندان
و وظايفباشد حيطه در لازم اختيارات و قدرت با و تجويزگرايانه هرگونهنگرش از مستقل
سازمان بخشهاي ساير توسط شده پيچيده نسخههاي از نيز شده عملكردتعيين حوزه براي
چرا؟ نيست ، اميدواركننده پرورش و آموزش دگرگوني و اصلاح وليدورنماي.نكند استفاده
.است تاسف باعث ميگوييد كه چيزي اين و اميدواركنندهاست دورنما ، اين من نظر به -
.است توجه درخور ميگيرند ، كشوري سطح در دانشآموزان جوايزيكه و خوارزمي جشنواره مثلا
ارائه دانشآموزان توسط اختراعي و ابتكاري تحقيقي ، طرح هزار چهارده حدود سال يك براي
مدارس در دانشآموزان مشاركت همچنين.دارد پرورش آموزشو در تكاپو و تلاش از حكايت و شده
داشته خوبي تاثير فضا بازشدن در كه مجلسدانشآموزي يا و است واقعي و جدي مشاركت يك كه
.است
بپردازند ، تحقيقي كارهاي به دانشآموزان اينكه براي دانشآموزي سراهاي پژوهش ايجاد
و ميكند ايجاد كشور جوانان براي اميدواركنندهاي و خوب آينده كه است كارهايي جمله از
با واقع در.كرد خواهد فراهم را ملي منافع به توجه مشاركت ، و همكاري تفكرعلمي ، فضاي
به كه شما خلاف بر و ميشوند تربيت كشور منافع به پايبندي دانشآموزانبا اقدامات ، اين
و دانشآموزان با مدرسهها در و ميكنم نزديكمشاهده از كه من هستيد ، بدبين موضوع اين
چيز همه ولي دارد وجود معلمان براي معيشتي مشكلات چند هر نيستم بدبين.بودهام معلمان
راحتتري راههاي ميتواند درآورد ، پول بخواهد اگركسي.نميشود ختم معيشتي مشكل به كه
با قطعا شده ، پرورش و آموزش وارد كه كسي ولي.كند انتخاب درآوردن پول براي را
.است شده وارد ديگري انگيزههاي
در معلمان مشاركت است ، فراهم دانشآموزان پرورش و رشد براي شرايط و فضا اينكه ضمن
مباني به توجه دهنده نشان كشور سراسر پژوهندهدر معلم هزار دهها وجود و پژوهشي امور
علمي فناوريهاي علمي ، جديد روشهاي از استفاده.است پرورش آموزشو در علمي تفكر و علمي
چند هر البته.دارد كشور مدارس در نوآوري و تحول از حكايت كشورهمه مدارس درIT و
.مييابد افزايش نيز نشاط و اميد شود ، فراهم بيشتري منابع
قبال در انعطافپذيري و خوداتكايي سرسختي ، نويننيازمند پرورش و آموزش در پيروزي *
نميتوانيم الان.ميدهد رخ جهان در روز هر كه است جانبه همه دگرگونيهاي و تحولات
از بحث زماني شايد.ببينيم جهان از جدا و خودمان جامعه در تنها را پرورش آموزشو
تحولات با را پرورش و آموزش بايد الان ولي.بود جامعه در پرورش آموزشو ديدن سيستماتيك
دارد ، بسيار فاصله ميدهد رخ جهان در كه چيزي آن با ما پرورش آموزشو كه وقتي.ديد جهاني
دارد؟ معني چه موضوع اين
علمي لحاظ به جهان متوسط به نسبت ما دانشآموزان است؟ كجا منظورتان جهان از شما -
المپيادها در كه ما بچههاي.نيست بد كشورها از بسياري به نسبت ما وضعيتنيستند عقب
... ميكنند ، شركت
هستند؟ ويترين تنها المپيادي بچههاي *
.است خروار نمونه مشت بلكه نيستند ، ويترين نخير ، -
.ميشوند انتخاب دانشآموزان همين بين از دانشآموزانالمپيادي
ميگيرد؟ صورت آنها روي ويژه كار سال يك ولي *
كار سال يك ولو.ميشود ويژه كار تابستان يك تنها اينها براي خير ، بدهيد ، اجازه -
.است واقعي استعداد يك دارند ما دانشآموزان استعداديكه.شود انجام آنها روي ويژه
مختلف استانهاي در دانشآموزي پژوهشسراهاي.مسيراست همين ادامه در خوارزمي جشنواره
كوچك يكجاي كه نميشود.ميكنند كار علاقهاي چه با آنها ميشويدكه متوجه ببينيد ، را
.بدهيم تعميم كشور كل به را آنها و ببينيم را محدود و
.است مسايل اين از يكي تيمس طرح *
مسائلي از يكي كنكور مثلا.است بسيار نواقص.نيست اينكه نه هست ، نواقصي البته -
دلايل اين به ولي.شود اصلاح بايد كنكور مسئله ميشودو دانشآموزان نگراني باعث كه است
در هست كه چيزي آن از ضعيفتر را خودمان وضعيت بدانيمو كم را داريم كه چيزي آن نبايد
.بگيريم نظر
اميرشاهي سيدافشين:گفتوگو
|